به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « اسلام شیعی » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • پوران میرزایی، حسن محمدمیرزایی*

    انقلاب اسلامی ایران به عنوان یکی از بزرگترین پدیده های قرن بیستم، مهمترین انقلاب سیاسی دینی جهان شناخته می شود که تاثیرات مختلفی را در سطوح ملی و بین المللی از خود بر جای گذاشته است. ایدیولوژی شیعی، عنصری کلیدی در بحث ریشه شناسی این انقلاب است و از جمله بن مایه های اساسی این ایدیولوژی، مفهومی تحت عنوان فقه سیاسی است که ارتباطی دو سویه با پدیده انقلاب اسلامی دارد. این مقاله سعی دارد با روش کیفی و مطالعه اسنادی به تاثیرات متقابل فقه سیاسی تشیع و انقلاب اسلامی بپردازد. از این رو با بررسی اسناد و منابع کتابخانه ای، داده های مورد نیاز در قالب فیش های تحقیقاتی استخراج، و در فرآیند انجام این تحقیق استفاده شده است. بر اساس یافته های به دست آمده، از یک سو امام خمینی (ره) به عنوان بنیان گذار انقلاب اسلامی، با بهره گیری از فقه سیاسی تشیع، این انقلاب را پی ریزی و به پیش برده است؛ اما از سوی دیگر انقلاب اسلامی نیز با ایجاد فضا و عرصه های بدیع، تاثیر بسیاری در تحول و ارتقای فقه سیاسی شیعه داشته است. البته طبیعی است این رابطه متقابل با موانع، چالش ها و آسیب هایی نیز همراه باشد که این مقاله تا حدی به آن ها پرداخته است.

    کلید واژگان: اسلام شیعی, فقه سیاسی شیعه, انقلاب اسلامی ایران, رابطه متقابل, آسیب شناسی}
    Pouran Mirzaei, Hassan Mohammadmirzaei *

    The Islamic Revolution of Iran is known as one of the superb phenomena of the twentieth century, the essential political-religious revolution globally, which has left various effects at the national and international levels. Shia ideology is a crucial element in the etymology of this revolution. One of the basic principles of this ideology is political jurisprudence that has a two-way relationship with the Islamic Revolution. With a qualitative method and documentary study, the present study aimed to analyze the interaction between Shia political jurisprudence and the Islamic Revolution. To this aim, we reviewed documents and library resources and extracted the required data in research files. The results indicated that, on the one hand, Imam Khomeini, as the founder of the Islamic Revolution, by using Shia political jurisprudence, has founded and promoted this revolution. On the other hand, the Islamic Revolution has significantly impacted the development and promotion of Shia political jurisprudence by creating innovative spaces and arenas. This interrelationship is also associated with obstacles, challenges, and harms that the present article has partly addressed.

    Keywords: Shia Islam, Shia political jurisprudence, Islamic Revolution of Iran, interrelationship, pathology}
  • یوسف خان محمدی*، محمدباقر خرمشاد
    پدیده ای که از آن با عنوان اسلام سیاسی یاد می شود، از مهم ترین پدیده های موثر بر سیاست،  امنیت و فرهنگ در دنیای معاصر است. هر سرنوشتی که اسلام سیاسی با آن روبه رو شود، بر عرصه سیاست، حکومت، فرهنگ و امنیت کشورهای اسلامی و همچنین بین الملل تاثیر خواهد گذاشت. این تاثیر بر ایران، به عنوان مشهودترین نمونه اسلام سیاسی شیعی مستقر در قدرت، تعیین کننده تر است. رویدادها، روندها و پیشران های متعددی بر تحولات اسلام سیاسی اثرگذار است. استفاده از روش های آینده پژوهی به شناخت روندها و پیشران های اسلام سیاسی کمک می کند. هدف اصلی پژوهش نیز ترسیم دورنمایی از آینده های احتمالی اسلام سیاسی شیعی-ولایی در ایران است. در این پژوهش، با روش های تحلیل روند، دلفی دومرحله ای و پانل خبرگان، تلاش شد تا مهم ترین روندهای حاکم بر اسلام سیاسی شیعی-ولایی در ایران، شناسایی و نیروهای پیشران کلیدی تعیین شود. نتایج تحقیق نشان داد که پنج پیشران «توسعه نفوذ ایران در منطقه غرب آسیا»، «رشد و توسعه اسلام سیاسی در جهان اسلام»، «کارآمدی نظام»، «مسئله فلسطین و اسراییل»، و «قدرت جبهه مقاومت در منطقه و پیروزی متحدان ایران» از بالاترین اجماع و اهمیت در بین صاحب نظران برخوردارند و آینده اسلام سیاسی شیعی در ایران را رقم می زنند. با تحلیل رویدادها، روندها و پیشران ها به نظر می رسد در آینده، بعد جمهوریت در ایران، به تدریج پررنگ تر و حضور منطقه ای نیز تقویت خواهد شد.
    کلید واژگان: اسلام سیاسی, اسلام شیعی, آینده پژوهی, تحلیل روند}
    Yousef Khanmohamamadi *, Mohammad Bagher Khorramshad
    The phenomenon known as the political Islam is one of the most important phenomena affecting politics, security and culture in the contemporary world. Any fate that the political Islam faces will affect the politics, government, culture and security of Islamic countries, as well as the international arena. This influence on Iran, as the most prominent example of Shiite political Islam in power, is more determinant. Various events, trends and driving forces influence the political Islam evolutions. Futuristic methods can help to understand the trends and drivers of political Islam. The main purpose of the study is to outlin the probable futures of Shiite political Islam based on Velayah in Iran. In this study, with the methods of trend analysis, two-stage Delphi and a panel of experts, an attempt was made to identify the most important trends in Shiite political Islam based on Velayah in Iran and to identify the key driving forces. The results showed that the five drivers of "Iran's influence on the West Asian region", "The growth and development of the political Islam in the Islamic world", "The efficiency of the system of Irans government", "The issue of Palestine and Israel", and "The strength of the resistance front in the region and the victory of Irans allies" have the highest consensus and importance among experts, and determine the future of Shiite political Islam in Iran. By analyzing the events, the trends and the driving forces, it seems that in the future, the republic dimension in Iran will gradually become more prominent and its regional presence will be reinforced.
    Keywords: Political Islam, Shiite Islam, Futurology, Trend Analysis}
  • احمد دیلمی*

    یکی از تفاسیر و جنبه‏های عدالت اجتماعی عدالت به مثابه انصاف است؛ اگرچه برخی انصاف را تمام عدالت اجتماعی، و بعضی آن را عالی‏ترین سطح عدالت‏ می‏دانند. تحلیل انصاف به‏سان عدالت امری دشوار است؛ اگرچه انسان توشه‏ای ‏فطری از معرفت نسبت به این دو دارد و در عمل، منتظر به سرانجام رسیدن نظریات در این باره‏ نمی‏ماند. در سنت اسلام شیعی، انصاف از جمله اصول اخلاقی و حقوقی انسانی است. در این سنت بر انصاف به عنوان یکی از اصول راهبردی در روابط اخلاقی و حقوقی تاکید شده است. فیلسوفان اخلاق از انصاف با عنوان قاعده زرین یا سیمین یاد‏ می‏کنند و در باب تبیین و کارآمدی آن به بحث‏ می‏پردازند. برخی از مجریان عدالت در جهان، اساس داوری خویش را تنها بر انصاف استوار نموده‏اند. این مقاله درصدد است تا جایگاه انصاف به مثابه بارزترین نماد عدالت اجتماعی را در سنت اسلام شیعی بررسی و تحلیل کرده و جایگاه آن را در نظام هنجارهای اخلاقی و حقوقی آن نشان دهد.

    کلید واژگان: انصاف, عدالت اجتماعی, حقوق جهانی, قاعده زرین, اسلام شیعی}
  • ویدا دستمال چی *
    هانری کوربن دین پژوه، شیعه شناس و فیلسوف برجسته فرانسوی در مطالعات تطبیقی متعددش توانست ارتباط فلسفی و عرفانی بین فلسفه خسروانی ایران باستان با روایات اسلام شیعی و فلسفه اشراق مطرح کند. وی با بررسی بر روی آثار سهروردی و ابن سینا نه تنها به بن مایه های فلسفه خسروانی دست پیدا کرد، بلکه به سرچشمه های اصلی فلسفه خسروانی، حکمت مزدایی، روایات اساطیری و متون مربوط یه آیین زردشتی نیز توجه داشت، و همچنین مساله شباهت و انطباق این تعالیم را با روایات اسلام ایرانی به طور جدی پیگیری کرد. در این پژوهش آن بخش از مطالعات و پژوهش های هانری کوربن که حکایت های نمادین عرفانی یا روایات شیعی، معادلی مشابه در فلسفه خسروانی یا روایات اساطیری و آیین مزدایی دارد، مورد نظر است. از میان موارد ارزشمندی که کوربن به تطبیق آن در دو تفکر اسلام شیعی و حکمت باستانی پرداخته است، جای دارد به دو مورد فراموش شده؛ یکی ماجرای ادامه نسل و پادشاهی فریدون و ایرج از طریق فرزند دخترش، منوچهر، و دیگری در اختیار داشتن بانویی آسمانی، اسپندارمذ، آب و زمین بپردازیم؛ اولی مشابه ادامه نسل و امامت و ولایت پیامبر اسلام(ص) از طریق فرزند دخترش، و دومی مشابه مهریه شفاهی حضرت فاطمه(س) (آب در کابین داشتن) اوست.
    کلید واژگان: هانری کوربن, اساطیر ایرانی و مزدایی, اسلام شیعی, آیین زردشتی, حضرت فاطمه(س)}
    Vidā Dastmālchī*
    Henry Corbin (1903 – 1978), prominent French Shia scholar and philosopher, introduces the philosophical and mystical relationship between Hekmat Khosravani (the philosophy of ancient Iran) and Shia Islamic narrations and philosophy of Illustration (Falsafeh Eshraq). By reviewing the works of Suhrawardi and Ibn Sina, Corbin not only recognized the essence of Hekmat Khosravani, but also focused on the main sources of the Khosravan Wisdom, the wisdom of Mazdayasna, the mythological narratives, and the related texts of the Zoroastrian religion; also, he pursued the subject of similarity and adaptation of these doctrines with the traditions of Iranian Islam. In the present article, Corbin's studies are examined that address the symbolic mystical tales or Shia Islamic narrations and their similar correspondences in Hekmat Khosravani or the Mazda religion. In Shi'ite and Iranian ancient thoughts, there are two valuable forgotten subjects that Corbin has discussed them. One of them is the issue of continuity of generation and kingdom of Fereydun and Iraj through the son of his daughter, Manūchehr; the other is the introduction of Spendārmad (Sepandarmaz) as goddess of water and Earth. The former is similar to the continuity of the generation of the Prophet through his daughter, Fatimah; and the latter is similar to “Mehrieh” or Fatimah's dowry.
    Keywords: Henry Corbin, Iranian, Mazda Myths, Shia Islam, Zoroastrian Religion, Spendārmad (Sepandarmaz), Fatimah}
  • حسن آرایش *، سید حسین بابایی پهنه کلایی، فرضعلی سالاری سردری
    نظام جمهوری اسلامی ایران از همان اوان شکل گیری تا به امروز، پدیده تروریسم را رو در روی خود دیده است. در سال های آغازین انقلاب اسلامی سازمان مجاهدین خلق و گروهک فرقان بسیاری از اندیشمندان و مسئولین رده اول نظام را مورد ترور و حذف فیزیکی قرار دادند در ادامه فعالیت های گروه های تروریستی جندالله و جیش العدل در مرزهای شرقی ایران و انجام حرکات تروریستی علیه مسئولان و مردم محلی منطقه و در سال های اخیر ترور هدفمند دانشمندان هسته ای ایران توسط سرویس های اطلاعاتی اسرائیل این سوال را ایجاد می کند که عامل عمده هجمه تروریسم علیه نظام جمهوری اسلامی چیست؟ در مقام پاسخ به این سوال فرضیه مقاله بر هویت منحصر به فرد نظام برآمده از انقلاب اسلامی متکی می باشد. «جمهوری اسلامی» به عنوان نظام سیاسی برآمده از انقلاب اسلامی بر «قرائت انقلابی از اسلام شیعی» استوار می باشد که به واسطه نپذیرفتن مناسبات جهانی سلطه، نظامی تحول خواه و مخالف وضع موجود به شمار می آید. نتیجه آنکه «هویت تحول خواه» و «سیاست عدم تعهد» نظام جمهوری اسلامی ایران باعث عدم همراهی قدرت های بزرگ با ایران شده است به گونه ای که قدرت ها و سازمان های جهانی در قبال هجمه گسترده تروریسم علیه ایران، سیاست سکوت و عدم پیگیری عاملان را در پیش گرفته اند.
    کلید واژگان: جمهوری اسلامی, اسلام شیعی, هویت تحول خواه, سیاست عدم تعهد, تروریسم}
    Hasan Arayesh *, Seyyed Hossein Babaei Pahne Kolaie, Farzali Salari Sardari
  • طاهره حاج ابراهیمی، عاطفه عبدی خان، مجید معارف
    حفظ سلامت و نظم جامعه، برای حرکت در مسیر صحیح پیشرفت، در هر مکتبی جزو اولویت هاست. یکی از راه های رسیدن به این هدف، حفظ سلامت و نظم فردی و خانوادگی و تحکیم روابط خانوادگی و نظم اجتماعی است. دو دین یهود و اسلام، برای دستیابی به این هدف، حفظ عفاف و حجاب را به پیروان خود توصیه می کنند تا سلامت اخلاقی بر جامعه حاکم شود.
    حفظ عفاف و حجاب در این دو دین الهی، به هر دو قشر زن و مرد توصیه شده است و هریک در این مسیر، تکالیف ویژه خود را دارند؛ تکالیفی که جدای از حفظ عفت خودشان، به حفظ عفت همسرشان و جامعه ای که در آن حضور دارند نیز کمک می کند. با مطالعه جزییات این توصیه ها، می توان به شباهت های بسیاری میان این دو دین الهی پی برد.
    این پژوهش، به موضوع عفاف و حجاب در دو دین یهود و اسلام می پردازد و تاکید آن بر مطالب کتاب های فقهی تلمود و من لایحضره الفقیه است که مطالب آنها، تبیین کننده وحی بوده، مورد توجه ویژه ‏فقی هان این دو مکتب می باشند.
    کلید واژگان: اسلام شیعی, تلمود, زنان, مردان, من لایحضره الفقیه, عفاف, یهود}
    Tahere Haj Ibrahimi, Atefe Abdikhan, Majid Maaref
    All schools of thought consider preserving social order and well-being as the priority for moving in the right direction of progress. One of the ways to achieve this goal is to promote personal and family welfare, preserve order and strengthen family relationships and social order. Hence, Judaism and Islam try to attract their followers’ attention to the essential role of chastity and modesty in maintaining the standards of social morality. In these two divine religions, both men and women are recommended to preserve the values of chastity and Hijab, and both sexes are charged with certain duties in this regard. Performing these duties can contribute to preserving their own chastity as well as the chastity of their spouses and society. A thorough study of the prescriptions of the two religions shows that they have a lot in common in this respect. This research deals with the issue of chastity and Hijab in Judaism and Islam by resting on the contents of such fiqhi books like “Man la yahduruhu al-Faqih” and “Talmud”, which expound the idea of revelation, a question which has been a source of interest to the jurists of the two schools.
    Keywords: Shiite Islam, the Talmud, women, men, Man La yahduruhu al-Faqih, chastity, Jewish}
  • مهدی رحیمی، علی شیرخانی
    دوران پست مدرن، دورانی است که عدم قطعیت، شاخصه اصلی معرفت شناسی آن است. مواجهه جامعه اسلامی شیعی با این عدم قطعیت ها در قالب های مختلفی بروز می کند. بر این اساس، چالش های ایجاد شده از سوی پست مدرنیسم برای اسلام و راهکارهای مقابله با آن چالش ها، موضوع اصلی مقاله حاضر را تشکیل می دهد. در این خصوص، ضمن برشمردن چالش هایی چون نفی روایت برتر، نسبیت معرفت، پلورالیسم، تاریخ مندی معنا و مفهوم حقیقت، رابطه زبان با متن و به متن آمدن، حاشیه رانده شده ها با بیان وجوه مثبت و منفی هر چالش، به بررسی این چالش ها و رابطه آن با اندیشه اسلامی پرداخته شده و در نهایت پیشنهادهایی برای نقش آفرینی در این دوره ارائه می شود. مقاله حاضر با بررسی چالش های برآمده از این جریان، در پی یافتن پاسخ به این پرسش است که مزیت ها و معایب اندیشه پست مدرن برای اسلام چیست و نقش آفرینی ما در جهان معاصری که به حاشیه رانده شده های فرهنگی و دینی نضج یافته اند، چسان باید باشد؟
    نتیجه مشخص آنکه وجوه مثبت اندیشه پست مدرنیسم که تا حدودی در اندیشه ما مغفول مانده و یا کمتر بدان بها داده می شد می تواند در حکم یک کاتالیزور برای اسلام در دنیای پست مدرن ایفای نقش کند. آنچه در ادامه بدان دست یافتم حاکی از آن است که با نوفهمی و نوآوری در ساحات دین پژوهی، توجه به بینشی با جوهری معنوی تازه برای رهایی بشر از هیچ انگاری مثبت و منفی، توجه به تحولات جهان و باور به ظرفیت خود، و با اعتباربخشیدن به دیگری ها و تغییر خواست خود از روان شناسانه به تاریخی، می توان امیدوار به ارائه نقشی شایسته در دوران پست مدرن شد.
    کلید واژگان: پست مدرنیسم, اسلام شیعی, حقیقت, معرفت دینی, نسبیت}
    Mahdi Rahimi, Ali Shirkhani
    Postmodernism is the start of an era which is signified with uncertainty as its main epistemological characteristic. The way the Shia Islamic society faces the challenge of uncertainty manifest itself in different ways. The present article aims to focus on the challenges that postmodernism has created for Shia Islam and proposes strategies to combat these challenges. To this end, the paper enumerates the challenges including the negation of the superior narration, pluralism, historicity of the concept of reality, the relation between language and text, the empowerment of the marginalized, and discusses their positive and negative sides in relation to the Islamic ideology. The paper concludes with a number of strategies proposed to combat the challenges of this era. The aim is to find a proper answer to the question of the advantages and disadvantages of this trend of thought to Islam, and the way we should play our role in a world in which the culturally and religiously marginalized trends of thought are on the rise. The specific conclusion is that the positive aspect of postmodernism, which have somehow been ignored or less valued in our system of thought, can act like a catalyst for Islam in the postmodern world. The major finding of the study is that through making renovation and innovation in some realms of religion, and figuring out new insights with a fresh spiritual substance to rescue mankind from positive and negative nihilism, considering world developments, believing in our capacity, validating others, and shifting our psychological demands to historical ones, we can hope to play a significant role in the postmodern era.
    Keywords: Terms: postmodernism, Shia Islam, reality, religious knowledge, relativity, pluralism}
  • اتان کلبرگ، ابولفضل غریبی *
    مقاله حاضر بر آن است تا دشواری های مطالعات شیعی را، از بدو پیدایش این مطالعات، با تاکید بر میزان دسترسی محققان به منابع بکاود. اندک اطلاعاتی که درباره تشیع یافت می شد از گزند تعصب و تحریف در امان نمانده بود. با تشکیل حکومت صفوی و بازدید سیاحان اروپایی از ایران و اقامت در آن آشنایی با متون دست اول در غرب افزایش یافت. اما این متون اغلب حاصل کار سنیان بود. در نیمه دوم قرن نوزدهم کوشیدند متون شیعی را از کتاب خانه ها و مجموعه های شخصی به دست آورند و تصحیح یا ترجمه کنند. اما این اقدامات پراکنده بود. در این بین، فعالیت ها و آثار گلدزیهر کمک شایانی به درک اسلام شیعی می کرد اما وی نیز مانند هم عصرانش با مشکل کمبود منابع روبه رو بود. در دهه 60 میلادی اوضاع رو به بهبود نهاد. متون متعددی، به خصوص در نجف و ایران، منتشر شد و اولین گردهمایی بین المللی که صرفا به تشیع دوازده امامی اختصاص داشت برای اولین بار در 1968 در استراسبورگ برگزار شد. متاسفانه این حرکت نیز ادامه نیافت تا اینکه انقلاب ایران همگان را وادشت تا نگاه تازه ای به این موضوع داشته باشند
    کلید واژگان: مطالعات شیعی, اسلام شیعی, شرق شناسی, متون شیعی, صفویه}
  • محسن رضایی جعفری*، علیرضا آقا حسینی، علی علی حسینی
    انقلاب اسلامی ایران باعث شکل گیری گفتمان و نظام معنایی جدیدی شد. یکی از گونه های بررسی و مطالعه پدیده های سیاسی و تحلیل آن ها بر اساس روش تحلیل گفتمانی است. نظریه تحلیل گفتمانی لاکلا و موفه یکی از غنی ترین نظریه ها در حوزه تحلیل گفتمانی می باشد. سوال اصلی مقاله آن است که بر اساس نظریه گفتمان لاکلا و موفه، مفصل بندی مفاهیم و فرآیندهای هویت یابی اشاعه ارزش های گفتمان انقلاب اسلامی ایران در عصر جهانی شدن چگونه خواهد بود؟ در پاسخ به این پرسش و با بهره گیری از روش تحلیل گفتمان لاکلا و موفه، فرضیه مقاله این است که گفتمان انقلاب اسلامی ایران با دال مرکزی اسلام شیعی، توانسته در رویارویی گفتمانی، به رقابت با گفتمان های اسلام سلفی و اسلام اخوانی بپردازد و به عنوان یک الگوی مناسب گفتمان اسلام گرا، گفتمان لیبرال دموکراسی را به «غیر» هویت بخش خود تبدیل کند و با توجه به مبانی غنی اسلام شیعی ظرفیت این را دارد که با پیروی از الزاماتی، بتواند نظام معنایی خود را در عصر جهانی شدن هژمونیک نماید. بر این اساس، در بستر جهانی شدن که به مثابه عرصه رقابت و غیریت سازی گفتمان هاست،گفتمان انقلاب اسلامی ایران به رقابت و غیریت سازی گفتمانی می پردازد و نتایج پژوهش نشان می دهد که با توجه به مفاهیم اساسی در گفتمان انقلاب اسلامی و مبانی اسلام شیعی و همچنین با بهره بردن از دو مبحث اجتهاد و مصلحت و با رعایت الزاماتی، این گفتمان می تواند نظام معنایی خویش را در عصر جهانی شدن هژمونیک نماید. بنابراین در پایان فرضیه مقاله تایید می گردد.
    کلید واژگان: گفتمان انقلاب اسلامی ایران, اسلام شیعی, اسلام سلفی, اسلام اخوانی, لیبرال دموکراسی, جهانی شدن, نظریه گفتمان لاکلا و موفه}
    Mohsen Rezaei Jafari *
    The Islamic Revolution helped develop a new discourse and semantic system. One of the methods to study or analyze the political phenomena is critical discourse analysis namely, that of Laclau and Mouffe›s Discourse, the most pertinent. This article examines its main question whether the values of the Islamic Revolution concepts and identity are constructed, spread and articulated according to Laclau and Mouffe›s discourse theory. Our hypothesis is that the Islamic Revolution discourse with Shiite Islam as its core signifier, has faced the Salafist Islam and that Muslim Brotherhood in a discursive
    competition and then as an appropriate islamist model has managed to convert the liberal democratic discourse to its discursive Other. The Islamic Revolution discourse with its Shiite rich doctrine and some other prerequisites has also the capacity to make its signifying system, hegemonic in the globalizing age. Therefore, the Islamic Revolution discourse is constructing otherness in the globalization context that is a field of discursive competition. The results reveal that this discourse by promoting Shiite Islam fundamentals and Islamic Revolution discourse core principles and benefitting from Islamic Ijtihād and expediency, if complying with some requirements, can be hegemonic in the globalization age.
    Keywords: Islamic Revolution, Shiite Isalm, Salafist Islam, Muslim Brotherhood, Globalization, Laclau, Mouffe›s Discourse Theory}
  • قاسم ترابی، علیرضا رضایی
    مهم ترین عوامل شکل دهنده و تاثیرگذار بر فرهنگ راهبردی جمهوری اسلامی ایران چه مواردی هستند؟ تحت تاثیر این عوامل، فرهنگ راهبردی جمهوری اسلامی بر چه محورها و شاخص های استوار است؟ به نظر می رسد مهم ترین عوامل شکل دهنده و تاثیرگذار بر فرهنگ راهبردی جمهوری اسلامی ایران شامل مواردی چون اسلام شیعی، عوامل اقتصادی، حافظه تاریخی، موقعیت جغرافیایی، تجربه جنگ 8 ساله و درک واقعیات بین المللی باشند. ضمن اینکه بدبینی به بیگانه، پایداری و مقاومت، بی اعتمادی راهبردی، ابهام راهبردی، عمل گرایی، خوداتکایی و بازدارندگی، مهم ترین محورها و شاخص های فرهنگ راهبردی جمهوری اسلامی ایران هستند. با عنایت به اهمیت این بحث، هدف مقاله حاضر ارزیابی و شناخت زمینه های ایجابی، سازنده و همچنین، اصول و شاخص های فرهنگ راهبردی جمهوری اسلامی ایران است. بدون تردید، این امر کمک فراوانی به درک دکترین و برنامه های نظامی کلان و همچنین، سبک دفاعی و نظامی جمهوری اسلامی ایران می نماید.
    کلید واژگان: فرهنگ راهبردی, جمهوری اسلامی ایران, اسلام شیعی, غرب ستیزی, ابهام راهبردی, بی اعتمادی}
    Gasem Torabi, Alireza Rezaee
    what are the most influential and constructive factors in shaping strategic culture of I.R.I? What are the criteria of strategic culture under the influence of these factors? It seems that the most influential factors on strategic culture are Shiite Islam, economic factors, historical memory, geopolitical situation, 8years of war experience, and perception of international realities. Meanwhile, xenophobia, resistance and stability, strategic distrust, strategic uncertainty, pragmatism, self reliance, and deterrence are among criteria of I.R.I strategic culture. This article tries to analyze and identify affirmative and constructive contexts and principles of Iran strategic culture. Certainly, analysis of strategic culture will be helpful in understanding military doctrine and defense style of I.R.I.
    Keywords: strategic culture, Islamic Republic of Iran, Shiite Islam, anti, westernism, strategic uncertainty, dis, trust}
  • عنایت الله یزدانی، احسان شیخون
    تروریسم یکی از مقوله های مهم در حوزه امنیت ملی و بین المللی در جهان امروز می باشد. از سویی در ادبیات اسلامی و فقه شیعه واژه ای به نام تروریسم وجود ندارد، این واژه در اصطلاح و مفهوم واژه ای وارداتی است، با این وجود در منابع شیعه و آرای فقها برخی مفاهیم مانند محاربه (اقدام مسلحانه به قصد ایجاد رعب و وحشت)، فتک (کشتن غافلگیرانه)، غدر (کشتن از طریق فریب و حیله گری) هستند که حرمت آن مورد تاکید بوده و هست. بعد از وقوع انقلاب اسلامی ایران، در منطقه خاورمیانه موج جدیدی از فعالیت های تروریستی اتفاق افتاد، عده ای از تحلیل گران غربی با بهانه قرار دادن اسلام و ایران به دلایل گوناگون، ابراز داشتند که رخداد انقلاب اسلامی ایران عامل اصلی محرک و تشدیدکننده تروریسم در منطقه خاورمیانه بوده و تاکنون نیز بر آن پافشاری نموده اند. در این مقاله با فرض اینکه وقوع انقلاب اسلامی ایران بر پدیده تروریسم تاثیری نداشته است به دنبال یافتن پاسخی برای این سئوال هستیم که آیا رخداد انقلاب اسلامی ایران محرک و تشدیدکننده تروریسم در منطقه خاورمیانه بوده است؟ همچنین کوشیده می شود به مواردی همچون؛ رابطه مذهب و تروریسم، دیدگاه اسلام نسبت به خشونت و بنیادگرایی اسلامی در منطقه خاورمیانه پرداخته شود.
    کلید واژگان: انقلاب اسلامی, تروریسم, بنیادگرایی اسلامی, صلح, جهاد, اسلام شیعی}
  • عباس کشاورز شکری
    سوال اصلی این مقاله آن است که آیا نظریه اسکاچپول توانایی تبیین انقلاب ایران را دارد. برای پاسخ به این سوال متغیرهای اصلی نظریه او در مورد جامعه ایران به کار رفته و در ادامه، جرح و تعدیلهایی که خود اسکاچپول در نظریه اش انجام داده شرح و در پایان آرا و عقاید اسکاچپول درباره انقلاب ایران نقد و ارزیابی شده است.
    کلید واژگان: انقلاب, طبقه دهقان, طبقه زمین دار, نوسازی, دولت, ایدئولوژی, اسلام شیعی, شورش دهقانی, دولت نفتی, دولت تحصیلدار, دولت رانتیه, مازاد برای نوسازی, نظام اقتصادی بین المللی}
    Abbas Keshavarz Shokri
    The main problem of this article is whether Skocpol is able to analyze the Islamic Revolution of Iran. In order to answer to this question, the main variables of this theory about the Iranian society has been studied and then the modifications she has made to her theory have been discussed and finally her theory about the Islamic Revolution has been critically studied.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال