جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "حکیمی" در نشریات گروه "علوم انسانی"
-
عقل و به تبع آن، فلسفه به عنوان نماد عقل گرایی یکی از مهم ترین مولفه های شکل گیری معرفت دینی در رابطه دوسویه عقل و نقل است.در این میان علامه طباطبایی با احصاء راه های معرفت دینی به،وحی،عقل،کشف و شهود قلبی، با به کارگیری این سه سعی در ایجاد رویکردی اتحادی در حوزه معرفت دینی داشته است.لیک استاد حکیمی با طرح بحث تفکیک و همچنین ابداع اصطلاحاتی چون عقل خود بنیاد دینی و عقل دفاینی، در پی القای بی نیازی متون دینی از فهم فلسفی است. این مقاله با روش کتابخانه ای و مقایسه آثار این دو به بررسی موضوع پرداخته است که یافته ها، حاکی از عدم تناظر دو دیدگاه و روش اتخاذی آنان است و هرچه طباطبایی را شخصی فیلسوف و عامل به فلسفه در طریق معارف دینی می بینیم،حکیمی را در حال ستیز و گریز از فلسفه می یابیم. به گونه ای که حکیمی با تاکید بر خودکفایی و حجیت ظواهر متون دینی،هرگونه کنکاش فلسفی در متون دینی را مردود می داند.
کلید واژگان: طباطبائی, حکیمی, عقل, فلسفه, عقل خود بنیاد دینیAghl va Deen, Volume:12 Issue: 23, 2022, PP 96 -113Wisdom, and consequently, philosophy as the symbol of rationality, is one of most important components of the formation of religious epistemology in the bilateral relationship of wisdom and narration. In this regard, enumerating revelation, wisdom, and heart intuition and discovery as means to religious knowledge, and using these three, Allameh Tabataba'i has tried to create a unitary approach in the area of religious knowledge. But, introducing separation and inventing terms like self-founded religious wisdom and treasured wisdom, Mr. Hakimi tries to imply independence of religious texts from philosophical understanding. It is attempted to study this issue through a library method and a comparison of the works of these two. Findings indicate a lack of correspondence between the two viewpoints and the approaches taken. Hakimi is found to fight and avoid philosophy as much as Tabataba’i is found to be a philosopher and practitioner of philosophy in the area of religious teachings, such that Hakimi emphasizes self-efficacy and argumentation of the appearances of religious texts and rejects any philosophical inquiry in religious texts.
Keywords: Tabataba&rsquo, i, Hakimi, wisdom, philosophy, self-founded wisdom -
بررسی نقش تاویل در فهم متون دینی و عدول از ظواهر الفاظ آیات قرآن، یکی از چالشبرانگیزترین مسایل مسلمانان بوده است. در سده اخیر طرح مکتب تفکیک و مشخصا طرد تاویل و تاکید بر خالصمانی ظواهر متون قرآنی، نزد این مکتب، دو قطب طرفداران و مخالفان تاویل در حوزه دینپژوهی را بدنبال داشته است. این مقاله با روش کتابخانهای و تحلیل و مقایسه آثار استاد حکیمی و علامه طباطبایی، این مسئله را موردبررسی قرار داده است که یافتهها، حاکی از نهایت افتراق و جدایی بین دو دیدگاه در نوع تبیین و روش اتخاذی آنان است. و نیز با توجه به ذوبطون بودن کلام وحی هیچ فرقه و مکتبی گریزی از تاویل نداشته و برخلاف مشی تفکیکیان و حکیمی فهم عمیق معانی دین و رسیدن به گوهر ناب و خالص کلام وحی، نه در عصری سازی آن متون، که مرهون بکارگیری تاویل است و طرح تفکیک ظواهر متون دینی برای پرهیز از تاویل در مقام یک ایده و رویای غیرعملی بازخواهد ماند.
کلید واژگان: طباطبایی, حکیمی, تاویل, تفسیر, قرآن, حدیثExamining the role of ta`wīl in understanding religious texts and passing from the appearances of the words of Quranic verses has been one of the most challenging issues for Muslim scholars. In the last century, appearance of the school of tafkīk, and specifically denial of ta`wīl and emphasis on the necessity of the purity of the appearances of Qur'anic texts, has led to two poles of proponents and opponents of ta`wīl in the field of religious studies. This article examines the issue with an analytic method and library-based technique and compared of the works of professor Hakimi and Allameh Tabatabai in the field. The findings indicate maximum difference between the two views in the type and method of explanation. Also, due to the revelation`s state of being of various levels, no sect or school has escaped from ta`wīl. The way to separate the appearances of religious texts to avoid ta`wīl will remain an impractical idea and dream.
Keywords: Tabatabai, Hakimi, Ta`wīl, Tafsir, Quran, Hadith -
نشریه نظریه های اجتماعی متفکران مسلمان، سال هفتم شماره 2 (پیاپی 13، پاییز و زمستان 1396)، صص 89 -108محمدرضا حکیمی که از اندیشمندان مکتب تفکیک می باشد، با تکیه بر آیات و روایات، نظرات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خود را در آثار متعددی منتشر ساخته است. در این مقاله به روش مطالعات کتابخانه ای و سندی به جمع آوری اطلاعات پرداخته ایم. از لحاظ نظری با توجه به ضرورتی که در قرن بیستم میلادی در بین مسلمانان برای تشکیل حکومت اسلامی احساس شد و با درنظر گرفتن اینکه تولید علوم انسانی و اجتماعی اسلامی برای تشکیل حکومت الزامی است این تحقیق سازمان یافت. پس از بحث مختصری در مورد مبانی نظری وی به اندیشه های او در سه حوزه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی می پردازیم. او احاطه کاملی بر قواعد و قوانین فردی اسلامی دارد و جامعه ایده آل ترسیم شده توسط او جامعه ای است که هرکس وظیفه خود را بشناسد و اجرا کند و یا از طریق امر به معروف و نهی از منکر و نیز تشکیل حکومت اسلامی زیر نظر معصوم و یا عالم ربانی وادار به اجرای آن گردد. در جمع بندی نهائی می توان گفت که نگاه فردی وی موجب غفلت از توجه به اثرگذاری و خاصیت نظام های اجتماعی و در نتیجه احکام اجتماعی اسلامی شده است.کلید واژگان: حکیمی, اسلام, مکتب تفکیک, عدالت, فقر, جامعهMohammad reza Hakimi who is one of the thinkers of Tafkik School , has published his economical , social and political views , relying on the verses and traditions , in several books . This documentary paper will explain his idea about necessity of creation of Islamic social science and humanities for establishment of Islamic state . He insists on Islamic individual's rules and regulations . His ideal society is the one that everyone either recognizes and perform her or his duties or enjoining the good and forbidding the evil by establishment of Islamic state under innocent Imam or divine erudite . His individualistic insight , cause neglecting the effects and properties of social system and as a result , causes ignoring the social rules of Islam .Keywords: Hakimi, Islam, Tafkik school, justice, poverty, society
-
سئوال از چیستی عقل در نزد تفکیکان اصلیترین مسئله است. حاصل مقایسه دیدگاه دو شخصیت تاثیرگذار در مکتب تفکیک این است که اصفهانی با توجه به نوع انسان شناختی که دارد عقل را امری مجرد، مغایر با علم و نفس و متغایر با معقول میداند. و قائل است که قطع و یقین در صورتی که علم حصولی را ایجاد کند، معتبر است. همچنین اعتقاد به اینکه عقل و علم هر دو معرفت را به نفس میدهد، شبیه دیدگاه اشاعره است. اما حکیمی قائل به عدم تساوی میان علوم فلسفی و عرفانی با معارف الهی است و در صورت تعارض میان عقل و ظواهر نصوص، تاویل را مطرح و حجیت عقل را به نقل نمیداند. عقل را ابزار ادراک و قائل به عقل فطری عقل خود بنیاد دینی می شود. البته نظرات آنان در روش بکارگیری عقل و حکمی که بر عقل بار میشود، متفاوت است.کلید واژگان: اصفهانی, حکیمی, مکتب تفکیک, عقل, نفس, علمAghl va Deen, Volume:9 Issue: 16, 2017, PP 55 -76The question of what kind of intellect is in Tafkikian is one of the most important issues. Comparing the views of the two influential characters in the Tafkik school is that Isfahani regards mind as an abstract individual, in contradiction to science and philosophy, and with other sensible ones. It is a fact that discontinuity and certainty are valid if they produce the acquired knowledge. Also, the belief in the intellect and the knowledge of both knowledge is similar to the Asharite's view. Hakimi, however, believes that there is no equality between the philosophical and theological sciences with the divine teachings, and in the event of a conflict between reason and appearance, he does not interpret the meaning and does not convey the power of reason. The essence of the perception of the eternal will be on the rational and original wisdom of the religious foundation. Their opinions differ in the method of using intellect and intellect.Keywords: Isfahani, Hakimi, Tafkik school, intellect, soul, science
-
بعد از شهریور 1320 و اشغال ایران از سوی نیروهای متفقین مشکلات زیادی به لحاظ سیاسی و اقتصادی در کشور ایجاد شد و انتظار می رفت با توجه به اعلامیه مشترک کنفرانس تهران، دول متفق نیروهای خود را حداکثر پس از ششماه از پایان جنگ خارج سازند. با وجود آنکه آلمان در 17 اردیبهشت ماه 1324 تسلیم شد و جنگ در اروپا به پایان رسید ولی متفقین زمان پایان جنگ را تسلیم ژاپن در روز 11 شهریور 1324 قرار دادند. هنوز یک روز از پایان جنگ جهانی نگذشته بود که فرقه دمکرات در 12 شهریور تشکیل شد و اعلام خودمختاری کرد. فرقه دمکرات از سوی دولت شوروی مورد حمایت سیاسی و نظامی بود و در واقع مساله آذربایجان در فضای جنگ سرد قرار گرفت. به همین دلیل حل مساله آذربایجان احتیاج به یک دیپلماسی فعال و حساب شده داشت. درباره ی بحران آذربایجان پژوهشهای شایانی صورت گرفته است و بیشتر این پژوهش ها با تاکید بر دوره ی دولت قوام بوده اما این نوشته در پی آن است، بحران آذربایجان در دوره ی دولت حکیمی را مورد بررسی قرار دهد که این دولت در رفع بحران آذربایجان چه اقداماتی را انجام داد و چه موانعی را پیش رو داشت و اقدامات دولت حکیمی با توجه به فضای سیاست داخلی و خارجی چه نتایجی را در پی داشت. انجام این تحقیق نشان می دهد که بحران آذربایجان در فرآیند آزمون های سیاسی متفاوت قرار گرفت که بخشی از این فرآیند در دوره ی دولت حکیمی انجام شد و وی موفقیت هایی در این زمینه داشت.
کلید واژگان: آذربایجان, کنفرانس مسکو, انجمن های ایالتی و ولایتی, سازمان ملل, حکیمی
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.