امروز سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳، شماره ۶۸۰۲
اقتصاد
۱۳

قیمت خرید تضمینی گندم در دولت سیزدهم افزایش 250 درصدی داشته که این موضوع به افزایش کشت این محصول منجر شده است

یک گام تا خودکفایی گندم

امین محمودی

گندم یکی ازتولیدات استراتژیک واساسی کشور محسوب می شودوخودکفایی در میزان برداشت و تولید این محصول برای وزارت جهادکشاورزی ازاهمیت وافری برخورداراست.به همین دلیل دولت سیزدهم تلاش کرد تا طی سالیان اخیر با افزایش 250 درصدی در نرخ خریدتضمینی گندم نسبت به دولت قبل به سمت خودکفایی درتولیداین محصول اساسی برود.

آخرین آمارهای اعلام شده در خصوص میزان خرید تضمینی این محصول اساسی نشان می دهد تا 8 تیرماه حدود پنج میلیون و 500 هزار تن گندم از کشاورزان سراسر کشور خریداری شده و این درحالی است که این میزان در سال آخر دولت دوازدهم تنها چهار میلیون و 700 هزار تن گندم خریداری شد.این امر سبب شد که در همان برهه بیش از هفت میلیون تن گندم به ارزش دو میلیارد دلار وارد شده و کشورمان به وابسته صرف محصولات کشاورزی خصوصا گندم تبدیل شده بود و با این حال در سال گذشته 10 میلیون و 400 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شد. یک دلیل مهم این توفیق آن است که با روی کار آمدن دولت سیزدهم، قیمت خرید تضمینی گندم از کیلویی 5000تومان به7500تومان و در ابتدای سال1401 به 11هزار و500 تومان و مجدد این رقم به 13هزار تومان افزایش یافت تا کشاورزان متضرر نشوند. در نهایت نیز قیمت خرید تضمینی گندم برای سال 1403 به 17 هزارو500 تومان افزایش یافت که می‏توانست بالاتر هم باشد.البته مهم‏تر ازآن،پرداخت به موقع مطالبات گندم کاران بود که با پیگیری و جدیت شهید جمهور در دولت سیزدهم صورت گرفت و موجب اعتمادسازی در کشاورزان شد. این اعتمادسازی در سال‏های 1402 و امسال نتیجه داد و پیش‏بینی‏ها از رشد تولید گندم در کشور، حکایت دارد؛ در نتیجه اقدامات انجام شده از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان سال 1402 ، خرید تضمینی گندم 121درصد افزایش یافته است. به طوری که آمارهای گمرک نیز موید آن است که با توجه به تولید 13.5میلیون تن گندم در سال گذشته تاکنون گندمی وارد کشورمان نشده و از طرف دیگر میزان تولید گندم به عنوان قوت لایموت مردم در سال جاری با افزایشی 1.5میلیون تنی به بیش از 15 میلیون تن خواهد رسید.

تضمین خرید گندم

با نگاهی اجمالی به خرید تضمینی گندم قبل از سال 1400و پس از آن نشان می دهد که این نرخ با افزایش 250 درصدی همراه بوده است.دولت در بودجه 1403 پیش بینی کرده که میزان خرید تضمینی گندم از 10میلیون و 400هزار تن به 11میلیون و500 هزار تن برسد تا کشورمان علاوه بر خودکفایی در تولید آرد و نان در سال گذشته، در سال جاری گندم صنایع را نیز تامین کند و در این زمینه هم خودکفا شود، به همین دلیل برای رسیدن به آن بیش از201هزار میلیارد تومان بودجه پیش بینی شده است. اما بد نیست بدانیم درسال1402، مبلغ 25همت ازمطالبات گندم کاران ازطریق مالیات دریافت شده از90شرکت حقوقی که جزو بزرگ ترین بدهکاران مالیاتی بودند، پرداخت شد. این رویکرد نشان می دهد که با اخذ صحیح و عادلانه مالیات از درآمدهای بالا و استفاده از آن برای حمایت از اقشار کم درآمدوتولیدکنندگان داخلی، می توان به توسعه پایدارومتوازن اقتصادی دست یافت.در سال جاری نیز بخشی از بودجه خرید گندم از این محل تامین خواهد شد.

پرداخت مطالبات گندم کاران

عطاءا... هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندم کاران گفت: براساس آخرین آمار از ابتدای فصل برداشت پنج میلیون و 500 هزار تن گندم با ارزش 96 همت از کشاورزان 28استان کشور خریداری شده است. به گفته وی، میزان خرید تضمینی گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل 350 هزار تن معادل 7درصد رشد داشته است.هاشمی ازپرداخت 44درصد مطالبات گندم کاران خبر دادو گفت: بنابر آمار تاکنون 40 همت از مطالبات کشاورزان پرداخت شده و56همت معادل 56درصد وجه گندم خریداری شده به حساب کشاورزان واریز نشده است.رئیس بنیاد ملی گندم کاران ادامه داد: برآوردها حاکی از آن است که میزان تولید گندم به 14.5میلیون تن و خرید تضمینی 11.5 تا 12میلیون تن برسد که بر این اساس نیازی به واردات نداریم. به گفته وی به رغم پیگیری های مکرر و وعده وعیدهای متعدد سازمان برنامه و بودجه و سازمان هدفمندی یارانه ها مبنی بر پرداخت مطالبات کشاورزان و تسویه حساب با کشاورزان در هفته گذشته، این امر محقق نشد. هاشمی درباره آخرین پیگیری ها برای اعلام قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی جدید گفت: جلسات کمیسیون تخصصی برای نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی برای سال زراعی جدید در مرکز پژوهش های وزارت جهاد برگزار و نرخ تمامی محصولات قطعی شد که پس ازبررسی درکمیسیون تخصصی شورا،به صحن می روداما انتظارمی رودکه حداقل به اندازه تورم، نرخ گندم افزایش یابد.