آرشیو سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۲۳۳۱۳
صفحه آخر (جهان)
۱۲

روایت کرملین از جنگ ترکیبی غرب علیه روسیه

سرویس خارجی: سخنگوی کرملین در مصاحبه ای با تلویزیون دولتی روسیه گفت، کشورش هدف جنگی از سوی کشورهای غربی آن هم «در تمامی جبهه ها» قرار گرفته است.

15 ماه از جنگ اوکراین می گذرد. طی این مدت روسیه هدف یک جنگ تمام عیار ترکیبی غرب قرار گرفته است. ارسال گسترده سلاح و مهمات به کیف (تا آن جا که انبارهای تسلیحاتی برخی از کشورهای غربی ته کشید) تحریم گسترده اقتصادی، تحریم رسانه ها و شبکه های روسی، اخراج دیپلمات های روسی از کشورهای غربی و به راه انداختن کارزار ضد روسی در رسانه های جهان تنها بخشی از این کارزار و جنگ ترکیبی بوده است. سخنگوی کرملین نیز در مصاحبه ای با تلویزیون دولتی این کشور با اذعان به وجود این چنین جنگی علیه کشورش گفت: «جنگی به مفهوم کلی تر (علیه روسیه) وجود دارد. جنگی علیه ما در تمامی جبهه ها به راه انداخته شده است. چه این جبهه اقتصاد باشد، چه روابط بین دولتی و چه در حوزه اموال و...»

به گزارش فارس این مقام ارشد کرملین تصریح کرد، «مخالفان مسکو حالا دارند به چیزهایی که تا پیش از این مقدس نگریسته می شدند دست اندازی می کنند.» «پسکوف» بیان داشت، روسیه به رغم این مسئله، شاهد آن است که «همه بنیان هایی که قرار بود تزلزل ناپذیر باشند دارند در زیر پای نمایندگان مجموعه غرب فرو می ریزند... اهدافی که روسیه برای عملیات نظامی ویژه خود علیه اوکراین تعیین کرده تغییر نیافته اند و این اهداف باید محقق شوند.»

کاری از اف - 16 ساخته نیست

خبر دیگر این که در ادامه اظهارنظر کارشناسان و رسانه های آمریکایی در مورد ناتوانی اف -16های آمریکا برای تغییر روند جنگ به نفع اوکراین کارشناسان هوایی آمریکایی نیز می گویند این جنگنده ها نمی توانند عامل تغییر بازی در جنگ روسیه و اوکراین باشند. به گزارش ایرنا بلومبرگ در این زمینه نوشت:«بر خلاف ادعای اوکراین و ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور این کشور که ارسال جنگنده های اف-16 آمریکایی به این کشور را عامل تغییردهنده بازی در جنگ اعلام کرده اند، به نظر می رسد این عامل نتواند سرنوشت جنگ را تغییر دهد. به گفته خلبانان و کارشناسان هوایی جنگنده های اف-16 آمریکا نسبت به موشک ها و رادارهای روسیه ضعیف تر هستند و نمی توانند از پدافند هوایی مدرن مسکو جان سالم به دربرند.»

در همین راستا «برین تانهیل» کارشناس هوایی و سازنده شبیه سازهای اف-16 گفت: بر خلاف ادعای مقامات نظامی آمریکایی و اوکراینی، این جنگنده ها نمی توانند در جنگ موفقیتی در مقابل موشک های کروز و جدیدترین جت های روسیه کسب کنند. این واقعیت را باید متذکر شد که اوکراینی ها ممکن است مجبور باشند ادعای پیروزی اعلام شده با جنگنده های اف-16 را پس بگیرند. این روزنامه احتمال داد که اوکراین از این جنگنده ها فقط برای تقویت پدافند هوایی خود یا در عملیات های ویژه استفاده خواهد کرد.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا هفته گذشته طی یک کنفرانس مطبوعاتی، پس از اجلاس سران گروه هفت کشور صنعتی در هیروشیما اعلام کرد که غرب آموزش خلبانان اوکراینی را برای پرواز با هواپیماهای جنگی نسل چهارم از جمله اف-16 آغاز خواهد کرد. در عین حال، «جیک سالیوان» دستیار رئیس جمهوری آمریکا در امور امنیت ملی اعلام کرد که واشنگتن با کشورهای متحد در مورد انتقال این جنگنده ها به کیف گفت وگو خواهد کرد. وی اشاره کرد که طبق گفته دولت آمریکا، این جنگنده ها جهت آماده سازی برای شروع ضد حمله کیف در لیست اولویت قرار نگرفته اند.

ناپدیدشدن پهپادهای ترکیه

خبر دیگر این که یک رسانه آمریکایی از ناپدیدشدن پهپادهای ترکیه موسوم به «بیرقدار» از جنگ اوکراین خبر داد.یک تحلیلگر اندیشکده مرتبط با پنتاگون به وبگاه خبری آمریکایی «بیزینس اینسایدر» در این زمینه گفت پهپادهای «بیرقدار» ترکیه به عنوان سلاح های شگفت انگیز معرفی می شدند و مقام های کیف مدعی بودند آنها به اوکراین در مقابل روسیه دست برتر می دهد اما یک سال بعد واحدهای کم باقی مانده بسیار دورتر از میدان جنگ و برای شناسایی، به جای ماموریت های حمله مورد استفاده قرار می گیرند.

به گزارش فارس به نقل از «راشا تودی»، اوکراین ده ها پهپاد تهاجمی «بیرقدار تی بی2» را خریداری کرد و از آن ها دست کم یک بار برای حمله به منطقه دونباس در نقض توافق آتش بس حتی قبل از آغاز درگیری با روسیه در فوریه 2022، استفاده کرد. به رغم بی طرفی رسمی ترکیه، کیف ادعا می کند تعداد نامشخص بیشتری از پهپادهای ترکیه را در سال گذشته و بعد از آغاز جنگ دریافت کرده است. بر اساس این گزارش در ماه های اول جنگ اوکراین، کیف مرتبا مدعی حملات موفق با استفاده از این نوع پهپادها می شد. خلبانان اوکراینی به «فارین پالیسی» گفتند با این حال تا ژوئیه(خرداد)، پهپادهای بیرقدار تقریبا بی فایده شدند و کیف آنها را برای «عملیات های ویژه نادر» حفظ کرد. «آندری دمین» معاون فرمانده کل نیروی هوایی روسیه در آوریل(فروردین) گفت نیروهای روسیه بیش از 100 پهپاد بیرقدار را در اوکراین منهدم کردند. «بیزنس ایسنایدر» به نقل از «ساموئل بندت» کارشناس سامانه های بدون سرنشین و روباتیک گزارش داد ناوگان پهپادهای اوکراین تقریبا به طور کامل سرنگون شده است. رئیس انجمن شرکت های دفاعی اوکراین سال گذشته اعتراف کرد که بیرقدار استفاده جنگی زیادی ندارد.