آرشیو شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳، شماره ۶۷۹۹
جامعه
۱۶

نا ایمنی و فرسودگی 2 عامل نگران کننده وضعیت مراکز درمانی پایتخت هستند

مراکز درمانی نیازمند درمان!

زهرا حامدی

«1000 مرکز درمانی در تهران ناایمن هستند» این خبری بود که چندی پیش مدیرعامل سازمان آتش نشانی درخصوص وضعیت ایمنی مراکز درمانی پایتخت اعلام کرد. خبری که با توجه به کارکرد این مراکز و جمعیت میلیونی شهر تهران باید فراتر از یک آمار و ارقام به آن نگاه کرد. طبق آمار، درحال حاضر تهران حدود 14میلیون نفرجمعیت دارد.

برای پاسخگویی و خدمات رسانی در حوزه پزشکی و سلامت، 2500 مرکز درمانی در پایتخت ساخته شده است که بخش زیادی از آنها را بیمارستان ها تشکیل می دهد.به گفته قدرت الله محمدی، مدیرعامل سازمان آتش نشانی با وجود تلاش ها جهت نوسازی برخی از بافت های فرسوده، هنوز 1000 مرکز درمانی، یعنی چیزی حدود 40 درصد از مراکز تهران ناایمن است!

نگاهی به وضعیت بیمارستان های پایتخت

سال گذشته بود که دادستانی کل کشور نام ساختمان های ناایمن تهران را منتشر کرد که در آن نام چند بیمارستان مطرح نیز به چشم می خورد.بیمارستان هایی نظیرامام خمینی(ره)،طرفه، لولاگر،یافت آباد، سینا، بوعلی و...که جزو بیمارستان های شناخته شده و پر رفت و آمد تهران است و روزانه صدها نفر از مردم تهران و شهرستان ها به امید درمان خود و عزیزان شان به آنجا مراجعه می کنند، غافل از آن که هر لحظه ممکن است این مراکز درمانی فرسوده، حتی جان شان را نیز بگیرد! در همین راستا علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مهرماه سال گذشته آماری درخصوص بیمارستان های فرسوده تهران اعلام کرد. به گفته وی، در حال حاضر «علاوه بر فرسودگی 50 بیمارستان در پایتخت، 3200 هکتار از کالبد پایتخت فرسوده است که مراکز بهداشتی و درمانی در این محدوده قرار دارد.» این درحالی است که امیر ساکی، مدیرکل منابع فیزیکی وزارت بهداشت در بهمن ماه سال گذشته اعلام کرد که بیش از 90 درصد بیمارستان های فرسوده، امکان مقاوم سازی ندارد.

مرکز درمانی یا بلای جان بیماران؟!

درطول این سال ها متاسفانه بیماران وخانواده های بسیاری درشهرهای مختلف تاوان سهل انگاری دربحث نوسازی وایمنی سازی بیمارستان ها و مراکز درمانی را داده اند. غیرازحدود30 موردحادثه دربیمارستان های ناایمن کشور، نمی توان بر تجربه های تلخی همچون پلاسکو و متروپل نیز چشم بست.

ورود دادستانی و مجلس

موضوع مراکز درمانی ناایمن و حوادث ناگواری که در طول این سال ها رقم خورد، سبب شد تا دادستانی و مجلس نیز به این مساله ورود پیدا کنند. تا جایی که در سال گذشته غلامعباس ترکی، معاون حقوق عامه دادستان کل کشور در نامه ای خطاب به وزیر بهداشت بر تشکیل کارگروه ویژه ای به منظور بررسی و اتخاذ تصمیمات اجرایی عاجل درخصوص ایمن سازی، رفع وضعیت مخاطره آمیز یا کاهش خطر ساختمان های ناایمن مراکز درمانی و بیمارستانی تاکید کرد.

حرف آخر

در حال حاضر گفته می شود که برای جایگزین کردن 50 هزار تخت فرسوده فعلی بیش از 150 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است و باید سالانه 30 هزار میلیارد تومان تامین شود تا در یک برنامه پنج ساله بیمارستان ها جایگزین شود، گرچه با توجه به شرایط اقتصادی فعلی تامین این مبلغ شاید کمی سخت به نظر برسد اما با توجه به تجربه های تلخ این سال ها و داغدار شدن بسیاری از خانواده هایی که به امید درمان عزیزان شان پا به این مراکز درمانی گذاشتند اما جسد آنها را تحویل گرفتند، انتظار می رود مسئولان قبل از تکرار این اتفاقات، نوسازی و ایمن سازی بیمارستان ها و مراکز درمانی که کارکردشان زندگی بخشیدن به انسان هاست را بیش از هر چیز در اولویت قرار دهند و اعتبارات آن را تامین کنند.

حوادث بیمارستانی کشور در 4 سال اخیر
سینای اطهر تهران

10 تیر 1399

جانباختگان: 19 نفر

مصدومان: 14 نفر

بستری شدگان: 7 نفر

بیمارستان رسول اکرم تهران

19 تیر 1401

دودگرفتگی طبقات بالایی بیمارستان

بیمارستان شهدای تجریش

14 آذر 1402

کادر درمان بیماران بستری در چند اتاق را به محل دیگر منتقل کردند

بیمارستان گاندی تهران

5 بهمن 1402

این حادثه بدون مصدوم و فوتی بود

بیمارستان کاشانی اصفهان

14 بهمن 1402

انتقال 27 بیمار از دو بخش به بخش دیگر بیمارستان

بیمارستان قائم رشت

29 خرداد 1403

جانباختگان: 9 نفر

مصدومان: 15 نفر

بستری شدگان: 142 نفر