به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « نهادگرایی تاریخی » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • پگاه خیرالهی، حمید دهقانی*، حمید نساج

    دموکراتیزاسیون یکی از مهم ترین وقایعی است که مسیر تغییرات اجتماعی بسیاری از جوامع را در قرن بیستم دگرگون کرده است. قرن بیستم، قرن ظهور امواج دموکراسی خواهی در جوامع متعدد است. جامعه ایران نیز در قرن بیستم، از این موج دموکراسی خواهی جهانی دور نبوده است و انقلاب اسلامی ایران یکی از امواج دموکراتیزاسیون در نظر گرفته می شود. پژوهش کنونی با تاکید بر برهه زمانی انقلابی (1342-1357) در تلاش است تا با تکیه بر مهم‎‍ترین مفاهیم گذار به دموکراسی، انقلاب ایران را مطالعه کند. مدل مفهومی پژوهش نیز، بر اساس نظریات هانتینگتن [1] (1396)، جیل [2] (1400)، تیلی [3] (1392) ترسیم و داده های تحقیق بر اساس آن تحلیل شد. روش مطالعه، نهادگرایی تاریخی و منابع پژوهش نیز، منابع تاریخی اولیه و ثانویه بوده‎‍اند. نتایج تحقیق نشان می‎‍دهد از سال 1342 و با افزایش فعالیت های نهاد روحانیت در عرصه مبارزه سیاسی و شکل‎‍گیری گروه‎‍های سیاسی زیرزمینی مارکسیستی، انقلاب ایران آغاز و در نهایت با از هم گسیختگی نخبگان، به فروپاشی دولت منجر شد. فرآیند انقلاب با هدف بازتعریف نهاد دولت بر اساس اصول دموکراتیک، ازطریق بسیج نارضایتی ها، اعتراضات مسالمت آمیز و تقویت جامعه مدنی تداوم یافت و با وجود اتخاذ سیاست فضای باز سیاسی در چند مرحله به وسیله دولت، شدت یافت. رخداد هفدهم شهریور و ناامیدی جامعه از مصالحه با دولت برای برقراری دموکراسی، بزنگاه تاریخی اصلی بود که در ماه‎‍های پایانی منتهی به انقلاب، مسیر بیان مطالبات دموکراتیک را تسریع کرد. 

    کلید واژگان: دموکراتیزاسیون, سیاست فضای باز سیاسی, نهادگرایی تاریخی, هفدهم شهریور, انقلاب اسلامی}
    Pegah Kheirollahi, Hamid Dehghani *, Hamid Nassaj
    Introduction

    Democratization stands as one of the most momentous occurrences of the 20th century, profoundly shaping the trajectory of social change in numerous societies. Throughout this era, waves of democratization swept across different nations and Iran was not exempt from this transformative tide. Considering a pivotal part of this democratization movement, the 1979 Revolution in Iran served as the focal point for this research. The objective was to delve into key concepts within the democratization literature, specifically examining the revolutionary period spanning from 1963 to 1979. To accomplish this, the research drew upon the conceptual models presented by Samuel Huntington, Gream Gill, and Charles Tilly, using their frameworks as a basis for analyzing the research data. Employing the historical institutionalism method, the primary and secondary historical references served as the primary sources of data. The findings of this study elucidated that the activities of the Rouhaniat institution and the emergence of underground Marxist parties in 1963 marked the inception of the Islamic revolution, ultimately leading to the events of 1978. Despite the state's efforts to regulate the democratization process by creating political space, historical incidents like the episode of  September 8 and the society's disillusionment with the state played pivotal roles in accelerating the democratization process.

    Materials and Methods

    Interpretation of the Islamic revolution in Iran is varied, encompassing Marxist, Islamic, and democratic perspectives. This research viewed the revolution of 1979 as a significant stride towards democratization in Iran. The historical institutionalism approach was employed to identify key historical factors and establish causal relationships between events. In this method, the researchers examined the chosen historical period to identify pivotal moments and trace the chain of events. Subsequently, the researchers elucidated the temporal and causal sequences that connected these events (Pierson, 2014: 227). To accomplish this, the research relied on a foundation of historical documents, including historical journals and books, as primary sources.

    Discussion of Results and Conclusion

    The research framework was rooted in concepts derived from theories on democratization processes. Charles Tilly's notion of mobilization of protesters finds support in the mosque networks and underground Marxist groups that facilitated a large-scale demonstration in 1979. Gream Geal's emphasis on civil society and the breakdown of elite unity was evident in historical actions, such as protest speeches and nationwide demonstrations in 1977. Indications of elite disunity included punishment of former political elites and the army's refusal to suppress the populace. Samuel Huntington's theory on the struggle to establish a new political order was reflected in the absence of nominations within the Rstakhis party and the demand for an Islamic republic.The process of democratization during this period originated from ideological disagreements between Islamic and underground Marxist groups and the state. In response, the state sought to suppress these dissenting actions by establishing its own party. Meanwhile, the society witnessed an increase in demonstrations and strengthening of civil society activities. However, the state also escalated violence against demonstrators, marking a pivotal historical moment known as the "Black Friday", which led to two subsequent significant events: widespread demonstrations and strikes. The persistence of street protests following these events ultimately culminated in the final stage of democratization characterized by the collapse of elite unity.Applying the historical institutionalism approach, the results demonstrated that after the incident of "Black Friday" in September 8th, 1978, the state responded with severe repression, using violence as a means to control the society. In turn, the society responded by intensifying its civil resistance, leading to a significant number of protests involving millions of participants and nationwide strikes. These events collectively formed a causal chain that played a central role in the process of the 1979 revolution.

    Keywords: Democratization, Open Political Space, Historical Institutionalism Method, Causal Consequences, Black Friday, Islamic Revolution}
  • مصطفی کواکبیان، عظیم متین*
    این پژوهش به بررسی تحول و تثبیت دولت مدرن در ایران می پردازد که در درون اندیشه های غربی قرارگرفته و نهادگرایی تاریخی را به عنوان چارچوب نظری به کار می گیرد. مبانی نظری بر ویژگی های متمایز یک دولت مدرن تاکید می کند و آن را از مدل های تاریخی مانند دولت مطلق جدا می کند. این تحقیق بر سیر تاریخی دولت در ایران متمرکز است و بر نیاز به درک دقیقی از رابطه رویدادها و بزنگاه های تاریخی و دولت مدرن تاکید دارد. هدف این پژوهش، کاوش جامع سیر تاریخی ایران در شکل گیری و تثبیت دولت مدرن است؛ بنابراین رویکرد نهاد گرایانه تاریخی به کار گرفته شده است که ارتباط نهادهای سیاسی مانند ارتش، نظام مالیاتی و قوه قضائیه را در دولت سازی تشخیص می دهد. روش تحقیق از تحلیل محتوا برای دیدگاه های متفکران غربی در مورد دولت مدرن و تحقیقات تاریخی استفاده می کند تا فرآیند شکل گیری را در یک بازه زمانی مشخص بررسی کند. یافته ها سیر ایران را از دوران صفویه تا انقلاب مشروطه تا دوران رضاشاه نشان می دهد. مشروطیت به عنوان یک جنبه محوری ظاهر می شود و نشان دهنده گذار به سمت حکومت داری مدرن و رابطه متوازن دولت-ملت است. دوران رضاشاه شاهد ناسیونالیسم و تمرکز اقتصادی است که اساسا پویایی قدرت را تغییر داده است. این کاوش تاریخی، تلاش ایران برای تفکر سیاسی مستقل و مفهوم متحول دولت-ملت را روشن می کند و درنهایت به درک سیاست ها و جهت گیری های معاصر ایران کمک می کند.
    کلید واژگان: دولت مدرن, نهادگرایی تاریخی, حکومت, انقلاب مشروطیت, رضاشاه}
    Mostafa Kavakebyan, Azim Matin *
    In explicating the essence of a modern state, one must navigate a theoretical landscape defined by a set of characteristics, criteria, and requisites that differentiate the theory of the modern state from alternative paradigms, notably the absolute state. This theoretical realm, characterized by a prescriptive understanding of modern governance, serves as a guiding force, prompting governments worldwide to emulate its structural blueprint. This form of governance, intricately woven into the fabric of contemporary political landscapes, commands loyalty from its constituents. It wields influence both directly and indirectly, orchestrating societal affairs through a bureaucratic apparatus that intricately affects diverse aspects of citizens' lives.In stark contrast to premodern governance reliant on tribute and force, the modern government garners economic sustenance directly from its citizenry, levying taxes to fulfill its distinct responsibilities. At the core of the modern state lies the imperative of nation-building, an endeavor necessitating the homogenization of social identity. However, the crux of our inquiry lies in the intricate relationship between us Iranians and the modern state. Delving into the historical narrative of the modern state as an experiential journey and scrutinizing it as a malleable theoretical model emerge as imperative undertakings.The overarching purpose of this research is to meticulously examine the historical trajectory underpinning the formation and stabilization of the modern state in Iran. Anchored in the intellectual currents of Western thought, this scholarly pursuit aspires to enhance our understanding of the state's essence and its nuanced position within the Iranian milieu. A discerning analysis of the country's policies and orientations naturally unfolds as a byproduct of this historical exploration.Guiding our intellectual journey is a theoretical framework rooted in historical institutionalism. This approach, a beacon in the study of state building in Iran, focuses on unraveling the intricate tapestry of social, political, and economic behaviors, tracing their evolution over time. Institutions, elevated to the status of independent variables, emerge as architects shaping individual and collective actions alongside the broader panorama of social and political phenomena. Recognizing that institutions not only mold actors' strategies but also sculpt their objectives, historical institutionalism, with its attention to structural variables such as class position and mediating entities like political parties and unions, provides a nuanced lens through which to study the formation and construction of the government in Iran.The research methodology, a dual-pronged approach, employs the content analysis method to scrutinize definitions of the modern state put forth by Western thinkers. This analytical approach, eschewing the exploration of attitudes and beliefs in favor of dissecting produced messages, is complemented by the historical research method. This method involves a meticulous examination of specific past events within a defined temporal scope, integrating historical facts through a rigorous regimen of data collection, evaluation, and verification.Tracing the historical trajectory of government formation in the West, political scientists posit that the foundations of the modern state or nation-state were laid in the late Middle Ages, influenced by the Catholic cultural context. The formation of modern national states was shaped by factors such as religious reform movements and conflicts among European countries. The Treaty of Westphalia in the 16th to 18th centuries is considered a pivotal event in the emergence of the modern state. From the 19th century onward, the modern government model gradually supplanted other political systems globally.The indicators and criteria of modern governments encompass a legitimate monopoly on controlling the means of violence, a specific territorial territory, sovereignty, centralized power, a codified constitution, the use of impersonal power, nationalism, a public bureaucracy, authority/legitimacy, citizenship, and provincial tax.The historical exploration of government formation in Iran reveals nuanced epochs, beginning with the Safavid era's establishment of a robust central government to counter threats from the Sunni Ottoman Empire. Shah Abbas I marked a zenith, unifying the country politically, relocating the capital to Isfahan, fostering a unified religious identity based on Shiite Islam, and expanding diplomatic relations. Subsequent governments, such as the Afshariya and Zand, did not significantly alter national and state organizations. The Qajar dynasty witnessed an expansion of central government power, albeit rooted in the Illyrian system. The constitutional revolution of 1285 emerged as a historical turning point, ushering in constitutionalism and paving the way for a more structured political system in Iran. The subsequent Pahlavi absolute government, while characterized by economic nationalism and centralization of power, laid the foundations for absolute rule.In conclusion, this historical exploration, spanning from the Safavid era to the Pahlavi period, unveils Iran's trajectory of independent political thought and the evolution of a nation transitioning to citizenship. Constitutionalism emerges as the cornerstone of modern governance, establishing a balanced relationship between the government and the nation. The era of Reza Shah, marked by economic nationalism and the consolidation of government power, signifies a fundamental shift, laying the groundwork for absolute rule. This scholarly endeavor sheds light on the nuanced tapestry of Iran's political evolution.
    Keywords: Modern State, Historical Institutionalism, Government, Constitutional Revolution, Reza Shah}
  • محمدهاشم رهنما، فیض الله بوشاسب گوشه*، ناصر جدیدی

    دوره شاه عباس به شرایط تازه ای از مناسبات داخلی منجر که متمایز شدن این برهه از تاریخ صفویان را در پی داشت. این دوره به واسطه بازسازی و پایبندی به نهادهایی پدیدار گردید که نظام سیاسی صفویه را صورت بندی و تداوم بخشیده بودند.پیش از آن، نهادهای نظام سیاسی صفویه علیرغم فراز و نشیب های گوناگون که ساخت و عملکرد حکومت را منسجم می کردند با فوت شاه طهماسب و عدم صراحت تعیین جانشین، دچار تهدید و همگرایی فرادستان را تا روی کار آوردن شاه عباس بحرانی ساخته بود.این مقاله در تلاش برای توضیح ساز و کار تعاملات این دوره با رهیافت نهاد گرایی تاریخی است تا نشان دهد نهادها و قواعد برساخته نظام صفوی، روی کار آوردن شاه عباس و انسجام بخشی به دوره وی را رقم زده است.مقاله در پاسخ به دلایل انسجام دوره شاه عباس، این فرض را دنبال کرده است که پایبندی به قواعد و نهادهای برساخته در این دوره مناسباتی را ایجاد نمود که توانست میان فرادستان علی رغم معیارهای متضادی که داشتند مصالحه و تعادلی ایجاد نماید که سبب رفع عدم ثبات شده و در نتیجه همگرایی، تمایز و انسجام این دوره را شکل بخشد.

    کلید واژگان: شاه عباس, نهادگرایی تاریخی, نظام سیاسی, فرادستان, انسجام}
    MohammadHashem Rahnama, Feizollah Boushasb Goshe *, Nasser Jadidi

    The period of Shah Abbas created new conditions in internal relations that led to the differentiation of this period from Safavid history. This period arose through the reconstruction and adherence to the institutions that formed and sustained the Safavid political system.Previously, the institutions of the Safavid political system, despite the various ups and downs that coordinated the structure and functioning of the government, became critical with the death of Shah Tahmasb and the failure to appoint a successor.This article tries to explain the mechanism of interactions of this period with the approach of historical institutionalism that the institutions and rules created by the Safavid system led to the employment of Shah Abbas and the consolidation of his period.In response to the reasons for the coherence of the Shah Abbas period, the article follows the assumption that adherence to the laws and institutions established in this period creates relationships that can create reconciliation and balance despite the conflict between groups, which instability Destroys. As a result of convergence, differentiation and coherence of this period was formed.

    Keywords: Shah Abbas, Historical Institutionalism, Political System, Superior, Cohesion}
  • مجتبی شهریاری*

    بررسی اسناد بالادستی سیاست گذاری اقتصادی در ایران پس از انقلاب همچون سیاست های کلی برنامه های توسعه و سند اقتصاد مقاومتی نشان می دهد جهت دستیابی به رشد اقتصادی بالا و پایدار، راهبرد برون گرایی اقتصادی در چارچوب حمایت همه جانبه و هدفمند از صادرات کالا و خدمات، توسعه سرمایه گذاری از طریق جذب منابع و سرمایه های خارجی و گسترش همکاری های تجاری از محورهای کلیدی سیاست گذاری کلان اقتصادی می باشد. در عین حال بررسی شاخص های اقتصاد ایران طی سال های 1358 تا 1398 در این حوزه و مقایسه آن با تحولات اقتصاد جهانی نشان می دهد اقتصاد ایران طی این دوره یک اقتصاد درون گرا است. پرسش اصلی در مقاله حاضر این است که چرا اقتصاد ایران پس از انقلاب بر خلاف اسناد بالادستی سیاست گذاری اقتصادی یک اقتصاد درون گرا است؟ فرضیه مقاله حاضر بر مبنای رویکرد نهادگرایی تاریخی این است که ماهیت مانتیکوری (مرکب و متعارض) دولت در ایده سازنده، ساختار و کارویژه های آن عامل شکل گیری اقتصاد درون گرا می باشد. بر این مبنا دولت در ایران پس از انقلاب دو دسته کارویژه های توسعه ای و فراسرزمینی بر عهده داشته است که در نتیجه غلبه کارویژه های فراسرزمینی بر کارویژه های توسعه ای دولت، طیف گسترده ای از تحریم ها علیه ایران شکل گرفته که پیامد آن درون گرایی اقتصادی است.

    کلید واژگان: اقتصاد سیاسی, تحریم, دولت مانتیکوری, نهادگرایی تاریخی, ایران}
    Mojtaba Shahriary *

    Examining the upstream documents of economic policy in Iran after the revolution, such as the general policies of development programs and the resistance economy document, shows that in order to achieve high and stable economic growth, the strategy of economic externalization in the framework of comprehensive support and Targeting the export of goods and services, investment development through the attraction of foreign resources and capital, and the expansion of commercial cooperation are among the key axes of macroeconomic policy. At the same time, examining the indicators of Iran's economy during the years 1358 to 1398 in this area and comparing it with the developments of the world economy shows that Iran's economy during this period is an introverted economy. The main question in this article is why Iran's economy after the revolution is an inward-looking economy, contrary to the upper documents of economic policy? The hypothesis of this paper based on the historical institutionalism approach is that the manticore (complex and conflicting) nature of the state in its constructive idea, its structure and functions is the factor in the formation of an introverted economy. On this basis, the government in Iran after the revolution has been responsible for two categories of development and extra-territorial functions, and as a result of the predominance of extra-territorial functions over the development functions of the government, a wide range of sanctions against Iran Formed, the consequence of which is economic introversion.

    Keywords: Political Economy, Sanction, Monticore state, historical institutionalism, Iran}
  • مجتبی شهریاری*

    دولت سنتی ایران در اواخر دوره قاجاریه دچار زوال و انحطاط گردید و امکان استمرار آن وجود نداشت. پس از آن نهاد دولت طی ادوار تاریخی مختلف تحول نمود و این فرایند تا دوره جمهوری اسلامی تداوم یافت. پرسش اصلی در مقاله حاضر این است که بنیان های نهادی دولت در جمهوری اسلامی کدام است؟ فرضیه ما بر مبنای رویکرد نهادگرایی تاریخی این است که بنیان های نهادی دولت در ایران امروز متاثر از میراث نهادی دولت سنتی، تحول نهادی دولت در مقطع سرنوشت ساز انقلاب مشروطه، وابستگی به مسیر نفت از دوره پهلوی و تحول نهادی دولت در مقطع سرنوشت ساز انقلاب 1357 است. از این رو دولت در ایران پس از انقلاب اجزای مختلفی از دولت سنتی، دولت مشروطه و دولت اسلامی را در خود ترکیب نموده است. این عناصر که در ترکیبی ناسازگار با یکدیگر قرار گرفته اند دارای بنیان های معرفتی و ریشه های تاریخی متفاوتی بوده و به همین دلیل ساخت درونی دولت را دچار تعارض نموده اند. در این پژوهش جهت تبیین ماهیت منحصربه فرد دولت در جمهوری اسلامی به صورتبندی تیوریک جدید با عنوان «دولت مانتیکوری» پرداخته ایم. بر این مبنا فهم منطق درونی دولت، چگونگی شکل گیری و استمرار سیاست های کلان در حوزه های مختلف و در نتیجه آسیب شناسی حکمرانی در جمهوری اسلامی، مستلزم فهم ماهیت مانتیکوری دولت، میراث نهادی و ریشه های تاریخی آن می باشد.

    کلید واژگان: دولت مانتیکوری, ایران, نهادگرایی تاریخی, مقاطع سرنوشت ساز}
    Mojtaba Shahriary *

    The traditional Iranian state experienced decline and decay during the late Qajar period, and its continuity was not possible. After that, the institution of state underwent transformations throughout various historical periods, and this process continued until the Islamic Republic era. The main question in this article is what are the institutional foundations of the state in the Islamic Republic of Iran? Our hypothesis, based on the historical institutionalism approach, is that the institutional foundations of the state in Iran today are influenced by the institutional heritage of the traditional state ment, the institutional transformation of the state in the critical juncture of the constitutional revolution, the dependence on the oil path in the Pahlavi period, and the institutional transformation of the state in the critical juncture of the 1979 revolution. As a result, the state in Iran after the revolution has combined various elements of the traditional state, the constitutional state, and the Islamic state. The elements that have been combined in an incompatible mixture have different epistemological foundations and historical roots, and therefore, have caused internal conflicts within the state structure. In the present study, a novel theoretical configuration called the “Monticore State” was introduced to explain the unique nature of the state in the Islamic Revolution. On this basis, understanding the internal logic of the state, the formation and perpetuation of macro-scale policies in various areas, and, consequently, the pathology of governance in the Islamic Republic requires understanding the Monticore nature of the state, its institutional legacy, and its historical roots.

    Keywords: Monticore state, Iran, historical institutionalism, Oil}
  • سارا اکبری، وحید سینائی*

    شکل گیری حکومت صفویه در ایران به دگرگونی عمیقی در بنیادهای آرایش سیاسی و پایه ریزی نهادهای تازه ای در پیکره جامعه انجامید. این نهادهای جدید، با دنبال کردن فرایندی پویا و خود تقویت شونده در توالی های تاریخی بعدی توانستند الگوهای کنش ورزی جدیدی در پیکربندی نهادی جدید شکل دهند. این مقاله برخلاف رویکرد نظری غالب در تبیین مناسبات دولت و جامعه در ایران - که بر عاملیت انحصاری دولت و غیاب نیروهای اجتماعی در تحولات جامعه تاکید دارد- درصدد است با الهام از رویکرد نهادگرایی تاریخی و تبیین های زنجیره ای (روایت علی تاریخی)، روایت بدیلی از مناسبات جامعه و دولت در ایران عصر صفوی و تداوم میراث نهادی ماندگار حاصل از تحول نهادی در این برهه تاریخی ارایه دهد. یافته های پژوهش نشان می دهد در پیکربندی نهادی دوره صفویه، جامعه مفهومی ایستا نیست و آرایش سیاسی عمیقا تحت تاثیر مولفه های اجتماعی است. دیگر اینکه شکل گیری حکومت صفویه بر پایه های متکثر قدرت، پیکربندی نهادی جدیدی را بازتولید نمود که بر شبکه نسبتا پیچیده ای از روابط متقابل میان نهادهای کلیدی قدرت در این دوره یعنی دولت، ایلات، روحانیت و بازار استوار گشت که این امر منجر به شکل گیری میراث نهادی ویژه ای شد که تا سده ها پس از سقوط صفویان تداوم یافت. روش پژوهش حاضر جامعه شناسی تاریخی و با توجه به مسیله، هدف و چارچوب نظری آن، در چارچوب راهبرد تاریخی-تحلیلی قرار می گیرد.

    کلید واژگان: جامعه, دولت, نهادگرایی تاریخی, پیکربندی نهادی, صفویه}
    Sara Akbari, Vahid Sinaee *

    The formation of the Safavid State in Iran led to a profound change in the foundations of political arrangement and the establishment of new institutions in the body of society. Contrary to the prevailing theoretical approach in explaining the relationship between State and society in Iran - which emphasizes the exclusive agency of the State and the absence of social forces in the evolution of society - this article seeks to be inspired by the historical institutionalist approach and chain explanations (historical causal narrative). To provide an alternative narrative of the relations between society and State in Safavid Iran and the continuation of the lasting institutional heritage resulting from institutional change in this historical period. The research findings show that in the institutional configuration of the Safavid period, society is not a static concept and political arrangement is deeply influenced by social components. Another is that the formation of the Safavid State on the basis of multiple powers reproduced a new institutional configuration based on the relatively complex network of interrelationships between the key institutions of power in this period, namely the State, tribes, clergy and the market, which led to The formation of a special institutional heritage that lasted for centuries after the fall of the Safavids. The method of the present research is historical sociology and according to its problem, purpose and theoretical framework, it is placed in the framework of historical-analytical strategy.

    Keywords: : Society, state, Historical Institutionalism, reconfigured, Safavid}
  • حبیب الله فاضلی*، هادی رجبی

    یکی از مشکلات بنیادین پیش روی سیاست گذاری های نهادی در کشورهای در حال توسعه وجود نهادهای بهره کش همچون رانت ناکارامد، فرهنگ خویشاوندگزینی و عدم شفافیت فرآیندهای اجرایی است. پژوهش با تمرکز بر مفهوم نهاد حامی پروری در چارچوب نهادگرایی جدید، دنبال آشکار کردن شاخص ها و پیامدهای این نهاد در نظام پهلوی دوم است. وضع مفهوم نهاد حامی پروری و در نظر گرفتن سیاست های حامی پرورانه در قالب رویکرد نهادگرایی جدید، از نوآوری های این پژوهش است. نهاد حامی پروری بعنوان نهادی بهره کش فرض شده است که منجر به تکوین چرخه رذیلت می شود. اساس فرضیه اصلی و در واقع هدف پژوهش، تحلیل نهاد حامی پروری بعنوان یکی از علل اصلی اعتمادزدایی از حاکمیت و کاهش سرمایه اجتماعی پهلوی دوم و در نهایت سقوط آن می باشد. به سخنی دیگر بی اعتمادی اجتماعی بعنوان پیامد نهاد حامی پروری موجب فراافتادن پهلوی دوم در نوعی دام اجتماعی شد که فرجام آن سقوط نظام سیاسی بود. دام اجتماعی در اینجا به معنی گزینش رویه های سودجویانه از سوی بازیگران اجتماعی و نظام سیاسی است که شاید به ظاهر و در ابتدا سودآور به نظر بیاید اما در نهایت به آسیب و ضرر اجتماعی مختوم می گردد.

    کلید واژگان: نهاد بهره کش, چرخه رذیلت, نهادگرایی جدید, نهاد حامی پروری, نهادگرایی تاریخی, اعتماد اجتماعی, سرمایه اجتماعی, دام اجتماعی}
    HabibOllah Fazeli *, Hadi Rajabi

    One of the essential problems in institutional policies in developing countries is the existence of abstractive institutions such as incompetent rents, the culture of kinship and the lack of transparency of administrative processes. This article focuses on the concept of clientelism as institution within the framework of the new institutionalism theory, seeking to disclose the indicators and significance of this institution in the Pahlavi II government. Clientelism assumed as an abstractive institution which leads to the development of the cycle of vicious. The main hypothesis (idea) of this article is that the clientelism is the main reason for losing social trust of sovereignty and the reduction of social capital in the second Pahlavi state, finally, the main reason of its collapse. In the other words, social distrust as a result of the institution of Clientelism bring the second Pahlavi into a social catastrophe, its outcome was the collapse of the political system. Social trap means choice of advantageous policies by social networks and political system, which evidently to be profitable initially, but ultimately leads to social harm and harm. But ultimately it leads to social collapse and political fall down; the Islamic Revolution (1979) was the result of these extensions.

    Keywords: Clientelism Institution, Abstractive institutions, the Pahlavi II government, new institutionalism, Social trap}
  • آریابرزن محمدی قلعه تکی*
    کویت دارای دولت رانتیر (تحصیلدار) است که بیشتر درآمدش از فروش نفت حاصل می شود. با وجود این که گفته می شود دولت های رانتیر فی نفسه مانعی بزرگ برای مردمسالاری هستند، اما این کشور امروز در مقایسه با سایر اعضای شورای همکاری خلیج فارس (که در زمینه اقتصاد وابسته به فروش سوخت های فسیلی و همچنین در زمینه های فرهنگی شباهت بسیاری به کویت دارند)، از لحاظ مردمسالاری، از اعتبار خوبکویت دارای دولت رانتیر (تحصیلدار) است که بیشتر درآمدش از فروش نفت حاصل می شود. با وجود اینکه گفته می شود دولت های رانتیر فی نفسه مانعی بزرگ برای مردمسالاری هستند، اما این کشور امروز در مقایسه با سایر اعضای شورای همکاری خلیج فارس (که در زمینه اقتصاد وابسته به فروش سوخت های فسیلی و همچنین در زمینه های فرهنگی شباهت بسیاری به کویت دارند)، از لحاظ مردمسالاری از اعتبار خوبی برخوردار است. توجه این مقاله معطوف این موضوع است که چرا و چگونه دولت کویت علی رغم رانتیر بودن توانسته در زمینه مشارکت سیاسی پیشرفت نسبی قابل توجهی حاصل کند. این مقاله بر فرایند تاریخی از منظر «نهادگرایی تاریخی» متمرکز گشته است و تاکید دارد که ادراک و دریافت جامعه کویت از مشروعیت حکومت مبتنی بر پارلمان و خود موسسه (سازمان تاسیس یافته) پارلمان کویت در فرایندی تاریخی نهادینه شده اند و آنچه از پیشرفت مردمسالاری و نتایج این دو نهاد در سپهر سیاسی امروز کویت مشاهده می شود حاصل این نهادینه شدن در فرایندی تاریخی است. اکنون پرسش اساسی اینجاست که نسبت میان دینامیسم رانتی و نهادینه شدن در تاریخ پارلمان کویت چیست و آن را چگونه باید ارزیابی کرد؟ به نظر می رسد رابطه حکومت و جامعه کویت تا حد زیادی تابع دینامیسم رانتی است اما این نظم نهادی پارلمانی در فرایند تاریخی نهادینه شده است که قاعده بازی، امکان ها، محدودیت ها و مسیر تحقق اهداف را برای کنشگران نهادی در کویت مشخص می کند.ی برخوردار است. توجه این مقاله معطوف این موضوع است که چرا و چگونه دولت کویت علی رغم رانتیر بودن توانسته در زمینه مشارکت سیاسی پیشرفت نسبی قابل توجهی حاصل کند. در حالی که بسیاری از محققان بر مالیات شهروندان به عنوان مهمترین پیشران مشارکت سیاسی و به و به همان نسبت افزاینده مشروعیت حکومت تاکید دارند، مقاله من بر فرایند تاریخی از منظر نهادگرایی تاریخی متمرکز گشته است و تاکید دارد که ادراک و دریافت جامعه کویت از مشروعیت حکومت مبتنی بر پارلمان، و خود موسسه (سازمان تاسیس یافته) پارلمان کویت، در فرایندی تاریخی، نهادینه شده اند و آنچه از پیشرف مردمسالاری و نتایج این دو نهاد در سپهر سیاسی امروز کویت مشاهده می کنیم حاصل این نهادینه شدن در فرایندی تاریخی است. اکنون سوال اساسی اینجاست که نسبت میان دینامیسم رانتی و نهادینه شدن در تاریخ پارلمان کویت چیست و آن را چگونه باید ارزیابی کرد و نقش متغیری به نام نهاد مستقر در این میان چیست؟
    کلید واژگان: نهادگرایی تاریخی, دولت رانتیر, پارلمان کویت}
    Ariabarzan Mohammadighalehtaki *
    Kuwait is a rentier state which obtains most of its income from oil revenues. However, and despite the arguments that suggest rentier states hinder democracy, the Kuwaiti system almost exclusively among the GCC states, could maintain a relatively good reputation concerning the development of its democracy. What helped Kuwait overcome its rentier state tendency for authoritarian rule, is the focus of this paper. While many scholars have emphasized the role of citizens' taxation as the most important driver of political participation and, at the same time, promoter the legitimacy of government, my paper focuses on the historical process from the perspective of historical institutionalism and emphasizes that the legitimacy of the state in the eyes of the Kuwaiti public, based on a parliamentary model, and the organization of the Kuwaiti parliament itself, have been institutionalized in a historical process, and what we see from the progress of democracy and the outcomes of these two institutions in the political sphere of Kuwait today, is the result of this historical institutionalization. Now the fundamental question is how to evaluate the rentier state dynamics in relation to the historical institutionalization of parliament in Kuwait, and what is the role of a variable called a consolidated institution in this regard?
    Keywords: Historical Institutionalism, The Kuwaiti Parliament, rentier state}
  • جواد محلوجی، حسین مسعودنیا *، مسعود شهرام نیا

    فهم و تحلیل روابط دولت و مجلس در جمهوری اسلامی ایران در سال های اخیر در کانون توجه سیاست مداران، روزنامه نگاران و محققان قرارگرفته است. از آنجا که واقعیت ها خود سخن نمی گویند و نیاز به تفسیر و سازمان دهی دارند، مقاله بر آن است تا تکیه گاهی نظری برای این منظور فراهم آورد. نقطه عزیمت بحث، نظریه نهادگرایی تاریخی و تنقیح جایگاه آن در میان نظریه های مختلف در حوزه علوم سیاسی است. پس پرسش این است که نهادگرایی تاریخی چه فرصت و یا بصیرتی را برای جمع‌آوری داده ها و چه ابزاری برای تحلیل آنها در اختیار پژوهشگران این حوزه قرار می دهد؟ پس از آنکه امکان های روشی موجود در نظریه نهادگرایی تاریخی برای تحلیل روابط دولت و مجلس استخراج شد، در قسمت دوم، مقاله می کوشد نقشه راهنمایی برای جمع آوری و تحلیل داده ها در موضوع روابط دولت و مجلس در سال های پس از بازنگری در قانون اساسی ارایه نماید.

    کلید واژگان: نهادگرایی, نهادگرایی جدید, نهادگرایی تاریخی, دولت و مجلس}
    Javad Mahlooji, Hossein Masoudnia *, masoud shahramnia

    Understanding and analyzing the relationship between government and parliament in the Islamic Republic of Iran has been the focus of politicians, journalists, and researchers in recent years. Since facts do not speak for themselves and need to be interpreted and organized, the article seeks to provide a theoretical basis for this purpose. The starting point of the discussion is the theory of historical institutionalism and the refinement of its position among various theories in the field of political science. The question, then, is what opportunities or insights does historical institutionalism provide for researchers in this field, and what tools for analyzing them? After extracting the methodic possibilities in the theory of historical institutionalism for analyzing the relationship between government and parliament, in the second part, the article tries to provide a guide map for collecting and analyzing data on the relationship between government and parliament in the years after reviewing the constitution.

    Keywords: Institutionalism, New Institutionalism, Historical Institutionalism, Government, Parliament}
  • زهرا سادات کشاورز*، محمدعلی چلونگر، اصغر منتظرالقائم
    در جامعه شناسی، نهادهای مدنی، از مهم ترین مجموعه تشکل ها و اجتماعات موجود در جامعه است که در حد فاصل میان توده شهروندان و حکومت قرار گرفته است و در نتیجه ایجاد فرآیند تعامل میان حکومت و نهادهای اجتماعی مستقل شکل می گیرند. دولت صفویه نیز براساس منطق الگوی «توالی های واکنشی» با به جنبش درآوردن زنجیره ای از رخدادهای واکنشی، منجر به شکل گیری میراث نهادی ویژه ای در تبریز، اولین پایتخت صفویه شد که نهایتا در قزوین و اصفهان با تحقق تمرکز سیاسی به ثمر نشست. هرچند این تمرکزگرایی پستی و بلندی های زیادی را فرا روی نهادها قرار داد که بررسی ان می تواند به شناخت بیشتر نهادهای سنتی در عصر صفویه کمک کند. این پژوهش با الهام از الگوی نظری نهادگرایی تاریخی و به روش تحقیق تاریخی و شیوه توصیفی-تحلیلی متکی بر منابع دست اول و منابع معتبر، ضمن توجه به ضرورت کاربرد رویکردهای جامعه شناختی در تحلیل پدیده های تاریخی در جست وجوی پاسخی مناسب برای این پرسش است که «براساس رویکرد نهادگرایی تاریخی، تا چه میزان حکومت صفویه توانسته است زمنیه شکل گیری تعادل نهادی نسبتا پایدار بین روحانیت و حکومت مرکزی را محقق سازد؟ نتایج نشان می دهد شکل گیری تعادل نهادی سنتی دوران صفویه، مبتنی بر شبکه پیچیده ای از روابط متقابل بین دو نهاد اصلی یعنی حکومت مرکزی و روحانیت بود که حاصل آن تعادل نهادی نسبتا پایداری بین این نهادها بود. این تعادل نهادی نه ناشی از سلطه یک نهاد بر نهادهای دیگر بلکه محصول موازنه قدرت مبتنی بر نیازهای متقابل این نهادها به یکدیگر بود که ریشه در شرایط و نحوه شکل گیری حکومت صفویه مبتنی بر ترکیبی از نیروهای سیاسی-اجتماعی و قدرت ایدیولوژیک داشت.
    کلید واژگان: توالی های واکنشی, نهادگرایی تاریخی, دولت, روحانیت, نیروهای اجتماعی, صفویه}
    Zahra Keshavarz *
    In sociology, civic institutions are one of the most important sets of organizations and communities in society, which is located between the masses of citizens and the government, and as a result of the process of interaction between the government and independent social institutions are formed. . The Safavid government, based on the logic of the "Reactive sequences" model, by moving a chain of reactionary events, led to the formation of a special institutional heritage in Tabriz, the first Safavid capital, which finally came to fruition in Qazvin and Isfahan with political concentration. However, this centralism placed many ups and downs on the institutions, the study of which can help to better understand the traditional institutions in the Safavid era. Inspired by the theoretical model of historical institutionalism and historical research method and descriptive-analytical method based on first-hand sources and reliable sources, while considering the need to use sociological approaches in the analysis of historical phenomena is looking for a suitable answer to this question "According to the approach of historical institutionalism, to what extent has the Safavid government been able to achieve the formation of a relatively stable institutional balance between the clergy and the central government?" The results show that the formation of the traditional institutional balance of the Safavid period was based on a complex network of interrelationships between the two main institutions, namely the central government and the clergy, which resulted in a relatively stable institutional balance between these institutions. This institutional balance was not due to the domination of one institution over other institutions, but was the product of a balance of power based on the mutual needs of these institutions, which was rooted in the conditions and formation of the Safavid government based on a combination of socio-political forces and ideological power.
    Keywords: Reactive sequences, historical institutionalism, government, clergy, social forces, Safavids}
  • سیروس سپهدارنیا*، علیرضا سمیعی اصفهانی

    نوشتار حاضر در پی سنجش سهم و تاثیر منافع، ارزش ها و رویه های دولت رانتی و همچنین نیروهای اجتماعی پشتیبان آن به مثابه نیروی نهادین تاریخی، در تعین بخشی به ساختار اقتصاد سیاسی ایران پس از انقلاب اسلامی است. ازاین رو، پرسش اصلی پژوهش این است که چرا انقلاب اسلامی ایران که مدعی دراندازی طرحی نو در ساختار سیاسی- اجتماعی ایران بویژه دگرگون ساختن عرصه اقتصاد بود؛ نتوانست تحولی ژرف در این عرصه پدید آورد و در نتیجه اقتصاد ایران همچنان بر مدار دولت رانتی می چرخد؟ به عبارت روشن تر کدام نیروها، منافع و انگیزه هایی باعث تداوم حرکت دولت های پس از انقلاب، بویژه دولت های سازندگی و اصلاحات (1368 تا 1384)، در مسیر دولت رانتیر شدند؟ یافته های پژوهش که از منظر جامعه شناسی تاریخی و اقتصاد سیاسی و با بهره گیری از منظومه نظری نهادگرایی تاریخی و دولت رانتیر ضمن نگاهی به پیشینه دولت رانتی در ایران؛ عملکرد دولت های سازندگی و اصلاحات و نسبت میان چهار مفهوم یا متغیر اصلی- نفت، دولت، نهادها و توسعه- را مورد سنجش و بررسی قرار داده است؛ نشان می دهد که تزریق پترودلار یا دلارهای نفتی در عصر پهلوی دوم به پیکر اقتصاد ایران، به پیدایش رویه های نهادی خاص نفتی (شامل نظام بودجه ریزی، ارزآوری، ضعف بخش خصوصی و وابستگی طبقات اجتماعی...) در حوزه تصمیم گیری و شیوه حکمرانی، منتهی شد به گونه ای که دولت های پس از انقلاب نیز به به رغم دگرگونی های شگرفی که انقلاب در بسیاری از ارزش ها و ساختارهای پیشین بوجود آورد نتوانستند از کمند نظم دیوانسالارانه و رویه های نهادین نفتی و همچنین فرهنگ و علایق نیروها و کنش گران اجتماعی پشتیبان چنین نظمی رهایی یابند و در عوض زمینه اتکاء بیش از پیش رژیم جدید به الگوی «وابستگی به مسیر طی شده» و بازتولید دولت رانتی در عرصه اقتصاد سیاسی فراهم گردید.

    کلید واژگان: دولت رانتی ایران, نهادهای نفتی, نهادگرایی تاریخی, جامعه شناسی تاریخی, وابستگی به مسیر}
    Sirus Spahdarnya *, Alireza Samieiisfahani

    The present paper seeks to measure the contribution and influence of Rentier state elite as the forces of historical institution in determining the current political and economic structures of Iran. Why the Islamic Revolution of Iran, which claimed a new political and economic system and made changes in all fields; couldn't change the political economy of the country and the structure of the political economy continued to move forward? in other words, what forces or phenomena continued to move the post-revolutionary states, especially the constructive and reformist governments (1368-1384), on the path of the rentier and educated state? research findings obtained using the combined framework of historical institutionalism and historical sociology and the Rantierian government, shows that the process of formation of Pahlavi state institutions was influenced by the influx of oil dollars This has led to the emergence of specific institutional oil practices in this government and after the victory of the Islamic Revolution, the presence of forces dependent on the previous order in the new order and the emergence of crises, as well as the pressure exerted by social and political forces on the elite choices of decision-makers in the constructive moments cause choice the pattern "Wa Depending on the course of the journey " by these forces as a result, the institutional framework of the oil state, including budget, exchange, private sector, community, and oil production, developed during the Pahlavi era; It was transferred to the constructive and reformist governments, which made the rentier state survive.

    Keywords: Iranian Rentier State, Oil Institutions, Historical Institutionalism, Historical Sociology, Route Dependence}
  • غلامرضا ابراهیم آبادی*، سیدعبدالرحیم ابوالحسنی
    بهبود حکمرانی و کیفیت آن دغدغه اصلی اصلاحات در دنیای امروز برای رسیدن به توسعه و پیشرفت کشورها است در این میان تمرکززدایی به عنوان یکی از روش های اصلی بهبود کیفیت حکمرانی مطرح است. در جمهوری اسلامی ایران، و مطابق مفاد قانون اساسی، شوراهای اسلامی شهر و روستا از متولیان اصلی امر تمرکززدایی اند. اما مطالعه سیر تکوین تا تحول و نهایتا میراث برجای مانده از شوراها حکایتگر چرخه معیوب نهادی آن به سمت تمرکزگرایی هرچه بیشتر، مصادره اختیارات و استحاله خصلت حکمرانی محلی است به طوری که با هر اصلاحاتی بخشی از هاله اقتدار و حاکمیتی که به این نهاد حکمرانی محلی اعطاء شده بود، زدوده شده تا نهایتا شورا را به نهادی قابل هضم و ناکارآمد در پیکره نظام اجرایی موجود تبدیل کند. این میراث نهادی ناکارآمد باعث شده تلاش برای اصلاحات بعدی نیز صرفا بازتولید و پیکره بندی مجددی از همان مسیری باشد که قوانین قبلی مشخص و معین کرده بودند. و در نتیجه ناکارآمدی شوراها در امر تمرکززدایی به پدیده ای مزمن و وابسته به مسیر از پیش تعیین شده تبدیل گردد. این مقاله با بهره گیری از روش کیفی و در قالب رویکرد نهادگرایی تاریخی این سئوال اصلی را مورد بررسی قرار می دهد که چرا و چگونه شوراهای اسلامی شهر و روستا به این ناکارآمدی دچار شده و نتوانستند در امر تمرکززدایی موفق باشند.
    کلید واژگان: تمرکززدایی, شوراهای اسلامی شهر و روستا, نهادگرایی تاریخی, حکومت محلی}
    Gholamreza Ebrahimabadi *, Seyyed Rahim Abolhasani
    Improving governance and its quality is main concern of reforms for achieve development in today's world. In the meantime decentralization is one of the main ways to improve the quality of governance. In the islamic republic of Iran, and in accordance with the articles of the Constitution, the Islamic city and village councils are the main trustees of decentralization. But investigating the genesis and transformation process of the councils and ultimately legacy left by these councils anticipats its defective institutional cycle towards more centralization, confiscation of powers and transformation of the character of local government, So with any reforms decreased part of the aura of authority that was given to this local governance until finally transform the council into a digestible and inefficient institution in the body of the existing administrative system. This inefficient institutional legacy has led to efforts for the next reforms were just reproduce and reconfigure the same path that the previous rules were determined. As a result, the inefficiency of the councils in decentralization becomes a chronic phenomenon and depending on the predetermined path . This paper with utilizing qualitative method and within the framework of historical institutionalism addresses this main question that why and how did the city and village Islamic councils fail to decentralization ?
    Keywords: decentralization, Islamic councils of the city, village, historical institutionalization, local governmant}
  • سعید میرترابی *

    ساخت دولت در همه جا روندی طولانی، پیچیده و پرچالش بوده است. انقلاب اسلامی ایران به عنوان توده ای ترین انقلاب قرن بیستم، دگرگونی عمیقی در بنیادهای نظم سیاسی جامعه ایران به همراه آورد و به پایه ریزی نهادهای تازه ای در ساخت قدرت و دولت پس از انقلاب یاری رساند. این نهادها در مهار بحران های شدید داخلی و خارجی- که دولت تازه تاسیس به فاصله اندکی پس از پیروزی انقلاب با آن ها روبرو شد- نقش بسیار مهمی ایفا کردند. مهم ترین ادعای مقاله که در قالب فرضیه مطرح شده این است که جنبش انقلابی مردم ایران در روند دولت سازی پس از انقلاب، توانایی بالایی در زمینه نهادسازی از پایین از خود نشان داد که به واسطه آن خلاء ناشی از فروپاشی ساختارهای قبلی قدرت و نبود سازمان حزبی موثر در جریان انقلاب پر شد و روند ساخت دولت جدید و مدیریت بحران های پیش رو، به شدت از این شیوه نهادسازی متاثر گردید. در این راستا، مقاله روند ساخته شدن شماری از نهادهای رسمی حکومتی، نهادهای انقلابی و نهادهای رویه ای و رفتاری در سال های نخست پس از پیروزی انقلاب اسلامی را بررسی و علل توفیق کارکردی آن ها را در مقابله با بحران ها و استمرار بخشیدن به نظم سیاسی دولت جدید، تحلیل می کند. مقاله در تشریح رویدادهای مرتبط با ساخت نهادهای دولت در سال های اولیه انقلاب اسلامی که از آن با عنوان لحظه سازنده نهادها یاد شده از رویکرد نهادگرایی تاریخی و روش تحلیلی و توصیفی، بهره گرفته است.

    کلید واژگان: دولت سازی, نهادگرایی تاریخی, نهادسازی, نهادهای رسمی حکومتی, نهادهای رویه‌ای و رفتاری}
    Saeed Mirtorabi*

    State building is a long, complicated and challenging trend everywhere. Iran’s revolution as a most populist revolution in 20thcentury, heavily changed the fundamental aspects of political order in the country and helped to set new institutions in power and state structures after revolution. These institutions were helpful in harnessing extreme domestic and foreign crisis that were emerged soon after the revolution. The article tests this claim as a hypothesis that Iranian revolutionary movement showed its high capabilities in institution building from down and that helpedemerged power vacuum, as a result of collapsed former state and absence of a revolutionary party, was filled easily. Building new state and managing crisis affected heavily from this kind of state building. The article studies making some new governmental institutions and revolutionary organs and emerging new political behavior in first years after revolution and searches the causes of their successful functions in managing crisis and sustaining new emerged political order.

    Keywords: State Building, historical institutionalism, institution building, Governmental Institutions, behavioral institutions}
  • علی جنادله *
    در اغلب مطالعات جامعه شناختی تاریخی، شکاف دولت و ملت به عنوان ویژگی تاریخی و ذاتی جامعه سنتی ایران معرفی شده است. بدین ترتیب که قائم به ذات بودن دولت و بی نیازی آن از مشروعیت بیرونی و همچنین نبود رویه ها و قوانینی که حقوق و وظایف متقابل دولت و جامعه را تعیین کند، خودبسندگی دولت، بیگانگی نیروهای اجتماعی و دولت از یکدیگر و شکاف تاریخی دولت و جامعه را در پی داشته و تنها رابطه قابل تصور بین دولت و جامعه اعمال سلطه یک طرفه از سوی حکومت بر جامعه و انقیاد و اطاعات جامعه در برابر سلطه دولت بود. در این مقاله تلاش می شود، با استفاده از رویکرد نهادگرایی تاریخی، با روش تحلیل توالی های واکنشی و بر اساس شواهد تاریخی، دیدگاه فوق به چالش کشیده شده و روایت بدیلی از روابط میان دولت و یا به تعبیر بهتر حکومت و جامعه ارائه شود. در این روایت بدیل، برخلاف نظریه شکاف تاریخی دولت و ملت، نیازهای متقابل حکومت و نیروهای اجتماعی به پیکربندی نهادی خاصی در جامعه ایران منجر شد که مبتنی بر شبکه نسبتا پیچیده ای از روابط و حقوق و وظایف متقابل بین حکومت مرکزی، روحانیت، بازار و ایلات و قبایل بود که حاصل آن تعادل نهادی نسبی بین این نهادها بود. این پیکربندی نهادی، ریشه در سلسله رخدادهای واکنشی داشت که شکل گیری حکومت صفویه بر اساس بنیادهای متکثر ایلی و ایدئولوژیک آن ها را در پی داشت. این دیدگاه بدیل، علاوه بر ارائه یک روایت تاریخی متفاوت از تحولات جامعه ایران، برای جامعه امروز ایران نیز می تواند دلالت هایی در خصوص ظرفیت های تاریخی جامعه ایران برای برقراری یک رابطه متوازن و پایدار بین دولت و نیروهای اجتماعی به همراه داشته باشد.
    کلید واژگان: نهادگرایی تاریخی, توالی های واکنشی, صفویه, قاجاریه}
    Ali Janadleh *
    In most socio-historical studies, the gap between the state and the nation has been introduced as a historical and inherent feature of the traditional Iranian society. This means that the state's lack of external legitimacy, as well as the lack of procedures that determine the rights and duties of the state and society, have led to the alienation of social forces and the state of each other, and the historical gap between state and society. Hence the only relationship between these two was the exercise of unilateral domination by the state over society and obedience and subordination of society to the state. Referring to the historical institutionalism approach and using Reactive sequences analysis, this article provides an alternative narrative of the relation between state and nation. In this narrative, on the contrary, to the theory of the historical gap between the state and the nation, the mutual needs of the state and social forces led to a specific institutional configuration in the Iranian society, that was based on a complex network of interactions between the four main institutions of central government, the clergy, tribes and the market, resulting in relatively stable institutional balance between these institutions. This institutional configuration was rooted in a series of Reactive sequences, which brought about the formation of the Safavid government based on numerous tribal and ideological foundations.
    Keywords: historical Institutionalism, Reactive Sequences, Safavid, Qajar}
  • سعید میرترابی*
    انقلاب ایران به عنوان تحولی که عموم اقشار اجتماعی در آن حضور داشتند، دگرگونی عمیقی در بنیادهای نظم سیاسی جامعه به همراه آورد و به پایه ریزی نهادهای تازه ای در ساخت قدرت و دولت پس از انقلاب یاری رساند. با وجود ضعف سازوکارهای حزبی وسازمانی مدرن، این نهادهای دولتی و رویه ای جدید ، با توفیق در بسیج منابع و مقابله با انواع بحران های پیش رو همانند شرایط ناامنی ناشی از فروپاشی نظم پیشین،درگیری جناح های قدرت، حرکت های جدایی خواه قومی و بروز جنگ تحمیلی، زمینه استقرار وتثبیت نظم سیاسی نوین را در فاصله نسبتا کوتاه دی ماه 1357 تا خرداد 1360 فراهم نمودند.دغدغه مقاله واکاوی چگونگی توفیق نخبگان انقلابی،درساخت نهادهای کارآمد دولت است.مهمترین ادعای مقاله در قالب فرضیه این است که «نخبگان انقلابی ایران در سه سال نخست پس از پیروزی انقلاب(به عنوان لحظه سازنده)،در مواجهه با بحران های پیش رو و مقتضیات ایجاد نظم سیاسی نوین،به نهادسازی از پایین متوسل شدند که نتیجه آن ایجاد نهادهای توانمند درحمایت از رژیم سیاسی جدید(همانند ولایت فقیه،شورای انقلاب) و استقرار و تثبیت نظم سیاسی نوین(همانند کمیته های انقلاب اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی)بوده است.» مقاله در تشریح رویدادهای مرتبط با ساخت نهادهای دولت درسال های اولیه انقلاب که از آن با عنوان لحظه سازنده نهادها یاد شده، از رویکرد نهادگرایی تاریخی و روش تاریخی-علی متکی بر این رویکرد بهره گرفته است .مقاله نشان می دهد که دست کم یکی از عوامل مهم قابلیت بالای نظام انقلابی در مهار ومدیریت بحران های متعدد پیش رو موفقیت پروژه نهادسازی آن بوده است.
    کلید واژگان: دولت سازی, نهادگرایی تاریخی, نهادسازی, رژیم سیاسی, نظم سیاسی}
    Saeed Mirtorabi *
    Iran’s revolution as a profound social change in which most part of population took part heavily changed the fundamental aspects of political order in the country and helped to set new institutions in power and state structures after revolution. These institutions were helpful in harnessing extreme domestic and foreign crisis that emerged soon after the revolution. Revolutionary elite in Iran in a rather short term between January 1979 and May 1981, succeeded in establishing new political order after revolution. The main claim of the article as its hypothesis is that “Iran revolutionary elite in three years after revolution (as critical juncture) in response to huge crises and necessities of building new order inclined to institution building from the bottom and as a result effective institutions for supporting new political regime and new political order were formed.The article studies making of some new governmental institutions and revolutionary organs and emergence of new political behavior in the first years after revolution and searches the causes of their successful functions in managing crisis and sustaining new emerged political order. The article uses historical institutionalism as its approach and historical-causal analysis as its methodology. The article shows that high capabilities of revolutionary system in managing crises originated from this mode of institution building.
    Keywords: state building, Historical institutionalism, institution building, political regime, political order}
  • سید سعید میرترابی*
    دولت های پس از انقلاب با وجود شعارها وبرنامه های پر سروصدا در زمینه کاهش اتکا به نفت،عملا توفیق قابل ملاحظه ای در این زمینه پیدا نکرده اند. مقاله حاضر با بهره گیری ازرویکرد نهادگرایی تاریخی و قرائت های تجدیدنظرطلب در نظریه دولت رانتیر نشان می دهد که ریشه وابستگی دولت به درآمدهای نفت، در سال های نخست پس ازپیروزی انقلاب، به واسطه تصمیم های نخبگان انقلابی برای مقابله با چالش ها ومقتضیات پیش رو شکل گرفت( و البته در این زمان امکان پیگیری الگوهایی متفاوت نسبت به قبل از انقلاب درحوزه بسیج منابع توسط دولت وجود داشت) .این امر سبب شد اتکا به درآمدهای نفت به جزئی نهادین در کارویژه بسیج منابع مالی توسط دولت پس از انقلاب تبدیل گردد. در نتیجه در هر نوع تفکر درباره کاهش وابستگی دولت به درآمدهای نفت،باید به این نیروهای نهادین و پایداری اشان در خلال شرایط متفاوت سیاسی واقتصادی در هر مقطع توجه لازم مبذول گردد. روش تحقیق مقاله حاضر توصیفی-تحلیلی است.
    کلید واژگان: نهاد سازی, نفت, انقلاب, نهادگرایی تاریخی, ساخت رانتیری}
    Seyed Saeed Mirtorabi *
    Post -revolutionary states in Iran have not achieved any success in escaping from an oil-dependent economy despite many slogans and programs. This article benefiting from historical institutionalism and revisionist versions of rentier state theory tries to show that state dependence to oil revenues in Iran in the first years after revolution stems from decisions of revolutionary elites to resolve peculiar challenges (of course elites had the opportunity to follow other models for the mobilization of the revenues in those years). Therefore, oil-dependence shaped an institutional feature of the post-revolutionary state. As a result, in every attempt to decrease the state dependence to oil revenues, we must pay attention to these institutional forces and their resistance against different economic and political conditions. Methodology of this article is based on descriptive –analytical method.
    Keywords: Institution Building, oil, Revolution, Historical Institutionalism, Rentier Structure}
  • رضا امیدی
    در این مقاله، تحولات سیاست گذاری رفاهی و عوامل موثر بر روند تحولات آن در عصر پهلوی بررسی شده است. مسئله اصلی مقاله، شناسایی عوامل تاثیرگذار بر سیاست های اجتماعی در دوره پهلوی است. در مطالعاتی که تاکنون در این زمینه انجام شده، تحولات سیاست گذاری اجتماعی ایران حول یک عامل بررسی شده است. فرضیه مقاله حاضر این است که در دوره های مختلف، عوامل متفاوتی در این زمینه نقش داشته اند و نمی توان کل این دوره را براساس یک عامل توضیح داد. در این مقاله روند تحولات در سه دوره رضا شاه، دوره سقوط رضا شاه تا کودتای 28 مرداد، دوره کودتا تا انقلاب مورد مطالعه قرار گرفته است. بدین منظور، از طریق مطالعه اسنادی و بررسی مذاکرات مجلس شورای ملی، داده های لازم گردآوری و تحلیل شده است. تحولات سازمانی و نهادی این دوره ها نشان می دهد که در هر دوره عوامل متفاوتی در شکل گیری و توسعه سیاست های رفاهی نقش داشته اند. روی کار آمدن حکومت پهلوی به عنوان سرآغاز شکل گیری دولت در معنای مدرن آن در ایران شناخته می شود. در این دوره انواعی از نهادسازی ها در راستای ملت سازی و دولت سازی انجام شده است که سیاست های رفاهی نیز در همین چارچوب تحلیل می شود. اما بعد از شهریور 1320 و سقوط دولت رضا شاه جنبش چپ در ایران فعال شد و مطالبات اجتماعی نقش بیشتری در شکل دادن به سیاست های رفاهی ایفا کرد. اثرگذاری این عامل نیز از اواسط دهه 30 و پس از کودتای 28 مرداد تقلیل یافت و دولت تلاش کرد با اتکای به درآمدهای رو به افزایش نفت نقش بیشتری در حوزه رفاه برعهده گیرد تا ضمن ایجاد سطح رفاه نسبی برای گروه های مختلف اجتماعی، از این طریق نوعی کنترل و نظارت اجتماعی را نیز اعمال کند.
    کلید واژگان: تحلیل سیاست, نهادگرایی تاریخی, ملت سازی, صنعتی شدن, عوامل بین المللی, رابطه دولت, ملت}
    Reza Omidi
    This paper focuses on developments in welfare policy and the main factors of these developments in the Pahlavi era. For this purpose, the development process has been studied in three historical periods: the period of Reza Shah, the period from the fall of Reza Shah to the coup of August 28, and the period from the coup to the Revolution. Organizational and institutional development shows that different factors were involved in the formation and development of welfare policies. The Pahlavi era is known as the beginning of the formation of the modern state in Iran. Nation-building and state-building occurred in this period in order to perform a variety of institutionalization; and welfare policies are also analyzed in this framework. But since September 1941 leftist movements were active in Iran and there were more demands for a greater role in shaping social welfare policies. But this factor reduced in effectiveness since the mid-1950s after the coup, and the government tried to increase his role by relying on the increase in oil revenues.
    Keywords: Policy analysis, Historical institutionalism, Nation building, industrialization, International factors, The relationship between nation, states}
  • حجت کاظمی*
    نقطه ثقل تحلیل نهادگرایانه، تاکید بر نقش نهادها به عنوان یک متغیر مستقل در شکل دادن به روندها و نتایج کنش های فردی و جمعی و پدیده های اجتماعی و سیاسی است. علوم اجتماعی معاصر به دلیل غلبه رویکردهای زمینه گرا (در جامعه شناسی و علوم سیاسی) و کمی گرا (در حوز هاقتصادی) به تحلیل جایگاه متغیر نهادی در شکل دادن به پدیده های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی توجه کافی نشان نداده است. این مقاله در وهله نخست در پی معرفی چشم انداز نهادگرایانه در تحلیل اجتماعی و سیاسی، تحولات و تنوعات درونی این رویکرد است. هدف دوم این مقاله آن است که نشان دهد نهادگرایی تاریخی به عنوان یکی از گونه های نئونهادگرایی به خاطر دیدگاه پویای خود در مقوله تغییر نهادی، می تواند چارچوبی مناسب برای تلفیق رویکرد نهادگرا و زمینه گرا در تحلیل سیاسی فراهم آورد. مطابق این نگرش، هرچند به اشکال مختلف نهادها باید به عنوان متغیری مستقل در شکل دادن به رفتارهای کنش گران اجتماعی و سیاسی شود، این نهادها پدیده های تکوین یافته در متن ستیزه های اجتماعی و سیاسی تاریخی هستند.
    کلید واژگان: نهاد, نئونهادگرایی, نهادگرایی تاریخی, تغییر نهادی و تکوین نهادی}
    Hojjat Kazemi*
    The gravity point of Institutional analysis is emphasizing on the role of institutions as an independent variable in forming procedures and outcomes of individual and collective actions and social and political phenomena. Contemporary social sciences, due to the dominance of background-based approaches (in Sociology and Political Sciences) and quantity-based approaches (in Economics), didn’t give due attention to the analysis of institution variable status in forming social, economic and political phenomena. This article, first, attempts to introduce the institutional perspective in social and political analysis, and then introduces the internal reformations and varieties of this approach. The second purpose of this article is to show that historical institutionalism as a kind of neo- Institutionalism can develop an appropriate framework in integrating the Institutionalism and background-based approaches in political analysis, due to its dynamic viewpoint on the category of institutional change. According to this view, although different forms of institutions should be seen as independent variables in forming the social and political actors’ behaviors, these institutions are developed phenomena in the context of social and political historical disputes.
    Keywords: Institution, Neo, Institutionalism, Historical Institutionalism, Institutional Change, Institutional Formation}
  • محمد فاضلی، علی کریمی، معصومه اشتیاقی
    ائتلاف طبقات متوسط شهری موجب وقوع رویداد عظیم اجتماعی جنبش مشروطه در تاریخ جامعه ایران اواخر دوره قاجار شد؛ اما سرنوشت ائتلاف و جنبش منتج از ائتلاف مشروطه خواهان پس از دوره ای نافرجام ماند. در این مقاله، با رویکرد ساختاری- نهادی مبتنی بر منطق زمانمند به این پرسش پاسخ می دهیم که چرا ائتلاف مشروطه خواهان در تاریخ مشروطیت ناپایدار بوده است و فضایی برای تحکیم توافق های میان ائتلاف کنندگان پدید نیامد. درادامه، پنج متغیر ساختاری- نهادی و پنج فرضیه را که بیانگر علت های ناپایداری ائتلاف هستند، با روش تاریخی– تحلیلی مطالعه می کنیم. همچنین، روند تاریخی زمانمند را که به شکل گیری ائتلاف ناپایدار منجر شد، با تکیه بر بنیان های ساختاری و نهادهای سیاسی جامعه ایران دوره مشروطه بررسی می کنیم که شامل مجموعه ای به هم وابسته از نهادهای سیاسی درهم تنیده، ساختار طبقاتی نامتعادل، ساختار اقتصادی نامتوازن، شرایط ناشی از نظام جهانی و دولت ناکارآمد است. عوامل یادشده متغیرهای موثر در فرایندهای منتهی به ائتلاف ناپایدار است. در این میان، بنیان های نامستحکم نهادهای سیاسی ایران دوره مشروطیت متغیر وزن دهنده اصلی موثر در پیدایش ائتلاف ناپایدار است که به واسطه چنین وضعیتی، فرصت ها برای تحکیم توافق و ساختارمندشدن اهداف و تصمیم های کنشگران سیاسی ائتلاف کننده فراهم نشد.
    کلید واژگان: جنبش مشروطه, ائتلاف ناپایدار, نهادگرایی تاریخی, روش تاریخی, تحلیلی, ساختار اجتماعی, اقتصادی دوره قاجار, نهادهای سیاسی}
    Mohammad Fazeli, Ali Karimi, M. Eshtiyaghi
    The Constitutional revolution in Iran at the late Qajarid dynasty resulted from a coalition of middle classes; however, it failed to be consolidated. This paper applies the structural-institutional approach to explain the instability of constitutional achievements and fragile coalitions between the revolutionaries. Five structural-institutional factors will be discussed as the causes of fragile coalitions. Analytical narrative is the method for explaining events. A matrix of institutional arrangements including imbalanced class structure, economic deficiencies, world-system situation, and incapacitated state were identified as the main factors that created instability. But the effect of weakly founded political institutions of constitutional period was the most important factor of the fragile coalitions, which resulted in conflicts between the political actors, loose agreements, and lack of structured system of decision making and achieving common aims.
    Keywords: Constitutional movement, Instable coalitions, Historical Institutionalism, Historical, analytic method, Qajariddynasty}
  • محمد فاضلی، معصومه اشتیاقی
    مقاله حاضر به شرایط ساختاری نهادی مجلس که مهم ترین نهاد برآمده از انقلاب مشروطه در ایران است می پردازد. بر مبنای رویکرد نهادگرایی تاریخی، چگونگی و چرایی روند تحول مجالس دوره مشروطه (مجلس اول تا مجلس چهارم) و تعامل شرایط ساختاری جامعه ایران و ویژگی های نهادی مجلس در مسیر منتهی به بن بست مجالس مشروطه را بررسی می کند. سوال اصلی این است که چه شرایطی به ناکارآمد شدن و بن بست در مجالس مشروطه انجامیده است. اصلی ترین فرضیه تحقیق آن است که شرایط نهادی ایجادشده در ایران عصر قاجار به ناکارآمدی مجالس مشروطه کمک کرده است. روش علی تاریخی براساس روایت علی برای بررسی تاریخی و آزمون فرضیات به کار گرفته شده است. براساس نتایج به دست آمده، برآیندی از شرایط ساختاری نهادی جامعه ایران اواخر دوره قاجار، فرایندهای وابسته به مسیر و بازتولید آنها در مجالس مشروطه، روند تحول مجلس را در طول تاریخ مشروطیت رقم زد. در این روایت، پیامدهای منتج از گسترش نفوذ نظام جهانی، اقتصاد سرمایه داری، دولت مستبد و ضعیف قاجار در طول زمان، مولد ساختار طبقاتی نامتعادلی در ساختار جامعه ایران اواخر دوره قاجار شده است؛ و همین امر، بازخورد مثبت ناشی از عدم تعادل طبقاتی، روابط نامتقارن قدرت در ساختار سیاسی را بازتولید می کند. مجموع این شرایط در کنار فعالیت های حزبی ناکارآمد در طول عمر مجلس، به عدم تحول مجلس و متعاقب آن بازماندن مسیرهای تحول سیاسی در تاریخ ایران عصر مشروطیت انجامیده است.
    کلید واژگان: تحول نهادی, نهادگرایی تاریخی, روش علی, تاریخی, مجالس مشروطه, طبقات اجتماعی}
    Mohammad Fazeli, Masume Eshtiyaghi
    This article deals with conditions of structural- institutional conditions of constitutional parliaments in Iran. The institutional evolution of constitutional parliaments and the interaction of structure of Iranian society and parliament have been investigated in this article. The main hypothesis is the situation of institutions in the time of Qajars made the parliament ineffective. The historical – causal method based on causal narrative has been applied to review Qajar history. The outcome of influencing world-system، capitalist economy، despotic state، and the weakness of Qajar dynasty resulted in unbalanced class structure. This factor، added to asymmetric power relations، and the positive feedback of these processes created ineffective parliaments that could not realize the goals of constitutional.
    Keywords: Institutional Development, Historical Institutionalism, Causal, historical Analysis, Constitutional Parliaments, Path, dependency}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال