امروز سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳، شماره ۶۰۴۵
بورس
۹

بلاتکلیفی ادامه دار بورس تا روز انتخابات

وزن کشی احتمالات در بورس

علی عبدالمحمدی

دنیای اقتصاد: معاملات بورس تهران در روز گذشته در دو پرده متفاوت پیگیری شد. اقبال نسبی به سمت نمادهای شاخص ساز بازار سبب شد تا شاخص کل بورس در معاملات روز دوشنبه با رشد 0.11 درصدی همراه شود، اما در نمادهای کوچک بازار اوضاع چندان امیدوارکننده نبود و این موضوع به افت اندک شاخص هموزن منجر شد. با وجود بهبود نسبی روند معاملات نسبت به روز گذشته، اما همچنان بر کلیت بازار بلاتکلیفی حاکم است و باید تا تعیین تکلیف نهایی نتیجه انتخابات ریاست جمهوری منتظر ماند.

علی محمدی/ دنیای اقتصاد

در روزهای اخیر، نرخ اخزاها با کاهش قابل توجهی همراه شده و میانگین نرخ اخزاها به 29 درصد رسیده و از سویی دیگر دلار حواله نیز وارد کانال 43 هزار تومان شده است. با وجود چنین اتفاقات مثبتی که در پیرامون بازار سهام حادث شده است، اما همچنان ابهام موجود در متغیرهای کلان حاکم بر بازار سبب شده تا خریداران از شجاعت و جسارت کافی برای قرارگرفتن در سمت خرید نمادهای مختلف برخوردار نباشند.

بازار از دریچه آمار

در جریان معاملات روز گذشته، 313 میلیاردتومان پول حقیقی از گردونه معاملات سهام خارج شد و ارزش معاملات خرد نیز رقم 2 هزار و 126 میلیاردتومان را ثبت کرد. در روز گذشته، 59 درصد از نمادهای بازار در محدوده مثبت و 41 درصد دیگر نیز در محدوده سرخ تابلوی معاملاتی جای گرفتند. همچنین 104نماد در محدوده صف فروش و 35نماد نیز در محدوده صف خرید بازار را به اتمام رساندند.

انزوای یک ساله بورس

بررسی بازدهی یک ساله نمادهای مختلف بورسی در صنایع مختلف نشان می دهد که عمده نمادهای حاضر در تالار شیشه ای در یک سال اخیر، بازدهی منفی به ثبت رسانده اند. شدت افت قیمتی در برخی گروه ها به نحوی بوده که سبب شده تا برخی نمادها بیش از 50 درصد افت را در بازه یک ساله به ثبت برسانند. این موضوع نشان می دهد که افرادی که در یک سال اخیر این بازار را به عنوان بازار هدف خود انتخاب کرده اند، بازنده بوده اند و اگر در همین مدت در بازار دیگری یا حتی در سپرده بانکی سرمایه گذاری می کردند، اکنون اوضاع و احوال بهتری داشتند و از سرمایه گذاری خود بازدهی بیشتری نیز به دست آورده بودند. در جریان معاملات روز گذشته بورس تهران، شاخص کل با رشد 0.11درصدی همراه شد. ارزش معاملات خرد بازار نیز که شامل سهام و حق تقدم می شود، رقم 2 هزار و 126 میلیاردتومان را ثبت کرد. همچنین در روز گذشته، 313میلیاردتومان پول حقیقی نیز از بازار خارج شد.

فضای انتخاباتی در بورس

«دنیای اقتصاد» در گزارش روز 7تیر تحت عنوان بازار از دریچه رفع تحریم به موضوع تحریم ها اشاره کرده بود و گفته شد که مساله تحریم، یکی از مهم ترین مسائلی است که بر وضعیت شرکت های مختلف بورسی سایه افکنده است و سبب شده تا درآمد و متعاقبا سود شرکت ها از جهات مختلف در معرض تهدید قرار بگیرد. برخی شرکت ها به دلایل تحریمی و عدم دسترسی به قطعه ها، تجهیزات و تکنولوژی روز دنیا نمی توانند ظرفیت تولید خود را افزایش دهند یا خطوط تولید جدید راه اندازی کنند. از سوی دیگر، برخی شرکت ها نیز به دلیل شرایط تحریمی، محصولات صادراتی خود را به زیر قیمت روز آن در بازار جهانی به فروش می رسانند که طبیعتا این مساله نیز بر سودآوری شرکت ها اثر بسزایی دارد. طبیعتا زدوده شدن سایه تحریم سبب می شود در ابتدا شرکت ها به فناوری روز دنیا مجهز شوند و تیراژ تولید در شرکت های تولیدی با تغییرات قابل توجهی همراه شود که متعاقبا اثر این موضوع بر درآمدها و سود شرکت ها نمایان خواهد شد. رفع تحریم از سویی دیگر سبب خواهد شد تا ارزان فروشی هایی که در برخی صنایع به دلیل بازاریابی صورت می گیرد، از میان برداشته شود و شرکت ها محصولات خود را به قیمت واقعی بفروشند که این موضوع نیز اثر معناداری بر صورت های مالی شرکت ها خواهد گذاشت.

اگر در روز شنبه 16 تیر و در موعد شمارش آرا، پیروز نهایی انتخابات کسی باشد که مساله تحریم و اقدام برای رفع آن را مساله اصلی کشور نمی داند، بازار با فشار فروش همراه خواهد شد، اما در سمت مقابل اگر کسی پیروز انتخابات شود که رویکرد رفع تحریم ها را در صدر برنامه های خود قرار دهد، بازار با افزایش تقاضا کار خود را آغاز خواهد کرد و می توان روزهای بهتری را برای بازار متصور شد.