جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "فدا" در نشریات گروه "علوم انسانی"
-
معانیی که از حضرت الهی فرودمی آیند یک صورت جسمانی مانند صورت خیال ما می پذیرند و سپس به عالم ملک فرودمی آیند. بدین لحاظ جهان مثال را « خیال منفصل» نیز می نامند. و ارواح کلی انسانی پیش از ظهورشان در بدن با آن صورت ها ظاهرند و اکثر مکاشفات در این عالم است که آن را « خیال مقید» می نامند انواع خواب ها مربوط به این عالم است و معبر نیز خواب را با توجه به این عالم تعبیرمی کند. پیامبر (ص) در مورد دو خواب فرموده : یوسف (ع) وقتی که برادرانش در برابر او سجده کردند صورت خارجیه حسیه را حق قرارداد و گفت خوابم تعبیر شد و آن را خیال اندر خیال دانست نه حقیقت و در مورد ابراهیم (ع) بایست خوابش را تاویل می کرد اما چون انبیاء امور را در عالم مثال مطلق مشاهد ه می کنند که مطابق با واقع است و نیازی به تعبیر ندارد آن را تاویل نکرد و به ذبح فرزندش پرداخت و این فدیه مربوط به آن چیزی بود که در ذهن ابراهیم (ع) بود نه آنچه در نفس الامر بود. به این دلیل خداوند فرمود: « ان یا ابراهیم قد صدقت الرویا» نفرمود در رویا صادق بودی. دکتر عبدالکریم سروش نیز به پدیدارشناسی قرآن پرداخته و در مورد ماهیت رویا ، قرآن و وحی الهی نق. طه نظراتی دارد؛ از این رو ، هر دوی این مطالب را بررسی می کنیم زیرا بر این اعتقادیم که تضارب آراء نه تنها جمود فکری دینی را ازبین می برد بلکه بیش از آن ، باعث رشد و ارتقاء معرفتی نیز می گردد. این مقاله ، از ره آورد چالش های میان ادعای سروش و نقد های بر آن است که می تواند به درک و فهمی عمیق تر از مسایل مهم و تاثیرگذار در زندگی دینی راه یابد.کلید واژگان: رویا, عالم مثال مطلق, مقید, تاویل, فدا, خیال, مکاشفهThe meanings that come down from the Divine Presence take a physical form like the form of our imagination and then they come down to the realm of the realm. In this sense, the world of example ( Aalam-e Mothol) is also called "detached imagination". And all human spirits appear in those forms before they appear in the body, and most of the revelations are in this world, which is called "bound imagination". All kinds of dreams are related to this world, and the interpreter interprets the dream according to this world. Prophet (pbuh) said about two dreams: Yusof (pbuh) when his brothers prostrated before him, he considered the external appearance of the sense to be the truth and said that my dream was interpreted and considered it a fantasy within a fantasy, not a reality, and in the case of Ibrahim (pbuh) he should interpret his dream, but because the prophets observe things in the world of absolute example, which is in accordance with reality and does not need interpretation, he did not interpret it and proceeded to slaughter his son, and this ransom was related to what was in the mind of Ibrahim (A.S.). The view of the critics that deals with the phenomenology of the Quran. It deals with the nature of dreams, Quran and divine revelation. Therefore, we examine both of these materials. What's more, we believe that the conflict of opinions not only destroys the stagnation of religious thought, but also causes the growth and advancement of knowledge. This article is about solving the challenges between the claims of the critics and the criticisms on it, which can achieve a deeper understanding of the important and influential issues in his religious life.Keywords: dream, Aalam-e Mothol, Binding, interpretation, Imagination, revelation
-
نشریه پاسخ، پیاپی 27 (پاییز 1401)، صص 35 -49
گناه حضرت آدم (ع) و به صلیب کشیده شدن حضرت مسیح (ع)، دو رکن اساسی دین مسیحیت را تشکیل می دهند؛ بنابراین اگر حضرت آدم (ع) در بدو خلقت مرتکب گناه نشده بود، قرن ها پس از آن نیازی به صلیب کشیده شدن حضرت مسیح (ع) نبود. با توجه به اینکه فعالیت مسیحیان برای جذب مسلمانان در سال های اخیر به صورت چشمگیر گسترش پیدا کرده است، ضرورت دارد که مبانی مسیحیت در معرض ارزیابی قرار بگیرد. هدف این پژوهش تحلیل انتقادی این دو اصل مسیحیت است که با روش کتابخانه ای انجام گرفته است. این پژوهش با معیار عقلی این دو رکن مسیحیت را به چالش کشانده که اولا بر طبق آموزه کتاب مقدس، بشر به علت گناه آدم (ع) در همین دنیا مجازات گردیده و آثار فراتر از آن ندارد. افزون بر آن سرایت گناه حضرت آدم به ابنای بشر محال عقلی است و بشریت به این گناه آلوده نشده است تا نیازی به فدیه دادن داشته باشد. چه اینکه خداوند با قدرتی که دارد می توانست بدون فدا شدن حضرت مسیح 8 گناه بشر را ببخشد.
کلید واژگان: مسیحیت, گناه ذاتی, فدا, حضرت مسیح(ع), حضرت آدم(ع)Paying attention to the sin of Adam (pbuh) and the crucifixion of Jesus (pbuh) are two basic pillars of Christianity. Just imagine, if Adam (pbuh) had not committed a sin at the beginning of creation, there would have been no need for Christ (pbuh) to be crucified centuries later. Considering that the missionary activities of Christians have expanded significantly in recent years, it is necessary to evaluate these concepts. The purpose of this research is the critical analysis of these two principles of Christianity, which was done with the library method. This research has investigated these two pillars of Christianity with a rational criterion. Including: according to the teachings of the Bible, mankind has been punished in this world due to the sin of Adam (PBUH) and there will be no consequences beyond that. In addition to that, it is logically impossible for the sin of Adam (pbuh) to spread to the children of mankind, and humanity is not infected with this sin to need to be redeemed. Even in such a situation, God, with His power, could forgive the sins of mankind without sacrificing Jesus Christ (pbuh).
Keywords: Christianity, inherent sin, Sacrifice, Hazrat Masih (pbuh), Hazrat Adam (pbuh) -
«محبت» و «محبتگرایی» میان بندگان با رعایت ضوابط و معیارهای خاص آن، بهعنوان اصلی اساسی در تمامی ادیان مورد تاکید قرار گرفته و از خشونتطلبی بیمورد نهی و مذمت گردیده است؛ چرا که رفتار همراه با «محبت» نقش اساسی در استحکام روابط اجتماعی داشته و بههمان سان «خشونت» و «خشونتطلبی» خارج از قانون و عرف نیز به تخریب این روابط و ایجاد ناامنی و عدم ثبات جامعه میانجامد. البته افراط و تفریط در هردو بعد باعث سوء استفادههای زیادی از این دو اصل گردیده است. در این میان، مسیحیت، از جمله ادیان آسمانی است که پیروان آن بیش از همه بر «محبتگرایی» تاکید داشته و آن را یکی از آموزههای اساسی دین خود میدانند. رویکرد محبتگرایی مسیحیان بر مولفهها و فلسفههای خاصی مبتنی است؛ همانند آموزه «فدا» و «نجات»؛ ولی هریک از این آموزهها با نقدها و اشکالات اساسی مواجه است که در نوشتار کنونی، ضمن بررسی جایگاه آموزه «محبت» در مسیحیت، نقدهای آن طرح و بررسی شده است.
کلید واژگان: محبت, خشونت, مسیحیت, فدا, نجات -
آیین مسیحیت پس از هفتاد میلادی، توانست لباس یهودیت را از تن خارج کند. اندیشه استقلال و جدایی از یهودیت، این آیین را وادار به بکارگیری تمدن، فکر و فرهنگ یونانی رومی کرد. پولس و بیشتر از وی، دفاعیه نویسان و پدران کلیسا به جهت شکل گیری و تبیین آموزه های مسیحی، محتوا یا ساختار مهم ترین شاخصه های اعتقادی را از اندیشه های یونانی رومی عصر خود وام گرفتند. این جستار، با تحلیل اسنادی به تبیین منشا یونانی رومی تثلیث، تجسد، فدیه و گناه نخستین، که از شاخص ترین آموزه های مسیحی به شمار می روند، پرداخته است. حاصل یافته ها نشان می دهد که مسیحیت هم محتوا و هم ساختار «الوهیت(تثلیث)» و «تجسد» را در مقوله های یونانی تفسیر کرد. مسیحیت دارای محتوای «فدیه» و «گناه نخستین» بود، اما فرم و ساختار آنها را از فرهنگ یونانی رومی تاثیر پذیرفت.کلید واژگان: الوهیت, تثلیث, تجسد, فدا, گناه نخستین, یونانی, رومیAfter AD 70, Christianity managed to dispense with Judaism. The idea of independence and separation from Judaism made Christianity tend towards Greco-Roman civilization, thoughts and culture. For explaining the Christian teachings, Paulus and some vindicators and Church fathers borrowed the content or structure of the basic religious characteristics of Christianity from the Greco-Roman ideas of their age. Using documentary analysis, the present paper explains the Greco-Roman origin of the Trinity, Incarnation, the Atonement and original sin, which are considered as the central Christian doctrines. The results of this research show that Christianitys interpretation of the content and structure of "the Trinity" and "incarnation" is based on the Greek categories. The content of "atonement" and "original sin" exist in Christianity, but their form and structure have been influenced by Greco-Roman culture.Keywords: divinity, the Trinity, incarnation, atonement, original sin, Greco, Roman
-
اساس و بنیان هر دینی بر آموزه های دینی آن استوار است. در مسیحیت نیز وجود دگماها و اصول اعتقادات مسیحی اهمیت به سزایی دارد. بی شک نقش کلیسا و شوراهای کلیسایی در شکل گیری آن نقشی کلیدی است. بیان تاریخ و چگونگی شکل گیری اعتقادات مسیحی، بیانگر آن است که آموزه های دینی مسیحی، بیشتر تحت تاثیر آبای کلیسا بوده تا انجیل و دستورات دینی حضرت عیسی.
در این مقاله، تلاش شده است با استفاده از منابع اصیل مسیحیت، به اثبات کلیسایی بودن دگماهای مسیحی بپردازد و فاصله گرفتن از تعالیم اصیل مسیحی را، که در واقع همان اعتقادات یهودی بوده، محصول تلاش کلیسا بداند.
کلید واژگان: اصول اعتقادات, مسیحیت, کلیسا, عیسی مسیح, تثلیث, فدا, وحی, عصمتThe foundation and basis of every religion is based on its religious doctrines. Christian dogmas and principles of faith in Christianity are of great importance, too. No doubt, the church and church councils have had a key role in their formation. Elaboration on the history and how Christian principles of faith have been formed shows that Christian religious doctrines have been more influenced by Church Fathers than by Bible and Jesus Christ's religious decrees. Using the authentic resources of Christianity, the present paper tried to prove that Christian dogmas are church- based and that distancing from authentic Christian teachings which really were the very Jewish beliefs was the result of church's endeavor.Keywords: principles of faith, Christianity, church, Jesus Christ, trinity, sacrifice, revelation, infallibility -
با استفاده از منابع مسیحی و تاریخی، به دست می آید که حضرت عیسی علیه السلام وجود تاریخی داشته و از طرف خداوند متعال برای هدایت قوم بنی اسرائیل فرستاده شده است؛ اما متاسفانه بنا به دلایلی همچون قدرت طلبی و غرایز شخصی و سیاسی عده ای خاص، آموزه های این رسول الهی، دچار تغییر و تحریف شد؛ آنکه بیشترین سهم را در این ماجرا داشت، کسی نبود جز پولس. او یهودی الاصلی بود که حتی خود حضرت را نیز ندیده، و به صورت حضوری چیزی را از این پیامبر الهی دریافت نکرده بود ولی مدعی بود که حضرت عیسی علیه السلام را پس از به صلیب کشیده شدن دیده، و آن حضرت به او ماموریت داده است. از این رو، آموزه های او بیش از هر کسی حتی بیش از خود مسیح علیه السلام در عهد جدید موجود می باشد و ریشه بیشتر اعتقادات اصلی مسیحیت مثل تثلیث، تجسم، کلیسا و... به این شخص برمی گردد. بنابراین، این اعتقادات مسیحیت است که در طی تاریخ و ادوار زمان به وجود آمده است؛ برخلاف عیسی علیه السلام که پیامبری از سوی خداوند، برای راهنمایی و هدایت قوم بنی اسرائیل بوده است.
کلید واژگان: اسطوره, کتاب مقدس, پولس, تثلیث, تجسم, فدا, کلیسا -
سر رویکرد مردم به دین، نیاز فطری آن ها به «نجات طلبی» و رستگاری است، و ادیان الاهی به درستی این نیاز را تشخیص داده و درصدد تامین آن بوده اند. نجات شناسی که از مسائل بسیار مهم الاهیاتی در دو سنت اسلام و مسیحیت به شمار می رود، سزاوار است به صورت تطبیقی و مقایسه ای بحث و بررسی شود. اصولا نجات مسیحی از نظر ماهیت با نجاتی که در اسلام مطرح است، تفاوت های بسیار اساسی دارد. حقیقت نجات اسلامی، معنای عدمی و سلبی، و به معنای خلاصی یا دور شدن از مصیبت، سختی، درد ورنج و مهلکه گناه است و معنای دقیق آن با مفاهیم «سعادت»، «فوز» و «فلاح» که متضمن معنای وصول و مفهومی ایجابی هستند، تا حدودی تفاوت دارد. از نگاه اسلام، هر چند خداوند، نجات بخش است، انسان با اختیار و نقش فعال خود با فراهم ساختن وضعی خاص، پذیرنده نجات الاهی است. اعلام ایمان به نجاتی که عیسی مسیح برای بشر به ارمغان آورده، اساس مسیحیت رایج است. در این اعتقاد که بر مبانی خاص انسان شناسی، مسیح شناسی و خداشناسی این سنت استوار شده، انسان در اسارت گناه و مرگ بوده است، و از ناحیه خود قابلیت نجات ندارد. خداوند با حضور مستقیم خود در کالبد عیسای ناصری و با فدیه یا قربانی شدنش، تاوان گناه انسان را می پردازد و او را از اسارت گناه نجات می دهد.
کلید واژگان: نجات, سعادت, فوز, فدا, ایمان, فیض, اسلام, مسیحیتThe innate need to Salvation and deliverance is the basic reason for people to adopt the religions. The divine religions including Islam and Christianity had recognized this need and sought to respond that. The soteriology that is among the very important theological matters in Islamic and Christianity tradition should be consider in comparative. The Christian salvation has differences from that of in Islam.The truth of Islamic Salvation that bears the negative conception is get away from plight, disaster, hardship, and suffering. The strict meaning of it differs from the prosperity and triumph that use in positive conception.Although, From the Islamic views, God is savior but the humankind, with its free will and active part, bring about the conditions to acceptance the God's salvage.The fundament of prevalent Christianity is proclamation to the Jesus salvation that brought to the humankind as a gift. In this creed, that had firmed on the knowledge of God, human and Christ, the humankind who was in bondage of sin and death without any capability itself for salvation.From the God's direct mediation, namely "Christ with his redemption", the atonement of human's sin was paid. Therefore, the humankind will be free from the bondage.Keywords: Salvation, prosperity, triumph, Redemption, Faith, Grace -
معانیی که از حضرت الهی فرود می آیند یک صورت جسمانی مانند صورت خیال ما می پذیرند و سپس به عالم ملک فرود می آیند. بدین لحاظ جهان مثال را «خیال منفصل» نیز می نامند. و ارواح کلی انسانی پیش از ظهورشان در بدن با آن صورت ها ظاهرند و اکثر مکاشفات در این عالم است که آن را «خیال مقید» می نامند. انواع خواب ها مربوط به این عالم است و معبر نیز خواب را با توجه به این عالم تعبیر می کند. یوسف(ع) نیز وقتی برادرانش در برابر او سجده کردند صورت خارجیه حسیه را حق قرار داد و گفت خوابم تعبیر شد اما پیامبر(ص) آن را خیال اندر خیال دانست نه حقیقت و ابراهیم(ع) می بایست خوابش را تاویل می کرد اما چون انبیاء امور را در عالم مثال مطلق مشاهده می کنند که مطابق با واقع است و نیازی به تعبیر ندارد آن را تاویل نکرد و به ذبح فرزندش پرداخت و این فدیه مربوط به آن چیزی بود که در ذهن ابراهیم(ع) بود نه آنچه در نفس الامر بود. به این دلیل خداوند فرمود:«ان یا ابراهیم قد صدقت الرویا» نفرمود در رؤیا صادق بودی.
کلید واژگان: رؤیا, عالم مثال مطلق, مقید, تاویل, فدا, خیالMessages coming down from the Almighty God are embodied just like imagination and then descend into the world of angels. Therefore, the world is also called Separate Imagination. General human spirits take their forms before being embodied into the bodies and that s why it makes the worldly exploration as restricted imagination. Different dreams occur in this world so that the interpreter of dreams makes the interpretation due to what is associated with this world. When the brothers of Joseph the prophet prostrated him, he justified the outward it to be an imagination out of imagination and not a reality. Abraham should interpret his drems but since prophets observe the affairs in the world of metaphisycs that correspond to realities and there is no need to interpret them, he didn t interpret his dreams and began sacrificing his son. It was associated with something in Abraham s mind rather than what was intended to. Thus, the Lord told that: Truly you acted in your dream -
نواهای سوگ از خنساء تا فدوی طوقاندر میان همه موضوعات شعری - به شرط آنکه صدق عاطفه و خلوط احساس را در آنها اعتبار کنیم - مرثیه زیباترین و عمیقترین و کاملترین نوع شعر است و در کنار ویژگی های خاص خود، شعاعی از دیگر اغراض شعری را نیز در خویش دارد. دلالت ضمنی مراثی بر دیگر مفاهیم شعری گر چه در شعر کهن عربی غالبا محدود به مضامین مدح است، اما در شعر معاصر آشکارا احساس می شود. زیبایی و نرمی و مهر غزل را در کنار متانت و استحکام مدح و صلابت و سطوت حماسه در شعر سوگ معاصر می یابیم...
کلید واژگان: سوگ, رثاء, فدا, مقاومت, شهید -
آنچه در این مقاله مورد بحث قرار گرفته است، بررسی مسئله نجات، فلاح و رستگاری و عوامل و موانع آن از دیدگاه دو دین توحیدی بزرگ یعنی اسلام و مسیحیت است. مسئله نجات از دیدگاه مسیحیت، نجات از گناه و مرگ ابدی است. مهم ترین عوامل نجات «ایمان» و «فدا» و نیز از «گناه» و «شریعت» به عنوان موانع نجات، نام برده می شود.
اما مسئله نجات از دیدگاه اسلام، نجات از تمام آلام و عذابهای روحانی و جسمانی عالم پس از مرگ است. عوامل آن «ایمان»، «عمل صالح»، «توبه» و «شفاعت» و موانع آن «گناه»، «کفر»، «شرک» و «نفاق» است.
کلید واژگان: نجات, مسیحیت, اسلام, ایمان, عمل صالح, فیض, فدا, عذاب, گناه, شریعت, توبه, شفاعت, کفر, شرک, نفاقThe article discusses the issue of salvation and prosperity, its facilitators and obstacles from the two major monoist religions perspective, Islam and Christianity. Christianity sees salvation as a mean to purify the man from the sins and considers “faith” and “sacrifice” as facilitators and “sin” and “Sharia” (set of religious rules) as obstacles to salvation.But Islam regards salvation as a mean to free man from all physical and spiritual pains and difficulties of the hereafter. “Faith”, “good deeds”, “repentance” and “intercession” are facilitators and “sins”, “atheism” and “hypocrisy” are considered as obstacles to salvation.
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.