جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "زیادت" در نشریات گروه "علوم انسانی"
-
نشریه مطالعات قرآنی، پیاپی 58 (تابستان 1403)، صص 101 -116
معناشناسی آیات متشابه لفظی، یکی از مهم ترین محورهای پژوهش قرآن است. در قرآن آیاتی هستند که از الفاظ و تعابیر یکسانی برخوردارند، اما در ساختار کلام با اندکی تفاوت، دو یا چند بار تکرار شده اند. این تفاوت ها در تذکیر و تانیث، تقدیم و تاخیر، حذف و اضافه، مفرد و جمع، فواصل آیات و معرفه و نکره است که هر یک می تواند در عرصه پژوهش مورد توجه قرار گیرد. در این پژوهش هدف، بررسی زیادت در آیات متشابه لفظی است که با روش توصیفی تحلیلی، ابتدا با استفاده از قواعد واژه شناسی و فرهنگ لغات به معنای واژه یا حروف اضافی در آیه دست یافته سپس با در نظر گرفتن علم معناشناسی به اطلاعات پردازش شده توسط قرآن در سیاق روی می آورد، تا مفهوم سازی موقعیت هر آیه با آن تعبیر اضافی روشن شود، سپس نتیجه این مفهوم سازی را با معادل های ترجمه در انواع روش ترجمه ای مترجمان: مکارم شیرازی، دهلوی، خرمدل، الهی قمشه ای تطبیق داده ایم، در این پژوهش چهار ترجمه براساس روش ترجمه ی معنایی، تحت اللفظی، تفسیری و آزاد انتخاب شده است. نتیجه این پژوهش بیانگر آن است که زیادت در آیات متشابه دارای حکمت های مختلفی است مانند رعایت سیاق، تفاوت مخاطب و ارائه نکته و معنای جدید که مترجمان گاه هر دو آیه متشابه را یکسان ترجمه کرده اند و به زیادت حرف جر من در آیه توجه ای نکرده اند.
کلید واژگان: قرآن, زیادت, معناشناسی, ترجمه قرآن, آیات متشابه لفظیThe semantics of verbally similar verses is one of the most important axes of Quran research. There are verses in the Qur'an that have the same words and meanings, but are repeated two or more times with slight differences in the structure of the word. These differences are in takhir and taanith, submission and delay, omission and addition, singular and plural, intervals of verses and ma'rifa and nakrah, each of which can be considered in the field of research.In this research, the aim is to investigate the excessiveness in verbally similar verses, which is obtained by descriptive-analytical method, first by using the rules of lexicography and the dictionary of the meaning of additional words or letters in the verse, then by considering the science of semantics, the information is processed. by the Qur'an in the context, so that the conceptualization of the position of each verse is clarified with that additional interpretation, then the result of this conceptualization is compared with translation equivalents in various translation methods of translators: Makarem Shirazi, Dehlavi, Khormardel, Elahi Qomshei amThis research was carried out in the selection of translators based on the method of semantic, literal, interpretive and free translation. The result of this research shows that there are many wisdoms in similar verses, such as respecting the context, the difference of the audience, and presenting a new point and meaning, that sometimes the translators have translated both similar verses in the same way,
Keywords: An, Semantics, Verbally Similar Verses, Ziadat, Translation Of The Qur', Qur' -
یکی از مسایل مهم و چالشی در باب صفات الهی، مسیله رابطه وجودی ذات و صفات الهی و کیفیت اتصاف ذات به صفات کمال است. خواجه نصیرالدین طوسی در کتاب تجریدالاعتقاد از نظریه «عینیت ذات و صفات کمالی خداوند» دفاع کرده و آن را بر ویژگی واجب الوجود بودن خدا استوار ساخته است. اینک این پرسش مطرح است که چگونه می توان فقط با اتکا بر وجوب وجود، نظریه عینیت صفات و ذات الهی را مدلل کرد. فرضیه مقاله حاضر با بهره گیری از روش توصیفی- تحلیلی، آن است که خواجه، مفهوم «وجوب وجود» را عنوانی شامل برای برخی از مبانی وجودشناختی و الهیاتی خود قرار داده تا نظریه عینیت را مدلل کند. عمده مبانی وجودشناختی او در این مبحث، عبارت است از اشتراک مفهوم، اصالت و تشکیک وجود. همچنین بهره گیری او از برخی اصول الهیاتی مانند «عینیت وجوب ذاتی با وجود حق تعالی» «وحدت واجب بالذات» «بساطت حقیقت واجب بالذات» و «استغنای واجب بالذات» که برای استدلال کامل تر نظریه عینیت، مدد می رساند.
کلید واژگان: واجب الوجود, توحید صفاتی, عینیت, زیادت, خواجه نصیر طوسیOne of the important and challenging issues regarding Divine attributes is the that of the existential relationship between Divine Essence and Attributes and the how of Essence`s being qualified with the Attributes of perfection. Khawjah Nasir al-Din Tusi defended the theory of "the identity of God's Essence and Perfect Attributes" in his book Tajrid al-i`tiqad and based it on God's state of being essentially necessary in existence. Now the question is raised that: how can the theory of the identity of Divine Attributes and Perfectional Essence be proved on the basis of the necessity of existence? The hypothesis of this article, using the descriptive-analytical method, is that Khawjah put the concept of "necessity of existence" as an inclusive title for some of his ontological and theological foundations to explain the theory of identity. His main ontological foundations in this topic are the unity of the concept, originality, and gradational state of existence. Also, his use of some theological principles such as "the identity of the Essential necessity with the Existence of the Supreme Right", "the unity of the Necessary by the Essence", "the simplicity of the Essence of the Necessary by the Essence" and "the reachness of the Necessary by the Essence " which help to argue more fully the theory of identity.
Keywords: Wajib al-Wujud, Monotheism of Attributes, Identity, Additionality, Khawjah Nasir Tusi -
حذف و زایدبودن برخی حروف در قرآن کریم ازجمله مباحث چالش برانگیز در بین مفسران است. برخی علمای نحو، بین حذف و اضمار فرق قایل می شوند؛ حذف آن است که اثری از کلمه محذوف در کلام نباشد، برخلاف اضمار که در لفظ، پنهان؛ ولی در معنا، مدنظر است. نوشتار حاضر با روش توصیفی تحلیلی و رجوع به کتب تفسیری درصدد بیان آیاتی است که در آن ها حرف «لا» مضمر یا زاید است و سپس اقوال گوناگون نحویان در خصوص آن آیات را بیان می کند و باتوجه به بافت و سیاق کلام به تحلیل و بررسی آن ها می پردازد.طبق بررسی کتب تفسیری و آرای نحویان، اضمار حرف «لا» به دو صورت قیاسی و سماعی است که فقط در آیه 85 سوره یوسف، قیاسی و در دیگر آیات، سماعی است. در آیات مدنظر، کوفی ها به اضمار حرف «لا» و بصری ها به تقدیر مضاف معتقدند. توجه به بافت و سیاق کلام، ازجمله موارد مهم در تفسیر و فهم متن است. درنظرگرفتن سیاق متن در آیاتی که حرف «لا» مضمر است، منجر به تاکید معنای کلام شده است. همچنین می توان بدون اضمار حرف «لا» به ترجمه و معنایی صحیح از آیات دست یافت. زیادت حرف «لا» در قرآن به معنای بیهوده بودن آن در کلام نیست؛ بلکه باتوجه به سیاق متن برای افاده تاکید نفی است.
کلید واژگان: قرآن کریم, اضمار, زیادت, حرف لا, سیاقThe omission and redundancy of some letters and words in the Holy Quran are challenging issues among interpreters. A number of syntacticians have differentiated between omission and implicitation; while elimination means the element is neither present nor could be implied, ellipsis occurs when the element is not explicitly present but could be implied. By adopting a descriptive-analytical method and using the exegesis books, the present study aims to determine the Quranic verses in which 'lā' (no) has been regarded as implicit or redundant. Also, it tries to elaborate on these cases as discussed by syntacticians, and analyze them with respect to their context. The results show that the implicitation of lā in the Quran is comparative and auricular; the former has happened only in verse 58 of surah Yūsuf, and the latter has occurred in the rest of the verses. The Kufis argue for the implicitation of lā and the Basris for an implicit annexed (Muḍāf). Considering the context is very important in comprehending and interpreting a text. Once the context is taken into account, it can be said that lā has an emphatic function in Quran. In addition, the meaning of the verses could be properly understood without the implicitation of lā. The redundancy of ‘la’ in the Quran does not imply that it is useless but as the context shows, it is used to emphasize negation.
Keywords: the Holy Quran, implicitation, Redundancy, Lā, context -
یکی از مسایل مهم وجود شناسی صفات خداوند، مسئله رابطه ذات و صفات الهی و کیفیت اتصاف ذات خداوند متعال به صفات کمال است. پرسش این است که آیا صفات کمال از حیث وجود خارجی، عین ذات الهی هستند یا زاید بر ذات؟ این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی در صدد بررسی آراء عضدالدین ایجی در مسئله مزبور است. ایجی متکلمی اشعری است و در این مسئله از دیدگاه اشاعره که طرفدار زیادت خارجی صفات بر ذات الهی هستند حمایت می کند. با این وجود، وی در کتاب «المواقف» به نقد ادله اشاعره می پردازد، بدون آن که خود استدلال جدیدی را ارایه کند. افزون بر آن، دلایل قایلین به عینیت ذات الهی با صفات کمال را نیز نقد می کند. گویا بسنده کردن به نقد ادله مخالف را دلیلی کافی برای حمایت از دیدگاه مورد قبول خود می داند. در این مقاله نشان داده خواهد شد که هرچند نقدهای ایجی بر ادله اشاعره وارد است، اما نقدهای وی بر ادله قایلین به عینیت، قابل پاسخگویی است. نتیجه نهایی مقاله آن است که تلاش ایجی برای دفاع از مسلک اشعریان در مسئله زیادت صفات بر ذات، قرین توفیق نبوده است.
کلید واژگان: واجب الوجود, توحید صفاتی, صفات ذات, زیادت, ایجیAghl va Deen, Volume:12 Issue: 22, 2021, PP 57 -75One of the important issues in the ontology of God's attributes is the relationship between the essence and divine attributes and the quality of attributing the essence of God Almighty to the attributes of perfection. The question is whether the attributes of perfection are the same as the divine essence in terms of external existence, and the change of essence and attributes is merely conceptual, or are they also variable in addition to the conceptual change outside? This article uses a descriptive-analytical method to examine the views of Az-Din Iji on the cognitive relationship between the divine essence and the attributes of perfection. Eji is an Ash'arite theologian and in this regard also supports the view of the Ash'arites who are in favor of the external abundance of attributes over the divine essence. However, in his book Al-Mawaqif, he criticizes the arguments of the Ash'arites, without presenting a new argument, in addition to criticizing the arguments of those who believe in the objectivity of the essence with the attributes of perfection. It seems that he suffices to suffice to criticize the opposing arguments as a sufficient reason to support his accepted view. In this article, it will be shown that although Eiji criticizes the arguments of the Ash'arites, but his criticisms of the arguments of those who believe in objectivity can be answered. The final conclusion of the article is that Eiji's attempt to defend the Ash'arite profession in the matter of the multiplicity has not been successful.
Keywords: Obligation of Existence, monotheism of attributes, Attributes of Essence, Excess of Essence, Az-Din Aji -
مسئله اثبات یا نفی ماهیت به معنی الاخص برای واجب الوجود، جزء مسایل اساسی و تاثیرگذار در مباحث خداشناسی فلسفی است؛ زیرا با مسئله بساطت ذات الهی رابطه تنگاتنگی دارد. در این مقاله، این مسئله از دیدگاه سه تن از بزرگان، یعنی فخر رازی، خواجه نصیر طوسی و ملاصدرا با روشی تحلیلی بررسی شده و تفاوت دیدگاه ها مشخص می شود. فخر رازی در آثارش، نظر ثابتی ندارد. در برخی آثارش دیدگاه عینیت و در برخی دیگر زیادت وجود بر ماهیت را پذیرفته است. خواجه نصیر طوسی نیز معتقد به عینیت وجود و ماهیت در واجب تعالی است. ملاصدرا، بنیان گذار حکمت متعالیه، بر اساس دیدگاه مبنایی اش، یعنی اصالت وجود، قایل به عینیت وجود و ماهیت در واجب الوجود است. تفاوت دو دیدگاه مشایی و صدرایی پیرامون ماهیت الهی این است که بر اساس مکتب مشاء و دیدگاه خواجه وجود و ماهیت الهی، وجودی در کنار دیگر ماهیات است، اما بر اساس دیدگاه ملاصدرا که واجب تعالی را تنها وجود مستقل و بقیه وجودها را وجودی رابط می داند، تنها حقیقت بالذات هستی، وجود و ماهیت باری تعالی است و بقیه ماهیات، وجودهای طفیلی و وابسته به وجود حق تعالی هستند.
کلید واژگان: ماهیت, وجود, زیادت, عینیت, فخر رازی, خواجه نصیر طوسی, ملاصدرا -
علامه طباطبایی در آثار خود، دیدگاه های متفاوتی درباره ی نحوه ی اتصاف ذات الهی به صفات کمالی دارد: الف) عینیت صفات با یکدیگر و با ذات الهی، ب) عینیت یک طرفه، ج) عینیت مفهومی و مصداقی ذات الهی با صفات. چنین به نظر می رسد که این سه دیدگاه بر مبانی متفاوت و در طول یکدیگر استوار است. هر دیدگاه با حفظ موضوع و مبانی اش تحقق داشته و دیدگاه های دیگر را نیز نقض نمی کند. در دیدگاه نخست، عینیت دو طرفه ی صفات کمالی با یکدیگر و با ذات الهی، کثرت مفهومی صفات الهی و وحدت تشکیکی غیر تفاضلی آن ها بر اساس آثار علامه طباطبایی تبیین می شود. دیدگاه عینیت یک طرفه اصطلاح مختص علامه طباطبایی است و چنین به نظر می رسد که با تحلیل مقامات الهی از نظر ایشان، می توان این دیدگاه را تبیین نمود. دیدگاه سوم مبتنی بر نظریه ی بدیع علامه طباطبایی یعنی توحید اطلاقی است، که نهایتا به نفی نحوه ی اتصاف ذات الهی به صفات کمالی می انجامد.
کلید واژگان: عینیت, زیادت, علامه طباطبایی, ذات الهی, صفات کمالی -
ایمان دینی دراسلام ازجایگاه ویژه ای برخوردار است ومحور فضایل محسوب می گردد. دانشمندان مسلمان آن رابا عبارتهایی مانند تصدیق قلبی، اقرار زبانی، عمل ومعرفت تعریف وتوصیف کرده اند علامه طباطبایی ایمان رابه عنوان تصدیق به یگانگی خدا وپیامبرانش وهمچنین تصدیق به روز جزاء و بازگشت به سوی خدا وتصدیق هرحکمی که پیامبران الهی آورده اند همراه با پیروی عملی، تعریف می کند وآن را قابل زیادت ونقصان می داند. دراین مقاله تلاش شده است تادیدگاه علامه طباطبایی درخصوص ایمان دینی بر اساس تفسیر المیزان تحلیل و بررسی شود و تاثر آن در زندگی دنیایی و سعادت ابدی تبیین گردد.
کلید واژگان: ایمان دینی, تصدیق, عمل صالح, زندگی, مومن, زیادت, نقصانReligious faith has a special standing in Islam and is considered the core of all virtues. Muslim scholars have described it using such expressions as ‘acknowledgement by heart’, ‘verbal confession’, ‘practice’ and ‘knowledge’. Allameh Tabatabaee identifies ‘faith’ with acknowledgement of the Unity of God, His prophets, Day of Retribution, return to God, commandments of the Devine prophets along with practical adherence. He believes religious faith is likely to enhance or decline. This article is an attempt to probe into religious faith from the viewpoint of Allameh Tabatabaee and on the basis of Tafsir al- Mizan and to explicate its impact on the worldly life and eternal happiness.Keywords: religious faith, acknowledgement, righteous act, life, faithful, enhancement, decline -
Modern scholarship has accepted the ‘backgrowth of isnāds’ in the earlyhadith tradition, but this phenomenon did not occur without controversyamong classical Muslim scholars. Hadithcritics were aware that materialwas being pushed back to the Prophet, a phenomenon they approachedthrough the lens of ziyāda (addition). By examining works devoted to criticizinghadith narrations (‘ilal) from the 3rd/9th to the 8th/14th centuries,we will see that the original non-Prophetic versions of many hadiths survivedalongside their Prophetic counterparts well into the 5th/11thcentury. More importantly, certain hadith scholars from the 3rd/9th to the7th/13th centuries believed that Prophetic reports in the canonical hadithcollections were actually statements of other early Muslims. The positionof these critics, however, was marginalized in the 5th/11th century, whenmainstream Sunni jurists chose to accept the Prophetic versions categorically. Although the jurists’ position became dominant in Sunni Islam,criticism of the backgrowth of isnāds has continued in the work of selecthadith scholars until today.Keywords: backgrowth of isnāds, ilal al hadith, ziyāda (addition), hadith critical methodology
-
نگاهی جدید به مقدمات، جایگاه و آثار بحث زیادت وجود بر ماهیتیکی از مباحث فلسفی که جایگاه واقعی آن مورد غفلت واقع شده، بحث زیادت وجود بر ماهیت است. بررسی دقیق این بحث بر اساس نظریه اصالت وجود و اتحاد خارجی آن با ماهیت به تفسیری خاص از کلمات صدرالمتالهین نیازمند است. برداشت خاص از نظریه اصالت وجود صدرایی و رابطه ماهیت با وجود، تصحیح تفسیر و تبیین جایگاه بحث زیادت وجود بر ماهیت، بررسی آثار فلسفی این بحث، تفسیر کلام اشعری در اتحاد معنوی وجود و ماهیت، اصلاح نگرش به بحث الحق ماهیته انیته، توضیح نظریه شبح در وجود ذهنی بر اساس اصالت وجود و ماهیت، ارایه راه حل برای آن و تبیین وجود کلی طبیعی در خارج، از مسایل بهم تنیده ای است که در این مقاله با ابتکارات گوناگون به شرح و حل آنها پرداخته شده است.
کلید واژگان: وجود, زیادت, شبح, اصالت ماهیت, ماهیت, انیت, اصالت وجودA New Approach to the Preliminaries, Place, and Effects of the Issue of Addition of Existence to QuiddityOne of the philosophical issues whose true place and significance have been neglected is the addition of existence to quiddity. An accurate study of this issue on the basis of the doctrine of the principilaity of existence and its external unity with quiddity requires a specific interpretation of Mulla Sadra’s words.In this paper the writer has tried to provide a specific interpretation of Mulla Sadra’s doctrine of the principiality of existence and the relation between quiddity and existence, correct the interpretation and explanation of the place of the issue of the addition of existence to quiddity, study the philosophical works related to this topic, interpret Ash’arites’ words concerning the semantic unity of existence and quiddity, modify the view of the issue of “God’s existence is the same as His quiddity”, explain the theory of apparition in mental existence on the basis of the principiality of existence and quiddity, present a solution for it, and clarify the existence of natural universal in the outside. In doing so, the writer has tried to follow a number of innovative approaches.Keywords: existence, existence, quiddity, apparition, addition, principiality of existence, principiality of quiddity -
نشریه فلسفه تحلیلی، پیاپی 4 (تابستان 1384)، صص 121 -153
مبحث اسماء و صفات خداوند یک ی از مهمترین و شاید پردامنه ترین و پر گفتگوترین مباحثکلامی است که ذیل موضوع توحید مطرح م ی شود . نخستین پرسش ی که بعد از اثبات وجودخداوند بر ای متکلمان به میان م ی آید، ویژگ ی ها و صفات خداوند است . در قرآن و روایات از اسماءو صفات خداوند سخن به میان آمده، و از طرف دیگر بر تنزیه خداوند نیز تاکید شده است؛ لذاهمواره این سوال برای متکلمان مطرح بوده است که چه نسبت ی میان ذات و صفات وجود دارد؟ وصفات خداوند غیر ذا تاند یا عین ذات؟ و صفات قدی ماند یا حادث؟متکلمان براساس گرایشهای کلام ی خود، پاس خ های متفاوت و گاه متضاد ی به این پرسشها داده اندو نظریات مختلفی، از جمله عینیت، زیادت / غیریت و نیابت را طرح کرده اند
کلید واژگان: ذات, عینیت, زیادت, غیریت, نیابت, وجودشناسی, معرفت شناسی و .."Divine names and attributes" is one of the most important, andperhapes polemic and contentious topics in Islamic theology which isposed under divine unity subject.The first question rised for theologians after demonstration of God'sexistense was on His qualities and attributes. In Quran and tradition,some names and attributes of God are mentioned, but there is anemphasis on God's transcendence too; therefore this question has beenalways posed for theologians that how is the alliance between essenceand attributes? Are attributes the very essence or other than it? Areattributes pre- existent or created?Theologians, accoding to their theological tendencies have answered tothese questions differently and even antithetically. They have providedseveral theories such as : identity, otherness, and vicarship.
Keywords: Essence, Identity, otherness, vicarship, Ontology, Epistemology
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.