امروز سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳، شماره ۶۰۴۵
سیاست گذاری
۶

آمارها به نفع کدام نامزد انتخاباتی است؟

نمره اقتصادی بایدن و ترامپ

نیوشا شایان مهر

اقتصاد یکی از موضوعات داغ بحث بین جو بایدن و رئیس جمهور سابق، دونالد ترامپ، بود. مناظره با تاکید بایدن بر بهبود اقتصادی در دوران حکمرانی خود و حمله ترامپ به تورم در دوران بایدن پیش رفت، اما حقیقت چیزی در این بین است؛ چرا که هر دو رئیس جمهور در دوران ریاست خود با اثرات بی سابقه پاندمی کرونا مواجه شده اند. در این گزارش عوامل کلیدی اقتصادی در دوران ریاست هر دو فرد را بررسی کنیم.

حال بهتر بورس با ترامپ

اگرچه بازار سرمایه در هر دو دوره ریاست جمهوری با افزایش بیش از میانگین همراه بود، با این حال بورس در دوران ترامپ عملکرد بهتری داشت. شاخص S&P 500 از زمان به روی کار آمدن بایدن در سال 2021، رشد سالانه 10.8درصدی را در مقایسه با رشد 14.1درصدی در دوره ترامپ ثبت کرده است. همچنین سقوط بازار سهام در دوران بایدن که رقیب او در رقابت سال 2020 پیش بینی کرده بود، رخ نداد.

رشد اقتصادی بهتر بایدن

خروجی اقتصاد کشور در هر دو دولت بایدن و ترامپ به طرز چشمگیری افزایش کرد، به طوری که تولید ناخالص داخلی حقیقی، که ارزش تعدیل شده با تورم تمام کالاها و خدمات تولیدشده در ایالات متحده را نشان می دهد، در طول سه سال اول دوره ریاست ترامپ با نرخ سالانه 2.7درصد و در دوران بایدن با نرخ سالانه 3.5درصد افزایش یافت. نرخ رشد سالانه اقتصاد طی کل دوره ریاست جمهوری ترامپ 1.4درصد است که ضعیف تر از دوره بایدن ارزیابی می شود، اگرچه می توان این مساله را شامل شوک پاندمی کووید-19 در سال 2020 نیز دانست. رشد در دوره بایدن در سال 2021 به نقطه اوج خود یعنی 5.9درصد رسید. این درحالی است که در سال 2022 به 1.9درصد و در سال 2023 به 5.9درصد رسید.

ضعف بایدن در مهار تورم

بر اساس شاخص قیمت مصرف کننده(CPI)، تورم در دولت بایدن بسیار بدتر بوده است؛ به طوری که در 41 ماه اول دوره ریاست جمهوری او، رشد شاخص مصرف کننده 19.9درصد در مقایسه با 5.4درصد در 41 ماه اول ترامپ، بوده است. تورم نقطه به نقطه در دوران بایدن به اوج خود در چهار دهه گذشته، یعنی 9درصد در سال 2022 رسید که بایدن آن را ناشی از تاثیر طولانی کووید-19 و جنگ روسیه و اوکراین می داند.

بازار کار به نفع خارجی ها

بایدن و ترامپ هر دو نظارت قوی بر بازار کار داشتند. از زمان روی کار آمدن بایدن، نرخ اشتغال سالانه 11درصد و میانگین دستمزد سالانه 17درصد افزایش یافت. همچنین نرخ بیکاری از 6.7درصد به 4درصد کاهش یافت. این مساله نشانه ای از قدرت اقتصادی است چراکه رشد اشتغال و نرخ بیکاری زیر 4درصد در زمانی اتفاق افتاده است که نرخ بهره افزایش یافته و تورم کاهش پیدا کرده است. به طور معمول، افزایش نرخ بهره و کاهش تورم به بازار کار آسیب می زنند، اما در این شرایط خاص، هر دو عامل توانسته اند به طور همزمان به بهبود بازار کار کمک کنند. شاید چشمگیرترین دستاوردهای ترامپ در بازار کار، کاهش بیکاری از 4.7درصد به 3.5درصد در اواخر سال 2019 و اوایل سال 2020 بود که به پایین ترین سطح خود از سال 1969 رسید و همچنین افزایش دستمزدها متناسب با تورم به بیش از 15درصد در دوره چهار ساله او صورت گرفت.

بر اساس نظرسنجی گسترده دانشگاه میشیگان، احساسات مصرف کننده، که میزان خوش بین بودن مصرف کنندگان را نسبت به امور مالی و وضعیت اقتصادی اندازه گیری می کند، در ماه گذشته در کمترین سطح خود نسبت به تمام مدت ریاست ترامپ قرار گرفت، چرا که آمریکایی ها با وجود اعداد و ارقامی که نشان دهنده رشد اقتصادی قوی و رکورد بی نظیر بازار سهام بود، همچنان پس لرزه های تورم را احساس می کنند. همچنین نرخ پس انداز شخصی، که درآمد پس از کسر هزینه ها و مالیات ها را اندازه می گیرد، از 7.7درصد در آوریل 2019 به کمتر از نصف آن یعنی 3.6درصد کاهش یافت که کاهش پس انداز آمریکایی ها را نشان می دهد.

قیمت داغ بنزین در دوره بایدن

طبق گزارش سازمان اطلاعات انرژی، میانگین قیمت هر گالن بنزین در دور ه ترامپ، از 2.37دلار به 2.28دلار کاهش یافت. این درحالی است که در هفته گذشته قیمت هرگالن بنزین به 3.58دلار رسیده است. با این حال قیمت هر مترمربع گاز طبیعی به بالاترین حد خود، یعنی بیش از 5دلار، افزایش یافت. اندکی پس از حمله روسیه به اوکراین، قیمت انرژی در سطح جهان افزایش یافت، چراکه ایالات متحده و متحدانش قول دادند که از روسیه، سومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان، نفت خریداری نکنند.

کارنامه بد بدهی های دو دولت

پس از افزایش 39درصدی بدهی های دولت ایالات متحده در دوران ریاست جمهوری ترامپ که از 19میلیارد و 950میلیون دلار در ژانویه 2017 آغاز شد، مبلغ بدهی ها به 34میلیارد و 750میلیون دلار رسید که این رقم 25درصد بیشتر از روزی است که بایدن به سمت رئیس جمهور انتخاب شد. آمریکا طی سال های 2021 تا 2023 کسری بودجه ای به مبلغ 5میلیارد و 850میلیون دلار داشته است. این درحالی است که این عدد طی سال های 2017 تا 2019 فقط 2میلیارد و 430میلیون دلار بود.

بر اساس بسیاری از نظرسنجی ها، اقتصاد مهم ترین موضوعی است که رای دهندگان پیش از انتخابات ریاست جمهوری نوامبر به آن توجه می کنند. همچنین نظرسنجی گالوپ نشان می دهد که آمریکایی ها به ترامپ برای نظارت بر اقتصاد اعتماد بیشتری دارند. این درحالی است که اعتماد به بایدن برای اعمال تصمیمات درست اقتصادی، در پایین ترین سطح خود نسبت به هر رئیس جمهور دیگری، از جمله جورج دبلیو بوش در سال 2008 در میان بحران بزرگ، قرار دارد. این درحالی است که دولت بایدن تاکید زیادی بر دستاوردهای خود از جمله افزایش قیمت سهام، رشد تولید ناخالص داخلی و... دارد.

ترامپ و حامیان او دستاوردهای شغلی دوران بایدن را به طور کامل نتیجه مهاجرت غیرقانونی می دانند. این ادعا نسبتا نادرست است، چرا که ارزیابی مقادیر اشتغال در دوران بایدن نشان می دهد که به رغم افزایش 16درصدی اشتغال نیروی کار خارجی نسبت به دوره ترامپ، شاهد رشد نیروی کار متولد آمریکا نیز بودیم.

همچنین در این مناظره اطلاعات غلطی درباره تورم مطرح شد. ترامپ مدعی است که ثبت تورم 50درصدی در دولت بایدن، بالاترین تورمی است که آمریکا تاکنون تجربه کرده است. همچنین بایدن با ارائه تعریفی اشتباه از تورم، ادعا کرد هنگامی که به سمت ریاست جمهوری انتخاب شد، نرخ تورم 9.1درصد بوده است. این در حالی است که تورم سالانه شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) در ژانویه 2021، 1.4درصد بود.

رای دهندگان معمولا زمانی که اقتصاد ضعیف است، روسای جمهور را مجازات می کنند و زمانی که اقتصاد قوی است به روسای جمهور پاداش می دهند، اما نهایتا مهم نیست که چه کسی در کاخ سفید مستقر می شود، چراکه درنهایت قدرت واقعی آنها برای کنترل شرایط اقتصادی محدود است. رکود اقتصادی در دوران کرونا و تورم پس از آن هر دو پدیده هایی جهانی بودند. در حالی که هم بایدن و هم ترامپ از قیمت های پایین بنزین سخن گفته اند، اما حقیقت این است که قیمت به عرضه و تقاضا مربوط می شود تا سیاست دولت ها. مهم تر از همه، کلید اصلی رشد اقتصادی و کاهش تورم در دستان رئیس جمهوری نیست، بلکه رئیس فدرال رزرو در این خصوص نقش تعیین کننده ای دارد.