آرشیو یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۵۷۴۹
سیاست
۲

خبر رسمی

مخبر در دیدار نخست وزیر بورکینافاسو و معاون اول رییس جمهور: ایران به دنبال روابط برد - برد با دیگر کشورها است

نخست وزیر بورکینافاسو در حاشیه دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا با معاون اول رییس جمهور کشورمان دیدار و گفت وگو کرد.به گزارش ایسنا، محمد مخبر عصر دیروز (شنبه) در این دیدار که در محل اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، با تاکید بر نگاه ویژه جمهوری اسلامی ایران به توسعه روابط با کشورهای آفریقایی، گفت: تهران در همین راستا علاقه مند است مناسبات خود را به صورت همه جانبه با کشورهای آفریقایی و به ویژه بورکینافاسو گسترش بدهد.معاون اول رییس جمهور همچنین با ابراز خرسندی از بازگشایی سفارت بورکینافاسو در تهران در سال 2023 و استقرار سفرای دو کشور با بیان اینکه ظرفیت های خوبی برای ارتقای مناسبات فی مابین وجود دارد، افزود: امضای اسناد همکاری در نخستین اجلاس کمیسیون مشترک، مناسبات تهران - واگادوگو را وارد دوره جدیدی کرده که لازم است دو کشور روند اجرایی کردن این اسناد را تسریع کنند. مخبر با تاکید بر اینکه قدرت جمهوری اسلامی ایران ناشی از پیشرفت در زمینه علم و تکنولوژی است، تصریح کرد: ایران آمادگی دارد دستاوردها و پیشرفت های خود را در اختیار دیگر کشورها قرار بدهد و در این تعامل بر خلاف غرب و امریکا که فقط به منافع خود می اندیشند، ایران منافع متقابل دو طرف را به صورت برد - برد مدنظر قرار می دهد. معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه گسترش روابط و مناسبات اقتصادی دو کشور نیازمند توسعه مراودات میان بخش خصوصی دو کشور است، اظهار داشت: باید بستر همکاری بخش خصوصی دو کشور را فراهم کنیم که لغو روادید و تسهیل همکاری های بانکی از مهم ترین ملزومات در این زمینه است. نخست وزیر بورکینافاسو نیز در این دیدار با قدردانی از برگزاری موفقیت آمیز اجلاس بین المللی ایران و آفریقا در تهران گفت: روابط دو کشور از سابقه خوبی برخوردار است و بورکینافاسو خواستار استفاده از توانمندی ها و تجربیات ایران در عرصه های مختلف صنعتی، بهداشت و درمان و علم و فناوری است. وی با ابراز خرسندی از پیشرفت ها و دستاوردهای ایران در زمینه های مختلف، بر اراده جدی کشورش برای گسترش روابط دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

چه کسانی می توانند در دور دوم انتخابات مجلس رای بدهند؟

تسنیم| انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی 11 اسفندماه 1402 برگزار شد و انتخابات در 22 حوزه به دور دوم رسید. بر همین اساس مقرر شد که مرحله دوم انتخابات، جمعه 21 اردیبهشت ماه 1403 برگزار شود. طبق اعلام ستاد انتخابات کشور، قرار است از مجموع 22 حوزه انتخابیه، رای گیری در 8 حوزه به صورت تمام الکترونیک باشد. یکی از مسائلی که مورد توجه است و بعضا سوالاتی به وجود آورده، شرایط رای دادن در دور دوم انتخابات است.

فردی که در مرحله اول انتخابات در یک حوزه انتخابیه رای داده باشد، فقط می تواند در همان حوزه انتخابیه رای بدهد و نمی تواند در دور دوم حوزه انتخابیه مدنظر خود را تغییر بدهد.

به عنوان مثال، اگر یک فرد در مرحله اول در تهران رای داده باشد، در دور دوم می تواند فقط در همین حوزه تهران رای بدهد. همچنین کسانی که در دور اول انتخابات در هیچ یک از حوزه ها رای نداده باشند، در این مرحله از انتخابات می توانند در هر حوزه ای رای بدهند.