آرشیو پنجشنبه ۷ تیر ۱۴۰۳، شماره ۲۳۶۱۱
اقتصادی
۴

خبر

امضای تفاهم نامه صادرات گاز روسیه به ایران: تهران به هاب گازی منطقه تبدیل می شود

تفاهم نامه ای بین تهران و مسکو برای انتقال گاز روسیه به ایران روز گذشته امضا شد که گام بلندی در راستای تبدیل کشورمان به هاب گازی منطقه و تحقق وعده رئیس جمهور شهید است.

به گزارش شانا، وزیر نفت با اعلام این خبر که موضوع انتقال گاز روسیه به ایران به ثمر نشست گفت: بی شک این مسئله درباره موازنه انرژی در منطقه تحولات موثری را رقم خواهد زد.

جواد اوجی روزگذشته به موضوع تفاهم نامه انتقال گاز روسیه به ایران اشاره و اظهار کرد: به حول و قوه الهی اکنون یک اتفاق بزرگ و خوبی برای کشور رقم خورد. خداوند شهید رئیسی را رحمت کند که وی در مذاکرات و ملاقات های متعددی که با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه چه در تهران و چه در مسکو داشت، موضوع انتقال گاز روسیه به ایران را پیگیری کردند.

وی افزود: در سه ماهه گذشته همکاران ما در شرکت ملی گاز با گاز پروم روسیه این مذاکرات را انجام دادند و خوشبختانه اکنون با حضور سرپرست ریاست جمهوری، رئیس هیئت مدیره شرکت گازپروم روسیه و مدیرعامل گازپروم، شاهد بودیم که تفاهم نامه انتقال گاز روسیه به ایران از سوی شرکت ملی گاز ایران و شرکت گازپروم روسیه امضا شد.

وزیر نفت با بیان اینکه ایران و روسیه دارای بیش از 60 درصد ذخایر گازی دنیا هستند و این اقدام بزرگی بود که امروز محقق شد، تصریح کرد: بی شک این مسئله در بحث موازنه انرژی در منطقه تحولات خوبی را رقم خواهد زد. ضمن اینکه ایران با زیرساخت ها و خطوط انتقال گاز سراسری که دارد به طور کامل آماده دریافت این مقدار گاز خواهد بود.

اوجی با تاکید بر اینکه چارچوب اصلی بحث انتقال گاز از روسیه که مدت زیادی بود از سوی کارشناسان بررسی شده بود و خواسته رئیس جمهوری شهید نیز بود، گفت: در مدت کوتاه این آمادگی وجود دارد که این تفاهم نامه تبدیل به قرارداد شود و یک اتفاق بزرگ هم برای ایران و هم برای دولتمردان روسیه رقم بخورد.

این توافق نامه گام بعدی توافق پارسال بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت گازپروم روسیه است که نشان از حرکت توافق ها به سمت عملیاتی شدن دارد. با این توافق سهم تجارت ایران جهش می یابد و سبب تغییر موازنه های بین المللی می شود و به بیانی دیگر توافق گازی ایران و روسیه به مثابه انقلابی در عرصه انرژی و صنعتی منطقه عمل خواهد کرد.

توافق بین دو دارنده بزرگ ذخایر گازی جهان مبتنی بر منافع دوجانبه و در چارچوب های بین المللی انجام شده است و به زودی وارد مرحله قرارداد و اجرا خواهد شد.

با این توافق، سهم ایران در تجارت گاز منطقه جهش خواهد کرد، ایران عملا به هاب انرژی منطقه تبدیل خواهد شد و آرزو و طراحی ترکیه برای بازی در نقش هاب انرژی، عملا نقش بر آب خواهد شد.

ایران، سومین تولیدکننده بزرگ گاز جهان پس از آمریکا و روسیه و چهارمین مصرف کننده بزرگ گاز جهان پس از آمریکا، روسیه و چین محسوب می شود. اما به دلیل مصرف بالای داخلی، ایران تاکنون نقش زیادی در تجارت گاز نداشته است.

با توجه به قرار گرفتن اغلب ذخایر گاز ایران در جنوب کشور، این توافق به تامین امنیت انرژی مناطق شمالی کشور کمک شایانی خواهد کرد. بر این اساس، ایران می تواند گاز را از روسیه دریافت کرده و به ترکیه، عراق، پاکستان، ارمنستان و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس صادر کند.

همچنین، ناترازی انرژی در کشور عملا برطرف خواهد شد. این اتفاق، ایران و روسیه را در مسیر یک همکاری استراتژیک بلندمدت قرار خواهد داد و به ثبات، امنیت منطقه و همکاری و وابستگی متقابل کشورهای منطقه نیز کمک شایانی خواهد کرد.

شهید جمهور اقتصاد آشفته دهه 90 را آرام کرد: رشد 450 درصدی نرخ ارز در 3 سال پایانی دولت روحانی

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه در دولت شهید رئیسی از رسوب 100 هزار میلیارد تومان در حساب شرکت های دولتی جلوگیری شد، گفت: در سه سال پایانی دهه 90 نرخ ارز 450 درصد رشد کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست خبری مشترک با داود منظور که به میزبانی سخنگوی دولت برگزار شد، اظهار کرد: نرخ رشد اقتصادی کشور با احتساب نفت در سال های 97 تا 99 به طور میانگین حدود منفی دو درصد بوده و رشد بدون نفت هم 1/1 درصد رقم خورده است.

وی گفت: نرخ بیکاری از 10 و هشت دهم درصد به 8/8 درصد در سه سال دولت شهید رئیسی کاهش یافته است. همچنین سرمایه گذاری از منفی هفت و یک دهم درصد به مثبت هشت و سه دهم درصد افزایش پیدا کرده است.

به گفته وزیر اقتصاد، طبق گزارش بانک جهانی متوسط نرخ فقر از بیش از 27 درصد به 22 درصد کاهش یافت.

خاندوزی گفت: صادرات غیرنفتی از حدود 42 میلیارد دلار به بیش از 50 میلیارد دلار رشد یافته و در سه سال پایانی دهه 90 نرخ ارز هم در بازار غیر رسمی که 450 درصد افزایش داشت است.

این اعداد نشان می دهد اقتصاد ایران در طول سال های 97 تا 99، سال های مناسبی برای اقتصاد ایران نبوده است. در واقع اقتصاد ایران همچون بیماری در مراقبت های ویژه بود که هم اکنون به بخش عمومی منتقل شده است.

شکست رکورد 16 ساله سرمایه گذاری خارجی

خاندوزی گفت: در حوزه سرمایه گذاری خارجی رکورد جذب 16 ساله با جذب بیش از 5/5 میلیارد دلار شکسته شد. در مجموع نیز دولت سیزدهم حدود 12 میلیارد دلار توانست سرمایه گذاری خارجی جذب کند.

به گفته سخنگوی اقتصادی دولت، در حوزه گمرک کاهش میانگین زمان پاسخگویی دستگاه های همجوار گمرک از حدود 11 روز به شش روز کاهش پیدا کرده است. تعداد بخشنامه ها نیز در سال گذشته حدود 50 درصد کاهش پیدا کرد که نشان از ثبات در تصمیم گیری ها دارد.

وزیر اقتصاد گفت: در بورس نیز شرکت های پذیرفته شده از 699 به 761 شرکت رسیده است. تامین مالی از 245 همت هم به 413 همت از بازار سرمایه افزایش پیدا کرده است.

بهره برداری از 1100 طرح عمرانی

داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه هم در این جلسه ضمن اشاره به کارنامه بخش مالی عمومی دولت سیزدهم در طول سه سال گذشته گفت: در بخش مالی عمومی و بودجه دولت در طی این سه سال گذشته اتفاقات مهمی رخ داده است. یکی از مهم ترین این رخدادها، افزایش سهم منابع پایدار در بودجه عمومی بوده است. سهم درآمدهای پایدار از حدود 45 درصد در سال 1400 در بودجه سال 1403 به 62 درصد افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: خاتمه دادن به طرح های عمرانی که بعضا دو دهه سه دهه از عمر آنها گذشته بود یکی از اولویت های دولت سیزدهم بود. لازم به ذکر است در طول این سه سال 1100 طرح و پروژه عمرانی به بهره برداری رسید. یکی از دلایل خاتمه این طرح ها، افزایش اعتبار طرح های تملک در بودجه عمرانی است.

منظور در ادامه با اشاره به سه سال دولت سیزدهم گفت: قانون رتبه بندی معلمین یکی از اقدامات شجاعانه دولت بود که از سال 1400 شروع شد و بالغ بر 45 همت بار مالی اجرائی سالانه این قانون بوده است. قانون پایانه های فروشگاهی در دولت قبل دو سال بدون اقدام رها شده بود، در حالی که در دولت سیزدهم اجرای این قانون را از ابتدا در دستور کار قرار دادیم.

ورود 558 دستگاه ناوگان جدید به شبکه ریلی کشور

سرویس اقتصادی: 558 دستگاه شامل انواع ناوگان ریلی نو و بازسازی شده به ارزش 3627 میلیارد تومان، وارد شبکه ریلی کشور شد.

به گزارش کیهان، در این مرحله مجموع ناوگان جدید توسعه یافته 558 دستگاه ناوگان است که این تعداد شامل 516 واگن باری نو، 12 دستگاه لکوموتیو نو، پنج دستگاه لکوموتیو بازسازی شده، هشت واگن مسافری نو و17 واگن مسافری بازسازی شده است.

هادی یارجی- مدیرکل نیروی کششی راه آهن جمهوری اسلامی ایران - دیروز در مراسم رونمایی از 558 دستگاه ناوگان اظهار کرد: در طول دولت سیزدهم یعنی از شهریور 1400 تاکنون 93 لوکوموتیو در حوزه تولید و بازسازی وارد شبکه ریلی شده است.

سید میعاد صالحی؛ مدیرعامل راه آهن نیز با بیان اینکه با پیگیری شهید رئیسی، بسیاری از بروکراسی ها برای بخش ریلی رفع شد، افزود: دولت سیزدهم، کشور را از بن بست کریدوری خارج کرد و الان زغال سنگ روسیه از طریق راه آهن ایران به هندوستان صادر می شود. همچنین با استجازه ای که از رهبر معظم انقلاب صورت گرفت که منابع تهاتر نفت به بخش ریلی کشور اختصاص یابد انقلابی در صنعت ریلی ایجاد خواهد شد.

موسسه تحقیقاتی آمریکایی: جایگاه نخست ساخت خطوط لوله نفت در جهان به ایران رسید

سرویس اقتصادی: طبق اعلام یک موسسه تحقیقاتی آمریکایی حدود 1900 کیلومتر خط لوله نفتی در ایران در دست ساخت است و ایران با وجود تحریم ها در رتبه نخست جهان از این نظر قرار دارد.

به گزارش کیهان، برخی از مسیرهای انتقال خطوط نفت ایران، شهرت جهانی پیدا کرده اند. مثلا آمریکایی ها در مجله

INDUSTRY PIPELINE، اذعان داشته اند که بعد از خط لوله آلاسکا، خط لوله مارون- اصفهان سخت گذرترین خط لوله جهان به شمار می رود. عبور از رشته کوه های زاگرس و همجوار شدن با رود کارون علت اصلی این ماجرا است.

عبور از بطن خاک و سنگلاخ، خطر رانش زمین و ریزش کوه، گذر از دره های عمیق، زیر تیغ آفتاب در برهوتی از صخره، سنگ و سنگلاخ، حفاظت از محیط زیست در کنار حراست از تاسیسات، همگی بخشی از شرایط طاقت فرسای انتقال خطوط نفت است.

ماحصل این فرآیند پیچیده و پر مشقت که در مناطق عملیاتی با حضور متخصصان و تلاشگران این عرصه رقم می خورد بسترساز تولید فرآورده های نفتی از واحدهای پالایشگاهی و رسیدن بنزین و گازوئیل به دست مردم می شود.

خطوط لوله در حال ساخت ایران 12 برابر آمریکا

به گزارش پایگاه اینترنتی مجله «داون تو ارت»، موسسه گلوبال انرژی مانیتور سال گذشته با بررسی طرح های نفتی در سراسر جهان اعلام کرد که 9 هزار و 100 کیلومتر خط لوله انتقال نفت در حال ساخت است و برای احداث 21 هزار و 900 کیلومتر خط لوله نیز برنامه ریزی و هزینه ساخت کل این خطوط 131 میلیارد و 900 میلیون دلار برآورد شده است.

بر اساس این گزارش، در مجموع 31 هزار کیلومتر خط لوله نفتی در جهان در حال ساخت بوده یا برای آن برنامه ریزی شده و این رقم نسبت به سال گذشته میلادی 30 درصد افزایش داشته است.

این موسسه تحقیقی آمریکایی با معرفی 20 کشور نخست دنیا از نظر طول خطوط در حال ساخت نفتی، ایران را در بالای این فهرست قرار داده است.

ایران با وجود اینکه با تحریم های غیرقانونی روبه روست بزرگ ترین عملیات احداث خطوط لوله نفتی را در حال اجرا دارد، طول خطوط لوله نفتی در حال احداث ایران 1900 کیلومتر برآورد شده که بیشتر از هر کشور دیگر در جهان است.

طبق اعلام این موسسه، کل خطوط لوله نفتی که در ایران در حال احداث است بیش از 12 برابر خطوط لوله نفتی است که در آمریکا در حال ساخت است. طول خطوط لوله انتقال نفت در حال ساخت در آمریکا 150 کیلومتر برآورد شده، همچنین این رقم برای عراق 400 کیلومتر و برای چین 420 کیلومتر برآورد شده است.

افزایش 1000 کیلومتری طول خطوط لوله انتقال

گفتنی است، ارسلان رحیمی، مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران به تازگی، اعلام کرد: در سال 1401، 132 میلیارد لیتر نفت و فرآورده در کشور منتقل شده است که این مقدار با رشد سه و هفت دهم درصدی در سال 1402 به 137 میلیارد لیتر رسید.

وی همچنین از انتقال بیش از سه میلیارد و 850 میلیون لیتر فرآورده به نیروگاه های کشور در سال 1402 خبر داد و افزود: در دولت سیزدهم به 19 نیروگاه کشور سوخت مایع تحویل شده است که امیدواریم با اتصال نیروگاه های جدید ازجمله علی آباد، این تعداد افزایش یابد.

تحریم حریف پیشرفت کشور نشد: اضافه شدن 90 فروند هواپیما به چرخه پروازی بدون برجام و FATF در دولت سیزدهم

سرویس اقتصادی : طراحی و ساخت دو هزار قطعه مورد نیاز صنعت هوائی در کشور به همراه اضافه شدن 90 فروند هواپیما به چرخه پروازی کشور از اقدامات دولت سیزدهم با وجود انبوهی از تحریم ها بود.

به گزارش کیهان، دولت سیزدهم از طریق راهبردهای سه گانه از جمله «ساخت هواپیما»، «خرید هواپیمای دست دوم» و «بازگرداندن پرنده های زمینگیر» به خط پروازی، درصدد جبران کمبود صندلی پرواز و به تعادل رساندن عرضه و تقاضا در بخش حمل ونقل هوائی بخصوص ناوگان مسافری برآمد.

در زمان شروع به کار دولت سیزدهم، دوره انتظار خرید بلیت هواپیما حتی تا 30 روز هم افزایش پیدا کرده و امکان پاسخگویی به تقاضای سفر هوائی به صورت روزانه و حتی هفتگی کاهش یافته بود.

سازمان هواپیمایی همان زمان اعلام کرد که برای افزایش تعداد صندلی پرواز منتظر احیای برجام نمی ماند و افزایش ناوگان را از چند مسیر دیگر ادامه می دهد.

دولت برنامه خرید هواپیماهای دست دوم را با هدف تقویت ناوگان ایرلاین ها در دستور کار دارد و مذاکرات برای افزایش خرید در دستور کار است.

«محمد محمدی بخش» رئیس سازمان هواپیمایی دیماه 1401 درباره برنامه دولت برای توسعه ناوگان هوائی گفت: هم اکنون تعداد صندلی های پروازی تا 40 درصد افزایش یافته و تعداد هواپیماهای عملیاتی به 175 فروند هواپیمای رسیده است.

وی افزود: «افزایش ناوگان» استراتژی دولت سیزدهم است و این مهم را از دو راه خرید هواپیمای دست دوم و اورهال هواپیماهای زمینگیر پیگیری می کند تا دو برابر و نیم شدن تقاضای سفر را پاسخ دهد.

بر اساس اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی، سال 1401 تعداد 100 فروند هواپیمای زمینگیر شناسایی شده است که دولت در نظر دارد تا برنامه اورهال مجددا این پرنده ها را در دستور قرار دهد و وارد چرخه پروازی کند.

به گزارش ایرنا، طبق سیاستگذاری وزارت راه و شهرسازی در انتهای دولت سیزدهم نسبت به آغاز شروع کار دولت، ظرفیت ناوگان هوائی کشور دو برابر خواهد رسید. رئیس سازمان هواپیمایی کشور اسفند 1402 هم اظهار داشت: نهضت تعمیر قطعه به وجود آمد که با مشارکت شرکت های دانش بنیان و حضور موثر شرکت های هواپیمایی و تعمیراتی موضوع تاب آوری به حد قابل قبولی رسید تا جایی که اکنون به مرزی رسیده ایم که دیگر هیچ هواپیما و موتوری برای تعمیر به خارج از کشور ارسال نمی شود. محمدی بخش از طراحی و ساخت دو هزار قطعه مورد نیاز صنعت هوائی در کشور خبر داد و گفت: 90 فروند هواپیما طی دو سال گذشته و در دولت سیزدهم به چرخه پروازی کشور اضافه شد.

وی افزود: برنامه صنعت هوائی مبتنی بر راهبردهایی است که در برنامه هفتم پیش بینی شده و سعی کردیم آنچه در حوزه فرودگاهی و حوزه حمل ونقل محقق شده در برنامه هفتم از جمله استفاده از ظرفیت های اقلیم و ایران راه یا جاده ابریشم لحاظ شود.

محمدی بخش تصریح کرد: افزایش ناوگان با دو راهبرد داخلی و دو راهبرد خارجی مواجه است. راهبرد خارجی خرید هواپیمای دست دوم و موضوع دیگر نوسازی ناوگان است.

واردات هواپیماهای با کاربرد ویژه

اردیبهشت امسال «جعفر یازرلو»، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری هم با بیان اینکه از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم تا پایان سال گذشته، 66 فروند هواپیما در تایپ های مختلف وارد کشور شد که عمده آنها را هواپیماهای بزرگ تشکیل می دهد، گفت: همچنین در این مدت هفت فروند هواپیمای سبک با کاربری های آموزشی، حمل اعضای حیاتی بدن بیماران مرگ مغزی و غیره وارد شد.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری خاطرنشان کرد: در مدت یاد شده پنج فروند هلی کوپتر نیز وارد کشور شد؛ بر این اساس مجموع واردات هواپیماهای بزرگ، آموزشی و هلی کوپتر به 78 دستگاه رسید.

دولت روحانی با برجام نتوانست صنعت هوائی را از زمین بلند کند و حاصل آن همه هیاهو تنها به نمایش رسانه ای خرید بیش از 100 هواپیما ختم شد اما نهایتا تعدادی هواپیمای ملخی وارد شد. با این حال دولت شهید رئیسی طی سه سال موفق شد بدون برجام و FATF بخشی از عقب ماندگی صنعت هوائی کشور در دوره روحانی را جبران کند.

با تصویب شورای عالی مسکن: سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن به 800 میلیون تومان افزایش یافت

در جلسه روز گذشته شورای عالی مسکن با افزایش سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن در شهرها به 800 میلیون تومان موافقت شد.

روزگذشته ششم تیر در هجدهمین جلسه شورای عالی مسکن که به ریاست محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری و با حضور وزیر راه و شهرسازی و سایر اعضای شورای عالی مسکن برگزار شد، 66 هزار و 791 واحد نهضت ملی مسکن افتتاح و به 51 هزار و 740 متقاضی واجد شرایط زمین واگذار شد. همچنین در این جلسه با افزایش سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن در شهرها به 800 میلیون تومان موافقت شد. پیش از این سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن در شهرها 550 میلیون تومان تعیین شده بود.

سقف احتمالی رشد اجاره در تهران

«ابوالفضل نوروزی» مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن هم گفت: بر اساس ماده هفتم قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها دولت مکلف شده است در استان هایی که تورم بالای 30 درصد است، نرخ رشد اجاره بها را تعیین کند. نرخ اجاره بها بعد از جلسه شورای عالی مسکن تعیین خواهد شد که رقمی بین 25 تا 30 درصد در استان تهران است.

وی با یادآوری این که در قانون ضمانت های اجرائی برای رعایت نشدن سقف اجاره بها توسط موجران در نظر گرفته شده است، به مثالی در این رابطه اشاره کرد و گفت: به عنوان نمونه یکی از ضمانت های اجرائی این است که اگر موجری اجاره را بیش از سقف تعیین شده از مستاجر دریافت کند، مستاجر می تواند تا پنج سال از موجر شکایت کند. موجر هم مکلف می شود مبلغ اضافی را به مستاجر بازگرداند، همچنین بیش از سه برابر اجاره بها در یک ماه، سبب جریمه موجر خواهد شد و مبلغ جریمه باید به حساب دولت واریز شود.