آرشیو پنجشنبه ۷ تیر ۱۴۰۳، شماره ۶۷۹۸
بین الملل
۱۸

ذره بین

قربانی بازی غرب

با گذشت بیش از دو سال از جنگ روسیه و اوکراین، متحدان کی یف دیگر مانند اول توان حمایت مالی و نظامی از اوکراین را ندارند و این مساله باعث شکست های پی در پی نیروهای نظامی اوکراین در جنگ شده است.همین مساله باعث شده تاهرچند وقت یک بار ولودیمیر زلنسکی به شدت از متحدان غربی انتقادکرده و آنها را مقصر شکست های اوکراین معرفی کند.

از دیگرسو، اوکراین و حامیان این کشور به ویژه آمریکا حاضر نیستند با شرایطی که مسکو برای پایان جنگ عنوان کرده کنار بیایند و به این ترتیب، پرونده مذاکره و آتش بس نیز تقریبا بایگانی شده است و کمتر از آن صحبت می شود.این تحولات باعث شده مردم اوکراین که بیش از دو سال است درگیر یک جنگ خانمانسوز شده اند هیچ چشم انداز روشنی برای آینده نبینند و همین ناامیدی، بر ادامه حمایت های آنها از تداوم جنگ سایه انداخته است.برخی تحلیلگران معتقدند در چنین شرایطی مردم اوکراین و حامیان این کشور نیازمند یک شوک هستند و این شوک می تواند برکناری زلنسکی از ریاست جمهوری اوکراین باشد.ولودیمیر الکساندرویچ زلنسکی، سیاستمداری است که از عرصه بازیگری و ایفای نقش به عنوان کمدین به کاخ مارینسکی رسید و اکنون در میان برخی از تحلیلگران در اوکراین به دلیل گرایش های افراطی اش به غرب به عنوان یکی از مقصران اصلی برافروختن آتش جنگ دانسته می شود.

انقضای تاریخ مصرف

به تازگی مقامات روسیه، چنین احتمالی را بسیار برجسته کرده اند و با قطعیت ازبرکناری زلنسکی در آینده نزدیک سخن گفته اند؛ مسکو معتقد است ولودیمیر زلنسکی،رئیس جمهوراوکراین به پایان کارنزدیک شده واحتمالا به زودی توسط غربی هاکنارگذاشته خواهد شد. دستگاه اطلاعات خارجی روسیه معتقد است که تاریخ مصرف او برای آمریکا و متحدانش به پایان رسیده و آنها قصد دارند زلنسکی را قربانی کنند. سرویس اطلاعات خارجی روسیه، اس وی آر در بیانیه ای اعلام کرد: «آشکار شده است که کاخ سفید به زودی به «پروژه زلنسکی» فیصله خواهد داد.» اس وی آر معتقد است به محض آن که روسیه موفقیت هایش در میدان جنگ را تثبیت کند و راه خروجی برای نیروهای کم روحیه و خسته اوکراین باقی نمانده باشد از زلنسکی به عنوان بلاگردان استفاده خواهد شد. به اعتقاد سرویس اطلاعات خارجی روسیه والری زالوژنی، ژنرال بازنشسته ارتش اوکراین که پیشتر فرماندهی سابق نیروهای مسلح این کشور را به عهده داشت، گزینه اصلی جانشینی زلنسکی است. در بیانیه اس وی آر آمده است: «کاخ سفید بدون هیچ تاملی زلنسکی را به زباله دان تاریخ خواهد فرستاد و جای او را با سیاستمداری در اوکراین پر خواهد کرد که او را برای مذاکره بر سر حل و فصل مسالمت آمیز درگیری با روسیه مناسب می داند.»سرویس اطلاعات خارجی روسیه تلاش های زلنسکی برای متقاعد کردن طرف های خارجی مبنی بر این که کسب پیروزی نظامی بر روسیه امکان پذیر است را «مضحک» توصیف کرده است.در همین حال رئیس جمهور روسیه از احتمال برکناری زلنسکی از سوی متحدان غربی اش در اوایل سال آینده میلادی سخن گفت. رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین در سفر اخیر به ویتنام گفت که غرب فعلا نمی خواهد رئیس جمهور اوکراین را جایگزین کند، زیرا هنوز زمانش فرا نرسیده است. پوتین توضیح داد: «آنها تمام تصمیمات نامطلوب از جمله کاهش سن سربازی را به او (زلنسکی) تحمیل خواهند کرد و سپس او را کنار خواهند گذاشت. فکر می کنم در نیمه اول سال آینده این اتفاق خواهد افتاد.»پوتین همچنین تحلیل اخیر سرویس اطلاعات خارجی روسیه اس وی آر را تکرار کرد و گفت که زلنسکی برای شکست نظامی اجتناب ناپذیر این کشور، قربانی خواهد شد.

نخست وزیر هلند دبیرکل ناتو شد

ائتلاف ناتو دیروز مارک روته، نخست وزیر هلند را به عنوان دبیرکل بعدی خود برگزید. روته مسئولیت رهبری ناتو را در تاریخ اول اکتبر (10 مهر) برعهده خواهد گرفت. وی در این خصوص گفت: «رهبری این سازمان، مسئولیتی است که آن را ساده نمی دانم. از تمامی ائتلاف برای اعتماد به خود سپاسگزارم».بنابر گزارش وبگاه پولتیکو، روته در برهه حساس جنگ اوکراین و همچنین انتخابات ماه نوامبر ریاست جمهوری آمریکا که در آن احتمال پیروزی دونالد ترامپ وجود دارد، مسئولیت جدید ناتو را برعهده می گیرد. ترامپ بارها گفته است که در صورت پیروزی، در نقش کلیدی آمریکا در ناتو تجدیدنظر خواهد کرد و تهدید کرده که کمک به اوکراین را قطع کند.در حال حاضر ینس استولتنبرگ، دبیرکلی ناتو را به عهده دارد.