به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « افسانه غرانیق » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • فریحه مامورزاده

    افسانه غرانیق یا داستان آیات شیطانی یکی از داستان های جعلی و برساخته برای تخریب شخصیت والای پیامبر9 و تضعیف موقعیت کتاب آسمانی «قرآن کریم» است که از سوی برخی معاندان و مخالفان اسلام طرح ریزی شده است. متاسفانه این روایات جعلی به وسیله برخی مورخان و مفسران اهل سنت نقل و به تدریج در بین آثار تفسیری، حدیثی و تاریخی آنان وارد شده است. از آنجایی که مستشرقین اغلب در پی عیب‏جویی و تیره جلوه دادن سیمای تابناک اسلام هستند، با استدلال به این افسانه ها، اسلام را نیز دینی آکنده از خرافات، اوهام و افسانه‏های بی‏پایه و مخالف مبانی عقلی و عملی جلوه می‏دهند، اما خوشبختانه اکثر علماء و مفسران شیعه و روشنفکران منصف اهل سنت و برخی منصفان خاورپژوه به شدت با این داستان مجعول برخورد نموده و با دلایل متقن، جعلی بودن آن را اثبات نموده اند.

    کلید واژگان: قرآن, خاورشناسان, منابع اهل سنت, شبهات, افسانه غرانیق}
  • جوین بول
    مقاله «قرآن و حدیث»(Hadith and the Quran) توسط جوین بول (Gautier. H. A. Juynbool) در دائره المعارف قرآن لایدن نگاشته شده است، مطالبی پیرامون قرائت و جمع قرآن و احادیث مربوط و مسئله تحریف و افسانه غرانیق بیان کرده است.
    ناقد پس از تحلیل دیدگاه های مولف، و در کنار بر شمردن برخی از امتیازات آن، ضعفهای مقاله را برشمرده است. ناقد از جمله کاستی های مقاله را لزوم توجه جامع به دیدگاه ها در باب قرائت و جمع قرآن می داند و به بی توجهی نویسنده به منابع حدیث شیعه و منابع جدید علوم قرآن و تفسیر اشاره می کند و در ادامه مطالب مولف در مورد تحریف و افسانه غرانیق را مورد نقد قرار می دهد.
    کلید واژگان: قرآن, حدیث, قرائت, افسانه غرانیق, جمع قرآن, جوین بول}
    Gautier.H.A.Juynboll
    “Quran and Tradition” is an article written by Juynboll in the Quran Encyclopedia of Leiden which has some points about reading and collection of Quran and its relevant traditions and also discusses the issue of Quran’s distortion and the myth of Qaraniq. After analyzing the views of the writer of the article, and besides mentioning some of its advantages, the critic points out its weaknesses. For example he mentions the necessity of having a comprehensive attention to the views about the collection of Quran’s readings and also the fact that the writer is not completely regarded with Shi’ite’s tradition sources and the new sources of Quran and exegesis sciences. He then criticized the writer’s views about Quran’s distortion and the myth of Qaraniq.
    Keywords: Quran, Tradition, reading, myth of Qaraniq, Encyclopedia of the Quran, Leiden, orientalists}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال