جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "فرهنگ اسلامی" در نشریات گروه "علوم انسانی"
-
امروزه یکی از موضوعات مورد غفلت والدین، توجه به امر «عاقبت به خیری» فرزندان و نقش دعای وادین شایسته در سرنوشت آنان است. چنان که غالبا همت خود را در تامین امور مادی و رفاهی فرزندان مصروف داشته و نسبت به عوامل نقش آفرین در حسن عاقبت ذریه خویش بی توجهی می نمایند. در حالی که تاکید آیات و روایات و سیره انبیای عظام، نشان دهنده اهمیت خاص دعای والدین از نگاه دینی است. در این نوشتار، پس از بیان اهمیت عاقبت به خیری در فرهنگ اسلامی، به عوامل دستیابی به آن از نگاه قرآن پرداخته شده و جایگاه دعای والدین به عنوان یکی از مهم ترین عوامل حسن عاقبت بررسی شده است. با تعمق در نمونه های قرآنی از دعاهای والدین و بررسی اقسام خواسته های والدین، و نقش هریک از ارکان دعا، این نتیجه حاصل شد که دعا برای فرزندان مورد اهتمام تمام اولیای الهی بوده است. البته دعا علت تامه محسوب نمی شود و در نظام تربیتی اسلامی، بایستی از تلاش والدین برای همه امور تاثیرگذار چون نطفه، لقمه و اقسام تربیت غافل نماند. همچنان که استعداد و قابلیت های فرزند و تصمیمات و اراده وی نیز در سرنوشت او موثر است.کلید واژگان: فرهنگ اسلامی, حسن عاقبت, آیات و روایات, دعای والدین, سرنوشت فرزندانIn Islam, the family is considered a sacred institution that serves as the fundamental cell of society. The foundation and essence of an ideal family, according to the Holy Qur'an, are based on love and compassion. Therefore, it is essential for family members, especially spouses, to make every effort to strengthen and maintain this valuable structure, ensuring its longevity, dynamism, and excellence. Given the significance and special status of consultation as a principle within the family, this research aims to clarify the role and benefits of consultation in enhancing the relationships among family members. This article is structured into four sections using a documentary and library research method and a descriptive-analytical approach. Initially, it outlines the ethical principles governing the family, followed by a discussion on the scope of consultation among various family members. The subsequent section addresses the benefits of implementing this principle in the family, and finally, it explores some of the reasons that hinder effective consultation. The findings of the research indicate that maintaining a successful family requires adherence to ethical principles such as respect, justice, and particularly consultation. The scope of this consultation encompasses all family members. The benefits of consultation within the family include fostering intimacy and trust, enhancing decision-making abilities, foresight, self-esteem, and ultimately achieving satisfaction and harmony among them. The primary reasons for ineffective consultations are role reversal, neglecting the personality traits and age-related needs of children, and the lack of clarity regarding the topic of consultation.Keywords: Consultation, Strengthening Relationships, Family Members, Benefits Of Consultation
-
بحث از تمدن نوین اسلامی بارویکرد دینی، از مهم ترین و اساسی ترین چالش های کنونی و آینده تمدن در عرصه جهانی است. در تاریخ اسلام، بخش مهمی از این امت تمدن ساز مسلمان را ایرانیان تشکیل داده اند که از گذشته تاکنون درعرصه های مختلف فرهنگی و تمدنی نقش مهم و پررنگی داشته اند. در این پژوهش با روش استقرایی و به شیوه تفسیری-تحلیلی ، تلاش شده به این مسئله پاسخ داده شود که ایرانیان چه نقش و جایگاهی در ایجاد سرمایه تمدن نوین اسلامی داشته و خواهند داشت؟ با تحقق انقلاب اسلامی، خون تازه ای در پیکره امت اسلامی به جریان افتاد و حیات جدیدی به جهان اسلام بخشیده شد. ازاین رو درگذار بازتولید تمدن نوین اسلامی، ایرانیان فعال ترین سرمایه اجتماعی این تمدن خواهند بود و طبق روایات تفسیری آنها چنین نقشی را در حوزه تمدن اسلامی ایفا خواهند کرد. همچنین به دلیل سنت استبدال که در طول تاریخ امت هایی برگزیده شده و قانون استبدال بر آنها اعمال شده است، این ایرانیان خواهند بود که در ظهور تمدن نوین اسلامی نقش پررنگی ایفاء خواهند کرد.
کلید واژگان: فرهنگ اسلامی, تمدن نوین اسلامی, نقش ایرانیان, آیات و روایات, سنت استبدالThe discussion of the new Islamic civilization with its religious approach is one of the most important and fundamental challenge of the present and future of civilization in the global arena. In the history of Islam, an important part of this civilization-building Muslim nation has been formed by Iranians, who have played an important and prominent role in various cultural and civilizational fields from the past until now. In this research, with an inductive method and an interpretative-analytical method, an attempt has been made to answer the question of what role and position Iranians have and will have in creating the capital of the new Islamic civilization.With the realization of the Islamic Revolution, new blood flowed in the body of the Islamic Ummah and a new life was given to the Islamic world. Therefore, in reproducing the new Islamic civilization, Iranians will be the most active social capital of this civilization, and according to interpretations, they will play such a role in the field of Islamic civilization. Also, due to the tradition of replacement, which has been chosen throughout history and the law of substitution has been applied to them, it will be the Iranians who will play a prominent role in the emergence of the new Islamic civilization.
Keywords: Islamic Culture, Modern Islamic Civilization, The Role Of Iranians, Verses, Traditions, Tradition Of Substitution -
مجله علوم سیاسی، پیاپی 66 (بهار 1403)، صص 122 -134
توسعه فرهنگی می تواند نقش مهمی در پیشبرد توسعه سیاسی جمهوری اسلامی ایران داشته باشد. با ایجاد یک فضای فرهنگی متنوع و پویا، افراد از اندیشه و دیدگاه های مختلف بهره مند می شوند که این می تواند به تنوع فکری و تبادل نظر در جامعه کمک کند. همچنین، ارتقاء سطح آموزش و فرهنگ عمومی موجب افزایش آگاهی مردم و افزایش سطح مشارکت آنان در امور سیاسی می شود. توسعه فرهنگی می تواند با ترویج ارزش ها و اصول انسانی و اخلاقی، توجه به حقوق شهروندی و ترویج اندیشه های پویایی که به جامعه اجرام مطلق سازنده با توجه به مبانی اسلامی منوط می باشد، به توسعه سیاسی جامعه کمک کند. بدین ترتیب، توسعه فرهنگی می تواند به تعمیق ارتباطات بین اعضای جامعه، تقویت هویت ملی و اسلامی، ایجاد همبستگی اجتماعی و ترویج دموکراسی در قالب اصول اسلامی کمک کند. این امر می تواند به استحکام نظام سیاسی و پیشرفت مستدام جامعه کمک نماید. از طرفی، راه حل های ممکن برای کاهش تاثیر موانع خارجی بر توسعه فرهنگی و سیاسی درجمهوری اسلامی ایران شامل تقویت ارتباطات بین المللی، ارتقاء دیپلماسی فرهنگی، ترویج فرهنگ ملی و تقویت همکاری های فرهنگی بین کشورها می باشد.
کلید واژگان: استقلال فرهنگی, توسعه فرهنگی, تهاجم فرهنگی, سیاستگذاری فرهنگی, فرهنگ اسلامیCultural development can play an important role in advancing the political development of the Islamic Republic of Iran. By creating a diverse and dynamic cultural environment, people benefit from different thoughts and perspectives, which can contribute to intellectual diversity and exchange of opinions in society. Also, improving the level of education and public culture increases people's awareness and increases their level of participation in political affairs. Cultural development can contribute to the political development of society by promoting human and moral values and principles, paying attention to citizenship rights, and promoting dynamic ideas that depend on the society of absolute constructive entities according to Islamic principles. In this way, cultural development can help to deepen communication between members of society, strengthen national and Islamic identity, create social solidarity and promote democracy in the form of Islamic principles. This can help strengthen the political system and the sustainable development of the society. On the other hand, possible solutions to reduce the impact of foreign obstacles on cultural and political development in the Islamic Republic of Iran include strengthening international communication, promoting cultural diplomacy, promoting national culture, and strengthening cultural cooperation between countries
Keywords: Cultural Independence, Cultural Development, Cultural Invasion, Cultural Politics, Islamic Culture -
زمینه و هدف
سفرنامه ویلیام فرانکلین(1763-1839م.) با عنوان «مشاهدات سفر از بنگال به ایران» در سالهای (1786- 1787) میلادی، توجه خاصی به باورهای دینی و آیینی مردم ایران دارد. فرانکلین شرقشناس همچون دیگر سفرنامه نویسان خارجی از باورهای مردم، به عنوان یکی از درونمایه های سفرنامه خود بهره میبرد تا به اثر خود رنگ فرهنگی ببخشد و آداب و رسوم و سنتهای جامعه را در گذر حوادث از گزند فراموشی حفظ و از گذشتگان به آیندگان منتقل کند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی اعتقادات دینی و باورهای اسلامی مردم ایران در سفرنامه ویلیام فرانکلین میکوشد به این پرسش اصلی پاسخ دهد که در این سفرنامه میزان تاثیر باورهای دینی و فرهنگ اسلامی مردم ایران در حوزه های گوناگون چگونه است؟
روش مطالعهدر این تحقیق برای جمع آوری اطلاعات از روش های اسنادی (فیش برداری به صورت توصیفی) استفاده شده است. قلمرو تحقیق حاضر تمامی متن کتاب «مشاهدات سفر از بنگال به ایران» ویلیام فرانکلین را در برمیگیرد. همچنین شاخصه های فرهنگ اسلامی و باور دینی و آیینی مردم ایران به صورت گزینشی استخراج و تدوین شده است.
یافته هااز دیدگاه فرانکلین، ایرانیها دارای منش و ویژگیهای نیک هستند که ریشه تاریخی دارد و نشانه فرهنگ و تمدن باستانی ایران است که این خلقیات پسندیده، ایرانیان را از سایر ملتها جدا و متمایز کرده است. بسیاری از خصایص اخلاقی هم ریشه در فرهنگ باستانی ایران دارد، و هم از آموزه های دین اسلام نشات میگیرد.
نتیجه گیریبر اساس مشاهدات ویلیام فرانکلین و به اعتقاد وی، میتوان نتیجه گرفت که بخش عظیمی از باورها و ادبیات آیینی مردم ایران بر لایه زیرین نظام فرهنگی دین اسلام استوار گشته و نفوذ و تاثیر آن در ابعاد گوناگون زندگی مردم بویژه بعد اجتماعی قابل مشاهده است.
کلید واژگان: باورهای دینی, فرهنگ اسلامی, سفرنامه, ویلیام فرانکلینJournal of the stylistic of Persian poem and prose (Bahar Adab), Volume:17 Issue: 102, 2024, PP 317 -331BACKGROUND AND OBJECTIVESThe travelogue of William Franklin (1763-1839) entitled "Observations on the Journey from Bengal to Iran," written during the years 1786-1787 AD, pays particular attention to the religious beliefs and rituals of Iranian people. As an orientalist, Franklin, like other foreign travel writers, draws on the beliefs of the people as one of the themes of his travelogue to enrich his work with cultural significance and to preserve the customs and traditions of society from being forgotten, passing them from past generations to future ones. This research aims to identify the religious beliefs and Islamic convictions of the people of Iran in Franklin"s travelogue and seeks to answer the following central question: How do religious beliefs and Islamic culture influence various aspects of life in this travelogue?
METHODOLOGYIn this study, documentary methods (descriptive note-taking) were employed for data collection. The scope of this research encompasses the entire text of William Franklin"s book "Observations on the Journey from Bengal to Iran." Additionally, characteristics of Islamic culture and the religious beliefs and rituals of the people of Iran were selectively extracted and compiled.
FINDINGSFrom Franklin"s perspective, Iranians possess commendable traits and characteristics rooted in their historical background, reflecting the culture and ancient civilization of Iran. These admirable qualities distinguish Iranians from other nations. Many moral attributes are derived both from Iran"s ancient culture and from Islamic teachings.
CONCLUSIONBased on William Franklin"s observations, it can be concluded that a significant portion of the beliefs and ritual literature of Iranian people is founded on the underlying layer of Islamic cultural systems, with its influence observable in various dimensions of people"s lives, especially in social aspects.
Keywords: Religious Beliefs, Islamic Culture, Travelogue, William Franklin -
در همه جوامع بشری به ویژه جامعه اسلامی، سلامت نظام سازمانی همواره از اهمیت و ضرورت برجسته ای برخوردار است. انحراف های فرهنگی سازمانی _ خواسته یا ناخواسته _ در هر جامعه ای رخ می دهد و عوامل متعددی در وقوع آن اثرگذار است که از جمله مهم ترین این عوامل می توان به انحراف فرهنگی، تصمیم گیری، انحراف در انتخاب ناشایسته کارکنان سازمان و نبود نظارت کافی اشاره نمود. از آنجا که محیط بروز فساد اداری سازمان ها می باشد، لذا فرهنگ سازمانی مورد توجه قرار گرفته است. در فرهنگ مدیریت اسلامی برای هر کدام از عوامل انحراف، راهکارهای متعددی بیان شده است. بدین دلیل مقاله پیش رو با بهره گیری از روش توصیفی _ تحلیلی درصدد تبیین و شناسایی عوامل انحرافات فرهنگی سازمانی و ارائه راهکارهای اصلاح آن از منظر فرهنگ اسلامی می باشد.طبق یافته های تحقیق عوامل انحرافات فرهنگی سازمانی که عبارتند از: ضعف باورهای اخلاقی، وجدان کاری، فردگرایی، ناهماهنگی میان ارزش ها، چیرگی روابط بر ضوابط، ضعف فرهنگ سازمانی، وجود فرهنگ وفادار درون سازمان، گسترش و استمرار فساد، ضعف کنترل اجتماعی، خواسته ها و انتظارات غیرقانونی اشخاص، عملکرد مدیران قبلی، تاثیرگذاری بر عملکرد جاری سازمان، شایسته سالاری و...
کلید واژگان: انحراف سازمانی, فقه فرهنگ, اصلاح سازمان, فرهنگ اسلامیIn all human societies, particularly in Islamic society, the health of the organizational system is always of significant importance and necessity. Organizational cultural deviations—intentional or unintentional—occur in every society, influenced by various factors. Among the most important of these factors are cultural deviation, decision-making, inappropriate selection of organizational staff, and lack of adequate supervision. Given that organizations are the environment where administrative corruption manifests, organizational culture has been emphasized. In Islamic management culture, multiple solutions have been provided for each deviation factor. Therefore, this article aims, using a descriptive-analytical method, to explain and identify the factors of organizational cultural deviations and provide corrective measures from the perspective of Islamic culture.According to the research findings, the factors of organizational cultural deviations include: weaknesses in ethical beliefs, work conscience, individualism, inconsistency among values, dominance of relationships over regulations, weak organizational culture, existing internal loyalty culture, expansion and persistence of corruption, weak social control, illegal demands and expectations of individuals, performance of previous managers, impact on the current performance of the organization, meritocracy, and so on.
Keywords: Organizational Deviation, Cultural Jurisprudence, Organizational Reform, Islamic Culture -
مسجد یکی از شاخص ترین بناهایی است که معماری اسلامی در طول تاریخ در آن رعایت شده است، که مانند دیگر موضوعات اسلامی دارای بایدها و نبایدهایی است که باید مورد مداقه واقع شود. شارع مقدس همان طور که برای افعال بندگان در تمامی ساحات زندگی، احکامی وضع نموده، در مورد نحوه بسیاری از اماکن اطراف مسلمین از جمله مسجد _ که دارای تقدس خاصی نیز می باشد _ معماری و احکامی معین کرده است. مقاله حاضر درصدد دستیابی به شاخص ها و اصول بایدها و نبایدهای فقهی معماری مسجد در فرهنگ اسلامی، روایات و سیره معصومین(ع) است. یافته های تحقیق حکایت از آن دارد که از نظر منابع اسلامی، روایات و سیره معصومین(ع)، شاخص هایی برای معماری مسجد از منظر بیرونی، مانند: مرکزیت مسجد نسبت به شهر، صحن، گنبد، حریم داشتن مسجد و... تعیین شده است و احکامی برای آن در منابع اسلامی وجود دارد. شاخص هایی نیز برای معماری مسجد از منظر درونی مانند: کتیبه، شکل هندسی، تناسب ظرفیت مسجد با پیش بینی نیاز آیندگان در منابع اسلامی منعکس شده است. همچنین یافته های تحقیق منحصر به بایدها نیست و در بخش نبایدها این نتیجه حاصل شد که: در ساخت ساختمان مساجد نباید کارهایی مانند استفاده از طلا و نقره برای زینت، مشابهت ساخت در معماری با کلیسا و اماکن مذهبی ادیان دیگر، طراحی تصویر در مساجد، بنا نمودن دیوارهای مساجد به صورت دندانه وار صورت گیرد و همچنین مناره ها نباید به صورتی باشد که اشراف به منازل همسایگان داشته باشد. از تعبیه قبرستان در بخشی از مسجد خودداری شود. درب مسجد به سمت قبله نباشد و مسجد در حریم راه بنا نشود.
کلید واژگان: مسجد, معماری مسجد, گنبد, فقه فرهنگی, فرهنگ اسلامیThe mosque is one of the most prominent structures in which Islamic architecture has been observed throughout history, embodying specific dos and don’ts that must be taken into account. Just as the Holy Lawgiver has introduced rulings for the actions of individuals in all aspects of life, specific architectural guidelines and rulings have also been established concerning many places frequented by Muslims, including the mosque, which holds a particular sanctity. This article aims to identify the indicators and principles of the dos and don’ts of mosque architecture in Islamic culture, drawing from narratives and the practices of the Infallibles (peace be upon them). The findings of the research indicate that, according to Islamic sources, narrations, and the practices of the Infallibles (peace be upon them), there are external architectural indicators for mosques such as the mosque’s centrality within the city, courtyards, domes, and the mosque’s boundaries. Moreover, there are rulings regarding these aspects in Islamic texts. Additionally, there are internal architectural indicators for mosques, including inscriptions, geometric shapes, and the proportion of the mosque’s capacity to the anticipated needs of future generations, which are also reflected in Islamic sources. The research findings also extend to the don’ts, revealing that certain practices should be avoided when constructing mosques, such as: using gold and silver for ornamentation, architectural similarities with churches and the religious sites of other faiths, including images in mosques, and constructing walls in a jagged manner. Furthermore, the mosque should not have characteristics that infringe upon its surroundings; for example, minarets should not overlook neighboring homes. Cemeteries should not be integrated within mosque premises, and restrooms should not be located within the mosque’s sacred area due to concerns related to impurity and cleanliness. The mosque’s entrance should not face the Qibla, and it should not be built in the path of passage.
Keywords: Mosque, Mosque Architecture, Dome, Cultural Jurisprudence, Islamic Culture -
بررسی نقش دینداری زنان در اشاعه فرهنگ اسلامی، سلامت خانواده و بهبود اختلالات روان شناختی بود. جامعه پژوهش تمامی متون مربوط به زنان دیندار بود. نمونه پژوهش متون مرتبط با اشاعه فرهنگ اسلامی، سلامت خانواده و بهبود اختلالات روان شناختی بود. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است. جهت جمع آوری اطلاعات از روش کتابخانه ای استفاده شد. تحلیل یافته ها نشان داد که در جامعه اسلامی مهمترین مولفه های فرهنگ اسلامی، ارزش ها، باورها و اعتقاداتی هستند که انسان ها بر اساس آن ها زندگی خود را سامان می بخشند. دینداری و ارزش های برخواسته از آن در زنان موجب سطح ارتقاء سلامت در آنان را فراهم می کند. دینداری و معنویت در زنان نقش بسزایی در کامیابی و سعادت زندگی خانوادگی دارد. دینداری زنان با داشتن مولفه های اخلاقی و کاربردی در زندگی خانوادگی مانند همدلی، تعهد، روابط شرعی و قانونی مانند احترام، ایمان، انجام وظیفه و داشتن فضایل اخلاقی باعث دور ماندن اعضای خانواده از مسائل و مشکلات آسیب زا و بیماری می شود. اهمیت دادن به فرهنگ و ارزش های معنوی و معنویت در زنان سبب شده که آنان رضایت بیشتری از زندگی داشته باشند. زندگی کردن زنان با داشتن ویژگی هایی مانند بعد روحانی ، هدف داشتن در زندگی ، تقدس در زندگی، نوع دوستی و معنوی بودن در معنای واقعی آن باعث می شود تا زنان شیوه زندگی سالم را برگزیده و از نظر جسمی و روانی سلامت باشند و توانایی بیشتری برای مقابله با اضطراب و استرس داشته باشند. هم چنین زنان می توانند از امید به زندگی، سلامت و شادابی بالاتری در کنار خانواده برخوردار باشند.
کلید واژگان: دینداری زنان, فرهنگ اسلامی, سلامت خانواده, اختلالات روان شناختیThe research was intended to study the role of women's religiosity in Islamic culture propagation, family sanity and psychological disorders curing. The research universe enfolded all the texts related to women's religiosity. The sample encased all texts concerning Islamic culture propagation, family sanity and psychological disorders curing. The research was designed as descriptive analytical. To collect data library method was implemented. Data analysis indicated, </span></span><span style="font-size: 12.0pt; font-family: 'Times New Roman',serif; mso-ascii-theme-font: major-bidi; mso-hansi-theme-font: major-bidi; mso-bidi-theme-font: major-bidi;">in the Islamic society, the most important components of the Islamic culture were the values, beliefs and convictions that people organize their lives based on. Religiosity and the values derived from it in women would improve the level of sanity in them. Religiosity and spirituality in women played a significant role in the success and happiness of family life. Women's religiosity, having moral and practical components in family life such as empathy, commitment, religious and legal relations such as respect, faith, doing duty and having moral virtues, kept family members away from harmful issues and problems. Giving importance to culture and spiritual values in women had made them more satisfied with life. Living women with characteristics such as spiritual dimension, having a purpose in life, sanctity in life, altruism and being spiritual in its true meaning made women choose a healthy lifestyle and be physically and mentally healthy, and have more ability to deal with anxiety and stress. Also, women could have a higher life expectancy, health and vitality with their families.
Keywords: Women's Religiosity, Islamic Culture, Family Sanity, Psychological Disorders -
پژوهش حاضر به بررسی جایگاه رافت در آیات و روایات و آثار آن در زندگی فردی و اجتماعی پرداخته است. در فرهنگ دینی و معارف اسلامی و آنچه از سیره رسول اکرم (ص)، ائمه و بزرگان دینی و مفسران دینی استنباط می شود، رافت جایگاهی خاص و دارای ابعاد گوناگون است که شامل دستگیری از مومنان، گذشت و احسان نسبت به بندگان مومن و تلاش برای تحقق سعادت جمعی و فردی خواهد شد. رافت در معنای استفاده از آن توسط حاکمیت به معنای عفو و گذشت از خطاهای مجرمان اصلاح پذیر در جامعه، نخبگان سیاسی قابل اصلاح و همچنین تلاش برای ترویج مهربانی و ترحم از سوی حکومت در قبال رفتارهای اقشار مختلف جامعه است. این رویه مبتنی بر رافت در جامعه، حرکت در مسیر اصلاح امور جامعه، ایجاد فرصت برای توبه و بازگشت افراد به مسیر الهی و همچنین بسط مهربانی و خصال نیکو است؛ بنابراین آنچه از رافت قابل استنباط است، نشانگر نقش مهم آن در ایجاد نظام سازی اجتماعی است. در مقاله حاضر از روش توصیفی و تحلیلی بهره برده شد و ابزار انجام پژوهش کتابخانه ای و استناد به کتب، مقالات و تحقیقات علمی و فقهی موجود در ارتباط با بحث حاضر است.
کلید واژگان: رافت, فرهنگ اسلامی, رحمت, نظام سازی اجتماعی, احسان, سعادتSeraje Monir, Volume:15 Issue: 48, 2024, PP 159 -184The current research has investigated the place of rapture in verses and traditions in Islamic culture. This question is raised, what are the position and individual and social effects of building a social system based on raphat in Islamic culture? The objective results of Rafat in individual and social life and what can be inferred from the life of the Holy Prophet (PBUH), Imams and religious leaders and religious commentators, is that God's Rafat, if it is carried out in its special meaning, is arresting the believers, forgiveness and kindness. God will be faithful to his servants and strive to achieve collective and individual happiness. Leniency in the meaning of its use by the government means pardoning and forgiving the mistakes of reformable criminals in the society, reformable political elites, and also trying to promote kindness and compassion from the government towards the behavior of different sections of the society. This procedure is based on compassion in society, moving in the direction of reforming society's affairs, creating opportunities for people to repent and return to the divine path, as well as developing kindness and good qualities. Therefore, what can be inferred from Rafat indicates its important role in creating a social system. This article used the descriptive and analytical method, and the means of conducting library research and referring to books, articles, and scientific and jurisprudential research related to the present discussion.
Keywords: Kindness, Islamic Culture, Mercy, Social System Building, Benevolence, Prosperity -
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش تربیتی زنان در خانواده از منظر فرهنگ اسلامی با تاکید بر دیدگاه امامین انقلاب بود. جامعه پژوهش، کلیه سخنرانی ها و کتب امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری و متون تربیتی از منظر فرهنگ اسلامی بود. نمونه پژوهش شامل سخنرانی ها و کتب امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری و مطالب مرتبط با نقش تربیتی زنان در خانواده از منظر فرهنگ اسلامی بود. روش پژوهش از نوع توصیفی_تحلیلی بود. جهت گردآوری اطلاعات از روش کتابخانه ای و به صورت فیش برداری استفاده شد. سپس داده ها به صورت تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد در فرهنگ اسلامی، خانواده نقش حیاتی در اصلاح جامعه و سامان بخشی به اندیشه و روان افراد دارد و در بین اعضای خانواده، زنان نقش برجسته ای داشته و با ایفای نقش همسری و مادری تاثیر بسزایی در تربیت اعضای خانواده دارند. هم چنین مشخص شد از منظر امامین انقلاب نقش تربیتی زنان در خانواده بنابر وظیفه همسری و مادری به دو بخش کلی نقش تربیتی و هدایت گر زنان در قبال همسران و فرزندان تقسیم می شود و زنان می توانند در خانواده تاثیر بسیار شایانی از طریق تربیت دینی، معنوی، اخلاقی و عاطفی همسر و فرزندان خود داشته باشند. بنابراین، از دیدگاه روان شناسی تربیتی، در بستر فرهنگ اسلامی و طبق نظرات امامین انقلاب، برای داشتن خانواده سالم و تربیت اعضای خانواده، باید به نقش تربیتی زنان در خانواده توجه ویژه ای شود تا بتوان از این طریق به بالندگی انسان ها و جامعه کمک شود.
کلید واژگان: امامین انقلاب, نقش تربیتی زنان, فرهنگ اسلامیThe current research was intended to study the educayional role of women in the family environment from the prespectve of Islamic culture with emphisis on the both Imams of the revolution view points. The research universe enfolded all the lectures and books of Imam Khomeini (God Blessed Him)) and the Supreme Leader of the Revolution and educational texts related to the prespectve of Islamic culture. The sample encased the lectures and books of Imam Khomeini (G B H)) and the Supreme Leader of the Revolution and topics related to the educayional role of women in the family environment from the prespectve of Islamic culture. The reseach was set as descriptive-analytical. To collect data library method by note taking on the index cards was enforced. Data were analyzed by applying content analysis procedure. The results indicated that in Islamic culture, the family plays a vital role in the society and people's thoughts. Among family members, women have a prominent role. Woman as wife and mother, has a significant impact on the education of family. From the view point of the Imams of the revolution, the educational role of women in the family is divided into two general parts, the educational and guiding role. According to the duty of wife and mother women could have a great impact in the family. Therefore, in the context of Islamic culture and according to the opinions of the imams of the revolution, to have a healthy and educated family, Therefore, in the context of Islamic culture and according to the opinions of the imams of the revolution, to have a healthy and educated family, special attention should be paid to the educational role of women.
Keywords: educayional role of women, Islamic culture, the both Imams of the revolution -
متاورس برآیند همگرایی صنعت و تخیل است و این امکان را به کاربران می دهد تا با آواتارهای خودشان در آنجا حضور سه بعدی و غوطه ور داشته باشند و نوعی تجربه زندگی دوفضایی در دنیای واقعی و محیط های دیجیتال است. بازی ها، پیشگامان متاورس هستند. سکوی بازی زپتو بزرگ ترین سکوی متاورس کره جنوبی و آسیاست که کاربرانی از سرتاسر جهان دارد. با افزایش محبوبیت محصولات موج کره ای (هالیو) مانند کی پاپ در میان نوجوانان ایرانی، زپتو به یک جهان بازی پرطرفدار میان آنها تبدیل شده است. بر این اساس، در این مقاله اکتشافی، به دو مسیله پرداخته شده است: نخست، در چارچوب الگوی پذیرش فناوری، بر تجربه کاربری در زپتو و مطالعه عوامل تعیین کننده ای تمرکز شده است که روی تمایل کاربران ایرانی برای بازی کردن در زپتو اثرگذار است؛ دوم، چالش های زپتو بر اساس قالب محتوایی آن برای کاربران ایرانی آن بررسی شده است. جامعه موردنظر در این مقاله، تمام کاربران ایرانی زپتو بودند و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی، با 40 نفر از کاربران آن مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد. یافته ها نشان می دهد که زپتو به نوعی رواج دهنده الگوهای غربی در حوزه سرگرمی هاست و بر اساس دارا بودن ظرفیت شکل دهی به سلیقه و ذایقه و نگرش و رفتار کاربران ایرانی، دریچه ای برای پرورش سبک زندگی غیراسلامی فراهم می کند.
کلید واژگان: متاورس, فرهنگ اسلامی, زپتو, بازی های آنلاین و آواتارMetaverse, as an embodied space with an industrial nature, is the result of the convergence of industry and imagination, and it allows users to have a three-dimensional and immersive presence. Games are the pioneers of the metaverse and by combining simulation technologies and Intimate technologies, they form virtual worlds. Zepeto is the largest Metaverse platform in South Korea and Asia with users from all over the world. With the increasing popularity of Korean wave products such as K-pop, K-drama and K-pop dance among Iranian teenagers, Zepeto has become a popular and attractive game among them. In this exploratory article, two issues have been addressed. First, in the framework of the technology acceptance model, the focus is on the user experience in Zepto and the study of the determining factors that affect the willingness of Iranian users to play and work in Zepto. Second, based on the content format that Zepto has, what harm can it bring to the Iranian user. The target population in this research was all Iranian users of Zepeto, and using the Simple Random Sampling method, a semi-structured interview was conducted with 40 Zepeto users. The findings of this research show that Zepeto is a popularizer of the western lifestyle in the field of entertainment and based on having the capacity to shape the taste and attitude and behavior of Iranian users, it provides a window for cultivating a non-Islamic lifestyle.
Keywords: Metaverse, Islamic Culture, Zepeto, Avatar -
مقدمه و هدف
ایران در مسیر افزایش جمعیت سالمند قرار دارد، بنابراین ممکن است با پدیده ای به نام «بحران سالمندی» در آینده روبرو شود. پژوهش کنونی باهدف تعیین مولفه های و پیامدهای سالمندی از منظر آیات قرآن و تاثیر آن در فرهنگ اسلامی سامان یافته است.
روشپژوهش حاضر از نوع اسنادی و کتابخانه ای است و تابع پژوهش کیفی مبتنی بر تحلیل محتوای آیات قرآن است؛ بدین خاطر تمام آیات، در ارتباط با سالمندی، جمع آوری و سپس مورد تحلیل و سازماندهی قرار گرفته است.
نتایجدر قرآن در 9 آیه به دوره سالمندی پرداخته شده و باتوجه به مراحل رشد جسمی، شناختی، هیجانی و اجتماعی ظرفیت ها را برشمرده است. سپس در قرآن در 8 آیه مسئولیت ها و تکالیفی را برای شخص سالمند، خانواده و جامعه مشخص نموده است.
نتیجه گیریبه نظر می رسد پیش آگاهی مرتبط با سالمندی در قرآن، به انسان کمک می کند تا ضمن آن که خود را برای چنین مرحله ای آماده می سازد، از دوره توانمندی استفاده بهتری کند تا با رسیدن به حیات معنوی راهی برای کنارآمدن با تنهایی، بیماری و آمادگی برای مرگ در سالمندی را بیابد، سپس شاخص های رفتاری دیگران را در ارتباط با سالمند تصریح می کند و در پایان به تاثیر مولفه های سالمندی در فرهنگ اسلامی پرداخته شده است.
کلید واژگان: قرآن, مراحل رشد در قرآن, سالمندی, فرهنگ اسلامیIntroduction and purposeIran is on the path of increasing the elderly population. the current research is organized with the aim of determining components and consequences of old age base on the verses of the Quran and its influence in Islamic culture.
MethodThe current research is of documentary and library type and it is subject to qualitative research based on the analysis of the content of the verses of the Holy Quran.
ResultsThe period of old age is discussed in 9 verses of the Quran, and according to the stages of physical, cognitive, emotional and social development, capacities are listed. Then, in the Quran, in 8 verses, it has defined tasks for the elderly person, family and society.
Conclusion:
The early awareness related to old age in the Quran helps a person to prepare himself for such a stage, to make better use of the empowerment period in order by reaching spiritual life to find a way to cope with loneliness, illness and preparation for death in old age, then it specifies the behavioral indicators of others in relation to the elderly, and at the end, the influence of the components of old age in Islamic culture is discussed.
Keywords: Quran, Stages of growth in the Quran, Age, Islamic culture -
نهاد بسیج با توجه به عرصه های فعالیت گوناگون و گستردگی ان در سراسر کشور و همچنین مراکز ان در کلیه محلات، بخش ها، شهرها و شهرستان های گوناگون و برخورداری از حمایت های مردمی، دولتی و امکانات مناسبی که در اختیار دارد، می تواند بهترین گزینه برای اشاعه ی فرهنگ دفاع مقدس و نهادینه کردن ارزش های ان در سراسر کشور باشد. نهاد بسیج با توجه به گستردگی و مردمی بودن ان اگر مورد حمایت بیشتر دولت در زمینه های معنوی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی قرار گیرد، با توجه به ویژگی ها و گستردگی های ان و داشتن پایگاه های متعدد و تعاملات گوناگون و عرصه فعالیت متنوع می تواند در نهادینه کردن ارزش های دفاع مقدس در سطوح مختلف کارایی و عملکرد مفیدی برای اگاه سازی مردم و نسل جوان داشته باشد. بنابراین یکی از وظایف نهاد های واسط اجتماعی، اماده کردن مردم برای پذیرش نقش های متفاوت و ورود به عرصه های ارزشی و انقلابی است .در کشور ایران، بسیج یکی از مهمترین و کارآمد ترین نهاد های اجتماعی واسط است، که در دوران های مختلف انقلاب کارایی خود را ثابت کرده است. سرمایه های انسانی، اجتماعی و معنوی بالای بسیج از این مجموعه، نهادی باتوان، با درایت و تیز هوش ساخته است. بسیج بعنوان یکی از منابع موثر در قدرت ملی با بهره گیری از هویت و ویژگی های خاص خود توان بازدارندگی در مقابل انواع تهدیدات از جمله تهدیدهای نرم را داراست. بنابراین بسیج و بسیجی نمی تواند نسبت به شناخت و مدیریت انواع تهدیدهای نرم فرهنگی بی تفاوت باشد. در این مقاله سعی شده است مفاهیم نظری و مولفه های ارزشی دفاع مقدس تبیین و در ادامه بر چگونگی عملکرد بسیج در پنج حوزه فعالیتی شامل :فعالیت های (نظامی، امنیتی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی) و زمینه های بروز ارزش های دفاع مقدس پرداخته شده است.
کلید واژگان: بسیج, دفاع مقدس, ارزش ها, فرهنگ اسلامی, مردمی بودن -
نام گذاری، یک رفتار اجتماعی بازتاب دهنده فرهنگ و گرایش های یک جامعه است. این پژوهش، به بررسی نام های رایج نزد مسلمانان تا نیمه قرن سوم هجری پرداخته است. بدین منظور، ضمن مرحله بندی این نام گذاری، برای اطمینان از واقعی بودن یافته های تحقیق، تنها به گزارش های دارای دلالت روشن استناد شده است. پژوهش با بهره بردن از بررسی آماری نام نخست کسانی که در رجال شیخ طوسی (به عنوان دربردارنده نام های شیعی) و الطبقات الکبری (به عنوان دربردارنده نام های غیرشیعی) از آنها یاد شده، سامان یافته است. یافته های این پژوهش، نشان می دهد که نام های رایج پیش از اسلام، متاثر از فرهنگ و تمایلاتی بوده که همان تمایلات در نام های دوره اسلامی انعکاس یافته است؛ بااینحال، پس از ظهور اسلام، نام های جدیدی مورد استفاده قرار گرفت که به صورت ویژه، بیانگر فرهنگ دینی اسلامی بود. این تحول، تا پیدایش مذاهب مختلف اسلامی ادامه یافت و پس از آن، مسلمانان به نام گذاری بنا بر مذهبی که داشتند، روی آوردند.
کلید واژگان: نام گذاری, فرهنگ اسلامی, نام های عربی, نام های اسلامی, نام های مذهبیNomination is a social behavior reflecting the culture and tendencies of a society. This research has investigated common names among Muslims to the middle of the 3rd century (A.H). For this purpose, while phasing this nomination, to ensure the authenticity of the research findings, only reports with clear implications have been cited. The research has been organized by taking advantage of the statistical analysis of the first names of those mentioned in Sheikh Tusi's Rejal (as containing Shiite names) and Tabaqat al-Kobra (as containing non-Shiite names). The findings of this research clarify that the common names before Islam were influenced by the culture and tendencies reflected in the names of the Islamic period. However, after the advent of Islam, new names were used that specifically expressed Islamic religious culture. This development continued until the emergence of different Islamic religions, and after that, Muslims started nomination, according to their religion.
Keywords: nomination, Islamic culture, Arabic names, Islamic names, religious names -
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی تفویض اختیار مدیران در فرهنگ اسلامی انجام پذیرفته است. روش تحقیق کیفی بود که از رویکرد تحلیل مضمون به منظور استخراج مضامین مورد نیاز از منابع دینی مرتبط با تفویض اختیار استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کتب دینی (قرآن کریم و نهج البلاغه) و جست وجوی واژه تفویض اختیار و مترادفات آن در آیات و روایات بود که تحلیل مضمون شد تا اینکه شبکه نهایی مضامین شکل گرفت. جهت محاسبه پایایی از روش پایایی باز آزمون و برای بررسی روایی از ضریب نسبی روایی محتوا (CVR) و شاخص روایی محتوا (CVI) استفاده شد. بر این اساس، با استفاده از تحلیل مضمون، 82 مضمون پایه و 20 مضمون سازمان دهنده و 7 مضمون فراگیر شناسایی شد. مضامین اصلی در قالب مفاهیمی مانند تناسب مسیولیت و توانایی، نظارت و مراقبت، حسابرسی و حسابخواهی، عدم سلب مسیولیت از سطوح بالاتر، مسیولیتخواهی، و پاسخگویی شکل گرفت. در نتیجه، یک مدیر زمانی اثربخش خواهد بود که علاوه بر تفویض اختیار بر عملکرد کارکنان نظارت همراه با محاسبه و نیز مواخذه و تشویق داشته باشد.کلید واژگان: تحلیل مضمون, تفویض اختیار در قرآن, تفویض اختیار مدیران, مسئولیت خواهی, فرهنگ اسلامیThe aim of this study was to design a model for delegating managers' authority in Islamic culture. The research method of the present study is qualitative and based on the content analysis approach in order to extract the required themes from religious sources related to the delegation of authority. the data were extracted from the religious books (Quran and Nahj al-Balaghah). To calculate reliability, the open-ended reliability method was used and to evaluate the validity, the relative content validity coefficient (CVR) and content validity index (CVI) were used. In the first stage, descriptive coding was done as basic themes, and in the interpretive coding stage, basic organizing themes were classified. The last step was to determine the overall theme, which includes all of the aforementioned themes. Using theme analysis, 82 basic themes, 20 sub-themes, and 7 main themes es were extracted. The main themes were formed in the form of concepts such as the proportion of responsibility and ability, supervision and care, auditing and accountability, Lack of responsibility from higher levels, accountability, and responsibility. As a result, it will be effective that in addition to delegating authority over the manager's performance, she also supervises with calculation and participates in impeachment.Keywords: Delegation of authority to managers, Delegation of authority in the Quran, responsibility, Islamic culture, Thematic analysis
-
هدف پژوهش حاضر، بررسی مولفه های زنانه در معماری بر اساس رویکرد روان شناختی و فرهنگ اسلامی بود. جامعه پژوهش شامل متون مرتبط با روان شناسی زن، معماری و چگونگی نگرش به زن در فرهنگ اسلامی می باشد. نمونه پژوهش مولفه های زنانه در معماری بر اساس رویکرد روان شناختی و فرهنگ اسلامی بود. روش پژوهش تحلیلی-توصیفی است. جهت گردآوری داده ها از روش کتابخانه ای استفاده شد. نتایج بررسی و تحلیل نشان داد که مولفه های زنانه مولفه هایی هستند که با روحیات زنانه همسوتر بوده و موجب ایجاد رضایتمندی بیشتر برای زنان می شوند. مولفه های زنانه شامل زمینه گرایی، افقی گرایی، بی مرز بودن، نفی مرکزیت، شفافیت، سیالیت، اقتصادی بودن، مقیاس انسانی، عملکردگرایی، کاربرد تزیینات، کل نگری، طراحی ارگانیک، ساختارشکنی، کاربر محوری، آرگونومیک بودن، پرداختن به جزییات خاص و درهم پیچیدگی فضایی می باشد. اما زنان معمار، بیشتر از مولفه های کاربر محوری ، آرگونومیک ، عملکردگرا ، منعطف ، ارگانیک و تزییناتی استفاده می کنند. هم چنین نتایج بررسی مولفه ها از نقطه نظر روان شناسی زنانه و فرهنگ اسلامی نشان داد که مولفه های زنانه در معماری با روحیات و ویژگی های زنانه ی اسلامی منطبق است و می توان با به کار گیری مولفه ها، فضاهایی طراحی کرد که با روان زنان سازگارتر است.کلید واژگان: مولفه های زنانه, معماری, رویکرد روان شناختی, فرهنگ اسلامیThe research was purposed to study the feminine components in architecture based on psychological approach and Islamic culture. The research universe encased all the texts related to female psychology, architecture and attitude toward women in Islamic culture. The sample enfolded the feminine components in architecture based on psychological approach and Islamic culture. The research method was descriptive- analytic procedure. To collect data library resources and materials were refereed to. The results of the analysis indicated that the feminine components were those which were more ipsilateral with female spirits and caused more comfortabilities for women. The feminine components included contextualism, horizontalism, boundarieslessness, transparency, negation of centrality, indetermination, economics, humanitarian criterial, functionalist, decorations applying, holistic, organic design stylist, deconstructionist, applicant oriented, ergonomics, details elaboration and space complexity; while women more utilized applicant oriented, ergonomics, functionalist, flexible, organic and decorative components. The results also revealed that based on the psychological approach and Islamic culture the feminine components in architecture were coincided to Islamic feminine spirituals and characteristics; therefore, it could be concluded that by applying such components; spaces could be designed that are more compatible to women mentalities.Keywords: Feminine components, architecture, Psychological Approach, Islamic Culture
-
اسلامی هدف این پژوهش تدوین الگوی یکپارچه مشاوره در باب رشد با تاکید بر نحوه مواجهه با فرایند زمان و مسیولیت وجود در تناسب با افق فکری مراجع در فرهنگ است. روش پژوهش استفاده از هرمنوتیک کلاسیک شلایرماخر است که با استفاده از ویژگی های فنی و دستوری متن و تحلیل در سه سطح آرای مولف، برداشت محقق (تفسیر جزیی) و ادغام آرای مولف و محقق (تفسیر کلی بر پایه تفسیر جزیی)، اطلاعات لازم در جهت شکل گیری الگوی تلفیقی و متناسب با فرهنگ اسلامی کشف و استخراج گردیده است، ضمن اینکه در راستای شکل گیری الگو، از منطق استقرایی و قیاسی استفاده شده است و در نهایت در نگرشی کاربردی در قالب اهداف، مبانی و اصول مورد بحث قرار گرفت. یافته ها نشان می دهدکه هدف رشد در این الگو اتصال به ذات الهی است و مبانی الگوی شکل گرفته شامل مبنای کمال با اصول (تضاد، میل به کمال، عاملیت، سلسله مراتب وجود، خدمت رسانی، قاعده مندی و آفرینش مداوم و جهت مندی)؛ مبنای وحدت با اصول (مکملیت، اتصال اجزاء، پذیرش و یکپارچگی، حقیقت مشخص، تغییرناپذیری قواعد و علیت هستی، تعادل و سازگاری)، مبنای جاودانگی با اصول (میل بازگشت به مبدا، مکان مندی، زمانمندی وجود، یکپارچگی زمانی، مرگ، چرخش وجودی)؛ مبنای هدفمندی با اصول (رهبری، قدرت خلق، اداره و تداوم هستی، جامعیت) است. الگوی یکپارچه رشدی در تلفیق با افق اسلامی به شیوه هرمنوتیک الگویی نوین است که می تواند در ایجاد تناسب با بنیان های فکری مراجع کارآمد باشد و بدون ایجاد گفتمان های متضاد افق فکری مراجع را گسترش دهد و برای او مسیر و معنایی مشخص کند.کلید واژگان: الگوی مشاوره رشدی, نحوه مواجهه با فرایند زمان, مسئولیت وجود, فرهنگ اسلامی, هرمنوتیکFormulating an integrated model of counseling on growth with emphasis on how to face the process of time and responsibility of existence in accordance with the intellectual horizon of the clients in Islamic culture is the goal of this research. The method of this research is the use of Schleiermacher's classic hermeneutics, which uses the technical and grammatical features of the text and analysis at three levels: author's opinion, researcher's opinion (partial interpretation) and integration of the author's and researcher's opinions (overall interpretation based on partial interpretation), the necessary information It has been discovered and extracted in the direction of the formation of a consolidated model that fits the Islamic culture, while in the direction of the formation of the model, inductive and deductive logic has been used, and finally it has been discussed in a practical approach in the form of goals, foundations and principles. The findings show that the goal of growth in this model is to connect to the divine nature and the foundations of the formed model include the basis of perfection with principles (contradiction, desire for perfection, agency, hierarchy of existence, service, regularity and continuous creation and direction); The basis of unity with principles (completion, connection of parts, acceptance and integration, specific truth, immutability of the rules and causality of existence, balance and compatibility), the basis of immortality with principles (the desire to return to the origin, spatiality, temporality of existence, temporal integration, death, Existential rotation); It is based on purposefulness with principles (leadership, power of creation, administration and continuity of existence, comprehensiveness).The integrated model of growth in combination with the Islamic horizon in the hermeneutic way is a new model that can be efficient in creating harmony with the intellectual foundations of the reference and without creating conflicting discourses, expands the intellectual horizon of the reference and specifies a path and meaning for him.Keywords: developmental counseling model, how to face the process of time, responsibility for existence, Islamic Culture, Hermeneutics
-
«حمد» مفهومی قرآنی است که با ورود به فرهنگ اسلامی دچار تغییرات اساسی در معنا شده است. اهل لغت و مفسران حمد را به معنای ستایش و ثنا (مدح) یا سپاس گذاری (شکر) دانسته اند. در روایات و فرهنگ اسلامی نیز همین معنا برای حمد بازتاب یافته است. این در حالی است که حمد در سابقه پیشا اسلامی خود و در زبان های سامی دو طیف معنایی را به همراه داشته است: نخست معنای «آتش و گرما» و دوم معنای «اشتیاق، علاقه و لذت»؛ که معنای دوم از معنای نخست ساخت یافته است. این شواهد معنایی نشان می دهد که حمد در تاریخ حیات خود دچار تحولی اساسی در معنا شده است. حال پرسش اساسی درباره معنای حمد در قرآن کریم است؛ آیا حمد در قرآن امتدادی از معنای پیشااسلامی (معنای شوق)، یا همراستا با معنای دوره اسلامی (معنای سپاس و ستایش) است؟ این پژوهش می کوشد با رویکرد «تاریخ مفهوم» تحولات معنایی حمد را از دوران باستان تا عصر نزول قرآن و سپس دوره فرهنگ اسلامی رصد نماید. این پژوهش به این نتیجه دست یافته که معنای حمد در قرآن کریم در امتداد معنای پیشااسلامی خود (شوق، علاقه و توجه) است و نباید آن را بر معنای تحول یافته در دوران اسلامی (ستایش، سپاس) حمل نمود.
کلید واژگان: حمد, تاریخ مفهوم, قرآن کریم, فرهنگ اسلامی"Ḥamd" is a key concept in the Quranic theology that underwent fundamental changes in meaning upon entering Islamic culture. The lexicographers and commentators have considered ḥamd to mean praise (madh) or thanksgiving (shokr). In traditions and Islamic culture, the same meaning for ḥamd has been reflected. Meanwhile, in its pre-Islamic history and in semantic languages, ḥamd had two meanings: first, it means "fire, heat" and second, "desire, interest and pleasure"; that the second meaning is constructed from the first meaning. These semantic evidences show that ḥamd has undergone a fundamental change in its meaning through its life. in this research, by the historical method, the concept of ḥamd is investigated at the pre-Islamic era, age of Qur’an and the period of Islamic culture, and its semantic changes through the history, by the approach of history of concept. This research has reached the conclusion that the meaning of ḥamd in the Holy Qur’an is along its pre-Islamic meaning (desire, interest and attention) and it should not be carried over the changed meaning that evolved in the Islamic era (praise, thanks).
Keywords: Ḥamd, History of Concept, Holy Qur’an, Islamic Culture -
از مهم ترین مباحث فرهنگی نقش قرآن کریم در تغییر فرهنگ جاهلی است. امت اسلامی با اسوه قرار دادن پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله باید در مقابل فرهنگ های جاهلیت مدرن بایستند و با آن مبارزه کنند. این مقاله با هدف بیان چگونگی مبارزه با فرهنگ های باطل تدوین شده است. برای این منظور با روش تحلیلی- توصیفی، آیات قرآن در این زمینه ذکر و تحلیل شده است. دستاوردهای پژوهش نشان می دهد با استفاده از رهنمودهای قرآن می توان فرهنگ باطلی را که در جامعه رسوخ کرده به کلی از بین برد و روشی صحیح را جای آن قرار داد؛ همان طور که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در موارد متعدد به این مهم دست یافت.
کلید واژگان: فرهنگ جاهلی, تغییر فرهنگ, فرهنگ اسلامی, پیامبر اکرم صلی الله علیه و آلهOne of the most important cultural issues is the role of the Holy Quran in changing the culture of Jahiliyya. The Islamic Ummah, by imitating the Holy Prophet (sawa) must stand up and fight against the cultures of modern Jahiliyya. This article aims to explain how to fight against false cultures. For this purpose, Quranic verses in this field have been mentioned and analyzed by analytical-descriptive method. The findings of the research show that by using the guidelines of the Quran, the false culture that has permeated society can be completely eliminated and replaced by the correct method; As the Holy Prophet (sawa) achieved this on several occasions.
Keywords: culture of Jahiliyya, change of culture, Islamic culture, the Holy Prophet (sawa) -
نشریه پژوهش های مشاوره، پیاپی 84 (زمستان 1401)، صص 180 -221اهداف
تدوین الگوی یکپارچه مشاوره در باب رشد با تاکید بر نحوه مواجهه با فرایند زمان و مسیولیت وجود در تناسب با افق فکری مراجع در فرهنگ اسلامی هدف این پژوهش است که براساس تاکید بر روان شناسی فرهنگی ضرورت می یابد.
روشروش این پژوهش استفاده از هرمنوتیک کلاسیک شلایرماخر است که با بررسی گام به گام نظریات منتخب در نهایت به یکپارچه سازی آنها اقدام شده است و در قالبی متناسب با اندیشه اسلامی درآمده است. شیوه تفسیر در این روش با استفاده از ویژگی های دستوری و فنی متن انجام گرفته و در قالب تفاسیر جزیی و کلی طبقه بندی شده است. الگوی ادغامی حاصله با شیوه منطق استقرایی و قیاسی در نهایت در نگرشی کاربردی و عملی ضمن دارا بودن مبانی و اصول به هدف، فنون و فرایند درمانی پرداخته است.
یافته هایافته ها نشان می دهد که مبانی الگوی شکل گرفته شامل مبنای کمال با اصول (تضاد، میل به کمال، عاملیت، سلسله مراتب وجود، خدمت رسانی، قاعده مندی و آفرینش مداوم و جهت مندی و هدفمندی)؛ مبنای وحدت با اصول (مکملیت، اتصال اجزاء، پذیرش و یکپارچگی، حقیقت ثابت، تغییر ناپذیری قواعد و علیت هستی، تعادل و سازگاری)، مبنای جاودانگی با اصول (میل بازگشت به مبدا، مکان مندی، زمانمندی وجود، یکپارچگی زمانی، مرگ، چرخش وجودی)؛ مبنای هدفمندی با اصول (رهبری، قدرت خلق، اداره و تداوم هستی، جامعیت) می باشد. که متناسب با مبانی و اصول دارای هدف غایی، فنون و فرایند درمانی می باشد.
نتیجه گیری:
الگوی یکپارچه رشدی در تلفیق با افق اسلامی به شیوه هرمنوتیک الگویی نوین است که می تواند در ایجاد تناسب با بنیان های فکری مراجع کارآمد باشد و بدون ایجاد گفتمان های متضاد، افق فکری مراجع را گسترش دهد و برای او مسیر و معنایی مشخص نماید.
کلید واژگان: الگوی مشاوره رشدی, نحوه مواجهه با فرآیند زمان, مسئولیت وجود, فرهنگ اسلامی, هرمنوتیکAimThe development of an integrated model of counseling on growth with an emphasis on how to face the process of time and the responsibility of existence in accordance with the intellectual horizon of the referents in Islamic culture is the aim of this research, which is necessary based on the emphasis on cultural psychology.
MethodsThe method of this research is the use of Schleiermacher's classical hermeneutics, which has been integrated by examining the selected theories step by step, and has been put into a format suitable for Islamic thought. The method of interpretation in this method is done using the grammatical and technical features of the text and is classified in the form of partial and general interpretation. The integration model is obtained with the method of inductive and deductive logic, finally deals with the purpose, techniques and treatment process in a practical and practical attitude while having the basics and principles.
FindingsThe findings show that the foundations of the formed pattern include the basis of perfection with principles (contradiction, desire for perfection, agency, hierarchy of existence, service, regularity and continuous creation, orientation and purposefulness); The basis of unity with principles (completion, connection of parts, acceptance and integration, fixed truth, immutability of the rules and causality of existence, balance and compatibility), the basis of immortality with principles (the desire to return to the origin, spatiality, temporality of existence, temporal integration, death, existential rotation). It is based on purposefulness with principles (leadership, power of creation, administration and continuity of existence, comprehensiveness). which is in accordance with the principles and principles with the ultimate goal, techniques and treatment process.
ConclusionThe integrated developmental model in combination with the Islamic horizon in the hermeneutic way is a new model that can be efficient in creating harmony with the intellectual foundations of the clientes and without creating conflicting discourses, it can expand the intellectual horizon of the reference and specify a path and meaning for him.
Keywords: developmental counseling model, how to face the time process, responsibility for existence, Islamic culture, hermeneutics -
در موضوع فرهنگ و تمدن، نمادها به عنوان یک لایه از فرهنگ، حوزه دانشی و پژوهشی خاص به شمار میروند و حتی برخی فرهنگ شناسان، آن را در تعریف فرهنگ جای داده اند. شهرسازی اسلامی نیز بدون التزام به بایسته های این مسیله ممکن نیست. همچنین در تاریخ اسلام و تاریخ معاصر ثابت شده است که دشمنان به دنبال محو نمادهای فرهنگ و تمدن اسلامی بوده و هستند. پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به این پرسش است که بر اساس دیدگاه آیت الله خامنهای، نمادها چه گونه ها و چه آثاری دارند؟ بر اساس پژوهش حاضر، این موضوع شامل نمادهای رفتاری، تاریخی، تشکیلاتی و شخصیتی میشوند. براین اساس، آثار فرهنگی نمادها عبارت است از: نگرش سازی و استحکام باورها، گرایش سازی و تقویت ارزشها و نیز نمودیابی و ترویج رفتارها. آثار تمدنی نمادها عبارت است از: هدف گذاری برای پیشرفت اضلاع تمدن اسلامی، تقویت همبستگی و انسجام ملت اسلامی و معرفی تمدن اسلامی در عرصه جهانی.
کلید واژگان: نمادهای فرهنگی و تمدنی, فرهنگ اسلامی, تمدن اسلامی, آیت الله خامنه ایIn culture and civilization, symbols are considered a layer of culture, a special field of knowledge and research, and some culturologists have even included it in the definition of culture. Islamic urban planning is not possible without adhering to the requirements of this issue. It has also been proven in the Islamic and contemporary history that the enemies have sought and seek to eradicate the symbols of Islamic culture and civilization. The present study seeks to answer the question that, according to Ayatollah Khamenei, what kinds of symbols exist and what effects do they have? According to the present study, this includes moral, historical, organizational, and personality symbols. Accordingly, the cultural effects of symbols include attitude building and strengthening beliefs, orienting and strengthening values as well as identifying and promoting morals. The civilizational effects of the symbols include setting goals for the development of the different aspects of Islamic civilization, strengthening the harmony and cohesion of the Islamic nation and introducing Islamic civilization on the global stage.
Keywords: Cultural, civilization symbols, Islamic Culture, Islamic Civilization, Ayatollah Khamenei
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.