آرشیو پنجشنبه ۷ تیر ۱۴۰۳، شماره ۶۰۴۱
دنیا
۴

خبر

آزادی بنیان گذار ویکی لیکس تضمین شد: آسانژ در سرزمین مادری

بنیان گذار ویکی لیکس که در دادگاهی در ایالات متحده در سایپان در غرب اقیانوس آرام محکوم شد، اکنون به استرالیا بازگشته است. پس از بیش از یک دهه درگیری حقوقی، بنیان گذار ویکی لیکس دادگاهی در سایپان را ترک کرد و سوار هواپیمای خانگی به مقصد استرالیا شد. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، جولیان آسانژ، بنیان گذار ویکی لیکس، روز چهارشنبه به نقض قانون جاسوسی ایالات متحده اعتراف و آزادی خود را بر اساس توافق نامه ای تضمین کرد. او با کت و شلوار مشکی به همراه وکیلش جنیفر رابینسون و کوین راد سفیر استرالیا در ایالات متحده در دادگاه حاضر شد.

او بیش از یک دهه پس از به دست آوردن و انتشار اسناد محرمانه نظامی و دیپلماتیک محرمانه در سال2010، درخواست توافق و آزادی کرد و مهر پایانی بر پرونده پیچیده ای زد که شامل افشای اطلاعات مهم درباره چندین کشور و روسای جمهور ایالات متحده بود. همه اینها بخشی از توافق نامه ای بود که به آسانژ اجازه می داد پس از گذراندن بیش از پنج سال در بازداشت بریتانیا به زندگی عادی بازگردد. او بیشتر دوران زندان خود را برای ممانعت از استرداد به ایالات متحده مبارزه می کرد. خانواده و وکلای او سفر او را از لندن به بانکوک و به سایپان، پایتخت جزایر ماریانای شمالی، یک کشور مشترک المنافع ایالات متحده، با انتشار عکس ها و فیلم های آنلاین از یک جت اجاره شده، مستند کردند.

تیم وکلای دفاع او گفتند که در مذاکرات بر سر توافق نامه، آسانژ از حضور در دادگاهی در سرزمین اصلی ایالات متحده خودداری کرده و به او اجازه پرواز تجاری داده نشده است. همسر او، استلا، درخواستی فوری برای جمع آوری سرمایه در پلتفرم رسانه اجتماعی ایکس منتشر کرد و از مردم کمک خواست تا هزینه 520هزار دلاری این پرواز را پوشش دهند که به گفته او باید به دولت استرالیا بازپرداخت شود. او همچنین در ایکس نوشت که تماشای ویدئویی از ورود آسانژ به دادگاه باعث شد تا به این فکر کند که «چقدر حواس او سر جایش بود، پس از سال ها محرومیت حسی و چهار دیواری سلول زندان بلمارش با امنیت بالا، هنوز با قدرت است.»

در دادگاه، آسانژ با دقت به سوالات رامونا مانگلونا قاضی منطقه ای ایالات متحده که توسط رئیس جمهور سابق باراک اوباما منصوب شده بود، پاسخ داد. او از اقدامات خود دفاع کرد و خود را روزنامه نگاری توصیف کرد که در جست وجوی اطلاعات از منابع است، وظیفه ای که به گفته او قانونی و از نظر قانون اساسی محافظت شده است. او تصریح کرد: «من معتقدم متمم اول و قانون جاسوسی با یکدیگر در تضاد هستند، اما قبول دارم که با توجه به همه شرایط، برنده شدن در چنین پرونده ای دشوار است.» در استرالیا، بستگان، حامیان و سیاستمداران مشتاق به دیدار آسانژ، در خانه او بودند. آنتونی آلبانیز، نخست وزیر استرالیا برای آزادی او به شدت لابی کرده بود. او با اشاره به اینکه پرونده «بیش از حد طولانی شده است» از این معامله استقبال کرد.

به نظر می رسید که بسیاری از استرالیایی ها موافق بودند و خاطرنشان کردند که چلسی منینگ، شخصی که اسناد گسترده ای را در اختیار ویکی لیکس قرار داده بود -از جمله صدها هزار گزارش حوادث نظامی از افغانستان- قبلا محکومیت خود را سپری کرده و آزاد شده است. با وجود قوانین سخت گیرانه جاسوسی استرالیا و فرهنگ عمیقا ریشه دار پنهان کاری - که به احتمال زیاد سال ها حبس را برای او تضمین می کرد اگر افشاگری های او روی دولت استرالیا متمرکز بود- بازگشت او مورد حمایت سیاستمداران چپ و راست قرار گرفت. دیوید شوبریج، سناتور سبزها از سیدنی که با قانونی کردن حشیش شهرت پیدا کرده است، ویدئویی را در ایکس منتشر کرد و گفت که آسانژ «هرگز نباید به جرم گفتن حقیقت در زندان می بود.» بارنابی جویس، یک قانون گذار محافظه کار روستایی به همان اندازه عصبانی بود. او گفت: «از شنیدن اینکه یک شهروند استرالیایی که هرگز در استرالیا مرتکب جرمی نشده، شهروند ایالات متحده نبوده، هرگز در بریتانیا متهم نشده است، در زندان به سر می برد، بسیار عصبانی بودم؛ اما حالا بسیار خوشحال هستم که به خانه می آید.»

روزنامه نگار آمریکایی به 20سال زندان محکوم شد

ایوان گرشکویچ از وال استریت ژورنال با خواندن نامه ها و آثار کلاسیک روسی 15ماه زندان را تحمل کرده است؛ درحالی که مقامات به طور علنی هیچ مدرکی دال بر جاسوس بودن او ارائه نکرده اند. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، ایوان گرشکویچ در نزدیک به 15ماه حبس خود در زندان لفورتوو مسکو، آثار کلاسیک ادبی روسی مانند «جنگ و صلح» را شخم زده و از طریق نامه نگاری و پست با پدرش در ایالات متحده در ارتباط بوده است. او سعی می کند با ورزش یک ساعته روزانه، خود را در فرم نگه دارد. دوستانی که با او ارتباط دارند، گرشکویچ، خبرنگار وال استریت ژورنال را به رغم خشمگین بودن از ولادیمیر پوتین، مثبت، قوی و به ندرت دلسرد توصیف می کنند. او روز چهارشنبه به دادگاه رفت و با اتهام جاسوسی به 20سال زندان محکوم شد که او، کارفرمایش و وزارت خارجه ایالات متحده به شدت این موضوع را تکذیب می کنند.

ماریا بورزونوا، روزنامه نگار روسی، می گوید: «او ممکن است مانند دیگران فراز و نشیب هایی داشته باشد، اما به خودش، به درستی اش اطمینان دارد.» او در میان گروه کوچکی از دوستان گرشکویچ است که وظیفه مهم گرفتن نامه هایش را دارند. در مرکز ادعاهای مربوط به گرشکویچ یک خلا وجود دارد: «عدم وجود مدرکی که توسط مقامات روسی برای جاسوس بودن او مطرح شده باشد.» محاکمه او در یکاترینبورگ محرمانه اعلام شد و ناظران حق حضور در دادگاه نداشتند. همچنین وکلای او از افشای علنی هر چزی منع شده اند. اندکی قبل از شروع دادگاه در ساعت 11صبح به وقت محلی، روزنامه نگاران اجازه گرفتند از گرشکویچ که اخیرا سرش را تراشیده بود، درحالی که در یک قفس شیشه ای در سالن دادگاه ایستاده بود، فیلم برداری و عکس برداری کنند. طبق بیانیه دادگاه منطقه ای محل برگزاری دادگاه، رسیدگی اندکی پس از آن آغاز شد.

آلمار لاتور، ناشر وال استریت ژورنال، در مصاحبه ای گفت: «ما فکر می کنیم که این یک محاکمه ساختگی است که بر اساس اتهامات جعلی است. بنابراین این دادرسی مضحک خواهد بود.» او افزود که نمی توان پیش بینی کرد که چگونه یک محاکمه بر تلاش ها برای آزادی گرشکویچ تاثیر می گذارد. در محاکمات روسی، محکومیت تا حد زیادی یک نتیجه قطعی است، به ویژه زمانی که -مانند این مورد- کرملین به این موضوع حساس شده باشد. قاضی رسیدگی کننده به این پرونده به یک خبرگزاری محلی گفته که مایه مباهات اوست که در یک دهه فعالیت حرفه ای، تنها چهار متهم را تبرئه کرده است. دوستانش می گویند که برای بیش از پنج سال، گرشکویچ، یک شهروند آمریکایی که در نیوجرسی بزرگ شده، به عنوان یک خبرنگار در روسیه حاضر بوده و این کشور را دوست داشته است. وزارت خارجه روسیه هم بارها اعتبارنامه گزارشگری او را صادر کرده است.

شکست آزمایش موشک مافوق صوت کره شمالی

یونهاپ: رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی خبر داد، کره شمالی یک موشک بالستیک نامشخص به سمت دریای ژاپن پرتاب کرد. این خبرگزاری گزارش داد که این پرتاب توسط ارتش کره جنوبی شناسایی شده است؛ اما جزئیات بیشتری درباره این موضوع وجود ندارد. یونهاپ همچنین به نقل از ارتش کره جنوبی گزارش داد که به نظر می رسد پرتاب موشک بالستیک پیونگ یانگ که مشخصات آن در دسترس نیست، شکست خورده است. همچنین تلویزیون ژاپنی ان اچ کی به نقل از یک منبع دولتی گزارش داد که به نظر می رسد موشک کره شمالی در خارج از منطقه اقتصادی انحصاری ژاپن فرود آمده است. رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی دیروز تایید کرد که به نظر می رسد پرتاب پیونگ یانگ شکست خورده است. ارتش کره جنوبی در بیانیه ای اعلام کرد: «امروز، در 26ژوئن، حدود ساعت 5:30صبح به وقت محلی کره شمالی یک موشک بالستیک نامشخص از منطقه اطراف پیونگ یانگ به سمت دریای شرقی پرتاب کرد که احتمالا ناموفق بوده است. نهادهای کره جنوبی و ایالات متحده به بررسی ها ادامه می دهند.» یونهاپ به نقل از یک منبع نظامی می گوید که به نظر می رسد پیونگ یانگ یک موشک مافوق صوت را آزمایش کرده باشد؛ اما گمان می رود این آزمایش شکست خورده است؛ زیرا موشک قبل از سقوط تنها حدود 250کیلومتر (155مایل) پرواز کرد.