به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « تفکر » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • علی مرادی بهمئی

    هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل و موانع موثر بر رشد تفکر نقادانه در اندیشه اسلامی است. طبق تعالیم دین اسلام پرورش قوه نقادی اهمیت ویژه ای دارد؛ به طوری که در دستورات و در عمل بزرگان دینی رواج داشته است و علمای دینی در حوزه تربیت عقلانی از ضرورت آن سخن بسیار گفته اند. بر این اساس، سوال اصلی این مقاله آن است که چه عواملی و موانعی طبق اندیشه اسلامی بر رشد تفکر نقادانه موثر هستند؟ این پژوهش، پژوهش بنیادی با روش توصیفی تحلیلی می باشد که با مطالعه متون و منابع دینی نظیر قرآن کریم و روایات و احادیث معصومین علیهم السلام به دست آمده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که عوامل موثر بر رشد تفکر نقادی نظیر تفکر، علم، تزکیه نفس، مشورت و شرح صدر می باشد که قدرت تجزیه وتحلیل مباحث علمی و بالطبع توانایی نقد اندیشه را بالا می برد که با عنایت به آن ها می توان دستورالعمل هایی برای رشد انسان نقاد به دست آورد. مهم ترین موانع تفکر نقادانه هم از نگاه قرآن کریم مواردی همچون هوای نفس، دل بستگی ها، پیروی از ظن و گمان، ضعف علم، تقلید کورکورانه، ضعف توجه و موانع جسمی هستند.

    کلید واژگان: نقد, تفکر, تفکر نقادانه, اندیشه اسلامی, مشورت, ضعف علم}
    Ali Moradi Bahmaei

    The purpose of the current research is to investigate the factors and obstacles affecting the development of critical thinking in Islamic thought. According to the teachings of Islam, cultivating the critical faculty is particularly important; So that it has been prevalent in the orders and practices of religious elders, and religious scholars have spoken a lot about its necessity in the field of intellectual education. Based on this, the main question of this article is what factors and obstacles are effective on the growth of critical thinking according to Islamic thought? This research is a fundamental research with a descriptive analytical method, which was obtained by studying religious texts and sources such as the Holy Quran and the traditions and hadiths of the infallible Prophets. The results of the research show that the factors that influence the development of critical thinking are thinking, science, self-cultivation, consultation and interpretation, which increase the ability to analyze scientific topics and, of course, the ability to criticize thought, which can provide guidelines for the development of critical thinking. brought The most important obstacles to critical thinking from the point of view of the Holy Qur'an are things like ego, attachments, following suspicions, weakness of knowledge, blind imitation, weakness of attention and physical obstacles.

    Keywords: Criticism, Thinking, Critical Thinking, Islamic Thought, Consultation, Weakness Of Science}
  • سیده الهام آقایی ابرندآبادی*، علی ستاری، سیده جمیله علم الهدی، هادی بهرامی احسان
    این پژوهش با هدف تبیین مدل مفهومی رابطه زبان و تفکر براساس قرآن و استخراج دلالت های تربیتی آن برای پرورش فکری کودکان صورت گرفته است. بنابراین با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی- استنباطی؛ نخست کلیدواژگان پرکاربرد ناظر به زبان و تفکر در قرآن معادل یابی گردید که عبارتند از نطق، قول و کلام، سپس ویژگی های هر کدام براساس آیات ناظر به کلیدواژگان تحلیل، آنگاه رابطه میان زبان و تفکر تبیین فلسفی شده و این نتیجه حاصل شد که مراحل طی شده در تفکر، متناظر با پدیده های زبانی نطق، کلام و قول است. با زاویه دید دیگری هر کدام از پدیده های زبانی نطق، کلام و قول نیز قابل انطباق با فرایند تفکر می باشد. در ادامه مدل مفهومی این رابطه براساس قرآن ترسیم و در نهایت دلالت های تربیتی رابطه زبان و تفکر برای پرورش فکری کودکان استخراج گردید. با توجه به اینکه بهترین رویکرد تربیتی در رابطه با کودک، می تواند رویکرد زیبایی-شناختی باشد؛ به وسیله محرک های کلامی مطلوب، کودک به سمت ارزش ها و نیازهای حقیقی سوق پیدا کند. برای فعال سازی تفکر صحیح در کودک باید او را در معرض کلام حق قرار داد و با استفاده از قدرت اثرگذاری کلام الهی در قالب های هنری و زیبایی شناسانه بکار رفته آن، می توان شیوه های کلام آموزی را به کودکان آموزش داد.
    کلید واژگان: زبان, تفکر, دلالت های تربیتی, قرآن, کودکان}
    Seyedeh Elham Aghaei Abrandabadi *, Ali Satari, Seyedeh Jamile Alamolhoda, Hadi Bahrami Ehsan
    This research has been done with the aim of explaining the conceptual model of the relationship between language and thinking based on the Qur'an and extracting its educational implications for children's intellectual development. Therefore, using the descriptive-analytical-inferential method; First, the frequently used keywords referring to language and thinking in the Quran were equated, which include Notgh, Ghol and Kalam.Then the characteristics of each one are based on the verses related to the key words of the analysis, then the relationship between language and thinking is explained philosophically and it was concluded that the steps taken in thinking correspond to the linguistic phenomena of Notgh, Kalam and Ghol. From another point of view, each of the linguistic phenomena of Notgh, Kalam and Ghol can be adapted to the process of thinking. In the following, the conceptual model of this relationship was drawn based on the Qur'an, and finally, the educational implications of the relationship between language and thinking for children's intellectual development were extracted. Considering that the best educational approach in relation to a child can be an aesthetic approach; By means of favorable verbal stimuli, the child should be directed towards real values and needs. In order to activate the correct thinking in the child, he should be exposed to the word of truth, and by using the power of the divine word in its artistic and aesthetic forms, it is possible to teach children the ways of learning the word.
    Keywords: language, thinking, educational implications, Quran. children}
  • اعظم رحیمی، فاطمه وجدانی*، محمدتقی بیگدلی

    ایجاد «گرایش به تفکر» رویکردی است که اخیرا برای پرورش تفکر در نظام های آموزشی جهان مورد توجه قرار گرفته است؛ چرا که صرفا با آموزش «مهارت» اندیشیدن به فراگیران، نمی توان اندیشه ورز شدن آنها را تضمین کرد. از آنجا که گرایش فکری پدیده فرهنگی است و از تعامل با باورها، ارزش و هنجارهای محیطی نشیت می گیرد، توجه به عناصر فرهنگی در «گرایش به تفکر»، بسیار حایز اهمیت است؛ از این رو، هدف در پژوهش حاضر،  شناسایی عوامل و موانع گرایش به تفکر، براساس قرآن کریم و ارایه پیشنهاداتی برای نظام های تربیتی، بود. برای این منظور 232 آیه که حیطه مفهومی و مضامین آنها نمایان گر موضوع تفکر در قرآن کریم بودند، شناسایی و مورد تحلیل قرار گرفتند. پس از استخراج مفاهیم اولیه (28 مفهوم پایه)، در نهایت، 4 محور کلیدی برای عوامل و موانع «گرایش به تفکر»، از دیدگاه قرآن کریم، شناسایی شد. نتایج پژوهش حاضر، از نگاه قرآن کریم، بیانگر آن است که به جریان انداختن تفکر نیازمند عواملی چون منابع و موضوعاتی برای تفکر، روش مناسب، مصون‏ سازی تفکر از عوامل بازدارنده (موانع) و تقویت و راهبری تفکر، از طریق عوامل تسهیل ‏کننده، است. بر همین اساس، لازم است مربیان با ایفای نقش الگویی برای تفکرورزی، تهیه محتوای غنی و نافع، فراهم کردن فرصت ها و فعالیت هایی برای تفکر و چالش های فکری، فرضیه آزمایی، گسترش ظرفیت درک شهودی و باطنی، تربیت اخلاقی و تهذیب نفس و زمینه گرایش به تفکر را در فراگیران فراهم نمایند.

    کلید واژگان: تفکر, دلالت های تربیتی, «گرایش به تفکر», قرآن کریم}
    Azam Rahimi, Fatemeh Vojdani *, Mohammadtaghi bigdeli

    Creating "disposition to thinking" is an approach that has recently been taken into consideration for cultivating thinking in the world's educational systems; because simply by teaching the "skill" of thinking to the learners, it is not possible to guarantee becoming a thinker. Since intellectual disposition is a cultural phenomenon and originates from interaction with environmental beliefs, values and norms, it is very important to pay attention to cultural elements in the disposition to think. Therefore, the research aim is to identify the strengthening factors and barriers to the disposition to think based on the Holy Qur'an, and as a result, some suggestions for educational systems. For this purpose, 232 verses whose conceptual scope and themes represented the topic of thinking in the Holy Quran were identified and analyzed. After extracting the basic concepts (28 basic concepts), finally, 4 key axes for the strengthening factors and barriers to the disposition to think from the perspective of the Holy Quran were obtained. The results of the present research, from the perspective of the Holy Quran, indicated that making thinking flow requires factors such as: sources and topics for thinking, appropriate methods, protecting thinking from inhibiting factors (obstacles) and strengthening and guiding thinking through facilitating factors. Based on this, it is necessary for educators to play the role of a model for thinking, providing rich and useful content, providing opportunities and activities for thinking and intellectual challenges, hypothesis testing, expanding the capacity of intuitive and esoteric understanding, moral education and refinement of the self can provide the students with a disposition to think.

    Keywords: thinking, educational implications, disposition to think, Holy Quran}
  • یوسف سیف زاد آبکنار، بهمن پازوکی*
    بسیاری از فیلسوفان معاصر از آثار هیدگر در اندیشه خویش بهره برده اند؛ بنابراین بررسی اندیشه هیدگر و تعیین چارچوب تفکر وی راهگشای این تاثیرپذیری ها خواهد بود. چنانکه مرز میان تفکر محاسبه ای و تفکر انکشافی نشان گر این تفاوت خواهد بود. در این مقاله با روش تحلیلی، به بررسی آثار هیدگر پرداخته ایم که وی میان فلسفه ای که وجوداندیش است و فلسفه ای که به موجوداندیشی دچار شده و از وجوداندیشی غفلت ورزیده است، تمایز قایل می شود. سپس چنین تبیین کرده ایم که وی انسان را در ساحتی می بیند که با فراخوانده شدن از سوی وجود، پرسش گری می کند. پس هیدگر خود را در راه می بیند و در انتظار ندای وجود است. درنتیجه چنانکه نشان داده شده است، هیدگر اعتقاد به نوع دیگری از تفکر دارد؛ یعنی تفکری که با نوعی رهایی به دست آمده و انسان در پرتو آن در مسیرهای ناهموار اندیشیدن، به حقیقت که نوعی انکشاف و فتوح است، رسیده و با زبان شاعرانه همان را که یافته است، بیان می دارد. از این منظر، وجود با تفکر معنوی نسبت برقرار می کند و در زبان، یعنی خانه وجود سکنا می گزیند. هیدگر خود نیز بارقه ای از حقیقت را شهود کرده است.
    کلید واژگان: مابعدالطبیعه, تفکر, تفکر حسابگرانه, تفکر شهودی, هیدگر}
    Yousef Seifzad Abkenar, Bahman Pazuki *
    Numerous contemporary philosophers have found inspiration in Heidegger's body of work, incorporating his ideas into their own philosophical reflections. Consequently, a comprehensive examination of Heidegger's perspectives and intellectual framework reveals these influences, notably demarcated by the distinction between calculative thinking and disclosure thinking. Employing an analytic approach, this article delves into Heidegger's oeuvre, where he delineates philosophies concerned with existence as opposed to those focused on existents, often neglecting existence itself. It explicates his portrayal of humans as beings summoned by existence, embarking on a journey of inquiry and questioning. Heidegger perceives himself in a state of anticipation, awaiting the summons of existence. As elucidated, Heidegger espouses an alternative form of thinking, one achieved through a liberating process wherein individuals traverse arduous paths of contemplation to unveil reality as a mode of disclosure and revelation. The articulation of these discoveries is expressed through a poetic language. From this standpoint, existence establishes a profound connection with spiritual thinking, finding its dwelling in language as the very abode of existence. Notably, Heidegger himself intuits a spark of reality within this framework.
    Keywords: Metaphysics, Thinking, calculative thinking, intuitive thinking, Heidegger}
  • مریم روحی، مرضیه دهقانی*، محدثه خطاط

    هدف از این مطالعه بیان ویژگی ها، قابلیت ها و مولفه های تفکر محاسباتی به عنوان یکی از مهارت های اساسی یادگیری در دوره ابتدایی است. این پژوهش با رویکرد کیفی و روش فراترکیب انجام شده است. برای جستجوی مقالات مرتبط جهت تحلیل و بررسی از کلیدواژه های فارسی «تفکر، مهارت های تفکر، تفکر محاسباتی در دبستان، تفکر محاسباتی در دانش آموزان» و معادل انگلیسی آن ها در پایگاه های داده مگ ایران، سید، سیویلیکا، ساینس دایرکت و اسکوپوس، انستیتوی مهندسان برق و الکترونیک  بین سال های 1390 تا 1399 و 2000 تا 2021، استفاده شده است. داده ها براساس یک طرح پژوهش کیفی از نوع فراترکیب و با استفاده از گام های هفتگانه سندلوسکی و باروسو، جمع آوری شده اند. انتخاب نمونه با استفاده از معیارهای پذیرش و عدم پذیرش و برنامه مهارت های ارزیابی حیاتی صورت گرفت. جهت بررسی قابلیت اعتبار یافته ها از معیارهای خودبازبینی محقق؛ مرور همتایان و نظرسنجی متخصصان بهره گرفته شد. در بررسی اولیه 1643 مقاله استخراج شده که از این تعداد 1533 مقاله براساس عنوان، 35 مقاله براساس چکیده و 51 مقاله براساس محتوا غربال شده و در نهایت 24 مقاله نهایی استخراج و مورد بررسی قرار گرفت. طبق یافته های پژوهش و بررسی های نهایی، مولفه های تفکر محاسباتی را می توان در نوزده طبقه کلی دسته بندی و متناسب با آن ماهیت عناصر آن را نمایان کرد. نتایج حاکی از این پژوهش نشان دهنده سه مقوله اساسی از این نوع مهارت تفکر و اهمیت پرورش آن در مدارس به ویژه از دوران کودکی و سال های اولیه دبستان است؛ این مقوله ها شامل مهارت های شناختی، مهارت های ارتباطی و اطلاعاتی (فناوری) و علوم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضی است. نتایج پژوهش نشان دهنده هم پوشانی بالای این عناصر، مولفه ها و مقوله ها و رابطه مثبت میان آن هاست. نتایج حاکی از آن است که تفکر محاسباتی به عنوان یکی از مهارت های نوظهور و یکی از مهارت های حل مسیله به شمار آمده و با استفاده از فناوری و علوم کامپیوتر در سال های اولیه کودکی در مدارس دنیا در حال آموزش و یادگیری بوده و به عنوان مجموعه ای از مهارت ها و دانش های عرضی برای همگان لازم و ضروری است.

    کلید واژگان: تفکر, تفکر محاسباتی, دانش آموز, دوره ابتدایی, مهارت های تفکر}
    Maryam Roohi, Marziyeh Dehghani, Mohadeseh Khattat

    The purpose of this study was to identify and explain the features, capabilities, and components of computational thinking as one of the basic learning skills at the primary school level. This qualitative study used meta-analysis to identify the components of computational thinking. For this purpose, Persion keywords such as “thinking”, “thinking skills”, “computational thinking in primary school”, and “computational thinking in students”, together with their equivalents in English, were searched in MagIran, Sid, Civilica, ScienceDirect, Scopus databases, Institute of Electrical and Electronics Engineers from 1390 to 1399 and 2000 to 2021 in Persian and English sources, respectively. Data were collected using Sandelowski and Barroso’s seven-stage metasynthesis method. The sample was selected using acceptance and non-acceptance criteria and Critical Appraisal Skills Programme. The credibility of the results was checked using the researcher’s self-monitoring, peer review, and expert survey. Initially, 1643 articles were extracted, of which 1533 were screened based on the title, 35 based on the abstract, and 51 based on the content. Finally, 24 articles were selected as the study sample and analyzed. Based on the findings, the components of computational thinking can be classified into nineteen general categories. The results, furthermore, highlighted the importance of the following three basic categories in cultivating computational thinking in schools, especially during childhood and the early years of primary schooling: cognitive skills, communication and information skills (technology), and skills related to science, engineering, and mathematics. There was a high level of overlap and a positive relationship between the identified components and categories of computation thinking. In sum, it can be stated that computational thinking is an emerging problem-solving skill that should be taught and learned through technology and computer science in early childhood and primary schools.

    Keywords: cognitive skills, computational thinking, learning skills, primary school}
  • سمیه کرمی *، سرفراز شهبازی

    تفکر مهارتی است عملی که از طریق آن هوش بر تجربه تاثیر می گذارد. هوش یک توانش است و فکر کردن یک مهارت . امروزه در نظامهای تعلیم و تربیت توجه زیادی به پرورش مهارت های تفکر می شود و دانش آموزان آموزش می بینند که چگونه با استفاده از فکر خود زندگی کنند. خلاقیت نیز به عنوان یکی از اصول یادگیری، به کارگیری توانایی های ذهنی برای ایجاد یا تبلور یک فکر یا مفهوم جدید است که برخی نیز آن را به ترکیب ایده ها یا ایجاد پیوستگی بین ایده ها تعبیر نموده اند. پژوهش حاضر با هدف بررسی راهکارهایی جهت فکر کردن ایده و خلاقیت به جای حفظ کردن در آموزش و پرورش و به روش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا انجام شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد در راستای تربیت صحیح و کارآمد دانش آموزان، می بایست دانش اموزان افرادی متفکر، خلاق، منتقد و دارای بینش علمی پرورش یابند و این تنها از طریق انتقال مفاهیم به ذهن آنها بدست نمی آید، بلکه لازم است در برنامه های درسی مدارس گنجانده شود تا از این شیوه دانش آموزان قابلیت های چگونه آموختن را از طریق نظم فکری بیاموزند و در زندگی روزمره خود به کار برند. ضرورت پرورش تفکر و خلاقیت در دانش آموزان از ان جهت است که پایه و اساس یادگیری و ادراک را تفکر تشکیل می دهد و پیشرفت انسان ها در زمینه های علمی، ادبی، هنری و اخلاقی و معنوی در نتیجه تفکر و اندیشیدن و خلاقیت به وجود می آید.

    کلید واژگان: تفکر, خلاقیت, دانش آموزان, آموزش}
  • امیرمحسن عرفان
    هدف

    این پژوهه با هدف اکتشاف مهم ترین برون دادهای کاربست تفکر خلاق در هنرمند مهدوی سامان یافته است.

    روش

    این تحقیق روش تبیینی _ تحلیلی را در پردازش محتوا مبنا قرار داده است، و بر حسب دستاورد یا نتیجه تحقیق از نوع توسعه ای _ کاربردی و به لحاظ نوع داده های مورد استفاده، یک تحقیق کیفی است. روش گردآوری اطلاعات از نوع کتابخانه ای و در استکشاف از توصیف بهره برده شده است.

    یافته ها

    مهم ترین نقش تفکر خلاق در توانمندسازی فردی هنرمند است. این توانمندسازی در دو ساحت انگیزشی و مهارتی قابل رصد است. غلبه ریشه یابی بر عارضه بینی، خلق احساس خود اثربخشی، تعهد پایدار و درک هوشمندانه تفاوت های فردی در انتقال پیام مهدوی مهم ترین یافته های تحقیق در توانمندسازی انگیزشی و روانی هنرمند مهدوی است. طراحی نوآورانه اثر هنری و رشد ابتکارات احساسی نیز در توانمندسازی مهارتی هنرمند در عرصه آموزه مهدویت موثر است.

    نتیجه

    نتایج حاصل از تحلیل و ترکیب داده های جمع آوری شده نشان که تفکر خلاق، ارتقای قدرت انگیزشی، نوآوری و عزت نفس در حوزه توانمندسازی فردی هنرمند مهدوی را ارتقا می دهد.

    کلید واژگان: تفکر, خلاقیت, توانمندسازی, هنر, هنرمند, مهدویت}
    AmirMohsen Erfan
    Purpose

    This study was organized with the purpose of discovering the most important outputs of creative thinking in the artist Mahdavi.

    Method

    This research is based on the explanatory-analytical method in content processing, and according to the achievement or result of the research, it is a developmental-applied type and in terms of the type of data used, it is a qualitative research. The method of collecting information is library type and description is used in exploration.

    Findings

    The most important role of creative thinking is in empowering the individual artist. This empowerment can be observed in two fields of motivation and skill. Overcoming the rooting problem, creating a sense of self-efficacy, stable commitment and intelligent understanding of individual differences in conveying Mahdavi's message are the most important research findings in the motivational and psychological empowerment of Mahdavi artist. The innovative design of the artwork and the growth of emotional initiatives are also effective in empowering the artist in the field of Mahdavit doctrine.

    Result

    The results of the analysis and combination of the collected data show that it promotes creative thinking, promotion of motivational power, innovation and self-esteem in the field of personal empowerment of Mahdavi artist.

    Keywords: thinking, creativity, Empowerment, art, artist, Mahdaviiat}
  • داوود فرهمندکیا

    با پیشرفت روز افزون دانش و تکنولوژی و جریان گسترده اطلاعات، امروزه جامعه ما نیازمند مهارت هایی خواهد بود که باید همگام با توسعه علم و فناوری پیش رود. هدف پژوهش حاضر تاثیر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بر رشد تفکر خلاق دانش آموزان دوره متوسطه می باشد. این پژوهش به روش شبه تجربی و با استفاده از آزمون استاندارد تورنس و با گروه کنترل انجام گردید و جامعه آماری آن کلیه دانش آموزان پسر دبیرستان های شهرستان ساری بوده است که حجم نمونه از یک کلاس 30 نفری از مدارس عادی به عنوان گروه کنترل ویک کلاس30 نفری از مدرسه هوشمند به عنوان گروه آزمایش انتخاب گردید ، ضریب پایایی این آزمون 0/8 تا 0/9 برآورد شده است. برای تجزیه وتحلیل اطلاعات از دو روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. برای مشخص کردن معنا دار بودن اختلاف، از آزمون تی مستقل برای محاسبه تفاوت میان میانگین های گروه کنترل و آزمایش استفاده شد و نتایج بدست آمده استفاده از فناوری اطلاعات وارتباطات را در رشد تفکر خلاق (سیالی،ابتکار،انعطاف پذیری،بسط) دانش آموزان موثر می داند.

    کلید واژگان: فناوری, اطلاعات, ارتباطات, تفکر, تفکر خلاق, دانش آموزان}
  • نسترن پورصالحی*

    کتاب کودک بر رشد زبانی، شناختی، شخصیتی و اجتماعی کودکان اثرگذار است. داشتن تعریف دقیق از این مفهوم می تواند به رشد همه جانبه کودک کمک نماید. به این ترتیب هدف از این پژوهش آن بود که بر مبنای تعریفی که علامه طباطبایی از کتاب در قرآن ارایه کرده است، به مفهوم کتاب کودک دست پیدا کنیم. برای این منظور از روش کتابخانه ای و گروه کانونی استفاده شد. 6 نفر از متخصصان که مطالعات قرآنی داشتند در گروه کانونی مشارکت داده شدند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده های کیفی، سه نوع کتاب را در زندگی کودک شناسایی کرد: کتاب فیزیکی دربردارنده خاطرات و تجربیات کودک و تثبیت باورها از طریق آن؛ کتاب والدین و سبک زندگی آنان (رفتار و گفتار والدین و اطرافیان کودک، امکانات و محل زندگی او)؛ کتاب طبیعت و پدیده های طبیعی. به این ترتیب بر اساس یافته ها پیشنهاد می شود والدین از اثر ارتباطی خود بر کودک غافل نبوده و تلاش نمایند از طریق انواع کتاب های شناسایی شده رشد همه جانبه ای را برای کودک فراهم آورند.

    کلید واژگان: کلام, تفکر, کتاب کودک, سبک زندگی, طبیعت, والدین}
    Nastaran Poursalehi*

    Children's books affect children's language, cognitive, personality, and social development. The presence of an accurate definition of this concept can help the child's holistic development. The present study aimed to reach the concept of children's books based on the definition, that Allameh Tabatabai provided from the Qur'an. The library method and focus group have been used. Six experts who had Quranic studies were included in the focus group. The qualitative data analysis identified three types of books in a child's life: 1) a physical book contains the child's memories and experiences and establishing beliefs through it, 2) The book "Parents and their lifestyles" (behavior and speech of the parents and the child's surroundings, facilities and place of his life), 3) a book about nature and natural phenomena. Based on the findings, parents should not ignore the effect of their communication with the child and try to provide holistic development for the child through the three types of books.

    Keywords: Language, Thinking, Children's Book, Lifestyle, Nature, Parents}
  • سعید گراوند، مریم جبارپور، آذین مرندی

    در تفکر فلسفی هند، فلسفه عبارت است از تبیین سرشت باطنی-ترین ذات جهان. در این شیوه از تفکر شرقی، فلسفه عبارت است از برهما ویدیا یا آگاهی از برهمن. فلسفه هندی نه فقط فلسفه است بلکه طریق رستگاری نیز است. در واقع، هندوها واژه "درشنه"را برای فلسفه به کار می برند که در تفکر فلسفی هند نوعی تفکر و بینش (بصیرت) است که بیش از هر چیز مبتنی است بر اشراق و شهود. هندوها واژه"دهرمه"یعنی طریق و نظم و هماهنگی درست در جهان را نیز برای فلسفه به کار می برند. به همین دلیل است که متفکران هندی معتقدند حکمت و فلسفه هند، حکمتی -است که در راستای دهرمه و نظم و هماهنگی درست جهان شکل گرفته است.از مشخصه های ایجابی تفکر فلسفی هند می توان به اهتمام برای کشف حقیقت، پیوند و آشتی با طبیعت، حضور شهود به جای توجه به عقل و استدلال، تنوع و گوناگونی مکاتب، وحدت در مسایل اخلاقی و معنوی، توجه به مساله هنر اصیل، توجه به زبان و علوم باطنی و روانشناسی ژرفا، و فهم مطلق به صورت سلبی و برتری خود کلی بر خود فردی اشاره کرد. یافته های تحقیق نشان می دهد که حکمت و تفکر فلسفی هند در کشف حقایق بیشتر از روش شهودی بهره گرفته و برهان و استدلال حتی برای اثبات وجود خدا در آن جایگاه چندانی ندارد. عدم رشد علوم طبیعی، ریاضت طلبی و انکار واقعیت های عینی جهان و عدم توجه به دنیا و علوم دنیوی، غفلت از تاریخ و فلسفه تاریخ از مشخصه-های سلبی حکمت و فلسفه هند است.

    کلید واژگان: تفکر فلسفی هند, فلسفه هند, تفکر, حکمت, شهود}
    Saeed Geravand

    In Indian philosophical thinking, philosophy is the explanation of the nature of the innermost essence of the world. In this way of eastern thinking, philosophy is Brahmavidya or knowledge of Brahman. Indian philosophy is not only a philosophy but also a way of salvation. In fact, Hindus use the word "darshan" for philosophy, which in Indian philosophical thinking is a type of thinking and insight (insight) that is based on intuition more than anything else. Hindus also use the word "dharma" for philosophy, which means the right way and order and harmony in the world. This is the reason why Indian thinkers believe that the wisdom and philosophy of India is a wisdom that has been formed in line with dharma and the correct order and harmony of the world. One of the positive characteristics of Indian philosophical thinking is the effort to discover the truth, connection and reconciliation with Nature, the presence of intuition instead of paying attention to reason and reasoning, diversity and variety of schools, unity in moral and spiritual issues, attention to the issue of original art, attention to language and esoteric sciences and deep psychology, and absolute understanding in its negative form and superiority Kelley pointed at Freddie himself. The findings of the research show that Indian wisdom and philosophical thinking use more intuitive methods in discovering truths, and arguments do not have much place in it even to prove the existence of God. Lack of development of natural sciences, austerity and denial of the objective realities of the world, lack of attention to the world and worldly sciences, neglect of history and philosophy of history are negative characteristics of Indian wisdom and philosophy.

    Keywords: Indian philosophical thinking, Indian philosophy, thinking, wisdom, intuition}
  • احسان کاظمی*، محسن جمشیدی، عبدالله بیننده
    بحث در خصوص ماهیت و ابعاد تفکر و تعقل به عنوان موضوعی بنیادین، همواره دغدغه نوع انسان و به خصوص فیلسوفان بوده است. در این مقاله تلاش شده است تا ضمن بحث از تفکر به معنای لغوی و اصطلاحی، جایگاه آن در فلسفه و فلسفه سیاسی اسلامی موردبررسی قرار گیرد و برای این منظور به آرای فارابی و ملاصدرا رجوع شده است. نتیجه آنکه، در فلسفه اسلامی، تفکر در نسبت با هستی شناسی و قراردادن انسان به عنوان بخشی از هرم هستی قابل درک است و تفکر او در چنین منظومه ای معطوف به سعادت است. فارابی این مسیله را ذیل بحث از سلسله عقول و مراتب آن موردبحث قرار داده است و ریاست مدینه فاضله را از آن کسانی می داند که به مرتبه «عقل مستفاد» رسیده باشند و نیل به همین مرتبه را مقسم انواع مدینه قرار داده است. ملاصدرا نیز، به صورتی دیگر به همین نکته رهنمون شده است با این تفاوت که برای او عقلانیت در کنار اشراق و وحی مطرح شده است و تفکر یکی از این ارکان سه گانه است و اندیشه سیاسی او نیز به تبع این تحول در مبادی به سوی نوعی حکومت شرعی متمایل شده است که او از آن به «علمای اهل معرفت» تعبیر کرده است.
    کلید واژگان: تفکر, سیاست, فلسفه اسلامی, فلسفه سیاسی, فارابی}
    Ehsan Kazemi *, MOHSEN JAMSHIDI, ABDOLAH BINANDE
    The discussion about the nature and dimensions of thinking/reasoning as a fundamental issue has always been the concern of human beings and especially philosophers. In this article, an attempt has been made to discuss thinking in the literal and idiomatic sense, its place in Islamic philosophy and political philosophy, and for this purpose, the opinions of Farabi and Mulla Sadra have been referred to. The result is that, in Islamic philosophy, thinking can be understood in relation to ontology and placing man as a part of the pyramid of existence, and his thinking in such a system is aimed at happiness. Al-Farabi has discussed this issue under the discussion of the chain of intellects and its levels, and he considered the head of Madinah Utopia to be one of those who have reached the rank of "utilized intellect" and has divided the attainment of this rank into the types of Madinah. Mulla Sadra has also been guided to the same point in another way,
    Keywords: thought, Politics, Islamic Philosophy, political philosophy, Farabi}
  • حمید مقامی، محمد نجفی*، حسنعلی بختیار نصرآبادی
    هدف
    برای ساخت تمدن نوین اسلامی مبتنی بر دانش بومی و اسلامی، تقسیم بندی علوم برخلاف سایر تقسیم بندی هایی که با نگاهی پسینی به موضوع، روش و غایت دانش های موجود انجام شده است، باید با نگاهی پیشینی به معلم حقیقی آن یعنی خداوند علیم صورت پذیرد. هدف این پژوهش ارایه طرحی پیشینی برای تقسیم بندی علوم بود.
    روش
    پژوهش حاضر از نوع توصیفی - تحلیلی و با روش کتابخانه ای مبتنی بر روش اجتهادی و تحلیل عقلی سامان یافته است.
    یافته ها
    تفکر عمیق در ساحات حیات با هدف کشف، خلق، تغییر، مدیریت، کاربرد و تعالی آن در راستای معنایابی و معناسازی زندگی خوشایند، علاوه بر جهت مندی ما را به دسته بندی جدیدی از علوم رهنمون می سازد.
    نتیجه گیری
    مدل مفهومی حلزونی دانش با تقسیم بندی شش گانه علوم به کشفی، تولیدی، تغییری، مدیریتی، کاربردی و متعالی؛ و مدل میانجی دانش در جهت ساختار اجرایی تولید علم در سه بسته علوم اندیشگاهی، دانشگاهی و کاربستی، برای تمدن نوین اسلامی پیشنهاد شد.
    کلید واژگان: تفکر, تفکرقرآنی, طبقه بندی علوم, علم دینی, مدل حلزونی دانش}
    Hamid Maghami, Mohammad Najafi *, Hasanali Bakhtiarnasrabadi
    Aim
    To make a novel Islamic civilization based on indigenous and Islamic knowledge, segmentation of science unlike the posterior view which has been done according to the method and the end of available science, should be done based on the prior view to its true and real teacher who is the God.so the goal of this study is presenting a prior plan for segmentation of sciences.
    Method
    The current study was analytical descriptive and has been organized according to library rational analysis method.
    Results
    The findings of study shows that deep thinking in areas of life for discovery, creation, changing, management, excellence and promotion of a pleasant meaningful life, leads us to a modern segmentation of sciences and our orientation as well.
    Conclusion
    Due to the six goals of Quranic thought, a conceptual spiral model of knowledge according to divisions of sciences to detectable, productive, changeable, applicable and perfect model is being suggested. And also, its mediator model to make an executive structure of science production in three dimensions of think tank, library, and applicable sciences in successive generation of the novel Islamic civilization as well.
    Keywords: Quranic thinking, classification of sciences, religious science, snail model of knowledge, Modern Islamic Civilization}
  • محمدمهدی اعتصامی*

    با اینکه آموزش فلسفه و حکمت در کشور ما سابقه ای بس طولانی و درخشان دارد و از پشتوانه ای قوی و ذخایری بی بدیل بهره مند است، اما به دلایلی چند، این آموزش روزآمد نشده و در پاسخ گویی به مساله های جدید، پیشرفت چندانی نداشته است. در این مقاله سعی بر این است که چالش های پیش روی آموزش فلسفه در ایران مورد بررسی قرار گیرد و ارزیابی و تحلیل شود. در این بررسی شش چالش مهم انتخاب شده و به نقد و بررسی آن اقدام گردیده است. برخی از این چالش ها برخاسته از مواجهه فرهنگ و اندیشه های تمدن اسلامی با فرهنگ و تمدن جدید و قرار گرفتن در برابر پرسش های نو می باشد. حتی تلقی جدید از فلسفه نیز خود از چالش های آموزش فلسفه در ایران و عموم کشورهای اسلامی است. علاوه بر این، بخش دیگری از چالش ها برخاسته از گفت وگوهای درون فرهنگی و اختلاف بر سر جایگاه فلسفه در معارف اسلامی می باشد. این اختلاف وقتی برجسته می شود که ما می خواهیم در آموزش مدرن که در آموزش و پرورش رسمی و همگانی رخ می دهد، همه نوجوانان و جوانان را ملزم به یادگیری فلسفه کنیم. درحالی که برخی جریان های فکری اسلامی با این دانش مخالفت سرسختانه دارند و برخی دیگر که موافق با فلسفه اند، فلسفه را دانشی تلقی می کنند که نمی تواند عمومی و همگانی شود. در این مقاله، با پذیرش آموزش همگانی فلسفه، با شرایط خاص خود، پیشنهاداتی برای عبور از این چالش ها ارایه شده است.

    کلید واژگان: فلسفه, تفکر, تفکر فلسفی, تربیت تفکر فلسفی, چالش های تربیت فلسفی}
    Mohammad Etesami *

    Despite the fact that philosophical education has a long and bright history in Iran and also enjoys matchless resources in terms of content, it has failed to address modern issues and needs to be updated. This article seeks to study and evaluate the challenges facing the education of philosophy in Iran. six major challenges have been selected and studied in this research. Some of these challenges arise from the confrontation between the culture and ideas of the Islamic civilization and the modern culture and civilization and its novel issues. New perceptions of philosophy are one of the challenges facing the issue of philosophy education in Iran as well as Islamic nations. Furthermore, another part of the challenges stems from intra-cultural dialogues and differences over the status of philosophy in Islamic thoughts. This difference is highlighted when we want to make all teenagers and young people learn philosophy based on a modern education system that occurs in formal and public education. Some Islamic schools of thought are diametrically opposed to philosophy and others embrace it; they consider philosophy as a systematic study of general and fundamental questions which is not for a public engagement. This article seeks to present suggestions to overcome the challenges facing philosophy for all.

    Keywords: philosophy, thought, Philosophical Thinking, Cultivation of Philosophical Thinking, Challenges}
  • سید رحیم غضنفری *، غلامعلی عزیزی کیا

    تفکر و اندیشه به‌عنوان پایه و اساس علم و معرفت انسان، نقش اساسی در زندگی انسان دارد و یکی از عوامل اصلی ایجاد انگیزه برای حرکت در مسیر هدایت و انجام رفتارهای متناسب با آن محسوب می‌شود. قرآن کریم در بسیاری از آیات، بشر را به تفکر فراخوانده و اساسی‌ترین موضوعاتی را که اندیشیدن و تفکر در آنها روشن‌کننده راه زندگی اوست‌، به‌روشنی بیان کرده است؛ و ازجمله مهم‌ترین آنها، تفکر درباره جهان دیگر است. این تحقیق به‌ هدف بیان نقش تفکر در ایجاد و تقویت باور به معاد از دیدگاه قرآن، آیات بیانگر لزوم تفکر در امر آخرت را به روش تفسیر موضوعی مورد بررسی قرار داده است. در این دسته از آیات، بر تفکر درباره اموری مانند احیای زمین در بهاران، آفرینش انسان، آفرینش آسمان‌ها و زمین، سرنوشت تکذیب‎کنندگان، و تفکر در اعمال و رفتارها تاکید شده و چنین به‌نظر می‌رسد که از دیدگاه قرآن، تفکر در این امور، از عوامل اصلی ایجاد و تقویت باور به معاد به‌شمار می‌آید.

    کلید واژگان: تفکر, قرآن کریم, معاد, معادباوری, ایمان به معاد, ایمان افزایی}
  • خدیجه احمدی بیغش *

    دو ودیعه ی خداوند به انسان؛ زبان و تفکر است که اگر به خوبی شناخته و به کار گرفته شوند، در تعالی انسان نقش به سزایی دارند. با مطالعه در زمینه ی رابطه ی این دو با هم و تاثیر هر کدام بر دیگری مصالح و مفاسد این دو توانایی را خواهیم شناخت. در رابطه با این مساله، روانشناسان و زبانشناسان بسیاری، نظریاتی ارایه کرده اند، در بین پژوهشگران اسلامی نیز به مساله از جنبه ی تاثیر زبان بر تفکر با محوریت قرآن پرداخته شده است. اما رابطه ی دو جانبه زبان و تفکر کم تر دیده شده است. از این رو پژوهش حاضر درصدد پاسخ گویی به این سوال است میان زبان و تفکر چه رابطه ای برقرار است. بررسی توصیفی تحلیلی این مسیله حاکی از آن است که نه تنها زبان و تفکر با هم مرتبط هستند، بلکه تفکر به صورت مستقیم بر زبان تاثیر گذاشته و زبان نیز بر تفکر تاثیر می گذارد. اما نکته ی اساسی در این بحث این است که نظر خداوند بر این اصل قرار گرفته که زبان و تفکر باهم و به طور مقارن استفاده شوند، به خصوص در تلاوت قرآن، تا رسیدن به هدف والای فلاح آسان گردد. به منظور بررسی رابطه دو جانبه این دو مقوله ابتدا به شناخت هر کدام در محضر قرآن پرداخته شد. سپس به اصل وجود این ارتباط و بعد به طور مجزا به تاثیر تفکر بر زبان و تاثیر زبان بر تفکر با مد نظر قرار دادن دلایل قرآنی توجه گردید.

    کلید واژگان: تفکر, زبان, قرآن کریم, قول, لسان}
    Khadijeh Ahmadi Bigash*

    Two promises of God to man; are language and thought that, if well known and used, play an important role in human excellence. By studying the relationship between the two and the effect of each on the other, we will know the advantages and disadvantages of these two abilities. Many psychologists and linguists have offered their views on this issue. Among Islamic scholars, the issue of the effect of language on Qur’an-centered thinking has been addressed. But the two-way relationship between language and thought has been less seen. In the bilateral study of these two, each of them was first recognized in the presence of the Qur’an. Then, the principle of the existence of this relationship and then the effect of thinking on language and the effect of language on thinking were considered separately, taking into account the Qur’anic reasons. In the end, it became clear that not only language and thinking are related, but also thinking directly affects language and language also affects thinking. But the main point in this discussion is that God’s view is based on the principle that language and thought should be used together and simultaneously, especially in the recitation of the Qur’an, to facilitate the attainment of the sublime goal of well-being.

    Keywords: Language, Thinking, Promise}
  • عبدالسعید محمدشفیعی*، علی نجارپوریان

    این پژوهش به بررسی مفهوم حیات معقول از دیدگاه علامه جعفری و تربیت عقلانی در این مفهوم می پردازد. عقل در محافل اندیشمندان اسلامی از دیرباز، منبع استنباط، قوه دراکه و عامله و ممیز مطرح شده و ماهیت تعلیم و تربیت انسان، همان عقلانیت اوست به طوری که اگر عقلانیت از او سلب شود، انسانیت او فرومی ریزد و نقش تربیتی او از بین می رود. مقوله تربیت نیز از ابتدایی و اساسی ترین نیازهای زندگی بشری است. انسان در پرتوی تربیت صحیح است که به عنوان موجودی هدفمند و اندیشه ورز به اهداف و آرمان های خود دست یازیده و قله رفیع سعادت مطلوب خویش را فتح می کند درواقع تربیت، فراهم کردن زمینه ها و عوامل برای به فعلیت رساندن و شکوفا نمودن استعدادهای انسان در جهت مطلوب است. روش پژوهش در این کار، با استفاده از فیش برداری و جمع آوری از آثار علامه جعفری و استفاده از آرا و اندیشه های وی درزمینه حیات معقول و تربیت عقلانی، به صورت تحلیلی توصیفی بوده که برای گردآوری داده ها از کتاب خانه ای بهره گرفته شده است. علامه، تربیت عقلانی را پرورش قوه تفکر انسان برای انتقال از حیات معمول به حیات معقول می داند. هدفی غایی تربیت عقلانی از دیدگاه علامه جعفری عبادت و بندگی خدا است.

    کلید واژگان: حیات معقول, تفکر, عقلانیت, تربیت عقلانی, علامه جعفری}
    Abdolsaeed Mohammad Shafiee *, Ali Najjarpoorian

    This research examines the concept of reasonable life from the point of view of Allameh Jafari and rational education in this concept. In the circles of Islamic thinkers, reason has long been mentioned as the source of inference, the power of understanding, and the agent and judge, and the nature of human education and training is his rationality, so that if rationality is taken away from him, his humanity will collapse and his educational role will disappear. Education is one of the most basic needs of human life. In the light of education, man is correct, as a goal-oriented and thoughtful being, he achieves his goals and ideals and conquers the lofty peak of his desired happiness. In fact, education is providing the grounds and factors to actualize and flourish human talents in the desired direction. The research method in this work is analytical and descriptive, using the collection of Allameh Jafari's works and his opinions and thoughts in the field of rational life and rational education, and a library was used to collect data. Allameh considers intellectual education to be the cultivation of human thinking power to move from ordinary life to rational life. According to Allameh Jafari, the ultimate goal of intellectual education is the worship and service of God.

    Keywords: Reasonable life, thinking, and rationality, rational education, Allameh Jafari}
  • علی اصغر جعفری ولنی*

     جایگاه برهان در منطق بر اساس ابتناء آن بر علیتچکیدهتعریف برهان یعنی "قیاس موتلف یقینی" بیانگر این امر مهم است که راز رفعت و عظمت این صناعت در دانش منطق را باید از سویی در رابطه غرض آن با غرض تدوین منطق و از سوی دیگر در راز صدق وصول به غرض صناعت برهان در صورت رعایت قوانین مندرج در آن جستجو کرد. در این نوشتار با روش تحلیلی-استدلالی این نتیجه به دست می آید که اولا دانش "منطق" با غرض تجمیع قواعد عاصم ذهن از خطا در تفکر تدوین شد و صناعت "برهان" با غرض تجمیع قواعد روش کسب علم ممتنع الخطا در این دانش جای گرفت، و ثانیا از آنجا که کسب "یقین" در گرو دو اصل "تفکر بر مدار واقع" و "استعمال عنصر ضرورت در تفکر" است و قانون علیت تنها قانون تامین کننده این دو اصل است، بلندمرتبگی "برهان" به ابتناء آن بر قانون "علیت" باز می گردد.

    کلید واژگان: منطق, برهان, علیت, تفکر, یقین}
    AliAsghar Jafari Valani *

    The definition of proof means "definitely coherent analogy" indicates that it is important that the secret of the rise and greatness of this art in the science of logic must be understood on the one hand in relation to its purpose with the purpose of developing logic and on the other hand in the secret of truth for the purpose of the art of proof in case of compliance The rules contained in it searched. In this article, with the analytical-argumentative method, the conclusion is reached that firstly, the science of "logic" was compiled with the purpose of summarizing the rules of avoiding errors in thinking, and the art of "argument" was included in this knowledge with the purpose of summarizing the rules of the method of acquiring error-free knowledge. and secondly, since the acquisition of "certainty" depends on the two principles of "thinking on the basis of reality" and "using the element of necessity in thinking" and the law of causality is the only law that provides these two principles, the importance of "proof" depends on the law "Causality" returns.

    Keywords: Logic, argument, causality, thinking, certainty}
  • بیژن عبدالکریمی*، کامیار پورعالی
    در جهان جدید، تفکر متافیزیکی، یعنی تفکر مفهومی، گزاره محور، منطق سالار و به منزله ی امری تکنیکی، قابل انتقال و بین الاذهانی، در سراسر کره ی زمین سیطره ای تام یافته است، تا آنجا که بشر متافیزیک زده ی روزگار ما انس و آشنایی خویش را با هرگونه معرفت معنوی، غیرعلمی، غیرنظری، غیرعینی و غیرروشمند، که در سنن نظری تاریخی به منزله ی بخشی بنیادی از تجربیات بشری تلقی می شد، از دست داده است. این در حالی است که معرفت علمی یعنی شناخت عینی و روشمند، یگانه صورت آگاهی نبوده و تنها بخشی از کل تجربه ی بشری را شکل می دهد. در کنار معرفت علمی، آنچنان که در همه ی سنن تاریخی غیرمتافیزیکی تاکید شده است، معرفت معنوی بخشی بنیادی و اجتناب ناپذیر از تجربیات انسانی را تشکیل می دهد.از منظر هایدگر، سوبژکتیویسم متافیزیکی منجر به «بی خانمانی» انسان مدرن شده است. او به منظور نقد  سوبژکتیویسم متافیزیکی و گسست از آن و به قصد نشان دادن اینکه برخلاف تفکر متافیزیکی نه می توان انسان را به یک سوبژه (فاعل شناسای علمی و نظری) تقلیل داد و نه می توان جهان را تنها یک ابژه برای سوبژه جهت شناسایی در نظر گرفت و نه می توان رابطه ی سوبژه ابژه، یعنی رابطه ی نظری و علمی را مهم ترین رابطه و بنیاد هرگونه رابطه ی میان انسان و جهان دانست، به هنر و تجربه ی هنری ارجاع داده است.این پژوهش می کوشد تا نشان دهد که در اندیشه ی هایدگر، هنرمندان با اجازه دادن به حضور یافتن «عدم» در کار هنری، نه تنها صحنه را برای رخداد حقیقت وجود آماده می کنند، بلکه با آگاه کردن ما به تمایز میان «وجود» و «موجود»، موجب گسست ما از سوبژکتیویسم شده و در نتیجه موجب گشایش روزنه ای به امر معنوی می شوند.
    کلید واژگان: هایدگر, امر معنوی, هنر, تفکر, سوبژکتیویسم}
    Bijan Abdolkarimi *, Kamyar Pouraali
    In the new world, metaphysical thinking, that is, conceptual thinking, proposition-oriented, logic-dominated, and as a technical matter, transferable and inter-subjective, has gained complete dominance over the globe, to such extent that the metaphysically obsessed human of our era has lost his familiarity and intimacy with any kind of spiritual knowledge, non-scientific, non-theoretical, non-objective and non-methodical, which was considered as a fundamental part of human experiences in historical theoretical traditions.This is while scientific knowledge which is objective and methodical cognition is not the only form of awareness but forms only a part of the human experience. Alongside scientific knowledge, as emphasized in all historical traditions other than metaphysical ones, spiritual knowledge forms a fundamental and inevitable part of human experiences.From Heidegger’s point of view, metaphysical subjectivism has led to the “homelessness” of modern humans. He refers to art and artistic experience in order to criticize metaphysical subjectivism and detach from it and to show that contrary to metaphysical thinking neither can we reduce the human to a subject (the agent of scientific and theoretical cognition) nor can we consider the world only an object for that subject for cognition purposes nor can we consider subject-object relation i.e., theoretical and scientific relation as the most important relation and the foundation of any kind of relationship between human and the world.This research attempts to show that in Heidegger’s thought by allowing the presence of “absence” in an artistic work the artists are not just preparing the scene for the occurrence of truth for existence but also by making us aware of the distinction between “existence” and “being” detach us from subjectivism which consequently will cause an opening window towards the spiritual matter.
    Keywords: Heidegger, Spiritual Matter, art, thinking, subjectivism}
  • فرزاد کیانی*، پروانه ولوی
    بیلدونگ در فلسفه فیشته با ایده های کلی او در فلسفه عملی، بخصوص با تفسیرش از اهمیت وحدت اجتماعی برای شکل دهی به افراد جامعه و تاثیر قواعد اخلاقی در زندگی افراد مرتبط است. همچنین تمایل جهان وطنی فیشته برای شکوفایی انسان ها تحت تاثیر افکارش در پرورش ملت الگو قرار دارد. جهت فکری او در راستای یک نگاه نژادپرستانه نیست و در اندیشه خود افراد را به سمت شکل دهی یک جامعه واحد بوسیله مولفه انسانیت و آزادی ترغیب می کند. فیشته در اندیشه متقدم خود بدنبال این موضوع است که بوسیله امر آزادی یک بیلدونگ اجنماعی در مقام هارمونی میان فردی را شکل دهد و در اندیشه متاخر خود به کمک آزادی و تعریف جدیدی از دانش، می خواهد یک ملت الگو را پرورش دهد که به صورت یک نمونه عینی پیش روی دیگر ملت ها باشد تا از این طریق یک جهان وطن را بوجود آورد. روش این پژوهش کیفی است و با روش اسنادی -تحلیلی به توصیف و تحلیل رابطه آزادی و بیلدونگ در اندیشه فیشته پرداخته شده و داده های پژوهش به شیوه اسنادی گردآوری شده است. نتیجه این پژوهش می خواهد نشان دهد که فیشته با تعریفی که از آزادی انسان و ارتباط آن با بیلدونگ ارایه می کند، غایت انسان را اندیشه مطلق و اراده ای آزاد قرار می دهد که سازنده هارمونی میان افراد است. وقتی محور پرورش و شکوفایی انسان خودآگاهی و آزادی باشد، دیگر غایتی در بیرون وجود ندارد که تضاد به خاطر آن در میان افراد شکل بگیرد و اصل وحدت میان افراد محقق می شود.
    کلید واژگان: ملت, جهان وطن, بیلدونگ, تامل, تفکر}
    Kiani Farzad *, Parvane Valavi
    Bildung in Fichte's philosophy is related to his general ideas in practical philosophy, especially with his interpretation of the importance of social unity to shape the members of the society and the influence of moral rules in people's lives. Also, Fichte's cosmopolitan desire for human flourishing is influenced by his thoughts on cultivating a model nation. His thought direction is not in line with a racist point of view and in his thought he encourages people to form a single society with the component of humanity and freedom. In his early thought, Fichte seeks to form a collective Bildung through the issue of freedom in the position of interpersonal harmony, and in his late thought, with the help of freedom and a new definition of knowledge, he wants to cultivate a model nation that is be an objective example in front of other nations in order to create a cosmopolitan world. The method of this research is qualitative, and the description and analysis of the relationship between freedom and Bildung in Fichte's thought has been done with the documentary-analytical method, and the research data has been collected in a documentary way. The result of this research wants to show that Fichte, with his definition of human freedom and its relationship with Bildung, places the ultimate goal of man as absolute thought and free will, which is the creator of harmony between people.
    Keywords: Nation, Cosmopolitan, Bildung, Reflection, Thinking}
  • یوسف سیف زاد آبکنار، بهمن پازوکی*
    از نظر هیدگر تفکر را نمی توان فقط به مابعدالطبیعه، علم و تکنولوژی، سوژه مداری، تمثل و منطق گرایی منحصر کرد. بلکه تفکر معنوی لوازمی دارد که مهم ترین آن پرسش گری و به راه افتادن در مسیر اندیشه است. از نظر وی تفکر و تشکر هم ریشه بوده و با لوگوس یا گفتار پیوند دارد. هرچند ویژگی اصلی تفکر این است که در طلب وجودی باشد که او را به سوی تفکر فرا می خواند. از نظر مولانا نیز از طریق دانش های نظری یا حصولی نمی توان به معرفت حقیقی دست یافت. بلکه تفکر ذیل ادراک عارفانه یا حضوری قرار گرفته و بر یاد، شهود، ذوق و عشق دلالت می کند. از نظر وی لازمه اصلی تفکر، سلوک است که در مرتبه عالی آن، انسان کامل با اتصال به حق، به یقین و معرفت خواهد رسید. بنابراین علی رغم تفاوت های آشکار آنها از نظر خاستگاه فکری و مبانی اندیشه، اما عناصر مشترکی نیز در اندیشه آنها به چشم می خورد. چنان که هیدگر و مولانا معتقدند دلیل باوری و تعقل گرایی به تنهایی نمی تواند به تفکر منجر شود. بلکه تفکر، شهودی یا معنوی بوده که از طریق انکشاف و گشودگی رخ خواهد داد.
    کلید واژگان: هیدگر, مولانا, تفکر, تفکر حصولی, تفکر حضوری, لوگوس, مابعدالطبیعه}
    Yousef Seifzad Abkenar, Bahman Pazouki *
    For Heidegger, thinking cannot be limited to metaphysics, science and technology, subjectivism, representation, and logic. Rather, meditative thinking has requirements, the most important of which are questioning and getting on the path of thought. In his view, thinking (denken) and thanks giving (thank / danken) are cognate and are associated with logos or speech. However, the main feature of thinking is that it seeks an existence that invites it to think. According to Rumi, true knowledge cannot be achieved through theoretical or acquired knowledge. Rather, thinking is below mystical or by-presence perception and implies memory, intuition, taste and love. According to him, the main requirement of thinking is behavior, in the highest level of which, a perfect human being will attain certainty and knowledge by connecting with the truth. Thus, in spite of their obvious differences in terms of intellectual origin and principles of thought, but also common elements can be seen in their thought. As Heidegger and Rumi believe, the ratio belief and rationalism alone cannot lead to thinking. Rather, it is a meditative or spiritual thought that will occur through intuition and Openness.
    Keywords: Heidegger, Rumi, Thinking, Representational thinking, Meditative thinking, logos, metaphysics}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال