امروز سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳، شماره ۶۰۴۵
بورس
۹

سردرگمی کم جان

پیمان شوریابی (کارشناس بازار سرمایه)

روز گذشته شاخص اصلی بازار افزایش ارتفاع محدودی داشت. در این بین دماسنج اصلی تالار شیشه ای با رشد 0.1درصدی همراه شد و در پایان ساعت معاملاتی روز گذشته در سطح 2 میلیون و 75 هزار واحدی قرارگرفت. رشد 2 هزار و 157 واحدی نماگر اصلی در حالی محقق شد که نماگر هموزن با افت 0.01درصدی روبه رو شد و در پایان روز معاملاتی در سطح 668 هزار و 147 واحدی قرارگرفت. در این بین شاخص کل فرابورس نیز حدود 0.18درصد سرخ پوش شد و در سطح 21 هزار و 966 واحدی کار خود را به اتمام رساند. در این میان سه نماد «حکشتی»، «فملی» و «مبین» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل بورس تهران و نمادهای «مارون»، «خاور» و «انتخاب» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل فرابورس داشتند. همچنین«ذوب»، «شستا» و «وبملت» سه نماد پرتراکنش روز دوشنبه بازار بودند.

روز دوشنبه بازار روز کم افت و خیزی را تجربه کرد. به نظر می رسد با کاهش میانگین نرخ بهره اوراق اخزا به محدوده های 29 درصدی، بازار شرایط مساعدتری به خود گرفته است، با این وجود پس از سبزپوشی بازار در انتهای هفته گذشته، در دو روز ابتدایی هفته جاری با به دور دوم کشیده شدن چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بازار شرایط نامطلوبی به خود گرفت، از این رو تاثیرگذاری شوک های دو روز ابتدایی هفته با به تعادل رسیدن تابلوی معاملاتی در روز دوشنبه خنثی شد. نمی توان به این موضوع توجه نکرد که تحت تاثیر هر شرایطی برخی سرمایه گذاران اقدامی جز فروش سهام را در پیش نمی گیرند و شرایط متفاوتی را بر برخی سهام حاکم می کنند. به طور مشخص می توان گفت در قیمت های فعلی بازار به لحاظ قیمتی در موقعیت مناسبی قرار دارد و با مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و کاهش ابهامات و ریسک هایی از این دست بازار می تواند روند مناسب تری به خود بگیرد.

در این بین از هفته های گذشته پس از صعود میانگین نرخ اخزا به محدوده های 40 درصدی در حرکتی عقبگرد به محدوده های پایین تر از 30 درصدی سقوط کرد و در صورتی که روند کاهشی میانگین نرخ بهره این نوع اوراق ادامه پیدا کند، محدوده های 25 درصدی برای میانگین نرخ بهره این نوع اوراق دور از ذهن نخواهدبود. درواقع زمانی که نرخ بدون ریسک کاهش پیدا می کند؛ عملا P/E شرکت ها افزایش و هزینه مالی شرکت ها کاهش پیدا می کند و به صورتی موثر بر قیمت سهام و عملیات مالی شرکت ها تاثیرگذار است. همچنین در هفته های اخیر نرخ دلار نیما افزایش های محدودی را به ثبت رسانده است. باید گفت رشد دلار نیما موضوعی قابل پیش بینی بود و رشد آن باید تا همترازی با دلار بازار آزاد ادامه دار باشد. به نظر می رسد رشد دلار نیما که از هفته های پیش کلیدخورده تا محدوده های 50 هزار تومانی ادامه پیدا کند و بازار شرایط خوشایندی را زیر سایه این رشد تجربه کند. پیش بینی می شود تا انتهای هفته معاملات با حجم پایین و متعادلی داشته باشیم و از هفته آینده نیز با مشخص شدن سکاندار جدید قوه مجریه، بازار روند مشخص تری به خود بگیرد.