به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « تفسیر قرآن کریم » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • محمدهادی یدالله پور*، فاطمه حسن نژاد

    «علیت» یکی از روابط بنیادی است که نقش مهمی در زمینه های مختلف دینی و معرفتی ایفا می کند. در تحلیل زنجیره های علی در قرآن، اصول معنایی متعددی مانند اصل پنجره های علی مطرح می شود. مطابق این اصل، روابط علی گوناگون در آیات مختلف نسبت به یک زنجیره علی فراهم می شود و بخش خاصی از یک مسیر یا فرآیند درکانون توجه قرار می گیرد. در تفسیر شناختی از کلام الهی، بررسی نحوه تشکیل سلسله های علی در زبان قرآن و باز شدن پنجره های توجه به سوی معارف بینشی و آموزه های ارزشی آن؛ ظرافت های معنایی بی بدیلی را فراروی مخاطب قرار می دهد. نوشتار حاضر به روش توصیفی تحلیلی و با رویکردی تفسیری درصدد است با توجه به نگاه مفسران و اصل پنجره های علی، ساختاری روشمند جهت دسته بندی روابط علی در تفسیر آیات «قرض» بیابد و تصویری بدیع از مراد الهی در کاربست تعبیر إسنادی «قرض به خداوند» ارایه دهد. رهیافت های حاصل نشانگر وجود رابطه علیت میان افعال ارزشی و اختیاری انسان با کمال مطلوب انسانی است. سلسله علی در تفسیر آیات «قرض» را می توان به دو دسته تقسیم نمود: یکی سلسله علت هایی که جهت گیری های اعتقادی عملی انسان را شکل می دهد، مانند: ایمان به خدا و رسول، تقوا، معادباوری، جهاد در راه خدا، مبارزه با بخل و... دوم علیت خداوند بر پاداش قرض: زنجیره پاداش های بی حد و حصری برای «قرض» بیان شده است که با ایجاد انگیزه، انسان مومن و باتقوا را به سمت انجام عمل خیر و حسنه هدایت می نماید؛ پاداش هایی نظیر: «آمرزش گناهان»، «اجرکریم»، «فوز عظیم» و... .

    کلید واژگان: تفسیر قرآن کریم, تفسیر شناختی, قرض, زنجیره علی, پنجره توجه}
    MohammadHadi Yadolahpur*, Fatemeh Hasannejad

    Causality" is one of the fundamental relationships with an important role in various religious and epistemological fields. In the analysis of causal chains in the Qur'an, several semantic principles are proposed, such as the principle of causal windows. According to this principle, various causal relationships are provided in different verses in relation to a causal chain, and a specific part of a path or process is in the focus of attention. In the cognitive interpretation of the Divine Word, investigating the way of forming causal chains are formed in the language of the Qur'an and openness of the windows of attention towards its insightful teachings and valuable visions, presents the most valuable semantic subtleties before the audience. The present article tries to find a methodical structure for categorizing the causal relationships in the interpretation of the verses of "loan" and a novel image of the Divine Purpose in the use of the attributive statement of "loan to God" according to the perspective of commentators and the principle of causal windows. The resulting approaches indicate the existence of a causal relationship between the valuable and optional human actions with the desirable human perfection. The causal chain in the interpretation of the verses of "loan" can be divided into two categories: one is the chain of causes that shape the belief-practical orientations of man, such as: faith in God and His Messenger, piety, faith in God, fighting in the way of God, fighting against greed and ... Second, the causality of God on the reward of the loan: the chain of unlimited rewards for the "loan" has been stated, which, by creating motivation, guides the believing and pious person to perform good deeds; rewards such as: "forgiveness of sins", "good reward", "great salvation".

    Keywords: Interpretation of the Holy Quran, Cognitive Interpretation, Loan, Causal Chain, Window of Attention}
  • احترام السادات موسوی زاده*، محسن خوش فر، علیرضا زکی زاده رنانی

    اصفهان از دیرباز مهد عالمان، محدثان و مفسران فراوانی بوده است. تلاش و اندیشه ورزی این اندیشمندان، اصفهان را دارای مکتب و مدرسه ای تاثیرگذار در علوم اسلامی بر دیگر مکاتب کرده است. از این میان مکتب تفسیری اصفهان و مفسران به نام آن، درخور تحلیل و بررسی است. مفسران شاخص اصفهانی سه دوره متقدم، صفویه و معاصر و به دو قسم عقل گراها و اخباری ها تقسیم شده است. این پژوهش به روش کتابخانه ای به تنقیح و تحلیل مبانی، تطبیق آن ها با یکدیگر و شفاف سازی زوایای پنهان آن پرداخته است. در بیان مبانی مدرسه تفسیری اصفهان؛ مبانی قرآنی، روایی، ادبی، اصولی، کلامی، فلسفی، عقلی و اخلاقی، عرفانی، انفرادی و گروهی آنان بیان شد. مبانی قرآنی مفسران اصفهانی مشترک بوده و در مبانی روایی، برخی بشدت اثبات گرا بوده اند و شدت و ضعف کاربرد روایات در تفاسیرشان موجب تفاوت مبانی روایی آنان شده است. برخی مفسران عقل گرا و اخباری، صبغه شهودی داشته و تفسیر آیات را براساس شهود باطنی و نگاه عرفانی بیان کرده اند و برعکس برخی نگاه عرفانی نداشته و این مبانی را رد می نمایند

    کلید واژگان: تفسیر قرآن کریم, مبانی تفسیری, مدرسه تفسیری, اصفهان, مفسران}
    Ehteramsadat Mosavizadeh *, Mohsen Khosfar, AliReza Zakizadeh

    Isfahan has long been the cradle of many scholars, narrators and commentators. The efforts and thinking of these thinkers have made Isfahan a school and an influential school in Islamic sciences over other schools. Among these, the interpretive school of Isfahan and the commentators named after it are worthy of analysis and study. Isfahani leading commentators are divided into three periods: early, Safavid and contemporary, and are divided into two types: rationalists and Akhbaris. This research has refined and analyzed the basics in a library method, matching them with each other and clarifying its hidden angles. In expressing the principles of Isfahan Interpretive School; Quranic, narrative, literary, principled, theological, philosophical, intellectual and moral, mystical, individual and group principles were stated. The Qur'anic principles of Isfahani commentators are common and in the principles of narration, some have been highly positivist and the intensity and weakness of the use of narrations in their interpretations has caused differences in their narrative principles.Some rationalist and news commentators have an intuitive nature and have interpreted the verses based on esoteric intuition and mystical view, and on the contrary, some have not had a mystical view and reject these principles.

    Keywords: Interpretation of the Holy Quran, interpretive principles, interpretive school, Isfahan, Commentators}
  • فروغ پارسا*

    مطالعات تفسیری در ایران در بازه زمانی چهار دهه پس از تاسیس جمهوری اسلامی گسترش قابل ملاحظه ای داشته است. این جستار با تحلیل شرایط تاریخی و اجتماعی این دوران و گفتمان های موجود به جریان شناسی مطالعات تفسیری اهتمام داشته و در فضای فرهنگی ایران دو جریان تفسیری را شناسایی کرده که هر یک به نوبه خود طیف های مختلفی را در خود گنجانده اند. جریان تفسیری نخست، جریانی است مبتنی بر گفتمان این همانی دیانت و سیاست است که به مولفه های این گفتمان یعنی ضرورت دخالت روحانیت در سیاست، ولایت فقیه و جامعیت احکام قرآنی باور دارد و با توجه بدان ها به تفسیر قرآن اهتمام نموده است. جریان دوم، جریانی است که بدون لحاظ و سوگیری نسبت به گفتمان این همانی دیانت و سیاست و مولفه های آن به تفسیر قرآن مبادرت کرده است. چارچوب نظری این پژوهش نظریه هرمنوتیک دریافت  reception theory است که به نقش مفسر و شرایط تاریخی و سیاسی وی در تفسیر متن اهمیت می دهد. در جریان تفسیری همسو با گفتمان این همانی دیانت و سیاست، تفاسیری با رویکردهای فلسفی و عقل گرایانه، اجتماعی و نیز واعظانه تالیف شده اند. در جریان غیر همسو، طیف های مختلف مفسران سنتی، سنتی نوگرا، قرآن بسنده، علمی نگر، اخلاقی، تربیتی و هرمنوتیکی مدرن  گرد آمده اند.

    کلید واژگان: تفسیر قرآن کریم, جریان های تفسیری, گفتمان این همانی دیانت و سیاست, ایران پس از انقلاب اسلامی}
    Forough Parsa *

    Exegetical studies have expanded greatly over four decades after the foundation of the Islamic Republic. By analyzing the historical and social conditions of this period and existing discourses, this paper aims to deal with the flowology of interpretive studies. So, in Iran's cultural context, two exegetical flows were identified, each of which includes different groups. The first is based on "the sameness of the religion and politics" discourse. This flow believes in this discourse's components, namely "the necessity of the clergies' involvement in the politics", "guardianship of Wilāyat-e faqīh (the Islamic jurist)", and "comprehensiveness of the Quranic rules" and interprets the Quran according to them. The second is a flow that has interpreted the Quran without any consideration or bias toward the mentioned discourse and its components. The theoretical framework of this study is "the reception theory" which emphasizes the role of the interpreter and his historical and social situation in the text interpretation. The results show that in the first exegetical flow that is the advocate of "the sameness of the religion and politics" discourse, different interpretations have been written with philosophical, rational, social, and preaching approaches. Also, the impartial interpretive flow has consisted of different ranges of interpreters with traditional, modern-traditional, the Quran sufficiency, scientific, ethical, educational, and hermeneutic attitudes.

    Keywords: Interpretation of the Holy Quran, Exegetical flows, The sameness of the religion, politics discourse, Post-revolution Iran}
  • محمد عترت دوست

    در طول چهارده قرن گذشته تفاسیر مختلفی در سبک و روش های متنوع ظهور پیدا کرده اند که هر کدام در صدد بیان و توضیح ‏مفاهیم قرآنی بوده و تلاش داشته اند تا معارف حیات بخش این کتاب آسمانی را به مردم منتقل کنند، اما در قرن اخیر و به ویژه ‏پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، تلاش اندیشمندان دینی برای بهره مندی از قرآن کریم با رویکردهای اصلاح طلبی و ‏اجتماعی همراه بوده که باعث شده، سبک جدیدی در بیان و آموزش تفسیر قرآن کریم ظهور کند. از جمله شخصیت های علمی و ‏قرآنی سده اخیر که نقش بسیار مهمی در جریانات سیاسی اجتماعی انقلاب اسلامی ایران داشته و اقدامات ارزشمندی در زمینه ‏تحولات علمی و فرهنگی جامعه انجام داده است، آیت الله مهدوی کنی (ره) می باشد که به دلیل اشتغالات سیاسی و اجتماعی، ‏متاسفانه کمتر به عنوان یک اندیشمند و مفسر قرآن شناخته شده و جامعه علمی کشور کمتر با آراء و اندیشه های قرآنی ایشان آشنا ‏هستند. این مطلب، ضرورت پرداختن به نظرات این شخصیت قرآنی اجتماعی و پژوهش در زمینه اندیشه های قرآنی ایشان را ‏بیش از پیش نمایان می کند. در این مقاله تلاش شده تا به صورت اجمالی، برخی از ویژگی های سبک تفسیری ایشان معرفی شده ‏و نمونه هایی از آن بیان شود. مسیله محوری، طرح موضوعات شایسته تحقیق، تفسیر ترتیبی با رویکرد موضوعی، توجه ویژه به ‏ترجمه صحیح و نقش اعرابی واژگان، نگاه عبرت گیرانه از تاریخ اسلام، تفسیر با رویکرد اجتماعی و کاربردی، تفسیر با هدف ‏آموزش روش صحیح تفسیر و تفسیر با هدف اعتلای حکومت اسلامی بخشی از مواردی است که در این مقاله احصاء و تبیین شده ‏است.‏

    کلید واژگان: محمدرضا مهدوی کنی(ره), تفسیر قرآن کریم, روش تفسیری, رویکرد اصلاح در تفسیر, تفسیر اجتماعی}
    Mohammad Etrat Doost

    Since the beginning of Islam, various interpretations of the Holy Qur'an have been written in various styles and methods, each of which has tried to convey the life-giving knowledge of this divine book to the people with appropriate methods of their time. In the recent century, especially after the victory of the Islamic revolution in Iran, the efforts of religious thinkers to benefit from the Holy Quran have been accompanied by reformist and social approaches, which has led to the formation of a new style in the interpretation of the Holy Quran. Among the contemporary scientific and Quranic personalities who played a very important role in the political and social currents of the Islamic Revolution of Iran and took valuable actions in the field of scientific and cultural developments, is Mohammad Reza Mahdavi Kani, because of his extensive political and social activities, unfortunately, the scientific community of the country is less familiar with his Quranic opinions and thoughts. This article shows the necessity of dealing with the works and opinions of this religious personality and his research in the field of his Quranic thoughts. In this article, tried to introduce the most important features of his style in the interpretation of the Holy Qur'an with the method of library study and descriptive analysis. The research results show that; The central issue, the presentation of important issues for research and research, the presentation of an orderly interpretation with a thematic approach, special attention to the correct translation of Quranic words, an instructive look at the history of Islam, the presentation of political and social issues in interpretation, teaching the correct method of interpreting the Quran to Audience and practical use of the Holy Quran with the aim of promoting the Islamic government is part of the most important features of Ayatollah Mahdavi Kani in the interpretation of the Holy Quran.

    Keywords: Mohammadreza Mahdavi Kani, Interpretation of Quran, interpretive method, ‎Corrective approach in interpretation, Social commentary}
  • سجاد محمدفام*، پریسا جلیل زاده باشبلاغ

    در بررسی روش تفسیری مفسران قرآن کریم، بررسی پیش‏زمینه اولین گام شمرده می‏شود. یکی از پیش‏زمینه های معرفتی ازوتریک (باطنی و نهان)، نگاه کمینه‏ گرا یا بیشینه ‏گرا داشتن مفسر نسبت به مسایل مختلف است. مسیله اصلی این نوشتار بررسی زمینه های کمینه ‏گرایی و بیشینه‏ گرایی اثرگذار در روش تفسیری مفسران قرآن کریم است. با توجه به اینکه قرآن در درجه اول از محتوای دینی و مذهبی برخوردار بوده و همچنین به صورت یک متن است، لذا زمینه های کمینه ‏گرایی و بیشینه‏ گرایی مطرح‏شده در این مقاله هم تابعی از این دو ویژگی- دینی و ادبی- و ناظر به آنها است و به زمینه های دیگر پرداخته نشده است. از این رو در این نوشتار، دین، شریعت، متن (نصوص) و تاویل به عنوان چهار زمینه مهم در کمینه‏گرا یا بیشینه ‏گرا بودن مفسران، با رویکرد توصیفی تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته و اثرگذاری آن بر نوع فهم و تفسیر از آیات تبیین شده است. همچنین راه های احراز کمینه‏ گرا یا بیشینه‏ گرا بودن مفسر در هر کدام از زمینه ها نیز تبیین شده است.

    کلید واژگان: روش ها و مکاتب تفسیری, تفسیر قرآن کریم, تاویل گرایی, متن گرایی, عقل گرایی}
    Sajjad Mohammadfam *, Parisa Jalilzadeh Bashbulaghi

    Analyzing the backgrounds of a commentator is the first step in examining his method of interpretation. One of the esoteric backgrounds is the minimalist or maximalist view of the interpreter in various issues. The main theme of this article is to study the areas of minimalism and maximalism that are effective in the interpretive method of the commentators of the Holy Quran. Since Quran is a text with a religious content, the contexts of minimalism and maximalism discussed in this article also look at these two characteristics - being a text and having a religious content - and do not address other issues. Therefore, in this article, religion, Sharia, text (Nosus) and exegesis as four important fields in the minimalism or maximalism of commentators has been studied with a descriptive-analytical approach and its effect on the type of understanding and interpretation of verses has been analyzed. In addition, the ways to prove that the interpreter is minimalist or maximalist are explained in each of the fields.

    Keywords: Interpretive Mmethods, Interpretation of Quran, Textualism, Ta'wil, Rationalism}
  • لیلا کیان خواه *، سید حسین موسویان

    نیروزیه نام رساله‌ای از ابن‌سینا در تفسیر قرآن است که در آن بر اساس اصول فلسفی خویش و نیز بر اساس حساب جمل، تلاش می‌کند تا حروف مقطعه قرآنی را تفسیر کند. ابن‌سینا در ابتدای این رساله مقدمه‌ای ذکر می‌کند و در آنجا توضیح می‌دهد که این رساله را به رسم هدیه نوروزی به شخصی با لقب «الشیخ الامیر» تالیف کرده است. نام مهدی الیه نامی مبهم است و در نگاه اول با هیچکدام از اطرافیان و معاصران ابن‌سینا انطباق کامل ندارد. از این‌رو بررسی و پژوهش در هویت مهدی إلیه از جمله جنبه‌های مهم این اثر است. از جمله ابعاد دیگر پژوهش در این اثر، تحقیق در روش ابن‌سینا در تفسیر حروف مقطعه و ارتباط آن با سایر آثار ابن‌سینا است. تصحیح انتقادی این اثر بر مبنای چهار نسخه برگزیده انجام شده که قدیمی‌ترین آن‌ها نسخه‌ای متعلق به سال 702 هجری قمری است.

    کلید واژگان: ابن سینا, نیروزیه, تفسیر قرآن کریم, حروف مقطعه قرآنی, نظریه فیض}
    leia kiankhah*, hossein mosuavian
  • ابراهیم اقبال*، سیده نفیسه الدبونی
    قرآن کریم سامان یابی علوم بسیاری از جمله علم بدیع را سبب شده است و «استطراد» یکی از آرایه های بدیع است که با وجود سابقه طولانی و اهمیت بسیار، تعریف منسجمی از آن ارایه نگردیده و کاربرد آن در قرآن کریم آن چنان که باید، نمایان نگشته است؛ به نحوی که برخی از تفاسیر، با استناد به سیاق، منکر آن شده و از درک حقایق بازمانده اند؛ اما اینک، این مسئله مطرح می شود که آیا می توان با بازتعریف آن، تفسیر قابل قبولی از آیات استطراد ارایه داد؟ و نقش آن را در تفسیر صحیح تبیین کرد؟ و نشان داد که عملکرد مفسران در این آیات چگونه بوده است؟ این تحقیق با روش توصیفی - تحلیلی به نتایج زیر دست یافت: استطراد عبارت است از خروج از یک معنا و ورود به معنایی جالب و زاید یا در خور توجه و اصلی که در ظاهر بی ارتباط ولی در واقع مرتبط است و دوباره به معنا و مطلب اول بازمی گردد و در تفسیر، بیانگر آن است که نسبت به ماقبل و مابعد خود از هویتی مستقل برخوردار  بوده و با آن دو، دارای وحدت موضوعی است و مفسران در عمل به آن، دچار اختلاف شده و در نحوه تطبیق استطراد در آیات به چهار دسته تقسیم شده اند: نفی مطلق، اثبات مطلق، قبول به عنوان یکی از وجوه تفسیر، اما با اعتبارگرفتن مصادیق مختلف و تناقض در نفی و اثبات آیات یکسان.
    کلید واژگان: آیه اکمال, آیه تبلیغ, آیه تطهیر, استطراد, بلاغت, تفسیر قرآن کریم}
    Ebrahim Eghbal *, SEYEDE NAFISE ALDABOONI
    The Holy Qur’an brought about the formation of many sciences, including the rhetoric science (badī'). “Istiṭrād” (digression/changing the subject) is one of the arrays of the rhetoric science that, despite its long history and importance, its exact definition is not clear and its application in the Holy Qur’an has not been defined as it deserves, as such some exegetes, based on the context, denied it and failed to understand it. The question arises here as to whether through redefining Istiṭrād is it possible to provide an acceptable interpretation of the such verses? Is it possible to clarify its role in the correct interpretation and show how did the exegetes’ practice in these verses? The present research, based on the descriptive-analytical method, concludes: Istiṭrād means leaving a meaning and entry into an interesting and redundant or worthy of attention and originality meaning which is seemingly irrelevant but in fact related, and again goes back to the first meaning and content. In the exegetical terms it indicates that it has an independent identity in connection to its before and after words in the context, with which it has a thematic unity. The exegetes disagreed on how to act on it. They may be divided into four categories on the verses of Istiṭrād: absolute negation, absolute acceptance, acceptance as one of the aspects of interpretation but with different examples, and contradictions in negation and acceptance.
    Keywords: Interpretation of the Holy Qur’an, Rhetoric, Istiṭrād, The Verse of Perfection (ikmāl), The Verse of Propagation (tablīq), The Verse of Purification (taṭhīr)}
  • علی عبدالله زاده*، مهدی ایزدی
    روایات اهل بیت (ع) در تفسیر قرآن کریم، منبعی مهم جهت کشف معارف قرآنی و مراد جدی خداوند متعال از آیات است. به رغم جایگاه والای حدیث در علم تفسیر، اما چنان می نماید که در تفاسیر ماثور از این منبع به طور شایسته استفاده نشده است. این مقاله درصدد است پس از بیان ظرفیت های مغفول در حوزه احادیث، به چگونگی بهره برداری حداکثری از این ظرفیت ها بپردازد. در این راستا به واکاوی ادعیه و سیره به عنوان حوزه هایی مغفول از احادیث اهل بیت(ع) که در تفاسیر متداول کمتر التفاتی نسبت به آنها مشاهده می شود، پرداخته شده و ظرفیت این حوزه ها را با ارائه نمونه هایی کاربردی در حل چالش های تفسیری نشان داده است.
    کلید واژگان: تفسیر قرآن کریم, تفسیر روایی, حدیث, حوزه های حدیثی, ادعیه, سیره اهل بیت(ع)}
    Ali Abdollahzadeh *, Mahdi Izadi
    The narrations of the Ahl al-Bayt (as) in the interpretation of the Holy Quran are an important source for discovering the Qur'anic teachings and the true meaning of Allah Almighty of the verses. Considering the supreme position of the hadith in interpretive science, it is understood that this source has not been used properly in the interpretations of the hadith. This article tries to explain how to maximize the use of these capacities after expressing the neglected capacities in the hadiths. In this regard, the life of Ahl al-Bayt and their prays are considered as areas of Ahl al-Bayt traditions which are less well-intentioned in conventional interpretations and efforts have been made to prove their capacities by showing Compelling examples.
    Keywords: Interpretation of the holy Quran, Narrative interpretation, Hadith, Hadith areas, prays, life of Ahl al-Bayt}
  • احمد آکوچکیان *، رضوانه دستجانی
    پرسش از روش شناسی رویکرد پژوهش میان رشته ای ، پرسشی معطوف به مسئله پیشرفت است که در منظری سیستم نگر و سازوکار، سطوح مبانی پارادایمی، نظریه ای، مدل واره مفهومی، عملیاتی و سطح گفتمانی را دربردارد و در متن منظومه جامع ادراکات معطوف به رشد توسعه، در سند مرجع الگوی راهبری تحول در دو ضلع راهبردی نقشه جامع علم و علمی، با میانداری اصل ولایت تفقه در دین قابل جریان است. در میان آمدن انتظار رشد توسعه از دین و به تعبیری برآمدن مساله پیشرفت همه جانبه، اقتضای روش شناسی مطالعات بین رشته ای و چند رشته ای مبتنی بر فرارشته ای پیشرفت شناخت را دارد که به ناگزیر، سه سطح مساله شناسی، دین شناسی و آینده نگاری راهبردی را نیازمند است تا با این رهگذر بتوان از روش شناسی تفقه در دین و ولایتمندی آن در عرصه مدیریت فرهنگ و تحول سخن گفت. گذار از رویکرد جزءنگر حوزه های دانشی و رشته ای به رویکرد بین رشته ای به ویژه در مطالعات قرآنی، واسط یا مفصل پارادایمی خویش را نیافته است؛ این مفصل پارادایمی اندیشه و دانش پیشرفت است. از جمله علت های ناتوانی ورود این دانش ورزی به عرصه کارآمدی، عدم اهتمام به این حوزه واسط و مفصلی است. مقاله پیش رو مستند به رویکرد مرجع قرآنی (اصل هدایت به رشد) ، به مدد روش شناسی پیشرفت نگر، بازخورند استنتاجی تا استنباطی و تحقیق و توسعه ای و روش شناسی های پشتیبانی چون روش شناسی سیستمی در ضمن ماتریس و الگوریتمی فرایندی، برآن است تا با پی افکنی اندیشه قرآن شناخت پیشرفت (بنیان معرفت شناخت مکتب تفسیری بایسته قرآنی) منظری از روش شناسی پژوهش آینده نگار راهبردی پیشرفت قرآنی را به همراه به سامان آوری سه نظام ترتیبی، تنزیلی و موضوعی آینده نگار تفسیر به دست دهد؛ بر این مدار، ظرفیت این مکتب تفسیری در سامان بخشی سند الگوی پایه پیشرفت اسلامی پیش رو می آید.
    کلید واژگان: تفسیر قرآن کریم, مطالعات میان رشته ای, پیشرفت, روش شناسی, سازوکار, تفقه در دین}
    Ahmad Akoochekian *, Rezvane Dastjani
    Questioning from methodology of approach research of interdisciplinary is a question about development which, in a systematic view and mechanism contain levels of paradigmatic basics, theoretical, conceptual model, operational and discursive level. Moreover, it would be practical in religion via comprehensive system of perception focused on growth-development, in the evolution leadership pattern in two angles of leading comprehensive science and scientific map and with converging on the principal of Velayat Faqih in religion. Furthermore, existing the growth-development expectation from religion, in other words the issue of comprehensive developing, is necessity to have methodological studies of interdisciplinary and multi string based on understanding the progress. Having no alternative, this required three levels of problem ology, theology and forthcoming till with this could utilize from methodology of obtaining in religion and Velayat for managing culture and transition. Passing from approaches of components of knowledge and branch fields to interdisciplinary approaches, especially in Qur’anic studies, wasn’t find its interference paradigm, so this interference paradigm is the knowledge of developing. Furthermore, a reason for inability of entering to knowledgebase is ignoring the interference field. This article with approach of Qur’anic reference (the principal of guided to grow) with utilizing from progressive methodology of responding to a posteriori and research and developing and protective methodologies such as systematic methodology via matrix and algorithmic process tries with expanding Qur’anic thoughts for development (knowledge basis of interpretational Qur’anic school) achieve a methodological aspect of futurist research of Qur’anic developing through better ordering three system of ordinal, revelation and subjective futurist interpretation. In view of that, the article would discuss this interpretational school for modulation of basic model of Islamic developing.
    Keywords: interpretation of Holy Qur?an, interdisciplinary studies, developing, methodology, mechanism, obtaining the religion}
  • اکرم سادات دهقانی
    یکی از ابزارهایی که پژوهشگران قرآنی برای فهم بهتر مقصود آیات ازآن بهره می برند، روایات اسباب نزول است. این درحالی است که متاسفانه به گزارش اکثر علمای علوم قرآن و حدیث، روایات ضعیف و غیر قابل اعتماد در میان این طیف روایات بسیار است. مقاله ی حاضر به دنبال دستیابی به راه های شناخت اسباب نزول قابل اعتماد و صحیح است و دراین راستا قبل از هر چیز تلاش دارد تا اهمیت ریزنگری و دقت نظر درگزینش این روایات را متذکرگردد.
    کلید واژگان: اسباب نزول, شان نزول, تفسیر قرآن کریم, روایات تفسیری}
    Akram-Al-Sadat Dehghani
    Narrations of revelation occasions are one of the strategies that Qur’anic researchers enjoy in order to get a better understanding of the aim of Quran verses. However, according to the reports of the majority of the Qur’an and hadith scientists, unfortunately, there are a large number of weak and unreliable narrations among these narrations. This article aims to realize the ways of recognition of authentic and correct revelation occasions. In order to do that, in the first stage, the article tries to point out the importance of cautiousness and meticulous study in choosing such narrations.
    Keywords: revelation occasions, the status of revelation, interpreting Quran, interpretative narrations}
  • حمید طاهری، شهلا محمودی، سیده مهیلا حسینی
    تامل در ترجمه آیات قرآن بیان کننده این حقیقت است که مترجمان قدیم به سبب ایمان و اعتقاد به اسلام و کلام خدا کوشیده اند، امانتدار و راست گفتار باشند تا ازتهمت و شبهه موجود در قرن چهارم که از قبل برگرداندن قرآن به زبان غیرعربی در جامعه اسلامی وجود داشت، درامان باشند. «نوبه الاولی» تفسیر کشف الاسرار و عدهالابرار میبدی- که حاوی ترجمه تحت اللفظی آیات است- یکی از آثاری است که دقت و وسواس توام باذوق قوی در ترجمه آیات قران کریم داشته است و بررسی این نوبت از کشف الاسرار مارا با گنجینه گرانسنگی از واژه، ترکیب وتعبیرهای نو و زیبا و رسا آشنا می سازد.
    در این مقاله کوشیده ایم تا برابر نهاده های زیبا وتعبیرهای رسا وبدیع در ترجمه آیات به فارسی و توان زبان فارسی در بیان معانی گوناگون را نشان دهیم.
    کلید واژگان: ویژگی های زبانی, ترجمه, تفسیر قرآن کریم, کشف الاسرار}
    Hamid Taheri, Shahla Mahmoodi, Seyedeh Mahila Hosseini
    Meditating the Koran's translation indicates the faithfulness of senior translators to Islam and words of God. This way they save themselves from any kind of scandal they were accused of in translating Koran to non-Arabic languages. Kashful Asrar and Edato Al-abrar Meybodi contain literal translations. It has translated the Koran with care and virtuosity. Therefore, exploring this literary piece familiarizes the reader with beautiful and new words, expressions and compound words. In this article we have endeavored to show the Persian translation and the capacity of this language to convey various meanings.
    Keywords: Word, Translation, Pronouns, Interrogation, Be, Imperative}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال