به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « تصرف » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • نرگس دهقان*، سید حسن وحدتی شبیری
    زمینه و هدف

    یکی از مباحث بسیار حائز اهمیت و قابل توجه در فقه اسلامی که امروزه کاربرد بسیاری در حقوق نیز دارد موضوع غصب اموال بدون مالک است. هرچند ماده 308 قانون مدنی، در تعریف غصب و ماده 311 همین قانون در ضمان غصب مقرر شده است اما این مواد درمورد تحقق غصب نسبت به اموال بلامالک صراحتی ندارد. این پژوهش در پی بررسی امکان تحقق غصب و ضمان آن در صورت استیلا بر این گونه اموال است.

    مواد و روش ها

    روش مطالعه و گردآوری اطلاعات و یافته های پژوهش، توصیفی-تحلیلی می باشد.

    ملاحظات اخلاقی:

     کلیه اصول اخلاقی حاکم در پژوهش، در تقریر این مقاله رعایت شده است.

    یافته ها و نتیجه گیری

    برخی ضمان غصب در چنین شرایطی را ممکن نمی دانند. این گروه با استناد به اینکه حقوق عمومی قابلیت تملک اختصاصی برای استفاده کنندگان ندارد و صرفا حق تقدم در انتفاع از حق ایجاد می شود، در امکان تحقق ضمان غصب نسبت به تصرفات در اموال بدون مالک تردید دارند و بر این باورند تصرف در اموال خصوصی و اموال دولتی به معنی خاص با تصرف در مباحات، اموال و مشترکات عمومی متفاوت است. این نوشتار ضمن تحلیل متفاوت و متمایز عناصر و شرایط غصب، کوشیده است وضعیت امکان تحقق غصب و مسوولیت ناشی از آنرا در اموال بلامالک نظیر اموال عمومی و مشترکات عمومی ارزیابی نموده و در نهایت مسوولیت غاصب نسبت به تصرف این اموال را مورد بررسی قرار دهد.

    کلید واژگان: اموال عمومی, بلامالک, تصرف, غصب, مشترکات عمومی}
    Narges Dehghan*, Seyed Hassan Vahdati Shobeiri
    Background and Purpose

    One of the most important in Islamic jurisprudence, which is also widely used in law today, is the issue of usurpation of property without an owner. Although Article 308 of the Civil Code defines usurpation and Article 311 of the same law stipulates the guarantee of usurpation, these articles are not clear about usurpation of ownerless property. This research investigates the possibility of realizing usurpation and guaranteeing it in case of usurpation of such property.

    Materials and Methods

    The method of studying and gathering information and research findings is descriptive-analytical.

    Ethical Considerations:

     All ethical principles governing research have been observed in the presentation of this article.

    Findings and Conclusions

    Some people do not consider it possible to guarantee usurpation in such circumstances. This group, referring to the fact that public rights do not have the ability of exclusive acquisition for users and only the right of priority is established in the use of the right, they doubt the possibility of realizing the guarantee of usurpation in relation to the possession of property without an owner, and they believe that the possession of private property and Government property is different in a special sense from possession of public property and commons. This article, while analyzing different and distinct elements and conditions of usurpation, has tried to evaluate the possibility of realizing usurpation and the resulting responsibility in ownerless property such as public property and public commons, and finally examine the usurper's responsibility for the possession of this property.

    Keywords: Public Property, Ownerless, Possession, Usurpation, Public Commons}
  • سعید محجوب*، محمدتقی مرادی

    از دیرباز، دفن اموات در املاک شخصی، مانند دفن بسیاری از مشاهیر در منازل شخصی خود، در جوامع گوناگون با انگیزه های مختلفی صورت پذیرفته است. حکم اولیه اسلام در این خصوص، با استناد به دلایلی هم چون «سنت معصوم»، «عدم ردع شارع» و «قاعده تسلیط»، جواز دفن اموات در املاک شخصی است. با این حال، پس از گسترش شهرنشینی و اقتضائات دوران جدید، و با توجه به مفاسد احتمالی فراوان، نمی توان حکم اولیه پیش گفته مبنی بر جواز دفن را، به صورت مطلق صادر کرد. در نظام حقوقی ایران نیز، اگر چه مطابق با ماده 30 قانون مدنی که با اقتباس از قاعده فقهی تسلیط، به مالک حق تصرف همه جانبه بر مایملک خویش اعطاء شده است، لکن با توجه به ماده 132 از همان قانون که قیود تحدیدکننده این حق را برشمرده است، و هم چنین ماده 635 از باب تعزیرات قانون مجازات اسلامی، هم اینک اصل بر ممنوعیت مطلق دفن اموات در املاک شخصی است. نگارندگان این ممنوعیت مطلق را با ایراداتی مواجه دانسته اند و در ضمن پژوهش حاضر پیشنهاد شده است که در صورت متعارف بودن این تصرف، اخذ گواهی رسمی دفن، عدم اضرار به غیر، عدم ایجاد آسیب روانی، عدم شیوع بیماری های محیطی، و به علاوه جبران خسارت احتمالی توسط مالک در صورت تاثیرگذاری منفی این امر بر ارزش املاک مجاور، دفن اموات در املاک شخصی به صورت موردی مجاز دانسته شود.

    کلید واژگان: قاعده تسلیط, قاعده لاضرر, فقه اجتماعی, تصرف, مسئولیت مدنی}
    Saeed Mahjoob *, Mohammadtaghi Moradi

    Introduction:

    The tradition of burying the deceased on private properties, resulting in the formation of family gravesites outside public cemeteries, is a practice driven by a complex mix of emotional, financial, and urban development considerations. This practice, which includes the establishment of family mausoleums by aristocratic families and notables, is historically rooted in various countries, including Islamic religious cities concerning certain esteemed Islamic scholars. While some of these private burial sites have transitioned into public cemeteries, their inception was not intended for public use, underscoring a tradition of proprietary control over such burials. The practice raises significant questions within the framework of Islamic jurisprudence and law, especially concerning absolute legal authority of the owner to exercise dominion or control over property [Taslit] (absolute right of an owner to deal with his property as he wishes) and its implications for burying individuals on private property. This inquiry seeks to explore the stance of Islamic law and jurisprudence, alongside modern legal systems, on the legality and permissibility of such burials amidst contemporary urban and societal challenges.

     Research Question :

    The central question guiding this research is whether Islamic law and jurisprudence, alongside national laws in Islamic countries, permit the burial of the deceased on private property, given the broad implications for urban development, public health, and societal norms. This question encompasses the investigation of the extent to which the principle of Dominance within Islamic jurisprudence allows for such practices and how contemporary urban living requirements and societal interests intersect with or diverge from these traditional practices.

     Research Hypothesis :

    The hypothesis posited by the authors suggests a potential reconciliation between the Islamic jurisprudential rule of absolute legal authority of the owner to exercise dominion over property [Tasleet] and the no harm principle [La-Za’rar], proposing that it might be permissible to bury the deceased on one's private property under specific circumstances. This hypothesis implies a nuanced understanding of property rights within Islamic law that accommodates the evolving needs of modern urban societies while adhering to Islamic legal principles and societal values.

    Methodology & Framework, if Applicable:

    The methodology adopted in this study is descriptive, analytical, and doctrinal, aiming to dissect and understand the multifaceted issue of burial on private properties within the context of Islamic jurisprudence and law. This approach involves an extensive review of primary and secondary sources, including jurisprudential rulings, works of Islamic scholars, and legal texts, to elucidate the foundational Islamic ruling on burial practices. The analysis further extends to the examination of modern positive law, particularly Iranian Civil Law and Islamic Penal Code, and its treatment of such burials considering environmental, social, and urban development aspects. The doctrinal framework is employed to interpret and reconcile traditional Islamic rulings with contemporary legal standards and societal expectations, aiming to provide a comprehensive understanding of the subject matter and propose viable legal and religious solutions.This paper presents a thorough investigation into the complex interplay between religious doctrine, legal principles, and societal needs regarding the burial of the deceased on private properties. By examining the practice through the lenses of Islamic jurisprudence and contemporary law, the study seeks to offer insightful perspectives and potential reconciliations that respect both traditional values and modern realities.

    Results & Discussion :

    The comprehensive analysis conducted in this study reveals a nuanced spectrum of perspectives within Islamic jurisprudence and Iranian law regarding the burial of the deceased on private properties. Central to this discourse is the principle of personal ownership and the rights it encompasses, which traditionally include the disposition of property in various manners, burial of the deceased being one such manner. Despite some Islamic scholars' interpretation of narrations from the Prophet of Islam (PBUH) as prohibiting such burials, a closer examination and alternative interpretations suggest that the practice can indeed be permissible. This permissibility is supported by the Sunnah of the Ahl al-Bayt, absence of explicit prohibition by the Islamic legislator, and the overarching principle of dominion over one's possessions.    However, the discourse does not end with the establishment of permissibility. The study delves deeper into the social jurisprudence perspective, highlighting significant concerns associated with private burials, such as psychological distress, potential for disease transmission, environmental degradation, and harm to others. These concerns present formidable challenges to the outright acceptance of burial on private property as a permissible act. The Iranian legal system's stance, reflecting these concerns, explicitly prohibits such burials, incorporating both criminal penalties and provisions for civil damages in cases where private burials cause harm.

    Conclusion:

    The intricate interplay between religious doctrine, legal standards, and social welfare culminates in a complex yet critical conclusion regarding the burial of the deceased on private property. While Islamic jurisprudence provides a foundational permissibility based on property ownership and rights, the practice's potential social, health, and environmental repercussions necessitate a more cautious approach. The study underscores that the absolute prohibition observed in Iranian substantive law, although seemingly at odds with traditional Islamic rulings and historical practices, is primarily justified by the tangible risks associated with private burials.     However, the study proposes a balanced approach, advocating for legislative reforms that allow for exceptions under stringent conditions. Such conditions include societal acceptance, absence of harm, and cases where the deceased's burial site could serve a broader community interest, such as promoting knowledge or religious devotion, typically applicable to celebrities or scholars. This approach aims to reconcile the initial permissibility with contemporary societal needs and legal frameworks, suggesting a case-by-case evaluation rather than a universal application.Furthermore, the discussion on affordability and access to public cemetery spaces opens another dimension to the debate, suggesting economic considerations as a potential justification for private burials in specific scenarios. This perspective highlights the need for a legal and religious framework that accommodates both traditional Islamic principles and the practicalities of modern societal living. In conclusion, while the study affirms the foundational permissibility of burial on private property within Islamic jurisprudence, it also acknowledges the multifaceted challenges posed by such practices. The recommendation for a legislative approach that allows for exceptions under carefully defined conditions reflects an attempt to harmonize religious principles with the realities of contemporary urban life, emphasizing the importance of adaptability and consideration for the common good in Islamic law and jurisprudence.

    Keywords: Dominance Rule, No-Harm Principle, Social Jurisprudence, Disposition, Civil Liability}
  • هادی جمشیدی، حیدر امیرپور*، قاسم جعفری، رضا محبی مجد

    درباره این که تقاص از مال مورد امانت برای شخص مستودع با فرض تحقق سایر شرایط تقاص، امری جایز بوده یا نه، به رغم محل ابتلاء بودن، در قوانین موضوعه به آن پرداخته نشده است؛ اما پژوهش در منابع فقهی، حاکی از چالش بر انگیز بودن این مساله میان فقیهان متقدم و معاصر است به گونه ای که سه دیدگاه فقهی قابل طرح است: گروهی از فقیهان قائل به حرمت و گروهی دیگر به شرط ذکر دعای مذکور در برخی روایات، قائل به جواز شد ه اند؛ و برخی دیگر قائل به جواز همراه با کراهت شده اند. با واکاوی مبانی فقهی مساله و مخصوصا با هم افزایی مبانی فقهی دیدگاه ها، نظر نگارندگان مبتنی بر طرح دیدگاه نو با تلفیقی از دیدگاه دوم و سوم است؛ به این ترتیب در فرضی که غیر از مال ودیعه، اموال دیگری از بدهکار در دسترس صاحب حق باشد، حکم تقاص از مال ودیعه، جواز همراه با کراهت است، اما اگر تنها مال در دسترس صاحب حق، همین مال ودیعه بوده و امکان دسترسی به اموال دیگر وی به هیچ نحوی میسور نباشد همسو با دیدگاه دوم، می توان قائل به جواز بدون کراهت شد. از آنجا که شائبه شمول اطلاق مواد 617، 619 و 620 قانون مدنی که حاکم بر لزوم رد امانت و حرمت تصرف در آن بوده، به محل بحث وجود دارد از قانونگذار عرفی انتظار است با تفصیل در نوع تصرف در مال ودیعه، تصرف به عنوان تقاص را وجاهت قانونی ببخشد.

    کلید واژگان: تقاص, ودیعه, احقاق حق, تصرف, عمومات و اطلاقات}
    Hadi Jamshidi, Heydar Amirpour *, Ghasem Jafari, Reza Mohebi Majd

    Whether or not it was permissible to pay tribute to the person in trust with the assumption of humiliation of other conditions of mutual respect, despite being the place of development، It has not been addressed in the laws of the subject, but research in the jurisprudential sources، It is indicative of the challenge of this issue among the jurists of the wise and contemporary in such a way that three jurisprudential views can be designed: A group of jurists with respect and another group, on the condition of mentioning the prayer mentioned in some narrations, gave a license to be allowed to write; and some others gave a license with a license with a license. By examining the jurisprudential foundations of the problem and especially with the synergy of the jurisprudential foundations of the views of the people, the opinion-writers are based on the new perspective plan with a combination of the second and third perspectives؛ thus, in an assumption that other than the deposit, other property of the debtor is available to the owner of the right to know, the verdict of the deposit is a license with the fraud، But if only the property is available to the rightful owner, the same property is a deposit and the possibility of access to his other property is not in any way consistent with the second point of view، Can afford a license without aberration. Since the provisions of Articles 617, 619 and 620 of the Civil Code, which governs the necessity of rejecting the trustworthiness and sanctity of the wise، To the place of comparison, there is a discussion of the common lawmaker waiting to give the decision in detail in the type of purification of the people in the property of the deposit, the purification of the people as the pursuit of the law.

    Keywords: Measure, Deposit, Copyright, Sufferers, Generalities, Information}
  • مهدی معظمی گودرزی*، احمد دیلمی

    یکی از مباحث مهم در خیارات، چگونگی سقوط خیار است. سوٴال اصلی در این پژوهش از نقش تصرف در عقد متزلزل به موجب خیار مجلس است، که با روش توصیفی تحلیلی به آن پاسخ داده شده است. براساس یافته های این تحقیق: اولا ملاک تحقق مصادیق تصرف عرف است؛ ثانیا تصرف به عنوان مسقط خیار مجلس امری پذیرفته شده است؛ ثالثا برای تحقق تصرف نیازی به احراز رضایت به بیع و اسقاط خیار نیست. به عبارت دیگر، تصرف موضوعیت دارد نه طریقیت؛ رابعا قدر متیقن این حکم، سقوط خیار مجلس با تصرف مشتری در مبیع است. اما نسبت به تعمیم حکم آن به تصرف فروشنده در ثمن (مصداق ماده 450 ق.م) و تصرف فروشنده در مبیع و تصرف مشتری در ثمن (مصداق ماده451 ق.م) و سایر خیارات، دیدگاه های فقهی مختلفی وجود دارد. این در حالی است که قانون مدنی، مسقط بودن تصرف نسبت به همه خیارات را در مواد 450 و 451 ق.م. پذیرفته است. تعمیم این حکم به همه خیارات در مواد مذکور، مورد انتقاد به نظر می رسد.

    کلید واژگان: تصرف, خیار مجلس, عقد متزلزل, لزوم عقد, فسخ عقد}
    Mahdi Moazami *, Ahmad Deylami

    How to extinct option is one of the most important topics in options. The role of possession in the unstable contract by option of meeting place is the main question in this research which has been answered by descriptive-analytical method. According to the findings of this research: Firstly, the criterion for realization of the examples of possession is custom; secondly, possession is accepted as an extinguishing of the right of option of meeting place and thirdly, there is no need to obtain consent to the sale (Bayʿ) and waiving options for the realization of possession. In other words, the possession has subjectivity, not instrumentality (indicative characteristic); fourthly, up to the certainty of this ruling is the extinction of the option of meeting place by customer’s possession in the object of sale. However, there are different jurisprudential views regarding the generalization of its decree to seller’s possession (Article 450 of the Civil Code) in the consideration and customer’s possession in the object of sale, and buyer’s possession in the consideration (Article 451 of the Civil Code) and other options. This is despite the fact that Civil Code accepts possession’s extinguishing of all options in articles 450 and 451 of the Civil Code. The generalization of this law to all options in the mentioned articles seems to be criticized.

    Keywords: Possession, Option Of Meeting Place, Unstable Contract, Binding Power Of Contract, Termination Of Contract}
  • محمد نجاتی*، فاروق طولی

    متخیله، قوه ای است که ترکیب و تفصیل در صور و معانی حسی، خیالی، وهمی و عقلی را انجام می دهد. فلاسفه مسلمان در مورد این قوه دو رویکرد متفاوت در پیش گرفته اند. برخی به تقلیل و حتی انکار آن معتقدند و برخی دیگر نیز وجود آن را پذیرفته اند. فلاسفه معتقد به وجود این قوه، بیشتر دو گونه کارکرد را به آن نسبت داده اند. کارکرد نخست، ترکیب و تفصیل صور و معانی مختلف است که البته بررسی دلایل و شواهد موجود ما را به این نتیجه می رساند که کارکرد یادشده، فعل خود نفس و نه قوه ای از قوای آن می باشد. کارکرد دوم نیز تبدیل مفاهیم کلی وحی به جزئیات و محسوسات و همچنین تمثل صور عقلی وحیانی است. با این وجود، فلاسفه بزرگ مسلمان از جمله ابن سینا و ملاصدرا با تاکید بر کارکرد حس مشترک و خیال پیامبر9 در مشاهده و ادراک صور و معانی جزئی و محسوس وحیانی، از این کارکرد قوه متخیله چشم پوشیده اند؛ بر خلاف آنچه برخی معاصرین درباره فاعلیت نفس پیامبر9 در فرایند دریافت وحی مطرح می کنند.

    کلید واژگان: متخیله, : تصرف, ابن سینا, ملاصدرا, وحی}
    Mohammad Nejati *, Farugh Tooli

    Imagination is the faculty that performs the combination and elaboration of sensory, imaginary, illusory and intellectual forms and meanings. Muslim philosophers have taken two different approaches regarding this faculty. Some believe in reducing and even denying it, while others accept its existence. Philosophers who believe in the existence of this faculty have mainly attributed two types of functions to it. The first function is the combination and elaboration of different forms and meanings, which, of course, the examination of the available reasons and evidence leads us to the conclusion that the mentioned function is the action of soul (nafs) itself and not one of its faculties. The second function is to transform the general concepts of revelation into details and sensible objects, as well as to ideate the intellectual revelatory forms. Nevertheless, the great Muslim philosophers, including Ibn Sīnā and Mullā Ṣadrā, have turned a blind eye to this function of the imagination by emphasizing the function of the Prophet's common sense and imagination in observing and perceiving partial and tangible revelatory forms and meanings, contrary to what some contemporaries bring up about the subjectivity of the Prophet's soul in the process of receiving revelation.

    Keywords: Iamginal, Modification (Taṣarruf), Ibn Sīnā, Mullā Ṣadrā, Revelation}
  • سیاوش ستوده*، علیرضا لطفی دودران، مظفر باشکوه، ابراهیم نوشادی
    از مهمترین عرصه های مسیولیت مدنی، مسیولیت مدنی برگرفته از دعاوی تصرف است که طی آن فرد متجاوز؛ با ارتکاب رفتاری در ملک خویش یا دیگری، موجب ایراد خسارت به دیگران می شود. در انگلستان دعاوی تصرف در قالب دو دعوای تصرف عدوانی (معارض) و مزاحمت (خصوصی) قابل طرح بوده و برخلاف حقوق ایران دعوای ممانعت از حق پیش بینی نشده و این دعوا نیز در قالب دعوای مزاحمت مطرح می گردد. حال سوال اساسی این است که نظام حقوقی انگلستان در رسیدگی به دعاوی تصرف (تصرف معارض و مزاحمت)، از کدام یک از نظریات شناخته شده و حاکم بر مسیولیت مدنی پیروی می کند. برای پاسخ به سوال باید رویه قضایی انگلستان که مبنای اصلی سیستم حقوقی آن کشور است، مورد بررسی قرار گیرد. این مقاله با هدف مسیولیت مدنی ناشی از دعاوی تصرف در حقوق انگلستان و امکان اقتباس از آن در حقوق ایران نگارش گردید. پژوهش حاضر از نظرهدف، از نوع تحقیقات کاربردی، از نظر روش اجراء جزء تحقیقات توصیفی- تحلیلی محسوب می شود.برای جمع آوری اطلاعات از روش کتابخانه ای استفاده شده و ابزار گردآوری اطلاعات هم بیشتر نوشتاری و نظری است. یافته های پژوهش نشان داد مسیولیت مدنی ناشی از دعاوی تصرف در حقوق ایران و انگلستان بر مبنای تقصیر استوار است. البته در دعوای تصرف عدوانی خواهان برای مطالبه خسارت و اجرت المثل ایام تصرف نیازی به اثبات ورود خسارت ندارد و صرف تصرف بدون رضایت، کافی برای تحقق مسیولیت متصرف لاحق است. لیکن در دعوای مزاحمت هم در حقوق ایران و هم انگلستان خواهان باید ورود خسارت را اثبات نماید یعنی علاوه بر مداخله و اخلال در تصرف،ورود خسارت هم از ارکان اقامه دعوای مسیولیت می باشد. قضات انگلستان با تحلیل عناصر دعاوی هم سنخ، نتیجه به عمل آمده را در موارد مشابه اعمال می نمایند و به مرور تبدیل به عرف قضات می شود بدون اینکه منتظرقانون گذاری آن ازطرف قوه مقننه باشند.
    کلید واژگان: تصرف, مزاحمت, مال غیرمنقول, مسئولیت مدنی, متصرف سابق, متصرف لاحق}
    Siavash Sotoudeh *, Alireza Lotfi Dodaran, Mozafar Bashkoh, Ebrahim Noshadi
    One of the most important areas of civil liability, civil liability is derived from possession lawsuits, during which the aggressor; By committing a behavior on his own or another's property, he causes damage to others. In England, possession lawsuits can be filed in the form of two lawsuits: aggressive (adversary) and private (private) possession lawsuits, and contrary to Iranian law, there is no provision for obstruction lawsuits, and this lawsuit is also in The format of the nuisance suit is brought up. Now, the basic question is, which of the well-known and governing theories of civil liability does the English legal system follow in dealing with possession claims (opposed possession and nuisance). To answer the question, the case law of England, which is the main basis of the country's legal system, must be examined.This article was written with the aim of civil liability arising from possession claims in English law and the possibility of adapting it in Iranian law. In terms of the purpose, the present research is an applied research, and in terms of the implementation method, it is considered part of the descriptive-analytical research. The library method was used to collect information, and the data collection tool is mostly written and theoretical. The findings of the research showed that the seizure lawsuits in Iranian law include: aggressive seizure lawsuit, nuisance lawsuit, and obstruction lawsuit. Like the contracts, the legislator has stated the common and specific conditions and elements of these claims, and the persons and judicial authorities are obliged to submit them under the same title by meeting the elements and conditions mentioned in the law. The immovable property of the object of possession, the claimant's prior possession, the defendant's right of possession, and the aggressiveness of the defendant's possession are common elements of all three lawsuits. On the other hand, the findings of the research showed that the civil liability resulting from possession claims in the laws of Iran and England is based on fault. Of course, in the case of aggressive occupation, the plaintiff does not need to prove the occurrence of damages in order to claim damages and compensation for the days of occupation, and mere occupation without consent is sufficient to fulfill the responsibility of the subsequent occupant. However, in the case of nuisance both in Iranian and English law, the claimant must prove the damage, which means that in addition to interference and disturbance in possession, damage is also one of the elements of filing a liability claim. English judges, by analyzing the elements of similar lawsuits, apply the result in similar cases, and over time it becomes the custom of judges without waiting for its legislation by the legislature.
    Keywords: Possession, Disturbance, Immovable property, Civil Liability, former possessor}
  • سید مصطفی محقق احمدآبادی(داماد)، سید احمد حسینی*، محمد عیسائی تفرشی

    امروزه دراکثر نظام های حقوقی، «حسن نیت» مفهومی شناخته شده و اثرگذار در روابط حقوقی است. یکی از مهم ترین جنبه های این اثرگذاری، تاثیر حسن نیت درانتقال مالکیت است. بدین ترتیب که اگر متصرف؛ با حسن نیت بوده و از تعلق حق دیگران نسبت به مال موضوع انتقال بی اطلاع باشد، با جمع سایرشرایط، حسن نیت وی باعث می شود مالکیت به وی انتقال یافته ومصون ازتعرض مالک واقعی باقی بماند. این رویکرد درحقوق آلمان ضمن تصریح درنصوص قانونی، با وضع اصول و قواعدی توسط حقوق دانان تقویت گردیده است. درحقوق انگلیس نیزهرچند مفهوم حسن نیت به اندازه حقوق آلمان با اقبال حقوق دانان مواجه نبوده، اما اختیارات وسیع دادگاه ها و اتخاذ رویکردهای واقع گرایانه و مبتنی برموازین عدالت ازناحیه آنها سبب شده تا درموارد قابل توجهی از متصرف با حسن نیت حمایت به عمل آید و این رویکرد به برخی از قوانین موضوعه نیزتسری یافته است. درحقوق داخلی نیز مفهوم حسن نیت به رسمیت شناخته شده و دربرخی قوانین موضوعه به آن تصریح گردیده است. به نظرمی رسد باتوجه به پویایی فقه شیعه به عنوان پایه واساس احکام و قواعد درحقوق داخلی ازیک سو و فقدان هرگونه مباینت میان مبانی فقهی وموازین حسن نیت از سوی دیگر، می-توان از رویکردهای حاکم بر نظام حقوقی آلمان وانگلیس برای تقویت آن دسته ازنهادهای حقوقی داخلی که اعمال آنها منجر به حمایت ازمتصرف با حسن نیت مال غیرمی گردد، بهره جست و علاوه برآن اقدام به تغییر برخی رویکردهای سنتی نمودکه اعمال آنها منجربه تضرر متصرف باحسن نیت مال غیر می گردد.

    کلید واژگان: حسن نیت, تصرف, مال غیر, انتقال مالکیت}
    Seyyed Mostafa Mohaghegh Ahmadabadi (Damad), Seyyed Ahmad Hosseini *, Mohammad Isaei Tafreshi

    In most legal systems today "good faith" is a well-known and effective concept in legal relations. One of the most important aspects of this effect is the effect of good-faith in the transfer of ownership. So if the person in possession; was acted in good-faith and unaware of the other’s rights to the property transferred; subject to some conditions, his good-faith causes the transfer of ownership to him and remains immune from real owner. This approach has been reinforced in German law, meanwhile specifying in legal provisions, by the establishment of principles and rules by jurists. In English law, however, the concept of good-faith has not been as popular as that of German law. However, the vast powers of the courts and the adoption of realistic, justice-based approaches by them, have led to the protection of good-faith possessor and this approach has been extended to some legal provisions. The concept of good-faith is also recognized in domestic law and is specified in some legal provisions. considering the dynamism of “Shi’a jurisprudence” as the basis of rules and legal provisions in domestic law And the lack of any conflict between the essence of good-faith and this basis, It seems that The approaches of the German and English legal systems can be used to strengthen these domestic legal institutions whose actions lead to the protection of the good-faith possessor and change some traditional approaches which the application of them would lead to the detriment of the good-faith possessor.

    Keywords: good faith, possession, other&rsquo, s property, Transfer of Ownership}
  • عبدالرحیم صفایی اردکانی، مهدی شیخ موحد*، روح الله رحیمی
    زمینه و هدف

    مدیریت امور اقتصادی بخش جدایی ناپذیر هر نظام سیاسی است که بنابر شرایط قانونی، فرهنگی و مدیریتی در هر جامعه به نهاد و یا افراد خاصی واگذار شده است. این رویه در جامعه اسلامی به ولی فقیه به عنوان بالاترین مرجع واگذار شده که در این پژوهش به مبانی فقهی تصرف ولی فقیه در امور اقتصادی پرداخته خواهد شد.

    مواد و روش ها

    روش مقاله حاضر تحلیلی و توصیفی و با استفاده از ابزار کتابخانه ای است. ملاحظات اخلاقی: در نگارش مقاله حاضر، اصل ارجاع دهی دقیق و امانتداری لحاظ شده است.

    یافته ها

    مبانی فقهی متعددی از جمله مدیریت امور حسبیه، مدیریت انفال، خمس و زکات و سامان بخشیدن به امور اقتصادی در جامعه اسلامی وجود دارد که به دلیل جلوگیری از هرج و مرج و قرار گرفتن در یک نهاد معین به ولی فقیه به عنوان تداوم حکومت در عصر غیبت معصوم (ع) واگذار شده است.

    نتیجه

    مبانی فقهی تصرف ولی فقیه در امور اقتصادی ناشی از نیاز جامعه اسلامی به واگذار کردن امور به یک مرجع آگاه به احکام دین و سامان دادن به امور اقتصادی بوده که در جوامع مختلف به اشکال مختلف وجود دارد. اما در جامعه اسلامی از دیرباز در زمره اختیارات فقیه دانسته شد.

    کلید واژگان: ولی فقیه, تصرف, فقه امامیه, امور اقتصادی}
    Abdolrahim Safaeiardekani, Mahdi Sheikhmovahed *, Rohollah Rahimi
    Background and Aim

    The management of economic affairs is an integral part of any political system, which is entrusted to certain institutions or individuals according to the legal, cultural and managerial conditions in each society. In the Islamic society, this procedure is entrusted to the legal guardian as the highest authority, and in this research, the jurisprudential foundations of the legal guardian in economic affairs will be discussed. 

    Materials and Methods

    The method of this article is analytical and descriptive using library tools.Ethical Considerations: In writing this article, the principle of accurate and trustworthy referencing has been taken into account.

    Results

    There are many jurisprudential foundations such as the management of hasbiya affairs, the management of anfal, khums and zakat, and the organization of economic affairs in Islamic society, which, due to the prevention of chaos and being placed in a certain institution, is considered as the guardian of jurisprudence. Continuity of government in the era of absence of Masum (AS) has been entrusted. 

    Conclusion

    The jurisprudential foundations of the guardianship of the jurist in economic affairs are due to the need of the Islamic society to entrust matters to an authority that is aware of the rules of religion and to organize economic affairs, which exist in different forms in different societies. But in the Islamic society, it has long been considered among the powers of the jurist.

    Keywords: jurisprudence, Seizure, Imami Jurisprudence, economic affairs}
  • نوربخش ریاحی*

    داشتن اداره خوب، قوانین شفاف و عادلانه، مدیران شایسته و متخصص، حق شهروندان است. بالغ بر یک دهه از عمر قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان های فاقد سند رسمی مصوب 1390 سپری شده و این قانون دایمی به نظر می رسد. بااین حال، این پرسش مطرح است که آیا قانون مذکور به عنوان آخرین اراده قانون گذار ثبتی در طی این مدت نسبتا طولانی، توفیقی در تامین مناسب نیازها و مطالبات شهروندان متقاضی ثبت ملک و منافع دولت داشته است؟ پژوهش حاضر با روش توصیفی-تحلیلی این فرضیه ‏را مطرح می سازد که در این باره، قانون گذار راه را به خطا رفته و از منظر حقوق شهروندی، قانون یادشده به درستی آسیب شناسی نشده است. لذا، بازکاوی در این قانون و ارایه یک الگوی بهتر، هدف اصلی این مقاله بوده و درنتیجه، قانون گذار ثبتی ناگزیر از تجدیدنظر در این قانون است.

    کلید واژگان: تصرف, تعارض, سوابق ثبتی, مفروز, نسق}
    Noorbakhsh Riahy*

    Having good governance, transparent and fair laws, and competent and knowledgeable administrators is the right of citizens. Over a decade has passed since the enactment of the Law on Determining the Legal Status of Land and Unofficially Registered Buildings in 1390 (2011), and this law appears to be permanent. However, the question arises whether this law, as the latest legislative effort in the field of property registration during this relatively long period, has successfully met the needs and demands of citizens seeking property registration and government interests. This research, using a descriptive-analytical method, hypothesizes that in this regard, the legislator has made mistakes, and from the perspective of citizenship rights, the law in question has not been properly critiqued. Therefore, the main objective of this article has been a reexamination of this law and the presentation of a better model, ultimately suggesting that the legislator should consider revising this law.

    Keywords: possession, conflict, registration records, disconnected, framework}
  • فرانک بهمنی*، مسعوده فاضل یگانه
    زمینه و هدف

    پارادایم اسلام در موضوع زنان و حقوق آنان زمینه تغییرات بنیادی بسیاری را در نظام حقوقی جهان اسلام نسبت به زنان فراهم آورد؛ مساله استقلال مالی زوجه یکی از زیر مجموعه های چالش برانگیز این پارادایم است که ابهام در حدود آن آسیب-های پرشماری را در حوزه های مختلف به همراه دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی بازخوانی و تحلیل مفهوم استقلال مالی زوجه در پارادایم اسلام، در صدد است گستره استقلال مالی زوجه را مشخص سازد.

    روش

    پژوهش حاضر تحلیلی است و با روش کتابخانه ای اجرا شده است، داده های پژوهش با بررسی اسنادی، جمع آوری و با رویکرد استدلالی، تحلیل شده اند. قرآن و روایات به عنوان جامعه تحقیق و نظرات ناظر به اهداف پژوهش فقهاء، به عنوان مبانی تبیینی پژوهش مورد استفاده قرارگرفته است.

    یافته ها

    حاکی از آن است که برخی فقهاء گستره استفاده زنان از اموال خصوصی خود را مقید به مولفه های مقدماتی مالکیت می دانند لکن پس از تحقق مقدمات، مالکیت لا بشرط و مطلق است. گروه دوم از فقهاء معتقدند به دلالت التزامی تصرفات زنان بر اموال خویش پس مالکیت مطلق نبوده و نسبی است.

    نتیجه

    با تحلیل استدلالی مبانی دو گروه مبرهن گردید که استقلال مالی زوجه در مالکیت و تصرف در دین اسلام امری مسلم است و زوجه می تواند بدون اجازه یا رضایت زوج هر نوع دخل و تصرف مشروعی که بخواهد در اموال خویش بنماید. لکن زوجه نباید با ابتنا بر این استقلال در وظایف قطعی زوجیت اهمال نماید بلکه به نحوی باید از استقلال مالی خویش بهره برد که حق اعضای خانواده خصوصا همسر تضییع نگردد.

    کلید واژگان: استقلال مالی, زوجه, مالکیت, تصرف, پارادایم اسلام}
    Faranak Bahmani *, Masouda Fazel Yaganeh
    Context and purpose

    The paradigm of Islam in the issue of women and their rights provided the ground for many fundamental changes in the legal system of the Islamic world regarding women; The issue of financial independence of the wife is one of the challenging subsets of this paradigm, the ambiguity of which brings many harms in various fields. The current research aims to review and analyze the concept of wife's financial independence in the paradigm of Islam, and aims to determine the scope of wife's financial independence.

    Method

    The present research is analytical and has been carried out with the library method. The Qur'an and hadiths as a research community and opinions related to the goals of the jurists' research have been used as the explanatory bases of the research.

    Findings

    It indicates that some jurists consider the range of women's use of their private property to be limited to the preliminary components of ownership, but after the fulfillment of the prerequisites, ownership is unconditional and absolute. The second group of jurists believe that women's ownership of their property is not absolute but relative.

    Result

    The financial independence of the wife in property and possession is certain in the religion of Islam, but the wife should not neglect the definite duties of marriage by relying on this independence.

    Keywords: financial independence, wife, ownership, occupation, Islamic paradigm}
  • مریم نیکوفرد، زهرا اهری*، هادی ندیمی، مریم سالم

    مکتب صدرایی قابلیت بالایی برای پاسخ گویی به پرسش های حوزه معماری در زمینه های مختلف دارد. این نوشته نیز در تلاش است تا کار معمار را بر مبنای این مکتب با استفاده از منظومه مفاهیمی که از کلام ملاصدرا استخراج شده، تبیین کند. روش کار تفسیر و استنتاج از آرای ملاصدراست، به گونه ای که بتوان کار معمار را در وجوه مختلف تبیین نمود. در مکتب صدرایی کار معمار یکی از سه صناعت پایه است که به نیاز اساسی انسان یعنی جایی برای زندگی پاسخ می دهد؛ و این پاسخ ذومراتب است. بنابراین منظومه ای از مفاهیم مرتبط با این کار از صنع، غایت، احاطه و تصرف گرفته تا نظم، علت، زیبایی و عشق مورد بحث قرار می گیرد. چنین می توان گفت که معمار به عنوان یک صانع غایتمند، می تواند صوری خیالی، وهمی و یا عقلی از زندگی انسانی و کارهای انسان داشته باشد و در تلاش است تا با تصرف در محیط، تغییر اندازه ها و روابط در طبیعت جایی برای زندگی او فراهم کند تا بستر بروز افعال متعدد انسانی شود. معمار با توجه به جایگاه وجودی اش به مرتبه ای از احاطه ادراکی بر هستی و شناخت علت ها و معلول ها در نظام احسن وجود می رسد و با تصرف در محیط در راستای ایجاد جایی برای زندگی انسان، نظمی را در طبیعت تحقق می بخشد که زمینه رسیدن او به کمال مطلوب خویش می شود. معمار با درک زیبایی و برگزیدن محبوب، قوای درونی خویش را نظم می بخشد و از مجرای این نظم درونی، تصرفی در عالم می کند که کارش تجلی گاه حسن صورت محبوب و افعال مطلوب او باشد.

    کلید واژگان: کار معمار, ملاصدرا, احاطه, تصرف, نظم علی و معلولی, تجلی عشق}
    Maryam Nikoofard, Zahra Ahari *, Hadi Nadimi, Maryam Salem

    The Sadrian School has a high potentiality to answer many questions in the field of architecture. This article tries to explain architect's activity based on the Sadrian School. The method of research is to analyze, interpret and infer from Mulla Sadra's thoughts to explain the architect's activities in different aspects. Architect's activity is one of the three basic works, which meets the fundamental need for a place to live in different levels. Therefore, a system of concepts related to the architect from craft and purpose, encompassment and disposition, order and cause, beauty and love are extracted from Mulla Sadra's words and discussed.The architect as a purposeful creator has imaginal and intellectual forms of the life of the man and his acts. He tries to provide a place for living as a platform for doing different activities by the disposition of the environment and changing dimensions and relationships in nature. The architect according to his/her existential level encompasses the world and recognizes causes and effects in the perfect system of existence. By dispositioning the environment in order to make a place for human life, he/she actualizes an order in nature that becomes the ground for humans and other beings to reach their desired perfection. By perceiving beauty and choosing the beloved, he regulates his intrinsic faculties. Through this inner order, the architect disposes and changes the world, and his activity becomes the manifestation of the beloved's perfect form, desirable attributes and actions.

    Keywords: Architect', s work, Mulla sadra, Encompassment, Disposition, Causal order, Manifestation of love}
  • مهدی صفائی اصل*

    رابطه تکوینی اعمال انسان با عقوبت اخروی که از آن به «تجسم اعمال» یاد می شود، اهمیت ویژه ای نزد دانشمندان مسلمان، خصوصا عرفا داشته است. ابن عربی با طرح مسایل انسان شناسی و خصوصیات انسان کامل، گام بزرگی در تبیین مباحث تجسم اعمال برداشت و شارحان وی نیز برای تثبیت این دیدگاه، تلاش وافری کردند. مقاله حاضر با روش تحلیلی-تبیینی و تاکید بر آراء ابن عربی و تا حدودی شارحان و عارفان پس از او درصدد پاسخ به این سوال است که مبحث انسان کامل و مسایل پیرامون آن، چه تاثیری در شکل گیری آموزه تجسم اعمال داشته است؟ و در این خصوص، به بررسی پنج مورد از خصوصیات انسان کامل پرداخته است، شاخصه هایی مانند خلافت، تصرف، همت، جامعیت و علم. جامعیت انسان کامل سبب حضور تمامی عوالم نزد او و پیدایش علم حضوری وی به حضرات مذکور و آشکار شدن باطن امور نزد او می گردد. علاوه بر اینکه انسان کامل با دو خصوصیت همت و تصرف، قادر به ایجاد اعیان خارجی بوده و خلق باطن اعمال توسط نفس در عوالم اخروی را اثبات پذیر می کند.

    کلید واژگان: تجسم اعمال, انسان کامل, همت, جامعیت, خلافت, تصرف}
    Mahdi Safaei Asl*

    Ontological relationship of human actions with afterlife punishment which it is referred to "the embodiment of actions", has been particular importance to Muslim scholars, especially the mystics. Ibn 'Arabi, by introducing topics of anthropology and Perfect Man, takes a great step in explaining the subjects of the embodiment of actions and his commentators tried to proof this view. The present paper examines five attributes of Perfect Man, indicators such as the caliphate, disposition, ambition, comprehensiveness and knowledge. The comprehensiveness of Perfect Man causes the presence of all the worlds to him and the emergence of his intuitive knowledge to those worlds and revealing the inward entities to him. In addition that, Perfect Man with two attributes; disposition and ambition, is capable of creating external objects and proves the creation of inner actions by the soul in the afterlife.

    Keywords: the embodiment of actions, Perfect Man, ambition, comprehensiveness, caliphate, tenure}
  • حمید میری، حسین کاویار*، محمدحسین تقی پور درزی نقیبی

    این نوشتار بر روی تطبیق قواعد حقوق ایران و انگلستان در زمینه ی حق حبس تمرکز دارد . در این زمینه ، به گونه ی کوتاه می توان گفت که قلمرو اعمال چنین حقی در حقوق ما گسترده تر از حقوق انگلستان است . در برابر ، اگرچه در حقوق ایران ، اجرای حق حبس ویژهی تعهدات اصلی و متقابل است ، در حقوق انگلستان، میان تعهدات فرعی و اصلی نیز چنین حقی وجود دارد . همچنین ، در حقوق انگلستان، امکان بازفروش مبیع به فروشنده به عنوان یکی از پیامدهای اجرای حق حبس داده شده است، در حالیکه در حقوق ایران، جز از طریق فسخ ، آن هم در شرایط ویژهی آن و بازگشت ملکیت چنین حقی برای دارنده ی حق حبس وجود ندارد. در جایی که تعهد قابل تقسیم است ، رویکرد حقوق ایران و انگلستان در زمینه ی اجرای حق حبس تا اندازهی بسیاری همسان است .

    کلید واژگان: حق حبس, بازفروش, تعهدات اصلی, تصرف}
    Hamid Miri, Hossein Kaviar *, Mohammadhosein Taghipour

    A Survey on the Right of Lien : Conditions and its effects in View of Iran and England Law . This essay will concrete on comparing Iran Legal rules in regard of right of lien with England ones . In this field , it can be said that territory of this right in Iran legal system is wid er than England one . This right is available In England law for both main and subsidia ry obligations while that right is available only for main ones . Beside in English law there is a possi bility for resale as one of effects of right of lien performance while in Iran law buyer or purchaser except for contract recessi on and return of property , can not do that . Where an obligation is divisible Iran and England method in the field of performance of right of lien is alike .

    Keywords: Right of lien, Resale, The main Obligation, Occupation}
  • مهدی کریمی، سید محمدعالم رضوی*

    مسیله تصرف و نقش انسان در تحقق امور عالم، از مهم ترین مباحثی است که در طول تاریخ، نزاع های شدیدی را میان مذاهب اسلامی از معتزله، اشاعره، ماتریدیه، شیعه، سلفیه و... برانگیخته است. این نظریات در میان دوسویه افراط و تفریط از انکار مطلق نقش انسان تا اختیار مطلق انسان در نوسان بوده است. پس از پیدایش سلفیه، این نزاع شدت گرفت؛ چراکه به وسیله عده ای، مستلزم تکفیر و شرک دانسته شد. در نوشتار حاضر تحلیل سهم انسان در ایجاد افعال و نسبت آن با تصرف الهی باتوجه به دیدگاه جاجروی به عنوان یکی از شخصیت های برجسته علمی دیوبندیه، بلکه تاثیرگذارترین اندیشمند دیوبندیان مماتی در پاکستان و نیز در بسیاری از مناطق شرق ایران مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. مهم ترین مدعای جاجروی، نفی هرگونه تصرف و قدرت انسان در تحقق امور عالم طبیعت است که مستلزم تایید شرک دانستن هرگونه یاری خواستن و توسل به اولیای الهی می باشد، ولی به این نظریه، نقدهای متعددی مانند نقد نقضی، حلی و نیز نقد مبنایی وارد است.

    کلید واژگان: فاعلیت انسان, تصرف, ماتحت الاسباب, مافوق الاسباب, نظریه کسب, جاجروی}
    Mahdi Karimi, Sayyid Muhammad ‘Alim Razwi*

    Man’s role and domination over doing things in the world has been one of the most important issues through history that provoked intense controversies among Islamic sects such as Mu’tazilites, Asharites, Maturidites, Shiites, Salafists and the like. Their theories fluctuate between the two extremes from the absolute negation of man’s role to man’s absolute free will. After the creation of Salafism, this controversy became harsh, because some of them considered the theory a cause of blasphemy and polytheism. In what follows, the authors have tried to analyze and examine man’s share in man’s taking action in contrast to God’s domination in the light of Jajarwi’s view as a prominent scholar of Deobandi, or rather the most influential intellectual of Mamati Deobandi of Pakistan and many eastern parts of Iran. Jajarwi’s important claim is the negation of man’s power and domination whatsoever over the creation of anything in the world of nature; he considers any help or imploring for assistance from God’s saints as a cause of polytheism. This theory comes under a few criticisms such as counter-argument, criticisms of his infrastructure and of the solution.

    Keywords: man’s activity, domination, what is under causes, what is above causes, theory of kasb (acquisition), Jajarwi}
  • پریسا تحریری

    یکی از آثار اذن که به صورت قاعده درآمده و در حقوق مدنی و نوشته‌های فقهی به آن استناد می‌شود، قاعده «اذن در شی ء، اذن در لوازم آن است» می‌باشد که نقش مهم و کاربردی در فقه و حقوق دارد. حسب این قاعده هرگاه صاحب مال یا قایم مقام شرعی او به دیگری به نحوی اذن در تصرف بدهد، شخص اخیر در کلیه لوازم آن اذن، ماذون خواهد شد. قانون مدنی ایران با صراحت از این قاعده یاد نکرده، ولی مواد متعددی از این قانون از جمله مواد 104، 365، 474، 577 و 671 بر قاعده مذکور استوار است. ماده 85 قانون امور حسبی نیز بر همین قاعده مبتنی است. این قاعده در زندگی اجتماعی و روابط افراد با یکدیگر به طور گسترده در گذشته و حال مورد استفاده عقلا بوده و شارع نیز از آن منع نکرده و بنابراین، قاعده‌ای عقلایی است و دلیل حجیت آن، استقرار روش عقلا و تقریر شارع نسبت به این روش است. علاوه بر این، در بسیاری از موارد می‌توان برای حجیت قاعده به مفهوم موافقت استدلال کرد.

    کلید واژگان: تلازم, اذن در شیء, اذن در لوازم, تصرف, عرف}
  • دکتر عبدالوحید وفایی *، یاسمن فرمند آشتیانی

    در قانون مدنی و منابع فقهی قاعده ای داریم تحت عنوان (ضمان ید)که با نام های دیگری تحت عنوان (ید ضمانی) یا (علی الید) از آن یاد شده است و به نظر می رسد شارع مقدس به اندازه ای برای مال افراد ارزش واحترام قایل است که به منظورحفظ حقوق مالکیت اشخاص این قاعده را وضع نموده است تا بر این مبنا مسیولیت ناشی از تصرف غیر مجاز به رسمیت شناخته شود . و برمبنا این قاعده اگر استیلا فرد بر مال غیر، غاصبانه بود و مال موصوف تلف گردید در هر حال شخصی که برآن مال سلطه داشته است ضامن است اگرچه تلف مستند به فعل او نباشد این قاعده که برگرفته از حدیث نبوی معروف «علی الید ما اخذت حتی تودیه» است.

    کلید واژگان: ضمان, مسیولیت مدنی, امین, غصب, تصرف, غاصب}
  • غلامرضا یزدانی*
    در مواردی که ولی محجور در نفس وی تصرفی می کند که آثار آن به بعد از زمان بلوغ و رشد محجور استمرار می یابد، این مسئله مطرح می شود که این تصرفات حقوقی چه وضعیتی پیدا می کند. قانون مدنی در این خصوص، حکم روشنی بیان نکرده است. در فقه این مسئله اختلافی است. در مجموع نظریات و دیدگاه های فقها بالغ بر چهار نظریه است؛ گروهی مطلقا این تصرفات را صحیح و نافذ دانسته و گروهی بر عکس این تصرفات را غیرنافذ می دانند. برخی از فقها بین فرض علم به استمرار تصرفات به بعد از بلوغ و فرض عدم علم، تفاوت قایلند. برخی نیز بین رعایت مصحلت فعلی یا آینده محجور و عدم آن تفصیل داده اند. در نوشته حاضر که مبتنی بر روش توصیفی تحلیلی است، این نتیجه به دست آمده است که در مواردی که ولی در نفس محجور تصرفی کرده که به بعد از بلوغ و رشد او سرایت پیدا کرده است، در این صورت، این تصرفات فضولی بوده و محجور بعد از بلوغ و رشد، می تواند تصرف موصوف را رد کند.
    کلید واژگان: محجور, ولی, فضولی, غیرنافذ, تصرف}
    Gholam Reza Yazdani *
    In cases where the custodian of a minor child makes a decision whose effects continue after the age of puberty and growth, the question arises as to what the status of the decision and the transaction may be. The civil law has not stated a clear mandate in this regard. In jurisprudence this is a highly divergent issue. In general, the theories and views of the jurisprudents are based on five theories; one group consider the financial authority of custodian absolutely right and influential and the other group consider the financial authority of custodian invalid. Some jurists distinguish between the assumption of knowing about the continuation of the financial authority of custodian after puberty and the assumption of lack of knowledge. Some have explained about the current or future expediency of the minor. In the present paper, which is based on the descriptive-analytic method, it is concluded that in cases where the custodian makes decisions about the minor’s property, which has spread after his puberty and maturity, then the decisions are not valid and the minor can deny the actions taken after reaching legal age.
    Keywords: minor, Custodian, Unauthorized Transaction, Ineffective, Financial Authority}
  • فیروز محمودی جانکی*، رحیم عسکری کمهری
    زمینه و هدف

    تجاوز به منابع طبیعی مفهومی عام است که همه ساله خسارات جبران ناپذیری را به دنبال دارد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مهم ترین علل و عوامل وقوع جرایم علیه جنگل و تصرف عدوانی منابع طبیعی و تغییر کاربری آنها در استان کهگیلویه و بویراحمد و نحوه جرم انگاری تخریب جنگل و تصرف منابع طبیعی در قوانین جزایی ایران انجام شد.

    روش

    منابع لازم برای انجام پژوهش حاضر، با رجوع به منابع کتابخانه ای و مصاحبه با کارشناسان منابع طبیعی و قضات دادگستری گردآوری شد. اطلاعات مورد نیاز به صورت فیش برداری از کتاب ها، نشریات تخصصی، نمایه نشریات و مقالات علمی - تخصصی گرد آوری شد. مصاحبه با کارشناسان، ماموران یگان حفاظت و کارشناسان حقوقی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویر احمد و قضات دادگاه بدوی و تجدیدنظر، وکلا و کارشناسان رسمی دادگستری استان از دیگر ارکان جمع آوری اطلاعات پژوهش بودند.

    یافته ها: 

    به نظر می رسد فقر فرهنگی و اقتصادی، پایین بودن میزان مجازات مجرمان، افزایش جمعیت، کمبود اراضی کشاورزی، ضعف مدیریتی و نبود نیروهای متخصص و متعهد در ادارات منابع طبیعی و همچنین تناسب نداشتن امکانات و بودجه ادارات منابع طبیعی در برابر وسعت منابع طبیعی، از مهم ترین عوامل دامن زننده به تخریب منابع طبیعی در استان هستند که برای جلوگیری از این تخریب و تصرف باید این علل و عوامل مرتفع شوند.

    نتایج

    اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در خصوص اهمیت جنگل ها و منابع طبیعی، به روز و یکپارچه کردن قوانین مرتبط با حوزه منابع طبیعی و جنگل، افزایش میزان مجازات این جرایم، خارج شدن مدیریت ادارات منابع طبیعی از جهاد کشاورزی و مستقل شدن آن به لحاظ ساختار اداری و نظارت بیشتر بر عملکرد دولت، از جمله نتایج به دست آمده در پژوهش حاضر است.

    کلید واژگان: منابع طبیعی, جنگل, تخریب, تصرف, قانون, جرم}
    Firooz Mahmoodi Janaki *, Rahim Askari Kamehri
    Background and Aim

    Violation of natural resources is a general concept that leads to irreparable damage every year. The aim of this study was to identify the most important causes and factors of crimes against forest and aggressive seizure of natural resources and change their use in Kohgiluyeh and Boyer-Ahmad provinces and how to criminalize deforestation and seizure of natural resources in Iranian criminal law.

    Method

    The necessary resources for the present study were collected by referring to library resources and interviewing natural resources experts and judges of the judiciary. The required information was collected in the form of files from books, specialized journals, indexes of journals and scientific-specialized articles. Interviews with experts, officers of the Conservation Unit and legal experts of the General Department of Natural Resources and Watershed Management of Kohgiluyeh and Boyer-Ahmad Provinces and judges of the Court of First Instance and Appeal, lawyers and official experts of the province were among the other elements of data collection.

    Results

    It seems that cultural and economic poverty, low punishment of criminals, population growth, lack of agricultural land, poor management and lack of specialized and committed forces in natural resources departments, as well as inadequate facilities and budget of natural resources departments against the extent of natural resources , are among the most important factors contributing to the destruction of natural resources in the province, which must be eliminated to prevent this destruction and occupation.

    Conclusion

    Informing and cultivating information about the importance of forests and natural resources, updating and integrating laws related to natural resources and forests, increasing the punishment for these crimes, removing the management of natural resources departments from agricultural jihad and making it independent in terms of administrative structure and further monitoring of government performance is one of the results of the present study.

    Keywords: natural resources, Forest, Destruction, Occupation, Law, Crime}
  • محمد زروندی رحمانی*
    دعاوی مالی از جمله معضلات کشور است که حل و فصل آنها وقت زیادی از پرسنل قوه قضاییه را می گیرد. نبود مقرراتی که موجب حل و فصل اختلاف شود، مشکلی است که قضات از آن شکوه دارند. از باب نمونه شخصی جاهلانه در مال دیگری تصرف و هزینه های زیادی صرف کرده است. در این موارد مشهور فقها بر این باورند که متصرف، مکلف است در صورت مطالبه مالک، مال غیر را به او برگرداند، این فتوا محور بسیاری از احکام محاکم در حکم به تخریب بناها و اموال متصرف فیه است. نوشته حاضر پس از بررسی ادله موافق و مخالف به این نتیجه رسیده که در صورت تعذر عرفی، مالک حق مطالبه رد عین را ندارد و بین مطالبه بدل و یا صبر تا رفع تعذر و دریافت عین مخیر است و با دریافت بدل باعث معاوضه قهری بین مالکیت بدل و مبدل می شود.
    کلید واژگان: بدل, تصرف, حیلوله, رد, غصب, مبدل, معاوضه قهری}
    Financial disputes are among the problems of the country and it takes a lot of time for the judiciary to settle them. The lack of rules to resolve disputes is a problem that judges complain about. For example, a person has ignorantly seized another's property and spent a lot of money on it. In these cases, the renowned majority of the jurists believe that the possessor is obliged to return the other's property to the owner if requested. This fatwa is the focal point of many rulings of the Shari’a courts in order to destroy the appropriated buildings and properties. This study, after examining the reasons presented by the proponents and the opponents, came to the conclusion that if there is a customary excuse, the owner does not have the right to demand giving back the property. He can choose between demanding an exchange or waiting for the excuse to disappear and receiving the original property, and by receiving a substitute, he prompts the delictual exchange of property between the two parties.
    Keywords: intervening substitute, demand right, delictual exchange}
  • سعید امامی، مهناز اسفند *

    بدیهی است ما به آنچه برای مان قابل اهمیت و احترام و تکریم است قسم می خوریم. خداوند نیز چون با انسان ها به زبان خودشان حرف زده اند، در آیات مبارک در جاهای مختلف به پدیده های مختلفی همچون تین، زیتون، شب، روز و... قسم خورده اند. این نکته ما را متوجه می کند که در جهانی زندگی می کنیم که از تقدس خاصی برخوردار است. در این مقاله سعی شده است با توجه به تقدیس جهان از سوی خداوند و به واسطه قسم های مختلف ایشان، مشخص شود از آن رو که ما در جهانی مقدس زندگی می کنیم که خالق آن به تمام پدیده هایش سوگند خورده و به آن تقدس داده اند؛ بنابراین ما به خودی خود مالک هیچ چیز نیستیم و بدون اذن الهی نمی توانیم به دخل و تصرف در جهان بپردازیم. اما خداوند در چند مرحله به ما این اذن را داده است. موارد کلی اذن شامل این موارد است: اهمیت وجودی انسان به عنوان خلیفه الله؛ همچنین حلال و حرام هایی که در شرع بیان فرموده اند و آیات مربوط به اجازه ضمنی به تسخیر جهان توسط انسان.

    کلید واژگان: قرآن کریم, اذن, تسخیر, تصرف, سوگند}
    Saeed Emami, Mahnaz Esfand

    Obviously, we swear by what is important, respected and honored to us. Because God has spoken to human beings in their own language, they have sworn to different phenomena such as tin, olive, night, day, etc. in the holy verses in different places. We live in a world that has a special sanctity. In this article, we have tried to determine that we live in a holy world whose creator has sworn and sanctified all its phenomena according to the sanctity of the world by God and through its various parts; Therefore, we do not own anything by ourselves and we cannot seizure the world without God's permission. But God has given us this permission in several stages. The general cases of permission include the following: the importance of human existence as the Caliph of God; Also, legal and illegal things that have been stated in the Shari'a and the verses related to the implicit permission for man to conquer the world.

    Keywords: Holy Quran, Permission, conquest, Seizure, oath}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال