به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « متون اسلامی » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • حسن سراج زاده*
    شکرگزاری از خداوند از فضایل فراموش شده در جامعه اسلامی است. در قرآن و روایات اسلامی بر انجام این فضلیت اخلاقی تاکید بسیار شده و آثار شگفت انگیز و معجزه آسایی برای آن ذکر نموده اند، همچنانکه از ناشکری به شدت نهی و سرزنش شده است. برای ترویج و گسترش این آموزه دینی و بهره مندی از آثار شگرف آن در زندگی لازم است تا راهکارهای آراسته شدن به آن بررسی شود. هدف از این پژوهش، ارایه راهکارهای تحصیل روحیه شکرگزاری از خداوند از دیدگاه متون اسلامی است. برای رسیدن به این هدف، به روش توصیفی تحلیلی، متون اسلامی به ویژه متون روایی، بررسی شد و شش راهکار کلی برای آن به دست آمد که بدین قرار است. نخست: توجه و یادآوری نعمت های ظاهری و مادی، دوم: توجه و یادآوری نعمت های پنهان و معنوی، سوم: مقایسه خود، با زیردستان در امور مادی، چهارم: مقایسه وارونه، پنجم: مقایسه با وضعیت بدتر، در امور ناخوشایند و ششم: مقایسه داشته ها و نداشته ها.
    کلید واژگان: سپاسگزاری, شکرگزاری, چگونگی شکرگزاری, راهکارهای شکرگزاری, متون اسلامی}
    Hassan Serajzadeh *
    Gratitude to God is one of the forgotten virtues in Islamic society. In the Qur'an and Islamic traditions much emphasis has been placed on performing this moral virtue and wonderful and miraculous works have been mentioned for it, just as ungratefulness has been strictly forbidden and blamed. In order to promote and expand this religious doctrine and benefit from its wonderful effects in life, it is necessary to examine the ways to be adorned with it. The purpose of this research is to provide solutions to obtain the spirit of gratitude to God from the perspective of Islamic texts. In order to achieve this goal, Islamic texts, especially narrative texts, were examined by a descriptive analytical method, and six general solutions were obtained, which are as follows. First: Attention and reminder of external and material blessings. Second: Attention and reminder of hidden and spiritual blessings. Third: comparing oneself with subordinates in material affairs, fourth: inverted comparison, fifth: comparing with a worse situation, in unpleasant matters, and sixth: comparing the haves and the have-nots.
    Keywords: Gratitude, Gratitude To God, How To Be Thankful, Ways To Be Thankful.Islamic Texts}
  • رحمت الله مرزوقی*، فرزانه دیمه کار

    پژوهش حاضر با هدف اعتباریابی مقیاس «حیات طیبه» مبتنی بر منابع اسلامی انجام شد. رویکرد پژوهش کمی و روش مورد استفاده توصیفی پیمایشی بود. اعضای هییت علمی و دانشجویان دکتری رشته الهیات، معارف و تعلیم و تربیت اسلامی و دبیران و آموزگاران آموزش و پرورش، جامعه آماری پژوهش را تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده، 317 نفر برای نمونه پژوهش انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده های پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته، براساس مطالعات نظری و پیشینه پژوهشی، استفاده گردید و روایی و پایایی پرسشنامه از طریق روش روایی محتوایی و آلفای کرونباخ تایید و به شیوه تحلیل عاملی تاییدی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج بخش کمی، مقیاس «حیات طیبه» به دست نمونه پژوهش تایید و نتایج تحلیل عاملی تاییدی معناداری تمامی مولفه های مقیاس و اعتبار آن را نشان داد.

    کلید واژگان: اعتباریابی, «حیات طیبه», متون اسلامی, مقیاس}
    Rahmatollah Marzooghi *, Farzane Deimehkar Haghighi

    The purpose of this research is to validate the conceptual scale of Hayat Tayyaba based on Islamic sources.  The research approach was quantitative and the method used was descriptive-survey.  The statistical population of the research consisted of all the faculty members of theology, education and Islamic education, doctoral students of theology and Islamic education, primary school and high school teachers of education department.  317 people were selected using simple random sampling method.  The instrument used was a researcher-made questionnaire based on theoretical studies and research background and with a Likert scale.  For its validity and reliability, content validity and Cronbach's alpha were used and analyzed by confirmatory factor analysis.  Based on the results of the quantitative part, the conceptual scale of Hayat Tayyaba was confirmed by the research sample, and the results of the confirmatory factor analysis showed the significance of all the components of the conceptual scale.

    Keywords: Validation, Hayyat Tayyaba, Islamic texts, Conceptual Model}
  • سید محمد افتخاری*، محمدرضا سالاری فر

    پژوهش حاضر با رویکردی روان شناختی و اسلامی، به دنبال تدوین روش های فرزندپروری برای والدین، به ویژه پدر، در ضمن راهبردها و راهکنش ها است. راهبرد، برنامه ای است که برای نیل به یک هدف بلند مدت طراحی می گردد و راهکنش، روش های عملیاتی است که برای دستیابی به هدف مورد استفاده قرار می گیرد. روش این تحقیق، تحلیل محتوای متون اسلامی و روان شناختی در زمینه فرزندپروی نوجوان است. بدین منظور، متون اسلامی و روان شناسی مربوط به نوجوانی و فرزندپروری در مقطع نوجوانی بررسی گردید. از گزاره های اسلامی، 58 کد و از پژوهش های روان شناختی 234 کد به دست آمد. داده ها با کمک نرم افزار اطلس تی تحلیل کیفی شد. بعد از دسته بندی کدهای اولیه، کدگذاری محوری و شبکه سازی با رویکرد اجتهادی−انضمامی انجام شد. یافته های تحقیق کشف سه راهبرد کلی و 28 راهکنش برای فرزندپروری است: راهبرد رابطه با نوجوان شامل لیاقت دهی، مسالمت جویی، محبوبیت، مجاورت، بصیرت، شناخت و شوخ طبعی، راهبرد آموزش شامل توجه دهی به سلامت و پذیرش هیجان خواهی، مسیولیت دهی، هدایت فکری، هدایت جنسی، پرورش عقلانیت، محدودیت، مشارکت، تقویت مهارت ها، مهارت شغلی، نظارت، نصیحت گری، موفقیت، تمرین تصمیم گیری، و راهبرد خودمدیریتی والدین شامل صلابت، استعانت از خداوند، هماهنگی تربیتی، مشاوره جویی، رسیدگی به خود، عاملیت به اصول خویش، رضایت زناشویی است.

    کلید واژگان: فرزندپروری, راهبرد, راهکنش, نوجوان, متون اسلامی}
    Seid Mohammad Eftekhari *, MohammadReza Salarifar

    Parenting is one of the key responsibilities of parents in all societies. This task becomes difficult during adolescence because the adolescent undergoes many physical, cognitive and emotional changes in the most critical stages of development. Therefore, parents need to learn special educational methods of this course. This study, with a psychological and Islamic approach, seeks to develop parenting methods for parents, especially fathers, along with strategies and tactics. Strategy is a plan that is designed to achieve a long-term goal, and tactic is the operational methods used to achieve the goal. The method of this research is the analysis of the content of Islamic and psychological texts in the field of adolescent parenting. For this purpose, Islamic texts and psychology related to adolescence and parenting in adolescence were reviewed. 58 basic codes were obtained from Islamic propositions and 234 codes were obtained from psychological research. Data were qualitatively analyzed using Atlas T software. After classifying the initial codes, axial coding and networking were performed with an ijtihad-concrete approach. The research findings include three general strategies and 28 strategies for parenting: adolescent relationship strategy including merit, peace-seeking, popularity, proximity, insight, cognition and humor, education strategy including attention to health and acceptance of excitement, responsibility, intellectual guidance, sexual guidance Fostering Rationality, Limitations, Participation, Skills Development, Job Skills, Supervision, Counseling, Success, Practice Decision-Making, and Parental Self-Management Strategy Is.

    Keywords: parenting, adolescence, strategy, tactic, Islamic texts}
  • محمد ثناگویی زاده*

    شخصیت اخلاقی یکی از سازه‌های مهم و تاثیرگذار در شکل‌گیری شخصیت از نظر اسلام است. هرچند در روان‌شناسی، مقوله اخلاق از منظر رشد یا قضاوت اخلاقی بررسی شده، ولی به موضوع شخصیت اخلاقی کمتر پرداخته شده است. پژوهش حاضر، ضمن مقایسه شخصیت اخلاقی از نظر اسلام و روان‌شناسی، به کشف سازه‌های شخصیت اخلاقی در متون اسلامی پرداخته است. روش پژوهش، کیفی و از نوع تحلیل مضامین است که مضامین پایه، سازمان‌دهنده و فراگیر با جستجوی ویژگی‌های اخلاقی انسان در آیات و روایات مرتبط از متون اسلامی کشف شد. یافته‌های پژوهش نشان داد مضمون فراگیر شخصیت اخلاقی شامل چهار مضمون سازمان‌دهنده یقین، صبر، عدل و جهاد است که هریک از این مضامین سازمان‌دهنده شامل چهار مضمون پایه می‌باشد؛ مضمون یقین شامل حقیقت‌پذیری، توکل، تفویض‌پذیری و تقدیرپذیری است. مضمون صبر شامل حوصله‌ورزی، زهد، احتیاط و دقت و مراقبت است. مضمون عدل شامل انصاف، میانه‌روی، صداقت و وفاداری است و مضمون جهاد شامل مقابله با شهوات، مهار خشم، شهامت و تلاش در مسیر الهی است. نتایج پژوهش حاضر می‌تواند برای ساخت پرسش‌نامه شخصیت اخلاقی و سنجش آن و ارایه برنامه برای ارتقای صفات اخلاقی در شخصیت انسان موثر باشد.

    کلید واژگان: سازه ها, شخصیت اخلاقی, متون اسلامی, پژوهش کیفی}
    Mohammad Sanagoie Zadeh

    Moral personality is one of the important and influential structures in the formation of personality according to Islam. Although ethics has been discussed in psychology from the perspective of growth or moral judgment, less attention has been paid to moral personality. The present study, while comparing moral personality from the perspectives of Islam and psychology, has explored the structures of moral personality in Islamic texts. The method of qualitative research with the analysis of themes was used. By searching for human moral characteristics in related verses and hadiths, basic, organizing, and comprehensive themes were discovered from Islamic texts. Findings showed that the comprehensive theme of moral personality includes four organizing themes of certainty, patience, justice, and jihad, and each of these organizing themes includes four basic themes. The theme of certainty includes accepting reality, trust, surrender, and submission. The theme of patience includes forbearance, asceticism, caution, accuracy, and care. The theme of justice includes impartiality, moderation, honesty, and loyalty, and the theme of jihad includes confronting lusts, controlling anger, courage, and striving in the divine path. The results of the present study can be effective for constructing a moral personality questionnaire and measuring it and providing a program to promote moral qualities in human personality.

    Keywords: Structures, Ethic Personality, Islamic Texts, Qualitative Research}
  • اسحق شیرین کام*، عفت عباسی
    مطالعه حاضر به بررسی میزان توجه به سبک زندگی مثبت اندیشی در متون اسلامی و قرآن بوده است. مثبت اندیشی شکلی از فکر کردن است که بر حسب عادت در پی بدست آوردن بهترین نتیجه از بدترین شرایط می باشد روش استفاده شده، توصیفی- تحلیلی بوده، و بر پایه مطالعات کتابخانه ای و به روش اسنادی است که با استفاده از فیش برداری از کتب و مقاله های معتبر و با جست وجو در نرم افزارها انجام گرفته است. مهم ترین دستاورد این پژوهش، آشنایی با نگرش مثبت و تاثیر آن، به عنوان یکی از عوامل بسیار مهم در زندگی دینی خواهد بود. این امر با داشتن گمان نیک به خداوند و مردم امکانپذیر بوده و این رویکرد سبب افزایش ظرفیت وجودی، روحیه شکرگزاری و نشاط خواهد شد. همچنین نتایج حاصل از مطالعه نشان دادکه افکار و نگرش مثبت باعث افزایش سطح دفاعی بدن می شود و بدن را قوی تر می کند. همچنین مثبت اندیشی بهترین راه مبارزه با استرس است.
    کلید واژگان: متون اسلامی, مثبت اندیشی, تحلیل محتوا, سبک زندگی, قرآن}
    Ashaq Shirin Kam *, Effat Abbasi
    The present study was conducted to examine the level of attention to the positive thinking lifestyle in Islamic texts and the Qur'an. Positive thinking is a form of thinking that, as a matter of habit, seeks to obtain the best results from the worst situations. The method used is descriptive-analytical, and it is based on library studies and documentary method, which has been done by taking notes from valid books and articles and by searching in software. The most important achievement of this research is familiarity with the positive attitude and its effect, as one of the most important factors in religious life. This is possible by having a good faith in God and the people, and this approach will increase the existential capacity, the spirit of gratitude and cheerfulness. The results of the study also showed that positive thoughts and attitudes increase the body's defense level and make the body stronger. Also, positive thinking is the best way to fight stress.
    Keywords: Islamic texts, positive thinking, Content Analysis, lifestyle, Quran}
  • علی اعراب*، بهمن فیروزمندی شیره جین، پرستو مسجدی خاک، آرمان شیشه گر، علی محمد هادیان
    ساخت لعاب یا مینا از فنونی است که به واسطه ارتباط آن با صبغ یا رنگ نشانی می تواند به عنوان بخشی از کیمیای دوره اسلامی مطرح شود. لعاب قلیایی یکی از انواع لعاب است که در ایران پیشینه ای طولانی داشته و ساخت آن به وسیله شخار طبق متون دوره اسلامی انجام می شده است. شخار، خاکستر گیاهان بوده و به سبب میزان بالای قلیا (سدیم و پتاسیم) به عنوان دگرگون ساز در ساخت لعاب یا مینا عمل می کرده است. در این پژوهش سعی شد تا بر اساس متون مربوط به ساخت لعاب در دوره اسلامی لعاب های قلیایی مجددا ساخته شوند. نتایج حاصل از بازسازی دستورالعمل های موجود در متون دوره اسلامی نشان داد که آن دستورالعمل ها برای ساخت لعاب کاملا عملی هستند. اما دو نوع گیاهی که در متون برای ساخت لعاب آمده اند گیاهان شورا و اشنان هستند. در اینجا سعی شد تا با آنالیزهای XRD و ICP-MS به بررسی دقیق تر خواص گیاهان فوق در لعاب پرداخته شود. چنین آنالیزهایی می توانند به یاری مطالعات تاریخ علم و فناوری آمده تا فناوری گذشته نه تنها بازسازی بلکه باززنده سازی و راستی آزمایی علمی شود. همچنین چنین آنالیزهایی می توانند به بازخوانی یافته های باستانی کمک کرده و یک رکن جدید در مطالعات تاریخ علم برای پژوهشگران روشن سازند و آن رکن مواد باستانی هستند که خود می توانند مانند یک متن به یاری پژوهشگران تاریخ علم بشتابند.
    کلید واژگان: قلیا, لعاب, متون اسلامی, مینا}
    Ali Aarab *, Bahman Firouz Mandi Shireh Jin, Parastoo Masjedi Khak, Arman Shishegar, Ali Mohammad Hadian
    Glaze is one of the artefacts which we can find its producing process in Persian manuscripts. During this study due to the Persian manuscripts, it could be possible for us to understand the adapting of modern glaze producing and its traditional method. Because it seems that there is an adapting between traditional and modern glaze production in Iran, but how we can understand this adapting? We must pay attention, that one of the documents which could be useful for studying the glaze productions are manuscripts. In addition to manuscripts, the glaze samples which have been reminded from the past, are another document for analyzing the traditional glaze production. So during this study we are going to reconstruct the process of ancient Persian glazes which mentioned in manuscripts. It seems that some of the manuscripts are a copy of another one, and surviving the transposition of the manuscripts is necessary during this study. So we will survey some manuscripts during this study. But it seems that the most of manuscripts which are dated after Safavid period are a copy of older manuscripts. For example, we can suggest some manuscripts which the process of glazes production in these manuscripts are the same. So we must analyze the manuscripts and it seems that one of them Is the original treatise which other manuscripts use its formulas.
    Keywords: Mina, Islamic manuscripts, Alkaline glazes, Lead glazes, Fluxes}
  • داریوش اکبرزاده*

    در بیتی از کوش نامه حکیم ایرانشان ابی الخیر، در حالی که شاه چین منتظر نیروی کمکی است تا به آبتین، شاهزاده ایرانی، حمله ور شود، آن نیروی کمکی بناگهان از «کابل» از راه می رسد. استاد والامقام، جلال متینی، در زیرنویس این بیت، بکارگیری کلمه «کابل» را در اصل نسخه به «یقین»، اشتباه دانسته است. در این مقاله تلاش شده است تا درستی این بیت بیاری شواهد تاریخی به اثبات برسد. با وجود این، فروپاشی شاهنشاهی ساسانی، رخدادی بزرگ در پیوندهای دو سویه ایران و شرق دور بود. در این موضوع، نخست گریز یزدگرد از مسیر سیستان به آسیای میانه و نیت به رفتن به چین و دودیگر پناهندگی دودمان شاهی به چین، دو رخداد اثرگذار بر ادب پارسی و اساطیر زرتشتی بوده است. به باور نگارنده، ایستایی یزدگرد در سیستان و نیز فرزندش، پیروز، در زرنگ، و نبرد با تازیان، از یک سو و پشتی های امپراتورهای دودمان تانگ از سویی دیگر، بهانه درهم تنیدگی این دو کران جغرافیایی بوده است؛ این درهم تنیدگی ناشی از دو رخداد سیاسی-نظامی، تاثیری مهم بر ادب فارسی و نیز برخی اساطیر کلیدی زرتشتی گذاشته است.

    کلید واژگان: کوش نامه, ساسانی, پیروز, چین, متون اسلامی}
    Daryoosh Akbarzadeh *
    Introduction

    Kuš-nāma (501-04/1108-11) is one of the most important books dealing with Iran-China and Silla historical relations. A unique manuscript of the work (by M. Abullah-al-Qari) is found in a collection held in the British Library (OR 2780). The manuscript is dated Ṣafar 800/October 1397 (Matini, 1997, p. 47). This manuscript of the Kush-nama is composed of 10,129 lines. It contains a number of gaps and a relatively large number of errors, which escaped the notice of the scribe. The text narrates “a community of Iranians who escaped to China due to the Arab invasion; Iranians received maltreatment and hostility of Chinese Emperor in a specific period of time. So, Abtin, commander of the community, wrote a letter to Taehur, Silla’s king, and asked for asylum. Taehur welcomed Iranians. Irano-Sillians fought Chinese king jointly. Abtin married Franak, the daughter of Silla king and the friendship converted to a family transplant.  After a while, Abtin and Franak decided to return back to Iran to secure the country from the Arabs. Faridun, Zoroastrian mythical hero, was born in Iran (the fruit of this marriage) and finally saved the country. According to the text, Faridun contacted his Sillian grandfather through letters and also sent several armies to support Silla against Chinese troops.”  From a specific chapter (verses no. 6000), Silla lost color and disappeared from the text and other tales replaced it. As I (Akbarzadeh, 2014, p. 6) previously noted the coming back of Abtin from Silla to Iran can reflect only a historical wish against the Arabs; it means that wishing to return back as an expected savior (from China-Silla) was achieved mythically in Persian texts but it was never practiced historically. Lack of the information on destiny of those Iranian migrants to Silla was a reason that the tale was interrupted and the story rerouted by other tales. Furthermore, parts of the content can be seen in other Islamic texts (cf. Mojmal-al-Tawarikh, 2010, p. 27). However, the book has three different chapters; the first one focuses on an introduction and the second one on the tales of Hellenic kings like Alexander. The third one or the main chapter stresses on relations between Iran and Silla proper (Akbarzadeh, 2014, p. 2-4). While Master Matini referred to “Silla” as main topic of the text but he suggested the term “Ba/eSilla” of the text (for the term Ba/eSilla> Beh-Silla” see Akbarzadeh and Lee 2018, p. 55) as Japan in another work (1990: 160-177); this suggestion traced his introduction (Kush-nama) by recommendation Mr. Rajabzadeh (1997, p. 75). Also Rajabzadeh (2002, p.  65-71; 2002, p.  82) mistakenly supposed the term Ba/esilla as Japan where he missed Sasanian objects of Gyeongju National Museum, philology, art history and texts studies (Sino-Iranian) (also see Vossoughi 2014, p.  23-45). 

    Methodology 

    This study is based on comparative research by using mythology, text studies, historical records and archaeological evidences. In the study, I have tried to challenge Master Matini’s opinion about a verse (no. 1813) of Kush-nama where he explained the toponym of Kabul as mistake in the manuscript. For this issue, I frequently will refer to historical events of the fall of Sasanian Empire. Meanwhile, in this paper, I stress on the correctness of the verse and prove the text is very correct based on historical events.  

    Discussion

    However, a chapter of Kush-nama is dedicated to a military deployment by Chinese king to attack Abtin, Iranian prince, and his troops. In the verse no. 1813, the Chinese King and his troop arrived from (the way) of Kabul to siege and attack Iranians while the text has not cited the toponym Kabul in previous verses. Master Matini, the editor of the text, wrote (footnote no.2 of the page) that “the use of the toponym is incorrect (here) “surly.”  Master Matini explained the toponym as a mistake by the poet! The author believes that the verse is correct based on some events related to the collapse of Sasanian Empire where “southeast of Iran” was entangled with China. For this issue, we are facing with the two important events; the first one was Yazdgird III’s escape to Sistan then to the Central Asia with intention to apply asylum from Chinese king. Secondly, escape of Piruz (Yazdgird’s son) to China, supports of Chinese Emperors of Tang dynasty to him (and other his relatives) against the Arabs. Late Sasanian and Post-Sasanian texts frequently have referred to these two events. Obviously Gaozong, Tang Emperor, welcomed Piruz as the legitimate monarchy of Persia as well as supported him against the Arabs.  Piruz, his son Narse, his brother Bahram and a Sasanian prince by the name Khosrow (?) received Emperors’ supports against the Arabs (Compareti 2009, p.  online). It seems that supports of Chinese Tang Emperor (Gaozong) to Piruz, his stay in Zirang (southeast of Iran), battles over the Arabs, traffics of Sasanian princes between the southeast and China can be comprehensive in the verse. In this specific period southeast of Iran linked with China meaningfully. At this time, the southeast became the cradle of the conflicts with the Arabs, to defend the national identity and secure the country while China was mingled with these issues. Despite Persian sources, Chinese texts also referred to Zirang (Pulleyblank, 1991, p.  online). Most probably, a series of epic Persian texts (Post-Sasanian), where heroes played roles from Sistan to China, can be influenced by those events;  Garshasb in Garshasb-nama, Faridun Tales (Kush-nama and others) and Sam-nama can be cited in support of the claim. The author raises this question as to why heroes such as Faridun, Franak, Garshasb, Zahak and Sam played role in China? Obviously those heroes are related to Zoroastrian resurrection! Other chapters of KN testify the relationship between China and southeast of Iran where the Chinese king asked for help from Mukran king (verse no. 6228). Also I would like to raise this question “who is Firuz, the king of Zabulistan, in Masalik-al-Mamalik?” May I suggest a connection between this king and Piruz, the son of Yazdgird?

    Conclusion 

    The author believes that expeditions of Sasanian princes from China to the southeast (corridor) are reflected in Chinese king’s campaign in the verse. Also, the time of Hakim Iranshan, Zirang probably was not an important city for political and economic issues. Maybe Kabul overshadowed the toponym this time. Meanwhile, both cities were located in the southeast of Iran. In fact, the coming of a troop from the way which goes to Kabul, cannot be strange. Definitely, the economic situation of Kabul cannot be important for this issue when China and Silla entangled with sacred Zoroastrian elements! Furthermore, the author suggests that meaningful connections between mounts of Sistan and China according to Bundahishn can be influenced by those historical events. While BD knows well paths from Khorasan to China, the text has used two separate terms as “China” and “Chinestan” to describe the Far East. In the late Sasanian to Post-Sasanian texts there is a clear line between two terms which it has never studied (Akbarzadeh, 2020, p.  in print). However, using Persian “be” (toward) in the meaning of Persian “az” (from) frequently is seen in the Persian texts. In Old Persian period (i.e. Avestic text in the north and the Royal Inscriptions in the south) also dative-ablative was a normal function in grammatical structure (Abolghassemi, 1996, p.  287). Clearly the preposition of “be” does not mean “inside” (locative) in the verse.

    Keywords: Kush-nama, Sasanian, Silla, China, Yazdgird, Piruz}
  • مجتبی زروانی، فیروزه صادق زاده دربان*
    پس از فروپاشی پادشاهی ساسانی و فتح ایران به دست مسلمانان، مواجهه اعراب مسلمان با ایرانیانی که بر دین کهن زردشتی بودند، بیشتر شد و به دنبال آن، ارتباط میان آنها فزونی گرفت. یکی از پی آمدهای این روابط، هم در سطح سیاسی و اجتماعی و هم علمی و فرهنگی و حتی تا حدود بسیاری روابط میان عامه مردم، به مرور زمان، آشنایی هر دو طرف با فرهنگ دینی دیگری بود. در بسیاری از منابع دوره اسلامی گزارش هایی حاکی است که چگونه ارتباط و تماس میان دو گروه، چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم، سبب راه یافتن اطلاعات بسیاری درباره عقاید و باورهای دینی زردشتی به نوشته های مسلمانان شد. در این مقاله کوشیده ایم تا برخی از مهم ترین راه هایی که زمینه آشنایی مسلمانان با عقاید و باورها و آداب و رسوم دینی زردشتی را فراهم آورد، طبق اطلاعات موجود در منابع دوره اسلامی، بررسی کنیم.
    کلید واژگان: اسلام, ایران, زردشت, دین زردشتی, متون اسلامی}
    Mojtaba Zurvani, Firouzeh Sadeghzadeh Darban *
    After the fall of the Sassanid Empire and the conquest of Iran by Muslims; confrontations and communications between the Muslim Arabs and the Zoroastrian Iranians, who still believed in their ancient religion, notably increased. A significant consequence of this situation was a gradually mutual cultural familiarity; which had a vast political, social, cultural, and even scientific influence on the people's ordinary life. There is considerable information, in the Islamic sources, about how several Zoroastrian doctrines found their way into the Islamic texts, indirectly or even directly, as a result of the social relationship between Muslims and Zoroastrians.  In this paper, we survey, based on several Islamic sources, the principal modes of the first acquaintance of Muslims with Zoroastrian doctrine and practice.
    Keywords: Islam, Iran, Zoroastrianism, Islamic texts}
  • حسن محسنی، زهره سعادتمند*، نرگس کشتی آرای

    هدف از اجرای این پژوهش مدل مفهومی جذب هییت علمی دانشگاه فرهنگیان بر اساس مولفه های مستخرج از متون اسلامی بود. حوزه پژوهش حاضر کلیه متون اسلامی و به طور مشخص، قرآن کریم و نهج البلاغه با استفاده از رویکرد هدفمند بود. روش پژوهش از نوع تحلیل محتوا بود که ابتدا مولفه های معلمی بر اساس تحلیل متون اسلامی و به طور مشخص، قرآن کریم و نهج البلاغه استخراج شده و سپس مفاهیم با مقوله های جایگزین شده، هم دسته شده است و در ادامه بر اساس مفاهیم استخراج شده، مدل مفهومی جذب هییت علمی در دانشگاه فرهنگیان ارایه شد. در تجزیه و تحلیل داده ها از روش کدگذاری استفاده شد که در مجموع کدمفاهیم همدسته در 2 محور کلی الزامات شناختی و رفتاری و الزامات شخصیتی و اخلاقی دسته بندی شدند. یافته ها نشان داد که برونداد چارچوب ارایه مدل مفهومی بر اساس جذب هییت علمی در دانشگاه فرهنگیان می تواند با در نظر گرفتن ویژگی هایی چون؛ تهذیب نفس و تقوای الهی، صلاحیت و دانش علمی، سعه صدر، عطوفت و مهربانی، عدل و عدالت، عشق ورزیدن به معلمی، هدایت و راهنمایی، تواضع و فروتنی، آراستگی، عفو و گذشت، اهل عمل بودن و احترام به فراگیران چارچوبی نظام مند و در جهت تربیت معلمانی توانمند به خود بگیرد و نقطه آغازی برای تغییر و تحول در نظام آموزشی باشد.

    کلید واژگان: معلم, مولفه های معلمی, متون اسلامی, دانشگاه فرهنگیان}
    Hassan Mohseni, Zohreh Saadatmand *, Narges Keshtiaray

    The purpose of this study was a conceptual model of faculty recruitment of Farhangian University based on components extracted from Islamic texts. The scope of the present study was all Islamic texts and specifically, the Holy Quran and Nahj al-Balaghah using a purposeful approach. The research method was content analysis. First, the components of the teacher were extracted based on the analysis of Islamic texts, specifically the Holy Quran and Nahj al-Balaghah, and then the concepts were grouped with the alternative categories, and then based on the concepts extracted. , A conceptual model of faculty recruitment was presented at Farhangian University. In data analysis, coding method was used, which in total, categorical code concepts were classified into two general axes: cognitive and behavioral requirements and personality and moral requirements. The findings showed that the output of the conceptual model presentation framework based on faculty recruitment in Farhangian University can be considered by considering features such as; Self-purification and divine piety, competence and scientific knowledge, generosity, compassion and kindness, justice and fairness, loving a teacher, guidance and guidance, humility, beauty, forgiveness, practicality and respect for learners of the system framework Mand and in order to train capable teachers and be the starting point for change and transformation in the educational system.

  • حسن محسنی، زهره سعادتمند *، نرگس کشتی آرای

    هدف از اجرای این پژوهش مدل مفهومی جذب هییت علمی دانشگاه فرهنگیان بر اساس مولفه های مستخرج از متون اسلامی بود. حوزه پژوهش حاضر کلیه متون اسلامی و به طور مشخص، قرآن کریم و نهج البلاغه با استفاده از رویکرد هدفمند بود. روش پژوهش از نوع تحلیل محتوا بود که ابتدا مولفه های معلمی بر اساس تحلیل متون اسلامی و به طور مشخص، قرآن کریم و نهج البلاغه استخراج شده و سپس مفاهیم با مقوله های جایگزین شده، هم دسته شده است و در ادامه بر اساس مفاهیم استخراج شده، مدل مفهومی جذب هییت علمی در دانشگاه فرهنگیان ارایه شد. در تجزیه و تحلیل داده ها از روش کدگذاری استفاده شد که در مجموع کدمفاهیم همدسته در 2 محور کلی الزامات شناختی و رفتاری و الزامات شخصیتی و اخلاقی دسته بندی شدند. یافته ها نشان داد که برونداد چارچوب ارایه مدل مفهومی بر اساس جذب هییت علمی در دانشگاه فرهنگیان می تواند با در نظر گرفتن ویژگی هایی چون؛ تهذیب نفس و تقوای الهی، صلاحیت و دانش علمی، سعه صدر، عطوفت و مهربانی، عدل و عدالت، عشق ورزیدن به معلمی، هدایت و راهنمایی، تواضع و فروتنی، آراستگی، عفو و گذشت، اهل عمل بودن و احترام به فراگیران چارچوبی نظام مند و در جهت تربیت معلمانی توانمند به خود بگیرد و نقطه آغازی برای تغییر و تحول در نظام آموزشی باشد.

    کلید واژگان: معلم, مولفه های معلمی, متون اسلامی, دانشگاه فرهنگیان}
  • فرشید نادری، زهره تقی پور بیرگانی*

    چکیده بر پایه روایات متون اسلامی می توان آگاهی های پراکنده ای درباره تاریخ اشکانیان به دست آورد. گزارش های این منابع چنان پراکنده و اشاره وار هستند که به سختی می توان ردپایی از تاریخ واقعی اشکانیان را در آنها جست وجو کرد. یکی از نکات قابل توجه در این متون، تقابل نظامی اشکانیان با سلوکیان و رومیان است که گزارش های تاریخی دوره اسلامی به شکلی مبهم و گذرا به آن پرداخته اند. در این پژوهش پس از اشاره ای کوتاه به جایگاه تاریخ اشکانیان در متون اسلامی، کوشش خواهدشد آگاهی هایی که درباره جنگ های اشکانیان با سلوکیان و رومیان در این متون برجای مانده است، مورد بررسی قرارگیرد. مطالعه تطبیقی رویارویی های نظامی اشکانیان با سلوکیان و سپس رومیان از خلال گزارش های تاریخی دوره اسلامی با تاریخ واقعی این دوران و آنگاه بازسازی احتمالی این نبردها هدف این جستار است. بر اساس نتایج به دست آمده، می توان با احتیاط، سه نبرد گزارش شده در متون اسلامی را بازسازی و تاریخ گذاری کرد. واژگان کلیدی: اشکانیان، متون اسلامی، سلوکیان، رومیان، اشک، گودرز، بلاش.

    کلید واژگان: اشکانیان, متون اسلامی, سلوکیان, رومیان, اشک}
    Farshid Nadari, Zohreh Taghipour *
    Introduction

    Islamic texts have a more or less pessimistic view of the history and culture of Parthians. Based on these texts, one can obtain scattered insights about the Parthian history. One of the notable points in this text is the Parthian military confrontation with the Seleucids and the Romans. These insights include three main reports. The first report is about the military confrontation of Parthians with Romans during the Achaemenid Empire. The second battle involves the campaign of Gooderz Bin Ash for Palestine. The Blashe war with Romans is the last battle mentioned in the reports. This study attempts to reconstruct the exact details of these wars in the real history of the Parthian Empire.
     
     Methodology:

    In this study, we will reconstruct these battles through a comparative study of the Parthian battles with the Seleucids and then Romans in historical accounts of the Islamic period with real reports such as coins, archaeological sources and Greek and Roman sources. By refining and categorizing these reports and excluding duplicate reports, usually adapted from earlier sources, one can benefit from the capacity of Islamic sources to reconstruct Iran's political and military history in the Parthian era. This research is written in such an approach.
     Discussion:

    In some Islamic texts, the first Parthian confrontation with Romans occurred during the reign of Ash kingdom. Some of these texts describe Ashk as the eldest child who provided an army and went to the battle of Antiches and seized his kingdom (Tabari, 1974, 2/496; Balami, 2001, 499; Gardizi, 1985, 59-60; Balkhi , 1985, 59; Mostofi, 2008, 99). Isfahani Hamza mentions this war during the reign of Shapur ibn Ash Ash ibn Azar (Isfahani, 1968, 41-42). Various reports of Islamic sources have attributed the Parthian king's war against Antiches to the time of the Ash Kingdom, Shapur bin Ash , and Euphorshah. It seems that this war can be traced back to the actual Parthian history at the time of the first Ash (247 BC - 217 BC).At the time of Antiochus II's reign (246BC- 261BC ), Arsaces defeated Andragoras and gained dominion over Parth (Strootman, 2015b; Schippmann, 2012: 525-526). After Antiochus II, Seleucus II succeeded to the throne In 246 BC. With the onset of the Seleucus II campaign in the eastern regions, Arsaces retreated to the Apacak region (Strabo, 1928: 269; trootman, 2015b; Shipman, 2005: 28; Wolski, 2004: 81). In later battles with the second Seleucus, Arsaces achieved victory (Justin, 1994: 256). The Seleucid king was forced to return because of the unrest in Asia Minor. But before his retreat, he recognized the rule of Ash over Parthia and Hircania as the Sultans of the Seleucids (Strootman, 2015b; Fry, 2006: 293; Shipman, 2005: 28). It may be argued that the Ash-and-Antiochus war in Islamic history is a reflection of the battles between Ash I the founder of the Parthian kingdom and of Antiochus II and Seleucus and illustrates his efforts to drive the Seleucids out of the Iranian borders and establish the Parthian dynasty. In the history of the Islamic era, there have been reports of the attack on Palestine by Goderz bin Ash. In these reports, Guderz bin Ashq is the one who, when the Jews of the Israelites killed YahyaBenzaria (AS), destined that he would attack Yahya (AS) in revenge and kill the Jews (Tabari, 1352: 2/496; Isfahani, 1346: 42; Thalabi, 1372: 226; Gardizi, 1363: 60-61; Balkhi, 1363: 18; Mostofi, 1383: 101). In a solid account of the kingdom of Godezerz, his attack on Palestine heralds the beginning of Goderzez's reign and speaks in detail of the king's glory and highness. (Thaleb, 1372: 226). In national and epic narratives we find the name of Goderz. In these narratives, Goodarz, the son of Kashvad, is considered one of the greatest Iranian heroes. (Yarshater, 1392: 569; Safa, 1333: 574). Gooderz's name in national stories can be a reflection of Gooderz I the Parthian king. In spite of the similarity between the name of Goderz in the Islamic narrative with the Parthian king Goderz I, the insights in the Islamic texts lead us to the view that this Goderz should be regarded as the son of Ered II (37-37 BC). Labinius, the Roman commander, also accompanied him during the Pakistani invasion of Syria and Palestine. With the victory of Parthians in Syria, the way to Pakur came to the southern states of the Levant. Due to the turbulent conditions in Palestine, Pakor succeeded in conquering Jerusalem (Josphous, 1934: 126-127; Voleski, 2004: 156; Du Boaz, 1342: 92). It can be concluded that the Godarz raid on Palestine in the narratives of Islamic historians is a reflection of the Pakor army, the Parthian prince in the West Euphrates in 51 BC. Blash is the third Parthian king to be found in his scattered references to his war with the Romans in Islamic texts. Some Islamic historians make no mention of this war in the name of Blash. For example, in his report, Balami named the Ashq (Balami, 2001: 449-500), and Hamdollah Mostofi attributes it to the time of Nursi ibn Godarz ibn Balash (Mostofi, 1387: 102). According to historical reports of the Islamic period, Blush son of Khosro reported that the Romans had come to seek revenge on Antiochus and to avenge his blood on the Iranian war (Tabari, 1352: 2/497; Isfahani, 1346: 42-43). Blash asked for help from neighboring Malkovtiev. Each king provided the military and financial power to the extent of his ability. (Tabari, 1352: 2/497: Isfahani, 1346: 43-42; see also Nak; Balami, 1380: 500-449; Mostofi, 1387: 102). Concerning the Blash war and its reconciliation with the Parthian history, we may be able to cautiously date this war at the time of the fifth Blashe (191-208 AD). in the evidence provided by the Islamic texts about this war are references to the beginning of the war by the Romans. After the death of Blush IV (192/1923 - 191/1990), his son replaced him. Coinciding with the beginning of the reign of the fifth Blach, the Parthians were attacked by Septemus Soros in northern Mesopotamia. The fifth blast calls on the rulers of the provinces of Oserouen and Adiabon, whose lands were near the Roman borders, to oppose Roman siege and besiege Rome (Dio cassius, 1957: 217-218; Chaumont, 1988: 57 579; Voleski, 2004: 210; Shipman, 2005: 75). Eventually, however, the Roman troops, during their retreat, faced resistance from the city's defenders and withdrew. As the siege ended, the campaign ended. (Dio cassius, 1957: 221-222; Chaumont, 1988: 579; Voleski, 1383: 212; Shipman, 1383: 76; Duobey, 1342: 233.(
    Conclusion:

    In Islamic sources, we find only three cases of the Parthian-Roman wars. First is the Ashq war with Antiches. The victory of Ashq in this battle led to the establishment of the Parthian dynasty. Greek and Roman sources and recent research can partly trace the date of this war to the actual Parthian history at the time of the first Ashq (247 BC - 217 BC). Among these evidences are the first Ashq battles with the Seleucid kings and stories related to the beginning of the Parthian dynasty. Given the coincidence of the reign of Antiochus II (261 BC - 246 BC) and Seleucus II (246 BC - 225 BC), the Ashq's wars are more likely to date in this period. The reference to Antiochus in historical accounts of the Islamic period may be the same as Antiochus II of Seleucid king. The second battle is the Godarz onslaught on Palestine. Evidence from Islamic reports and its concordance with new research suggests that the attack of Godarz Bin Ash to Palestine by Prince Pakour's son Ard II (57 BC - 37 BC) could be countered by Jerusalem and the conquest of the land. The Blashe war with the Romans is the last battle mentioned in reports of the Islamic era. According to the reports of the Islamic writers about the war of Balash and its reconciliation with the history of the Parthians, this war can be dated with prudence at the time of the fifth Balash (208-201 AD). Comparing the evidence of Islamic texts with Greek and Roman sources and new research indicates that this war is a reflection of the onslaught of Emperor Septimius Soros on the lands of northern Mesopotamia during the fifth Blashe, when Islamic historians combined reports of this war with the events of the Sassanid era.

    Keywords: arsacids, Islamic texts, Seleucians, Romans, Arshak}
  • مهدی عباسی*
    شناسایی روان درمانی های متمایز، ازجمله کارهای محققان بوده است و همواره این سوال مطرح بوده که کدام درمان یا نظریه موثرتر است. در این راستا، این سوال که تغییر بالینی چگونه رخ می دهد پژوهش های بسیاری را به سوی کشف فرآیندهای اساسی تغییر و مراحل آن هدایت کرده است. با توجه به این که ادبیات متون اسلامی شامل گزاره هایی درباره تغییر روان شناختی است، پژوهش حاضر با هدف تدوین مدلی مفهومی برای فرآیندهای تغییر مثبت و مراحل آن بر اساس متون اسلامی انجام شده است. بدین منظور، مراحل و فرآیندهای تغییر مثبت از گزاره های توصیفی و تبیینی موجود در متون اسلامی (قرآن و حدیث) با روش تحلیل محتوا کیفی استخراج شد. روایی محتوای استخراج شده درباره فرآیندها و مراحل تغییر مثبت، با استفاده ازنظر کارشناسان خبره به شیوه زمینه یابی جمع آوری و تحلیل شد. نتایج نشان داد فرآیندهای تغییر مثبت شامل فعالیت های آشکار و پنهانی که افراد برای تغییر شناخت، عواطف و رفتار خود انجام می دهند در فرآیندهای 1) انگیزه سازی؛ 2) توانمندسازی عقلانی؛ 3) توفیق خواهی معنوی و 4) اقدام، عمل صحیح فرد را به سعادت و شادکامی رهنمون می شود.
    کلید واژگان: تغییر مثبت, شادکامی, فرآیندهای تغییر, مدل مفهومی, متون اسلامی}
    Mahdi Abbasi *
    Identifying distinctive psychotherapies has been one of the tasks of researchers, and this question has always been asked that which treatment or theory is more effective. In this regard, the question of how a clinical change occurs has led much research to discover the underlying processes of change and its stages. Due to the fact that the literature of Islamic texts includes statements about psychological change, the present study aims to develop a conceptual model for the processes of positive change and its stages based on Islamic texts. For this purpose, the stages and processes of positive change were extracted from the descriptive and explanatory propositions in Islamic texts (Quran and Hadith) by qualitative content analysis. The validity of the extracted content about the processes and stages of positive change was collected and analyzed using the opinion of experts in the field. The results showed that positive change processes include overt and covert activities that individuals perform to change their cognition, emotions, and behavior in 1) motivational processes; 2) rational empowerment; 3) the pursuit of spiritual success and 4) the action; the right action leads the person to happiness and joy.
    Keywords: Positive change, happiness, change processes, conceptual model, Islamic texts}
  • مسعود نورعلیزاده میانجی*

    برای دستیابی به پیشرفت علمی در علوم انسانی اسلامی، ازجمله روان شناسی اسلامی، نیاز به بنیان نهادن و توسعه روش های پژوهش در این حوزه است. با طراحی روش های ساخت یافته و نظام مند، با اتکا به شیوه های اجتهادی و فهم متون اسلامی و حاکم کردن نگرش سیستمی و ساختاری می توان در تحلیل مسایل پیچیده انسانی و کشف واقعیت های روان شناختی بسیار موثر عمل کرد و زمینه نظریه پردازی را با توجه به منابع وحیانی اسلامی فراهم کرد. این امر نیازمند گام برداشتن در حوزه پژوهش های پیشرفته مدل یابی و تبیین سازوکار روابط میان سازه ها در یک شبکه منسجم سازواره ای است.
    برای انجام این پژوهش که از نوع «بنیادی» و «توسعه ای» است و به لحاظ راهبردی از نوع «توصیفی تحلیلی» است، به مقتضای هر مرحله از گردآوری و پردازش اطلاعات از «روش اسنادی» و «روش تحلیل محتوای کیفی» بهره گرفته شد. برای رسیدن به اهداف این پژوهش، با بهره مندی از روش ها و تکنیک های برون دینی (مانند روش های معناشناختی و چندمتغیری)، کوشیدیم مبتنی بر مبانی روش شناختی پارادایمی و براساس پارادایم اجتهادی و بهره مندی از روش های درون دینی و با به کارگیری تمام ظرفیت های روش های اجتهادی، اعم از اصول فقه و استنباط و روش های فهم متن (تفسیری و حدیثی)، برای فهم گزاره های اسلامی به طراحی روش مدل یابی مفاهیم و سازه های روان شناختی از آن ها بپردازیم.
    در نتیجه این پژوهش، به «روش مدل یابی اسلامی روان شناختی» که دارای فرایند نظام مند متشکل از مراحل چهارگانه مفهوم پردازی، صورت بندی، اعتبارسنجی و تبیین و تفسیر مدل است دست یافتیم که خود دربردارنده شش گام مسئله شناسی و فرضیه پردازی، فهم پژوهی و استخراج مفاهیم از متون اسلامی، بسط مفهومی مدل، طراحی و ساخت مدل مفهومی، اعتباریابی و تبیین و تفسیر نتایج مدل یابی است. اجرای موفق این روش در یک نمونه و در عالی ترین سطح مدل یابی پیچیده، یعنی از نوع «مدل میانجی تعدیل شده»، نشانگر کارایی آن بود. از دستاوردهای دیگر این پژوهش تنقیح و بهبود «روش فهم روان شناختی متون اسلامی» و کاربست متناسب نرم افزار تحلیل کیفی اطلس تی (ATLAS.ti) در افزایش دقت و قوت روش کنونی است. درنتیجه، این روش می تواند بر نظام مندی، قابلیت داوری و اعتبار پژوهش های علوم انسانی از متون اسلامی بیفزاید.

    کلید واژگان: روش, مدل یابی, متون اسلامی, قرآن و حدیث, سازه روان شناختی, فهم متن, پارادایم اجتهادی}
  • مسعود نورعلی زاده میانجی*، احد فرامرز قراملکی، عباس پسندیده، حسین خنیفر

    این پژوهش با هدف بررسی اصول و مبانی اعتبارشناسی معرفتی و به دست دادن معیارهای اعتبارسنجی فهم علمی از متون اسلامی در علوم انسانی انجام شد. پژوهش کنونی با به کارگیری روش تحقیق توصیفی تحلیلی درصدد پاسخ به این گونه پرسش هاست که: یافته های «روش فهم علمی از متون اسلامی» چگونه می توانند ما را به کشف حقیقت و معرفت علمی برسانند و از اعتبار لازم برخوردار باشند؟ با مبنا قرار دادن «مولف محوری از دریچه فهم روشمند متون» و حفظ اصالت یافته های تفهمی با اتخاذ رویکرد «نگاه از درون متن به بیرون» و با عبور از حصر گرایی اعتبارشناختی روش های تجربی و ارزیابی روند درست به کارگیری روش فهم و اجتهاد می توان میزان فهم صحیح و روشمند از متون اسلامی را سنجید. این هدف با لحاظ «معیارهای اعتبارسنجی فهم صحیح از متون اسلامی» تحقق می یابد که عبارت اند از: 1. انطباق با قواعد فهم زبان شناختی؛ 2. انطباق با قواعد فهم معناشناختی؛ 3. سازوارگی درونی و تعارض نداشتن با مبانی اسلامی؛ 4. هماهنگی و تطابق با عقل برهانی؛ و 5. هماهنگ با واقعیت های انسانی و متعارض نبودن با یافته های قطعی علوم.

    کلید واژگان: اعتبارشناسی, فهم علمی, متون اسلامی, علوم انسانی, معیارهای اعتبار, اعتبارسنجی}
    Masoud Nooralizadeh Mianaji*, Ahad Faramarz Gramaleki, Abbas Pasandideh, Hosein Khanifar
  • محمدرضا سالاری فر، مهدی بیاتی، حسن سالاری پور
    درونی سازی و ترویج ارزش های اسلامی از جمله عفاف و حجاب نیازمند روندی موثر و تدریجی است که در ایران، آسیب های جدی در این فرایند مشهود بوده است. این مقاله درصدد ارائه مدلی نظری برای بررسی آسیب های روش تربیت عفاف در جامعه ایرانی است. پرسش اصلی این است که براساس چه مدل نظری می توان آسیب های تربیت عفاف در ایران را بررسی کرد؟ این مقاله با روش تحلیل محتوای متون دینی، آثار تربیت اسلامی و تحقیقات حوزه عفاف و حجاب و روش استقرایی به تدوین مدل و سپس با نظرسنجی از متخصصان علوم اسلامی، به سنجش اعتبار این مدل نظری پرداخته است. براساس نتایج تحقیق، متخصصان ضمن تایید بررسی آسیب های تربیت عفاف در پنج حوزه خانواده، محیط های آموزشی، رسانه ها، نهادهای حکومت و موقعیت های مذهبی، تاثیر گویه های خانواده و محیط های آموزشی، را بالاتر از سایر حوزه ها ارزیابی کردند.
    کلید واژگان: عفاف, حجاب, متون اسلامی, آسیب های تربیت, مدل نظری, ایران}
    Muhammad Reza Salari-Far, Mahdi Bayati, Hassan Salaripour
    Internalization and promotion of Islamic values including Hijab and modesty necessitate an effective and gradual movement. In Iran, however, serious defects have been visible in this trend. The present research is seeking to offer a theoretical model for investigating the defects of method of teaching modesty in Iranian society. The main question of the research is what the proper theoretical model for investigating the defects of method of teaching modesty in Iran is. The study was conducted through content analysis of religious texts, the works on Islamic education, and the researches in the sphere of modesty and Hijab to formulate a model and, having collected the comments of experts in Islamic sciences, assessed the validity of this theoretical model. Based on the findings of the research, the experts confirmed the defects in the sphere of teaching modesty in five domains of family, educational milieus, media, governmental institutes and religious situations, and maintained that the effect of the items of family and educational milieus is greater than other domains.
    Keywords: modesty, Hijab, Islamic texts, defects of education, theoretical model, Iran}
  • محمدرضا سالاری فر، سیدابوالفضل رضوی
    هدف پژوهش حاضر بررسی متون اسلامی جهت دستیابی به روش های زمینه ساز در تربیت عفاف است. روش تحقیق تحلیل اسنادی است که موارد مرتبط با تربیت عفاف در متون دینی را شناسایی، ارتباط آن ها را با هم بررسی و روش های زمینه ساز را در یک چارچوب منطقی ارائه می کند. یافته های پژوهش عبارتند از:1- توجه به آداب فرزندآوری که شامل انتخاب همسر، آداب آمیزش، انتخاب نام نیک، آداب تولد فرزند و توجه به تغذیه او است. 2- آموزش تعالیم دینی مرتبط با عفاف که شامل اعتقادات(خداباوری، معادباوری، محبت خدا و اولیای الهی)، عبادات (نماز، روزه، دعا، زیارت) و اخلاقیات (حیا، غیرت و ابراز رفتار متکبرانه) است. 3- تربیت جنسی. 4- آموزش شیوه های خویشتنداری شامل کنترل نگاه، رعایت حریم ها در روابط غیرکلامی، پرهیز از خلوت با نامحرم و روابط کلامی غیرضروری 5- تقویت شیوه تربیتی مقتدرانه در خانواده 6-نظارت اجتماعی در موارد انتخاب دوست، رفت و آمدها، نحوه پوشش و آرایش و استفاده از ابزار ارتباطی جدید.
    کلید واژگان: تربیت, روش زمینه ساز, عفاف, حجاب, متون اسلامی}
    Mohammad Reza Salarifar, Seyyed Abolfazl Razavi
    This paper studies the Islamic texts to achieve the methods underlying the education of chastity. The research method is a document analysis which identifies the cases related to the education of chastity in the religious texts, and presenting their relation with each other and the underlying methods in a logical framework. The findings of this study include (1) paying attention to the customs of childbearing, including spouse selection, intercourse manners, selection of a good name, customs of birth, and attention to child feeding, (2) teaching religious doctrines related to chastity which includes beliefs (theism, belief in resurrection, love of Allah and the divine saints), worship (Salah, fasting, invocation, Ziyarat) and morality (modesty, jealousy and expression of arrogant behavior),
    (3) sexual education, (4) teaching self-control, including controlling the look, observing privacy in non-verbal relations, avoiding being alone with a non-mahram and unnecessary verbal relations, (5) strengthening the authoritative parenting style in the family, and (6) social control in choosing a friend, commuting, dress and make-up, and the use of new communication tool.
    Keywords: Education, The Underlying Methods, Chastity, Hijab, The Islamic Texts}
  • محمدرضا سالاری فر *، سید جمال الدین رضوی
    یکی از حوزه های مهم تربیت دینی، درونی سازی عفاف است. این امر، به اقداماتی گفته می شود که توسط مربی برای ایجاد و تقویت خویشتنداری جنسی در متربی انجام می گیرد. مقاله حاضر به دنبال برداشت روش های درونی سازی ارزش اخلاقی عفاف از متون اسلامی و روان شناسی است. در این پژوهش، بر اساس روش تحلیل اسنادی، مفاد متون اسلامی در عفاف، بررسی و روش های مورد نظر به وسیله تحلیل محتوا استنتاج شده است. بر اساس یافته های تحقیق، روش های تربیتی (رفتارمحور) موثر در درونی سازی عفاف عبارت است از: 1. الگویی و الگوسازی؛ 2. محبت و مهرورزی؛ 3. تقویت عزت نفس؛ 4. عادت دهی و ملکه سازی؛ 5. تشویق؛ 6. تنبیه؛ 7. استفاده از شرطی سازی؛ 8. جذاب سازی؛ 9. امر و نهی؛ 10. مشاوره؛ 11. چشم پوشی و نادیده انگاری؛ 12. تصویرسازی؛ 13. بازی؛ 14. بهره مندی از هنر؛ 15. شعر، سرود و ادبیات تعلیمی؛ 16. پرسش و پاسخ.
    کلید واژگان: عفاف, خویشتنداری جنسی, درونی سازی, روش ها, متون اسلامی}
    Mohammad Reza Salarifar, Syed Jamal AL, Din Razavi
    Internalizaon of Efaf is one of the significant subject areas of Islamic educaon. It refers to the acons taken by a trainer to create and reinforce connence in the trainee. The present study seeks to idenfy the methods of internalizing the moral value of Efaf in the light of Islamic and psychological texts. Examining the contents of the Islamic texts on the issue of Efaf, this paper draws out from them the related methods by making content analysis. The research findings point to the influenal methods (behavioral ones) for internalizing Efaf, which are: 1. exemplificaon and seng a paern; 2. affecon, compassion, and devoon; 3.maintaining self-esteem; 4. habituaon and adjustment; 5. encouragement; 6. punishment; 7. hypothesizing; 8. exerng aracon; 9. prescripon and proscripon; 10. consulng; 11. conniving and disregarding; 12. representaon; 13. Playing games; 14 benefing from art; 15. poetry, lyrics, didacc literature; 16. quesons and answers.
    Keywords: Efaf (chasty), connence, internalizaon, methods, Islamic texts}
  • دکترمحمدباقر وثوقی *
    جاده ابریشم یکی از مهمترین راه های ارتباطی تمدن های قدیم و مسیر اصلی تبادلات شرق به غرب و غرب به شرق بوده است. این مسیر بسیار طولانی در طول تاریخ از آبادانی و رونق زیادی برخوردار بوده و نقش اصلی را در مراودات اقتصادی جهان ایفا کرده است. در این مسیر تجاری، علاوه بر تبادل کالا، فرهنگ ها؛ سنت ها؛ آداب و رسوم ملت ها نیز از چین به غرب و از غرب به چین منتقل شده است. اهمیت و نقش اساسی این جاده در تاریخ مناسبات اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی جهان، بر هیچکس پوشیده نیست. در این میان ایستگاه ها و توقفگاه های مهم آن، در طول تاریخ دارای اهمیت و جایگاه ویژه یی بوده اند. یکی از مناطق مهم در مسیر جاده ابریشم، «کاشغر 3» ، بوده که بدلیل موقعیت خاص جغرافیایی، موجب توجه نویسندگان و مورخان بدانجا شده است. کشور ایران، یکی از قدیمیترین کشورهای آسیایی است که در میانه جاده ابریشم قرار داشته و نقش واسطه ارتباطی بین چین و کشورهای غرب را در این مسیر، ایفا کرده است. به همین دلیل نویسندگان؛ مورخان؛ ادیبان و جغرافی نویسان ایرانی، همواره درباره این مسیر تجاری، بویژه کاشغر و ایستگاه های آن، مطالبی نوشته و آنها را نسل به نسل به دیگران منتقل کرده اند. بررسی و مطالعه اینگونه منابع و معرفی آنها، میتواند کمک شایانی به روشن تر شدن کیفیت تبادلات اقتصادی و فرهنگی جاده ابریشم داشته باشد. این مقاله تلاش میکند که با بررسی متون اسلامی، به معرفی اجمالی «موقعیت کاشغر در جاده ابریشم » بپردازد. همچنین عمده توجه این نوشتار بر شناساندن نویسندگان ای نآثار و بیان گزیده یی از آگاهی ها در مورد «کاشغر » استوار شده و نیز بر تقسی مبندی و معرفی کوتاه متون فارسی، درباره «کاشغر » اختصاص یافته است. بنابرین، در این نوشتار موضوع کاشغر در سه بخش «کاشغر در متون تاریخی، جغرافیایی و ادبی قرون نخستین اسلامی تا دوره صفویه « ؛» کاشغر در متون منظوم فارسی « ؛» موقعیت کاشغر در جاده ابریشم، بر اساس یک نقشه تاریخی از دوره مغول »، بعنوان یک مسئله تاریخی، مورد مطالعه و ارزیابی قرار میگیرد.
    کلید واژگان: جاده ابریشم, کاشغر, متون اسلامی, متون تاریخی, متون جغرافیایی, متون نظم فارسی, نقشه تاریخی, دوره مغول}
    Mohammad Baqir Vuthuqi *
    The Silk Road was one of the most important routes connecting ancient civilizations. It was also the main road used for commercial exchanges between the East and the West. This very long route enjoyed great splendor and significance in the course of history and played a major role in the world’s economic relationships. Along the course of this commercial route, not only goods but also cultures, traditions, customs, and rituals were exchanged between China and the West. The importance and fundamental role of this road in the history of the economic, cultural, and social relationships in the world is known to everyone. Here, the important stations and stopping places held specific significance in the course of history. One of the important cities on the Silk Road was Kashghar which, due to its geographical location, attracted the attention of many writers and historians. Accordingly, it has been mentioned several times in ancient historical and geographical texts, and the process of its development has been clearly manifested therein. Iran is one of the oldest Asian countries which is located in the middle of the Silk Road. It played a mediating role in connecting China and Western countries, which is why Iranian writers, historian, literarymen, and geographers have always written about this commercial route and, particularly, about Kashghar and its stations and transferred their knowledge in this regard from generation to generation. The study of such sources and introducing them to others could greatly contribute to clarifying the quality of the economic and cultural exchanges through the Silk Road. The purpose of this paper is to provide a brief explanation of the status of Kashghar on the Silk Road through a study of Islamic texts. Moreover, it mainly intends to introduce the writers of these works and provide a selection of known facts about this city. In doing so, the writer has tried to classify the related Persian texts and briefly introduce them. Therefore, the present paper explores and evaluates the status of Kashghar on the Silk Road as a historical problem in three categories: “Kashghar in the historical, geographical, and literary texts of the early centuries of the rise of Islam until the Safavid era”, “Kashghar in Persian prose texts”, and “status of Kashghar on the Silk Road according to a historical map from the Mongol Period”.
    Keywords: Silk Road, Kashghar, Islamic texts, historical texts, geographical texts, Persian prose texts, historical map, Mongol Period}
  • محمدرضا سالاری فر*
    هدف این تحقیق، بررسی آسیب های ارتباطی همسران بر اساس آموزه های اسلامی است. از آن جا که قرآن و کلمات پیامبر (صلی الله علیه و آله) و اولیای دین اسلام (علیه السلام) درباره روابط زوج ها و مشکلات آنان هشدارها و راه حل هایی دارد، لازم است مشکلات روابط به طور جامع در گزاره های اسلامی استنباط و طبقه بندی شود. پرسش اصلی تحقیق این است که آسیب های روابط همسران بر اساس متون اسلامی کدام است؟ روش این تحقیق، بر اساس شیوه های برداشت از متون اسلامی است که می توان آن را در مقوله تحلیل محتوا جا داد. پس از جمع آوری داده ها، ترکیب، جمع بندی، استدلال و نتیجه گیری از متون اسلامی بر اساس روش اجتهادی رایج در حوزه های علمیه صورت می گیرد. بر اساس یافته های این تحقیق، آسیب های روابط همسران در 10 محور اصلی طبقه بندی شد: مشکلات مربوط به زمینه های شخصیتی زن و مرد مانند بدخلقی؛ توزیع نامناسب قدرت بین زن و شوهر؛ عدم رعایت حدود و مرزهای خانوادگی؛ تعدی از هنجارهای روابط جنسی؛ ضعف روابط کلامی؛ مشکلات رفتاری زوج ها در خانه؛ نبود مهارت ابراز و مهار عواطف؛ ضعف مهارت های روابط جنسی؛ نبود سلامت روانی و جسمی و ضعف معنویت و دینداری
    کلید واژگان: آسیب شناسی, روابط همسران, متون اسلامی, مرزهای ارتباطی, توزیع قدرت و دینداری}
    Mohammadreza Salarifar
    This research seeks to examine the pathologies of marital relaons on the basis of Islamic doctrines. Since the Quran and the tradion of the Prophet (s) and Imams (a) contain warnings and soluons regarding marital relaons and their problems, it is necessary to comprehensively deduce and classify problems of marital relaons in Islamic doctrines. The main queson of this research is as follows: what are the pathologies of a marital relaon according to Islamic texts? The method of this research is deducon on the basis of Islamic texts (the standard method of ijhad). According to the results of this research, the pathologies of marital relaons are classified in ten categories: problems concerning the character traits of men and women such as moodiness, inappropriate distribuon of power between husband and wife, non-observaon of family limits, transgression of the norms of sexual relaons, weakness in verbal communicaons, behavioral problems of spouses at home, weakness in expressing and controlling emoons and passions, troubles in sexual relaons, lack of psychological and physical health, and nonpiety of the spouses.
    Keywords: Pathologies. Marital Relaons. Islamic Texts. Limits of Relaons. Distribuon of Power. Piety}
  • محمود تقی زاده داوری
    مقاله حاضر به یکی از مسایل إلاهیات اجتماعی با عنوان تمثیل های جامعه شناسانه پرداخته است. إلاهیات اجتماعی به رشته ای اطلاق می شود که تلاش می کند تا نقطه نظرات و دیدگاه های رهبران دینی (خداوند، پیامبران و امامان) در زمینه حیات اجتماعی انسان و مسایل و لوازم و عوارض ذاتی و عرضی مرتبط با آن را از طریق پژوهش در متون دینی روشن سازد.
    این قبیل پژوهش ها به غایت ضروری و با اهمیت اند زیرا دیدگاه رهبران دینی برای بهبود زندگی جمعی مان را به ما می آموزند و تکمله ای بر پژوهش های فلسفی (فلسفه اجتماع) و پژوهش های تجربی (جامعه شناسی) محسوب می شوند. این پژوهش ها در عین حال می توانند، گامی در مسیر دستیابی به نظریه اجتماعی اسلامی در نظر گرفته شوند.
    تحقیق در مسئله تمثیل های جامعه شناختی در متون دینی کاری نو و بی سابقه است. در این تحقیق، سه دسته از تمثیل ها در قالب تمثیل های اندام واره ای، تمثیل های مکانیکی و تمثیل های میدانی، استخراج و شرح داده شده اند. اگرچه این تمثیل ها، در متون اسلامی متعددی موجود بوده اند، ولی هیچگاه با رویکردی جمعی و جامعه شناسانه مورد بررسی قرار نگرفته اند. نوآوری مقاله حاضر نیز در همین نگرش جامعه شناسانه به این متون و شرح و توضیح آنها می باشد. این تحقیق و نظایر آن، پای متون اجتماعی اسلام را به زندگی روزمره جمعی ما باز کرده و زمینه بهره گیری از آنها در بهبود اوضاع و شرایط مختلف اجتماعی را فراهم می آورند. تعدد و تکثر تمثیل های جامعه شناختی در متون دینی در عین حال حاوی این نکته است که حیات اجتماعی انسان دارای واقعیتی کاملا غامض، مبهم، و پیچیده است که تنها از طریق تشبیه و تمثیل و استعاره می توان از موجودیت آن پرده برداشت.
    کلید واژگان: تمثیل, تشبیه, تمثیل جامعه شناسانه, متون اسلامی, متون شیعی, إلاهیات اجتماعی}
    This article is concerned with sociological metaphors in religious texts as a issue of social theology. Social theology is a discipline that teaches us the views of religious leaders، i. e God، the prophets، and the Imams on human social life، through studies on religious sources (Quran and Hadiths). This type of research is، indeed، very important، for it teaches us the views of religious authorities that are necessary for the improvement of our social life، and is a complementary studies for that of sociological and social philosophy. This research can also be considered as an step towards formulating a Shi‘i / Islamic social theory. This type of research is essencially new and innovative. Three types of metaphors، i. e. organic، mechanical and (market and game) field theories، were dealt with and interpretated. Although these metaphors were existed in religious sources، they had not been studied by sociological approach. The initiative of this article rests on this type of sociological approach towards religious text studies. This type of research، brings the religious social texts to the scene of our daily social life and benefits from them for the promotion of social conditions and situations. However، multiplicity and plurality of sociological metaphors in Shi‘i / Islamic texts، at the same time، indicates that: Human’s social life has a very complicated and ambigious nature، which can talk about its existence only through، metaphore، comparison and allegory
    Keywords: Metaphore, Sociological Metaphore, Islamic Texts, Shii Sourcesý}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال