آرشیو پنجشنبه ۷ تیر ۱۴۰۳، شماره ۶۷۹۸
اقتصاد
۱۳

اقتصاد بین الملل

رشد اقتصادی چین 5 درصدی می شود

چین مسیر دستیابی به هدف رشد 5 درصدی قرار دارد. نخست وزیر چین، لی کیانگ در نشست رهبران جدید مجمع جهانی اقتصاد در دالیان اظهار کرد: امسال چین بدون هیچ مشکلی به هدف رشد 5 درصدی برای تولید ناخالص داخلی ملی خواهد رسید.

نخست وزیر چین گفت: چین در خصوص دستیابی به شاخص رشد اقتصادی سالانه در سطح حدود 5 درصد اطمینان دارد. لی تاکید کرد که رشد سریع صنایع مدرن (تولید خودروهای برقی و باتری های خورشیدی) در چین ناشی از مزیت های نسبی منحصر به فرد اقتصاد ملی چین است. چین دارای بازار فوق العاده بزرگ با جمعیت بیش از 1.4میلیارد، سیستم صنعتی جامع، منابع انسانی عظیم و سطح بالای فناوری های جدید مورد استفاده مصرف کنندگان است. نخست وزیر چین افزود: چین برای ایجاد فضای بازار بین المللی براساس اصول برتری قانون کار می کند.

حال بد اقتصاد آلمان

داده های اقتصادی نشان می دهد که اوضاع کسب و کار آلمان در ماه ژوئن بدتر شده است. موسسه تحقیقات اقتصادی (Ifo) در گزارش خود اعلام کرد که اوضاع کسب و کار آلمان در ماه ژوئن بدتر شد و شاخص فضای تجاری آن از 89.3در ماه می به 88.6رسید. شاخص ارزیابی جاری در 88.3باقی ماند، همان سطحی که در ماه می به آن رسید. در همین حال، شاخص انتظارات از 90.4ثبت شده در ماه قبل به 89 در ماه ژوئن کاهش یافت. کلمنس فوست، رئیس موسسه تحقیقات اقتصادی به بهبود خدمات اشاره کرد اما چندان احساس خوشبینانه ای در تولید، تجارت و کسب و کارهای ساختمانی نداشت. وی اظهار کرد: اقتصاد آلمان در غلبه بر رکود با مشکل مواجه است. اکونومی گزارش کرد، اوضاع در بخش صنعت بدتر شد و در ماه ژوئن به منفی 9.2رسید و از سه ماهه رشد تغییر کرد. در همین حال در بخش خدمات، با کمک احساسات مثبت در بخش هتل، فضای تجاری به 4.2بهبود یافت. اوضاع کسب و کار در بخش تجارت، به طور قابل توجهی بدتر شد و زیرشاخص در این ماه به منفی 23.5رسید، در حالی که در ساخت و ساز کمی افزایش یافت و به منفی 25 رسید.

تقابل چین و آمریکا

شرکت «پتروچاینا اینترنشنال آمریکا» که واحد شرکت پتروچاینا است، برای نقض قانون صادرات آمریکا،14.5میلیون دلار جریمه شد. دفتر دادستان کل منطقه جنوبی تگزاس دریک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد،مقامات شواهدی را کشف کردند که این شرکت، اطلاعات نادرستی را در یک پایگاه داده الکترونیکی که صادرکنندگان برای اعلام صادرات بین المللی از آمریکا استفاده می کنند، گزارش کرده است. شرکت پتروچاینا اینترنشنال آمریکا سوخت دیزلی حاوی گوگرد فوق العاده اندک به ارزش بیش از 32 میلیون دلار را به نادرستی، عنوان ترکیب روغن معدنی برای برخی معاملات صادراتی به مکزیک که در سال های 2019 و 2020 انجام شد، گزارش کرده است. دفتر دادستان خاطرنشان کرد، این شرکت به طور کامل در پروسه بررسی تخلفات، همکاری کرده و برنامه انطباق خود را بهبود داده است.