به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "متعلق خمس" در نشریات گروه "علوم انسانی"

جستجوی متعلق خمس در مقالات مجلات علمی
  • محمد عشائری منفرد*
    خمس یکی از احکام قطعی اسلام است که از آیه «واعلموا انما غنمتم من شیء فان لله خمسه و للرسول...: بدانید آنچه به دست می آورید، خمسش برای خداوند، رسول و... است» (انفال: 41) قابل برداشت بوده و چون بر اساس برخی دیدگاه های فقهی، از منابع مالی دولت اسلامی قلمداد می شود، ازنظر حقوق مالیه عمومی نیز اهمیت می یابد. در فقه امامیه خمس شامل همه ارباح مکاسب می شود، ولی در فقه اهل تسنن چنین عمومیتی نیست. اندیشمندان اهل تسنن غالبا پذیرفته اند کلمه «غنمتم» شمول معنایی گسترده ای دارد، ولی این شمول را با ادله ای مانند اجماع تخصیص زده اند، اما برخی فقیهان امامیه این کلمه را ازنظر لغوی به غنایم جنگی محدود کرده اند و سپس به وسیله روایات، حکم آن را به ارباح دیگر تعمیم داده اند! چنین رویکرد دوگانه ای به مفاد آیه، این مسئله را پدید می آورد که دیدگاه های فقهی امامیه درباره آیه مذکور چگونه شکل گرفته و چه عاملی سبب بروز خطای لغوی برای این دسته از اندیشمندان امامیه شده است.مقاله پیش رو با مطالعه ای میان رشته ای با روش های فقهی، تفسیری و ادبی به بررسی این فرضیه می پردازد که مهم ترین عامل اختلافات، خلط مفهومی میان وزن فعیل (غنیم) و وزن فعیله (غنیمه) بوده است.
    کلید واژگان: خمس, غنمتم, غنیمت, فعیل, فعیله, متعلق خمس
    Mohammad &#, Ashayeri Monfared *
    Khums is one of undoubted rules of Islam, which can be deduced from the verse "Know that whatever property you may gain, one fifth belongs to God and the Messenger ..." (Anfal: 41) and because according to some jurisprudential views it is considered as the financial resources of the Islamic government, it is also important in terms of public finance law. In Imamiyyah jurisprudence, khums includes all incomes, but in Sunni jurisprudence, there is no such generality. The majority of Sunni scholars have accepted that the word "ghanimtum" has a wide meaning, but have limited this inclusion with arguments such as consensus (ijma'). However, some Imamiyyah jurists at first have limited this word to war booty and then extended its ruling to other incomes based on Islamic narrations! Such a contradictory approach to the interpretation of this verse raises the question of how the Imamiyyah jurisprudential views on the verse were formed and what caused the lexical error for this group of Imamiyyah jurists. This article examines this hypothesis that the most important reason of this disagreement is mistake between the meaning of the Fa'il form (ghanim) and the Fa'ila form (ghanimat). This research is an interdisciplinary study with jurisprudential, interpretive and syntactic methods.
    Keywords: Khums, Ganimtum, booty, Fa'il, Fa'ila, Khums Cases
  • محمد رضا کیخا، محمدعلی قادری*

    خمس ارباح مکاسب، به اجماع فقها پس از کسر مخارج عرفی فرد و عائله واجب النفقه، محاسبه می شود؛ از این رو تعیین مبدا و پایان زمانی جهت محاسبه مئونه ضروری است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که اولا: در هیچ موضعی از روایات، تصریح به تعیین سال خمسی نشده است و روایت علی بن مهزیار مورد استناد هم منطبق بر شرایط استثنایی آن دوره، از معصوم صادر شده و در این مسئله قابل استناد نیست. حجیت اجماع منقول نیز با توجه به مخالفت برخی از فقها و مدرکی بودن و تنافی با روایت امام صادق (ع) مردود است. از سویی مبدا این واجب موسع، نه شروع به کسب است و  و نه سپری شدن یک سال از شروع به کسب یا ظهور ربح، بلکه تنها معیار وجوب خمس، ظهور ربح و مازاد بر مئونه بودن است. تفصیل بین مشاغل با درآمدهای تدریجی و دفعی، نیز بی مبنا است.

    کلید واژگان: خمس, سال خمسی, متعلق خمس, مئونه
    Mohammadali Ghaderi*

    According to the Islamic  jurists' Idjma, Khums of profits of income must be calculated after deduction of customary expenses of the duty-bound and those family members  entitled to receive maintenance; hence the need to determine the beginning and end of a period to calculate expenses. The results of this research are as follows: first. Determination of Khumsi year has not been expressed in any parts of the narrations and the Ali ibn Mahzyar's narration which is resorted to has been issued by the Infallible under the exceptional circumstances of the particular time and recourse may not be had thereto in this regard.  The authority of narrated Idjma is also refused given the opposition of some Islamic jurists and the fact that its source is known and due to its contradiction with Imam Sadegh’s narration. In addition, the beginning of this expanded duty is not either the start of the business or lapse of one year from the start of the business or the rise of profit, but the only criteria for duty to pay Khums is the rise of profit and it being surplus to expenses. Distinction between businesses with immediate or gradual incomes is meaningless too.

    Keywords: khums, khumsi year, khums subject, expense
  • داود حسن پور
    یکی از واجبات اقتصادی در دین مبین اسلام، خمس می باشد که خداوند برای اکرام و احترام شان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و ذریه او در عوض زکات قرار داده است و یکی از ضروریات مورد توافق مکتب اهل بیت و مکتب عامه می باشد. اختلاف فقهای این دو مکتب تنها در دو مورد است که اول در متعلق خمس که فقهای عامه به غنایم جنگی و رکاز یعنی جواهرآلات و معادن (بنا بر اختلافی که در بین آنها هست) قائل می باشند به خلاف فقهای امامیه که متعلق خمس را در هفت مورد می دانند و دیگر در مصرف خمس که فقهای امامیه آن را برای امام معصوم علیه السلام و فقرای بنی هاشم می دانند ولی در بین فقهای عامه اقوال مختلفی در این باره وجود دارد.
    یکی از متعلقات خمس در دیدگاه امامیه منفعت است که مورد اتفاق همه فقی هان امامیه قرار دارد. اما معنای منفعت در آراء فقی هان مورد اختلاف می باشد، که آیا فقط شامل منفعت کسب است یا مطلق فائده؟ به طوری که بعضی فقی هان ادعا کرده اند که تنها، منفعت کسب و تجارت و زراعت متعلق خمس است و بعضی از بزرگان مطلق منفعت یعنی اعم از هبه و عطیه و صداق و ارث را متعلق خمس می دانند. از متاخرین، مرحوم بروجردی و مرحوم امام خمینی و مرحوم فاضل لنکرانی، منفعت را فقط منفعت کسب می دانند ولی در مقابل بزرگانی چون مرحوم خوئی و مرحوم تبریزی و محقق سیستانی، متعلق خمس را فقط منفعت کسب نمی دانند بلکه اعم از کسب، یعنی هدیه و مطلق منفعت را متعلق خمس می دانند.
    با توجه به اینکه در این مسئله شهرت و اجماعی وجود ندارد، در این مقاله، ادله هر دو گروه را مورد توجه و بررسی قرار داده و به این نتیجه رسیدیم که با توجه به اطلاق آیه شریفه 41 سوره انفال، و روایات معتبره، متعلق خمس، مطلق فائده، اعم از ارباح مکاسب و هبه و سایر فوائد به غیر از آنچه دلیل خاص آن را استثناء کرده است، می باشد.
    کلید واژگان: ارباح مکاسب, مطلق فائده, غنیمت, متعلق خمس, هبه
    Davood Hassanpour
    One of the financial obligatory practices in Islam is khoms which has been established by God instead of zakat to honor the Prophet and his descendants’ dignity and it is one of the necessities with which both Shi’ites and Sunnites agree. The jurisprudents of these two religious schools disagree on only two issues. One of them concerns what is chargeable to khoms. Sunni jurists believe that the booty, jewelry and mines are chargeable to khoms but Shi’ite jurists hold that seven items are chargeable to khoms. The second disagreement concerns where and for what khoms is to be used. Shi’ite jurisprudents believe that khoms belongs to the Infallible Imams and the poor people of Bani Hashem Family while Sunni jurists have different opinions on this issue.
    The Twelvers’ jurists unanimously believe that profit is one of the items chargeable to khoms. However, they are divided on the meaning of ‘profit’: whether it refers to the profit of business or the absolute profit? Some scholars have claimed that only benefit of business, commerce and farming is chargeable to khoms and some others believe the absolute profit, including heb-e (gift), atiyye (donation), sedaq (dowry) and inheritance, is chargeable to khoms. Among the later jurists, the late Brujerdi, Imam Khomeini and Fazel Lankarani believe ‘profit’ only refers to business profit while other jurists such as the late Khoee, Tabrizi, and Mohaqeq Sistani hold that the absolute profit, including gift, is chargeable to khoms.
    Since there is no consensus on this issue, the arguments of both groups have been evaluated in this study and it is concluded that considering the holy verse 42 in Anfal Surah and the sound narrations, absolute benefits ranging from arbah-e makasib, hebe-e and other benefits, except what has been excluded due to a special reason, are chargeable to khoms .
    Keywords: arbah-e makasib (any kind of business, farming, etc. that leads to profit), the absolute profit, what is chargeable to khoms, booty, heb-e (gift)
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال