آرشیو پنجشنبه ۷ تیر ۱۴۰۳، شماره ۶۷۹۸
بین الملل
۱۸
گزارش

تنور انتخابات آمریکا زودتر گرم می شود

زورآزمایی زودهنگام بایدن و ترامپ

چهار ماه مانده تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قرار است بایدن و ترامپ امروز به عنوان اولین مناظره انتخاباتی خود در استودیوی سی ان ان در شهر آتلانتای جورجیا به مصاف یکدیگر بروند.از مناظره امشب به عنوان یک مناظره زودهنگام یاد شد، چرا که طبق روال دوره های قبل انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، مناظره ها در همان هفته های منتهی به انتخابات در سپتامبر و اکتبر برگزار می شد و اگر قرار بود طبق روال گذشته، مناظره ها برگزار شود کاندیداها هنوز سه ماه برای این برنامه زمان داشتند.

برخی تحلیلگران هدف از برگزاری زودهنگام این مناظره را گرم تر شدن تنور انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرده اند. نزدیک بودن زمان مناظره ها به انتخابات ریاست جمهوری از جمله نقدهایی بود که همیشه به مناظره های پیشین وارد می شد.از آخرین مناظره بایدن و ترامپ چهار سال می گذرد و این بار بایدن از ترامپ برای مناظره دعوت کرده است. ترامپ شرکت در دو مناظره با بایدن را پذیرفته و علاوه بر مناظره امشب در شبکه سی ان ان، مناظره دیگری نیز در ماه سپتامبر توسط شبکه تلویزیونی ای بی سی نیوز برگزار خواهد شد.

تغییر قوانین مناظره ها

قوانین جدیدی برای این مناظره ها وضع شده است. مناظره ها بدون حضور تماشاگر و در 90دقیقه برگزار خواهند شد. میکروفن هریک از نامزدها در زمان صحبت دیگری قطع می شود. به اذعان بی بی سی، نامزدها حق ندارند از هیچ ابزار نمایشی یا یادداشت از پیش تعیین شده در این مناظره استفاده کنند.این مناظره به صورت ایستاده برگزار می شود و به اعتقاد تحلیلگران بایدن در این مناظره تلاش خواهد کرد تا ابهامات در مورد سلامت جسمی و روانی خود را از بین ببرد و از سوی دیگر ترامپ نیز در پی اتهامات خود در دادگاه به ویژه پرونده پرداخت حق السکوت تلاش می کند تا خود را از این موارد مبرا کند.ترامپ پیش از این بارها بایدن را به مشکلات روانی متهم کرده بود. گمانه زنی هایی در مورد مصرف مواد مخدر توسط بایدن برای حضور در این مناظره وجود دارد. پزشک سابق بایدن اخیرا اعلام کرده بود که باید قبل از مناظره از او تست اعتیاد گرفته شود.رابرت اف کندی جونیور، دیگر نامزد ریاست جمهوری آمریکاست. به اذعان سی ان ان تنها جو بایدن و دونالد ترامپ، واجد حداقل شرایطی هستند که این شبکه برای برپایی مناظره تعیین کرده است. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قرار است در5 نوامبر با حضور بایدن 81 سال و ترامپ 78ساله، برگزار شود.

توصیه های دقیقه نودی کلینتون به بایدن برای مناظره با ترامپ

هیلاری کلینتون، عضو حزب دموکرات آمریکا که در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 تجربه مناظره با دونالد ترامپ را دارد در مقاله ای به بایدن توصیه هایی کرده است تا بتواند مناظره با ترامپ را بهتر مدیریت کند.کلینتون در یادداشتی که در نیویورک تایمز منتشر کرده از بایدن خواسته تا در مناظره به «چرندیاتی» که ترامپ مطرح می کند، بی توجه باشد و به صحبت های وی چندان اعتنایی نکند.وی به ماجرای درگیری و مشاجره اش با ترامپ در سال 2016 اشاره کرده و همچنین ماجرای نزدیک شدن بیش از حد ترامپ به خودش زمانی که در حال صحبت بود را یادآور شده است. او در این مقاله در توصیف رفتارهای ترامپ عنوان کرد: او مرا در صحنه تعقیب می کرد. کلینتون با یادآوری سه مناظره ای که با ترامپ داشت، عنوان کرد: ترامپ با قطع کردن های مکرر صحبت های من به همراه توهین ها و دروغ هایی که می گفت در آن سه مناظره کولاک به پا کرد و ناظران را تحت تاثیر قرار داد و به رای دهندگان آسیب رساند.وی با توصیه به بایدن عنوان کرده است: تلاش برای رد استدلال های ترامپ مانند آنچه که در یک مناظره معمولی اتفاق می افتد، اقدامی بیهوده و اتلاف وقت است. او در ادامه نوشته است: تقریبا غیرممکن است که بتوانید استدلال هایی را که در مناظره مطرح می کند، مشخص کنید. او با یکسری از مزخرفات حرف هایش را شروع می کند و سپس به غرغر کردن می پردازد. وی از بایدن خواسته در برابر تاکتیک های قلدرمآبانه ترامپ که مدام حرف هایش را قطع می کند، به همان اندازه قوی و مصمم باقی بماند.

برش

تغییر موضع ناگهانی ترامپ

ترامپ در آستانه برگزاری اولین مناظره انتخاباتی اش با بایدن، لحن صحبت های انتقادآمیزش در مورد او را تغییر داد.به گزارش ای بی سی نیوز، ترامپ در حالی که ماه های متوالی برای نشان دادن بایدن به عنوان فردی بی کفایت که حتی توان کنارهم قرار دادن دو جمله را هم ندارد، تلاش کرده بود، اکنون پیش ازبرگزاری اولین مناظره انتخاباتی اش از بایدن به عنوان یک فرد شایسته برای مناظره صحبت می کند. وی در اظهارات جدیدی در مورد مناظره اش با بایدن عنوان کرد: فکر می کنم، بایدن یک فرد شایسته در مناظره است و من قصد این را ندارم که او رادست کم بگیرم. این درحالی است که دراغلب سخنرانی هایش بایدن به عنوان فردی با ضریب هوشی بسیار پایین معرفی شده وازنگاه وی بدترین، بی کفایت ترین وفاسدترین رئیس جمهور تاریخ آمریکاست.اوحتی اکثر اوقات رفتار بایدن را طوری که انگار روی صحنه گم شده است، تقلید می کند.علاوه بر این، ترامپ به همراه کمپین انتخاباتی اش تاکنون حملات سنگینی علیه سی ان ان به عنوان مجری برگزاری اولین مناظره انجام داده و عنوان کرده که،نمی تواند قضاوت منصفانه ای در جریان مناظره میان دو نامزد انتخاباتی داشته باشد.