آرشیو دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲، شماره ۵۷۲۸
سیاست
۲
بیانیه

بیانیه کمیته رییس جمهور برای بررسی حوادث پاییز 1401

202 نفر از مردم جان خود را از دست دادند

بنا بر اعلام دبیرخانه دایمی کمیته ویژه منتخب رییس جمهور برای بررسی ناآرامی های سال 1401، «حسین مظفر»، رییس کمیته ویژه منتخب رییس جمهور برای بررسی ناآرامی های سال 1401 بیانیه ای را منتشر کرد. در بخش هایی از این بیانیه در خصوص وضعیت جانباختگان آمده:

بررسی کمیته ویژه نشان می دهد که متاسفانه در جریان اغتشاشات سال 1401، تعداد 202 نفر از مردم جان خود را از دست دادند. بررسی های کمیته ویژه با ملاحظه اسناد مربوطه، حاکی از این است که جانباختگان در قالب های زیر دسته بندی می شوند:

90 نفر از جانباختگان افرادی بودند که ضمن حمل و استفاده از سلاح (سرد یا گرم) در اقدام تروریستی، درگیری و حمله به مقر های نظامی و انتظامی، زیرساخت های حیاتی یا افراد مجری قانون کشته شده اند.

112 نفر از جانباختگان، رهگذرانی بودند که در جریان ناآرامی ها توسط اغتشاشگران و به وسیله سلاح های غیرمجازی که توسط سازمان نیرو های مجری قانون استفاده نمی شوند یا با هدف کشته سازی عامدانه و آگاهانه، برای فضاسازی منفی علیه نظام توسط تروریست های مسلح جان خود را از دست داده اند.

در جریان اغتشاشات، 79 نفر از نیرو های مجری قانون و مردم توسط خشونت طلبان یا با اقدامات تروریستی به شهادت رسیدند که به شرح زیر می باشد:

25 نفر از جانباختگان مربوط به حوادث تروریستی شیراز (13 نفر) و ایذه (7 نفر) و سایر شهدای مردمی (5 نفر) می باشند که بر اثر حملات تروریستی یا به دست اغتشاشگران به شهادت رسیده اند.

54 نفر از نیرو های مجری قانون نیز در نتیجه خشونت گسترده اغتشاشگران و تروریست ها به شهادت رسیدند.