آرشیو سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۲۳۳۱۳
صفحه آخر (جهان)
۱۲

خبر

دست رد دولت پاکستان به سینه عمران خان «با تو مذاکره نمی کنیم»

دولت پاکستان که عمران خان نخست وزیر سابق و رئیس حزب اپوزیسیون «تحریک انصاف» را متهم به راه اندازی اغتشاش و نقض صریح قوانین کشور کرده است در اقدامی جدید که بیانگر تداوم جدال سیاسی است، پیشنهاد «عمران خان» برای مذاکره را هم رد کرد.

رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان که اکنون با شدیدترین فشار دولت این کشور از جمله احتمال ممنوعیت فعالیت این حزب مواجه است، هفته گذشته اعلام کرد که جناح مخالف هیچ خیالی برای رویارویی با تشکیلات امنیتی و نظامی کشور ندارد و مذاکره فوری با ذی نفعان اصلی جهت غلبه بر بحران فعلی را مطالبه می کند. به گزارش ایرنا به نقل از منابع پاکستانی عمران خان که یک تیم 6 نفره برای مذاکره با دولت پاکستان تشکیل داده است، همزمان دولت و نهادهای امنیتی را متهم به سرکوب مخالفان از جمله تحت فشار قرار دادن ده ها نفر از اعضای حزب تحریک انصاف برای کناره گیری از سیاست و جدایی از حزب مذکور می کند.

خشم انصارالله از تعلل آل سعود در اجرای تعهدات

دبیراول شورای عالی سیاسی یمن می گوید: عربستان در اجرای تعهداتش در پرونده انسانی که شامل الزامات برای رسیدگی به آثار تجاوزات به یمن از تمامی جوانب می شود، تعلل ورزیده و تلاش می کند زمان بخرد.

براساس گزارش المیادین، «یاسر الحوری»، دبیر اول شورای عالی سیاسی یمن هشدار داده است که عربستان در صورت ادامه تعللش در تکمیل مذاکرات و پایبندی به الزامات برقراری صلح در یمن، پشیمان خواهد شد. الحوری در اظهاراتی مطبوعاتی عنوان داشت، اگر عربستان به روش خود برای آنکه در مذاکرات یک پا پیش بگذارد و دو گام عقب برود، ادامه دهد، یمن به آماده کردن جایگزین ها و گزینه های خود می پردازد... و اگر پایبندی شفاف و صریحی وجود نداشته باشد، عربستان و منطقه روی امنیت و ثبات را نخواهد دید.» به گفته الحوری عربستان در اجرای تعهداتش در پرونده انسانی که شامل الزامات رسیدگی به آثار تجاوز از تمامی جوانب و تمامی تعهدات در جهت تحقق صلح در یمن می شود، تعلل می ورزد و تلاش می کند زمان را بخرد.

الاخبار فاش کرد: دیدار پنهانی فرمانده گروه تروریستی تحریرالشام با هیئت غربی در حومه ادلب

روزنامه لبنانی الاخبار فاش کرد، رهبر گروه تحریر الشام در راستای کارزار اداره روابط خارجی این گروه تروریستی برای ایجاد وجهه جدید و مورد قبولی در میان محافل غربی، دیدارهایی با مسئولان اطلاعاتی غربی، آمریکایی و فرانسوی برگزار کرده است.

گروه تحریر الشام نشستی را در شهر سرمدا در نزدیکی گذرگاه مرزی باب الهوی با ترکیه در حومه ادلب با حضور تعدادی از هم پیمانان «ابومحمد الجولانی»، رهبر این گروه تروریستی در حومه شمالی حلب و مدیران سازمان ها و جمعیت های مرتبط با دولت های غربی که در ادلب و حومه حلب فعالیت می کنند، برگزار کرد. هدف از این نشست اعلام نقشه راه جدید تحریر الشام و آغاز مرحله جدیدی برای بهبود وجهه این گروه و نشان دادن آن به عنوان یک گروه سوری مخالف است. الجولانی در این نشست درباره طرحی برای سیطره مجدد بر شهر حلب صحبت و اعلام کرد که این مسئله احتمالا ظرف یک یا دو سال آینده اتفاق بیفتد.

به گزارش ایسنا از روزنامه الاخبار لبنان، منابع مخالف اظهارت وی را به تلاش آنکارا برای عادی سازی روابط با دمشق ربط می دهند که شامل بازگشایی ترانزیت جاده ای از طریق گذرگاه باب الهوی و جاده های بین المللی از جمله جاده حلب-لاذقیه است که قرار بود اوایل سال آتی میلادی قبل از زلزله ویرانگر سوریه و ترکیه انجام شود. پیش نویس ترکیه که کمیته امنیتی- نظامی طی دیدار چهارجانبه معاونان وزرای خارجه سوریه، ترکیه، ایران و روسیه ظرف روزهای آینده آن را ارائه خواهد کرد، شامل تشکیل اتاق عملیات مشترک برای انجام اقدامات میدانی از جمله بازگشایی جاده بین المللی و بازگشت آوارگان سوری در ترکیه است؛ اما این پیش نویس باید مورد قبول سوریه باشد و در حال حاضر در سایه پافشاری دولت سوریه برای عقب نشینی نیروهای ترکیه از شمال سوریه براساس جدول زمانی مشخص هنوز اجرایی نخواهد شد.

در این راستا منابع به نکاتی اشاره می کنند از جمله آن بحران مالی بزرگی است که گروه های مورد حمایت آنکارا در حومه حلب با آن مواجه هستند. به رغم اینکه قطر چند نوبت از حقوق های به تاخیر افتاده این گروه ها را پرداخت کرده است؛ اما این بحران همچنان وجود دارد. مسئله دوم ناتوانی این گروه ها از تشکیل یک نظام یکپارچه برای توقف ناامنی است. همین مسئله زمینه را برای الجولانی برای سیطره بر اعزاز و گذرگاه باب السلامه برای جبران خسارت از دست دادن گذرگاه باب الهوی هموار می کند.

این منابع به افزایش سطح هماهنگی امنیتی میان تحریر الشام و آمریکا و پیوستن فرانسه اشاره می کنند که انعطاف زیادی برای همکاری با الجولانی به ویژه درباره مسائل پیگرد تروریست های فرانسوی نشان داده است. منابع می گویند کمیته امنیتی که الجولانی آن را تشکیل داده است شامل گزارش کاملی درباره پرونده تروریست ها از جمله رویکردهای آینده آنها و بعضی توانایی های نظامی و منابع مالی آنها و اسامی تعدادی است که می توان آنها را به پاریس تحویل داد. به نظر می رسد پاریس به رفتن در مسیر واشنگتن قانع شده است.

حمله هوایی رژیم صهیونیستی به سوریه

خبر دیگر از سوریه آن که خبرگزاری سانا گزارش داد که پدافند هوایی ارتش سوریه با اهداف متخاصم در آسمان دمشق و حومه آن مقابله کرد. پدافند هوایی سوریه برای مقابله با حمله هوایی جدید رژیم صهیونیستی فعال شد و منابع سوری اعلام کرده اند یک موشک به هدفی در نزدیکی فرودگاه دمشق اصابت کرده است. یک منبع نظامی نیز گزارش کرد، حدود ساعت 23:45 دقیقه یکشنبه، دشمن اسرائیلی از سمت جولان اشغالی سوریه با هدف قرار دادن نقاطی در اطراف دمشق حمله هوایی انجام داد. بنا بر اعلام این منبع موشک های متجاوز رهگیری شده و تعدادی از آنها ساقط شدند و خسارات وارده تنها مادی بودند. گفته می شود این هفتمین حمله رژیم آپارتاید اسرائیل به سوریه در سال جاری است.

بحران پلیسی در آمریکا کشوری که هیچ کس نمی خواهد در آن پلیس شود

سرویس خارجی: همزمان با بروز رفتارهای غیرانسانی و نقض فاحش حقوق بشر از سوی پلیس آمریکا، خبر می رسد کمتر کسی پیدا می شود که بخواهد در این بخش خدمت کند و عملا نیروی تامین امنیت آمریکا با بحران بی سابقه کمبود نیروی انسانی رو به رو شده است.

پلیس آمریکا در سال های اخیر آن قدر رفتار وحشیانه و دور از شان انسانی از خود نشان داده که دیگر کمتر شهروند آمریکایی پیدا می شود که رغبت به خدمت در این بخش در این کشور کند. شلیک بی دلیل به انسان های بی گناه و زانو زدن به گردن آنها و نهایتا خفه کردن آنها تنها بخشی از اقداماتی است که آمریکایی ها را نسبت به خدمت در پلیس بی ذوق کرده و حتی در مواردی ترسانده است. تازه ترین آمارها و تحقیقات در آمریکا هم این بی میلی را تایید می کند و هشدار می دهد که وضعیت نیروی انسانی پلیس آمریکا بیش از آنکه تصور شود، مایه نگرانی است. واشنگتن پست در گزارشی به بحران نیروی انسانی در پلیس آمریکا می پردازد و تاکید می کند: «کاهش شدید رغبت مردم آمریکا برای ثبت نام و پیوستن به نیروهای پلیس این کشور و برگزیدن این شغل برای خود، شهرها و ایالات آمریکا را با بحران روبه رو کرده است». همچنین براساس این گزارش، میل زیاد به بازنشستگی در افراد شاغل در نیروی پلیس در مقایسه با سرعت جایگزینی این افراد، یکی دیگر از عوامل تشدید بحران در این حوزه محسوب می شود. پس از قتل جرج فلوید در سال 2020 بدون سلاح به دست پلیس آمریکا کشته شد و تشدید وضعیت پاسخگویی پلیس، از سویی دیگر تشدید خشونت در جوامع منجر شده تا تعداد زیادی از پلیس های کهنه کار آمریکایی به طور دسته جمعی استعفا کنند. این گزارش به ارائه آمار و ارقام هم پرداخته و می نویسد: «تعداد افسران دپارتمان پلیس سان فرانسیسکو بالغ بر 600 نفر کاهش یافته که این رقم معادل 30 درصد از تعداد نیروهای این نهاد بوده است. همچنین شهر فینیکس در ایالت آریزونا، به حدود 500 نیروی دیگر نیاز دارد و علاوه بر این، شمار افسران پلیس کلان شهر واشنگتن در مقایسه با 50 سال پیش، به مراتب کمتر شده است». وضعیت نیروهای انسانی پلیس آمریکا حالا به نقطه ای رسیده که ناظران وضع موجود در این کشور، از آن به عنوان «بحران استخدام» و «تهدیدی برای امنیت عمومی» یاد می کنند.

کشف لانه جاسوسی آمریکا، این بار در لبنان

پایگاه خبری فرانسوی گزارش داده است که، آمریکا در حال آماده سازی یک مرکز اطلاعاتی جدید در داخل سفارت خود در بیروت است که به واشنگتن اجازه می دهد کل منطقه را از نزدیک زیر نظر داشته باشد.

لبنان مرکز تمرکز فعالیت های جاسوسی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه گروه های مقاومت در منطقه طی چند دهه گذشته بوده است و تاکنون بسیاری از جاسوس های عبری و غربی توسط نیروهای مقاومت در این کشور دستگیر شده اند. گزارش های جدید نیز حاکی است آمریکا به طور رسمی در حال ایجاد مرکزی در داخل سفارت خود در بیروت برای اهداف جاسوسی است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، پایگاه خبری «اینتلیجنس آنلاین» فرانسه در فاش ساخت که واشنگتن مصمم است حضور و جاه طلبی های خود در لبنان را با ایجاد یک مرکز جمع آوری داده ها و تبدیل ساختمان دیپلماتیک خود به پایگاه منطقه ای جدید برای اطلاعات آمریکا، حفظ کند و حتی آن را گسترش دهد. این رسانه فرانسوی در ادامه گزارش خود افزود: آمریکا در حال آماده سازی یک مرکز اطلاعاتی منطقه ای جدید در داخل سفارت خود در بیروت است که تبادل اطلاعات با آژانس های لبنانی را تسهیل می کند و به واشنگتن اجازه می دهد تا کل منطقه را از نزدیک زیر نظر داشته باشد.» در ادامه گزارش «اینتلیجنس آنلاین» آمده است: لبنان یک مکان امن و راهبردی برای استقرار عوامل اطلاعاتی حاضر در منطقه و همچنین ماموران جدید محسوب می شود و این افراد مستقیما توسط آژانس های مستقر در واشنگتن منصوب می شوند. در این گزارش تاکید شد: واشنگتن قصد دارد از مشارکت عالی خود در تبادل اطلاعات به ویژه در مورد حزب الله با واحد اطلاعات نظامی ارتش لبنان بهره مند شود.

مجری مشهور ام اس ان بی سی: دستان کیسینجر به خون 3 میلیون انسان آغشته است به جای جشن تولد محاکمه اش کنید

مجری آمریکایی برنامه «ام اس ا ن بی سی» در یک برنامه تلویزیونی به مناسبت 100 سالگی کیسینجر گفت: دست کیسینجر حداقل به خون 3 میلیون نفر در جهان آغشته است و او باید به جای جشن تولد محاکمه می شد.

شنبه گذشته «هنری کیسینجر» وزیر خارجه پیشین آمریکا صدساله شد! بسیاری در شبکه های اجتماعی به این مسئله واکنش نشان دادند. «مهدی حسن» مجری سرشناس شبکه آمریکایی «ام اس ان بی سی» نیز در یک برنامه تلویزیونی در واکنش به این مسئله گفت: «من می خواهم به این روش 100 سالگی هنری کیسینجر را ماندگار کنم. می خواهم در مورد افراد زیادی که در سرتاسر جهان نتوانستند به خاطر حمایت های کیسینجر از دیکتاتورهای ظالم، رژیم های ظالم ، جنگ های بی رحمانه و جرائم جنگی ، 60 سالگی، 70 سالگی یا 100 سالگی خود را ببیننند صحبت کنم.»

وی افزود: «بیایید از آسیای شرقی شروع کنیم. جنگ ویتنام که در آن کیسینجر به طرز تمسخرآمیزی برنده جایزه صلح نوبل شد آن هم به خاطر پایان دادن به جنگی که خود او آن را طولانی کرده بود. او این جنگ را به طور غیرقانونی و مخفیانه به کشورهای لائوس و کامبوج هم کشاند. طبق گزارشی که توسط وزارت دفاع آمریکا در سال 1973 منتشر شد. حالا می دانیم که شورای امنیت با رهبری کیسینجر تمام 3875 دفعه بمبارن کامبوج در سال های 1969 و 1970 و روش های درز نکردن اخبار این حملات به روزنامه ها را تایید و مدیریت کرد...خود او در جریان یک حمله هوایی در کامبوج دستور داد هرچیزی که پرواز می کند و هرچیزی که حرکت می کند را بمباران کنند. همان طور که دیده بان حقوق بشر در سال 2001 اشاره کرد بمباران هوایی ویتنام جنوبی با نظارت کیسینجر حدودا 350 هزار شهروند لائوسی و 600 هزار شهروند کامبوجی را به کام مرگ کشاند. هفته گذشته سایت تحلیلی اینترسپت نوشت: براساس اسناد ارتش آمریکا کیسینجر شخصا بیشتر از آنچه قبلا ثبت شده بود مسئول مرگ شهروندان کامبوجی است. با این حال کیسینجر هرگز به خاطر اقداماتی که در لائوس و کامبوج مرتکب شده است عذرخواهی نکرد.»

این مجری آمریکایی ادامه داد: «به آرژانتین می رویم جایی که در سال 1976 دولت مردمی «اواپرون» در اثر کودتا با یک شکارچی نظامی جایگزین شد آن شکارچی بعدها «جنگ کثیف» را رقم زد. این جنگ با تایید و تشویق کیسینجر منجر به کشته شدن مخالفان سیاسی و دانشجویان اتحادیه های تجاری شد. به گزارش گاردین برآوردها نشان می دهد حدودا 30 هزار نفر در جنگ کثیف آرژانتین دستگیر، شکنجه و کشته شدند که جسد بسیاری از آنها هرگز کشف نشده است. به تیمور شرقی می رویم جایی که توسط اندونزی در دسامبر 1975 اشغال شد. این تجاوز که به اعتراف سازمان ملل حداقل 100 هزار کشته برجای گذاشت با چراغ سبز کیسینجر انجام شد. در حمله پاکستان به بنگلادش در 1971 که صدها هزار بنگالی کشته و میلیون ها نفر آواره شدند کیسینجر با قاطعیت از ژنرال های پاکستانی حمایت کرد. به عقیده تاریخ دان معروف گرک کرندین یک محاسبه ساده نشان می دهد که بین 3 تا 4 میلیون نفر در اثر اقدامات هنری کیسینجر کشته شده اند. چه کسی پاسخگو است؟ عدالت کجاست؟»