آرشیو یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۵۷۴۹
جهان
۳
امریکا

همزمان با سفر پرحاشیه وزیر خارجه امریکا به سرزمین های اشغالی مطرح شد

پس لرزه های جنگ غزه در دانشگاه های امریکا

احسان پناه بر

جنگ در غزه در ماه هفتم خود است و رعب و وحشت مردم آواره غزه در رفح دوچندان شده است، چراکه خبرهایی مبنی بر حمله قریب الوقوع ارتش اسراییل به این منطقه بیش از پیش به گوش می رسد. در همین رابطه و هزاران کیلومتر آن سو تر از منطقه، در پردیس های عالی دانشگاه های ایالات متحده، از جمله دانشگاه ییل، دانشگاه نیویورک (NYU) و دانشگاه کلمبیا، در بحبوحه بازداشت تظاهرکنندگان طرفدار فلسطین از هفته پیش و افزایش تنش ها میان تظاهرکنندگان حامیان فلسطین و گارد ملی و پلیس ایالتی در قبال جنگ در غزه به شدت بحرانی گزارش می شود. در همین حال، به گزارش نیویورک تایمز، آنتونی بلینکن قرار است روز سه شنبه این هفته برای بار چندم به منطقه سفر کند. وزیر امور خارجه امریکا در جریان این سفر ابتدا به سرزمین های اشغالی می رود سپس راهی کشورهایی چون عربستان سعودی خواهد شد. تاکنون تمامی تلاش ها برای رسیدن به آتش بس، ولو موقت و چند هفته ای، به بن بست رسیده است و به نظر می رسد تنش ها در منطقه رو به افزایش است.

بر اساس بیانیه روز دوشنبه هفته پیش پیتر سالوی، رییس دانشگاه ییل، 60 نفر از جمله حداقل 47 دانشجوی معترض، پس از اعتراضات به وضعیت غزه بازداشت شدند. همچنین چندین معترض از دانشگاه نیویورک نیز به دلیل اقدامات مشابه در بازداشت هستند. دوشنبه شب، دانشگاه نیویورک بیانیه ای منتشر کرد و گفت که پلیس از کسانی که در میدان بودند، خواسته است که با آرامش آن را ترک کنند، اما در نهایت تعدادی دستگیر شدند. روزنامه واشنگتن اسکوئرنیوز، در ساعت 9:30 شب به وقت محلی در همین رابطه نوشت: «همه معترضان بازداشت یا متفرق شده اند و چادرهای اردوگاه به طور کامل برداشته شد. پلیس نیویورک نیز در آن حوالی پرسه می زد و از پیوستن افراد بیشتری به اعتراضات جلوگیری کرد.» هلگا طویل سوری، دانشیار خاورمیانه و مطالعات اسلامی در دانشگاه نیویورک، در حالی که بیرون ایستگاه پلیس ایستاده بود و منتظر آزادی چند دانشجو بود، به الجزیره گفت که صدها افسر پلیس چندین دانشجو و اعضای هیات علمی دانشگاه نیویورک را به اتهام دست داشتن در اعتراضات ضد صهیونیستی و وضعیت غزه دستگیر کردند. طویل سوری با تعجب نسبت به اتهامات پلیس گفت: «نمی دانم چگونه می شود به پردیس دانشگاهی که در آن هستیم و درس می خوانیم، تعرض کرد. اعتراض مسالمت آمیز بود من تقریبا 20 سال است که در دانشگاه نیویورک هستم و چندین اعتراض را دیده ام. فکر نمی کنم تا به حال چنین سرکوبی دیده باشم.»

طیفی از گروه های دانشجویی در پشت این اعتراضات هستند. در کلمبیا، ائتلاف تحت رهبری دانشجویان، مبارزه با آپارتاید دانشگاه کلمبیا (CUAD)، دانشجویان برای عدالت در فلسطین و صدای یهودی برای صلح در کلمبیا، «حرکت همبستگی غزه» را سازماندهی کرده است. معترضان از کلمبیا می خواهند از شرکت هایی که از جنگ اسراییل علیه غزه سود می برند، دست بکشد. وب سایت مبارزه با آپارتاید دانشگاه کلمبیا خواستار شفافیت بیشتر مالی در مورد سرمایه گذاری های کلمبیا و قطع روابط دانشگاهی و همکاری با دانشگاه ها و برنامه های اسراییل است. این گروه ها همچنین خواهان آتش بس کامل در غزه هستند.

در دانشگاه نیویورک، اعتراضات را «ائتلاف همبستگی فلسطین» سازماندهی کرد، گروهی تازه تاسیس در محوطه دانشگاه متشکل از دانشجویان و اساتیدی است که خواهان عدالت در فلسطین، تعطیلی دانشگاه نیویورک و پایان دادن به صهیونیسم در امریکا و دنیا هستند. وب سایت «دانش آموختگان دانشگاه نیویورک برای فلسطین» فهرستی از خواسته ها را در نامه ای سرگشاده به رهبری دانشگاه نیویورک که 2410 فارغ التحصیل آن را امضا کردند، شرح می دهد. از جمله محکومیت کشتار غیرنظامیان فلسطینی، حمایت از دانشجویان و اساتیدی که از فلسطین در برابر آزار و اذیت سخن می گویند و «شرکت ها و موسسات فعال در اشغال و نسل کشی اسراییل در فلسطین»را محکوم می کنند.

علاوه بر این، نامه فارغ التحصیلان از مقامات دانشگاه نیویورک می خواهد تا پردیس دانشگاه نیویورک را آزاد بگذارند، چراکه این محوطه «دانشجویان، اساتید و حامیان فلسطینی را از دسترسی به فرصت های آکادمیک در این محوطه به دلیل قومیت یا افکارشان منع می کند». آنها استدلال می کنند که این حرکت مقامات با «اصول آزادی دانشگاهی و برابری گرایی دانشگاه نیویورک» در تضاد است. این نامه از مقامات دانشگاه می خواهد تا مشارکت دانشگاه نیویورک، به ویژه دانشکده مهندسی، در تحقیق و توسعه تسلیحات را مورد ارزیابی مجدد قرار دهد و همکاری با سازندگان سلاح را متوقف کند. اعتراضات در محوطه دانشگاه ییل نیز از روز جمعه ادامه دارد و معترضان خواستار آن شدند که ییل از تولیدکنندگان تسلیحات نظامی دست بکشد. این اعتراضات در ابعاد گسترده در دانشگاه های ایالات متحده در حالی جریان دارد که تاکنون دست کم 34 هزار نفر در غزه در نتیجه بمباران بی امان اسراییل به منطقه و حمله زمینی این بازیگر کشته شده اند. محدودیت های ورود کمک های بشردوستانه به غزه نیز این کرانه را تا مرز قحطی پیش برده است و بیم حمله قریب الوقوع به رفح نیز می رود. جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، در بیانیه ای در روز یکشنبه به مناسبت عید پسح یهودیان، با انتقاد از اعتراضات ضدصهیونیستی هواداران فلسطین مدعی شد که این اعتراضات در دانشگاه کلمبیا «یهودی ستیزانه» است و آن را «سزاوار سرزنش و خطرناک» خواند. اریک آدامز، شهردار نیویورک و کتی هوچول، فرماندار ایالت نیویورک نیز اعتراض یکشنبه را محکوم کردند. فرانچسکا آلبانیز، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور فلسطین، روز دوشنبه در پستی در شبکه ایکس به دستگیری های انجام شده از سوی پلیس در دانشگاه کلمبیا و ادعای هدف قرار دادن دانشجویانی که همبستگی خود را با فلسطین در دانشگاه های اروپایی نشان دادند، اشاره کرد و نوشت: «دانشگاه ها و دولت های غربی با حمله به ارزش ها و حقوقی که گفته می شود بنیادی برای جوامع غربی است، چه درس هایی به شهروندان و دانشجویان جوان خود می دهند؟» او نسبت به وضعیت اسفبار غزه و سکوت معنادار ایالات متحده نسبت به نیت اسراییل برای حمله به رفح نیز ابراز نگرانی کرد. هنوز راه حلی برای بن بست غزه پیدا نشده و تاکنون تمامی اقدامات برای خروج از این بحران بی نتیجه بوده است. با این وجود نیویورک تایمز گزارش می دهد که آنتونی بلینکن روز سه شنبه به منطقه سفر خواهد کرد تا شاید امید به باز شدن گره کور منطقه کمی زنده شود، هر چند که ناظران این سفر را نیز مانند سفرهای قبلی کم اثر می دانند.

دیدار بلینکن با مقام های منطقه در حالی انجام می شود که گفت وگوها در مورد توافق آتش بس متوقف شده و تنش ها بر سر رفتار با غیرنظامیان در جنگ افزایش یافته است. یک مقام ارشد ارتش رژیم اسراییل روز چهارشنبه در همین رابطه مدعی شد که به رغم هشدارهای بین المللی درباره وقوع فاجعه انسانی، ارتش اسراییل آماده تخلیه غیرنظامیان فلسطینی از رفح و حمله به مواضع حماس در جنوب نوار غزه است. سخنگوی کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل نیز مدعی شد که اسراییل در حال «پیشرفت» در برنامه ریزی برای عملیات زمینی است، اما هیچ زمانبندی ارایه نکرد. این مقام ارتش رژیم اسراییل مدعی شد که وزارت جنگ این رژیم چهل هزار چادر خریداری کرده است که هر کدام گنجایش 10 تا 12 نفر را دارد تا فلسطینی هایی را که پیش از حمله از رفح نقل مکان کرده اند، اسکان دهد. این در حالی است که در شرایط کنونی نیز مردم رفح در وضعیت اسفباری اسکان دارند و گرمای هوا و بیماری های واگیردار به علاوه قحطی و گرسنگی به شدت آنها را تهدید می کند.

بلینکن آخرین بار در ماه مارس از سرزمین های اشغالی بازدید کرد. در آن زمان او هشدار داد که برنامه های رژیم اسراییل برای حمله به رفح، جایی که بیش از یک میلیون آواره فلسطینی در آن پناه گرفته اند، خطرات شدیدی برای جمعیت آن به همراه خواهد داشت. از آن زمان، دولت بایدن به ابراز نگرانی در مورد تهاجم برنامه ریزی شده ادامه داد و گفت که این حمله نباید بدون برنامه ای معتبر برای حفاظت از غیرنظامیان انجام شود. اما بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، عزم خود را برای تهاجم به این منطقه جزم کرده و مدعی است که گردان های حماس در شهر باید از بین برود. دیدار بلینکن از سرزمین های اشغالی در حالی انجام می شود که میانجی های بین المللی نتوانسته اند آتش بس موقتی را به انجام برسانند. اخیرا ایالات متحده توافقی را از طریق واسطه های مصری و قطری پیشنهاد کرده است که در آن حماس 40 اسیر اسراییلی را در ازای آتش بس شش هفته ای و آزادی صدها زندانی فلسطینی که در زندان های اسراییل نگهداری می شوند، آزاد کند. یک مقام ارشد دولت بایدن که روز پنجشنبه به شرط ناشناس ماندن مدعی شد، حماس مانع این توافق شد. این مقام ادعا کرد، در حالی که اسراییل اعلام کرده است که این شروط را می پذیرد، اما پاسخ یحیی سنوار، رهبر حماس که گردان های حماس را رهبری می کند، منفی بوده است. این مقام گفت که حماس از آن زمان اعلام کرده است که توافق را به طور کامل رد نمی کند و مایل است دوباره به مذاکرات بازگردد و افزود که ایالات متحده و شرکای آن در روزهای آینده این سیگنال را آزمایش خواهند کرد. گرما همراه با کمبود آب سالم، زندگی را در چادرهایی که بسیاری از ساکنان غزه برای سرپناه استفاده می کنند غیرقابل تحمل و نگرانی از شیوع بیماری ها را تشدید کرده است. سفر بلینکن شاید بتواند چند روزی حمله را به رفح به تعویق بیندازد، اما به نظر نمی رسد که حاوی پیشنهادی از سوی ایالات متحده فراتر از پیشنهاد قبلی باشد. در میان عزم کابینه جنگ نتانیاهو برای حمله به رفح و بی عملی دنیا نسبت به شرایط مردم غزه، به نظر وضعیت وخیم مردم غزه به فاجعه ای تمام عیار منتج خواهد شد.