به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ایرانیان » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • علیرضا خزایی*
    کتاب «اعراب و ایرانیان؛ براساس روایت فتوحات اسلامی» اثری است تخصصی در واکاوی رخدادهای موسوم به فتوحات اعراب در ایران که مترجمی ناآشنا با قواعد ابتدایی تاریخ، نسبت به ترجمه آن اهتمام ورزیده و ماحصل کار او، چیزی جز سیاهه ای از اغلاط فاحش نیست. در این فصل، سعی بر آن شده است تا اشکالات و نقایص عدیده ترجمه کتاب معین گردد، تا بلکه خوانندگان و علاقه مندان نامتخصص دریابند که داخل شدن در امور تخصصی علوم دیگر، بی آنکه اندک آشنایی با ابتداییات آن علوم در اندوخته دانشی ایشان باشد، به چه فجایع علمی خواهد انجامید. امید راقم این سطور آن است که این مثل، عبارت آموز ایشان باشد.
    کلید واژگان: نقد و بررسی کتاب, اعراب, ایرانیان, فتوحات اسلامی}
    Alireza Khazaei *
    The book “Arabs and Iranians in the Islamic Conquest Narrative” is a specialized work that delves into the events known as the Arab conquests of Iran. However, its translation was undertaken by a translator unfamiliar with the basic principles of history, resulting in a text rife with glaring errors. This chapter aims to highlight the numerous flaws and deficiencies in the translation of the book, to illustrate to non-specialist readers and enthusiasts the potential scientific disasters that can ensue when one ventures into specialized fields without even a basic understanding of the relevant principles. The author of these lines hopes that this example will serve as a lesson to them.
    Keywords: Book Review, Arabs, Iranians, Islamic Conquests}
  • حسین صالحی، معصومه قره داغی*، احد عبادی، حسین رییس سادات

    ورود اسلام به ایران سر آغاز دوره ی تازه ای برای ایرانیان و دنیای اسلام بود. این دوره دارای پستی و بلندی های فراوانی بود. نفوذ اعتقادی اسلام گسترده بود و تاثیر فرهنگ و تمدن ایرانی غیر قابل انکار. پژوهش حاضر در پی پاسخ به این پرسش است که به چه میزان آداب و رسوم و جشن های ایرانی به حیات خود ادامه داده و دنیای اسلام تا چه حد آن را پذیرفته و با آن مدار کرد؟ آیا با سقوط ساسانیان همه ابعاد زندگی ایرانیان دچار تغییر شد؟ فرضیه اصلی تحقیق ادامه حیات جنبه های گوناگون آداب و رسوم و سنن ایرانی در بعد اسلام است که در دوره خلافت اول عباسی جامعیت می یابد و در دیگر حوزه های تمدنی گسترش می یابد. شواهد تاریخی به ما نشان می دهد بسیای از این آداب و رسوم دستکم در سه قرن اول به قوت خود باقی بوده و حتا حاکمان مسلمان با آن همراهی می کرده اند.

    کلید واژگان: اسلام, ایرانیان, آداب و رسوم, جشن ها.}
    Hossein Salehi, Masomeh Gharadaghi*, Ahad Ebadi, Hossein Raissadat

    The arrival of Islam in Iran marked the beginning of a new era for Iranians and the Islamic world. This period had many ups and downs. The religious influence of Islam was widespread and the influence of Iranian culture and civilization was undeniable. The current research seeks to answer this question: to what extent have Iranian customs and celebrations continued to exist and to what extent has the Islamic world accepted and governed with it? Did all aspects of Iranian life change with the fall of the Sassanids? The main hypothesis of the research is the survival of various aspects of Iranian customs and traditions after Islam, which became comprehensive during the period of the first Abbasid caliphate and expanded in other areas of civilization. Historical evidence shows us that many of these customs remained in force at least in the first three centuries, and even Muslim rulers accompanied them.

    Keywords: Islam, Iranians, Customs, Celebrations}
  • محسن پرویش*، ذکرالله محمدی
    این مقاله بازتاب مفاهیم حماسی شاهنامه فردوسی را در تصویرسازی قدرت مغولان و ایرانیان در شاهنامه چنگیزی تحلیل می کند. تفاوت ها و تمایزهای موجود در تصویرسازی قدرت این دو گروه در شاهنامه چنگیزی با استفاده از روش های تحلیلی و مقایسه ای، بیان می شود. در این روش، ابتدا توصیفات مربوط به ظاهر و خصوصیات مغولان و ایرانیان در شاهنامه مطرح و سپس، تفاوت ها در رفتار، اقدامات و نحوه برخورد با قدرت بین این دو گروه تحلیل و مقایسه می شود. نتایج این تحلیل نشان می دهد که شاهنامه چنگیزی در تصویرسازی قدرت بین مغولان و ایرانیان، تفاوت های شایان توجهی را نشان می دهد. مغولان به عنوان یک قدرت فتح گر و جنگ طلب تصویرسازی می شوند، درحالی که ایرانیان به عنوان یک قدرت محافظه کار و متعارف نشان داده شده اند. همچنین، زیرساخت های فرهنگی نقش مهمی در تصویرسازی قدرت این دو گروه دارند و تفاوت های فرهنگی بین آن ها در تصویرسازی قدرت مشخص می شود.
    کلید واژگان: شاهنامه چنگیزی, مغولان, ایرانیان, تصویرسازی قدرت, زیرساخت های فرهنگی}
    Mohsen Parvish *, Zekrollah Mohammadi
    This article analyzes how the epic concepts of the Shahnameh of Ferdowsi are reflected in the depiction of the power of the Mongols and the Iranians in the Shahnameh of Changizi.The differences and distinctions in the portrayal of the power of these two groups in the Shahnameh of Changizi are presented using analytical and comparative methods. In this method, the descriptions of  the appearance and characteristics of the Mongols and Iranians in the Shahnameh are first discussed and then the differences in the behavior, actions, and use of power between these two groups are analyzed and compared. The results of this analysis show that the Shahnameh of Changizi presents portrays significant differences in the power dynamics between the Mongols and the Iranians. The Mongols are portrayed as a conquering and warlike power, while the Iranians are portrayed as a conservative and traditional power. Furthermore, cultural foundations play an important role in the portrayal of power between these two groups and emphasize the cultural differences in their power dynamics.
    Keywords: Changizi's Shahnameh, Mongols, Iranians, portrayal of power, cultural infrastructure}
  • مسلم شیروانی ناغانی، خلیل کولیوند*
    هدف

    هدف اصلی این پژوهش ریشه یابی تمایل ایرانیان به سرمایه گذاری در ترکیه به روش تحلیل لایه ای علت ها است.

    روش شناسی:

     نوع پژوهش کاربردی با رویکرد آمیخته که با مطالعات کتابخانه ای و برگزاری جلسات ذهن انگیزی و توفان فکری به کمک روش تحلیل محتوی انجام شده است. نمونه آماری پژوهش شامل 53 نفر از صاحب نظران و کارشناسان مرتبط با موضوع که به مباحث آینده پژوهی و به ویژه روش تحلیل لایه ای علت ها آشنایی داشتند، است. داده های به دست آمده با استفاده از آمارهای توصیفی و استنباطی و به کمک نرم افزار SPSS تجزیه وتحلیل شدند.

    یافته ها

    یافته های پژوهش حاکی از آن بود که 79 علت به عنوان علل ریشه ای تمایل ایرانیان به سرمایه گذاری در ترکیه شناسایی شد.

    نتیجه گیری

    بر اساس علل شناسایی شده و با توجه به حساسیت موضوع، 23 علت در سطح لیتانی، 19 علت در سطح نظام های علی، 15 علت در سطح لایه گفتمان و جهان بینی و 22 علت نیز در سطح لایه استعاره ها و اسطوره ها شناسایی شد. ضمن اینکه بر اساس تجزیه و تحلیل های آماری که به کمک پرسشنامه محقق شد، در هر سطح سه علت ریشه ای تر و اثرگذارتر شناسایی و معرفی شدند.

    کلید واژگان: ایرانیان, سرمایه گذاری, ترکیه, تحلیل لایه ای علت ها, آینده پژوهی}
    Moslem Shirvani Naghani, Khalil Koulivand *
    Objective

    The main purpose of this research is to find the roots of Iranians' desire to invest in Turkey by means of a Casual layered analysis.

    Method

    The type of applied research with a mixed approach, which was carried out with library studies and brainstorming sessions with the help of content analysis. The research sample consisted of 53 experts and experts related to the subject who were familiar with the topics of future research and especially the method of layered analysis of causes. The obtained data were analyzed using descriptive and inferential statistics and SPSS software.

    Results

    The findings of the research indicated that 79 reasons were identified as the root causes of Iranians' willingness to invest in Turkey.

    Conclusion

    Based on the identified causes and according to the sensitivity of the subject, 23 causes were categorized and divided at the level of litany, 19 causes at the level of causal systems, 15 causes at the level of discourse and worldview, and 22 causes at the level of metaphors and myths. In addition, based on the statistical analysis that was carried out with the help of the questionnaire, three more root and effective causes were identified and introduced at each level.

    Keywords: Iranians, Investment, Turkey, Casual Layered Analysis, Futures Studies}
  • احسان الله سبط الشیخ*، فرج الله احمدی، روزبه زرین کوب

    این پژوهش روایت های آیسخولوس و هرودت از شاهنشاهان هخامنشی را به تصویر کشیده و می کوشد تا نشان دهد ایشان چگونه روایتی از شاهنشاهان هخامنشی به دست داده و در این باره بر چه منابعی تکیه کرده اند. اهمیت آن در درک بهتر نحوه تاریخ نگاری هرودت و بهره بردن آن از روایت آیسخولوس در کنار دیگر منابع است. پرسش اصلی و مساله ای که مطرح بوده، این است که آیسخولوس و هرودت هر یک در روایت خویش از چه منابعی بهره برده و چگونه روایتی به دست داده اند. رویکرد و روش تحقیق در این پژوهش، اندیشه ای است. به این معنی که روایات آیسخولوس و هرودت را در کنار یکدیگر می گذارد تا دریابد چگونه روایتی از شاهنشاهان هخامنشی به دست داده اند. فرضیه یا مدعای اصلی اینکه آیسخولوس که خود شاهد لشکرکشی ایرانیان بوده، در عین اینکه روایتی دست اول به دست می دهد، بر مبنای الگوی تراژدی های یونانی به بازنویسی آن پرداخته و هرودت در حالی که تا حد زیادی تحت تاثیر روایت آیسخولوس از شاهنشاهان هخامنشی و لشکرکشی خشیارشا به یونان است، در روایت خویش از منابع دیگری نیز بهره برده است. داده ها و نتیجه آنکه روایت های آیسخولوس و هرودت از شاهنشاهان هخامنشی و لشکرکشی خشیارشا به یونان شباهت ها و تفاوت هایی نشان می دهند. روایت آیسخولوس بر مبنای الگوی تراژدی های یونانی، به روایت لشکرکشی خشیارشا به مثابه شاهی می پردازد که پندارهای واهی اش او را به اعمال گستاخانه ای می کشانند که سرنوشت محتومی از جانب خدایان دربردارد. روایت هرودت نیز تا حد زیادی برگرفته از روایت آیسخولوس است. فراز و فرودهایی که هرودت در زندگی شاهنشاهان هخامنشی و به ویژه خشیارشا به تصویر می کشد و تاثیر دخالت خدایان و سرنوشت در زندگی آنها، همگی یادآور تراژدی های یونان باستان، در اینجا به طور مشخص ایرانیان آیسخولوس می باشند. در عین حال هرودت از منابع دیگری نیز بهره برده و جزئیات بیشتری نسبت به آیسخولوس به دست می دهد تا به مثابه یک مورخ، دلایل و عوامل این لشکرکشی را نشان دهد. با وجود این، روایت آیسخولوس دهه ها مقدم بر روایت هرودت بوده و به روزگار واقعه نزدیک تر است. همچنین روایت وی از شاهنشاهان هخامنشی، آن گونه که از زبان آتوسا، داریوش و خشیارشا روایت می شود، تفاوت هایی با روایت هرودت دارد که قابل توجه اند

    کلید واژگان: هرودت, تواریخ, آیسخولوس, ایرانیان, شاهنشاهان هخامنشی, تراژدیهای یونانی}
    Ehsan Allah Sebtosheikh *, Farajollah Ahmadi, Roozbeh Zarrinkoob

    This Study depicts the narratives of Aeschylus and Herodotus about the Achaemenid emperors and tries to show how they gave a narrative about the Achaemenid emperors and what sources they relied on in this regard. Its importance lies in a better understanding of Herodotus’s historiography and its use of Aeschylus’s narration among other sources. The main question and the problem that has been raised is to what sources did Aeschylus and Herodotus use in their narration and what narration they give. The approach and the research Methodology of this study is a thought. This means that it puts the narratives of Aeschylus and Herodotus next to each other to find out how they gave a narrative about the Achaemenid emperors. The thesis is that Aeschylus, who himself witnessed the Persian campaign, while giving a first-hand account, rewrote it based on the model of Greek tragedies, and Herodotus, while largely is influenced by Aeschylus’ account of the Achaemenid emperors and Xerxes’ campaign to Greece, he used other sources in his narration. As a result and data, the narratives of Aeschylus and Herodotus about the Achaemenid emperors and Xerxes’s campaign to Greece show similarities and differences. Based on the model of Greek tragedies, Aeschylus’s narrative tells the story of Xerxes’ campaign as a king whose delusions lead him to do brazen actions that involve an inevitable fate from the gods. Herodotus’ narrative is largely derived from Aeschylus’s narrative. The ups and downs that Herodotus depicts in the lives of the Achaemenid emperors and especially Xerxes and the influence of the intervention of gods and fate in their lives are all reminiscent of the ancient Greek tragedies, here specifically the Persians of Aeschylus. At the same time, Herodotus also uses other sources and gives more details than Aeschylus to show the reasons and agents of this campaign as a historian. Despite this, Aeschylus’s narrative is decades ahead of Herodotus’s narrative and is closer to the time of the event. Also, his narration of the Achaemenid emperors, as narrated by Atossa, Darius and Xerxes, has significant differences from Herodotus’s narration

    Keywords: Aeschylus, The Persians, Herodotus, Histories, Achaemenid Emperors, Greek Tragedies}
  • محمدحسین توانایی، نبی الله پورحسرت شیل سر

    بر خلاف عقیده و باور رایج شیعیان که معتقدند منشا و پیدایش تشیع در عصر پیامبر و هم زمان با پیدایش اسلام بوده است، گروهی ازمستشرقان بر اساس مبانی فکری خویش مذهب تشیع را یک رویداد تاریخی بعد از شهادت پیامبر و پدید آمده در جریان سقیفه ی بنی ساعده و گروهی از آنان نیز تشیع را ساخته ی ایرانیان در برابر تسلط عرب مسلمان بر ایران می دانند. دسته ی دیگری از مستشرقان به منشا عربی بودن تشیع اعتراف دارند، ولی به نفوذ فرهنگ ایرانی در این مذهب قایل هستند؛ پژوهش پیش رو با استفاده از آیات قرآن و نهج البلاغه و روایات و شواهد و اسناد تاریخی اثبات کرده است شیعه، اصل اسلام و ظهور وپیدایش آن نیز مربوط به سال سوم بعثت رسول الله هم زمان وهم گام با شعار«قولوا لا اله الا الله تفلحوا» می باشد. در این نوشتار به نقد آثار بعضی از مستشرقان با نگاهی تحلیلی و توصیفی پرداخته شده است.

    کلید واژگان: تشیع, شرق شناسی, سقیفه, ایرانیان}
    MohammadHossein Tavanaiee, Nabiullah Pourhasrat Shilsar

    Contrary to the popular belief among Shia Muslims that Shia originated and emerged during the time of Prophet Muhammad, some Orientalists consider Shia as a historical event that occurred after the martyrdom of the Prophet and during the Saqifah incident. Moreover, some believe that Shia was constructed by Iranians in response to Arab Muslim domination over Iran. Another group of Orientalists acknowledges the Arab origins of Shia but believes in the influence of Iranian culture on this religious sect. This study, utilizing Quranic verses, Nahj al-Balagha, narrations, historical evidence, and documents, proves that Shia is an essential part of Islam and its emergence coincides with the third year of the Prophet's mission, in parallel with the proclamation of “Say, there is no god but Allah, you will be successful”. This article critically analyzes and describes the works of some Orientalists.

    Keywords: Shia, Orientalism, Saqifah, Iranians}
  • رحما بردبار، محمود سید*، رضا دهقانی

    اکبر شاه به عنوان بزرگترین پادشاه گورکانی هند، در تکمیل سیاست آزاد اندیشی و تسامح دینی خود در جامعه چند مذهبی و چند قومی هند، جهت آشنایی با ادیان و دانش ملل هندی دستور داد آثار برجسته هندو ، مسیحی ، بودایی و دیگر ادیان در زمینه های دینی ، تاریخی و ادبی به زبان فارسی برگردانده شود، به این ترتیب در روزگار وی نهضت ترجمه ای به راه افتاد که ایرانیان مقیم هند سهم بی بدیلی در آن داشتند، به طوری که نخبگان و مترجمان و ادبای ایرانی را می توان پیشگامان اصلی این نهضت ترجمه دانست.هدف این مقاله مطالعه نقش نخبگان ایرانی در نهضت علمی ادبی عصر اکبرشاه است و به تبع آن سوال اصلی پژوهش این است که نخبگان ایرانی در چه عرصه و رشته هایی در نهضت علمی ادبی عصر اکبرشاه نقش آفرین بودند؟یافته های پژوهش نشان می دهد که ایرانیان ساکن هند نه تنها از پیشرانان علم و ادب در دوره اکبر و فرمانروایان بعدی گورکانی بودند، بلکه به رشد ، گسترش و تعمیق زبان فارسی در هند بسیار یاری رساندند. روش پژوهش در این مقاله روش توصیفی تحلیلی است و گردآوری اطلاعات در آن به شیوه کتابخانه ای است.

    کلید واژگان: هند, گورکانیان, اکبرشاه, ایرانیان, علم و ادب}
    Rohama Bordbar, Mahmood Seyyed *, Reza Dehghani

    Akbar Shah as the greatest Mughal king of India, in order to complete his policy of free thinking and religious tolerance in the multi-religious and multi-ethnic society of India, he ordered prominent works of Hindu, Christian, Buddhist and other religions in the fields of religious, historical and literary to be translated into Persian language. In this way, during his period, a translation movement was launched in which Iranians living in India played a prominent role, so that Iranian elites, translators and poets can be considered the main pioneers of this translation movement.The purpose of this article is to study the role of Iranian elites in the scientific-literary movement of Akbar Shah's era, and accordingly, the main question of the research is, in which fields and disciplines did Iranian elites play a role in the scientific-literary movement of Akbar Shah's era?The findings of the research show that the Iranians living in India were not only the promoters of science and literature in the period of Akbar and the subsequent Mughal rulers, but also greatly helped the growth, expansion and deepening of the Persian language in India. The research method in this article is the descriptive-analytical method and the method of collecting information is the library method.

    Keywords: India, Great Mongols, Akbar Shah, Iranians, science, literature}
  • عباس اسدی، ابراهیم خوشنام*، محمدصادق افروزه، یونس محمدزاده، حسین علی دست بر حق

    هدف از این پژوهش شناسایی مولفه های توسعه هویت قومی ایرانیان با تاکید بر امر ورزش است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی-همبستگی است که به شکل میدانی انجام شده است. جامعه آماری شامل اساتید برجسته حوزه مدیریت ورزشی متخصص در حوزه جامعه شناسی ورزشی است. برحسب انتخاب در دسترس، تعداد 48 نفر در این بخش شناسایی شده که پس از توزیع و جمع آوری پرسش نامه ها، در نهایت تعداد 41 پرسش نامه تکمیل شده جمع آوری شده است. روش نمونه گیری به صورت در دسترس است. ابزار پژوهش شامل پرسش نامه محقق ساخته در دو بخش مشخصات توصیفی و سوالات تخصصی است. پرسش نامه نهایی با روش لیکرت و با ارزش گذاری پنج گزینه ای تهیه شده است. روایی صوری و محتوایی آن توسط 12 نفر از متخصصان بررسی و پایایی پرسش نامه نیز با روش آلفای کرونباخ تایید شده است. علاوه بر این، پرسش نامه با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول و دوم بررسی شده و به تایید رسیده است. در قسمت تحلیل داده ها، از روش مدل سازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزیی، با استفاده از نرم افزار PLS، برای بررسی همه جانبه مدل مفهومی پژوهش بهره گرفته شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد موجبات علی بر پدیده اصلی موثر است (629/0)؛ پدیده اصلی بر راهبردها موثر است (399/0)؛ شرایط زمینه ای بر راهبردها تاثیر می گذارد (452/0)؛ شرایط مداخله گر بر راهبردها اثرگذار است (234/0) و راهبردها تاثیر مثبت و معناداری بر پیامدها دارد (691/0). لذا در مسیر دستیابی به پیامدهای اجتماعی و غرور ملی و هویت قومی، می بایست راهبردهایی در مسیر شکل گیری منشور هویت قومی ایجاد شود.

    کلید واژگان: هویت قومی, ورزش, ایرانیان, پیامدهای اجتماعی}
    Abas Asadi, Ebrahim Khoshnam *, MohamadSadegh Afrozeh, Yones Mohamadzadeh, Hosein Dastbarhagh

    The current research was applied in terms of purpose and descriptive-correlation in terms of nature; which has been done in the field. The statistical population included prominent professors in the field of sports management, specializing in the field of sports sociology. According to the available selection, 48 people were identified in this section, and after distributing and collecting the questionnaires, 41 completed questionnaires were collected. The sampling method was available. The research tool included a researcher-made questionnaire in two parts: descriptive characteristics and specialized questions. The final questionnaire was prepared using the Likert method and with five options. Its face and content validity was verified by 12 experts and the reliability of the questionnaire was confirmed by Cronbach's alpha method. In addition, the questionnaire was checked and verified using first and second order confirmatory factor analysis. In the part of data analysis, structural equation modeling method with partial least squares approach and using PLS software was used to comprehensively examine the conceptual model of the research. The results of the research showed that causal factors are effective on the main phenomenon (0.629); The main phenomenon is effective on strategies (0.399); Background conditions affect strategies (0.452); Intervening conditions have an effect on strategies (0.234) and strategies have a positive and significant effect on outcomes (0.691). Therefore, in the way of achieving the social consequences and national pride of ethnic identity, strategies should be created in the way of the formation of the charter of ethnic identity.

    Keywords: ethnic identity, sports, Iranians, Social consequences}
  • مهدی عزتی، محمدعلی چلونگر*، اصغر منتظرالقائم

    نخستین دوره شکوفایی فرهنگ و تمدن اسلامی در افریقیه و مغرب در عهد دولت اغلبیان به وقوع پیوست. قیروان به مثابه بغداد در شرق اسلام، مرکز فرهنگی و علمی در غرب جهان اسلام شد و عالمان و دانشمندان آنجا را به عنوان سرزمین رحله های علمی جهت کسب معارف، تحقیق و ترویج علم می پنداشتند. امیران اغلبی خود را تابع خلافت عباسی می دانستند و از سنت ها و شیوه های مرسوم دولت عباسیان، که بر سنت های ایرانی تکیه داشت، پیروی می کردند. آن ها در صدد انتقال علوم و معارف از شرق اسلام به افریقیه بودند و برای این منظور کوشیدند، دانشمندان و سرآمدان علوم را به سوی خود فرا خوانند. در عصر اغلبی، بنا به دلایل مختلف ایرانیان بسیاری در افریقیه و شهرهای مغرب اقامت داشتند و در پیشرفت و گسترش فرهنگ وتمدن اسلامی مشارکت جستند. اینکه ایرانیان چگونه و در چه زمینه هایی باعث انتقال و گسترش مظاهر و عناصر فرهنگ و تمدن اسلامی به افریقیه در دوره اغلبیان شدند، مسیله اصلی این پژوهش می باشد. این مقاله بر اساس رویکرد مطالعات تاریخی و بهره گیری از منابع و متون تاریخی اصیل و تحقیقات نوین و به روش توصیفی - تحلیلی سامان یافته است. یافته ها نشان می دهد که گروهی از ایرانیان در عصر اغلبیان به افریقیه مهاجرت کردند و در انتقال فرهنگ و تمدن اسلام و ایران از شرق جهان اسلام به مغرب اسلامی نقش بزرگی داشته و در عرصه های دیوان سالاری، شکل گیری و گسترش علومی چون فقه، ادبیات، پزشکی، هنر و معماری و کشاورزی تاثیر گذار شدند.

    کلید واژگان: ایرانیان, خراسانیان, اغلبیان, افریقیه, فرهنگ و تمدن اسلامی}
    Mahdi Ezati, MohmmadAli Chelongar *, Asghar Montazerolghaem

    The first flourishing era of Islamic culture and civilization in the Maghreb and Ifrīqya occurred under the government of Aghlabids. Qayrawān is Islamic East Baghdad, the scientific and cultural center of the Muslim world in the West, And Scholars and scientists thought of it as the land of scientific trips to gain knowledge, research, and promote science. Rulers of Aghlabids knew subject to the Abbasid caliphate and followed of traditions and customary practices of the Abbasids, who depended on Persian traditions. They were intend to transfer sciences and knowledge of the Islamic East to Ifrīqya to try, scientists and excel in science learned to read. In the era of Aghlabids, for various reasons, many Iranian were staying Ifrīqya and in the Maghreb, and participated in the advancement and spread of Islamic culture and civilization. The main issue of this research is how and in what contexts the Iranians caused the transfer and spread of the manifestations and elements of Islamic culture and civilization to Africa during the Aghlabids period. This article is based on the approach of historical studies and the use of original historical sources and texts and modern research and is organized in a descriptive-analytical way. The findings show that some Iranian scholars and nobles migrated to Africa during the age of Aghlabids and played a great role in the transfer of Islamic and Iran culture and civilization from the East of the Islamic world to the West of Islam and the fields of bureaucracy, the formation, and expansion of sciences such as jurisprudence, Literature, medicine, art and architecture, and agriculture were influenced.

    Keywords: Iranian, Khorāsānian, Aghlabids, Ifrīqya, Islamic culture, civilization}
  • جهانبخش ثواقب*

    سیاحان اروپایی دیدار کننده از ایران در عصر صفوی به لحاظ ماموریت و نیز اشتیاقی که به شناخت ایران و بازتاب آن در غرب داشتند، به بررسی اوضاع گوناگون سرزمینی، جغرافیایی، اجتماعی، اقتصادی، مذهبی، فرهنگی، علمی و دیگر وجوه حیات زیستی و تمدنی ایران آن عصر پرداخته و آگاهی های ارزشمندی را ارایه داده اند. یکی از موضوع های مورد توجه آن ها وضعیت علمی جامعه ایران بوده که با رویکردی مقایسه ای با وضعیت علمی اروپا، به بررسی و نقد آن پرداخته اند. نگاه این سیاحان به عنوان ناظران جستجوگر بیرونی در ارزیابی این موضوع می تواند در شناخت برخی از وجوه تمدنی ایران اسلامی سودمند باشد. در این مقاله، هدف بررسی موقعیت علمی ایران در عصر صفویه از خلال گزارش های سیاحان اروپایی است که بر اساس مطالعات کتابخانه ای و به روش توصیفی- تحلیلی، انجام شده است. پرسشی که در این پژوهش طرح شده این است که سیاحان اروپایی، وضعیت علمی جامعه ایران عصر صفویه را چگونه بازتاب داده اند؟ یافته های پژوهش نشان داده است که گزارش های سیاحان ترسیمی از وضعیت علمی ایران عصر صفوی و نگرش ایرانیان به علم و دانش را به دست  می دهد که افزون بر بیان مزیت ها و برتری های حوزه دانشی، ضعف ها و نقایص و عقب ماندگی های علمی آن را نیز مطرح کرده و در واقع با دیدی مقایسه ای و انتقادی به این موضوع پرداخته اند.

    کلید واژگان: ایران, عصر صفویه, سیاحان اروپایی, ایرانیان, موقعیت علمی}
    Jahanbakhsh Savagheb *

    European tourists visiting Iran in the Safavid era, in terms of their mission and their desire to know Iran and its reflection in the West, to investigate the various territorial, geographical, social, economic, religious, cultural, scientific, and other aspects of biological and civilizational life. Iran that era and provided valuable information. One of the subjects of their attention is the scientific situation of Iranian society, which they have investigated and criticized with a comparative approach to the scientific situation of Europe. The view of these tourists as external observers in the evaluation of this issue can be beneficial in understanding some aspects of the civilization of Islamic Iran. This article, the aim is to investigate the scientific situation of Iran in the Safavid era through the reports of European travelers, which are based on library studies and descriptive-analytical methods. The question posed in this research is how did the European tourists reflect the scientific situation of the Safavid era Iranian society? The findings of the research have shown that the reports of tourists provide a picture of the scientific situation of Iran in the Safavid era and the attitude of Iranians towards science and knowledge, which includes both the advantages and superiority of the field of knowledge and the weaknesses and its shortcomings and scientific lags have been brought up. They have approached this issue with a comparative and critical view.

    Keywords: Iran, Safavid Era, European Tourists, Iranians, scientific position}
  • هادی سرافرازی، حسن بساک، محمدحسین خسروان
    زمینه و هدف

     ارتباط ایرانیها و اعراب به قبل از تاریخ مدون (دوره اساطیری) میرسد که در عهد هخامنشیان گسترش یافته و در دوره ساسانیان عمیقتر میشود. این پیوند، که پس از ورود اسلام به ایران به اوج خود میرسد، موجب توسعه فراوان تعاملات دینی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آنها شد.

    روش مطالعه

     این مقاله براساس مطالعات کتابخانه ای و به شیوه توصیفی-تحلیلی انجام شده است.

    یافته ها

     پیش از اسلام، اعراب با ایرانیان دارای ارتباطات کمابیش گسترده ای بودند، اما حمله اعراب و ورود اسلام به ایران، تاثیرات بسیاری بر اوضاع اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و اقتصادی ایران بویژه عقیده و مذهب ایرانیان برجای نهاد. بااینحال دولت نوپای اسلامی نتوانست از تجربه و مهارت ایرانیان مسلمان در امور حکومتی و دیوانی بی نیاز گردد؛ از قرن پنجم به بعد بنا به دلایلی مانند یادگیری زبان عربی بعلت شوق به یادگیری زبان قرآن، استفاده از زبان عربی برای ورود به امور اجتماعی و سیاسی، تشویق دین اسلام به یادگیری، و سلسله های تاریخی، نفوذ زبان عربی در فارسی بیشتر میشود.

    نتیجه گیری

     کوچ و مهاجرت دوسویه، شهرهای مرزی، قیامهای ایرانیان برضد اعراب، تلاش ایرانیان در یادگیری زبان عربی به علل مذهبی و سیاسی، نیاز اعراب به ایرانیان در امور سیاسی‌، علمی و تشکیل دیوانها، ورود حکمت و پندواندرزهای ایرانی به ادب عرب، و نهضت ترجمه از جمله مولفه های مهم در تاثیر و تاثر فرهنگ و ادب عربی و پارسی محسوب میشوند. مهمترین عامل در این تاثیر و تاثر، دین اسلام است. زبان عربی، زبان قرآن و دین اسلام بود و ایرانیان با پذیرش دین اسلام، چاره ای جز آموختن زبان عربی نداشتند. از سوی دیگر برخی ایرانیان به دلایل دیگری مانند ورود به امور سیاسی و مبارزه، مشغول فراگیری زبان عربی شدند و درنتیجه لغات و مفردات و اصطلاحات عربی بسیاری به زبان فارسی راه یافت و طبعا لغات زیادی نیز وارد زبان عربی گردید. واژه هایی که از زبان فارسی به عربی راه یافته، بیشتر مربوط به حوزه ‌های تمدن، فرهنگ و سیاست است و بیشتر واژه هایی که زبان فارسی از عربی وام گرفته، مربوط به حوزه دین است.

    کلید واژگان: ایرانیان, اعراب, تاثیر و تاثر, دیوانها, حکومتداری}
    H. Sarafrazi, H. Bassak*, M.H. Khosrovan
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    The relationship between Iranians and Arabs dates back to prehistoric times, ie to the mythical period, which expanded in the Achaemenid period and deepened in the Sassanid period., Their cultural, social and economic extent.

    METHODOLOGY

    This article is based on library studies and has been done in a descriptive-analytical manner.

    FINDINGS

    In the pre-Islamic period, the Arabs had more or less extensive relations with the Iranians, but the Arab invasion and the arrival of Islam in Iran had many effects on the social, political, cultural and economic situation in Iran, especially on the Iranian religion instead of. However, the fledgling Islamic state could not be deprived of the experience and skills of Muslim Iranians in government and court affairs. The use of Arabic language to enter into social and political affairs, encouraging Islam to learn, historical dynasties, etc. The influence of Arabic language in Persian increases.

    CONCLUSION

    Bilateral migration and migration, border cities, Iranian uprisings against Arabs, Iranians 'efforts to learn Arabic for religious and political reasons, Arabs' need for Iranians in governance, science and the formation of courts, the introduction of Iranian wisdom and advice to Arabic literature, Translation movement, etc. are among the important components in the influence of Arabic and Persian culture and literature on each other. Arabic was the language of the Qur'an and the religion of Islam, and the Iranians had no choice but to learn Arabic by accepting the religion of Islam. On the other hand, some Iranians, for other reasons, such as getting involved in politics and struggle, began to learn the Arabic language, and as a result, many Arabic words, phrases, and expressions became available in Persian through the Qur'an and the religion of Islam; And of course many words entered the Arabic language; The words that have been translated from Persian to Arabic are mostly related to the civilizational, cultural and political fields, and most of the words that Persian borrowed from Arabic are related to the religious field.

    Keywords: Iranians, Arabs, influence, divans, governance}
  • نبی الله پورحسرت شیل سر، محمدحسین توانایی سره دینی*، عبدالمجید طالب تاش

    بر خلاف عقیده و باور رایج شیعیان که معتقدند منشا وپیدایش تشیع در عصر پیامبر (صلی الله علیه وآله) وهم زمان با ظهور وپیدایش اسلام بوده است،گروهی ازمستشرقان بر اساس مبانی فکری خویش مذهب تشیع را یک رویداد تاریخی بعد از رحلت پیامبر (صلی الله علیه وآله) و پدید آمده در جریان سقیفه بنی ساعده.و گروهی از آنان نیز تشیع را ساخته ایرانیان وواکنش تند روح ایرانی در برابر تسلط عرب مسلمان بر ایران می دانند وحتی دشمنی شیعیان با خلیفه دوم را فتح وتسخیر ایران توسط اعراب مسلمان در زمان عمر اعلام می دارند. دسته دیگری از مستشرقان ضمن این که به منشا عربی بودن تشیع اعتراف دارند، ولی به نفوذ فرهنگ ایرانی در این مذهب قایلند و از مذهب تشیع به عنوان اسلام ایرانی یاد می کنند.(1) در این نوشتار سعی شده است تا با استفاده از آیات قرآن و نهج البلاغه و روایات وشواهد و اسناد تاریخی اثبات نماییم شیعه اصل اسلام وچون خون در رگ های اسلام وظهور وپیدایش آن نیز مربوط به سال سوم بعثت رسول الله (صلی الله علیه وآله) همزمان وهمگام با شعار (قولوا لا الاه الا الله تفلحوا) می باشد.دراین نوشتار به نقدآثار بعضی از مستشرقان با نگاهی تحلیلی و توصیفی پرداخته شده است.

    کلید واژگان: تشیع, شرق شناسی, سقیفه, ایرانیان, مطالعات تاریخی, بررسی حدیثی}
    Nabiallah Pourhasrat Shilsar, MohammadHossein Tavanayi Sareh Dini *, Abdolmajid Talebtash

    Contrary to the common belief and opinion of Shiites, who believe that the origin and emergence of Shiism was in the time of the Prophet (pbuh) and coincided with the emergence of Islam, a group of orientalists, based their own ideology, consider the Shiite religion as a historical event after the death of the Prophet (pbuh) which emerged during the Saqīfah of Bani Sāʿidah process; and some of them also consider the Shiism to have been fabricated by the Iranians against the Muslim Arabs’ domination on Iran. Other orientalists acknowledge the Arabic origin of Shiism, but believe in the influence of Iranian culture on this religion. The present research seeks to prove the Shiism is the original Islam and its emergence is on the third year of the prophetic mission simultaneous with the slogan of monotheism by using the Qurʾan verses and Nahj al-Balāghah, narrations, evidences, and historical documents. This paper criticizes the works of some orientalists with an analytical and descriptive view.

    Keywords: Shiism, Orientalism, Saqīfah, Iranians, historical studies, Hadith review}
  • حسین عارفی نیا*، مسلم محمدی، فاطمه زارعی کلویی

    (بیان مساله) برخی از پژوهشگران معتقد هستند که مسیر تشیع ایرانیان، ابتدا سیاسی بوده است و بعد به مرور زمان، رشد و تکامل اعتقادی خویش را طی کرده است. ولی سوال اساسی همین جاست که آیا رفتار سیاسی می تواند موجبات گرایش اعتقادی را در میان عجمان به دست آورد؟ و یا این که در میان تشیع سیاسی و اعتقادی یک حلقه مفقودی به نام اخلاق وجود دارد که ره آورد آن باعث عمیق تر شدن اعتقاد به سیره و رفتار امام علی (ع) بوده است؟ (روش و هدف) این تحقیق با رویکرد توصیفی و تحلیلی، در صدد است نقش اخلاق فضیلت مدارانه امام علی (ع) در قبال ایرانیان را، به عنوان حلقه واسطه میان تشیع سیاسی و اعتقادی مورد واکاوی و تحلیل قرار دهد.(آخرین یافته ها) منطقی نیست که تشیع سیاسی ایرانیان به یکباره تشیع اعتقادی خودش را طی کند؛ لذا در این وسط پلی میان تشیع سیاسی و اعتقادی بوده است که ایرانیان مجذوب امام علی (ع) شده اند و آن عبارت است از تاثیرات شگرف اخلاق امیرالمومنین (ع) بر عموم مسلمانان خصوصا ایرانیان بوده است. اخلاق الهی امام علی (ع) حلقه واسطه میان تشیع سیاسی و اعتقادی ایرانیان است که سبب شد ایرانیان فارغ از گرایشات سیاسی به علویان، مجذوب سیره اخلاقی مولی علی (ع) شوند.

    کلید واژگان: اخلاق فردی, اخلاق اجتماعی امام علی(ع), تشیع اخلاقی, ایرانیان}
  • سید علاالدین شاهرخی*
    امام علی در دوران خلافت خود با طرح «حقوق متقابل حاکم و مردم»، گفتمان نوینی در خصوص حقوق مردم مطرح ساختند که هرچند پس از دوران کوتاه خلافتشان استمرار نیافت، اما الگوی جدیدی در تاریخ بشریت و اسلام ارایه نمود. این پژوهش می کوشد تا با استفاده از روش «توصیفی- تحلیلی» به این پرسش پاسخ دهد که طرح گفتمان «حقوق متقابل حاکم و مردم» توسط امام علی ع چگونه اجرا گردید؟ و چه تاثیری بر اوضاع حقوقی نابسامان موالی ایرانی، به ویژه در کوفه و نواحی اطرافش نهاد؟ یافته های این پژوهش بیانگر آن است که جامعه قبایلی متاثر از نفوذ رهبران خود بود و اهمیت این اندیشه امام علی ع را درک نکرد، در خصوص اجرای این نظریه نسبت به موالی، اشراف عرب با شدت به مقابله علنی با امام برخاستند و توجهی به ارشادهای قرآنی ایشان در این رابطه ننمودند. با این حال در درازمدت امکان تفکیک میان الگوی مطلوب حقوق مردم در قرآن و سنت با روش های انجام پذیرفته برای همگان و به ویژه موالی ایرانی فراهم گردید. همچنین اهمیت اجرای عدالت حقوقی، شیوه صحیح گفتمان حاکمیت با همه مردم (از جمله، با گروه های اقلیت قومی و مذهبی) و روش تحقق آن مشخص گردید.
    کلید واژگان: امام علی, نظریه «حقوق متقابل», خلافت اسلامی, ایرانیان, حقوق انسانی}
    The rapid spread of Islamic conquests after the demise of the Holy Prophet (PBUH) in the field of human rights, a serious challenge is formed between the existing method in the caliphate with Islamic social values. During his caliphate, Imam Ali (AS) proposed a new discourse on the rights of the people by proposing the reciprocal rights of the ruler and the people.This study tries to use a descriptive-analytical method to answer the question of how the project of the discourse of mutual rights between the ruler and the people was implemented by Imam Ali (AS). And what effect did it have on the unhealthy legal situation of the Iranian Mawalis, especially in Kufa and the surrounding areas? The findings of this study indicate that the tribal community was influenced by the influence of its leaders and did not understand the importance of this idea of Imam Ali (AS). Regarding the implementation of this theory towards the Mawalis, the Arab aristocracy strongly opposed the Imam and did not pay attention to his Qur'anic instructions in this regard; However, in the long run, it was possible to for everyone, especially for the Mawalis to distinguish between the desired model of people's rights in the Qur'an and Sunnah and in the methods used. Also, the importance of administering legal justice, the correct way of governing discourse with all people, including ethnic and religious minority groups, and the method of achieving it were determined.
    Keywords: 'Imam Ali (AS), 'Theory of Mutual Rights, Islamic Caliphate, Iranians, human rights}
  • ناهید براهوئی، علی ناظمیان فرد*، هادی وکیلی
    فتوح اسلامی در ایران و مواجهه دو فرهنگ عربی و ایرانی، پس از یک دوره کشاکش، راه را به سوی همگرایی و تعامل گشود و در سایه هم کنشی و تاثیرپذیری متقابل، پاره ای از عناصر فرهنگی قوم ایرانی در میان قوم عرب جذب شد و ایرانیان نیز از اقتباس به دور نماندند. یکی از عرصه های این تعامل، پدیده خوراک است که نوشتار حاضر، می کوشد به روش تاریخی با وصف و تحلیل داده های جمع آوری شده از منابع کتابخانه ای، این موضوع را بررسد. یافته های این پژوهش نشان می دهد که عرب ها در گونه های مختلف غذا و آداب آن، از ایرانیان تاثیر فراوان پذیرفتند و ایرانیان نیز به دنبال پذیرش اسلام و وانهادن برخی از اطعمه و اشربه ای که در دین جدید نهی شده بود، به اقتباس پاره ای از فرهنگ غذایی مسلمانان روی آوردند.
    کلید واژگان: ایرانیان, اعراب مسلمان, فتوحات, غذاها, آداب غذا خوردن}
    Nahid Barahuei, Ali Nazemian Fard *, Hadi Vakili
    The Islamic conquest in Iran and the encounter between the Arab and Iranian cultures, after a period of conflict, opened the way to convergence and interaction, and in the shadow of interaction and mutual influence, some of the cultural elements of the Iranian people were absorbed among the Arab people, and the Iranians also adapted some elements from the Arabs. One of the aspects of this interaction was food, which the present article tries to investigate in a historical way by describing and analyzing the data collected from library sources. The findings of this research show that the Arabs were greatly influenced by the Iranians through different types of food and customs; meanwhile, after accepting Islam and leaving aside some of the foods and drinks that were forbidden in the new religion, Iranians also adopted some of the Islamic food culture.
    Keywords: Iranians, Muslim Arabs, conquests, foods, eating habits}
  • عبدالکریم رستمی، علی الهامی*، حسین خسروی، سهراب اسلامی
    ایرانیان با آمیزش فرهنگ باستانی خود با اسلام در ایجاد تمدن اسلامی نقش موثری ایفا کرده اند.حضور ایرانیان در دستگاه خلافت دوره عباسی، بستری مناسب را برای پیشرفت و تکامل علم و ادب و هنر فراهم آورد. چنانکه مسلمانان وقتی از فتوحات، جنگ و درگیری رهایی یافتند و ثروت و قدرت رو به فزونی نهاد،گرایش به انواع هنر های زیبا در بین خلفا، بزرگان و طبقات مختلف جامعه ی بغداد افزایش یافت.وسعت فتوحات عرب و آمیزشی که خواه ناخواه در اثنای کشورگشایی ها با ملل دیگر داشتند، افق هنر را به نظرشان گشوده تر کرد و آثار هنری تازه پدید آوردند که با مقررات اسلام سازگار بود. در این میان هنر موسیقی به عنوان ابزاری مهم برای جلوه گر ساختن شکوه و اقتدار خلفای عباسی،جایگاه اجتماعی ویژه ای داشت. این مقاله درپی آن است که با روش تبیینی- تحلیلی ، نقش ایرانیان در پیشرفت هنر موسیقی را در دوره عباسی تبیین کند.
    کلید واژگان: نقش, ایرانیان, موسیقی, عباسیان}
    Abdolkarim Rostami, Ali Elhami *, Hossein Khosravi, Sohrab Eslami
    By combining their ancient culture with Islam, Iranians have played an effective role in creating Islamic civilization. The presence of Iranians in the Abbasid caliphate provided a suitable platform for the development of science, literature and art. As Muslims liberated themselves from conquests, wars, and conflicts, and wealth and power increased, the tendency for a variety of fine arts increased among the caliphs, elders, and various classes of Baghdad society. They had conquests with other nations, opened the horizons of art to them, and created new works of art that were in line with Islamic law. In the meantime, the art of music had a special social status as an important tool to express the glory and authority of the Abbasid caliphs. This article seeks to explain the role of Iranians in the development of the art of music in the Abbasid period by means of explanatory-analytical method.Abbasid period .
    Keywords: Role, Iranians, Music, Abbasids}
  • نرگس کدخدایی*، محسن معصومی

    پس از ورود دین اسلام به ایران، زرتشتیان با انگیزه ‎های مختلف سیاسی، اجتماعی، دینی و اقتصادی به دین اسلام گرویدند. نگارندگان این پژوهش بر آن اند تا با استفاده از رویکرد توصیفی-تحلیلی و با بهره ‎گیری از منابع تاریخی به بررسی تاثیر انگیزه‎ های اقتصادی زرتشتیان در گروش به دین اسلام بپردازند؛ موضوعی که تاکنون چندان مورد توجه پژوهشگران قرار نگرفته است. نتیجه این پژوهش نشان می‎دهد که زرتشتیان در سده‎ نخست قمری افزون بر انگیزه ‎های سیاسی، اجتماعی و دینی، بنا به انگیزه‎ های اقتصادی مختلف از جمله سهیم شدن در غنایم جنگی، دریافت مقرری از دیوان عطا، دریافت پول به ازای خواندن نماز، دستیابی به مناصب حکومتی، رهایی از پرداخت جزیه و کاهش میزان خراج، از دین زرتشتی برگشتند و به اسلام گرویدند.

    کلید واژگان: گروش به اسلام, مسلمانان, زرتشتیان, انگیزه‎ های اقتصادی, ایرانیان}
    Narges Kadkhodaee*, Mohsen Massumi

    After the arrival of Islam to Iran, Zoroastrians converted to Islam with different political, social, religious and economic motivations. This research intends to study the effect of Zoroastrian economic motives in converting to Islam by using descriptive-analytical method and benefitting from historical sources. This is a topic that has not been much paid attention by the researchers. The result of this study shows that in the first century AH, in addition to political, social and religious motivations, Zoroastrians converted to Islam due to various economic motives, such as sharing booties (G̲h̲anīmat), receiving a pension from the Court of Atta (Dīwān-iʿaṭāʾ), attainment of government positions, exemption from paying per capita tax (Djizya), and reduction of tribute (Kharāj).

    Keywords: Conversion to Islam, Muslims, Zoroastrians, economic motivations, Iranians}
  • مصطفی محسنی

    علی‌رغم آنکه تاریخ علاقه ایرانیان به اسلام و اهل‌بیت پیامبر مکرم اسلام% به صدر اسلام می‌رسد و امروز نیز ایران اسلامی به محبت و پیروی از ایمه معصومین(ع) شناخته می‌شود، برخی تلاش دارند قلب‌ها را از محبت اهل‌بیت% پیامبرq برگردانند؛ تمسک به برخی روایات غیرمعتبر و تحریف متون ازجمله شیوه‌هایی است که در شبهه‌افکنی از آن استفاده می‌کنند؛ در این پژوهش به بررسی روایتی منسوب به امام حسین8 پرداخته‌شده که در آن ایرانیان، دشمن اهل‌بیت% معرفی‌شده‌اند؛ با استفاده از منابع کتابخانه‌ای و به روش توصیفی روایت مذکور و روایات دیگر ازاین‌دست موردبررسی قرار گرفت و مشخص گردید که روایت مذکور ازلحاظ سندی اعتبار نداشته و قابلیت نسبت دادن ندارد؛ نکته دوم اینکه آنچه نسبت داده شده به فرض صحت استناد، مورد تحریف به زیاده قرارگرفته است؛ نکته سوم اینکه ترجمه‌ای غیرکارشناسی از روایت ارایه شده به‌گونه‌ای که معنای روایت تحریف‌شده است؛ نکته چهارم اینکه برفرض صحت استناد، صحت ترجمه و عدم تحریف در متن به روایات معارض توجهی نشده است؛ درحالی‌که روایات متعددی در تمجید و تکریم ایرانیان وجود دارد.

    کلید واژگان: ایرانیان, دشمنی, اهل بیت (ع), امام حسین (ع), عرب, عجم}
    Mustafa Mohseni

    The history of Iranians' interest in Islam and the Ahl al-Bayt of the Holy Prophet of Islam (AS) reaches the beginning of Islam, and even today, Islamic Iran is known for the love and following of the infallible Imams (AS). Some people try to cast doubt on this issue by insisting on some unreliable traditions and distorting religious texts. In this research, a hadith attributed to Imam Hussein (a.s.) has been investigated, in which the Iranians are introduced as the enemy of the Ahl al-Bayt (peace be upon them). Using library sources and descriptive methods, the mentioned hadith and other similar hadiths have been investigated. It was found that it is not authentic from the point of view of a document and cannot be attributed. Another thing is that assuming the authenticity of the reference, this hadith has been distorted a lot. Thirdly, a non-expert translation of that hadith has been presented in such a way that its meaning is distorted. Fourthly, even assuming the correctness of the citation and translation, as well as the absence of distortion in the text of this hadith, the contrary hadiths have not been paid attention to. While there are many other hadiths praising and honoring Iranians.

    Keywords: Iranians, Ahl al-Bayt (peace be upon them), Imam Hussein(AS), distortion, citation}
  • مرجان ابراهیمی کوهبنانی، مریم شایگان*، محمد حجت

    زیبایی دوستی از ویژگی های فطری طبع بشر بوده؛ به همین علت تمایل به آراستگی در ذات انسان وجود دارد. ادبیات هر کشور، تجلی گاه علایق و تمایلات مردم آن مرز و بوم است. در ادبیات فارسی، منظومه های عاشقانه به دلیل ماهیت غنایی و شکل داستانی، یکی از مهم ترین منابع بازتاب آرایش و آراستگی ایرانیان هستند که واکاوی توصیفات معشوق در آنها، ضمن ایجاد التذاذ ادبی موجب شناخت آرایش و انواع آن در ادوار گوناگون، می شود. در این تحقیق بنیادین توصیفی تحلیلی با استفاده از روش کتابخانه ای و ابزار یادداشت برداری سعی شده به دلیل گستردگی موضوع آراستگی، فقط به بررسی آرایش مو در منظومه های عاشقانه مشهور قرن های چهارم، پنجم و ششم پرداخته شود. ضرورت انجام این قبیل پژوهش های بین رشته ای در این است که علاوه بر رفع برخی ابهامات شعری، زمینه تحقیق در دیگر رشته ها همچون تاریخ، علوم اجتماعی و... را هموار ساخته و می تواند در مواردی از قبیل فیلم سازی، مجسمه سازی و آرایشگری، منجر به ایجاد ایده های نو و خلاقانه گردد. طبق این پژوهش مشخص شد برخی از انواع آرایش مو مانند بافتن، بستن، رها کردن مو بر چهره، ریختن آن بر شانه، خوشبو کردن مو، استفاده از وسایل زینتی چون تاج و گوهر و... بین زن و مرد مشترک و برخی مثل باز کردن فرق، استفاده از کلاه مخصوص و سرآغوش مختص زنان بوده است. زیباترین توصیفات آرایش مو در منظومه های قرن ششم به چشم می خورد و به نظر می رسد محتوا و خاستگاه داستان و زمان و مکان زندگی شاعر، در شرح و توصیف آراستگی مو، نقش بسزایی داشته است.

    کلید واژگان: زیبایی, آرایش مو, ایرانیان, منظومه های عاشقانه}
    Marjan Ebrahimikouhbanani, Maryam Shayegan *, Mohammad Hojjat
    Introduction

    Study on people’s daily life, aiming at understanding both science and art used by them, is among the most extensive categories of research world. Exactly it is during such studies that most uncertainties are resolved and new theories are formed. Adoring beauty is something rooted in human being’s nature; for the same reason there is a desire to adornment in their nature. Hairdressing is an occupation that has long been recognized as a form of art and since literature of each nation is where one can find interests and inclinations of that nation, manifestation of this art is found in the ancient literature. In Persian literature, thanks to their lyrical nature and fictional form, romantic poems are one of the most important resources proving Iranian’s inclination to adornment; as research on their descriptions about “lover” not only provides the reader with a sort of literary pleasure and joy, but also helps them to reach a better understanding about make-up and its different types and forms during different eras. 

    Methodology

    In this basic descriptive-analytical research, both library method and note-taking tool were used. It is necessary to note that since adornment is a very extensive subject, only hairdressing in the well-known romantic poems of fourth, fifth and sixth centuries A.H. have been considered in this study. The purpose is gaining knowledge about Iranians’ hairstyle in different times and comparing them to each other in order to resolve some poetic ambiguities and making them available for the interested researchers. 

    Discussion

    Adoring beautiness has been illustrated in different extensive forms in the Persian poems; as most of them can be seen in the lyrical literature. Reflection of the “lover’s” beauties across the romantic Masnavi[1] descriptions, apart from limitations one may face in other poetic forms like odes, proves how important poems are as valuable resources regarding Iranian desire to adornment. Throughout the cultural and social history of Iran, adornment had been recognized and accepted by all Iranian ethnics and religions. Adornment can be divided into several separated categories: head and face trimming, using clothes and ornaments, pointing to the fact that adorning hair is a subcategory of head and face trimming. To understand Iranians’ adornment, hair usage and its synonyms including Zolf, Ja’ad, Giss and Gisu in the romantic poems were studied. While some differences found in the meanings of these words and terms, they only refer to hairstyle of Iranian men and women. The necessity of conducting such interdisciplinary studies is that they not only resolve some poetic uncertainties, but they pave the way to start investigation in other fields such as history, social sciences and etc. and also can begin new and innovative ideas on various arts such as filmmaking, sculpture making and make-up.

    Conclusion

    Our study made it clear that along with the tight mouth, lip’s speckle, tall height, arch eyebrow, narcissus eyes and etc. other descriptions such as long hair, lock of hair, blacks and fragrant hair are among the critics to percieve someone’s beauty. Some hairstyles like braided, pinned hairs, dropping hair on forehead or shoulders, fragrant hair, using ornaments such as crowns and jewelry were common between men and women. However, there were styles which were only for women: center parting, using bonnets and scarves. The most attractive descriptions about hairstyles can be found in the sixth century poems and it seems that both content and origin of story and time and place of the poet have been very effective in description and explanation of hair adornment.

    Keywords: Beauty, Hairstyles (coiffure), Iranian people, Persian romantic poems}
  • نصرت الله آیتی

    در مصادر حدیثی شیعه و اهل سنت روایات فراوانی وجود دارد که از نژاد فارس به عظمت سخن گفته و از آنان تجلیل کرده است. در پاره ای از این روایات به نقش آخرالزمانی قوم فارس و تاثیراتی که این قوم مومن و مقاوم بر محیط پیرامونی خود بر جای می گذارد و نقشی که در حمایت از دین و آموزه های اصیل اسلامی ایفا می کند اشاره شده است. این روایات در کتاب های متعدد و در ابواب مختلف پراکنده است و بخشی از آن در منابع تفسیری و در مقام تفسیر آیاتی از کلام الله مجید است و بسیاری از مفسران متقدم و متاخر شیعه و سنی به استناد همین روایات پاره ای از آیات قرآن را ناظر به قوم فارس دانسته اند. روشن است که اگر بتوان این آیات و نیز روایات مربوط به آن را همراه با دیدگاه محدثان و مفسران در این باره جمع آوری و دسته بندی و تحلیل کرد ابعاد بیشتری از موضوع روشن خواهد و افق های تازه ای بر محققین گشوده خواهد. راقم این سطور در مقالات دیگری برخی از این آیاتی که به حسب تفسیر پیشوایان معصوم به نژاد فارس تفسیر شده است را بررسی کرده است. در نوشتار پیش رو به هشتاد و نهمین آیه از سوره مبارکه انعام که از همین دست آیات است، پرداخته خواهد شد. اولیک الذین آتیناهم الکتاب و الحکم و النبوه فإن یکفر بها هولاء فقد وکلنا بها قوما لیسوا بها بکافرین‏.

    کلید واژگان: قوم فارس, ایرانیان, سوره انعام, آخرالزمان}
    Nusratullah Ayati

    In the eighty-ninth verse of Surah An'am, God gives such consolation and encouragement to the Holy Prophet, who was saddened by the disobedience and disbelief of his people, that you should not be saddened by the disbelief of the polytheists. Because if they disbelieve in the Book, Wisdom and Prophethood, we will appoint a people who will protect it and protect its rights, and observe what is good for it, and will not disbelieve in it. There are different narrations and different interpretive views on who is meant by the mentioned people. According to some narrations, the meaning of the people in question is from Persia, and this is a view that has probably been put forward by some commentators. In the present article, an attempt has been made to explain this view as a significant possibility.

    Keywords: Imam Mahdi (AS), Iran in the End Times, Salman tribe, Surah An'am}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال