به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "روحانیه الحدوث" در نشریات گروه "علوم انسانی"

جستجوی روحانیه الحدوث در مقالات مجلات علمی
  • محمد قمی اویلی

    حکمای اسلامی روح بخاری را به عنوان یک مصداق و اصل موضوع در مسایل علم النفس فلسفه، برای اثبات نظریه فلسفی خود که نقش واسطه گری و برزخ میان، نفس مجرد و بدن مادی است، را پذیرفتند . روح بخاری رقیقترین و لطیف ترین جسم سیال در بدن است ، که از اخلاط لطیفه موجود در بدن تولید شده است. مقصود حکماء اسلامی ازجسمی که مستعد حدوث نفس، و بی واسطه محل تصرفات نفس می باشد، روح بخاری است. از آنجا که وجود روح بخاری به عنوان اصل موضوعه و تعیین مصداق در اثبات نظریه فلسفی حکماء پذیرفته شده است؛ لذا حذف یا ابطال روح بخاری نمی تواند خللی در اصل نظریه فلسفی و کیفیت ترکیب نفس و بدن وارد کند.

    کلید واژگان: روح بخاری, نفس و بدن, روحانیه الحدوث, روحانیه البقاء, مجرد
  • ابراهیم رستمی *، سید محمد قادری

    در این پژوهش پس از بیان تفاوت جنس و جنسیت به تبیین نظریات فلاسفه در مورد چگونگی پیدایش نفس انسانی می‌پردازیم و در ادامه مسئله جنسیت نفس را با توجه به نظریه روحانیه‌الحدوث و جسمانیه‌الحدوث بودن نفس تحلیل می‌کنیم. بر اساس نظریه روحانیه الحدوث، خاستگاه جنسیت فقط در جنس، مطرح بوده و در نفس، جایگاهی ندارد؛ از این رو نفس به لحاظ ذات مجرد خود، فاقد ویژگی‌های جنسیتی است و فقط در مقام فعل با توجه به وضعیت‌های مختلف بدنی، کارکردهای جنسیتی خاص خود را دارد. اما بر اساس نظریه جسمانیه‌الحدوث بودن نفس و با عنایت به برخی از اصول فلسفی حکمت صدرایی می‌توان به این تحلیل دست یافت که نفس متشکل از بدن و ویژگی‌های جسمی زنانه، با نفس متشکل از بدن و ویژگی‌های جسمی مردانه، به لحاظ گرایش‌های جسمانی، روانی، عاطفی و شناختی متفاوت است و براین اساس، جنسیت امری هویتی است و تفاوت جنسیت زن و مرد به حاق وجود آنها باز‌می‌گردد. بنابراین همان‌گونه که از نظر پزشکان و روان‌شناسان، زن و مرد به لحاظ جسمانی و روانی و عاطفی متفاوت بوده و براساس متون دینی نیز زن ومرد حقوق متفاوتی دارند، به لحاظ فلسفی نیز نفس زن و مرد گرایش‌های نفسانی خاص خود و متناسب با بدن زنانه و مردانه را خواهند داشت.

    کلید واژگان: جنسیت, نفس, روحانیه الحدوث, جسمانیه الحدوث
    ebrahim rostami *, seyyed mohammad ghaderi

    Upon stating the difference between sex and gender, this research would deal with the way in which human soul has come into existence and would go on to analyze the gender of the soul in respect to the theory of spiritual createdness (rowḥāniyat al-ḥudūth) and corporeal createdness (jismāniyat al-ḥudūth) of the soul. According to the theory of spiritual createdness, the origin of gender comes up only in sex and it has no place in the soul; therefore, the soul is immaterial in essence, lacks gender features and has its specific gender features only as per its various physical conditions. However, according to the theory of corporeal createdness of the soul and with regard to some of the philosophical principles of Mullah Sadra’s philosophy one can achieve conclusion that the soul consisting of body and female physical features is different from the soul consisting of body and male physical features in terms of physical, emotional, and cognitive tendencies and thus gender is an identity issue and the difference between the gender of man and woman is traced back to the very reality of their existence. Therefore, as from the viewpoints of the physicians and psychologists men and women are physically, psychologically, and emotionally different and also as according to religious texts men and women have different rights, so also in philosophical terms the soul of men and women would have their own specific psychic and sensual tendencies proportionate to their feminine and masculine bodies.

    Keywords: gender, soul, spiritually created, corporeally created
  • محمدصادق ارزیده

    بحث درباره حدوث یا قدم نفس انسانی، از با سابقه ترین و پرچالش ترین مباحث میان اندیشمندان است. متفکران با مبانی فکری و روش های تحقیقی گوناگون خود، دیدگاه های متفاوتی در این باره دارند. بسیاری از متکلمان اسلامی، قائل به قدم زمانی نفس هستند به استثنای گروه اندکی مانند خواجه نصیر که قائل به حدوث آن است. در بین فلاسفه، افلاطون بنا بر قول به مثل، معتقد به قدم نفس است. در مقابل، شاگرد او ارسطو، ابن سینا و شیخ اشراق، با رد قول به قدم نفس بصورت برهانی، قائل به حدوث آن هستند. در این میان صدر المتالهین شیرازی نیز قائل به حدوث آن است. البته وی با استفاده از مبانی حکمت متعالیه مانند حرکت جوهری، قائل به حدوث جسمانی و بقای روحانی نفس است برخلاف ابن سینا که قائل به حدوث روحانی نفس است. عرفا که در مبانی فکری صدرایی سهم مهمی دارند، به نظر می رسد به حدوث جسمانی نفس همراه با اعتقاد به وجود اندماجی آن نزد وجودات برتر خود قائل هستند.

    کلید واژگان: حدوث نفس, قدم نفس, جسمانیه الحدوث, روحانیه الحدوث, روحانیه البقاء

    Discussion of the origination or pre-eternity of the human soul is one of the oldest and the most challenging discussions among the thinkers. The thinkers, with their various intellectual foundations and research methods, have different views in this regard. Many of the Islamic theologians believe in the temporal pre-eternity of the soul, except a small group including Khaja Nasir who believes in its origination. Among the philosophers, Plato – on the basis of his Ideas – believes in the pre-eternity of the soul. On the contrary, his pupil Aristotle, Avicenna, and Sheikh of Illumination reject the view of pre-eternity of the soul with their arguments, believe in its origination. Similarly, Mulla Sadra of Shiraz believes in its origination. He, however, uses the foundations of transcendental philosophy such as substantial motion to state his belief in corporeal origination of the soul and its spiritual survival – unlike Avicenna who believes in the spiritual origination of the soul. The mystics who have an important share in Mulla Sadra’s intellectual foundations seems to believe in the corporeal origination of the soul along with a belief in its integrative existence with its higher beings.

  • قاسم سبحانی فخر، هادی یساقی
    حکیمان مشایی معتقدند نفس انسانی روحانی هالحدوث و البقاء است. در قبال این نظریه، صدرالمتالهین معتقد است که نفس جسمانی هالحدوث و روحانی هالبقاء است. عمده دلیل روی آوردن ملاصدرا به این نظریه، اشکال هایی است که به نظریه روحانی هالحدوث وارد کرده است. این مقاله معانی حدوث جسمانی نفس را با استفاده از عبارات ملاصدرا تبیین نموده، روشن می کند که عبارات ملاصدرا در این باره یکسان نیست. سپس اشکال های ملاصدرا بر نظریه روحانی هالحدوث را بیان کرده است؛ و در پایان به دفاع از مشاء به اشکال های ملاصدرا پاسخ داده است.
    کلید واژگان: نفس, جسمانیه الحدوث, روحانیه الحدوث, مجرد, مادی
    Qasem Sobhani, Hadi Yasaqi
    The transcendental theosophists believe that human soul is spiritual in respect to survival and contingence. In contrast to this theory، Mulla Sadra believes that the soul is corporeal in respect to contingence and spiritual in respect to survival. The main reason why Mulla Sadra has turned to this theory is the criticisms that he has leveled at the theory of the spiritual contingence. This paper seeks to explain the concept of corporeal contingence of the soul using Mulla Sadra’s terms، and also demonstrate that Mulla Sadra’s remarks in this regard are not always the same. It will، the، explain Mulla Sadra’s critique of the spiritual contingence theory and will conclude its discussion by defending the stance of the Peripatetic school by answering the criticisms leveled at it by Mulla Sadra.
    Keywords: soul, corporeal in respect to contingence, spiritual in respect to contingence, non, material, material
  • حسن معلمی
    درباره حدوث نفس، قبل یا همراه و یا بعد از بدن، سه قول وجود دارد که حدوث قبل از بدن مورد تایید بعضی از محدثان و متکلمان و حدوث همراه با بدن قول مشهور حکما و حدوث در امتداد بدن، نظریه ملاصدرا و پیروان اوست. نظریه ملاصدرا با آیات قرآن هماهنگی بیشتری دارد، ولی روایات مخالف با آن نیز وجود دارد که باید با توجه به آیات تفسیر شوند.
    آیه شریفه «لقد خلقناالانسان من سلاله من طین... ثم انشاناه خلقا آخر...» دلالت روشنی دارد بر حدوث نفس در امتداد حدوث بدن و آیات موید فراوانی نیز برای آن می توان ارائه داد و روایات را بر اساس این تفسیر توجیه کرد.
    کلید واژگان: نفس, حدوث, قدم, جسمانیه الحدوث, روحانیه الحدوث, روحانیه البقاء
    Hasan Moallemi
    There are three theories about the creation of soul: it is created before body, with body or after body. The first theory is approved by some scholars of hadith and theologians, creation with body is the dominant theory of theologians and creation along with body is Mulla Sadra’s theory and his followers. Sadra’s theory is consistent with Quran’s verses but there are some opposite narrations which should be interpreted in accordance with Quran. In verses 12 to 14 of chapter Al-Muminun: “And indeed We created man from The breed of mud (12)…Then[by envoying soul into the body] We Made a complete creation (14)”, it clearly talks of the creation of soul along with body; there are some other verses which approve this idea as well and the narrations may be interpreted in accordance to this idea.
    Keywords: soul, creation, eternity, corporeal creation, spiritual creation, spiritual subsistence
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال