آرشیو پنجشنبه ۷ تیر ۱۴۰۳، شماره ۲۳۶۱۱
اخبار کشور
۱۱

نامزدهای ریاست جمهوری فردا در معرض رای ملت جنب و جوش تبلیغاتی کاندیداها به سرانجام رسید

سرویس سیاسی: کشور مهیای مشارکت پرشور ملت سرافراز ایران اسلامی در انتخابات شده است. فردا کاندیداها در معرض رای ملت قرار می گیرند.

فردا ملت بزرگ و آگاه ایران اسلامی با مشارکت پرشور در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، بار دیگر انسجام و اتحاد ملی خود را به نمایش خواهد گذاشت. کشور مهیای مشارکت پرشور ملت سرافراز ایران اسلامی در انتخابات شده است. جنب و جوش تبلیغاتی کاندیداها به سرانجام رسید و روز جمعه کاندیداها در معرض رای ملت قرار می گیرند.

در این گزارش مواضع اخیر کاندیداهای انتخابات را مرور می کنیم.

جلیلی: دشمن را از تحریم پشیمان می کنیم

سعید جلیلی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جمع مردم شیراز گفت: سرمایه عظیم ما مردم و دانشمندان و کشاورزان و دامداران هستند، هر روستای ما باید یک سلول جهش کشور بشود، نه تنها تحریم را خنثی می کنیم بلکه با همین ابزار اقتصادی کاری می کنیم که دشمن از تحریم کردن پشیمان شود.

وی اظهار داشت: همین جوانان ما در جنگ مردانه ایستادند و کسی جرات نمی کند نگاه چپ به ما کند این است عظمت ملت. حال سوال من این است ملتی که در سخت ترین عرصه مانند جنگ این موفقیت بزرگ را شکل می دهد در صنعت و کشاورزی و اقتصاد چنین موفقیتی را شکل دهد؟ چه کسی می خواهد این بحث ها را مدیریت کند؟ امروز در یک انتخاب هستیم.

جلیلی بیان داشت: امروز در آستانه انتخاب بزرگ هستیم، هنر مردم ایران این بوده که در دوران معاصر با انتخاب های بزرگ خود، دنیا را به شگفتی آورده است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: آخرین انتخاب بزرگ مردم ما 3 سال قبل با انتخاب شهید رئیسی بود. شهید رئیسی کار را در شرایطی تحویل گرفت که 8 سال متوسط رشد اقتصادی کشور صفر و منفی شده بود ما 8 سال تاخیر تاریخی داشتیم بسیاری از سرمایه ها راکد مانده بود.

جلیلی گفت: خودشان گفتند نتیجه برجام تقریبا هیچ بود تولیدات هپکو شده تقریبا هیچ آن هم زمانی که قبل از دولت آنها در سال 1800 دستگاه ماشین آلات تولید می کردند دوباره می خواهید رکود کارخانه ها را داشته باشید؟ می خواهید کشور را معطل چند کشور کنید؟ دنیا فقط 3 قدرت نیست 200 کشور است ما می خواهیم با همه دنیا تعامل داشته باشیم شهید رئیسی در سفر به سریلانکا نشان داد چگونه جوانان ما توانستند صادرات نیم میلیارد دلاری خدمات فنی مهندسی داشته باشند و برای کشور اشتغال و ارزآوری کنند.

وی گفت: اگر می گویید باید جهش کرد باید در برابر فساد بایستید ولی نباید کسی باشد که با اولین تشر، دست از مبارزه با فساد بردارد مسیر ما حق است و ملت ما باید از آن انتفاع ببرد امروز در بزنگاه تاریخی هستیم آیا می خواهیم این مسیر را با نگاه جهش و استفاده از فرصت ها پیش ببریم و مسائل روزمره و آسیب ها را هم حل کنیم یا اینکه بهانه بیاوریم فلان توافق امضا نشد و نتوانستیم؟

جلیلی بیان داشت: روز بعد از انتخاب رئیس جمهور، روز شروع عملیات برای جهش کشور خواهد بود، نباید این فرصت را از دست بدهیم، زمان را نباید مسرفانه از دست داد، باید روز بعد از انتخابات به رای مردم احترام گذاشت نه اینکه بگوید بروم دنبال فرمانده بگردم، باید این کارها را از قبل می کردید، همه مردم باید پای کار بیایند و در این حرکت بزرگ یک نقش پر شکوه ایفا کنند.

قالیباف: اقتصاد را پیش بینی پذیر می کنیم

محمدباقر قالیباف، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز در جمع مردم اهواز اظهار داشت: انتخابات بر اساس قانون اساسی مهم ترین جا برای پاسداشت ثمره انقلاب و شهدا و امام ماست.

قالیباف گفت: انتخابات به معنی این است که مردم بر سرنوشت خود حاکم هستند. در روز جمعه ما می خواهیم مهم ترین و عالی ترین مسئول اجرائی را انتخاب کنیم. اگر تحمل، تغییرات و حل مشکلات را می خواهیم باید در مشارکت و انتخاب این موارد را مورد توجه قرار دهیم.

به گزارش فارس، وی افزود: ما باید به گونه ای عمل کنیم که مسیر مجلس یازدهم و دولت سیزدهم به ریاست سید الشهدای خدمت را به پیش ببریم و به فضل الهی بر مشکلات کشور فائق شویم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در شرایط بسیار سخت کرونا با برخی بی تدبیرها روزی 720 نفر از عزیزانمان فوت می شدند، گفت: امروز شما مردم نباید اجازه بدهید کسانی که تاریخ گذشته آنها نشان داده است مشکلی حل نکرده اند و بر مشکلات، اختلافات و دوگانگی بین مردم و دولت افزودند، تکرار شوند. آنها نتوانستند از ظرفیت های موجود استفاده کنند.

قالیباف اظهار داشت: امروز به همان میزان که نفت مصرف می کنیم سرمایه ها را هدر می دهیم؛ ما باید به سرعت این سرمایه ها را برگردانیم، این مسائل باید در شرایط اقتصادی که هر روز سفره مردم کوچک تر می شود، مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: من خدمتگزار شما هستم و از روزی که در خوزستان جنگ پایان پیدا کرد و من این جا را ترک کردم، هنوز زندگی نکرده ام و تمام وقتم را صرف کار و خدمات گذرانده ام. ما می توانیم به فضل الهی بر این مشکلات فائق آییم و اقتصاد را پیش بینی پذیر کنیم، رشد اقتصادی ایجاد کنیم و با سپر حمایتی فشار مربوط را به تورم از زندگی شما در همین امسال برطرف کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: من در زمان نمایندگی مجلس سفری به خوزستان داشتم وقتی که دیدم بیش از یک هزار و 200 روستای این استان در حالی که مهد آب است، تشنه اند نمی دانستم این خجالت را به کجا باید ببریم.

وی با بیان اینکه به سهم خودم تلاش کردم تا مشکل روستاها حل و فصل شود، افزود: ان شاءالله با کمک شما مردم و جوانان غیور و خلاق این استان با همراهی نمایندگان، بزرگان، طوایف و عشایر شاهد خواهید بود که هر سال از مشکلات این استان کاسته می شود.

قالیباف خود را متعلق به خوزستان دانست و گفت که جوانی اش را در اهواز زندگی کرده است.

زاکانی: قراردادهای نفتی و گازی دوره خاتمی فاجعه است

همچنین، علیرضا زاکانی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نشست دانشجویی- مردمی در دانشگاه تهران گفت: برادری که امروز رقیب انتخاباتی ماست، در آن مجلس صادقانه می گفت من برجام را نخوانده ام اما در این زمینه اظهار نظر می کرد.

وی به توان اجرائی اشاره کرد و گفت: مسئولیت ما این است که هرکس هرکاری را برای این مردم تعهد کرده است، برعهده می گیریم و نمی گوییم اگر شهرداران قبلی کاری انجام داده اند و بدهی ایجاد کرده اند و تعهداتی دارند ما انجام نمی دهیم. بخش بزرگی از بدهی های چندین سال پیش را هم در شهرداری تسویه کردیم و مابقی هم در حال تسویه است.

رئیس جمهور باید بتواند تفاهم ایجاد کند

به گزارش فارس، نامزد ریاست جمهوری بیان داشت: ما در تمام امورات تهران با همه دستگاه ها و وزارتخانه های دیگر تفاهم ایجاد کردیم و این امری است که پیش از آن اصلا سابقه نداشت. رئیس جمهوری باید بتواند ایجاد تفاهم کند.

زاکانی تصریح کرد: امروز دیگر در دره فرحزاد معتاد متجاهر نمی بینید و دارد به 54 هکتار تفرجگاه تبدیل می شود. در میدان شوش و میدان هرندی و کوهسنگی هم معتاد نمی بینید و کمتر از 20 هزار نفر داخل کمپ هستند تا خوب شوند و به جامعه برگردند.

وی ادامه داد: یک از ویژگی های رئیس جمهور آن است که بتواند تفاهم ایجاد کند که ما آن را در شهرداری ایجاد کرده ایم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما در شهرداری آزادراه، بزرگراه و تونل هایی را در دست ساخت داریم که در سال آینده این طرح به اتمام می رسد، امروز بیش از 2 هزار ‪ اتوبوس در گردش است و بسیاری دیگر نیز به حمل ونقل عمومی اضافه خواهد شد، تاکسی های برقی را نیز به شهر اضافه می کنیم.

وی بیان داشت: سال 1400 پاکبان ها برای یک شیفت کار یک میلیون و هفتصد هزار تومان می گرفتند، امسال کف حقوق پاکبان دوازده میلیون و چهارصد هزار تومان است.نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در شهرداری طرحی ریختیم که پیمانکاران ابتدا حقوق کارگران را بدهند، اگر دیر بدهند از ضریب خود آنها کاسته می شود.

زاکانی اظهار داشت: بیش از هزار واگن مترو با قراردادی که در چین بسته ایم وارد کشور خواهیم کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: قراردادهای نفتی و گازی دوره خاتمی فاجعه است؛ چطور می شود حق مردم را بخورند و من ساکت باشم، کرسنت 80 تا 100 میلیارد دلار به کشور ضرر وارد کرده است.این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: من تا حالا کارت زرد می دادم، از مردم می خواهم به من رای بدهند تا مفسدان را با کارت قرمز از اقتصاد کشور بیرون کنم.

حجت الاسلام پورمحمدی: اگر مشارکت زیاد شد، همه پیروز و برنده ایم

حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز در نشست خبری که در خبرگزاری فارس برگزار شد، اظهار داشت: همه فارغ از سلایق و نوع نگاهمان باید مشارکت را رقم بزنیم. مشارکت سبب اقتدار ملی خواهد بود و ایجاد همبستگی و احساس پیوند و محبت ملی را برجسته می کند. مشارکت، کشور را در برابر بیگانگان و بدخواهان توانمند می سازد و مشارکت بالا مدیران را در حل مشکلات کشور تواناتر می کند. از این جهت همه با هم تلاش می کنیم تا بر مشارکت بیفزاییم و این را به عنوان رسالت مشترک و همگانی خود قرار دهیم.

به گزارش مهر، وی بیان داشت: ایجاد نشاط و امید در جامعه داشته باشید و تلاش کنید مشارکت به بالا برسد و اگر مشارکت زیاد شد، همه پیروز و برنده ایم. هر کسی که رای آورد، همه تلاش کنیم که او موفق شود و به او کمک کنیم.

حجت الاسلام پورمحمدی گفت: من تحزب را در سال های مختلف گفتم و هر کجا که سخنرانی داشتم به آن پرداختم و فقط در انتخابات از آن نگفته ام. قانون انتخابات ما هنوز کامل نیست. در سال 1358 امام بزرگوار ظرف دو ماه انتخابات برگزار کرد که واقعا حرکت امام فوق العاده بود و این یعنی مردم سالاری و اینکه انتخابات در کشور اصل است.

نامزد ریاست جمهوری اظهار داشت: رهبری هم پافشاری کردند و نگذاشتند که انتخابات یک قدم عقب یا جلو برود و خدشه ای به آن وارد شود. متاسفانه قوانین انتخاباتی معیوب است و از گذشته این را گفته ام، حدود 17 سال در تمام مصاحبه ها و گفت وگوها این را تکرار می کنم به طور جدی پای آن هستم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا به نفع کاندیدایی انصراف می دهید، گفت: گفتمان های دیگر را ناقص می دانم و خودم را گفتمان جامع می دانم و دلیلی نمی بینم به نفع کسی کنار بروم. انتخابات به دور دوم می کشد و آنجا تکلیف شفاف تر می شود.

پزشکیان: توسعه پایدار در گرو حمایت جدی مردم از حاکمیت است

مسعود پزشکیان، کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز در جمع مردم یزد اظهار داشت: یزد شهر علما و دانشمندان بزرگی است که برای کشور افتخارات مهمی را به دست آورده اند.

وی با اشاره به سوابق اجرائی و سیاسی خود در ادوار گذشته، گفت: طبق تجارب گذشته باید بدانیم که تقویت روابط ایران با کشورهای مختلف دنیا از جمله الزامات اجرائی برای توسعه همه جانبه کشور است.

پزشکیان استفاده از کارشناسان و نخبگان دانشگاهی را مهم ترین الزام برای توسعه مشکلات مختلف کشور دانست و بیان داشت: استان یزد نماد همزیستی مسالمت آمیز با ادیان و قومیت های مختلف است و این نشان دهنده ظرفیت بالای نخبگان یزدی برای تقویت روابط بین المللی است.

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: من به ملت ایران قول خواهم داد که با تمام وجودم برای رشد ایران تلاش کنم و با استفاده از تمام ظرفیت های موجود ایرانی بزرگ بسازیم.

نامزد ریاست جمهوری اظهار داشت: من قول خواهم داد که هیچ وقت دروغ نگویم و همیشه برای ملت ایران و سربلندی مرد کشورم تلاش کنم.

پزشکیان مشارکت حداکثری در این دوره انتخابات را لازم و ضروری دانست و بیان داشت: به امید خدا با همبستگی ایرانی آباد خواهیم داشت.