به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « باورهای دینی » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • پویان احمدی، مختار عارفی*، ناصر یوسفی
    زمینه

    اختلال استرس پس از سانحه، شایع ترین مشکل روانی پس از بلایا و حوادث است. مضامین دینی حاکی از این است که انسان به هنگام برخورد با شرایط تهدیدکننده، خدا را می خواند. تحقیقات آسیب شناسی روانی نیز نشان داده است که وقایع تکان دهنده و تهدیدکننده ممکن است در برخی از افراد مستعد، علائم اختلال استرس پس از سانحه را ایجاد نماید. همچنین پژوهش ها نشان داده اند که ویژگی روان رنجورخویی می تواند ابتلا به استرس پس از سانحه را تشدید نماید.

    هدف

    این مطالعه با هدف، بررسی روابط ساختاری روان رنجورخویی و وظیفه شناسی در زلزله زدگان دارای تجربه استرس پس از سانحه با نقش میانجی گر باورهای دینی است.

    روش

    این پژوهش از نوع کاربردی، توصیفی-پیمایشی و همبستگی با مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل بازماندگان، زلزله منطقه ازگله کرمانشاه سال 1396 بود که در سال 1401 به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شدند. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان و کرجسی به تعداد 384 نفر برآورد شد که مقیاس استرس پس از سانحه وددرز و همکاران (1993)، مقیاس باورهای دینی آلپورت (1967) و ویژگی های شخصیت مک کری و کوستا (2021) را تکمیل کردند. برای بررسی نرمال بودن توزیع متغیرها از آزمون کلموگروف-اسمیرنوف و جهت بررسی همبستگی بین متغیرها از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد. آزمون فرضیه ها با استفاده از نرم افزار ایموس 24 تجزیه و تحلیل شد.

    یافته ها

    نتایج پژوهش حاکی از آن بود که باورهای دینی، نقش میانجی در رابطه روان رنجورخویی با استرس پس از سانحه را دارد. همچنین نتایج نشان داد که باورهای دینی، به طور معناداری رابطه وظیفه شناسی با استرس پس از سانحه را نعدیل می کند.

    نتیجه گیری

    با توجه نتایج پژوهش حاضر مبنی بر نقش واسطه ای باورهای دینی در رابطه شخصیت و استرس پس از سانحه در افراد زلزله زده پیشنهاد می شود درمانگران مداخلات درمانی خویش را با تاکید بر منابع و باورهای دینی طراحی کنند و در آموزش ها، ظرفیت ها و منابع مثبت آیینی افراد، مورد توجه متولیان سلامت روان قرار گیرد.

    کلید واژگان: استرس پس از سانحه, باورهای دینی, زلزله زدگان استان کرمانشاه, ویژگی های شخصیتی}
    Poyan Ahmadi, Mokhtar Arefi*, Naser Yousefi
    Background

    Post-traumatic stress disorder is the most common psychological problem after disasters and accidents. Religious themes indicate that people call upon God when faced with threatening situations. Psychopathological research has also shown that shocking and threatening events may cause symptoms of post-traumatic stress disorder in some susceptible people. Also, researches have shown that the characteristic of neuroticism can aggravate suffering from post-traumatic stress.

    Aims

    This study aims to investigate the structural relationships of neuroticism and conscientiousness in earthquake victims with post-traumatic stress experience with the mediating role of religious beliefs.

    Methods

    This research was applied, descriptive-survey and correlational with structural equation model. The statistical population included the survivors of the Azgole earthquake in Kermanshah in 1396, who were considered as the statistical population in 1401. The sample size was estimated to be 384 people using the table of Morgan and Krejci, who completed the post-traumatic stress scale of Wedders et al. (1993), the scale of religious beliefs of Allport (1967) and personality traits of McCree and Costa (2021). The Kolmogorov-Smirnov test was used to check the normality of the distribution of the variables, and the Pearson correlation test was used to check the correlation between the variables. Hypotheses testing was analyzed using Imus 24 software.

    Results

    The results of the research indicated that religious beliefs play a mediating role in the relationship between neuroticism and post-traumatic stress. Also, the results showed that religious beliefs significantly moderate the relationship between conscientiousness and post-traumatic stress.

    Conclusion

    According to the results of the current research on the mediating role of religious beliefs in the relationship between personality and post-traumatic stress in people affected by earthquakes, it is suggested that therapists design their therapeutic interventions with an emphasis on religious resources and beliefs and in training, capacities and resources Ritual positivity of people should be taken into consideration by mental health guardians.

    Keywords: Post-Traumatic Stress, Religious Beliefs, Earthquake Victims Of Kermanshah Province, Personality Traits}
  • ابوالفضل ولی پور، سید علیرضا هاشمی نکو*، جلال حقیقت منفرد
    هدف

    هدف اصلی این پژوهش شناسایی و اولویت بندی مدل های ذهنی دینی است که بر مدل های کسب وکار در میان کارآفرینان مسلمان ایرانی تاثیر می گذارند.

    روش شناسی:

     این پژوهش از روش تحقیق آمیخته استفاده کرده است که شامل جمع آوری داده های کیفی و کمی می باشد. داده ها از طریق مصاحبه و پرسشنامه جمع آوری شده اند. نمونه آماری برای مصاحبه شامل 13 نفر از کارآفرینان شهر مشهد و نمونه پرسشنامه شامل 21 نفر از اساتید رشته های مدیریت موسسه آموزش عالی ادیب مازندران بوده است. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزارهای اکسل و میک مک تحلیل و برای شناسایی و اولویت بندی ابعاد کلیدی مدل های ذهنی دینی که بر کسب وکار تاثیر می گذارند، مورد بررسی قرار گرفت.

    یافته ها

    پژوهش هشت بعد کلیدی مدل های کسب وکار مبتنی بر باورهای دینی را شناسایی کرد: اخلاق کسب وکار، اهمیت به ذینفعان، بستر فرهنگی، بستر نهادی، خانواده محوری، مشتری مداری، معنای الهی کسب وکار، و مهارت های کسب وکار. در میان این ابعاد، اخلاق کسب وکار، خانواده محوری، و معنای الهی کسب وکار بالاترین اولویت ها را داشتند. این ابعاد نشان دهنده تلفیق عمیق ارزش های دینی در کسب وکارها است که بر رفتارهای اخلاقی، اهمیت خانواده، و معنای معنوی فعالیت های اقتصادی تاکید دارند.

    نتیجه گیری

    یافته ها نقش حیاتی باورهای دینی در شکل دهی به مدل های کسب وکار کارآفرینان مسلمان ایرانی را برجسته می کند. اخلاق کسب وکار، خانواده محوری، و معنای الهی کسب وکار به عنوان مهم ترین ابعاد شناسایی شدند که نشان دهنده اهمیت هماهنگی فعالیت های کسب وکار با ارزش های اسلامی است.

    کلید واژگان: اخلاق کسب وکار, باورهای دینی, مدل کسب و کار, مدل های ذهنی}
    Abolfazl Valipour, Seyed Alireza Hashemi Neko *, Jalal Haghighat Monfared
    Objective

    The primary objective of this study is to identify and prioritize the religious mental models that influence business models among Iranian Muslim entrepreneurs.

    Methodology

    The study employs a mixed-method research approach, combining qualitative and quantitative data collection methods. Data were gathered through interviews and questionnaires. The interview sample consisted of 13 entrepreneurs from the city of Mashhad, while the questionnaire sample included 21 faculty members from management disciplines at Adib Mazandaran Institute of Higher Education. The collected data were analyzed using Excel and MICMAC software to identify and prioritize the key dimensions of religious mental models that influence business practices.

    Findings

    The study identified eight key dimensions of business models influenced by religious beliefs: business ethics, stakeholder importance, cultural context, institutional context, family-centeredness, customer orientation, the divine meaning of business, and business skills. Among these, business ethics, family-centeredness, and the divine meaning of business were found to have the highest priority. These dimensions reflect the deep integration of religious values into business practices, with a strong emphasis on ethical conduct, the centrality of family, and the spiritual significance of business activities.

    Conclusion

    The findings underscore the critical role that religious beliefs play in shaping the business models of Iranian Muslim entrepreneurs. Business ethics, family-centeredness, and the divine meaning of business emerge as the most influential dimensions, highlighting the importance of aligning business practices with Islamic values.

    Keywords: Business Ethics, Religious Beliefs, Business Model, Mental Models}
  • یدالله مهرعلی زاده، جاسم چنانی*

    پژوهش حاضر با هدف بررسی پیامدهای شیوه انتخاب و انتصاب مدیران مدارس بر عملکرد آنان در شهرستان کرخه انجام شده است. این پژوهش ترکیبی تبیینی است. در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته با روایی صوری و ضریب آلفای کرونباخ 97/0 استفاده شد.  بر اساس جدول مورگان، حجم نمونه 132 نفر بوده و برای کسب نتایج دقیق تر، پرسشنامه بین 186 معلم توزیع شد. در بخش کیفی، مصاحبه با 18 نفر از مدیران و مدیران منتخب بر اساس روش انتخاب و انتصاب تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت.  برای تجزیه و تحلیل داده های کمی از آزمون تی تک نمونه ای استفاده شد.  در بخش کیفی از کدگذاری باز و محوری استفاده شد. در بخش کمی میانگین عملکرد مدیران منتخب در 4 مولفه هدایت معلمان در جهت ارتقاء کارآمدی و اثربخشی آنان، ایجاد محیط آرام و صمیمی، تامین امکانات و تجهیزات لازم و تحکیم باورهای دینی بین دانش آموزان بالاتر از حد متوسط و در مولفه ایجاد ارتباط سازنده بین مدرسه و اجتماع  پایین تر از حد متوسط مشخص گردید. در بخش کیفی و پس از جمع آوری داده های مصاحبه با مجریان و مدیران مدارس و کد گذاری باز و محوری آن ها، نقاط ضعف شیوه انتخاب و انتصاب در 3 عامل اصلی (ملاک و معیارها ، اجرا، مهارت ها) شناسایی شدند. نتایج تحلیل کمی نشان داد که عملکرد مدیرانی که بر اساس روش گزینش و انتصاب انتخاب شده بودند، رضایت بخش بود.  همچنین نقاط ضعف روش گزینش و انتصاب با نتایج کیفی پژوهش مشخص شد. از طریق غلبه بر این نقاط ضعف، انتخاب صحیح مدیران بهبود خواهد یافت.

    کلید واژگان: عملکرد, کارآیی و اثربخشی, ارتباط سازنده, باورهای دینی, انتصاب مدیران مدارس}
    Yadolah Mehr Alizadeh, Jasem Chenani*

    The present research is aimed at investigating the consequences of selection and appointment methods of school principals on their performance in Karkheh city. This research is an explanatory combination. In the quantitative part, a researcher-made questionnaire with face validity and Cronbach's alpha coefficient of 0.97 was used.  According to Morgan table, the sample size was 132 persons, and to get more accurate results, the questionnaire was distributed among 186 teachers. In the qualitative section the interviews with 18 selected executives and principals based on the selection and appointment methods were continued until theoretical saturation was reached.  One-sample T-test was used to analyze quantitative data. In the qualitative part, open and axial coding was used. In the quantitative part, the average performance of principals was determined in four aspects including guiding teachers to improve their efficiency and effectiveness, creating a calm and intimate environment, providing the necessary facilities and equipment, and strengthening religious beliefs among above average students and establishing constructive relationship between the school and below average community.  In the qualitative part, after collecting data and then open and axial coding, the weaknesses of the selection and appointment method were identified in 3 main factors including "criteria", "execution", and "skills”. The results of the quantitative analysis showed that the performance of principals who were selected based on the selection and appointment method was satisfactory.  Also, the weaknesses of the selection and appointment method were determined by the qualitative results of the research. Through overcoming those weaknesses, proper selection of the principals will improve.

    Keywords: Performance, Efficiency, Effectiveness, Constructive Relationship, Religious Beliefs, Appointment Of School Principals}
  • فائزه فرهودی*
    هدف

    هدف اصلی پژوهش حاضر، کشف تاثیر شاخص های دین داری شامل چهار بعد اعتقادی، عاطفی، پیامدی و مناسکی بر قضاوت ربط کاربران است.

    روش

    این پژوهش از حیث هدف، کاربردی است و برای انجام آن از روش پیمایشی توصیفی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش، طلاب سطح چهار و دکتری جامعه الزهراء (س) هستند. 69 نفر از طلبه های دکتری به روش کل شماری انتخاب شدند. به منظور گردآوری اطلاعات درباره میزان پایبندی کاربران به شاخص های دین داری، از پرسش نامه دین داری گلاک و استارک (1965) استفاده شد. برای مشخص شدن میزان قضاوت ربط برای کاربران وظیفه کاری شبیه سازی شده (و به ازای آن سناریو و تقاضا) تعریف شد و مهم ترین معیارهای قضاوت ربط (رفتار تعاملی جستجوی اطلاعات و عملکرد تعاملی) در حین اجرای وظایف کاری مورد ارزیابی قرار گرفت. کاربران ابتدا جستجوهایی را در موضوع وظیفه کاری خود در پایگاه های اطلاعاتی فارسی شامل بانک اطلاعات نشریات کشور، پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی و پورتال جامع علوم انسانی انجام دادند و مقاله مرتبط با سناریو را بر مبنای سوالات پرسش نامه قضاوت ربط ارزیابی کردند. داده های پژوهش با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس و آزمون رگرسیون چندگانه تحلیل شدند.

    یافته ها

    یافته ها نشان داد مولفه رفتار تعاملی جستجوی اطلاعات، کاربران، میانگین بالاتری نسبت به مولفه عملکرد تعاملی دارد. رتبه شاخص های دین داری برحسب میانگین، به ترتیب به ابعاد مناسکی، اعتقادی، عاطفی و پیامدی تعلق دارد. نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد بعد مناسکی و رفتاری کاربران (همچون عبادت، نماز، شرکت در آیین های دینی خاص، روزه گرفتن و...) و بعد اعتقادی و باورهای دینی بر افزایش قضاوت ربط تاثیرگذار هستند، اما دو بعد پیامدی و عاطفی تاثیری بر قضاوت ربط کاربران ندارند. به عبارت دقیق تر، یافته ها نشان می دهد با وجود تغییر در بعد عاطفی کاربران، یعنی تغییر در میزان عواطف، تصورات و احساسات مربوط به داشتن رابطه با جوهری ربوبی همچون خدا یا واقعیتی غایی یا اقتداری متعالی، میزان قضاوت ربط آنان تغییری نخواهد داشت. همچنین با وجود ایجاد تغییر در بعد پیامدی دین، یعنی تغییر در تاثیرات باورها، اعمال، تجارب و دانش دینی بر زندگی روزمره کاربران، میزان قضاوت ربط آنان تغییری نشان نمی دهد.

    اصالت/ارزش: 

    پژوهش حاضر برای نخستین بار به کشف تاثیر شاخص های دین داری کاربران بر قضاوت ربط پرداخته است. با توجه به یافته های پژوهش حاضر، پیشنهاد می شود طراحان سیستم ها و متخصصان، علاوه بر در نظر گرفتن مسایل فنی و تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری، تعاملات کاربران با سیستم را نیز مدیریت کنند و شرایط و موقعیت های مختلف کاربران را مد نظر داشته باشند. کتابداران نیز ضمن شناخت جامعه ای که کاربران در آن قرار دارند و در نظر گرفتن بافت دینی و مذهبی جامعه و نیز شناخت رویکردهای دینی کاربران، می توانند هنگام بازیابی اطلاعات به کاربران در مواقع ضروری، راهنمایی های لازم را ارایه دهند.

    کلید واژگان: آثار دین داری, اعمال دینی, باورهای دینی, عواطف دینی, قضاوت ربط}
    Faezeh Farhoodi*
    Purpose

    The main purpose of this research is investigation of effect of the users’ religiosity on their relevance judgment. 

    Method

    This research is practical in terms of purpose and was conducted using the descriptive survey design. The statistical population of the research consisted of all fourth-level doctoral students at Al-Zahra University, whose number was 69. Mean and Standard deviation were used to describe the statistical data, and Pearson’s correlation coefficient and simultaneous regression analysis were used to analyze the data. In order to collect information about the level of users’ adherence to religiosity dimensions, Glock and Stark’s religiosity questionnaire (1968) was used which includes 26 items arranged in 4 dimensions of beliefs, emotional, consequential, and ritual. Then, in order to determine the degree of relevance judgment, 6 simulated work tasks were defined and the most important criteria of relevance judgment were evaluated during the execution of work tasks. First, the users searched on the topic of work tasks in Persian paper databases, including Magiran, SID and Ensani Portal (Iran’s Humanities Portal), and they selected 10 papers for each task. After reading each scenario and the demand related to it, users evaluated the papers related to each scenario in a related, somewhat related, unrelated format. Therefore, each user evaluated 30 papers related to 6 work tasks.

    Findings

    The findings indicates that among the religiosity dimensions, the interactive behavior of users showed a higher average than the interactive performance and relevance judgment. Moreover, the average of practices dimension was the highest, followed by belief dimension, and emotion dimension. Finally, the works dimension showed the lowest average. The results of multiple regression test showed that users’ ritual and behavioral dimension (such as worship, prayer, participation in special religious rites, fasting, etc.) and belief dimension and religious beliefs are effective in increasing relevance judgment, but the two affective and emotional dimensions have nothing to do with the judgment of users. In other words, despite the change in the emotional dimension of the users, i.e., the change in the degree of emotions, imaginations and feelings related to having a relationship with a divine entity such as God or an ultimate reality or a supreme authority, their relevance judgment would not change. Furthermore, despite the change in the ‘consequences dimension’ of religiosity, i.e., the change in the effects of religious beliefs, actions, experiences and knowledge on the daily life of users, the level of their relevance judgment did not show a change.

    Originality/value: 

    The present research is the first research that has explored the effect of users’ religiosity scales on relevance judgment. According to the findings, it is suggested that system designers and experts, in addition to considering technical issues and hardware and software equipment, should also manage the interactions of users with the system and consider the different conditions and situations of users. Librarians, while knowing the society in which the users are located and considering the religious context of the society as well as knowing the religious approaches of the users, can provide the necessary guidance to them when retrieving information.

    Keywords: Effects of Religiosity, Religious practices, Religious beliefs, Religious emotions, Relevance judgment}
  • محسن ایزدی*، امیرمهدی شیری
    علامه عقل را نفس مدرک انسان می داند، و قلب، همان نفس مدرک است، بدین ترتیب دریافت‎کننده وحی؛ نفس مدرک است و از آن با عنوان قلب یا عقل یاد می شود. روشن است که عقل در این کاربرد معنای عام تری از قوه عقل نظری و استدلالی دارد. ولی آکویناس تنها به جنبه استدلالی عقل اعتقاد دارد. با توجه به تمایزی که آکویناس بین وحی و عقل قائل است، مهمترین اعتقاد رایج مسیحیت، یعنی تثلیث را خارج از ادراک عقلی می داند، و نسبت به تقدم ایمان بر عقل تاکید می کند. اما علامه، اولا ایمان را در قلمرو عقل عملی تعریف می کند ثانیا عقل استدلالی و نظری را مقدم بر ایمان می داند. وجه مشترک علامه و آکویناس درباره جایگاه عقل در توجیه عقاید دینی، اعتقاد دارند؛ بسیاری از عقاید دینی و در راس همه اثبات وجود خداوند، با عقل قابل توجیه (اثبات برهانی) است، ثانیا عقل و دین، دروازه ورود به عالم حقیقت اند و سبب هدایت انسان برای رسیدن به سعادت هستند. هر دو فیلسوف، فلسفه عقلی - استدلالی ارسطویی را برای اثبات حقایق دینی به خدمت می گیرند. در این نوشتار با روش تحلیل و توصیفی به بررسی دیدگاه این دو فیلسوف درباره جایگاه عقل در توجیه عقاید دینی خواهیم پرداخت.
    کلید واژگان: عقل, باورهای دینی, علامه طباطبایی, توماس آکویناس}
    Mohsen Izadi *, Amir Mahdi Shiri
    Allameh considers the intellect to be the soul of human evidence, and the heart is the soul of evidence, thus the receiver of revelation; Self is evidence and it is referred to as heart or intellect. It is clear that intellect in this application has a more general meaning than theoretical and reasoning intellect. But Aquinas only believes in the reasoning aspect of reason. According to the distinction that Aquinas makes between revelation and reason, he considers the most important popular belief of Christianity, that is, the Trinity, to be outside of rational perception, and emphasizes the primacy of faith over reason. But Allameh, first of all, defines faith in the realm of practical reason, secondly, he considers reasoning and theoretical reason to be prior to faith. The common denominator of Allameh and Aquinas is that they believe about the place of reason in justifying religious beliefs; Many religious beliefs, above all the proof of God's existence, can be justified by reason (proving evidence). Both philosophers use Aristotelian rational-argumentative philosophy to prove religious truths. In this article, we will examine the views of these two philosophers about the place of reason in the justification of religious beliefs with analytical and descriptive methods.
    Keywords: Intellect, religious beliefs, Allameh Tabatabai, Thomas Aquinas}
  • یاسر رضائی پیته نوئی، مهرداد صدرآرا*، حامد عمرانی

    ریزش قیمت سهام مسئله مهمی برای سهامداران و سرمایه گذاران می باشد که تحت تاثیر عوامل متفاوتی قرار دارد. علیرغم اهمیت این موضوع، به خصوصیات رفتاری مدیران به عنوان مسئول تهیه صورت های مالی توجهی نشده است. ازجمله این خصوصیات می توان به دین و فرهنگ مدیریت اشاره نمود. بر پایه این استدلال، پژوهش حاضر به بررسی تاثیر باورهای دینی (اثر جایگزینی یا مکمل) و عناصر فرهنگی بر خطر سقوط قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس می پردازد. نمونه آماری مورد مطالعه در این پژوهش 70 شرکت و نیز  هیات  مدیره و اشخاص  فعال در بخش حسابداری و مالی   این شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در سال 1401 است. بدین منظور، برای سنجش خطر سقوط قیمت سهام از دو معیار چولگی منفی بازده سهام و نوسان پایین به بالا استفاده شده است. همچنین جهت سنجش فرهنگ از پرسشنامه هافستد (2001) و به منظور بررسی تاثیر باورهای دینی از مدل مونتنگرو (2017) استفاده گردیده است. تجزیه وتحلیل نتایج نیز به کمک مدل های رگرسیون چندمتغیره انجام گرفت. یافته های پژوهش حاکی از آن است که از میان ابعاد فرهنگ، بعد فاصله قدرت و سطح مردگرایی بر خطر سقوط قیمت سهام تاثیرگذار نیستند و ابعاد اجتناب از عدم اطمینان تاثیر منفی و بعد فردگرایی تاثیر مثبت بر خطر سقوط قیمت سهام دارند. همچنین نتایج به دست آمده نشان دهنده تاثیر منفی باورهای دینی مدیران بر خطر سقوط قیمت سهام است.

    کلید واژگان: باورهای دینی, فرهنگ, خطر سقوط قیمت سهام, نظریه جایگزینی و مکمل}
    Yasser Rezaei Pitenoei, Mehrdad Sadr Ara*, Hamed Omrani

    Falling stock prices is an important issue for shareholders and investors, which is affected by different factors. Despite the importance of this issue, the behavioral characteristics of managers as responsible for preparing financial statements have not been paid attention to. Among these characteristics, we can mention religion and management culture. Based on this argument, the present study examines the effect of religious beliefs (substitution or complementation effect) and cultural elements on the risk of falling stock prices of listed companies. The statistical sample studied in this research is 70 companies as well as the board of directors and active persons in the accounting and financial department of these firms admitted to the Tehran Stock Exchange in 2022.For this purpose, to measure the risk of stock price fall, two measures of negative skewness of stock returns and low to high volatility have been used. Also, Hofstede's questionnaire (2001) was used to measure culture, and Montenegro's model (2017) was used to examine the influence of religious beliefs. The results were analyzed using multivariate regression models. The findings of the research indicate that among the dimensions of culture, the dimension of power distance and the level of masculinity do not affect the risk of falling stock prices, and the dimensions of uncertainty avoidance have a negative effect and the dimension of individualism has a positive effect on the risk of falling stock prices. Also, the obtained results indicate a negative and significant effect between religious beliefs of managers on the risk of falling stock prices.

    Keywords: Religious Beliefs, Culture, Stock Price Crash Risk, Substitution, Complementary Theory}
  • مهرداد نوری مجیری*، معصومه منیدری
    درخت زندگی درختی است نمادین که در میانه جهان قرار دارد. این درخت در اسطوره های ملل دارای جایگاه خاصی است و در فرهنگ های مختلف تکرار می شود. برای درخت در رویکرد های اسطوره ای و نمادین به سه مفهوم اصلی درخت کیهانی و درخت زندگی و درخت دانش اشاره شده است. از دوران پیش از تاریخ تصویر درخت و نمادپردازی آن در هنر ایران و بین النهرین دیده می شوددر این مقاله سعی خواهد شد پاسخ هایی برای این سوال ها یافت شود:1- دیدگاه انسان در دوران باستان پیرامون مرگ و باززایی طبیعت چه بوده و این چرخه را چگونه در قالب اسطوره یا آیین باروری در پیوند با نقش درخت مقدس زندگی به تصویر کشیده است؟2- نقطه مشترک درخت در اعتقادات و اساطیر مردمان ایران باستان و بین النهرین چیست؟فرضیات مطرح: نقش مایه درخت مقدس زندگی از اعتقادات مردم و افسانه ها و اساطیر رایج در آن زمان سرچشمه گرفته و در آفرینش های هنری هنرمندان دنیای باستان به ظهور رسیده است. در پژوهش فوق کوشش گردیده با روش توصیفی- تطبیقی تاریخی با هدف شناخت نقش مایه این درخت و نمادهای وابسته به آن در اعتقادات ایران و بین النهرین در راستای شناخت اجزا و نقش مایه های فرعی تر هماهنگ با این بن مایه و ظهور و تداوم حیات این کهن الگو با نمادهای وابسته اش در اعتقادات مردمان این دو سرزمین بررسی گردد.
    کلید واژگان: درخت, اسطوره, باورهای دینی, ایران باستان, بین النهرین}
    Mehrdad Noorimojiri *, Masoumeh Monidri
    The Tree of Life is a symbolic tree located in the middle of the world. This tree has a special place in the myths of nations and is repeated in different cultures. For the tree in mythological and symbolic approaches, the three main concepts of the cosmic tree and the tree of life and the tree of knowledge are mentioned. From prehistoric times, the image of the tree and its symbolism can be seen in Iranian and Mesopotamian art.. In this article, we will try to find answers to these questions: 1- What was man's view in ancient times about the death and rebirth of nature and how did he depict this cycle in the form of myth or fertility ritual in connection with the role of the sacred tree of life? 2- What is the common point of the tree in the beliefs and myths of the people of ancient Iran and Mesopotamia? Hypotheses: The motif of the sacred tree of life originated from the beliefs of the people and the myths and legends common at that time and has emerged in the artistic creations of the artists of the ancient world. In the above research, an attempt has been made with a descriptive-comparative historical method with the aim of recognizing the motifs of this tree and its related symbols in the beliefs of Iran and Mesopotamia in order to identify the components and more sub-motifs in harmony with this theme and the emergence and continuity of this life. Examine the archetype with its related symbols in the beliefs of the people of these two lands.
    Keywords: Tree, Myth, Religious Beliefs, Ancient Iran, Mesopotamia}
  • محمد حسن شعبانعلی*، محمد مرادی
    امنیت فرهنگی در هر جامعه ای از اهمیت فراوانی برخودار است. امنیت فرهنگی در جامعه اسلامی نیز از اهمیت فراوانی برخودار است. در جامعه مدنی اسلامی، اگر مردم به خوبی دین و به تبع آن باورهای دینی را درک کنند، امنیت فرهنگی جامعه تامین می گردد و دشمنان و افراد بدخواه داخلی و خارجی توان مقابله با این امنیت فرهنگی را نخواهند داشت و قادر به برهم زدن آن در راستای تهاجم فرهنگی نیستند. بهترین کمک و راهنما برای حفظ امنیت فرهنگی و مقابله با تهاجم فرهنگی، قرآن کریم و سپس کلام گوهربار اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) است که همواره چراغ روشنی در مسیرهای پرتلاطم فرهنگی هستند. با بهره گیری از معارف اهل بیت (علیهم السلام) و به کارگیری آن ها در جامعه اسلامی، امنیت فرهنگی در جامعه تامین می شود. نقش دین در تامین امنیت فرهنگی شامل توحید، عدل، نبوت، امامت و معاد می شود و در بخش باورهای دینی در تامین امنیت فرهنگی، امر به معروف و نهی از منکر، عدالت محوری، مسوولیت پذیری، رعایت حقوق، وفای به عهد، عفت، ولایت پذیری، تشکیل خانواده، اخلاق اسلامی، عیب پوشی، ساده زیستی، کمک به نیازمندان نقش محوری بازی می کنند.
    کلید واژگان: دین, باورهای دینی, امنیت فرهنگی}
    Mohammadhasan Shaabanali *, Mohammad Moradi
    Cultural security is very important in any society, whether Islamic or non-Islamic. In every religion and belief, based on the beliefs of the same religion and belief, cultural security is formed according to that society, and the people and officials of the society are required to maintain that cultural security. Cultural security is very important in Islamic society. In the Islamic civil society, if people understand religion and religious beliefs well, the cultural security of the society will be ensured, and internal and external enemies and malicious people will not be able to deal with this cultural security.The best help and guide for maintaining cultural security and dealing with cultural invasion is the Holy Quran and then the precious word of Ahl al-Bayt Immaculate and Purity , which is always a bright light in turbulent cultural paths that can be used and applied. In the Islamic society, cultural security is ensured in the society.And the findings of that statement regarding the role of religion and religious beliefs in providing cultural security in the section on the role of religion in providing cultural security include: monotheism, justice, prophecy, imamate and resurrection, and in the section on the role of religious beliefs in providing cultural security it is stated From: Enjoining the good and forbidding the evil, centered justice, taking responsibility, observing rights, keeping the promise, chastity, provincialism, forming a family, Islamic ethics, covering faults, simple living, helping the needy.
    Keywords: Religion, religious beliefs, Cultural Security, Security}
  • سید محسن مدینه، ایمان زارع*
    هدف
    ویژگی های رفتاری و اخلاقی حسابرسان در به کارگیری تردید حرفه ای و ارزیابی خطر تحریف موثر است. از طرفی دین و باورهای حاصل از آن می تواند محرک رفتارهای اخلاقی باشد. بر این اساس هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر باورهای دینی با رویکرد اسلامی بر رابطه بین تردید حرفه ای و ارزیابی حسابرسان از خطر تحریف بااهمیت است.
    روش
    پژوهش حاضر از لحاظ شیوه اجرا کمی است. داده های جمع آوری شده با روش معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. جامعه آماری پژوهش در قلمرو زمانی سال 1401 شامل حسابرسان شاغل در حرفه حسابرسی است که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 384 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه استاندارد براساس ادبیات پژوهش است.
    یافته ها
    یافته های پژوهش نشان داد باورهای دینی بر رابطه بین تردید حرفه ای حسابرس و ارزیابی خطر تحریف تاثیر مثبت دارد. به عبارت دیگر، حسابرسانی که پایبند باورهای دینی هستند، سطح تردید حرفه ای بالاتری دارند و با جستجوی بیشتر شواهد و حتی موارد به ظاهر کم اهمیت به عنوان پشتوانه قضاوت، قادر به ارزیابی بهتر خطر تحریف بااهمیت هستند. تاثیر تعدیلی باورهای های دینی شامل ایمان، تقوا و یقین با رتبه نخست برای ایمان، دوم برای یقین و سوم برای تقوا بر رابطه بین تردید حرفه ای و ارزیابی خطر تحریف مثبت و معنادار ارزیابی شد.
    نتیجه گیری
    نتایج پژوهش با رویکرد اسلامی نشان داد اعتقادات دینی با محوریت ایمان، تقوا و یقین، به واسطه تاثیر مثبت و مستقیمی که بر تردید حرفه ای دارند، بر ارزیابی خطر تحریف بااهمیت و در نهایت بر کیفیت کار حسابرسی تاثیر بسزایی خواهند داشت.
    کلید واژگان: باورهای دینی, ارزیابی خطر تحریف بااهمیت, تردید حرفه ای}
    Sayed Mohsen Madineh, Iman Zare *
    Objective
    According to the agency theory, managers have many incentives to have their audit reports presented with a favorable opinion; they are looking for auditors who will behave according to their wishes and have less professional skepticism about financial statements. Expectations can lead to buying the auditor's opinion and increase the possibility of distortion and fraud in financial statements (Fakhari and Amiri, 2019). In response to the increasing complexity, the auditing profession expects to minimize material misstatements in financial statements by exercising professional skepticism among auditors (Nolder and Kados, 2018). Hurtt (2010) defines professional skepticism as an attitude of constant pessimism and the habit of delaying an opinion until one obtains sufficient information and evidence and believes that when the auditor has doubts about the reliability of the information provided by the owner, has doubts and wants to look for more signs. Therefore, he can search for more information and conduct additional investigations to create a sufficient basis for better judgments. Professional doubt is a behavioral issue, and from a theoretical point of view, it explains what is known as the underlying principle in the fundamental principles of auditing and assurance (Hosseini et al., 2014). Religiosity and religious beliefs are among the most important behavioral factors that can influence the behavior of accountants and auditors, and professional doubt is no exception to this rule (Khoshbakht et al., 2022). According to the theory of McDaniel and Burnett (1990), religiosity means belief in God, along with the commitment to follow the principles defined by God. The goal of teaching religion and performing rites and rituals is to create moral transformation in human beings. According to the theory of religious ethics, religion is connected with ethics, and religion is the source of ethics; therefore, religiosity can drive moral behavior (Mahdavi et al., 2022). On the other hand, ethics in auditing causes the professional doubt of the auditor to increase because he reasons carefully in the auditing process and has a deep view of and even beyond those issues. In other words, ethics, which results from religion, will increase the auditor's exploratory search to obtain the required evidence and improve professional doubt (Birjandi et al., 2018). Among the behavioral factors that can affect the prevention of fraudulent financial reporting by accountants and the evaluation of auditors is the level of belief and adherence of accountants and auditors to their moral and religious principles (Khoshbakht et al., 2022). Therefore, it can be expected that religious beliefs significantly affect the relationship between professional doubt and distortion risk assessment. Based on this, the present study aims to investigate the effect of professional doubt on the auditors' assessment of the risk of material misstatement, emphasizing the moderating role of religious beliefs with an Islamic approach.
    Method
    The current research is practical in terms of its purpose and quasi-experimental and survey in terms of research nature. The time domain of the research is 2022. This research uses a scenario-based questionnaire to test the research hypotheses. The standard questionnaire is taken from Hosseini et al.'s research (2017). In order to control the effects caused by severe economic fluctuations, the audit period of the scenario of 2015 has been considered, and to compare the results of the research with previous research such as Hossein et al. has been used in the Tehran Stock Exchange so that the numbers and figures of the scenario in terms of salable product, receivables collection period, etc. are consistent with Iran's economic environment. The second part raised questionnaires related to professional doubt and religiosity. To measure the variable of professional doubt, the 30-question questionnaire of Hurtt (2010) was used as a five-point Likert scale, which includes six dimensions of questioning mind, pause in judgment, knowledge search, interpersonal understanding, self-confidence and self-assurance. To measure the variable of religiosity according to the standard questionnaire of Khodayari Fard et al. (2009) and the localized model of Allport and Ross (Shojaizand, 2010), in the form of a 25-question questionnaire including 13 items for faith, 6 items for piety and 6 items for certainty was used. Finally, the participant's demographic information was asked in the third part of the questionnaire. The statistical population of this research is auditors working in the auditing profession, and using Cochran's formula, 384 people were selected as the research sample. In order to collect the required sample, 460 questionnaires were distributed in person and electronically. Among them, 384 complete questionnaires were extracted without defects, and finally, the data were collected using the structural equation method and SmartPL software. S was analyzed. The variables used in this research are divided into three categories: independent, dependent and moderator. The independent variable of the research is professional doubt, the dependent variable of the research is the auditors' assessment of the risk of significant distortion, and the variables of religiosity with three degrees of faith, piety and certainty are the moderating variables.
    Findings
    The results of structural equation model analysis showed that the significance value of all hypotheses is greater than 1/96, which is significant at the 95% confidence level. Therefore, the hypotheses of the research are confirmed. The standardized path coefficient of the assumptions is also greater than 0/4, which shows the factors' positive effect on assessing the risk of significant distortion. The coefficients of the path with a value of 0/83 showed that among religious beliefs, faith has the greatest effect on professional doubt and, finally, on the evaluation of the risk of significant distortion, which is completely consistent with the verses and traditions in the field of faith, because the first order of religiousness is faith that the rest of the levels appear after it. The influence coefficient of certainty and piety, with values of 0/69 and 0/65, respectively, show the second and third rank for these variables in influencing the evaluation of the risk of significant distortion. This change in ranking for certainty and piety in the research findings is different from religious sources because certainty is the opposite of doubt, which will have a significant effect on the professional doubt of auditors, and from this aspect, it is more important than piety in auditing.
    Results
    The first hypothesis examined the moderating effect of religious beliefs on the relationship between professional skepticism and assessing the risk of significant distortion. The results showed that religious beliefs positively affect the relationship between professional skepticism and material misstatement risk assessment, and the higher the auditors' commitment to religious beliefs, the higher the quality of material misstatement risk assessment. The result of the first hypothesis is consistent with the research results of Kargarkamvar et al. (2023), Adil et al. (2022) and Mahdavi et al. (2022). It confirms the research of Peransanti and Yulianto. Next, religious beliefs were examined in the three sections of faith, piety and certainty in the form of the second to fourth hypotheses. The results of the considered hypotheses were confirmed. By winning first place for faith in religious beliefs, it showed faith in God, faith in resurrection and auditing even the smallest actions and behaviors, and faith in the punishment with a positive effect on professional doubt, accuracy and sensitivity of auditors in evaluation. It raises the risk of material misstatement. Certainty with the second rank is effective in this connection. Certainty is the opposite of skepticism, and auditors with faith will be cautious in applying judgment in doubtful situations so that they do not reach the level of certainty through scientific and objective examination. Therefore, auditors with a higher degree of certainty in religious beliefs will be more successful in assessing the risk of material misstatement due to higher professional skepticism. Finally, with the third rank, piety positively affected the relationship between professional doubt and assessing the risk of significant distortion. Pious auditors by avoiding things contaminated with sin, fraud and suspicion and insisting on the truth in speech, observing trust, and adhering to covenants, the result of which, according to the verses of the Holy Quran, is solving problems and getting rid of worldly doubts; They will exercise higher professional skepticism that results in a more material misstatement risk assessment. The results of the second to fourth hypotheses are consistent with the religious teachings according to the verses and traditions and align with the research results of Atrat Dost et al. (2021) and Pourmehdi et al. (2021).
    Keywords: Religious beliefs, Misstatement Risk Assessment, professional skepticism}
  • فاطمه امانی همدانی*، کاظم استادی مقدم، عباس حبیب زاده

    با گسترش استفاده از اینترنت و شبکه های مجازی اینترنتی، لازم به نظر می رسد درمورد این شبکه ها و نوع رفتارهای کاربران و تاثیرات آن بر آن ها، پژوهش انجام پذیرد؛ تا راهگشای استفاده مفیدتر از این تکنولوژی جدید باشد. بدین منظور، پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه میان گزینه های پروفایل کاربران دختر (20 تا 24ساله) اینستاگرام، با باورهای دینی آن ها در بین کاربران مراجعه کننده به مراکز روانشناختی شهر قم انجام شده است. به این ترتیب که، از میان دختران 20 تا 24 ساله مجردی که اینستاگرام داشتند و به مراکز روانشناختی شهر قم مراجعه کرده بودند، 170 نفر به روش در دسترس انتخاب گردیدند. همچنین به منظور جمع آوری داده ها، از پرسشنامه استاندارد اندازه گیری باورهای دینی معبد استفاده شد؛ و داده ها با استفاده از روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون با روش اینتر تحلیل شدند. نتایج نشان داد که از میان 4مولفه باورهای دینی (رفتار مذهبی شخصی، رفتار مذهبی جمعی، رفتار عملی مذهبی، رفتار دینی) و نیز سازه باورهای دینی، هیچ مولفه ای با خودافشایی نمونه مورد مطالعه از طریق اسم و بیو در پروفایل اینستاگرام، رابطه معنی داری نداشت. از میان این 4 مولفه باورهای دینی و سازه باورهای دینی، همگی با خودافشایی کاربران اینستاگرام از طریق ارائه عکس، رابطه ای منفی و معنی دار داشتند. همچنین از نتایج حاصله چنین استنباط می شود که، افرادی که به هر نحو، باورهای مذهبی و دینی بالاتری داشتند، خودافشایی کم تری از طریق ارائه عکس در اینستاگرام داشتند.

    کلید واژگان: شبکه اجتماعی, اینستاگرام, گزینه های پروفایل, خودافشایی, باورهای دینی}
    fatemeh Amani Hamedani*, kazem ostadimogaddam, Abas Habibzadeh

    With the expansion of the use of the Internet and virtual Internet networks, it seems necessary to conduct research on these networks and the type of user behavior and its effects on them; To pave the way for more useful use of this new technology. For this purpose, the present study was conducted to determine the relationship between the profile options of female users (20 to 24 years old) of Instagram, with their religious beliefs among users referring to psychological centers in Qom. Thus, 170 single girls aged 20 to 24 who had Instagram and referred to psychological centers in Qom were selected by the available method. Also, in order to collect data, a standard questionnaire measuring the religious beliefs of the temple was used; Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and regression by Inter method. The results showed that among the 4 components of religious beliefs (personal religious behavior, collective religious behavior, practical religious behavior, religious behavior) and the structure of religious beliefs, none of the components had a significant relationship with self-disclosure of the sample through name and bio in Instagram profile. . Among these four components of religious beliefs and the structure of religious beliefs, all had a negative and significant relationship with self-disclosure of Instagram users through the presentation of photos. The results also show that people who had higher religious beliefs in any way had less self-disclosure by posting photos on Instagram.

    Keywords: social networking, Instagram, profile options, self-disclosure, religious beliefs}
  • اکبر ذوالفقاری *

     هدف

     هدف اصلی پژوهش مطالعه رابطه بین سرمایه اجتماعی و کارآفرینی اجتماعی به روش فراتحلیل است.

    روش

     روش تحقیق از نوع فراتحلیل کمی در بازه زمانی 1388 الی 1401 با حجم نمونه 22 سند تحقیقی و روش نمونه گیری تعمدی - غیراحتمالی با رعایت ملاک ورود و خروج و همچنین ملاحظه روایی و پایایی پژوهش است. معیارهای انتخاب مطالعات و تحقیقات در پژوهش حاضر شامل مشخص بودن قلمرو موضوعی، مشخص بودن قلمرو مکانی، مشخص بودن قلمرو روشی، معتبر بودن پژوهش، و مشخص بودن یافته های آماری در متن سند پژوهشی است.

    یافته ها

     سرمایه اجتماعی در 22 پژوهش فوق، توانسته 65/0درصد از تغییرات کارآفرینی اجتماعی را تبیین و پیش بینی نماید. بر اساس یافته های تحقیق، بین سرمایه اجتماعی و کارآفرینی اجتماعی 65/0، بین اعتماد اجتماعی و کارآفرینی اجتماعی 48/0، بین انسجام اجتماعی و کارآفرینی اجتماعی 57/0، بین مشارکت اجتماعی و کارآفرینی اجتماعی 50/0، بین تعهد اجتماعی و کارآفرینی اجتماعی 48/0، بین باورهای مذهبی و کارآفرینی اجتماعی 38/0 و بین تعلق اجتماعی و کارآفرینی اجتماعی 55/0 است. رابطه معنی داری وجود دارد.

    نتیجه گیری

     با افزایش و تقویت بسترهای سرمایه اجتماعی و مولفه های آن، می توان کارآفرینی اجتماعی را در جامعه فراهم نمود. با کمک سرمایه اجتماعی؛ کارآفرینی اجتماعی با ایجاد و تقویت اعتماد، علاقه مندی، افزایش ظرفیت تعاون، جسارت اجتماعی و فرهنگ کارفرمایی؛ خلاقیت، کارآفرینی و نوآوری را به ارمغان می آورد.

    کلید واژگان: سرمایه اجتماعی, کارآفرینی اجتماعی, تعلق سیاسی, باورهای دینی}
    Akbar Zolfaghari *
    Aim

     Social entrepreneurship is a process in which community development strategies are proposed and suggestions are made to solve social problems. Social capital is a social asset and reserve that helps social development and improve the business environment through the creation of social entrepreneurship with the components of trust, cohesion, participation, collective belonging and commitment. The main purpose of the research is to study the relationship between social capital and social entrepreneurship through meta-analysis.

    Method

    The research method is quantitative meta-analysis in the period of 2009 to 2022 with a sample size of 22 research documents and a purposive-non-probability sampling method with compliance with the entry and exit criteria as well as considering the validity and reliability of the research. Specificity of the subject area, specificity of the spatial territory, specificity of the methodological territory, validity of the research, and specificity of the statistical findings in the text of the research document are among the criteria for selecting studies and researches in this research. The results show that social capital in the above 22 studies was able to explain and predict 0/65% of social entrepreneurship changes.

    Results

    According to research findings, there is a significant relationship between social capital and social entrepreneurship; and its overall effect is equal to 0/65 percent. According to this; the stronger the intensity of social capital in society, the better social entrepreneurship is realized. There is a significant relationship between social trust and social entrepreneurship; and its effect value is equal to 0/48. Accordingly, the greater the social trust in the society, the greater the tendency towards social entrepreneurship. There is a significant relationship between social cohesion and social entrepreneurship; and its value is equal to 0/57. Therefore, the greater the social cohesion in the society, the greater the tendency to social entrepreneurship. There is a significant relationship between social participation and social entrepreneurship; and its effect is equal to 0/50. Therefore, the greater the social participation in the society, the greater the tendency to social entrepreneurship. There is a significant relationship between social commitment and social entrepreneurship; and its effect value is equal to 0/48. According to this; increasing social commitment in the society will increase the tendency towards social entrepreneurship. There is a significant relationship between religious beliefs and social entrepreneurship; and its effect value is equal to 0/38. According to this; the stronger the intensity of religious beliefs in the society, the greater the tendency to social entrepreneurship; and finally, there is a significant relationship between social belonging and social entrepreneurship; and its effect is equal to 0/55. According to this; The higher the level of belonging in the society, the higher the tendency to social entrepreneurship.

    Conclusion

     According to this; social entrepreneurship can be provided by increasing and strengthening the bases of social capital and its components in the society. Social entrepreneurship creates innovative solutions to solve social problems by helping the social capital, in this way, social capital brings creativity, entrepreneurship and innovation by creating and strengthening trust, interest, and increasing cooperation capacity, social courage and employer culture.

    Keywords: Social Capital, Social Entrepreneurship, Political Affiliation, Religious Beliefs}
  • مژگان محمدی*، محمدرضا دهقانی اشکذری

    موفقیت و ترفیعات شغلی از زمره متغیرهایی هستند که بستر نظری و پژوهشی قابل توجهی تاکنون برای آن ها فراهم شده است. تحقیق حاضر با هدف ارایه مدل پیش بینی مدیریت تعارضات بر اساس همدلی، باورهای اساسی و سرایت هیجانی در مشاوران، نقش واسطه: انعطاف پذیری شناختی و پذیرش اجتماعی انجام شده است. روش پژوهش همبستگی مقطعی بود. کلیه مشاوران رسمی شهر یزد در سال 1400جامعه آماری این تحقیق را تشکیل دادند. حجم نمونه  به دلیل محدود بودن جامعه آماری، در این پژوهش 120 نفر به صورت سرشماری انتخاب شد. برای گردآوری اطلاعات از 4 پرسشنامه مقیاس موفقیت شغلی نبی (2001)، هوش اخلاقی لنیک و کیل، مقیاس شفقت خود نف و بس کولین (2003)، و پرسشنامه جهت گیری مذهبی آلپورت (1950) بود. تحلیل داده ها، با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام با نرم افزار SPSS23 انجام شد. یافته های آماری نشان داد که موفقیت شغلی مشاوران با هوش اخلاقی، باورهای دینی و شفقت خود رابطه مثبت معنی دار دارد. همچنین تحلیل رگرسیون نشان می دهد که از بین متغیرهای هوش اخلاقی؛ درستکاری، مسیولیت پذیری و بخشش، از بین متغیرهای شفقت؛ متغیر مهربانی با خود، قضاوت در مورد خود، انزوا، به هوشیاری و فزون همانندسازی و از بین متغیرهای باورهای دینی، جهت گیری بیرونی و درونی، موفقیت شغلی مشاوران را پیش بینی می کنند. در نتیجه هوش اخلاقی، شفقت و باورهای دینی از جمله متغیرهای مهم در پیش بینی و تبیین موفقیت شغلی مشاوران شهر یزد می باشد.

    کلید واژگان: موفقیت شغلی, هوش اخلاقی, باورهای دینی, شفقت خود مشاوران}
    Mojgan Mohammadi*, Mohammadreza Dehghani Ashkezari

    Career success and promotions are among the variables for which a significant theoretical and research base has been provided so far. The present research was conducted with the aim of providing a predictive model of conflict management based on empathy, basic beliefs and emotional contagion in counselors, the mediator role: cognitive flexibility and social acceptance. The research method was cross-sectional correlation. All the official consultants of Yazd city formed the statistical society of this research in 1400. Due to the limited sample size, in this research, 120 people were selected by census. To collect information, four questionnaires were Nabi's career success scale (2001), Lennik and Keel's moral intelligence, Neff's self-compassion scale (2003), and Allport's religious orientation questionnaire (1950). Data analysis was done using Pearson correlation test and stepwise regression with SPSS23 software. The statistical findings showed that the career success of counselors has a significant positive relationship with moral intelligence, religious beliefs and self-compassion. Also, regression analysis shows that among the variables of moral intelligence; Honesty, responsibility and forgiveness, among the variables of compassion; The variables of self-kindness, self-judgment, isolation, alertness and increased identification, and among the variables of religious beliefs, external and internal orientation, predict the career success of counselors. As a result, moral intelligence, compassion and religious beliefs are among the important variables in predicting and explaining the career success of consultants in Yazd.

    Keywords: Career Success, Moral Intelligence, Religious Beliefs, Counselors' own Compassion}
  • مینا شمخی*

    یکی از آسیب زاترین عواملی که بر ساحت های مختلف زندگی بشر، به ویژه باورهای دینی -از دیرباز تا کنون- اثرگذار بوده، خرافات است. پژوهه ی مطالعه ای حاضر، به شیوه توصیفی- تحلیلی درصدد است به این پرسش پاسخ دهد که: خرافه در باورهای دینی مردم چه تاثیری دارد و چگونه می توان با راهکارهای تربیتی از آسیب های آن پیشگیری کرد؟ رهیافت پژوهش، حاکی از آن است که خرافات با نشانه گرفتن قوه ی اندیشه، رفتارهای مبتنی بر موهومات را در انسان پر رنگ ساخته و باعث سست شدن بنیان های اعتقادی می شود. بررسی آموزه های قرآنی و روایی نشان می دهد که خرافه گرایی از زوایای گوناگون می تواند بر باورهای دینی اثر بگذارد که می-توان به: شناخت نادرست خدا؛ درک نادرست معاد؛ کژفهمی سرنوشت؛ دین زدایی؛ ترویج اباحه گری؛ جهادگریزی؛ تعطیلی اندیشه و مسئله التقاط اشاره نمود. برای مقابله با خرافه ، از راهکارهای ایجابی و سلبی متعددی، می توان بهره گرفت که از جمله ی مهم ترین آنها عبارت اند از: تبیین عوامل خرافه-گرایی؛ تشریح عاقبت خرافه پرستان؛ خرافه زدایی رفتارمحور؛ بکارگیری دانش مدرن و تبیین درست دین برای مردم.

    کلید واژگان: خرافات, باورهای دینی, قرآن, روایات, راهکارهای تربیتی}
    Mina Shamkhi *

    Superstitions are one of the most harmful factors that have affected various areas of human life, especially religious beliefs, since long ago. The present study tries to answer this question by using library sources and in a descriptive-analytical way, what is the effect of superstition on people's religious beliefs and how can its damage be prevented with educational strategies.In various verses, the Holy Quran invites people to think and deliberate, but superstitions call people to shut down their intellect and replace superstitions with facts, and from this point of view, it causes serious damage to the intellectual and thought structure of a person and causes the weakening of belief foundations. Narrations from the innocents (PBUH) in denying heresies and fighting hypocrisy show the importance of the issue of superstition and preventing its spread in the society. Therefore, to deal with it, the power of reasoning and thinking should be strengthened and ignorance and blind imitation should be avoided.

    Keywords: Superstitions, Religious beliefs, Quran, traditions, educational strategies}
  • سعیده سبزیان*، هوشنگ گراوند

    در پژوهش حاضر، مدل علی عمل کردن به باورهای دینی و رفتارهای مدنی- تحصیلی با توجه به نقش میانجی گری اخلاق تحصیلی بررسی شده است. روش تحقیق، توصیفی ازنوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش، مشتمل بر کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم در شهر خرم آباد به تعداد 9981 نفر بوده است که ازمیان آن ها 240 نفر براساس روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب شده اند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های اخلاق تحصیلی حسینی نژاد، ثناگو، کلانتری، جویباری و سعیدی (1394)، رفتارهای مدنی- تحصیلی گل پرور (1389) و عمل کردن به باورهای دینی گلزاری (1380) استفاده کرده ایم. تحلیل داده ها به روش آماری مدل معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSS-22 و AMOS-24 انجام شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد عمل کردن به باورهای دینی بر رفتارهای مدنی- تحصیلی، مستقیما اثر می گذارد و به واسطه اخلاق تحصیلی بر رفتارهای مدنی- تحصیلی به صورت غیرمستقیم موثر است؛ به علاوه، اخلاق تحصیلی بر رفتارهای مدنی- تحصیلی اثر مستقیم دارد. برای دستیابی به مصادیق خاص اخلاق در محیط های آموزشی باید به باورهای دینی عمل کنیم. این عملکرد می تواند دستورهای اخلاقی را در موردی خاص با حدود مشخص و شرایط و لوازمش تبیین کند.

    کلید واژگان: اخلاق تحصیلی, باورهای دینی, رفتارهای مدنی- تحصیلی, دانش آموزان دختر}
    Saeideh Sabzian*, Houshang Garavand

    The present study was done with the aim of presenting a causal model of the religious beliefs performance and educational citizenship behaviours with regard to the mediating role of academic ethics. The research method was descriptive-correlational and the statistical population of the study included all upper secondary girl students in khorramabad city to 9981 students, of which 240 were selected based on stratified random sampling method. To collect the required data from academic ethics hosseini nezad et al (2016), educational citizenship behaviours golparvar (2009) and religious beliefs performance golzarei (2002) was used. Data analysis was performed by the SPSS-22, and AMOS-24 software. The results showed that religious beliefs performance has a direct effect on educational citizenship behaviours and an indirect effect on educational citizenship behaviours through academic ethics. In addition, academic ethics had a direct effect on educational citizenship behaviours. In order to obtain specific examples of ethics in educational environments, we need to follow religious beliefs, which can explain moral orders in a specific case with specific limits, conditions, and accessories.

    Keywords: academic ethics, religious beliefs, educational citizenship behaviours, girl students}
  • طاها عشایری*، اسماعیل جهانی دولت آباد، طاهره جهان پرور
    بیگانگی شغلی به معنی انفصال، جدایی، بی علاقگی و اشتیاق نداشتن فرد به انجام یک شغل یا وظیفه سازمانی است. در جامعه امروزه بیگانگی شغلی در حال افزایش است. هدف اصلی این پژوهش، مطالعه عوامل موثر بر بیگانگی شغلی بود. روش تحقیق از نوع فراتحلیل-کمی و با پرسشنامه معکوس در بازه زمانی 1383 تا 1400 بود. جامعه آماری، 45 پژوهش بود که 37 تحقیق با رعایت ملاک های ورود و خروج و با رعایت اعتبار و روایی انتخاب شدند. نتایج نشان می دهد، بین عوامل زمینه ای (میزان تحصیلات = 0.354، درآمد = 0.266، پایگاه اجتماعی-اقتصادی = 0.357، افزایش سابقه خدمت = 0.339، سن = 0.161)، اجتماعی (اعتماد اجتماعی = 0.292، مشارکت اجتماعی = 0.181، حمایت اجتماعی = 0.345، انسجام اجتماعی = 0.280، عدالت سازمانی = 0.269، رهبری تحول آفرین = 0.385، تعلق سازمانی = 0.429، فرهنگ سازمانی = 0.335)، شغلی (امنیت شغلی = 0.277، رضایت شغلی = 0.380، ارتقای شغلی = 0.251، استرس شغلی = 0.217) و عوامل فرهنگی (افزایش آگاهی و دانش علمی = 0.273، باورهای دینی = 0.352، اخلاق کار اسلامی = 0.183) با بیگانگی شغلی رابطه معنا داری وجود دارد.
    کلید واژگان: باورهای دینی, بیگانگی شغلی, سرمایه اجتماعی, فراتحلیل, عدالت سازمانی}
    Taha Eshayeri *, Ismail Jahani Daulatabad, Tahereh Jahanparvar
    Alienation is an important social issues in classical sociology (Durkheim, Max Weber, Marx, Simmel) and the result of disordered and anomic division of work-occupation. Job alienation is the result of organizational-institutional conditions and one of the main obstacles to organizational development and social entrepreneurship. Job alienation means emotional heartbreak, organizational social distance, organizational indifference, job-role conflict, and a decrease in individual’s organizational interest in job division in the organization. This issue causes a decrease in job performance and efficiency, organizational commitment, social indifference, social isolation and decrease in social capital (trust, cohesion, participation). The main goal of this research was to study the causes and effective factors of job alienation (meta-analysis of researches). Quantitative meta-analysis (survey) was used and a non-probability sampling method in the time period of 2004-2021. From the statistical population of 45 documents published on Noormagzs, Magiran, Elmnet and Jihad University database, 37 survey documents (following the inclusion and exclusion criteria) were selected. The results show that there is a significant relationship between contextual factors (level of education = 0.354, income = 0.266, socio-economic base = 0.357, increased service history = 0.339 and age = 0.161), social issues (social trust = 0.292, social participation = 0.181, social support = 0.345, social cohesion = 0.280, organizational justice = 0.269, transformational leadership = 0.385, organizational belonging = 0.429 and organizational culture = 0.335), Job (job security = 0.277, job satisfaction = 0.380, job promotion = 0.251, job stress = 0.217), and cultural factors (increasing awareness and scientific knowledge = 0.273, religious beliefs = 0.352, Islamic work ethics = 0.183) and job alienation. Acoordingly, by strengthening social capital and religious beliefs, creating a favorable business environment, reducing social-cultural disorganization platforms, and creating a stimulating work-organizational environment can reduce the severity of job alienation.
    Keywords: Religious Beliefs, Job Alienation, Social capital, Job Dissatisfaction, Organizational Affiliation}
  • آمنه آقا جانی رونقی*، طیبه فردوسی، کیوان صالحی
    هدف

    باورمندی و عاملیت عقلانی به ارزش های الهی، اکسیر حرکت بالنده، تاب آور، تعالی بخش و ارزش آفرین زندگی فردی و جمعی انسان ها، در عصر دیجیتال است. پژوهش حاضر با هدف تحلیل ادراک و تجربه زیسته دانش آموزان دوره دوم متوسطه از نقش فضای مجازی در دگرگونی باورهای دینی شان انجام شده است.

    روش

    بدین منظور از رویکرد کیفی، روش پدیدارشناسی توصیفی و فنون مصاحبه با رایانامه و سوال های باز پاسخ استفاده شد. شرکت کنندگان با روش نمونه گیری گلوله برفی در میدان پژوهش متشکل از دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه در رده سنی 15 تا 18 سال در شهر تهران در مناطق 1و16و20 انتخاب شده و با رسیدن به حالت اشباع در مصاحبه پانزدهم، فرایند مصاحبه های نیمه ساختارمند به پایان رسید. داده ها مبتنی بر راهبرد کلایزی و نرم افزار MAXQDA تحلیل گردید. به منظور افزایش اتکاپذیری، تاییدپذیری، باورپذیری صحت داده ها، از شیوه های «بازرسی و بازبینی در زمان کدگذاری»، «بهره گیری از نظرات همکاران پژوهشی و تایید آن ها»، و «درگیری طولانی مدت» استفاده کردیم. یافته ها به شناسایی 85 عبارت مهم، و دسته بندی 13 زیرمضمون و 5 مضمون شامل مضامین شناختی، اعتقادی، رفتاری، عاطفی، عملی منجر گردید.

    یافته ها

    با بررسی دیدگاه ها و تجارت دانش آموزان در مواجهه با فضای مجازی و گسترش استفاده آن در دوران کرونا و پس از آن، دگرگونی های قابل توجه و بعضا نگران کننده ای در باورهای دینی دانش آموزان در هر پنج بعد اصلی شناختی، اعتقادی، رفتاری، عاطفی، عملی رخ داده است.

    نتیجه گیری

    مسیله پرورش صحیح و زمینه سازی برای ارتقای باورها و عاملیت به آموزه های دینی در دانش آموزان مورد مطالعه، نه تنها از وضعیت رضایت بخشی برخوردار نبوده، بلکه با تاثیرپذیری از عوامل متعدد و متنوعی به ویژه محتوا و ارزش های رایج و غالب در فضای مجازی، با دگرگونی های گسترده و در جهت معکوس باورهای مورد انتظار دینی همراه شده است. به نظر می رسد، ادامه روند موجود در مواجه و دسترسی بدون مدیریت هوشمندانه نوجوانان با تمامی سطوح محتوایی و کم توجهی نزدیک به انفعال، به محتواها ارایه و منتشر شده در فضای مجازی که بر طبق شواهد موجود از واقعیت های میدانی و رسمی در مدارس، موثرتر عمل کرده است، می تواند بنیاد باورهای اعتقادی دانش آموزان را با مخاطرات بنیان برافکنی مواجه سازد. این مهم ضرورت توجه جدی در آموزش سواد رسانه ای به والدین و نوجوانان از یکسو، ایجاد زمینه برای عاملیت بخشی به انگیزه ها و اقدامات تمامی فرهیختگان و دغدغه مندان تربیتی اعم از معلمان، مدرسان، استادان، مربیان، مشاوران، روان شناسان، جامعه شناسان و مروجان فرهنگی به تولید همگانی و بازنشر محتواهای فاخر و اصیل متناسب با آموزه های فرهنگی کشورمان و به ویژه انتشار و اشاعه آن براساس سرگرم آموزی و اصول تعلیم و تربیت تفریحی، هر چند دیرهنگام، اما می تواند زمینه ای را برای کاهش مخاطرات دم افزون این فضای بشدت اثرگذار و اصیل موسوم به مجازی را فراهم نموده و جامعه را از بخشی از مخاطرات آن برهاند.

    کلید واژگان: باورهای دینی, فضای مجازی, تغییرپذیری, دانش آموزان دوره متوسطه}
    Tayebe Ferdowsi*, Ameneh Aghajani Ronaghi, Keyvan Salehi

    Goal:

     Rational agency and belief in divine values ​​is the elixir of moving forward, resilience, uplifting and value-creating in individual and communal human life in the digital age. The present study was conducted with the aim of analyzing the perception and lived experience of senior high school students about the role of cyberspace in transforming their religious beliefs.

    Method

    To achieve this objective, a qualitative approach and a descriptive phenomenological method were employed along with interviews with email and open-ended questions. The participants were chosen using the snowball sampling method within the research field, which consisted of female students in senior high school, between 15 and 18 years old, residing in districts 1, 16, and 20 of Tehran. The semi-structured interview process concluded after the 15th interview, upon reaching saturation. Data were analyzed using the MAXQDA software based on Colaizzi’s method. In order to increase the reliability, credibility, and confirmability of the data, the methods of “investigation and review in the time of coding”, “using the opinions of research colleagues”, and “long-term immersion” were utilized. The findings led to the identification of 85 significant statements, and the classification of 15 sub-themes and 5 themes, including cognitive, doctrinal, behavioral, emotional, and practical themes.

    Findings

    By investigating the views and experiences of students in facing the cyberspace and the expansion of its use during the Covid-19 pandemic and afterwards, significant and sometimes worrying changes have occurred in the students' religious beliefs in all five mains cognitive, doctrinal, behavioral, emotional, and practical dimensions.

    Conclusion

    The right upbringing and setting the ground for the promotion of beliefs and agency for religious teachings in the students studied does not have a satisfactory condition; rather, with the influence of diverse factors, especially the content and values ​​common and dominant in the cyberspace, it has been accompanied by extensive changes in the opposite direction of the expected religious beliefs. It seems that the existing trend of facing with and accessing to the cyberspace, without intelligent management of teenagers, with all levels of content and lack of attention close to passivity to the content presented and released in the cyberspace, which according to the evidences has worked more effectively in schools, can undermine the foundation of students' religious beliefs. It is important to pay serious attention to teaching media literacy to parents and teenagers; creating a basis for giving functionality to the incentives and actions of all educated people and those concerned with education, including teachers, lecturers, professors, trainers, counselors, psychologists, sociologists and cultural promoters for the public production and republishing of the noble and original content in accordance with the cultural teachings of our country; and especially its publication and dissemination based on entertainment and educational principles, even so late, can provide a basis for reducing the risks of this highly effective and original space known as cyberspace and free the society from some of its dangers.

    Keywords: Religious beliefs, Virtual space, Variability, upper secondary school students}
  • معصومه سلطان پور*، حسن حیدری، حسین داوودی

    پژوهش حاضر باهدف پیش بینی صمیمیت زوجین بر اساس هوش اجتماعی، باورهای دینی و میزان استفاده از شبکه های اجتماعی در بین زوجین انجام شد. طرح پژوهش حاضر از نوع از نوع کمی، همبستگی و پیش بین بود. جامعه آماری شامل کلیه زوجین متاهل دانشگاه های آزاد و دولتی شهر قم در سال تحصیلی 95-94 بودند. نمونه موردبررسی شامل 270 نفر از زنان و مردان متاهل دانشگاه های آزاد و دولتی شهر قم بود که به روش نمونه گیری در دسترس از جامعه موردمطالعه انتخاب شدند. پرسش نامه های مورداستفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه صمیمیت زوجین ووندن بروک و هانس برتمن (1995)، هوش اجتماعی آنگ تون تت (2008) و پرسشنامه دین داری گلاگ و استارک (1965) بود. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان می دهد که همبستگی صمیمیت زوجین در سطح 99 درصد باهوش اجتماعی و باورهای دینی معنادار و مثبت و با میزان استفاده از شبکه های اجتماعی معنادار و معکوس بود (0/05≥P). هوش اجتماعی، باورهای دینی، میزان استفاده از شبکه های اجتماعی به ترتیب پیش بینی معناداری را در ارتباط با صمیمیت زوجین ارایه می دهند.

    کلید واژگان: صمیمیت زوجین, هوش اجتماعی, باورهای دینی, میزان استفاده از شبکه های اجتماعی, زوجین}
  • جعفر ملاح، ابوالقاسم حیدرآبادی*، سیف الله فرزانه

    شهرستان بندر گز در حوزه توسعه سیاسی، رشد چشمگیری نداشته و میزان مشارکت سیاسی و فعالیت احزاب سیاسی در آن کم رنگ است. توسعه سیاسی متاثر از عوامل اجتماعی و فرهنگی است که اعتماد سیاسی و باورهای دینی از جمله آنها است. مقاله حاضر با هدف تحلیل اثرات اعتماد سیاسی و باورهای دینی بر توسعه سیاسی انجام شد. روش تحقیق، پیمایشی بوده و با ابزار پرسشنامه اطلاعات جمع آوری شد. افراد بالای 15 ساله بندر گز به عنوان جامعه آماری انتخاب شده که برابر 36785 نفر است. روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای بوده و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران380 نفر است. ابزار سنجش از اعتبار صوری برخوردار بوده و پایایی متغیر توسعه سیاسی برابر با 790/0 است.یافته ها نشان می دهد که میانگین توسعه سیاسی برابر با 01/2 است که عددی بالاتر از حد متوسط می باشد. بعد مشارکت سیاسی با میانگین 31/2 بیشترین میانگین و بعد آزادی سیاسی با میانگین 76/1 کمترین مقدار را در بین ابعاد توسعه سیاسی دارا می باشند. متغیرهای دینداری و اعتماد سیاسی با میزان توسعه سیاسی رابطه مثبت و مستقیمی دارند. نتایج رگرسیون چندمتغیره نشان می دهد که 9/33 درصد از تغییرات میزان توسعه سیاسی توسط متغیرها تبیین می شود. دینداری کمترین و اعتماد سیاسی بیشترین اثر را بر توسعه سیاسی دارند. بنابراین باید به نقش اعتماد سیاسی و باورهای دینی در افزایش و تسریع توسعه سیاسی بندر گز توجه نمود.

    کلید واژگان: توسعه سیاسی, باورهای دینی, اعتماد سیاسی, کنشگران سیاسی, بندر گز}
    Jafar Mallah, Abolghasem Heidarabadi *, Sefollah Farzaneh

    Bandar Gaz city has not grown significantly in the field of political development and the level of political participation and activity of political parties in it is low. Political development is influenced by social and cultural factors, including political trust and religious beliefs. The present article aimed to analyze the effects of political trust and religious beliefs on political development. The research method was survey and information was collected using a questionnaire. All people over 15 years old in Gaz port have been selected as the statistical population, which is equal to 36785 people. The sampling method is multi-stage cluster and the sample size according to Cochran's formula is 380 people. The measurement tool has a formal validity and its reliability for the political development variable is equal to 0.790.The findings show that the average political development is 2.01, which is a higher than average number. The dimension of political participation with an average of 2.31 has the highest average and the dimension of political freedom with an average of 1.76 have the lowest value among the dimensions of political development. The variables of religiosity and political trust have a positive and direct relationship with the level of political development. The results of multivariate regression show that 33.9% of the changes in political development are explained by variables. Religiosity has the least effect and political trust has the most effect on political development. Therefore, the role of political trust and religious beliefs in increasing and accelerating the political development of Gaz port should be considered.

    Keywords: political development, religious beliefs, political trust, Political Activists, Bandar Gaz}
  • مهین فدائی *

    باورهای دینی در همه ابعاد زندگی انسان، تاثیرات بسزایی دارد و تقویت این باورها باعث افزایش سلامت روان افراد می‌شود. هدف این پژوهش بررسی تاثیر باورهای دینی بر کاهش پرخاشگری دانش‌آموزان بود. پژوهش حاضر، از نوع تحقیق نیمه تجربی با پیش و پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دخترانه دین و دانش گندمکار بود 30 دانش‌آموز دختر مقطع متوسطه بر اساس معیارهای ورود انتخاب شدند. آن‌ها در دو گروه آزمایشی و کنترل تخصیص تصادفی شدند. با استفاده از پرسشنامه پرخاشگری (AGQ) مورد ارزیابی قرار گرفتند، سپس افراد در گروه آزمایش به مدت 4 هفته طی 8 جلسه 45 دقیقه‌ای تحت آموزش باورهای دینی با رویکردشناختی-رفتاری با قرار گرفتند. یافته‌ها در نرم‌افزار SPSS-22 ثبت و با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس مورد تحلیل واقع شد، نتایج حاصل از تحقیق نشان داد باورهای دینی بر کاهش پرخاشگری دانش‌آموزان اثرگذار است.

    کلید واژگان: دین, باورهای دینی, پرخاشگری}
    Mahin Fadaei *

    -Religious beliefs have significant effects on all aspects of human life, and strengthening these beliefs increases people\'s mental health. The purpose of this research was to investigate the effect of religious beliefs on reducing students\' aggression. The current research is a semi-experimental type of research with a pre- and post-test with a control group. The statistical population of this research included all female students of Gandhamkar religion and knowledge. 30 secondary school female students were selected based on the entry criteria. They were randomly assigned into two experimental and control groups. They were evaluated using the Aggression Questionnaire (AGQ), then the people in the experimental group were trained in religious beliefs with a cognitive-behavioral approach for 4 weeks in 8 sessions of 45 minutes. The findings were recorded in SPSS-22 software and analyzed using the analysis of covariance test. The results of the research showed that religious beliefs are effective in reducing students\' aggression.

    Keywords: Religion, religious beliefs, aggression}
  • محمدجواد بگیان کوله مرزی*، مهدی یوسفی، مسلم قبادیان، سجاد رستمی، مریم حقانی

    در دو دهه ی گذشته شاهد افزایش تعداد مطالعاتی بوده ایم که تاب آوری در برابر خودکشی را بررسی کردند و تعداد زیادی از مطالعات اکنون در مورد این موضوع منتشر شده اند. این پژوهش با هدف الگوی ساختاری سرسختی روان شناختی، باورهای دینی با تاب آوری در برابر خودکشی: نقش میانجی گری ابعاد مثبت شفقت به خود انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری است. جامعه ی آماری این پژوهش را تمام دانش آموزان مقطع متوسطه ی دوم شهرستان نورآباد (دلفان) در سال تحصیلی 1399 تشکیل می دهند. نمونه ی پژوهش 350 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه ی دوم شهرستان نورآباد (دلفان) بود که به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند و به پرسش نامه های سرسبختی روان شناختی  کوباسا، مدی و خان (1982)، باورهای دینی محقق ساخته، تاب آوری در برابر خودکشی عثمان و همکاران (2004) و ابعاد مثبت شفقت به خود، ریس و همکاران (2011) به صورت آنلاین پاسخ دادند. جهت ارزیابی الگوی پیشنهادی، از الگویابی معادلات ساختاری و AMOS ویراست 22 و SPSS27 استفاده شد. نتایج حاصل از ضریب همبستگی نشان داد که بین ابعاد باورهای دینی، سرسختی روان شناختی با ابعاد مثبت شفقت به خود و تاب آوری در برابر خودکشی رابطه ی مثبت و معنی داری وجود داشت (001/0≥P). یافته ها حاکی از برازش مناسب الگوی پیشنهادی با داده هاست. نتایج مدل یابی معادله ی ساختاری نشان داد که 62 درصد از واریانس ابعاد مثبت شفقت به خود توسط باورهای دینی، سرسختی روان شناختی و 69 درصد از واریانس تاب آوری در برابر خودکشی توسط باورهای دینی، سرسختی روان شناختی و ابعاد مثبت شفقت به خود تبیین می شود. سطوح پایین باورهای دینی، سرسختی روان شناختی و ابعاد منفی شفقت به خود را می توان به عنوان یک عامل تشدیدکننده ی اقدام به خودکشی در نظر گرفت که شدت رابطه بین خطر و اقدام به خودکشی را افزایش می دهند.

    کلید واژگان: سرسختی روان شناختی, باورهای دینی, تاب آوری در برابر خودکشی, شفقت به خود}
    MohammadJavad Bagiyan Koulemarzi*, Mahdi Yousefi, Moslem Ghobadiyan, Sajad Rostami, Maryam Hagahani

    The last two decades have seen an increase in the number of studies examining resilience to suicide, and a large number of studies have now been published on the subject. The aim of this study was to construct a structural model of Structural pattern of psychological hardiness, religious beliefs with resilience to suicide: The mediating role of positive dimensions of self-compassion. The research method is descriptive-correlation modeling of structural equations. The statistical population of this study consists of all high school students in nourabad (Delfan) in the academic year (2020 s.c.). The research sample was 350 high school students in nourabad Delfan city who were selected by cluster sampling method and used the psychological hardiness questionnaires of Maddi et al. (1982), religious beliefs developed, resistance to Osman's suicide et al (2004) and the positive dimensions of compassion responded to Reese et al (2011) online. Structural equation modeling and AMOS edition 22 and SPSS 26 were used to evaluate the proposed model. The results of the correlation coefficient showed that there was a positive and significant relationship between the dimensions of religious beliefs, psychological hardiness with positive dimensions of self-compassion and resilience to suicide (P≥0.001). The findings indicated that the proposed model fit well with the data. The results of structural equation modeling showed that 62% of the variance of positive dimensions of self-compassion is explained by religious beliefs, psychological hardiness and 69% of the variance of resilience against suicide is explained by religious beliefs, psychological hardiness and positive dimensions of compassion. Low levels of religious beliefs, psychological hardiness, and negative dimensions of self-compassion can be considered as an aggravating factor in suicide attempts that increase the severity of the relationship between risk and suicide attempt.

    Keywords: Psychological hardiness, Religious Beliefs, Suicide Resilience, Self-Compassion, Covid-19}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال