به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "شخصیت زن" در نشریات گروه "علوم انسانی"

  • امین مختاری*، مجید سرسنگی

    «کهن الگوها» از عناصر مهم روان شناختی بوده و در جریان نقد ادبی معاصر، «نقد کهن‏الگویی» همواره به عنوان یکی از گونه های مهم نقد ادبی موردتوجه بوده است. بحث کهن الگو ها برپایه اندیشه کارل گوستاو یونگ، نظریه پرداز حوزه علوم روان شناختی، تکوین یافته است. در این نظریه، عناصر ساختاری اسطوره، که در روان ناخودآگاه جمعی حضور دارند، مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد. از منظر یونگ، نوعی تجربه همگانی در این عناصر وجود دارد که در شکل های متفاوت و در همه نسل‏ها تکرار می‏شود. شینودا بولن، روان شناس و نظریه پرداز معاصر، نیز با تکمیل نظریات یونگ و تشریح دقیق نمود آن در افراد و زندگی روزمره، به شناخت هرچه بیشتر کهن الگوها کمک شایانی کرده است. در این پژوهش با استفاده از معیارهای اسطوره شناختی و روان شناسی در نظریات شینودا بولن، دو شخصیت نمایشی مشهور «زن»، یعنی «جولیا» از نمایشنامه دوشیزه جولیا اثر آگوست استریندبرگ و «انسیه» از نمایشنامه در مه بخوان اثر اکبر رادی دستمایه مطالعه ای تطبیقی قرار گرفته اند. این دو شخصیت علی رغم اینکه در دو زمان و قلمرو جغرافیایی و فرهنگی متفاوت خلق شده اند، از منظر دیدگاه های شینودا بولن دارای مشابهت های قابل توجهی هستند. این مطالعه همچنین نشانگر این حقیقت است که استناد به عناصر اسطوره شناختی و روان شناختی در خلق شخصیت های نمایشی می تواند به تولید الگویی مشابه در فرایند این آفرینش منجر شود؛ الگویی که مرزهای زمانی و مکانی را درنوردیده و بیش از هر عنصر دیگر بر کهن الگوهای بشر تکیه می کند. الگو هایی که می تواند در تعیین مسیر زندگی و تصمیمات شخصیت ها نقشی جدی ایفا کند.

    کلید واژگان: کهن الگو, جین شینودا بولن, شخصیت زن, نمایشنامه, اکبر رادی, آگوست استریندبرگ
    Amin Mokhtari *, Majid Sarsangi

    "Archetypes" are important psychological elements. "Archetypal criticism" has always been considered one of the important types of literary criticism. The theory of archetypes is based on the thought of Carl Gustav Jung, a theorist in the field of psychological sciences. In this theory, the structural elements of myth, which are present in the collective subconscious mind, are analyzed. According to Jung, there is a kind of universal experience in these elements that is repeated in different forms and in all generations. Contemporary psychologist and theorist Shinoda Bolen also contributed to a more accurate understanding of archetypes by supplementing Jung's theories and elaborating on their manifestations in daily lives of individuals. In the present study, by means of mythological and psychological criteria in Shinoda Bolen's theories, two famous theatrical "woman" characters have been the subject of comparative studies. They are "Julia" from the play "Miss Julia" by August Strindberg and "Ensie" from the play "Sing in May" by Akbar Radi. Although created in two different geographies and cultures, both characters bear significant similarities from Shinoda Bolen point of view. This study also shows the fact that quoting mythological and psychological elements in the creation of theatrical characters can lead to the production of a similar pattern in the process of this creation. A pattern that transcends temporal and spatial boundaries and relies more on archetypes than any other element.

    Keywords: Archetype, Jeane Shinoda Bolen, female character, Play, Akbar Radi, August Strindberg
  • مهدی حامدسقایان*، مینو صحاف مقدم
    کهن الگو بازتاب مفاهیم و تعابیر جهان شمول از یک موضوع واحد در ناخودآگاه جمعی است. یکی از مهم ترین مفاهیم آن کهن الگوی مادر است که به لحاظ تنوع در معنا و فرم در افسانه ها و داستان های کهن حضور گسترده ای داشته است. در این پژوهش بازتاب کهن الگوی مادر بر اساس نظریات کارل گوستاو یونگ در تصویر شخصیت زن در نمایشنامه ی «اسب های آسمان خاکستر می بارند» اثر نغمه ثمینی مورد مطالعه قرار گرفته است. پژوهش های پیشین تاکنون در زمینه ی بررسی کهن الگوی مادر در آثار ادبی مانند شعر و داستان بوده است. در این پژوهش که به روش تحلیلی توصیفی و با استناد به منابع کتابخانه ای و اینترنتی صورت پذیرفته به این پرسش اساسی پرداخته می شود که: مولفه های کهن الگوی مادر در نمایشنامه ی «اسب های آسمان خاکستر می بارند» چگونه بازتاب یافته است؟ از اینرو فرضیه ی مقاله نشان می دهد که کهن الگوی مادر در عناصری همچون شخصیت پردازی، رویدادها و نمادهای نمایشنامه بازتاب دارد. در نتیجه گیری مقاله تاکید می شود که کهن الگوی مادر در وجه حقیقی شامل: آفرینندگی، حمایتگری، پاکی، الوهیت، امیدبخشی، رهایی، بازتاب زندگی در ضمیر ناخودآگاه(تردید، عقده مادری، درد، رنج، تنهایی) و در صور مجازی در عناصر طبیعی شامل: تاثیر زندگی گذشته در ضمیر ناخودآگاه به شکل نمادین زهدان مادر، تولدی دوباره، نگهبانی و امنیت بخشی است.
    کلید واژگان: کهن الگوی مادر, یونگ, نمایشنامه, شخصیت زن, اسب های آسمان خاکستر می بارند
    Mahdi Hamed Saghaian *, Minoo Sahaf Moghadam
    An archetype is the reflection of universal concepts and perceptions of a single subject in the collective subconscious. One of its main concepts is the mother archetype, widely present in ancient myths and stories in terms of variety in meaning and form. This study investigated female character based on Gustav Jung's theories about the Mother Archetype. A previous relevant study investigated the mother archetype and Jung theories in literary works such as poetry and fiction. Only two works have investigated the play The Sky Horses Rain Ashes, which differ from this study in terms of scientific theory and character study. The questions that this study sought to answer are as follows: 1) How have the components of the mother archetype been reflected in the play The Sky Horses Rain Ashes? and 2) How is the mother archetype represented in the personal subconscious of the character of the play The Sky Horses Rain Ashes? The main goal was to show that the use of the mother archetype in the play is aimed at raising and processing its character. The results indicated the representation of female symbols and elements in the real and virtual forms of the mother archetype in the characters of the play. The reflection of the mother's archetype in the real form includes: creativity, support, purity, divinity, giving hope, liberation, reflection of life in the subconscious mind (doubt, mother complex, pain, suffering, loneliness) and that in the virtual form is in natural elements, including the effect of past life on the subconscious mind in the symbolic form of the mother's uterus, rebirth, guardianship, and security provision. This study was conducted using the descriptive-analytical method and written library sources.
    Keywords: Mother Archetype, Carl Gustav Jung, Play, female character, The Sky Horses Rain Ashes
  • سولماز پورتقی میاندوآب، تورج عقدایی*
    نویسندگان زن طی چند دهه  اخیر توانسته اند مسایل اجتماعی، فرهنگی و عاطفی مربوط به زن را در آثار خود به خوبی منعکس کنند. از جمله مضامینی که در آثار آنان به چشم می خورد، مردسالاری، روزمرگی و تنهایی، تلاش برای هویت یابی و... است. زویا پیرزاد یکی از نویسندگان زن  معاصر به خوبی توانسته زن و دنیای زنانه را با اندیشه و قلمی زنانه به تصویر بکشد. در آثار او شخصیت اصلی و محوری، زن است. زنی با تمام دغدغه ها و مسایل مربوط به دنیای زنانه. برخی از زنان آثار پیرزاد مانند زنان در رمان «عادت می کنیم»، حالت منفعلانه در پیش گرفته و صبورانه در برابر مشکلات سر خم می کنند. اما برخی دیگر با اراده در صدد رفع و حل مسایل زندگی فردی و اجتماعی و تثبیت جایگاه خود هستند. در این پژوهش به زن و جایگاه اجتماعی او  با روش توصیفی- تحلیلی در آثار این نویسنده پرداخته می شود.
    کلید واژگان: زویا پیرزاد, زن, انفعال و پویایی, جایگاه زن, شخصیت زن, هویت زن, نویسندگان زن
    Solmaz Pourtaghimiuandoab, Toraj Aghdaie *
    Over the past fewdecades, women writers have been able to reflect on the social, cultural, and emotional issues of woman. Among the themes that can be seen in their works are partriarchy, everyday life, loneliness and trying to find identity, and so on.zoya pirzad, one of the contemporary women writers, has been able to portray woman and the world of women with a feminine thought and writing. In her works, the main and central character is a woman. A woman with all the worries and issues related to the female world. Some of the womenin pirzads works are passive and patiently bow to problems. But others are willingly trying to solve the problems of individual and social life and establish their position. In this research, the woman and her social status in the works of this author are discussed.
    Keywords: Zoya Pirzad, woman, Passivity, Dynamics, Women s Status, female character, Female identity, Female Writers
  • علی شفیعی، منصور امیرزاده جیرکلی*، محمدرضا کاظمی گلوردی

    تاریخ و تاریخ نگاری مسایل یک دانش می تواند هم به تصویر درست خاستگاه شکل گیری مسایل یک علم کمک کند و هم می تواند در موضوع شناسی مسیله های یک علم به کمک عالمان بیاید و به آنان کمک کند تا به نقش زمان و زمینه در چرایی طرح هر مسیله و مواجهه عالمان آن علم با این مسایل، تسلط و وقوف کاملی پیدا کنند.حقوق زنان به عنوان یکی از محورهای پژوهشی در دانش فقه در طول تاریخ دینداری و زیست مومنانه مسلمانان دچار فراز و فرودهای فراوانی شده است که در این مقاله تلاش شده تا در یک بازه زمانی ویژه به این مقوله پرداخته شود و ضمن نگاه تاریخ محورانه به تحلیل چرایی این فرود تاریخی حقوق زنان در جامعه اسلامی پرداخته شود. در این مقاله تلاش شده تا با استفاده از روش تحقیق تحلیلی و اسنادی، با مراجعه به منابع کتابخانه ای، ضمن تبیین اجمالی شخصیت و جایگاه زنان در عصر نبوی و ظرفیت های ایجاد شده توسط دستگاه معرفتی اسلام برای فعلیت یافتن توانمندی ایشان، به سوال اصلی یعنی «تغییر نگاه به شخصیت و حقوق زنان پساپیامبر، کی و چگونه اتفاق افتاد؟» پاسخ داده شود.با مبنا قراردادن گزارش های تاریخی و به روش تاریخ نگاری تحلیلی، پاسخ اجمالی به پرسش اصلی مقاله، آن است که؛ اولین گام های بنیادین برای این انحراف در خلافت امویان برداشته شده است، به عنوان نمونه به: بازگشت گفتمان جنسی به رابطه زن و مرد، بازگشت به نگاه شیء گونه به زن، ترویج مفاسد اخلاقی به هدف جلوگیری از ظرفیت های اخلاقی و انسانی زنان، و... می توان اشاره کرد.

    کلید واژگان: تاریخ نگاری تحلیلی, شخصیت زن, عصر نبوی, عصر اموی, گفتمان جنسی
    Ali Shafiei, Maosor Amirzadeh Jirkoli *, MohamadrReza Kazemigolvardi

    Many scholars claim that an analytical look at the history of Islam clearly shows that the post-prophet Islamic society underwent epistemological and behavioral transformations in many important areas that were of particular interest to the Prophet, and in a gradual movement distanced itself from the concerns of the Prophet.But it seems that if such a long and fragile claim cannot be accepted; But according to the abundant historical evidence, there can be no doubt that the Prophet's view of women's personality and rights was different or inconsistent with what was later formed in the religious community.In this article, while briefly explaining the personality and position of women in the prophetic age and the capacities created by the Islamic epistemology system to realize their potential, an attempt is made to answer the question of when and how the change in the personality and rights of post-apocalyptic women it fell?The brief answer to these questions, which is followed by historical reports based on analytical historiography, is that the first fundamental steps for this deviation in the Umayyad caliphate seem to have been taken, for example: Return of sexual discourse to the relationship. Men and women, returning to an object-oriented view of women, promoting moral corruption in order to prevent the moral and human capacities of women, and so on can be mentioned.

    Keywords: Analytical historiography, female personality, Prophetic Age, Umayyad Age, Sexual Discourse
  • علی شفیعی، منصور امیرزاده جیرکلی*، محمدرضا کاظمی گلوردی

    تاریخ و تاریخ نگاری مسایل یک دانش می تواند هم به تصویر درست خاستگاه شکل گیری مسایل یک علم کمک کند و هم می تواند در موضوع شناسی مسئله های یک علم به کمک عالمان بیاید و به آنان کمک کند تا به نقش زمان و زمینه در چرایی طرح هر مسئله و مواجهه عالمان آن علم با این مسایل، تسلط و وقوف کاملی پیدا کنند.حقوق زنان به عنوان یکی از محورهای پژوهشی در دانش فقه در طول تاریخ دینداری و زیست مومنانه مسلمانان دچار فراز و فرودهای فراوانی شده است که در این مقاله تلاش شده تا در یک بازه زمانی ویژه به این مقوله پرداخته شود و ضمن نگاه تاریخ محورانه به تحلیل چرایی این فرود تاریخی حقوق زنان در جامعه اسلامی پرداخته شود. در این مقاله تلاش شده تا با استفاده از روش تحقیق تحلیلی و اسنادی، با مراجعه به منابع کتابخانه ای، ضمن تبیین اجمالی شخصیت و جایگاه زنان در عصر نبوی و ظرفیت های ایجاد شده توسط دستگاه معرفتی اسلام برای فعلیت یافتن توانمندی ایشان، به سوال اصلی یعنی «تغییر نگاه به شخصیت و حقوق زنان پساپیامبر، کی و چگونه اتفاق افتاد؟» پاسخ داده شود.با مبنا قراردادن گزارش های تاریخی و به روش تاریخ نگاری تحلیلی، پاسخ اجمالی به پرسش اصلی مقاله، آن است که؛ اولین گام های بنیادین برای این انحراف در خلافت امویان برداشته شده است، به عنوان نمونه به: بازگشت گفتمان جنسی به رابطه زن و مرد، بازگشت به نگاه شیء گونه به زن، ترویج مفاسد اخلاقی به هدف جلوگیری از ظرفیت های اخلاقی و انسانی زنان، و... می توان اشاره کرد.

    کلید واژگان: تاریخ نگاری تحلیلی, شخصیت زن, عصر نبوی, عصر اموی, گفتمان جنسی
    Ali Shafiei, Maosor Amirzadeh Jirkoli *, Mohamad Kazemigolvardi

    Many scholars claim that an analytical look at the history of Islam clearly shows that the post-prophet Islamic society underwent epistemological and behavioral transformations in many important areas that were of particular interest to the Prophet, and in a gradual movement distanced itself from the concerns of the Prophet.But it seems that if such a long and fragile claim cannot be accepted; But according to the abundant historical evidence, there can be no doubt that the Prophet's view of women's personality and rights was different or inconsistent with what was later formed in the religious community.In this article, while briefly explaining the personality and position of women in the prophetic age and the capacities created by the Islamic epistemology system to realize their potential, an attempt is made to answer the question of when and how the change in the personality and rights of post-apocalyptic women it fell?The brief answer to these questions, which is followed by historical reports based on analytical historiography, is that the first fundamental steps for this deviation in the Umayyad caliphate seem to have been taken, for example: Return of sexual discourse to the relationship. Men and women, returning to an object-oriented view of women, promoting moral corruption in order to prevent the moral and human capacities of women, and so on can be mentioned.

    Keywords: Analytical historiography, female personality, Prophetic Age, Umayyad Age, Sexual Discourse
  • مریم سادات میری*، محمدصادق نصرالهی

    کتاب های خاطره نگاری دفاع مقدس یکی از سندهای ماندگار در تاریخ ایران اسلامی است. روز 31 شهریور 1359 رژیم بعث عراق به ایران حمله نظامی کرد و جنگ تحمیلی آغاز شد. حضور زنان دوشادوش مردان از ابتدای جنگ و فعالیت آن ها در قالب گروه های امدادی و پشتیبانی مسیولیتی بود که برعهده گرفته و تا پایان جنگ این وظیفه خطیر را انجام دادند. زنان رزمنده پس از جنگ به ثبت خاطرات خود و دیگر زنان رزمنده در قالب رمان، خاطره نگاری و تاریخ شفاهی از جنگ پرداختند. مقاله حاضر به بررسی چگونگی بازنمایی ابعاد شخصیتی زنان رزمنده دفاع مقدس در 4 کتاب خاطره نگاری منتخب پرداخته است. این چهارکتاب تحت عنوان صباح، ساجی، چراغ های روشن شهر و زیباترین روزهای زندگی ضمن آنکه با محوریت شخصیت زن نگاشته شده، آثار به روز و اثرگذار در این عرصه اند. یافته های این مقاله با استفاده از روش تحلیل مضمونی نشان می دهد که بازنمایی شخصیت زنان در چهار حوزه معنایی بینش، گرایش، کنش و عوامل شخصیت ساز قابل طبقه بندی است. در حوزه بینش مواردی همچون اعتقادات دینی، اخلاقی و انقلابی قابل طرح است و در حوزه گرایش مضامینی مانند روحیات خودساخته، مقتدر، منزجر از جنگ، کنجکاو و عفیفانه ذکر شده است. در حوزه کنش نیز مواردی همچون کمک رسانی، فعالیت های مذهبی، انقلابی، نظامی، فرهنگی و مقید به انجام دادن فرایض دینی احصا شده و در پایان نیز عوامل شخصیت ساز با محوریت خانواده مورد تاکید قرار گرفته است.

    کلید واژگان: بازنمایی, خاطره نگاری, دفاع مقدس, زن و جنگ, شخصیت زن
    Maryamsadat Miri *, Mohammadsadegh Nasrollahi

    The memoirs of the Holy Defense are one of the most enduring documents in the history of Islamic Iran.September 22, 1980 The Ba'athist regime in Iraq launched a military attack on Iran and the imposed war began. From the beginning of the war, women and men worked in the form of relief and support groups, which they took on and did until the end of the war. after the war, women fighters recorded their memories in the form of novels, memoirs and oral histories of the war. the present article examines how the personality dimensions of women fighters in the sacred defense are represented in 4 selected memoirs. these four books, entitled Sabah, Saji, The Bright Lights of the City, and The Most Beautiful Days of Life, while written with the focus on female personality, are up-to-date and effective works in this field.The findings of this article show that the representation of women's personality can be classified into four meaning domains of insight, tendency, action and personality-building factors using thematic analysis method. In the field of insight, issues such as religious, moral and revolutionary beliefs can be raised and in the field of tendency, themes such as self-made, powerful, war-disgusting, curious and chaste spirits are mentioned. In the field of action, items such as aid, religious, revolutionary, military, cultural and religious activities are included.Finally, family-centered personality-building factors are emphasized.

    Keywords: female character, Representation, Memoir, sacred defense, woman, war
  • مژگان متوسل، سید محمد دشتی*

    منظومه «کارستان حاتم» که تک نسخه آن در گنجینه نسخ خطی دانشگاه لایپزیک نگهداری می شود، سروده شاعری گم نام به اسم فرید بن غضفر است. این افسانه عامه، روایتی منظوم از یکی از قصه های حاتم طایی است. ماجرای این منظومه، شرح شیدایی شاهزاده ای شامی به نام منیر به حسن بانو، ملکه زیبای خراسان است که با ازجان گذشتگی های حاتم به وصال یکدیگر می رسند. اگرچه قهرمان این داستان ابرانسانی است شکست ناپذیر، اما کنش مندی او مرهون نقش آفرینی چشمگیر زنان قصه است. در نوشتار پیش رو ضمن معرفی اجمالی نسخه خطی، این قصه از نظرگاه عملکرد شخصیت های زن، رمزکاوی شده است. پس از زدودن پیرایه های ظاهری قصه، می توان به این نتیجه رسید که این داستان بر بنیادی از باورهای باستانی مبنی بر زن سالاری استوار است. این مدعا با استناد به دلالت های در پیوند با روزگار مادرسالاری، ازجمله شهر نسوان، توتمیسم، ازدواج های برون همسری، بن مایه های ایزدگیاهی و قربانی برای ملکه مادر تایید می شود. نتیجه دیگر این پژوهش، نمودن ژرفای این قصه و گنجایش آن برای پذیرش خوانش های همه جانبه اسطوره ای، جامعه شناختی و روان شناختی است.

    کلید واژگان: قصه های عامه, کارستان حاتم, فرید بن غضفر, شخصیت زن, زن سالاری
    Mojgan Motevassel, Seyyed Mohammad Dashti*

    Karistan Hatem, a single manuscript which is kept in the manuscript Treasury of the Leipzig University, is the work of a poet named Farid Ibn Ghazfar. This legend is a poetic narration of one of Hatem Taichr('39')s stories. The poem gives a description of the mania of the Sham princes named Munir for Hosn Banu, the beautiful queen of Khorasan, and about Hatemchr('39')s sacrifices that led to their marriage. Although the protagonist of this story is an invincible superhuman, his activism owes much to the dramatic role-play of the women in the story. In the following article, after briefly introducing the manuscript, the story has been deciphered from the viewpoint of the female characterschr('39') performance. By giving an in-depth investigation and analysis, it can be concluded that the story is based on the ancient beliefs left over from matriarchy. This claim is corroborated by implications for motherhood, including the city of women, totemism, exogamy, plant God themes, and sacrifice for the mother queen. Another result of this research is to deepen this story and its capacity to accept comprehensive readings of mythology, sociology, and psychology.

    Keywords: Folk tale, Karistan Hatem, Farid Bin Ghazfar, female character, matriarchy
  • یدالله احمدی ملایری*، مجتبی عمرانی پور، سمیه ثامنی
    Yadollah Ahmadi Malayeri*, Mojtaba Emranipour, Somayyeh Sameni

    The character is one of the most essential features of the novel, which in conjunction with other features forms the novel. The female characters and their concerns, problems, physical and spiritual aspects have been taken into consideration in the writings of many novelists, and depending on the political, social, and cultural conditions of each country in different periods of time, several images of women have been illustrated by novelists. Accordingly, Amir Hassan Cheheltan and Ali Badr, two Iranian and Iraqi novelists, have portrayed pictures of the women of their communities. This paper tries to compare female characters and to study their similarities and differences in Chehletan and Badr's novels, based on American and Slavic schools of comparative literature. Servant women, political and social activists, academicians, and victims are the most prominent female characters in both authors' novels. The study examines the similarities and dissimilarities of the characters in many aspects, such as servants' bonds with masters, education and carrier, and levels of political and social activism, rooted in similar social and political conditions in both Iran and Iraq.

    Keywords: Amir Hassan Chehelten, Ali Badr, female character, Iranian Novel, Iraqi Novel
  • فهیمه ملک زاده*، بیتا محسنی
    «جاهلیت» ظهور گونه ای از حیات بشری است که با پس رفتن عقل و عدم حاکمیت آن بر قلمرو وجود، حضور و سلطه می یابد. قرآن کریم زمان قبل از اسلام و ایامی را جاهلیت می نامد که بشر از منبع وحی دور بوده و با جهل خود ره پیموده است. هرگاه سخن از زنان جاهلی می شود، فقط به مباحثی، چون انواع ازدواج ها و طلاق ها، تعدد همسر، عدم مالکیت و دخترکشی توجه می شود و همیشه از جایگاه زنان عرب قبل از اسلام به عنوان پست ترین جایگاه یاد می شود. بر این اساس در این پژوهش که به روش کتابخانه ای و به شیوه توصیفی-تحلیلی انجام گرفته است، تلاش شده به منظور فهم دقیق اینکه زن قبل از اسلام از چه جایگاه و موقعیتی برخوردار بوده، میزان حضور و مشارکت زن در مسایل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در عصرجاهلیت مورد بررسی قرار گیرد. نتیجه این که بعضی بر این باورند که زنان جاهلی در پست ترین جایگاه اجتماع قرار داشته اند و برخی دیگر معتقدند که زنان در عصر جاهلیت حضور و مشارکت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی داشتند، در عین اینکه نمی توان مواردی همچون بی حجابی و تبرج برخی از آنان و اعتقاد به ناقص العقل بودن و فتنه انگیزی و شوم بودن زنان را انکار نمود.
    کلید واژگان: زن, جاهلیت, حقوق زنان, مالکیت زن, شخصیت زن
  • شهربانو چتری*
    زنان، در طول تاریخ از موقعیت مطلوب و شان بالایی برخوردار نبوده و غالبا مورد بی مهری و ظلم و ستم واقع می شدند، اما با رشد روز افزون آگاهی های بشر و پیشرفت سریع علوم انسانی و اجتماعی، این پرسش مطرح شد که جایگاه واقعی زنان در جامعه و خانواده کدام است. در عصر حاضر شناخت شخصیت زن از دیدگاه اسلام، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. زن در جامعه ی اسلامی و در نتیجه ی تربیت مکتب والای اسلام، ضمن بازیافتن مقام والای خویش در کانون گرم خانواده به تربیت و پرورش انسان های متدین و تلاشگر می پردازد. در این راستا تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش فرهنگ اسلامی بر توسعه یافتگی شخصیت زن و خانواده انجام شده است. تحقیق حاضر در شمار مطالعات کاربردی قرار دارد. روش مطالعه حاضر توصیفی از نوع پیمایشی است. زنان در طول تاریخ در عرصه های مختلف با شایستگی ، ارزش خویش را به اثبات رسانده و ثابت کرده است. معارف و الگوهای حیات بخش اسلام اگر چه در مسیر احیای شخصیت و جایگاه زنان تاثیرات زیادی داشته و دارد، ولی بسیاری از حقایق در پس ابرهای جهل و خرافه پنهان مانده و جامعه زنان هنوز نتوانسته اند آن چنان که باید از فرهنگ اسلامی بهره مند گردند. یافته های تحقیق حاضر نشان داد که فرهنگ اسلامی تا حدود زیادی برتوسعه یافتگی شخصیت زن و خانواده تاثیر داشته است.
    کلید واژگان: فرهنگ اسلامی, شخصیت زن, خانواده, اخلاق اسلامی
    Shahrbanoo Chatri
    Throughout history, women had not had a high rank and would often face cruelty. However, by daily increasing awareness of man and rapid social and human advances, the question aroused as to what is the real rank of women in society and family. In the present era, recognizing woman’s character is important from the standpoint of Islam. In Islamic community and as a consequence of the subtle school of Islam, woman educates and raises religious and hard- working people in addition to recovering her subtle statue in family. In this regard, the present research aims at investigating the role of Islamic culture in developing family and woman’s character. The present research is of the practical ones. The method of the present study is surveying. Throughout history, women have proven their value with deserve. Although the life teachings of Islam has had much influence in the way of making the personality of women alive, many facts have been concealed behind ignorance and superstition and women’s society has not yet been able to benefit Islamic culture as it should. The findings of the present research displayed that the Islamic culture has affected the progress and advance of woman’ character and family to a great extent.
    Keywords: Islamic Culture, Woman's Character, Family
  • شهلا رحمانی، میترا (زهرا) پورسینا
    مقاله حاضر به تحلیل نقش ویژگی های شخصیتی زن در سلوک عرفانی او می پردازد. در نگاه عرفانی، ویژگی های زنانه سبب تجلی آشکارتر اسماء جمال الهی و ویژگی های مردانه سبب ظهور بیش تر اسماء جلال الهی می گردد. بر این اساس می توان پرسید که آیا این تفاوت در تجلیات، می تواند تاثیری در سلوک عرفانی زن و مرد داشته باشد و آیا می توان نگاه فراجنسیتی عرفا را درباره تفاوت استعداد سالکان، به مسائل جنسیتی نیز تعمیم داد. پژوهش حاضر، با تلفیق مباحث عرفانی و دستاوردهای روانشناختی به ترسیم ارتباط ویژگی های شخصیتی زنانه با هفت منزل عرفانی می پردازد. چنین رویکردی در تحلیل مباحث سلوکی، دستاوردی جدید و دارای اهمیتی ویژه، هم در مباحث حوزه زنان و هم در مباحث عرفانی، است. در این بررسی روشن می شود که نقش ویژگی های زنانه در سلوک عرفانی وی گاه نقشی یاریگر و گاه بازدارنده است؛ به نحوی که سالک می تواند با آگاهی از نحوه تاثیرگذاری این ویژگی ها تدبیری عمیق تر برای چگونگی سلوک خود رقم زند.
    کلید واژگان: اسماء جمال و جلال, دیگرخواهی, روانشناسی, شخصیت زن, منازل عرفانی
    Shahla Rahmani, Mitra Poursina
    This paper analyzes the role of personality traits of women in their mystical journey.Mystically speaking, female traits cause brighter manifestation of divine beautiful names whereas male traits cause greater manifestation of divine majesty names. Accordingly we may ask whether this differentiation in manifestations could effect men and women's mystical journey and if the transgender view of the mystics about the differentiation in seeker's talents may extend to gender issues. By combining mystical issues and psychological achievements, this study draws the relationship between personality traits of women and seven spiritual stages. Such an approach in analyzing issues related to mystical journey is a novel achievement and has special importance, both in the field of women's issues and the mystical topics. In this study, it becomes clear that the role of female characteristics in her mystical spiritual wayfaring are sometimes helpful and sometimes play a deterrent role; so that the seeker, by knowing how these traits are influencial, can measure a deeper plan for the quality of her spiritual wayfaring.
    Keywords: Names of Beauty, Majesty, altruism, psychology, female character, mystical stages
  • سید حمید میرخندان، محمدهادی قره داغی*
    با توجه به نقش انکارناپذیر تولیدات رسانه ای نمایشی در ترویج الگوهای جنسیتی و نیز اهمیت جایگاه زن و خانواده در فرهنگ دینی، تامل و دقت نظر در کیفیت بازنمایی الگوی شخصیتی زن در چنین تولیداتی ضروری به نظر می رسد. بازنمایی درست رسانه ای از نظرگاه اسلامی، مستلزم پیوند مولف و متن او با حقیقت است، حقیقتی که مشتمل بر «هست ها» و «بایدها» بوده، دست یابی به آن جز از طریق تامل عالمانه در کتاب و سنت ممکن نیست. این پژوهش کاربردی در همین راستا کوشیده است با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و قیاس عملی، پس از فهم نظام وار شخصیت مطلوب زن در نگاه اسلامی و با در نظر داشتن اقتضائات فنی و هنری تولید فیلم و سریال، بایسته های حرفه ای بازنمایی شخصیت زن در چنین آثاری را به دست آورد. نتیجه این واکاوی 50 گزاره واره انشایی است که در سه بعد توصیفی، ارزشی و حقوقی و در سه حوزه فردی، خانوادگی و اجتماعی دسته بندی و ارائه شده است.
    کلید واژگان: بازنمایی, شخصیت زن, اسلام, فیلم, سریال
  • پوشپا ویکه*
    «بیوولف» قدیمی ترین حماسه انگلیسی است که در قرن هشتم میلادی به زبان انگلیسی باستان نوشته شده است. شاید این حماسه ، کهن ترین اثر بزرگ در زبان های جدید اروپایی باشد. هدف این پژوهش یافتن اصول اخلاقی و کاربرد آن  در سلوک عرفانی در زندگی بشر نخستین است. در بسیاری از سرزمین های جهان، زنان همواره یکی از عناصر اصلی نهضت های رهایی بخش به حساب می آیند که دوشادوش مردان جنگیده اند تا سرنوشت ملت خود را رقم بزنند. در این حماسه شخصیت شش زن به اشتراک گذاشته شده که هرکدام از آنها نقش های متنوعی را در طول این حماسه دارند. تجزیه و تحلیل دقیق بیولف نشان دهنده ی ارزشهای عرفانی و چگونگی شخصیت زن به عنوان موضوع اصلی در داستان و جامعه ی آن زمان در شعر است. تجزیه و تحلیل شخصیت زن از دیدگاه های مختلف در بیوولف قطعا نشان می دهد که چگونه با عرفان و خصوصیات ، اخلاق و ارزش ها تعبیه شده است.با وجود اینکه این حماسه تحقیق کامل قهرمانانه دوره آنگلوساکسون است، برخی از شخصیت های زن بخشی جدایی ناپذیراز طرح کل شعر می باشد.
    کلید واژگان: عرفان, حماسه, بیوولف, شخصیت زن
    Pushpa VK *
    Beowulf is the first known English epic which preserves the history, myth, culture and some basic human values of people from the past and present, though Beowulf is often considered as the archetypal of an Anglo-Saxon literary work depicting the pagan life of the Scandinavians. But a close analysis of their culture presents another perspective of history. Some epic characters even elevate themselves to mystic levels of honor and bliss. The purpose of this study was to trace and pinpoint how the Beowulf’s poet attributed ethical thoughts and motives and intervened the mystical nature of religion into the pagan life of women. The research focused its attention on the way the Beowulf poet interweaved the life of the women characters and mystical values beyond all religious restrictions and fused them into the basic structure of the epic, Beowulf.
    Keywords: mysticism, epic, Beowulf, women characters
  • شهرزاد فیضی نیکچه*، محمود بشیری

    یکی از حوادث مهمی که در تاریخ معاصر ایران، خصوصا بعد از انقلاب در کشورمان اتفاق افتاده مسیله جنگ است که علاوه بر تاثیر گذاشتن بر مسایل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بر ادبیات به ویژه ادبیات داستانی نیز تاثیرگذار بوده است. داستان نویسان از جنگ به عنوان گنجینه مهمی برای پرداختن به موضوعات داستانی استفاده کرده اند. چرا که رمان با شرح وقایع تاریخی، شرایط مردم را در طول تاریخ بیان می کند. ازجمله مسایلی که داستان نویسان به آن توجه کرده اند، وضعیت رزمنده ها و مسایل خانواده های آنهاست. در میان شخصیت های این داستان ها شخصیت زنان در خور توجه است. در طول جنگ ایران و عراق و پس از آن زنان جایگاه مهمی در تحکیم بنیاد خانواده داشته اند. بسیاری از آنها اگر دوشادوش مردان به مبارزه نمی پرداختند، بر آن بودند که در غیاب آنها بنیاد خانه و خانواده را از گزند حوادث ایمن بدارند، نیازهای رزمندگان را سامان دهند و یا در بیمارستان ها به یاری مجروحان بروند. در این جستار بنیادهای خانواده و نقش زنان در تحکیم و حفظ این بنیادها با تمرکز بر کتاب «دخیل عشق» بررسی می شود. زنان در این داستان در جایگاه مادر، همسر، فرزند و امدادگر حضور دارند. بعضی از آنان بدون توجه به وضعیت وطن، به فکر زندگی شخصی خود هستند، اما اغلب آنها فردی محکم، بااراده و فداکارند.

    کلید واژگان: شخصیت زن, ادبیات پایداری, «دخیل عشق», شخصیت پردازی
    Shahrzad Feizi Nikjeh *, Mahmood Bashiri

    One of the important events in the history of our country, especially after the islamic revolution is the war issue. Besides the influence of political, social and economic problems, has been affected to literature especially fiction. Novelists have used the war as a great treasure to address the subject of fiction. Because a novel tells conditions of people during the history by description of historical events. One of the subjects which the novelists notied is condition of warriors and their families. Among the characters in these stories women characters is striking. During the war between Iran and Iraq and after that the women in the family have an important position in the consolidation. If most of them did not fight with men, they kept safe their home and family from events harm in men’s absence, they reintegrate warriors necessities or help injureds in hospitals. This paper analyzes the foundations of the family and the role of women in strengthening and maintaining these institutions, with emphasis on the book called "Dakhil e Eshg". The women in this story are in place of mother, wife, dauter and nurse. Some of them think about their personal life regardless to the country. But most of them have a strong, strong-willed and dedicated

    Keywords: Woman character, Sustainability literature, “Dakhil e Eshgh”, Characterization
  • زهرا عظیمی
    نویسندگان زن در آثار خود اغلب به زندگی و مسائل زنان می پردازند و نگرش و دیدگاه خود نسبت به زن و جایگاه او در جامعه را بیان می کنند. زویا پیرزاد و فریبا وفی نیز به عنوان نویسندگانی رئالیست تمام تلاش خود را صرف شرح جزئیات زندگی زنان کرده اند. درپس آثار این دو نویسنده اندیشه ها و تصورات مشترکی دررابطه با شخصیت زن به چشم می خورد. هدف پژوهش حاضر بررسی مسائل مشترک شخصیت اصلی زن در داستان های «چراغ ها را من خاموش می کنم» زویا پیرزاد و «پرنده من» فریبا وفی است. هردو نویسنده مسائل روانی، اجتماعی- فرهنگی و اقتصادی را در راس توجه خود قرار داده اند و به این ترتیب تصویری از زندگی و خصوصیات زنان در پیش چشم خواننده مجسم نموده اند. این پژوهش منجر به این نتیجه شد که شخصیت زن دو داستان در جریان زندگی خانوادگی و حین انجام وظایف زنانه، در پی کشف هویت فردی مستقل خود هستند. هردو با وجود وابستگی عاطفی شدیدی که نسبت به همسران خود دارند، دچار خلا عاطفی شده و درنتیجه احساس تنهایی وجودشان را تسخیر کرده است. این دو به عنوان زنان خانه دار اغلب اوقاتشان رادر خانه سپری می کنند و از این رو دچار روزمرگی کسالت آور می شوند، اما با این حال تعهد ویژه ای نسبت به انجام وظایف زنانه و حفظ کانون خانواده دارند. مشغولیت به انجام امور خانه و خانواده، این زنان را از فعالیت اقتصادی در بیرون از منزل محروم نموده و درنتیجه موجب وابستگی اقتصادی به همسرانشان شده است.
    کلید واژگان: شخصیت زن, زویا پیرزاد, فریبا وفی, رمان
    Zoya Pirzad and charming Wafi realist writers as well as a place for women to live their best regardless details. Behind the works of these authors AndyshhHa common perceptions about female characters MyKhvrd eyes. The present study aims to investigate the issues of female main character DastanHay "I ChraghHa off MyKnm" Zoya Pirzad and "my bird" is a charming Wafi. Both authors psychological, socio-cultural and economic center of their attention DadhAnd and thus the image of the life and character of women in the eyes of the reader visualize NmvdhAnd. This leads to the conclusion that the female character in the story of the life and work during wear, discovering their own individual identity. Both with a strong emotional attachment to their wives that they have an emotional void and therefore feel lonely existence is subdued. The two in-house as he moved Avqatshan Housewives often suffer from boredom AynRv KsaltVr pick, however, special commitment to women's tasks and maintain their family circle.
    Keywords: female character, Zoya Pirzad, charming Wafi, novel
  • ابوالحسن امین مقدسی، کلثوم تنها
    عزالدین مناصره از شعرای برجسته معاصر فلسطینی است که در حوزه شعر مقاومت و فلسطین با طرح مضامینی نو در حوزه نقد با ارائه آرای خود جایگاه خاصی در ادب معاصر یافته است. حضور شخصیت های سنتی، به ویژه شخصیت های مونث اسطوری و فولکلوریک، در شعر وی از بسامد بالایی برخوردار است و شاعر تحت تاثیر عوامل فرهنگی، سیاسی، و اجتماعی، با هنرنمایی خاص، در القای مفاهیم مورد نظر از آن الهام گرفته است. اسطوره ها و نمادهای به کار گرفته شده در شعر مناصره، بیشتر ملی، عربی، و بومی اند و صبغه مذهبی کم رنگی در آن ها دیده می شود. او بیشتر از اسطوره هایی بهره می گیرد که بیانگر پایداری و هویت و میراث ملی اند؛ همانند: زرقاء یمامه، مریم، و جفرا. این مقاله، که به روش توصیفی تحلیلی است، به بیان مفهوم اسطوره و بررسی و تحلیل شخصیت های اسطوره ای زنانه، که منشا بومی و ملی و نیز اسطوره هایی که منشا دینی و یونانی دارند، می پردازد. بنابراین، هدف از نگارش این مقاله بررسی و تحلیل شخصیت های اسطوره ای و نمادین زن و تنوع آن در شعر مناصره است.
    کلید واژگان: اسطوره, شخصیت زن, شعر فلسطین, عزالدین مناصره, نماد
    Ezzel-din Manasereh is one of the contemporary and prominent poets of Palestine whose newly comments in the realm of Palestine and resistance poem have endued him with a special place in contemporary literature due to his modern delineation in critique. Traditional characters and in particular mythical and folk female characters in Ezzel-din’s poem have great vibrancy which inspire the poet under the influences of cultural, political and social factors to insinuate aforementioned concepts in an artistic way. He invites everyone to resistance in front of the occupants and protection of Arabic and national identity using mythical female character. And thus he challenges the political and social events of his time. Applied myths in Manasereh’s poem are mostly national, Arabic and native and rarely religious. He takes advantage of myths which represent resistance and national identity and heritage such as: Zarghae, Yammameh, Maryam and Jafra. Besides national and Arabic myths he also has made use of Greece and Mesopotamian myths. As it is obvious in his poems he seldom uses Western myths and mostly depends on national origins and sources.Mythical female characters and their variations in Manasereh’s poems have been studied here. These myths are native and locally and sometimes Grecian originated and are derived from his national and transnational beliefs.
    Keywords: mythical, female characters, poetry for Palestine, Ezzel, din Manasereh
  • فریندخت زاهدی، رفیق نصرتی، آذر نجیبی
    این مقاله در پاسخ به این پرسش نوشته شده است که زن های نمایش نامه های نغمه ثمینی از کدام دسته زنان اند؟ اگر بازنمود زنان را به طور کلی به سه دسته مدرن، سنتی، و در حال گذار تعریف کنیم به کدام یک از این گونه ها تعلق می گیرند؟ چهارچوب نظری این مقاله برای پاسخ به این پرسش نظام جامعه شناسی هنر و رویکرد بازتاب است. و برای انسجام نظری از نظریه کنش متقابل نمادین در تحلیل شخصیت های زن این نمایش نامه ها بهره گرفته ایم. اساس نظریه کنش متقابل نمادین را جرج هربرت مید شکل داده است. توجه اصلی مید بر نهاد و چگونگی ایجاد نهاد در افراد بود. وی به این نتیجه رسید که نهاد عنصری است که در برقراری ارتباط فرد با اجتماع در وجودش شکل می گیرد. از دیدگاه مید، واحد تحلیل رفتاری «کنش اجتماعی» است. کنش اجتماعی تعاملی است میان دو یا چند فرد که به نحوی به طور متقابل وظایفی را بر عهده دارند. این مقاله برای تعریف نقش جنس گرا چهار مولفه مفهوم پنداشت از خود، ویژگی های رفتاری، الگوهای ارتباطی، و جایگاه در هرم قدرت را تعیین کننده می داند. هر چهار مولفه از نظریه کنش متقابل نمادین اخذ شده اند. دو نمایشنامه خواب در فنجان خالی و شکلک، از نغمه ثمینی، نمونه های آماری این تحقیق اند. بررسی شخصیت های زن این نمایش نامه ها براساس نقش های جنس گرایانه نشان می دهد از چهار شخصیت زن این دو نمایش نامه، دو شخصیت بازنمود زن مدرن و دو شخصیت بازنمود زن سنتی اند. در این تحقیق، شیوه استدلال قیاسی و روش تحلیل داده ها تاویلی- تفسیری است.
    کلید واژگان: الگوهای بازنمودی, ثمینی, جامعه شناسی هنر, جایگاه در هرم قدرت, رویکرد بازتاب, شخصیت زن, کنش متقابل نمادین, نمایش نامه, ویژگی های رفتاری
    Farindokhte Zahedi, Rafiq Nosrati, Azar Najibi
    Theater has played a role of much greater importance in society than merely amusing the audience. The playwrights represent the culture، lifestyle and customs of the society، interpret the culture، and criticize it. According to Aristotle، play is the mimesis of human action. He believes that mimesis is complementary to human learning and internal abilities and is the distinguishing feature of human beings as against animals. According to Aristotle، the playwright is a thinker and a critic of society who establishes a second world through objectifying his subjective world. Aristotle’s conception has been evaluated and rewritten repeatedly، but still serves as the dominant attitude in the field of drama and theater; it can be regarded as the primitive conception of reflection approach towards art. The reflection approach in sociology of art encompasses diverse extensive research، the common notion among which is the belief that art is a mirror of society. In this approach، research is focused on the works of art so that our knowledge and understanding of society is enhanced. The present article attempts to answer the questions what kind of women are the women in Naghmeh Samini’s plays? And، if we divide women into modern، traditional and in transition، to which group do these women belong? To answer these questions، the sociology of art and the reflection approach have been selected as the theoretical framework، and to provide theoretical coherence، the symbolic interaction theory has been utilized in the analysis of female characters of these plays. The symbolic interaction theory has been developed by George Herbert Mead. He has considered institution and the way it is developed in individuals and has concluded that institution is formed through the communication between individuals and the society. According to Mead، social action is the unit of behavioral analysis. Social action is an interaction between two or more individuals who have some mutual duties. In the definition of gender role in the present article، four elements are of great importance: concept of self-conception، behavioral characteristics، communicative patterns and the position in the power pyramid. All these elements are derived from the theory of symbolic interaction. The plays Dream in an Empty Cup and The Mug by Naghmeh Samini are chosen as the statistical samples. An analysis of the female characters in these plays، on the basis of gender roles، shows that two of the four female characters represent modern woman، and the other two represent the traditional woman. In this article، the argument is deductive and the methodology for the analysis of the data is interpretative.
    Keywords: Samini, symbolic interaction, female character, behavioral characteristics, position in the power pyramid, reflection approach, sociology of art
  • نقد و بررسی فعالیت حوزویان در رویارویی با فمی نیستها
    سید محمد عیسی نژاد
    فمی‏نیسم (Feminism) در تاریخ معاصر ایران، در شکل جریانی فرهنگی - سیاسی از دوره انقلاب مشروطیت به نوعی ظهور و بروز داشته است. از آن روزگار تا اکنون، برای این جریان، می‏توان هفت برهه تاریخی سراغ گرفت. رویکرد تبلیغی، مانند: تحریف تاریخ، تضاد افکنی میان هنجارهای اجتماعی زن و مرد، و مخالفت با ارزشهای اخلاقی دین برای زنان، مانند: حجاب، عفت، معاشرتهای غیرمعمول، با مردان و...
    بخش نخست مقاله به این مسائل اختصاص یافته است و در بخش دوم، فعالیت علمی - فرهنگی حوزویان در رویارویی با فمی‏نیسم شرح می‏شود. حوزه و روحانیت در تلاشهای فکری خود، در حوزه فرهنگ اسلامی - شیعی در رویارویی با مدرنیته، به تبیین جایگاه زن و چگونگی حضور اجتماعی و سیاسی زنان از نگاه دینی می‏پردازد. ظهور دو شخصیت: علامه طباطبایی و امام خمینی و شاگردان ایشان مانند: شهید مطهری و جوادی آملی سبب می‏شود چالشها و شبهه افکنی های فمی‏نیستی، در جامعه ایران نافرجام بماند.
    کلید واژگان: حوزویان, فمی نیسم, امام خمینی, علامه طباطبایی, شهید مطهری, جوادی آملی, شخصیت زن
  • مهدی مهریزی، مریم مشهدی علی پور
    همیشه از جایگاه زنان عرب قبل از اسلام به عنوان پست ترین جایگاه یاد می شود؛ مردان آنان را ناقص العقل می دانستند و حقوق متعددی (از جمله حق مالکیت، ارث، تصرف در مهر و دارایی های دیگر) را از آنان دریغ می کردند.
    از طرفی، محرومیت از کسب دانش ها و مهارت های آن روزگار و نداشتن پوشش در اجتماع، از ویژگی های آنان شمرده شده است.
    اما با کنکاش بیشتر در محورهای فوق و مراجعه به منابع مختلف تاریخی و حدیثی و تتبع همه جانبه درگزاره ها و نقل قول ها و اظهار نظرهای دانشمندان، می توان دریافت که مالکیت زنان و حق تصرف در دارایی و مطلوب بودن حجاب و تلاش علمی و تساوی نسبی با مردان، اجمالا در دوران جاهلیت به رسمیت شناخته شده بود. در عین اینکه نمی توان رواج مواردی همچون بی حجابی و تبرج برخی از آنان و اعتقاد به ناقص العقل بودن، فتنه انگیزی و شوم بودن زنان را انکار نمود.
    کلید واژگان: جاهلیت, علم, مالکیت زن, شخصیت زن, حجاب
    Mehdi Mehrizi, Maryam Mashhadi Alipour
    The status of the Arab women before Islam has always been considered as the lowest one; since, men considered them void of perfect intellect and deprived them from numerous rights (including the rights of ownership, inheritance, domination of dowry and other properties).Furthermore, being deprived from acquisition of knowledge and skills of the time and not being properly dressed in the society are believed to be among the other conditions for women. However, through a more profound study about the above mentioned issues and consulting various historical and tradition sources and a multi-facet analysis of the narrations and quotations from the scholars, it can be implied that the women's right of ownership, domination of properties, enjoying appropriate clothing, making efforts to acquire knowledge, and enjoying equal rights as with men had probably been somehow approved. Although, one can not deny proportional prevalence of issues such as not wearing hijab, bedizenment by some women, the belief in women's having deficient intellect, and considering them seditious and wicked.
  • ناهید شاهوردیانی
    شخصیت تئاتر ابالدیا که در نگاه اول مضحک و سر گرم کننده به نظر می آید‘ اغلب از سرنوشت تلخی که خشونت و بی رحمی دنیای مدرن برای او رقم زده در هراس است. شخصیت های محوری نمایشنامه های او که عمدتا مردان هستند‘ در اندیشه دگرگون ساختن نظام حاکم بر جهان ویا دست کم بهبود موقعیت خود و رهایی از بن بستی که در آن گرفتار آمده اند می باشند. آن ها وحشت زده و نا امید به دنبال راه نجاتی می گردند. این مردان در جستجوی خود تنها بر صحنه ظاهر نمی شوند؛ در بسیاری از موارد شخصیت زنی در نقش های متنوع آن ها را همراهی می کند و به یمن وجود این زن است که سرانجام شخصیت مرد موفق می گردد تا به وضعیتی رسد که خویشتن راهماهنگ با خود و با علم هستی ببیند. توزیع نقش ها بدین گونه ‘ نشانه اهمیتی است که ابالدیا برای شخصیت زن قائل است و بدین ترتیب ایمان‘ امید و اعتمادی که به توانایی های او دارد را به خوبی بیان می کند.
    کلید واژگان: درجستجوی رهایی, شخصیت تئاتری, شخصیت زن, ابالدیا
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال