آرشیو شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳، شماره ۶۰۴۲
گردشگری
۱۸

گردشگران در ساعات خطرناک «اوج گیری گرما» کجا بروند؟ «نیویورک تایمز» پاسخ می دهد

تهدید آسمانی سفرهای تابستانی

صدیقه نژادقربان

دنیای اقتصاد: تابستان فرارسیده و دما نیز در حال افزایش است. تغییرات اقلیمی که جهان با آن مواجه شده، حاکی از آن است که تابستان سوزان دیگری با توجه به پیش بینی امواج گرمای شدید و طولانی در بسیاری از مناطقی از ایالات متحده و اروپا در راه باشد. شرایط خفقان‏‏ آور ناشی از گرما، می تواند میلیون‏‏ ها مسافر را تحت تاثیر قرار دهد و در تعطیلات استقبال از برخی از محبوب‏‏ ترین مقاصد گردشگری جهان را کاهش دهد.

پارک ملی Death Valley- کالیفرنیا

گزارش ها نشان می دهد، در یونان و عربستان به دنبال دمای شدید در خاورمیانه و مناطقی از دریای اژه مرگ و میر ناشی از گرما در میان گردشگران اتفاق افتاده است. حتی کسانی که سفرهایی را در مکان های خنک تر رزرو کرده اند، ممکن است از گرمای تابستان در امان نمانند، زیرا الگوهای آب و هوایی غیرقابل پیش بینی، روزافزون هستند. از همین رو «نیویورک تایمز» برای در امان ماندن از گرما در سفرها به گردشگران، نکاتی را در مورد نحوه مدیریت دمای بالا هنگام سفر در مناطق گرم توصیه کرده است.

شاید اولین راه حل تنها چک کردن شرایط جوی و توصیه های دولت ها در گرما به افراد پیش از سفر باشد. اگر «موج گرما» در مقصد پیش بینی شده است، قبل از شروع سفر، وب سایت های دولتی را بررسی کنید تا زمان زیادی برای برنامه ریزی و سازگاری در اختیار خود قرار دهید. در دماهای بالا، دولت ها اغلب توصیه هایی درباره گرما صادر می کنند و به مردم هشدار می دهند که در ساعات اوج گرما در خانه بمانند و منابعی را برای کمک به ساکنان و بازدیدکنندگان فراهم کنند تا خنک بمانند. در ایالات متحده، «سیستم ملی اطلاعات سلامت یکپارچه گرما»، یک وب سایت با اطلاعات و ابزارهایی برای کمک به جلوگیری از بیماری و مرگ در طول گرمای بیش از حد به کار گرفته می شود.

همچنین اطلاعات جاذبه های گردشگری را مدام به روز رسانی می کنند و هرگونه تغییر در شرایط مناظر از جمله تعطیلی برنامه ریزی شده را به عنوان یک اقدام احتیاطی در برابر دمای بالا اعلام می کنند. در برخی از شهرهایی مانند لس آنجلس، میامی، آتن و ملبورن که با گرمای شدید دست و پنجه نرم می کنند، «ماموران ارشد گرما» را برای آماده شدن برای امواج گرما و انجام واکنش های اضطراری تعیین کرده اند.

استراحت در ساعات اوج تابش آفتاب

ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما ماندن در فضای باز برای مدت طولانی، زمانی که خورشید در اوج خود است می تواند بسیاری از افراد را در معرض گرمازدگی قرار دهد. حتی اگر درجه حرارت فوق العاده بالا نباشد، گرما یا رطوبت بیش از حد خشک، می تواند باعث شود محیط گرم تر از آنچه هست احساس شود.

مشاوران گردشگری که در حال تطبیق برنامه های سفر هستند، گشت وگذار را در ساعات اولیه صبح و عصر که هوا خنک تر است، اجرا می کنند و برای مشتریان خود بلیت ها را از قبل رزرو می کنند تا مجبور نباشند در صف های طولانی منتظر بمانند. گری پورتسی، مدیر یک شرکت مسافرتی متخصص سفرهای اروپایی مستقر در نیویورک، برنامه سفرهای خود را در فصل تابستان به گونه ای طراحی کرده که فعالیت های گردشگری تورها در صبح ها برگزار شود، سپس برای ناهار توقف کنند، و در اواسط تا اواخر بعد از ظهر یا به هتل بر می گردند و کنار استخر می نشینند یا به ساحل می روند.

پیاده روی در وسط روز نیز توصیه نمی شود. در 5 ژوئن، دکتر مایکل موزلی، روزنامه نگار پزشکی بریتانیایی، در طول یک پیاده روی عصرگاهی در اثر موج گرمای 104 درجه ای در جزیره یونانی سیمی (Symi) درگذشت. چهار گردشگر دیگر، از جمله یک مرد آمریکایی، اخیرا در یونان جان خود را از دست داده ، زیرا دمای هوا همچنان افزایش یافته است. فرانزیسکا باسو یک مشاور سفر در میلان ایتالیا، به گردشگران توصیه می کند با یک راهنمای محلی معتبر به پیاده روی بروند و تحت هیچ شرایطی به تنهایی پیاده روی نکنند، که البته آن را در صبح خیلی زود انجام دهند و از رفتن در گرم ترین ساعات روز اجتناب کنند. همچنین همیشه به مسیرهای پیاده روی رسمی بروند.

در برخی از شهرهای اروپایی، از جمله پاریس و لندن، تهویه مطبوع امری معمول نیست، بنابراین قبل از رزرو هتل، رستوران یا وسایل حمل ونقل بررسی کنید که آیا این تهویه مطبوع در دسترس است تا مطمئن شوید مکانی خنک را برای استراحت از گرمای سوزان دارید. بازدید از موزه یا سایر مکان های دیدنی سرپوشیده یکی دیگر از گزینه های خوب است، اما انتظار ازدحام جمعیت در ساعات اوج مصرف را داشته باشید.

هیدراته بمانید و استراحت کنید

کم آبی بدن و گرمازدگی از شایع ترین علل بستری شدن در بیمارستان در طول موج گرما هستند و با هیدراته ماندن و مصرف نوشیدنی ها قابل پیشگیری است. در طول وعده های غذایی، خوردن خوراک هایی مانند خربزه، خیار و کرفس را در نظر بگیرید زیرا می تواند به حفظ آب بدن در طول روز کمک کند. همیشه یک بطری آب همراه خود داشته باشید و یک چتر آفتاب گیر و یک پنکه قابل حمل در نظر بگیرید تا در هنگام خروج از منزل سایه داشته و خنک باشید.

در حالی که برنامه سفر شما ممکن است مملو از فعالیت ها باشد، گرما می تواند روی استقامت تاثیر بگذارد، بنابراین با یک چرت کوتاه، روز خود را با پایان دادن به مراسم استراحت اروپایی دنبال کنید.

سارا جانسون، مدیر یک شرکت مسافرتی به مشتریانش توصیه می کند که برنامه های سفر خود را تطبیق دهند و از فرصت استراحت بعد از ناهار استفاده کنند و سپس تورهای خود را به بعد از ظهر که هوا خنک تر است، پیش ببرند. شرکت مستقر در پنسیلوانیا دلیلی دارد که این کار را برای نسل ها در اسپانیا و ایتالیا انجام داده است. قدم زدن در گرمای ظهر و منتظر ماندن در صف می تواند واقعا به برخی افراد آسیب برساند.

لباس خنک بپوشید

«سرویس ملی هواشناسی آمریکا»، لباس های سبک وزن، گشاد و رنگ روشن را برای استفاده در فضای باز توصیه می کند زیرا منعکس کننده گرما و نور خورشید است. کلاه و کرم ضد آفتاب نیز برای محافظت از صورت و پوست در برابر اشعه های مضر UV توصیه می شود. فقط به این دلیل که گرم است، به این معنی نیست که همه جا خشک خواهد شد. امواج گرما می تواند باران سیل آسا به همراه داشته باشد، پس آماده باشید.

لورل برونول، مالک یک آژانس مسافرتی مستقر در مریلند، بیشترین توصیه ای که به مسافران دارد این است که برای هرگونه شرایط هوایی گرم یا سرد، خشک یا مرطوب آماده باشند زیرا هیچ کس نمی داند چه اتفاقی خواهد افتاد. حتی پس از انجام تمام اقدامات احتیاطی مناسب، سفر در موج گرما ممکن است ناراحت کننده باشد و باعث شود، با کمک رزروهای انعطاف پذیر و خرید بیمه مسافرتی «لغو به هر دلیلی» سفر خود را به زمانی خنک تر به تعویق بیندازید.

یک استارت آپ مستقر در لس آنجلس که تضمین آب و هوا را برای تعطیلات و تجربه های بیرون از خانه ارائه می دهد، اخیرا محافظت در برابر حرارت بالا را به گزینه های خود اضافه کرده است. مسافرانی که از طریق این شرکت در ایالات متحده رزرو می کنند، می توانند حفاظت روزانه را اضافه کنند که به آنها امکان می دهد در صورت تجاوز دما از آستانه ای که معمولا بین 90 تا 100 درجه تنظیم می شود، بازپرداخت رزرو را درخواست کنند.

نیک کاوانا، موسس این شرکت این اطمینان را به مسافران خود می دهد که، مشتریان ما هنوز هم می توانند به تعطیلات خود بروند، اما اگر چند ساعت از روز خیلی گرم است و بیرون رفتن ناخوشایند است، می توانند در مکانی با تهویه مطبوع وقت بگذرانند و ما هزینه را به آنها بازپرداخت می کنیم. او در حالی که سال گذشته در بارسلونا در موج گرما گرفتار شده بود در حال توسعه این محصول بود. برای کسانی که بسته مسافرتی را تهیه کرده اند، میانگین نرخ روزانه کل سفرشان برای هر روزی که از آستانه گرما فراتر رفته است، بازپرداخت می شود.