به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « مارتین لوتر » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • علی جان مرادی جو

    بررسی عوامل سیاسی اقتدار در حکومت اسلامی به‌عنوان یک راهبرد موثر در اعتلای جوامع اسلامی جهت نیل به قله‌های عزت و اقتدار مطرح می‌باشد. در این پژوهش عوامل اقتدار در حوزه سیاسی موردتوجه قرار می‌گیرند. در این حوزه، عوامل اقتدار در حوزه‌های سیره حکومتی، رهبری مقتدر، اصول حکومت اسلامی، شایسته‌سالاری، بازرسی، تشویق و تنبیه و جهاد بررسی شده‌اند. وجود رهبری مقتدر و عدالت‌پیشه برای تحقق و احیای اصول حکومت اسلامی و به سامان رساندن مشکلات جامعه و مدیرانی شایسته به همراهی مردمان بصیر و شهادت‌طلب و تمسک عملی به آموزه‌های قرآن، پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و اهل‌بیتعلیهم السلام، در رسیدن به اقتدار در حکومت اسلامی ضروری است. هدف این پژوهش تعیین عوامل سیاسی اقتدار در حکومت اسلامی با تاکید بر رهنمودهای امام علیعلیه السلام در نهج‌البلاغه است و روش تحقیق این پژوهش، توصیفی- تحلیلی می‌باشد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می‌دهد که علاوه بر نقشی که هر یک از عوامل سیاسی اقتدار هم چون وجود رهبری مقتدر، احیای اصول حکومت اسلامی، رعایت اعتدال، امنیت و عدالت بر جوامع دارد؛ مجموع این عوامل همگی در اعتلای اقتدار حکومت اسلامی موثر می‌باشند.

    کلید واژگان: جنبش اصلاح دینی, مارتین لوتر, پروتستان, پاپ, انگلستان, کلیسای ملی}
    Alijan Moradi Joo

    Examining the political factors of authority in Islamic government is considered as an effective strategy in elevating Islamic societies to achieve the peaks of dignity and authority. In this study, the factors of authority in the political field are considered. In this area, the factors of authority in the areas of governance, powerful leadership, principles of Islamic government, meritocracy, inspection, encouragement and punishment, and jihad have been studied. Existence of a powerful and just leadership to realize and revive the principles of Islamic government and to solve the problems of society and worthy managers along with insightful and martyrdom-seeking people and practical adherence to the teachings of the Qur'an, the Prophet of Islam and the Ahlbayt (AS), is essential to achieve authority in Islamic government. Is. The purpose of this study is to determine the political factors of authority in the Islamic government by emphasizing the guidelines of Imam Ali (AS) in Nahjalbalaghah and the research method of this research is descriptive-analytical. The results of this study show that in addition to the role that each of the political factors of authority such as the existence of a powerful leadership, the revival of the principles of Islamic government, observance of moderation, security and justice in societies; All these factors are effective in elevating the authority of the Islamic government.

    Keywords: authority, Nahjalbalaghah, Imam Ali (AS), political factors of authority, moderation, justice}
  • علی اکبر رضایی

    در این مقاله به بررسی تاثیر قدرت های نوظهور در اروپا بر جنبش اصلاح دینی و اینکه دلیل این به راه انداختن جنبش اصلاح دینی توسط این قدرت ها حمایت همه جانبه پاپ به‌عنوان رهبران مسیحیان از دو امپراتوری اسپانیا و پرتغال و تقسیم جهان میان این دو امپراتوری بود و اینکه سایر قدرت های اروپایی توانایی ورود به صحنه جهانی را باوجود حمایت پاپ از این دو امپراتوری را نداشتند. پس از جنگ های مذهبی حاصل از جنبش اصلاح دینی شاهد حضور سایر قدرت های جهانی در صحنه جهانی و حذف قدرت های مورد حمایت پاپ از صحنه جهانی بودیم. هدف از پژوهش حاضر بررسی این موضوع است که میزان تاثیر قدرت های نوظهور اروپایی چه میزان بوده است. در این تحقیق از روش توصیفی – تحلیلی برای مرور اطلاعات و دلایل به وجود آمدن این جنبش و موفقیت و عدم موفقیت آن در کشورهای گوناگون پرداخته‌شده و نتیجه تحقیقات به‌صورت بررسی تاثیر این جنبش بر صحنه سیاست جهانی و دین مسیحیت استخراج گردید.

    کلید واژگان: جنبش اصلاح دینی, مارتین لوتر, پروتستان, پاپ, انگلستان, کلیسای ملی}
    Ali Akbar Rezaei

    In this article, the influence of the emerging powers in Europe on the religious reform movement is investigated and the reason for the initiation of the religious reform movement by these powers is the all-round support of the Pope as Christian leaders to the two empires of Spain and Portugal and the division of the world between them. There were two empires and that other European powers did not have the ability to enter the world stage despite the Pope's support for these two empires. After the religious wars resulting from the religious reform movement, we witnessed the presence of other world powers on the world stage and the removal of the powers supported by the Pope from the world stage. The aim of the current research is to investigate the extent of the influence of emerging European powers. In this research, a descriptive-analytical method was used to review the information and reasons for the emergence of this movement and its success and failure in various countries, and the result of the research was extracted as an examination of the influence of this movement on the scene of global politics and Christianity.

    Keywords: religious reform movement, Martin Luther, Protestantism, Pope, England, National Church}
  • علی اکبر رضایی*

    هدف پژوهش حاضر بررسی جنبش اصلاح دینی پروتستان از منظر و رویکردی سیاسی است. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که جنبش اصلاح دینی برخلاف آنچه تصور می شود، یک جنبش مذهبی برای احیای دین و جلوگیری از سوءاستفاده از دین مسیحیت توسط کشیشان و پاپ نبود؛ بلکه خود یک جنبش سیاسی علیه پاپ و حاکمیت مطلقه آن بود. حاکمیت مطلقی که موجب می شد هچ یک از پادشاه های نوظهور آن زمان نتوانند علیه تقسیم جهان میان دو امپراتوری اسپانیا و پرتغال که توسط پاپ انجام گرفته بود، اقدامی نماید. بدین ترتیب، این قدرت های نوظهور درصدد تضعیف موقعیت و نفوذ پاپ برآمدند. تاثیر این جنبش در اروپا در کشورها و مناطق گوناگون متفاوت بود، یعنی در مناطقی که پادشاهان آن مخالف پاپ بودند و خواستار حضور قدرتمند درصحنه جهانی، این جنبش با موفقیت همراه گردید؛ اما در مناطقی که خواستار حضور در صحنه جهانی نبودند و پادشاه، آن قدرت لازم برای جنگ در مقابل پاپ و هوادارانش را نداشت این جنبش نتوانست موفقیت چندانی کسب نماید. این جنبش همچنین، موجب متولد شدن دولت - ملت ها در صحنه جهانی گردید.

    کلید واژگان: جنبش اصلاح دینی, مارتین لوتر, پروتستان, پاپ, انگلستان, کلیسای ملی}
    Ali Akbar Rezaei *

    The purpose of the present study is to review Protestant religious reformation from political approach. The method of research is descriptive-analytic and the results showed that contrary to what is assumed, Protestantism was not a religious movement to revive religion and avoid Christianity abuse by the priests and the Pope; but rather it was a political movement against the Pope and his absolute authority aiming to prevent the emerging kingdoms then to take measures against the Pope's policy of dividing the world between the Spanish and Portuguese empires. Thus, they attempted to weaken the status and domination of the Pope. The effect of this movement in Europe was different from country to country, that is to say, this movement was successful in regions where the kings were against the Pope and sought powerful presence in the global realm while it was not really successful in other regions where the kings did not seek to be present in the international level and had insufficient power to fight against the Pope and his followers. Besides, this movement led to the birth of government-nations on the global level.

    Keywords: Religious Reformation Movement, Martin Luther, Protestant, Pope, UK, National Church}
  • علی مرادی *، مریم سالم

    لوتر در نگرش الهیاتی و فلسفی ‎بسیار شبیه آگوستین و  توماس آکویناس آموزش دیده بود،  اما نظام الهیاتی آنها را در ارایه پاسخی درباره چگونگی حصول آمرزیدگی ناکارآمد می‎دید، لذا با مراجعه به رسایل پولس بیان می‎کند که موفق به کشف تلقی جدیدی از آموزه ایمان و ارتباط آن با آمرزیدگی براساس کتاب مقدس شده است. او راه آمرزیدگی را  ایمان معرفی می‎کند و ایمان را زیستن به گونه‎ای که خدا می‎خواهد تفسیر می‎کند و مصداق این ایمان را مسیح‎گونه شدن بشر می‎داند. وی تفسیری عرفانی از رسایل پولس به همراه نگرشی آگوستینی ارایه می‎دهد که گامی فراتر از دیدگاه پولس است و نیز اختلافاتی اساسی با دیدگاه آکویناس در خصوص ایمان و با پلاگیوس در خصوص فیض دارد. در این مقاله قصد داریم سیر دقیق معنا و مفهوم ایمان و ارتباط آن با آمرزیدگی را در اندیشه لوتر به روش تحلیلی بررسی نماییم.

    کلید واژگان: آکویناس, آگوستین, آمرزیدگی, ایمان, مارتین لوتر}
    Ali Moradi *, mrayam salem

    Luther was trained in a theological and philosophical attitude similar to that of Augustine and Thomas Aquinas, but  he saw their theological system as ineffective in providing an answer to the problem of forgiveness; therefore, following an answer to this religious crisis, suddenly on Paul treatises, and according to the preface to his works, states that he has discovered a new conception of the doctrine of faith and its connection with disobedience according to this verse from the treatise to the Romans: "In that justice God reveals and from faith to faith, as it is written, that the righteous will live by faith. " According to this verse, the way of salvation is to introduce faith and to interpret faith as God wants, and to forgive it as conditional on having this faith. In this account of the relationship of faith and forgiveness, Luther presents a mystical interpretation of Paul's revelation with Augustine's view, which is fundamentally controversial with Aquinas's view of faith and with Plagiuos on grace. In this research, we are going to present, with an analytical approach, an accurate account of Martin Luther’s view on the relationship between faith and forgiveness associated with grace

    Keywords: Aquinas, Augustine, Forgiveness, faith, Martin Luter}
  • سید مهدی ساداتی نژاد*، نگین نوریان دهکردی
    هنگامی که روشنفکران ایران برای نخستین بار در دوره مشروطه مفهوم پروتستانتیسم را از بازی زبانی الهیات مسیحی وارد بازی زبانی ایرانیان کردند، چون مهره ای عجیب به نظر می رسید که نه کسی قواعد بازی با آن را می دانست و نه آگاه بود که بناست بر صفحه شطرنج اصلاح دینی در کجا قرار گیرد. به دیگر سخن، جنبش دین پیرایی در زادگاه خود در متن اروپا و در کاربرد خود در زندگی روزمره انسان مسیحی واجد معنا می شد. حال آنکه در بستر تاریخی ایران همچون مفهومی انتزاعی و جعبه ای رمزآلود وارد شد که هر کس می توانست هر موجودی را درون آن تصور کند. جنبشی که لوتر و کالون سردمداران پروتستانتیسم آغاز کردند، در بستر تحولات اروپای قرون پانزدهم و شانزدهم ریشه دارد، حال آنکه به درستی روشن نیست، لوتریانیسم و کالوینیسم آلمان و سوییس چه نسبتی با اصلاح دینی در ایران دارد. پژوهش حاضر با رویکردی ویتگنشتاینی و با روشی توصیفی- تاریخی در پی ایضاح زبانی مفهوم پروتستانتیسم است تا بر اغتشاش معنای آن در رابطه با اندیشه اصلاح دینی در ایران پرتوی بیفکند. بدین منظور در گام نخست، معنای پروتستانتیسم در بازی زبانی غرب و در الهیات مسیحی در بستری تاریخی بررسی خواهد شد. در این زمینه به ویژه تاکید بر نسبت میان پروتستانتیسم با عقل گرایی، اومانیسم و آزادی خواهد بود. در گام بعدی، تلاش خواهد شد با نگاهی تطبیقی، برداشت های برخی روشنفکران ایرانی از معنای پروتستانتیسم اسلامی مطرح و به نمونه هایی از لغزش های زبانی و سوء فهم ها در این باره اشاره شود.
    کلید واژگان: اصلاح دینی, ایضاح زبانی, بازی زبانی, پروتستانتیسم, جان کالون, مارتین لوتر, ویتگنشتاین}
    Seyed Mahdi Sadatinejad *, Negin Nourian Dehkordi
    When Iranian intellectuals first introduced the concept of Protestantism into Christian literature, it was a completely new subject, and anyone could derive any meaning from it, which could not be regarded as a reform in European culture and religion. Iran's Situation Is the Same as Luther and Calvin put forward as Protestantism's leaders have nothing to do with religious reform in Iran and cannot simulate a precursor to explaining the concept of Protestantism in Iran and Europe with Wittgenstein's approach and language games. To explain the relation of this concept to rationality and humanism in both European and Iranian contexts and to explain the misunderstandings of the Iranian intellectuals' conception of this concept.
    Keywords: Martin Luther, John Calvin's, Protestantism}
  • سید رضا مودب، علی اکبر مومنی*
    هدف این پژوهش بررسی چگونگی تاثیرپذیری مارتین لوتر از ریکالدو دومنته کروچه در رویکرد انتقادی به قرآن کریم است. مارتین لوتر بنیان گذار نهضت پروتستان از معدود کسانی است که زمینه تغییر در تاریخ را فراهم نمود، اما او به همان میزان که تاثیرگذار بوده، تاثیرپذیر نیز بوده است. بسیاری از اندیشه های لوتر متاثر از اندیشمندان قرون وسطی است. او به طور خاص در مواجهه با قرآن، از ریکالدو دومنته کروچه کشیش دومینیکی و مبلغ مسیحی قرن سیزدهم اثر پذیرفته است. لوتر از طریق رساله ریکالدو با اسلام و قرآن آشنا شد و به انتقاد جدی از قرآن پرداخت؛ او که ابتدا موثرترین دفاع در برابر جاذبه اسلام را استقامت در باورهای مسیحی می دانست، با تغییر روش، تحت تاثیر ریکالدو بهترین رویکرد را نشان دادن خطاهای دین اسلام معرفی کرد. لوتر ضمن حمله به قرآن، آن را وحیانی و معتبر ندانست. با این همه، تلاش کرد از قرآن به عنوان مبنای اثبات آموزه های اساسی مسیحیت مانند تثلیث و الوهیت مسیح استفاده کند. گرچه لوتر در ادعاها و موضع گیری علیه اسلام و قرآن دنباله رو ریکالدو است، اما رفتاری تهاجمی تر و تندتر از او دارد.
    کلید واژگان: قرآن, مارتین لوتر, ریکالدو دومنته کروچه}
    Seyyed Reza Moaddab, Ali Akbar Momeni *
    Martin Luther's following of Ricoldo in a Critical Approach to the Holy Qur'anMartin Luther's following of Ricoldo in a Critical Approach to the Holy Qur'anMartin Luther's following of Ricoldo in a Critical Approach to the Holy Qur'anMartin Luther's following of Ricoldo in a Critical Approach to the Holy Qur'anMartin Luther's following of Ricoldo in a Critical Approach to the Holy Qur'anMartin Luther's following of Ricoldo in a Critical Approach to the Holy Qur'anMartin Luther's following of Ricoldo in a Critical Approach to the Holy Qur'anMartin Luther's following of Ricoldo in a Critical Approach to the Holy Qur'anMartin Luther's following of Ricoldo in a Critical Approach to the Holy Qur'anMartin Luther's following of Ricoldo in a Critical Approach to the Holy Qur'an
    Keywords: Qoran, Martin Luther, Ricoldo da Monte Croce}
  • بهروز حدادی
    رابطه دین و دولت در همه سنت های دینی موضوعی مهم است. این موضوع در آیین پروتستان و از جمله در تفکر مارتین لوتر اهمیت خاصی دارد. لوتر در نظریه «دو پادشاهی» خود مشروعیتی دینی برای دولت و قدرت سیاسی قائل بود و این موضوع را چنان تقریر می کند که نوعی تقدم و تفوق قدرت عرفی از آن استفاده می شود که حتی پیامدهای عملی ناخوشایندی برای خود لوتر به همراه داشت و سرانجام وی را ناگزیر کرد که با پذیرش اصل مشروعیت دینی حوزه عرفی، برای دایره نفوذ آن، محدوده ای مشخص کند که همان امور این جهانی و دنیوی است و آن را از دست اندازی به قلمروی قدرت دینی بازدارد، ولی گذشت زمان و حوادث نشان داد که سخن و نظریه اولیه وی، چندان به مذاق اهل قدرت خوش آمد که به اصلاحیه ها و تغییر نگرش های بعدی وی چندان توجهی نشد، نمونه آن دست اندازی نازی های آلمان به قلمروی اقتدار کلیسای آلمان بود که با واکنش اقلیتی از الاهیدانان، مانند کارل بارت و بونهوفر در قالب اعلامیه بارمن، مواجه شد.
    کلید واژگان: دین و دولت, اصلاحات پروتستانی, مارتین لوتر}
    B. Haddadi
    The relationship between church and state in all religious traditions is an important issue. This is of particularly importance in Protestantism and Martin Luther's thoughts. Luther's doctrine of "two kingdoms" gave religious legitimacy to the government and political power which implied a kind of primacy of the secular power and had some unpleasant practical consequences for Luther himself as much as finally forced him to limit the principle of religious legitimacy of state to secular realm and prevent it from encroaching into the realm of religious authority. However his early teachings were so much appealing to the governments that his subsequent amendment was neglected by them. For example one can claim that the Nazi's trespassing on German Church was a consequence of Luther's early teachings.
    Keywords: Martin Luther, church, state, secular, religious authority}
  • محمدرضا اسدی*، محمد جعفری
    دیربازی است که مسیحیت شاهد بحث رابطه ایمان و عقلانیت و تبیین مرزهای میان این دو است؛ بحث مهمی که با باور دینی و مذهبی افراد سروکار دارد و اختلافات فراوانی در میان اندیشمندان بزرگ مسیحی به وجود آورده است. ازآنجاکه توماس آکوئیناس، یکی از بزرگ ترین الهی دانان کلیسای کاتولیک و مارتین لوتر، یکی از تاثیرگذارترین شخصیت های کلیسای پروتستان بوده و این دو فرقه تحت تاثیر فراوان اندیشه های آنان است، مقایسه اندیشه آنان در این مسئله می تواند بسیار حائز اهمیت باشد. این مقاله با رویکرد تحلیلی و بررسی اسنادی، درصدد واکاوی تطبیقی بحث ایمان و عقلانیت از دیدگاه این دو چهره شناخته شده مسیحی است. بی تردید فهم رویکرد آنان، برای شناخت دقیق تر این کلیساهای بزرگ و مهم مسیحی راه گشا خواهد بود. یافته های این مقاله، حاکی از این است که آکوئیناس یک عقل گرای غیرافراطی و لوتر یک ایمان گرای غیرافراطی است و به رغم پذیرش اجمالی دو عنصر ایمان و عقلانیت از جانب هر دو، اختلافاتی جدی در مبانی فکری آنان وجود دارد.
    کلید واژگان: ایمان و عقل, عقل و دین, مارتین لوتر, پروتستان, ایمان گرایی, عقل گرایی, آکوئیناس}
    Mohammad Reza Asadi *, Mohammad Jafari
    The question of the relationship between faith and rationality and marking the boundaries between them has long been the subject of inquiry in Christianity; an important subject which is concerned with individual's religious beliefs and which has been a matter of serious dispute among great Christian scholars. Since Thomas Aquinas is among the greatest theologians of Catholic Church and Martin Luther is one of the most effective figures of the Protestant Church, and because they have exerted great influence on the thoughts of the followers of these two schools, it is necessary to make a comparison between the thoughts of each of them on this issue. Using an analytical approach and citing documentary proofs, this paper seeks to make a comparative study of the question of faith and rationality according to the views of each of these two distinguished Christian figures. Undoubtedly, understanding their approaches can contribute enormously to forming a very accurate picture of these eminent and important Christian Churches. The findings of this paper suggest that Aquinas is a non-extremist rationalist and Luther is a non-extremist fideist. Although in general they accept the two elements of faith and rationality, they have serious differences over the intellectual principles.
    Keywords: faith, intellect, intellect, religion, Martin Luther, Protestant, fideism, rationalism, Aquinas}
  • مهدی قاسمی*، قربان علمی
    با ظهور اومانیسم و نهضت اصلاح دینی، آگاهی جدیدی درباره فردیت انسان به وجود آمد و نحوه ارتباط انسان با خدا و آمرزیدگی، کانون توجه الهیات لوتر قرار گرفت. لوتر با درک اوضاع جدید، پارادایمی نو در باب انسان، آزادی اراده، و نوع رابطه او با خدا و ایمان وضع کرد. پیش تر خدا در تلقی کلیسای قرون وسطایی، موجودی دور از دسترس بشر و هستی بود، اما وی با رد واسطگی کلیسا در همه شئون، به خدایی در دسترس انسان اشاره کرد که مجال گفت وگوی مستقیم دارد. تحول مفهومی لوتر در باب آمرزیدگی بر این اصل مبتنی بود که خداوند، انسان را گویی آمرزیده است و جایگاه آمرزیدگی خدا در خارج از وجود شخص گناهکار قرار دارد. بنابراین، آمرزیدگی، اکتسابی و نه اعطایی است. این پارادایم جدید، مخالف دیدگاه رایج آگوستینی در قرون وسطا مبنی بر جایگاه عدالت در درون انسان بود که راه ورود کلیسا برای هدایت انسان را باز می کرد. اما جوهره پارادایم لوتر در باب انسان ، آزادی او در برابر انسان اسیر کلیسا و شریعت بود. لذا بندگی آزادمنشانه انسان فقط در سایه اراده ای آزاد میسور است.
    کلید واژگان: انسان شناسی دینی, پارادایم دینی, مارتین لوتر, فیض, آمرزیدگی, انسان شناسی}
    Mahdi Ghasemi, * Qorban Elmi
    The emergence of humanism and reform movement which gave rise to a new perception of individualism of man and the kind of man's relationship with God and forgiveness is the focal point of Luther's theology. Considering the new circumstances, Luther offered a new paradigm about man, freedom of will, and the kind of man's relationship with God and faith. From early, the medieval church used to consider God as a being to whom man has no access. Rejecting the intermediary role of the church, Luther declares that it is possible for man to have access to God and he is allowed to have direct conversation with Him. The conceptual modification that Luther made to the concept of forgiveness is based on the principle that God has apparently forgiven man and God's forgiveness lies in outside the sinner's existence. Therefore, forgiveness is something acquired, not granted. This new paradigm opposes the common Augustinian view which was prevailing in the Middle Ages and which considers forgiveness lies within man; a view that the church adopted and used it for the guidance of man. However, the essence of Luther’s paradigm about man giving man the freedom of which the church and religious law deprived him; therefore, man cannot worship God freely when he has only free will.
    Keywords: religious anthropology, religious paradigm, Martin Luther, grace, forgiveness, anthropology}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال