امروز سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳، شماره ۸۵۰۰
جهان
۴
اروپا

دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه با پیروزی راستگرایان پایان یافت

رویای برباد رفته مکرون

امیر فرشباف

مرحله اول انتخابات پارلمان فرانسه با شکست حزب مکرون و پیروزی حزب راستگرای مارین لوپن به پایان رسید. به گزارش یورونیوز، بر اساس داده های وزارت کشور فرانسه، حزب راستگرای «اجتماع ملی» به رهبری مارین لوپن و جردن باردلا 34.2 درصد آرا را به دست آورد که هرچند حدود سه درصد کمتر از پیش بینی های نظرسنجی هفته گذشته بود، اما همچنان برنده اصلی دور نخست انتخابات است. پس از اجتماع ملی، ائتلاف چپ گرای «جبهه جدید مردمی» و ائتلاف لیبرال محافظه کار نزدیک به مکرون به ترتیب با 29.1 درصد و 21.5 درصد در رتبه دوم و سوم قرار گرفتند. طبق یک نظرسنجی، حزب لوپن و متحدانش ممکن است 230 تا 280 کرسی از 577 کرسی را به دست آورند که هرچند برای کسب اکثریت مطلق کافی نیست، اما در هر صورت جریان راست گرا را به پیروز اصلی انتخابات مبدل می کند. همزمان با اعلام نتایج این دور از انتخابات پارلمانی فرانسه، هزاران نفر در پاریس تجمع کردند و پلیس فرانسه برای متفرق کردن جریان های رادیکال از گاز اشک آور استفاده کرد.

چپ ها در میانه، مکرون در قعر

احزاب چپ نیز عملکرد بهتری هم نسبت به حزب حاکم و هم نسبت به نتیجه انتخابات قبلی در سال 2022 داشتند؛ «جبهه مردمی جدید، ائتلافی از احزاب سوسیالیست، سبزها و «فرانسه تسلیم ناپذیر» است که پس از برگزاری انتخابات پارلمان اروپا تشکیل شد. این ائتلاف موفق شد نزدیک به 29 درصد آرا را به خود اختصاص دهد که نسبت به انتخابات سال 2022 یک بهبود نسبی محسوب می شود. ائتلاف قبلی چپ ها در 2022 حدود 25 درصد از آرا را کسب کرده بود. ائتلاف جدید چپ، پس از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه اعلام کرد که کشور فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت و تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی را پیگیری خواهد کرد. همچنین پیشتر اعلام کرده بود که درصورت تعهد به عدم مداخله مستقیم نظامی فرانسه در جنگ اوکراین، از کمک نظامی به کی یف حمایت خواهد کرد.

چپ ها هر چند در میانه قرار دارند، اما همین وضعیت میانی در موقعیتی که راست محافظه کار و راست رادیکال هیچ امکان سازش و مصالحه ای ندارند، باعث شده اصلی ترین گزینه ائتلاف برای کسب اکثریت مطلق محسوب شوند و در روزهای آینده، احتمالا سایر جریان ها به منظور بررسی امکان ائتلاف با چپ ها وارد مذاکره و چانه زنی خواهند شد؛ هرچند که تعارضات گفتمانی و سیاسی این جریان ها به حدی است که اساسا امکان ائتلاف به پایین ترین سطح خود رسیده و از همین جهت هم بود که برخی نسبت به وقوع و تشدید تنش ها و حتی جنگ داخلی در فرانسه هشدار دادند.

وضعیت برای مکرون و متحدانش اما بسیار وخیم است و صرف نظر از نتیجه مایوس کننده انتخابات برای مکرون، نظرسنجی ها در فرانسه نشان می دهد که احزاب نزدیک به رئیس جمهور تنها می توانند 70 تا 100 کرسی داشته باشند در حالی که بلوک چپ که تحت سلطه حزب پوپولیست «فرانسه تسلیم ناپذیر» به رهبری ژان لوک ملانشتون است، امکان کسب 125 تا 165 کرسی را دارد.

یک هفته نفسگیر

حزبی که اکثریت مطلق را در مجلس ملی فرانسه داشته باشد، حق تعیین نخست وزیر و کابینه را خواهد داشت. هر چند مکرون اعلام کرده که تا پایان زمان ریاست جمهوری (2027) استعفا نمی دهد، اما قطعا بدون ائتلاف یا توزیع و تقسیم کیک قدرت و تقدیم مناصب مهم مانند نخست وزیری به رقبا نمی تواند دولت باثباتی طی سه سال آتی تشکیل دهد.

در انتخابات سال 2022، مارین لوپن با کسب 18.7 درصد آرا سوم شد، در حالی که اکنون برای به دست آوردن عدد جادویی 289 کرسی که او و حزبش را قادر می سازد اولین دولت راست رادیکال در فرانسه را تشکیل دهد، مبارزه می کند. البته براساس نظرسنجی ها چنین چیزی بدون ائتلاف ممکن نیست. به گزارش یورونیوز، این وضعیت ممکن است دوره ای از «همزیستی در آشوب» را بین رهبران احزاب مخالف حاکم کند. آخرین بار حدفاصل سال های 1997 تا 2002 چنین وضعیتی رخ داد، زمانی که ژاک شیراک رئیس جمهور محافظه کار با لیونل ژوسپن نخست وزیر سوسیالیست ائتلاف کرد. در سال 2022، مکرون کمی بیش از 25 درصد از آرا را در دور اول به دست آورد، اما در نهایت با کسب 42 درصد از کرسی ها در جایگاه اول قرار گرفت، هرچند این اکثریت را از دست داد.