آرشیو دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲، شماره ۵۷۲۸
سیاست
۲
اقتصاد

بزرگ ترین قراردادهای نفت ایران با 13 میلیارد دلار سرمایه گذاری و ایجاد 66 هزار اشتغال جدید در یک دهه اخیر امضا شد

ورود بانک ها به توسعه 6 میدان نفتی

در آستانه سالروز ملی شدن صنعت نفت، بزرگ ترین قراردادهای صنعت نفت کشور در یک دهه اخیر، به ارزش بیش از 13 میلیارد دلار با حضور محمد مخبر، معاون اول رییس جمهور امضا شد. قراردادهای توسعه 6 میدان نفتی که به گفته خبرگزاری ها، به منظور افزایش روزانه 350 هزار بشکه ای ظرفیت تولید نفت خام ایران با شرکت های اکتشاف تولید داخلی و سرمایه گذاری بانک های ایرانی بسته شده، منجر به اشتغال مستقیم و غیرمستقیم 66 هزار نفر می شود.

میدان نفتی آزادگان، در مجاورت میدان مجنون عراق و 80 کیلومتری غرب اهواز قرار دارد و پیش از این، طرح توسعه میدان آزادگان با حفاری 185 حلقه چاه تازه به اجرا درآمده و به تازگی آیین رسمی عملیاتی شدن 60 حلقه چاه آن نیز با حضور رییس جمهور در استان خوزستان عملیاتی شد. میدان نفتی مسجدسلیمان نیز نخستین و قدیمی ترین میدان نفتی در خاورمیانه، در شهرستان مسجدسلیمان و استان خوزستان واقع شده است که توسعه مرحله نخست این میدان از سوی شاخه بین الملل شرکت ملی نفت چین (CNPCI) در قالب بیع متقابل انجام شد. حال قرارداد گام دوم توسعه این میدان امضا شده است. حجم نفت درجای میدان مسجدسلیمان حدود 6.2 میلیارد بشکه برآورد می شود و تولید نفت در ایران برای نخستین بار در خرداد ماه سال 1287 از مسجدسلیمان آغاز و تاکنون از این مخزن، حدود یک میلیارد و 300 میلیون بشکه نفت برداشت شده است.

قرارداد توسعه سه میدان سومار، سامان و دلاوران واقع در گستره عملیاتی شرکت نفت مناطق مرکزی در غرب کشور نیز در قالب الگوی تازه قراردادهای نفتی ایران شامل توسعه، تولید و بهره برداری امضا شده است. محمد مخبر، در مراسم امضای قراردادهای بالادستی توسعه شش میدان نفتی شامل میدان مشترک آزادگان و آذر و میادین نفتی سومار، سامان، دلاوران و مسجد سلیمان تاکید کرد: سرمایه گذاری در نفت و گاز از مهم ترین حلقه های زنجیره استقلال کشور است که باید از تمام ارکان وزارت نفت و شرکت ملی نفت برای این اقدام بزرگ و بی سابقه در تاریخ کشور قدردانی کرد که به روند اداره کشور کمک شایان توجهی کرده است. مخبر تصریح کرد: با تلاش های دولت سیزدهم و پس از گذار از چندین سال رشد اقتصادی منفی یا پایین توانستیم به رشد بیش از 6درصدی در سال جاری برسیم که در حدود 20درصد از این رشد اقتصادی مدیون اقدامات و تلاش های جهادگران وزارت نفت است که پس از شناسایی ظرفیت های موجود سرمایه گذاری گسترده ای انجام شده است. مخبر افزود: در ابتدای دولت سیزدهم و در جلسه ای با مدیران نفتی یادآور شدم که کشوری با بیش از صد سال سابقه استخراج نفت شایسته نیست که منتظر پیمانکاران خارجی برای اکتشاف، بهره برداری نفت و بخش پتروشیمی باشد، پس از دو سال از روی کار آمدن دولت شاهد این هستیم که با توان پیمانکار و طراحی و سرمایه گذاری داخلی و بومی چنین اتفاق بزرگی در کشور رخ داده است.

وزیر نفت: بازارهای جدیدی برای نفت ایران پیدا کردیم

جواد اوجی، وزیر نفت نیز در این مراسم، با اشاره به اتفاق های مطلوب صنعت نفت ازجمله بهره برداری از فاز 2 پالایشگاه آبادان با ظرفیت روزانه 210 هزار بشکه و افزایش ظرفیت فرآورش تولید بنزین از 97 میلیون لیتر در آغاز دولت سیزدهم به 115 میلیون لیتر تصریح کرد: پنج طرح پتروشیمی نیز آماده بهره برداری است که ظرفیت تولید محصولات این صنعت را 8 میلیون تن اضافه می کند. 1402 سالی پرفراز و نشیب برای صنعت نفت بود، اما به لطف الهی با پیدا کردن بازارهای جدید هیچ وقفه ای در صادرات نفت ایجاد نشد. وی به امضای قراردادهای اجرایی طرح ملی فشارافزایی میدان مشترک گازی پارس جنوبی با چهار پیمانکار اصلی داخلی به ارزش 20 میلیارد دلار در اسفند ماه اشاره و اظهار کرد: امروز نیز قراردادهای توسعه 6 میدان نفتی با هدف افزایش تولید روزانه نزدیک به 400 هزار بشکه از این میدان ها امضا می شود که در مجموع 15 میلیارد دلار عایدی سالانه این افزایش تولید خواهد بود و با اجرای قراردادهای توسعه ای این 6 میدان نفتی، از سال 1403 به تولید زودهنگام خواهیم رسید. محسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز در این مراسم گفت: برای اولین بار بانک ها از تسهیلات دهنده به سرمایه گذار تبدیل شده است و همچنین توانستیم شرکت های پتروشیمی را برای تامین خوراک موردنیاز وارد چرخه تولید و اکتشاف کنیم. وی اضافه کرد: با امضای قراردادهای بالادستی و توسعه 6 میدان نفتی به 400 هزار بشکه تولید اضافی و 620 هزار تولید نهایی خواهیم رسید. این میزان از استخراج، اکتشاف و تولید درآمدزایی 15 میلیارد دلاری برای کشور دارد که این قراردادها علاوه بر اشتغال زایی 66 هزار نفری به صورت مستقیم و غیرمستقیم مبلغ 250 میلیارد دلار مسوولیت اجتماعی برای مردم پیرامون این مناطق و میادین نفتی درنظر گرفته شده است.