امروز سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳، شماره ۸۵۰۰
جهان
۴

پایگاه های نظامی در قبرس به مکانی برای جاسوسی از کشورهای خاورمیانه تبدیل شده است

تقلای رژیم صهیونیستی در رادار مقاومت

شمار زیادی از پایگاه های نظامی در کشور قبرس به مراکزی برای حمایت و پشتیبانی از رژیم صهیونیستی و جاسوسی از کشورهای خاورمیانه تبدیل شده اند.

پایگاه های نظامی ملی و خارجی در قبرس بویژه پایگاه های انگلیسی و امریکایی مرکز جمع آوری اطلاعات جاسوسی و شبکه نظارتی برای خاورمیانه و منطقه مدیترانه و همچنین نقطه شروع اصلی انجام عملیات گسترده در خدمت منافع استراتژیک این کشورها به شمار می آیند. الجزیره در این رابطه گزارش داده است از دهه 1980، نیروهای امریکایی و انگلیسی از پایگاه های نظامی در قبرس به عنوان مرکز استقرار برای انجام عملیات های گسترده در کشورهای منطقه از جمله سوریه، عراق، افغانستان، لیبی و یمن استفاده کرده اند.

یک منبع آگاه به الجزیره گفته است: این پایگاه ها از طریق همکاری نظامی و اطلاعاتی به منافع راهبردی اسرائیل در منطقه خدمت می کنند، به طوری که از اکتبر 2023، نیروهای امریکایی و انگلیسی از تجاوزات تل آویو به نوار غزه حمایت و با بهره گیری از 2 پایگاه اکروتیری و دکلیا از حملات اسرائیل در غزه پشتیبانی می کنند و تسلیحات و اطلاعات جاسوسی دراختیار این رژیم قرار می دهند.

راز هشدار نصرالله

دبیرکل حزب الله لبنان چهارشنبه 30خرداد در سخنانی به قبرس هشدار داد که با رژیم صهیونیستی در حمله احتمالی این رژیم به لبنان مشارکت و همکاری نکند. بعد از این هشدار سیدحسن نصرالله بود که مقامات این جزیره کوچک در دریای مدیترانه به تکاپو افتاده و منکر وجود چنین رابطه ای با تل آویو شدند.

پس از هشدار دبیرکل حزب الله لبنان توضیحات دولت قبرس شروع شد و رئیس جمهور این کشور گفت در هیچ جنگی شرکت ندارد و شرکت هم نخواهد کرد و مقامات قبرس اجازه نمی دهند کشورشان بستری برای حمله به یک کشور دیگر شود.

به نوشته روزنامه الاخبار لبنان، هشدار سید حسن نصرالله با سفر هیاتی از سرویس اطلاعات قبرس به بیروت همزمان بود که طی یک برنامه مشخص و از پیش تعیین شده، قرار بود در این سفر موضوع مهاجرت غیرقانونی را بررسی کنند. اما پس از این هشدار، این هیات مجددا به بیروت برگشت و ضمن درخواست ملاقات با «الیاس البیسری»، سرپرست اداره امنیت عمومی لبنان، با او سخنان دبیرکل حزب الله را بررسی کرد.

هیات قبرسی در این دیدار تاکید کرد کشورش به هیچ دولتی اجازه نمی دهد از خاکش و پایگاه های هوایی آن برای تهدید لبنان استفاده کند و تصمیم توقف اعطای روادید به لبنانی ها صحت ندارد. این هیات همچنین گفت دو پایگاه انگلیس که در جزیره قبرس قرار دارند تابع حاکمیت دولت قبرس نیستند.

در همین راستا، منابعی بلندپایه در بیروت گفتند: بزرگ ترین مسئولیت برعهده دولت است که هیچ اقدام دیپلماتیکی برای بیان موضع لبنان در قبال رزمایش ارتش اسرائیل در شهر پافوس (در سواحل جنوب غربی قبرس) انجام نداد؛ رزمایشی که برای آمادگی جنگ علیه لبنان دو مرتبه هم برگزار شد. به گفته این منابع، همین سهل انگاری دولت لبنان باعث شد نصرالله برای اولین بار قبرس را تهدید کند.برخلاف مقامات قبرس که تلاش کردند تهدید نصرالله را بی معنا جلوه دهند، گزارش رسانه های صهیونیستی نشان داد که نگرانی های حزب الله و دبیرکل آن بی دلیل نیست. شبکه 13 رژیم صهیونیستی به نقل از «موشه شلومینسکی» مسئول سابق رادیو ارتش رژیم گزارش کرد: «تجربه طولانی من نشان می دهد که نصرالله در مورد مساله قبرس بیهوده صحبت نکرد و سخنان او همیشه بر اساس شواهد است و او می داند که درمورد چه چیزی صحبت می کند.»

همچنین در گزارشی که «اور هیلر» خبرنگار نظامی همین شبکه ارائه کرد، صحبت از ائتلاف استراتژیکی است که در سال های اخیر با قبرس و یونان صورت گرفت، کشورهایی که در مقابل سوریه و لبنان قرار دارند و علاوه بر این، ارتش رژیم صهیونیستی در چندین رزمایش در قبرس با هزاران سرباز، جنگنده، ناو و یگان ویژه، جنگ علیه لبنان را شبیه سازی کرده است و افزون بر آن دو سرویس اطلاعات موساد و شاباک با سرویس اطلاعات قبرس روابط مستحکمی دارند.