به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « بوم فمینیسم » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • بهناز زرمهری، مهیار علوی مقدم*، محمود فیروزی مقدم
    در میان داستان نویسان معاصر، منیرو روانی پور در آثار خود از طبیعت و ارتباط مستقیم و غیرمستقیم عناصر آن با زندگی آدمی به ویژه جنس زن سخن به میان آورده است. ازاین رو، طبیعت یکی از بن مایه های داستان های این نویسنده به شمار می رود. جنبش های فمینیستی بسیاری در دوران معاصر، بر نقش مخرب مردان در زیست بوم تاکید می ورزند. این جنبش های فمینیستی با اشاره به ستم تاریخی مردان علیه زنان، بر این موضوع تاکید می کنند که تبعیض های جنسیتی نه تنها به منافع زنان آسیب رسانده، بلکه طبیعت را با خطر نابودی کامل مواجه کرده است. در پژوهش حاضر، با استناد به منابع کتابخانه ای، روش تحلیل کیفی داده ها و روش استدلال استقرایی مجموعه داستان های سنگ های شیطان اثر منیرو روانی پور با نظرداشت چارچوب های نظریه بوم فمینیسم کاویده می شود تا در نهایت، نقش زنان در سامان دادن به طبیعت و ارتباط با مظاهر آن آشکار شود و نیز، به کارکرد مخرب مردان در این زمینه پرداخته شود. دراین پژوهش، از میان رویکردهای این نظریه، به مبانی تعامل فرهنگی/ نمادین اشاره شده است که بیان می دارد زنان و طبیعت از دید مفهومی، نمادین و فرهنگی به هم مرتبط هستند. نتایج تحقیق نشان می دهد که شخصیت های زن در رمان سنگ های شیطان، در شاخصه های باروری، زایش و تغذیه رسانی با طبیعت اشتراک دارند. همچنین، نگاه نمادین به این عناصر در لایه های زیرین اندیشه های منیروروانی پور دیده می شود. علاوه بر این، مواردی چون زنده انگاری عناصر طبیعت از دید زنان، گرایش زنان به سحر و جادو، بازنمایی و ایجاد دوگانه های انسان/ طبیعت و نیز زن/ مرد، تعابیر و خوانش ویژه زنانه از تغییرات زیست محیطی، آثار سوء فاصله گرفتن آدمی از طبیعت در مجموعه داستانی سنگ های شیطان بازتاب داشته اند که در همه موارد با مبانی نظریه بوم فمینیسم همخوانی دارد.
    کلید واژگان: منیرو روانی پور, سنگ های شیطان, زن, بوم فمینیسم, تعامل فرهنگی و نمادین}
    Behnaz Zarmehri, Mehyar Alavi Moghaddam *, Mahmoud Firouzimoghaddam
    Among the contemporary story writers, Moniro Ravanipour has talked about nature and the direct and indirect relationship of its elements with human life, especially the female sex. Therefore, nature is considered one of the foundations of this author's stories. On the other hand, many feminist movements in the contemporary era emphasize the destructive role of men in the ecosystem. Referring to the historical oppression of men against women, these feminist movements emphasize that gender discrimination has not only harmed the interests of women, but has also threatened nature with complete destruction. In the present research, citing library sources, the method of qualitative data analysis and the method of inductive reasoning of the collection of stories of the devil's stones by Moniro Ravanipour are analyzed with the framework of the theory of eco-feminism in mind. Finally, the role of women in arranging the nature and the relationship with its manifestations should be revealed, and also, the destructive function of men in this field should be discussed. In this research, among the approaches of this theory, the basics of cultural/symbolic interaction have been mentioned, which states that women and nature are conceptually, symbolically and culturally related. The results of the research show that the female characters in the novel The Devil's Stones share the characteristics of fertility, childbirth and nutrition with nature. Also, the symbolic view of these elements can be seen in the lower layers of Moniro Ravanipour’s thoughts. In addition, things such as the vividness of the elements of nature from the perspective of women, the tendency of women to magic, the representation and creation of dualities of man/nature as well as woman/man, women's special interpretations and readings of environmental changes, the effects of distance The taking of man from nature has been reflected in the collection of Satan's Stones, which in all cases is consistent with the principles of eco-feminism.
    Keywords: Moniro Ravanipour, Devil', S Stones, Woman, Eco-Feminism, Cultural, Symbolic Interaction}
  • ایوب مرادی*
    بوم نقد رویکردی جدید در مطالعات ادبی است که باتوجه به افزایش دغدغه های زیست محیطی در چند دهه ی اخیر در پی آن است تا میان ادبیات و محیط زیست پیوند برقرار نماید. اکوفمینیسم یا بوم فمینسیم نیز، شاخه ای از بوم نقد است که در پی اثبات این ادعاست که فرهنگ مردمحور در طول تاریخ به صورت توامان به زن و طبیعت آسیب های جبران ناپذیری وارد کرده است. استدلال اصلی اکوفمینیست ها آن است که سرکوب مردسالارانه، با عناوین سود و پیشرفت، طبیعت را از بین می برد. این مقاله به روش تحلیل محتوا و با رویکرد توصیفی تحلیلی، بر آن است تا رمان هستی از فرهاد حسن زاده را از منظر اکوفمینسیم، بررسی کند و عناصر این دیدگاه را در اثر یادشده، پیش چشم بیاورد. قهرمان این اثر دختر نوجوانی است که در بحبوحه ی روزهای آغازین جنگ به همراه خانواده، مجبور به ترک شهر و دیار می شود. در این رمان شواهد و تصاویر بسیاری وجود دارد که نشان دهنده ی آسیب های جنگ تحمیلی به زنان و طبیعت است. از سوی دیگر قراین متعددی نیز به چشم می آید که نشانگر وجه حمایتگری زنان از طبیعت و طبیعت از زنان است. این شواهد رابطه ی بین زنان، طبیعت و محیط زیست و نیز رابطه ی بین مردان، فرهنگ و جنگ را تایید می کند.
    کلید واژگان: بوم فمینیسم, رمان نوجوان, رمان هستی, زیست بوم}
    Ayoob Moradi *
    Eco-criticism is a new approach in literary studies that seeks to bridge the gap between literature and the environment, given the increasing environmental concerns in recent decades. Ecofeminism is also a branch of eco-criticism that seeks to prove the claim that male culture has historically inflicted irreparable damage on women and nature. According to this theory, men are related more to culture and women more to nature. Although this idea is itself strongly opposed by feminists themselves, a historical study of the subject shows that women have always, willingly or unwillingly, more than men, connected with nature which is the main source of human food production because women have played a key role in providing food for the family. On the other hand, in all eras, especially in recent decades when the issue of ecological vulnerability to industrial advances has been addressed, women have taken far more serious steps than men to protect the environment.Farhad Hassanzadeh's novel "Hasti" is the story of a teenage girl who is forced to leave her hometown with her family in the early days of the war against Iraq. This novel, in addition to being focused on the effects of war on girls and women, shows that the author's attention is drawn to environmental concerns.
    Keywords: Adolescent Novel, ecofeminism, Ecology, Hasti}
  • هستی قادری سهی قادری سهی، مهیار علوی مقدم*، ابراهیم استاجی، علی تسنیمی

    بحران های زیست محیطی دوران معاصر، بشر را به جست وجوی راه حل های بنیادین برای گذار از این بحران ها و پیامدهای آن واداشته است. بوم فمینیسم به عنوان روی کردی برآمده از فمینیسم با اندیشه های زیست بوم گرایانه، سعی در تغییر اندیشه هایی دارد که صرفا در پی مدیریت پی آمدهای بحران محیط زیست است. بوم فمینیست ها اندیشه های توسعه طلبانه بی حد و حصر مردان را از دلایل اصلی تخریب محیط زیست می دانند و در پی آن هستند که جای گاه زنان را در جامعه با مردان برابر سازند و مردان را از اندیشه های سلطه جویانه برحذر دارند. روابط زنان با طبیعت، ارتباط بین سلطه بر زن و طبیعت و نقش زنان در حل مشکلات اکولوژیکی، مبانی اساسی بوم فمینیسم هستند. شاهنامه فردوسی به عنوان یک اثر حماسی، تاثیراتی بسزا در اندیشه و فرهنگ ایرانیان داشته است و بررسی آن با تکیه بر اندیشه های بوم فمینستی می تواند راه بر باشد. در این مقاله، با تکیه بر منابع کتاب خانه ای و روش تحلیلی توصیفی، به بررسی بوم فمینیستی سوگواری ها و مویه های زنان (تهمینه، فریگیس و کتایون) در شاهنامه پرداخته ایم. حاصل این پژوهش آن است که این سو گواری ها در قریب به اتفاق موارد راه کاری است زنانه، برای ایستادن در برابر توسعه طلبی مردان؛ توسعه طلبی هایی که با جنگ و تخریب محیط زیست پیوندی تنگاتنگ دارد و از این نظر با گمانه های بوم فمینیست ها هم خوان و هم سو است.

    کلید واژگان: زیست بوم, بوم فمینیسم, مویه, شاهنامه}
    Hasti Ghaderi Sohi Ghaderi Sohi, Mehyar Alavi Moghaddam *, Ebrahim Estaji, Ali Tasnimi

    Environmental crisis in the present era have led man to seek fundamental solutions to overcome these crisis and their consequences. Ecofeminism as an approach branching from feminism with Eco environmental beliefs attempts to change the beliefs that are merely after managing the consequences of the environmental crisis.  Eco feminists regard endless developing oriented beliefs of men as the main reason for the destruction of the environment and they are after finding ways to equalize the standpoint of women with men and prevent men to carry out their dominant intentions.  The relationship of women with nature, the connection between dominance over woman and nature, and the role of women in solving the ecological problems are among the main tenets of Eco feminism.  As an epic masterpiece, Shahnameh has exerted significant influence over the Persians thought and culture and its study with the Ecofeministic eye could prove beneficial.  Relying on the library sources and employing descriptive analytic method this article aims to examine the mourning and weeping of women (Tahmineh, Farangis, and Katayun) in Shahnameh from the perspective of Ecofeminism.  The outcome of the research is that this mourning in most cases is feminine device to stand against the dominance of men, and their hunger for development and expansion; expansion which is closely connected with the war and destruction of the environment and in this regard it goes hand in hand with eco feministic purposes.

    Keywords: Eco environment, Eco feminism, weeping, Shahnameh}
  • مسلم ذوالفقارخانی*

    در میان مطالعات میان رشته ای، نظریه ادبی بوم نقد که به مطالعه ادبیات و زیست بوم می پردازد نظریه ای کمتر شناخته شده و در عین حال، درخور توجه در این گونه مطالعات است. بوم نقد، بازگشتی دوباره به پیوند خواننده، متن و جهان است و واکنشی در برابر پسامدرنیسم و پساساختارگرایی به شمار می رود که به مطالعه بین ادبیات و محیط زیست می پردازد؛ لذا این نظریه، با جنبش اجتماعی و فکری فمینیسم که به ارتقای موقعیت اجتماعی زنان در جامعه می اندیشد، پیوند یافته است. یکی از جنبش های فمینیستی که به بررسی دلایل نابودی طبیعت و محیط زیست می پردازد و نیز به ستیز با استثمار زنان در اجتماع برمی خیزد و بر این باور است که این استثمار در پناه روابط مردسالارانه و تنزل جایگاه زن و طبیعت صورت گرفته، «مکتب اصالت زن طبیعت» (بوم فمینیسم) است که از پیوند «بوم نقد» و «فمینیسم» شکل گرفت. برابری های اجتماعی، تبیین موقعیت زنان و ارایه تصویری از جامعه مطلوب برای همه، از جمله اصول و مبانی فمینیسم است. اساسی ترین پرسش مکتب «بوم فمینیسم» این است که مردان تا چه حد حق دارند در آثار ادبی از سوی زن سخن بگویند؟ جدی ترین بحث های نقد فمینیستی در زبان فارسی را می توان در شعر «فروغ فرخزاد» یافت. او نخستین شاعری است که احساسات زنانه خود را آزادانه تر از دیگران بیان کرده و زبان و اندیشه او، کاملا زنانه، لطیف، پاک و بی آلایش است. این مقاله می کوشد تا نگرش بوم فمینیسم رادرشعر فروغ فرخزاد بازشناخت و واکاوی نماید؛ از این رو، «هستی شناسی طبیعت»، «فصول و گردش ایام»، «عناصر چهارگانه»، «درخت و گیاه» و «موجودات زمینی و آسمانی» در پیوند با زبان و اندیشه فروغ فرخزاد مورد کنکاش قرار گرفته است. مقاله حاضر می کوشد به این پرسش پاسخ دهد که در شعر و افکار شاعر، مفاهیم طبیعت گرایانه تا چه اندازه بازتاب داشته است و دغدغه‏های فروغ فرخزاد نسبت به محیط و زیست‏بوم خود چگونه بوده است.

    کلید واژگان: بوم فمینیسم, مطالعات میان رشته ای, فروغ فرخزاد, ادبیات تطبیقی}
    Moslem Zolfagharkahni*

    Ecocriticism, which studies the relationship between literature and ecology, is one of the less-known but worthy of research fields of study among interdisciplinary studies. Ecocriticism could be considered as a return to the view that fosters the interrelationship between the reader, the text, and the external world and is a reaction to Postmodernism and Post-structuralism. Ecocriticism has its links to the social and intellectual movement of Feminism which strives to improve the status of women in society. One of the feminist movements which focuses on the causes of the destruction of nature and earthly environment and also guards against the exploitation of women in society is Eco-feminism, which connects Ecocriticsm to Feminism, and has the central notion that the exploitation of women in society originates from male-dominated world and the decline of the status of women and nature. The most significant question for which Feminism attempts to find an answer is to what extent men are legible to speak on behalf of women in literary texts. Hence, Feminism led to Feminist Literary Criticism. In Modern Persian Literature, the most serious and influential Feminist Criticism could be seen in Forough Farrokhzad’s poetry. She is the first Persian female poet who frankly disclosed her feminist desires and hopes in a feminine, pure, and humble language while illustrating the world of women in contemporary Iran. The goal of this study is to explore Ecofeminist traces in Forough Farrokhzad’s poetry. Therefore, the following themes and issues which may help to connect her thoughts and language to nature are presented: “The Nature Ontology”, “The Seasons and Time Passage”, “The Four Major Elements in Nature”, “The Tree and The Plant”, and “The Earth and The Sky Creatures”. The present study strives to see the extent to Nature is reflected in the thoughts and poetry of Forough Farrokhzad and to show her main concerns with respect to Nature and Ecology.

    Keywords: Ecocriticism, Poss-tructuralism, Postmodernism, Women, Ecology, Forough Farrokhzad’s poetry}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال