به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "پست مدرنیته" در نشریات گروه "علوم انسانی"

  • حسن غیبی پور، علی کرباسی زاده*، محمدجواد صافیان

    از آنجا که تفسیر واتیمو از نیچه مستلزم بررسی دیدگاه هایدگر و دیلتای، به عنوان نقاط اصلی مورد نظر وی است، از این رو، در این مقاله در نظر داریم نخست، اشاره ای به تفسیر هایدگر از نیچه، به عنوان آخرین فیلسوف متافیزیک غرب داشته باشیم، که در آن هایدگر برای توجیه هدف خود؛ که ارزیابی مجدد تاریخ و تجربه غرب است، به تفسیر نیچه می پردازد. سپس به صورت مختصر، به تفسیر دیلتای از نیچه، به عنوان فیلسوف حیات، می ‍پردازیم، که در آن بیشتر به نزدیکی تفکر هایدگر و نیچه تاکید شده است. در پایان، با تبیین تفسیر واتیمو از نیچه هایدگر، نشان می دهیم که وی برخلاف نظر هایدگر، با بررسی تفسیر نیست انگاری مدرن نیچه و ارتباط آن با نیست انگاری پست مدرن، وی را نخستین فیلسوف پست مدرن می خواند و نشان می دهد که این نیچه است که باید به عنوان نخستین فیلسوف پست مدرن خوانده شود نه هایدگر، و علت این برداشت ها و تفسیرهای متفاوتی که از نیچه ارائه شده، خود بیانگر موقعیت حساس فلسفه نیچه در پایان متافیزیک است.

    کلید واژگان: واتیمو, «نیچه هایدگر», نیست انگاری, مدرنیته, پست مدرنیته, تفکر ضعیف
    Hassan Gheibipour, Ali Karbasizadeh *, MohammadJavad Safian

    Since Vattimo's interpretation of Nietzsche requires examining the views of Heidegger and Dilthey as his main points, Therefore, in this article, we intend to first mention Heidegger's interpretation of Nietzsche, as the last metaphysical philosopher of the West, in which Heidegger to justify his goal; which is a re-evaluation of the history and experience of the West, deals with Nietzsche's interpretation. Then, briefly, we discuss Dilthey's interpretation of Nietzsche, as a philosopher of life, in which the closeness of Heidegger's and Nietzsche's thinking is emphasized. In the end, by explaining Vatimo's interpretation of Heidegger's Nietzsche, we show that, contrary to Heidegger's opinion, by examining Nietzsche's interpretation of modern nihilism and its connection with postmodern nihilism, he calls him the first postmodern philosopher. And it shows that it is Nietzsche who should be read as the first postmodern philosopher, not Heidegger, and the reason for these different perceptions and interpretations presented by Nietzsche, itself expresses the sensitive position of Nietzsche's philosophy at the end of metaphysics

    Keywords: Vattimo, Nihilism, Heidegger's Nietzsche, Modernity, Post modernity, Weak Thought
  • منصور انصاری*

    تاریخ اندیشه سیاسی نویسی در ایران تاکنون عمدتا از منظر رابطه سنت و مدرنیته نگاشته شده است و بدون اغراق می توان گفت که خود این شیوه نگارش اندیشه سیاسی به گفتمان مسلط و هژمونیک تبدیل شده است که امکان بروز گفتمان های دیگر را بر همین اساس سخت و دشوار کرده است. مقاله حاضر با روش توصیفی- تحلیلی در تلاش است تا از طریق بررسی نسبت اخلاق و سیاست پرتو تازه ای به گفتمان های اندیشه ای ایران معاصر بیفکند: گفتمان اسلام سیاسی، لیبرالیسم و مارکسیسم. از لحاظ نظری، سه نسبت میان اخلاق و سیاست وجود دارد: متافیزیک حداکثری، متافیزیک حداقلی و عدم رابطه بین اخلاق و سیاست. یافته های تحقیق نشان می دهد که گفتمان اسلام گرا از حیث نسبت اخلاق و سیاست، متافیزیک حداکثری است و از این رو خواهان دخالت حداکثری اخلاق گرایانه در حوزه سیاست است؛ گفتمان لیبرالیسم ایرانی، از این حیث، متافیزیک حداقلی است و خواهان کمترین دخالت اخلاق گرایانه در ساحت هایی از زندگی بشری است. گفتمان مارکسیسم ایرانی با توجه به بنیادهای نظری خاصی که بر آنها استوار شده است، معتقد به جدایی حوزه اخلاق از سیاست است.

    کلید واژگان: اخلاق, پست مدرنیته, سیاست, لیبرالیسم, مارکسیسم, متافیزیک حداقلی, متافیزیک حداکثری, مدرنیته
    Mansoor Ansari *

    The history of political thought in Iran has been so far put on paper chiefly in view of the relationship between tradition and modernity. Without exaggeration, it can be claimed that the method of recording political thought has itself turned into a dominant and hegemonic discourse, making it hard for other discourses to emerge. Adopting an analytical-descriptive methodology, this paper tries to shed a new light on Iran’s discourses of thought through investigating the relationship between ethics and politics: political Islam or Islamist discourse, liberalist discourse and Marxist discourse.Theoretically speaking, there are three forms of relationships between ethics and politics: maximum metaphysics, minimum metaphysics, and no relationship between ethics and politics. Findings of the paper indicate that in view of the relationship between ethics and politics, the Islamist discourse is of maximum metaphysics, hence seeking maximum ethical interference in politics. To that end, Iranian liberalist discourse is of minimum metaphysics favoring least ethical intervention in any aspect of human life. Given certain theoretical foundations constituting its pillars, the Iranian Marxist discourse believes in separation of ethics from politics.

    Keywords: ethics, postmodernism, Politics, Liberalism, Marxism, minimum metaphysics, maximum metaphysics, modernity
  • محمد لری نژاد، محسن قائمی خرق*
    اقتدار به عنوان آموزه ای ضروری و حیاتی برای تولد و بقاء یک دولت، فهمی است که در هر یک از گفتمان ها و بسترهای حکمی «پیشامدرن»، «مدرن» و «پسامدرن» با قرایت هایی متفاوت روبرو شده است. اساسا پرسش اقتدار، به این تقریر که چه قدرتی حق فرمان راندن بر مردم را دارد و نقش مردم در اعطا و سلب مشروعیت به قدرت مندرج در یک فرد و یا نهاد، سوالی است که اساس حقوق عمومی را صورتبندی می کند. این نوشته در صدد آن است که با تفکری تحلیل و در نهایت هنجاری به تحلیل اقتدار پرداخته و در عمق بیان تفاوت های میان اقتدار در هر یک از گفتمان ها، به مدلی جدید برای بازاندیشی در خصوص اقتدار دست بیابد. نهایتا نوشته حاضر از این ایده و نظریه دفاع می کند که بدل از بررسی گفتمانی، تحلیل کلامی اقتدار، مطلوب است که در عین تضمین حقوق و آزادی های دموکراتیک، توجیهات بنبادینی برای مشروعیت قدرت دربردارد.
    کلید واژگان: اقتدار, گفتمان, خرد میانه, فلسفه ی مدرن, پست مدرنیته, کلام اسلامی
    Mohammad Lorinejad, Mohsen Ghaemi *
    Authority as a necessary and vital doctrine for the birth and survival of a state is an understanding that has faced different readings in each of the "pre-modern", "modern" and "post-modern" discourses and judgment platforms. Basically, the question of authority, in terms of what kind of power has the right to command the people and the role of the people in granting and delegitimizing the power contained in an individual or institution, is a question that formulates the basis of public law. This article aims to analyze authority with an analytical and ultimately normative thinking, and in the depth of expressing the differences between authority in each of the discourses, achieve a new model for rethinking about authority. Finally, the present article defends this idea and theory that instead of discursive analysis, verbal analysis of authority, it is desirable to include Benbadin justifications for the legitimacy of power while guaranteeing democratic rights and freedoms.
    Keywords: Authority, Discourse, middle wisdom, modern philosophy, postmodernity, Islamic speech
  • عبدالرحمن عالم*، رضا نصیری

    مفاهیمی از قبیل سکولاریزاسیون، عرفی شدن، دنیوی گرایی به لحاظ معنایی و مصداقی به یکدیگر نزدیک هستند گرچه تمایز و تفاوت هایی نیز با یکدیگر دارند. اما سه خصلت اساسی عرفی شدن عبارتند از: 1- قدسی زدایی یا افول نقش مذهب در معنی بخشی به سپهر اجتماعی؛ 2- افتراق یابی ساختاری که طی آن نهادهای دینی و نهادهای جامعه عرفی از یکدیگر متمایز می شوند؛ 3- گذار تدریجی ادراک و رفتار دینی به سمت قلمرو عرفی. عرفی شدن جزء لاینفک مدرنیته و روح و جوهر آن می باشد. چرا که مدرنیته خود یک فرهنگ و مذهب می باشد و نباید آن را به معنای جغرافیا و تاریخ در نظر گرفت. نوسازی غربی از چنان قدرتی برخوردار است که به گفته آگنس هلر همه چیز را شبیه خودش می کند. بنابراین با گسترش نوسازی و مدرنیته و سازوکارهای آن، ادیان آسمانی در معرض چالش قرار می گیرند. پست سکولار، وجود و قدرت دین در فرد و جامعه را می پذیرد، اما باز به اصول اصلی سکولاریسم تاکید می کند: 1. دین باید از عرصه سیاست و حکومت عقب نشینی کند؛ 2. دین باید مرجعیت انحصاری علوم تجربی را به رسمیت بشناسد 3. دین خود حاکمیت مردم و حقوق بشر ملتزم نداند.

    کلید واژگان: سکولاریسم, عرفی شدن, غرب, مدرنیته, پست مدرنیته
    Abdu Rahman Alem *, Reza Nasiri

    Secularism in the Opinion of Western ThinkersDr. Abdul Rahman AlemReza NasiriAbstract:Although concepts such as secularization, mundane and worldly have similar meaning, there are some differences between them. However, the secularization has three characteristics: 1) decline in the role of religion to give meaning to the social sphere, 2) structural difference: there is a distinction between religious institutions and worldly institution, 3) transition from religious behavior and perception to worldly one. The secularism is inseparable from modernity. Modernity is a culture and religion and not similar to geography and history. Western modernization is so powerful to make everything similar to itself. So, divine religions would be faced with challenges by expansion of modernization. Secularism acknowledges the religion in the society, but it insists on its principles: 1) the religion has to be separable from politics and government 2) the religion has to acknowledge the exclusive authority of natural science, 3) the religion doesn’t have to rule over the people.

    Keywords: secularism, Worldly, Modernit
  • فرشاد گودرزی*، اسدالله بابایی فرد
    دین یکی از مهمترین پدیده های بشری است که در هر دوره تاریخی جایگاه ویژه ای در دستگاه نظری اندیشمندان و متفکرین حوزه علوم انسانی داشته است، بسیاری از اندیشمندان، دوران مدرنیته و ظهور عصر روشنگری را دوران افول دین دانسته اند، اما ظهور عصر پست مدرنیته، زنگ خطری برای عصر مدرن و مفاهیم برساخته این دوره بود، در این پژوهش سعی بر آن شده است که مقوله ای چون دین را از منظر اندیشمندان پست مدرنیته مورد بررسی قرار دهیم. بر همین اساس در پژوهش حاضر پدیده ای چون دین را از منظر اندیشمندان جریان ساز پست مدرن چون دلوز، دریدا، لیوتار، بودریار بررسی شده است و نوع نگاه هر کدام از این اندیشمندان را بر مبنای دستگاه نظری شان به دین مورد بررسی قرار داده ایم. نتایج این مقاله نشان داد که دین در عصر پست مدرن نیز با تناقض های متعددی رو به رو است که این تناقض ها نشان دهنده عدم سازگاری بنیان های معرفتی دین و پست مدرنیته است، بر مبنای نتایج این پژوهش و نوع نگاه متفکرین پست مدرن می توان ادعا کرد که بنیان های معرفتی و شناختی دین و پست مدرنیته با یکدیگر سازگاری ندارند.
    کلید واژگان: پست مدرنیته, دین, شالوده شکنی, مدرنیته
    Farshad Goudarzi *, Asadollah Babaeifard
    Religion is one of the most important human phenomena that has had a special place in the theoretical apparatus of thinkers and thinkers in the field of human sciences in every historical period. It was the modern era and the concepts created during this period, in this research, an attempt has been made to examine a category such as religion from the perspective of postmodern thinkers. Accordingly, in the present research, a phenomenon such as religion has been examined from the perspective of postmodern thinkers such as Deleuze, Derrida, Lyotard, Baudrillard, and the type of view of each of these thinkers has been examined based on their theoretical apparatus. Am. The results of this article showed that religion in the postmodern era also faces many contradictions that these contradictions show the incompatibility of the epistemic foundations of religion and postmodernity. Based on the results of this research and the perspective of postmodern thinkers, it can be claimed that Religion and postmodernity are not compatible with each other.
    Keywords: breaking the foundation, Modernity, Postmodernity, Religion
  • آبس مرزوکی*

    «پست مدرن»، «هایپرمدرن» یا «متاخر» صفت هایی هستند که عموما از دهه 80 قرن بیستم به این سو به ادبیات اطلاق می شوند. این شکل نام گذاری اشاره ای طعنه آمیز به یک «پایان» و یا نوعی «مرگ» را به ذهن متبادر می کند. نه فقط مرگ هنر بلکه مرگ خود ادبیات، که از گذشته شروع می شود، کدهای خود را بازنویسی می کند و شروع دوباره اش را اعلام می کند. این ادبیات در واقع نوعی ادبیات بینابینی است که سعی می کند پویایی در بازتولید را ملموس سازد با هدف تولید بازی، ایجاد دریافتی لذتبخش و یا پارودیک و در عین اینکه پس از ساختارشکنی، ساخت دوباره را توصیه می کند.

    کلید واژگان: ادبیات, مدرنیته, پست مدرنیته, مرگ, بازسازی
    Abbes MARZOUKI *

    « Postmoderne », « hypermoderne » ou encore « extrême contemporaine » sont généralement les adjectifs attribués à la littérature depuis les années 80 du XXème siècle. De telles appellations prônent une certaine allusion ironique à une « fin » et/ou à une « mort » non seulement de l’art, mais aussi de la littérature, qui part du passé, rejoue ses codes et annonce le recommencement. C’est une littérature de l’entre-deux qui cherche à rendre palpable une dynamique de renouvellement dans une visée de jeu, à portée ludique et parodique, tout en recommandant la construction à partir de la déconstruction.

    Keywords: Littérature, Modernité, «postmodernité», «mort», reconstruction
  • سید سعید زاهد زاهدانی*، ریحانه شاه ولی

    ژای فرانسوا لیوتار در دهه 1970 کتاب وضعیت پست مدرن: گزارشی درباره دانش را، به سفارش شورای دانشگاه های حکومت ایالتی کبک، نگاشت. وی به دنبال اثبات این ادعا بود که شرایط و موقعیت جوامع دست خوش تغییر شده اند و دانش و اطلاعات تحت سلطه تکنولوژی به طور عام و کامپیوترها به طور خاص قرار گرفته است. پایان عصر صنعتی و تولید های انبوه به هم راه این تغییر وضعیت دانش را لیوتار عصر پست مدرن می نامد و بر همین مبنا دانشی را که تحت سلطه و کنترل تکنولوژی قرار دارد نقد می کند. در همین رابطه وی درباب پایان فراروایت ها، مرگ عصر استاد، مشروعیت بخشی به دانش، دانش روایی، و دانش علمی مباحثی را مطرح می کند. کتاب وضعیت پست مدرن یکی از پیش روان تفکر پست مدرن بوده است. این کتاب به جای آغاز از دغدغه قدرت برای حفظ نظام سرمایه داری جهانی از تکنولوژی شروع می کند و همین به نقطه ضعفی برای نظریه پرداخته شده در این کتاب تلقی می شود. درطول زمان، نقدهای بسیاری بر این اثر وارد آمده که به رشد اندیشه های پست مدرن کمک کرده است، اما درک این نکته، که خواندن این کتاب به چه مخاطبانی پیش نهاد می شود، به شناخت بیش تر نویسنده و محتوای آن نیاز دارد.

    کلید واژگان: لیوتار, پست مدرنیته, فراروایت, مرگ عصر استاد
    Seyyed Saeed Zahed Zahedi*, Reihaneh Shahvali

    In 1970s, Jean-François Lyotard wrote The Postmodern Condition: A Report on Knowledge at the request of the president of Conseil des Universities, government of Quebec. In this book, he argues that the conditions of communities have changed. Knowledge and information have undergone the dominance of technology in general, and computers in particular. Besides these effects on knowledge, Lyotard has named this the end of the industrial age and mass production, “The Postmodern Era”. In his book, he continues by criticizing the knowledge under the dominance and control of technology. He discusses the incredulity toward metanarratives, the knell of the age of the professor, legitimation of knowledge, as well as narrative and scientific knowledge. “The Postmodern condition” is in a sense a forerunner of postmodern thinking. Instead of starting from power struggle to maintain the global capitalist system, it starts from technology, and this may be the weak point of this work. There are many different reviews on this report which have contributed to the growth of postmodern thoughts, and it is recommended for all audiences interested in postmodern topics.

    Keywords: Lyotard, Postmodernism, Metanarratives, The Knell of the Age of the Professor
  • سید محمد اکبریان
    نظریه معنویت و عقلانیت بر آن است که دین نهادینه در جهان معاصر نمی تواند نقش سنتی خود را در آرامش‎بخشی و رها ساختن انسان از رنج ایفا کند و تنها معنویت می تواند از عهده آن برآید. ازآنجاکه این نظریه، رسالت خود را برای انسان جدید تعریف کرده، خود را ناگزیر و متعهد به مولفه‎های پست‎مدرنیته می‎بیند. براساس این نظریه، انسان معنوی عبارت است از انسان معنوی پست مدرن با شاخصه ها و ویژگی های سازگار با آن. ملکیان در بیان ویژگی های انسان معنوی به برخی ویژگی های پست مدرنیته وفادار است، اما ویژگی های اساسی تری نیز برای انسان معنوی برمی شمارد که او را از وفاداری و تعهد به مبانی و الگوهای پست مدرن خارج می سازد. انسان معنوی با ویژگی های اخیر تنها در نظام و ساختار دین سنتی امکان تحقق دارد و امکان زایش آن بر اساس مبانی انسان شناختی ایشان و الگوهای معنویت سکولار فراهم نیست، یا انسان دوگانه ای است که ویژگی های ناسازگاری (دینی و پست مدرن) را با هم جمع کرده است.

    کلید واژگان: انسان شناسی, پست مدرنیته, دین, معنویت, ناسازگاری
    Sayyid Muhammad Akbariyan
    The theory of spirituality and rationality believes that the institutionalized religion in the modern world cannot play its traditional role in tranquilizing human being and freeing him from pain and suffering; and it is only the religion that is capable of doing so. Since this theory has defined its mission for the modern human being, it considers itself committed to postmodern parameters. According to this theory, the spiritual man is the postmodern spiritual man with the features and parameters consistent with him. In stating the features of the spiritual man, Malekian is faithful to some postmodern features, but enumerates some more fundamental features for the spiritual man that gets him out of the circle of devotion to the postmodern foundations and models. The spiritual man with the recently mentioned features is realizable just in the system and structure of traditional religion and it is not possible to generate the spiritual man on the anthropological bases and the models of secular spirituality, or he would be a dual man who has gathered inconsistent features (religious and postmodern).
    Keywords: anthropology, postmodernity, religion, spirituality, inconsistency
  • هادی بیگی ملک آباد*، حمید پارسانیا
    در این نوشتار به بررسی زمینه های معرفتی و اجتماعی شرق شناسی پست مدرن و ییامدهای آن پرداخته شده و با روشی تحلیلی اسنادی، تمرکز بحث بر مواجهه ی معرفتی با ادوار شرق شناسی قرار داده شده و این امر از طریق رصد تحولات علم و معرفت صورت گرفته است. هرچند تطورات علم در چند قرن گذشته بر رویه ها، مفاهیم و ادبیات شناختی شرق شناسی تاثیر گذار بوده و از ابعاد مختلفی به متواضع شدن و تغییر در ادبیات آن منجر شده، لکن بنظر میرسد غرب میکوشد روح شرق شناسی کلاسیک که همان نگاه حاشیه ای و استعمارگرانه غرب به مشرق زمین است را در دوره موسوم به پست مدرن هم بصورتی خاموش باز تولیدکند.در این مقاله ضمن بررسی مطالب یاد شده به تاملات ادوارد سعید، ضیاء الدین سردار، لیلا گاندی و...پیرامون رویه های جدید در شرق شناسی اشاره شده است.
    کلید واژگان: شرق شناسی, پسااستعمارگرایی, مدرنیته, ادوارد سعید, پست مدرنیته, گفتمان
    Hadi Beygi Malek-Abad *, Hamid Parsania
    This paper explores the epistemological and sociological background of postmodern oriental studies and its consequences using an empirical-analytical method that concentrates on the epistemological dimensions of the discourse of oriental studies in analyzing its various evolutionary phases as they relate to the evolutionary phases of science and the acquisition of human knowledge. While it is true that the changes that science and human knowledge have gone through in the past few centuries have had an effect on the techniques, concepts and general discourse of oriental studies, and that these have had a moderating effect, but it nevertheless seems that the West is still intent on rekindling the spirit of classical orientalism, which marginalized the East and looked upon it as an object of exploitation and colonization, in the postmodern period also, albeit in a more subtle and covert fashion. In this paper, in addition to the above considerations, we shall also point to some of the positions and findings of thinkers such as Edward Sa‘īd, Zīauddīn Sardar, and Leela Gandhi with respect to new approaches to oriental studies.
    Keywords: orientalism, Oriental Studies, Post-colonialism, Modernity, Post-modernity, Edward Said, discourse
  • عبدالرحمن عالم*، رضا نصیری

    مفاهیمی از قبیل سکولاریزاسیون، عرفی شدن، دنیوی گرایی به لحاظ معنایی و مصداقی به یکدیگر نزدیک هستند گرچه تمایز و تفاوت هایی نیز با یکدیگر دارند. اما سه خصلت اساسی عرفی شدن عبارتند از: 1- قدسی زدایی یا افول نقش مذهب در معنی بخشی به سپهر اجتماعی؛ 2- افتراق یابی ساختاری که طی آن نهادهای دینی و نهادهای جامعه عرفی از یکدیگر متمایز می شوند؛ 3- گذار تدریجی ادراک و رفتار دینی به سمت قلمرو عرفی. عرفی شدن جزء لاینفک مدرنیته و روح و جوهر آن می باشد. چرا که مدرنیته خود یک فرهنگ و مذهب می باشد و نباید آن را به معنای جغرافیا و تاریخ در نظر گرفت. نوسازی غربی از چنان قدرتی برخوردار است که به گفته آگنس هلر همه چیز را شبیه خودش می کند. بنابراین با گسترش نوسازی و مدرنیته و سازوکارهای آن، ادیان آسمانی در معرض چالش قرار می گیرند. پست سکولار، وجود و قدرت دین در فرد و جامعه را می پذیرد، اما باز به اصول اصلی سکولاریسم تاکید می کند: 1. دین باید از عرصه سیاست و حکومت عقب نشینی کند؛ 2. دین باید مرجعیت انحصاری علوم تجربی را به رسمیت بشناسد 3. دین خود حاکمیت مردم و حقوق بشر ملتزم نداند.

    کلید واژگان: سکولاریسم, عرفی شدن, غرب, مدرنیته, پست مدرنیته
    Abdul Rahman Alem*, Reza Nasiri

    Secularism in the Opinion of Western ThinkersDr. Abdul Rahman AlemReza NasiriAbstract:Although concepts such as secularization, mundane and worldly have similar meaning, there are some differences between them. However, the secularization has three characteristics: 1) decline in the role of religion to give meaning to the social sphere, 2) structural difference: there is a distinction between religious institutions and worldly institution, 3) transition from religious behavior and perception to worldly one. The secularism is inseparable from modernity. Modernity is a culture and religion and not similar to geography and history. Western modernization is so powerful to make everything similar to itself. So, divine religions would be faced with challenges by expansion of modernization. Secularism acknowledges the religion in the society, but it insists on its principles: 1) the religion has to be separable from politics and government 2) the religion has to acknowledge the exclusive authority of natural science, 3) the religion doesn’t have to rule over the people.Key Words: Secularism, Worldly, Modernity, Postmodernity

    Keywords: secularism, Worldly, modernity, postmodernity
  • فریدون رهنمای رودپشتی، بابک نژادتولمی
    در پارادایم کارکردگرایی، حسابداری مدیریت همچون ابزار و دستگاه نمادین خنثایی می باشد که به بازنمایی بی طرفانه می پردازد و هستی شناسی برآمده از چنین پارادایمی، جدایی واقعیت ها از شیوه های حسابداری است. در پارادایم های نوین منبعث از پست مدرنیته، به رویکرد اجراگری می رسیم که بر اساس آن حسابداری با ایجاد مرزهای شناختی که شیوه های اجتماعی را در نظریه اقتصادی و مالی جای می دهند، نقش های قلمروپردازی، واسطه گری، قضاوت و ذهنیت سازی برای مخاطب را می پذیرد. در همین راستا بر پایه نظریه شبکه – کنشگر، حسابداری مدیریت یک کنشگر در تعامل با سایر کنشگران در شبکه های درهم تنیده از افراد، سازمان ها و بازارها است که می تواند موجب تغییر در دیگر کنشگران گردد و اجراگری خلاقانه می تواند جولانگاهی برای نفوذگری و مداخله گری گردد و به تبع آن محاسبات سیاسی برای استدلالات اقناعی در هستی شناسی حسابداری مدیریت هویدا شود. در این مقاله بر اساس پژوهشی مبتنی بر تحلیل فلسفی، جامعه شناختی و اقتصادی به هستی شناسی حسابداری مدیریت با تاکید بر مقوله اجراگری و نظریه کنشگر- شبکه پرداخته شده است و به سه کاربرد آن در حوزه مسئولیت پذیری اجتماعی، حرفه ای گرایی و پاسخگویی نیز اشاره شده است. نتیجه آنکه حسابداری مدیریت در فرایندهای هوشمندانه شبکه ای هویت می یابد و نمی توان در شبکه های واقعی از نقش اساسی عناصر مجازی و موضع ناپذیر «قدرت و ایدئولوژی » غافل بود.
    کلید واژگان: کارکردگرایی, اجراگری, نظریه کنشگر, شبکه, مجازی گرائی, پست مدرنیته, هستی شناسی حسابداری مدیریت
    Feriydoon Rahnamay Roodposhti, Babak Nejad Toolami
    In the functionalism paradigm, management accounting is as a neutral instrument and symbolic device addressing fair representation and ontology derived from such a paradigm is the separation of facts from accounting practices. In the new paradigms originated from postmodernity, we achieve a performative approach under which accounting accepts the roles of making territory, mediatory, judgment and making up mind for the audience by creating cognitive boundaries that make room for social practices in economic and financial theory. In this regard, based on actant-network theory, management accounting is an actant in interaction with other actants in interconnected networks of individuals, organizations and markets that can cause changes in other actants and creative performativity can be a field for penetration and intervention, so political calculations can become manifest to persuasive arguments in management accounting ontology. In this paper, regarding a research based on philosophical, sociological and economic analysis, management accounting ontology is addressed emphasizing on performativity and actant-network theory and its three applications in the field of social responsibility, professionalism and accountability are also mentioned. The results show that Management accounting finds identity in network intelligent processes and in real networks cannot ignore the major role of virtual and position inevitable elements of “power and ideology”.
    Keywords: Functionalism, Performativity, Actant, Network Theory, Virtualism, Postmodernity, Management Accounting Ontology
  • هادی بیگی ملک آباد*، حمید پارسانیا
    در این نوشتار به بررسی زمینه های معرفتی و اجتماعی شرق شناسی پست مدرن و ییامدهای آن پرداخته شده و با روشی تحلیلی اسنادی، تمرکز بحث بر مواجهه ی معرفتی با ادوار شرق شناسی قرار داده شده و این امر از طریق رصد تحولات علم و معرفت صورت گرفته است. هرچند تطورات علم در چند قرن گذشته بر رویه ها، مفاهیم و ادبیات شناختی شرق شناسی تاثیر گذار بوده و از ابعاد مختلفی به متواضع شدن و تغییر در ادبیات آن منجر شده، لکن بنظر میرسد غرب میکوشد روح شرق شناسی کلاسیک که همان نگاه حاشیه ای و استعمارگرانه غرب به مشرق زمین است را در دوره موسوم به پست مدرن هم بصورتی خاموش باز تولیدکند.در این مقاله ضمن بررسی مطالب یاد شده به تاملات ادوارد سعید، ضیاء الدین سردار، لیلا گاندی و...پیرامون رویه های جدید در شرق شناسی اشاره شده است
    کلید واژگان: شرق شناسی, پسااستعمار گرایی, مدرنیته, ادوارد سعید, پست مدرنیته, گفتمان
    Hadi Beygi Malek Abad *, Hamid Parsania
    In this article, both the cognitive and social grounds as well as the consequences of postmodern orientalism is investigated using the archival-analytic method. The discussion at hand is centred upon a cognitive approach to the different stages and periods of orientalism and proceeds by following the developments in ‘science’ and knowledge. While it is true that changes in the notion of ‘science’ during the last few centuries has affected the conceptualization and epistemological approach of orientalism, leading to a new humility and to the use of a more conciliatory language, it nevertheless appears to be the case that the West is striving to quietly revive the classical spirit of orientalism-one that looks at and marginalizes the East in a colonialist way-in this present period labelled as postmodern. The paper in hand applies itself to these themes and in the process alludes to some of the new approaches to orientalism as enunciated by figures such as Edward Said, Ziauddin Sardar, Leila Ghandi, Hisham Djait
    Keywords: Orientalism, post-colonialism, modernity, Edward Said, postmodernity, Dialogue
  • اعظم میرزمانی
    رواج انواع الگوهای پوشش، تعامل، مصرف،... و در یک کلام «سبک زندگی»، هویت های جمعی و بخصوص مذهبی را به چالش می کشد. جهان پسامدرن انواع سبک زندگی های را در دسترس افراد فرهنگ های مختلف قرار داده است. هر سبک، نمادی از فرهنگی خاص به شمار می رود که افراد به مدد آن، هویت خویش را ابراز می دارند. بی توجهی استفاده کنندگان به جنبه نمادین سبک زندگی، هویت های فرهنگی آنها را به چالش می کشد. هدف این نوشتار بررسی بازتاب آموزه های اسلامی حجاب و عفاف در سبک زندگی و اهمیت جنبه نمادین آن است. محقق با استفاده از مطالعات کتابخانه ای و اسنادی نتیجه می گیرد که اولا، تجلی این آموزه ها در سبک زندگی، موجب تمایز سبک زندگی اسلامی از سایر سبک های زندگی می گردد. ثانیا، عدم تجلی این اصل و سایر اصول اسلامی در سبک زندگی مسلمانان موجب می شود آنان ناخودآگاه و علی رغم میل باطنی خویش، موجبات تخریب و نابودی هویت مطلوب و به عبارتی تعلقات، باورها و ارزش های خویش را فراهم آورند.
    کلید واژگان: مذهب, هویت جمعی, فرهنگ, اسلام, مدرنیته, پست مدرنیته
  • رمضان برخورداری
    هدف اصلی این پژوهش، بررسی و تحلیل تقابل های نظری اندیشه مدرنیته و پست مدرنیته به منظور مشخص کردن نقش فیلسوف تعلیم و تربیت در میانه چنین تقابلی می باشد. برای دست یابی به این هدف، از روش کاوشگری فلسفی انتقادی با دو مسیر انتقاد عقلانی و انتقاد رهایی بخشی استفاده بهره گرفته شد. با وجود تقابل های اندیشه مدرنیته و پست مدرنیته، نتیجه این مطالعه به امکان ترسیم اوصاف فلسفه تعلیم و تربیت به مثابه کنشی روشنفکرانه در مسیر تغییرات مطلوب در تعلیم و تربیت انجامید.یافته های حاصل از این پژوهش نشان داد که روشنگری با وجود تقابل های مدرنیته و پست مدرنتیه نه تنها ممکن بلکه مطلوب نیز هست. تاثیر گذاری فلسفه تعلیم و تربیت مستلزم فیلسوفان تعلیم و تربیتی است که کنش های حرفه ای، عمومی و روشن فکری را توام با یکدیگر به عنوان عوامل تشکیل دهنده وحدت شخصیتی در خود داشته باشند.
    کلید واژگان: روشنگری, مدرنیته, پست مدرنیته, کنش روشنفکری فیلسوف تعلیم و تربیت
    Ramazan Barkhordari
    The main goals of current essay are explanation and analysis of Modern-Postmodern contentions to do determining the role of philosopher of education for the purpose of evolution in education. The method is critical philosophical discovery with two main lines of rational and emancipatory approaches. Although there are important contentions between modern and postmodern thoughts the inquiry indicates the philosophy of education as intellectual action. The major result indicates that enlightenment and intellectual activity after Modern-Postmodern contention is desirable and also possible. The effect of philosophy of education and philosophers of education should be regard in contact with professional، public and intellectual characters as unified entity of philosopher of educating personality.
    Keywords: Enlightenment, Modernity, Postmodenity, intellectual action of Philosopher of education
  • حمید عبداللهیان، محمد وکیلی قاضی جهانی
    این مقاله سعی بر این دارد تا به مطالعه ی نقش قدرت و عوامل شکل گیری حوزه ی عمومی در عصر پست مدرن بپردازد. بر این اساس از روش واژگونی فوکو استفاده می کنیم تا منابع تولیدی قدرت و اعمال آن در جهان پست مدرن را تحلیل کرده و در این حوزه به تولید شناخت بپردازیم. برای این امر، رویکرد تحلیلی فوکو از قدرت زیستی را مورد استفاده قرار می دهیم تا به نحوه ی تولید و اعمال قدرت در عصر پست مدرن و تاثیر آن بر شکل گیری یا عدم شکل گیری حوزه ی عمومی بپردازیم. در این مقاله با استفاده از روش واژگونی فوکو به دنبال طرح گسست هایی هستیم که ممکن است در جهان پست مدرن رخ داده باشد.
    گسست تاریخی فوکویی ما را به دو یافته ی نظری و تجربی می رساند. گسست اول که در یک تحلیل نظری مبتنی بر جامعه ی کنترلی پست مدرن با مدل هارت و نگری ارائه می شود نشان می دهد قدرت پست مدرن با «ارتباطاتی کردن» کنترل و مراقبت افراد، از رسانه های نوین به عنوان فناوری های کنترلی استفاده می کند. علی رغم این که مطالعات زیادی بر اساس رویکرد هابرماسی نشان داده که اینترنت منجر به شکل گیری و تقویت حوزه ی عمومی می شود اما در این جا این تکنولوژی ارتباطی به عنوان «پان اپتیکن پست مدرن» و «کارخانه ی مجازی»، و «کاربران» آن به مثابه «کارگران پست مدرن» معرفی می شوند که با «کار عاطفی»، طبق مدل هارت و نگری و ژیژک، قدرت زیستی سرمایه داری را تشدید می کنند. درنتیجه امروزه «حبس، کنترل و بهره وری» سوژه ها در اینترنت، شکل گیری حوزه ی عمومی را در آن دشوار می کند. گسست دوم نشان می دهد (یافته ی تجربی ما) که در این عصر، اهمیت یافتگی فرهنگ و تاریخ و محوریت آن ها است که حوزه ی عمومی به عنوان ماحصل آن ها و عرصه ای برای تولید قدرت مردمی شکل می گیرد. نتیجه ی مطالعه ی میدانی موردی و اتنوگرافیک ایران که در سال های اخیر انجام شد نشان می دهد «قدرت مردمی» که متاثر از عوامل تاریخی ایرانی و اسلامی است، منجر به شکل گیری حوزه ی عمومی خودجوش در تصمیم گیری های مردمی این فصل از تاریخ معاصر شده است.
    در مقام نتیجه گیری از یافته ها، این مقاله بیان می کند با توجه به تاریخی بودن فرهنگ ایرانی، کنش گران فعال این فرهنگ می توانند با استفاده از عناصر فرهنگی تاریخی شان، از تکنولوژی های ارتباطی پست مدرن قدرت زدایی کنند تا آن ها را برای تقویت قدرت مردمی خود برای شکل دادن به حوزه ی عمومی گسترده تر و جهانی تر به خدمت گیرند. چرا که حوزه ی عمومی شکل گرفته در سال های های اخیر در ایران توسط مردم فقط می تواند نشان دهنده ی پتانسیل آن ها باشد که با استفاده از تکنولوژی های ارتباطی معاصر، آن را جهانی کرده اند.
    کلید واژگان: پان اپتیکن, قدرت مشرف بر حیات, پست مدرنیته, جامعه ی کنترلی, اینترنت, حوزه ی عمومی, تاریخ ایرانی, اسلامی
    Hamid Abdolahian, Mohammad Vakili Ghazi Jahani
    This article is an attempt to study the role of power and factors involved in formation of Iranian public sphere in the postmodern period. We will use Foucault's reverse method in order to analyze the sources of producing power and how power is being exercised in postmodern world. We will use Foucault's approach to bio-power in order to be able to identify how power is being produced and how it is being exercised and how it leads to formation or lack of formation of public sphere. We have also used Foucault's reverse method so to address some historical breaks that might have occurred in postmodern world.
    Application of the Foucauldiannotion of historical break contributed to identifying two theoretical and empirical findings. The first break is offered in the area of theoretical analysis in which we refer to the postmodern controlled society as Negri and Hardt put it in “Empire”. This argument will clarify how the postmodern power uses new media in order to exercise its influence through the process of communicating mode of control. Contrary to Habermas's approach to internet and its power to development of public sphere we indicate that this has become a postmodern panopticon type of control and a virtual factory in which users behave in a similar manner as postmodern workers in which they use their emotional work so to strengthen the bio-power of capitalism. It seems as if the imprisonment, control and exploitation of subjects is taking place in internet and makes it hard for internet to be transformed into public sphere.
    The second break (based on our empirical findings) indicates that it is the centrality of culture and history that contributes to the formation of public sphere as it creates ground for realization of power of masses. Our 2009 field research results in Iran indicates that power of masses which takes its roots from historical as well as Islamic factors can provide the grounds for formation of Iranian public sphere.
    Using the results of second break we will indicate that our conclusion for the first break is also valid as we believe internet alone cannot lead to the formation of Iranian public sphere. Other results also indicate that power of masses can be deny the postmodern technologies and this is all because Iranian society enjoys historical and cultural factors that can help formation of an indigenous public sphere that has global orientations.
    Keywords: panopticon, Bio, power, Post modernity, Controlled society, Internet, Public sphere, Irano, Islamic history
  • ژروم دوتل*
    مقاله حاضر به معرفی کتاب «واردها، قرن اول و دوم» اثر فردریک ورست که در سال 2011 به چاپ رسیده است، می پردازد. رمان مذکور، گزیده ای از ادبیات مردم ساکن سرزمینی خیالی یعنی واردها می باشد. ویژگی خاص این رمان این است که به یک زبان ابداعی غیر قابل فهم برای خواننده نوشته شده است و سپس به زبان مادری نویسنده یعنی زبان فرانسه ترجمه شده است. در این مقاله، نگارنده سعی دارد با مطالعه بر روی نوآوری در ادبیات، نشان دهد چگونه این اثر غیر قابل طبقه بندی و پست مدرن مسایلی اساسی در ارتباط با ترجمه و خلق اثر هنری مطرح می کند.
    کلید واژگان: زبان, ترجمه, پست مدرنیته, نوآوری, تخیل
    JÉrÔme Dutel Celec*
    Résumé Cet article s’attache à présenter Ward (Ier et IIe siècles) de Frédéric Werst paru en 2011. Ce roman, présenté comme une anthologie de textes d’une civilisation imaginaire, a la particularité d’avoir été écrit dans une langue inventée avant d’être traduit en français, la langue maternelle de l’auteur. A travers une étude sur l’utilisation du néologisme en littérature, nous chercherons à montrer comment cette oeuvre atypique et postmoderne pose avec acuité des questions fondamentales touchant à la traduction et à la création.
    Keywords: langue, traduction, postmodernité, néologisme, imaginaire
  • رضا پیشقدم، رضا ذبیحی *

    آموزش زبان انگلیسی در یک فرهنگ ایرانی-اسلامی سوال های پیچیده ای را پیش روی مدرسین زبان و زبان آموزان قرار می دهد. در این مقاله، نویسندگان به تبیین مسئله آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی در ایران می پردازند. پس از بررسی دیدگاه های استعماری و نیز پست مدرن در باب آموزش زبان انگلیسی، نویسندگان با نگاهی فراتر از وضعیت کنونی آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی _ که بارزترین مشخصه ی آن ادامه و تشدید روند جهانی شدن زبان انگلیسی می باشد _ بر گنجاندن ویژگی های خاص فرهنگ و مذهب ایرانی تاکید ویژه ای دارند. تشریح وضعیت فعلی آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی در ایران و مسیری که در آینده می بایست در راستای بومی سازی این رشته طی شود، در ادامه ی مقاله با راهکارهایی همراه می شود. «آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی به سبک ایرانی» راه حلی است برای مسئله ی سلطه فرهنگی و ایدئولوژیکی غرب، که خود می تواند پادزهری باشد برای قرن ها به حاشیه رانده شدن فرهنگ ایرانی و اسلامی.

    کلید واژگان: جهانی شدن, دیدگاه استعماری, دیدگاه پسااستعماری, امپریالیسم زبانی, پست مدرنیته, بومی سازی, آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی به سبک ایرانی
    Reza Pishghadam, Reza Zabihi

    Teaching English in an Iranian and Islamic culture poses complex questions for both teachers and learners. In this paper, the authors intend to shed light on what it means to teach English as a foreign language (TEFL) in an Islamic-Iranian context. Having reviewed the colonial and postmodern views of English language teaching, the authors took a look beyond the current state of TEFL in Iran, which is marked by its continuing global tendency, and into the future with an emphasis on the importance of including the local specificities of the Iranian culture and religion. The status of the TEFL in Iran and the direction it should take in the future are accompanied by offering some solutions to inherent problems. Iranian TEFL is introduced as the successful assertion of Iranian local culture against the cultural and ideological domination of the West, which can be an antidote to the harshness of all marginalizations Iranians have suffered for centuries.

    Keywords: globalization, colonialism, postcolonialism, linguistic imperialism, postmodernism, localization, Iranian TEFL
  • نقد گفتمان فلسفی مدرنیته: سوژه، حقیقت، و قدرت در اندیشه میشل فوکو
    ذکریا قادری
    بنیاد دوئالیسم فلسفه غرب، که در مدرنیته به تجلی نهایی خویش رسید مبتنی بر تضاد عقل/ غریزه، آسمان/ زمین، روح/ تن، و لذت/ اخلاق بود. فوکو نقد این دوئالیسم را که با نیچه، هایدگر، مارکس، و فروید آغاز شده بود به سرمنزل نهایی خویش، به نفع غریزه/ زمین، رساند. این مقاله به بررسی اندیشه های میشل فوکو، گسست وی از گفتمان فلسفی/ سیاسی مدرنیته، و تداوم های وی بر آن ها می پردازد. مدرنیته با اومانیسم، ادعای نفی هرگونه سلطه (چه متافیزیکی و چه سیاسی)، زایش یافته است و با فلسفه اصحاب روشن گری فرانسه، فلسفه تجربی اندیشی انگلیسی، و فلسفه ایدئالیسم آلمان، ادعای حاکمیت عقل، خود را به طور کامل نمایان ساخت. مدرنیته با نقد و نفی سلطه اصول کلی متافیزیکی/ دینی و سیاسی/ نظامی بر زیست غریزی فرد، مدعی دوره جدیدی در تاریخ آزادی بشر با حاکمیت عقل/ سوژه بود، اما مدرنیته خود اصول کلی دیگری مانند ناسیونالیسم، حق حاکمیت، کمونیسم، ماتریالیسم تاریخی، اصول اخلاقی، انسان گرایی، ابرمرد، علم، و دانش انسانی را بر ذهنیت شخصی و زیست غریزی افراد حاکم کرد. فوکو در دفاع از رهایی ذهنیت شخصی و زیست غریزی افراد، در تداوم مدرنیته و آرمان های آن باقی می ماند، اما با نقد اصول کلی مدرنیته مانند حاکمیت سوژه/ عقل، اخلاق کلی، و علم گسسته از مدرنیته تعریف می شود. فوکو گذار به مدرنیته را نه گذار از ظلمت و سلطه به آزادی و رهایی بلکه گذار از یک دوره سلطه مرئی، به سلطه نامرئی تر می داند و هرگونه حقیقت و اصول کلی (عقل، علم، ماتریالیسم تاریخی، انسان گرایی، و...) را صورت بندی خاصی از روابط سلطه و تکنولوژی قدرت می دانست.
    کلید واژگان: فلسفه غرب, مدرنیته, پست مدرنیته, سوژه, دوئالیسم, دیرینه شناسی, تبارشناسی, تکنولوژی قدرت, گسست و تداوم, اصول کلی, زیست غریزی
    The Criticism of Philosophical Discourse of Modernity: Subject, Truth and Power in Michel Foucault's Thought
    Zakaria Ghaderi
    the basis of dualism in western philosophy، that flourished in modernity، was built upon the opposition between reason/intuition، heaven/earth، spirit/body، pleasure/morality. Foucault extends the criticism of this dualism to its final station in favor of intuition/earth. This paper will consider Foucault’s thought، his separation from philosophical/political discourse of modernity. Modernity started with humanism، but Foucault regarded the transition to modernity not as a transition to freedom and liberty، but as a transition from an observable domination to an unobservable one and takes all truth claims and general principles special formulation of hegemonic relations and power technologies.
    Keywords: modernity, post modernity, subject, dualism, genealogy
  • داوود نوده ای
    در این مقاله ما به دنبال طرح ضرورت توجه به مبانی دینی در نقد نظریه های مشاوره و رواندرمانی و ارائه نظریه های جدید و طراحی الگوهای بومی مبتنی بر آن هستیم. برای روشن شدن این ضرورت ابتدا با تکیه بر اصول گرایی معرفت شناختی، ضرورت توجه به زیربناهای اساسی این نظریه ها مطرح گردیده است. سپس به بررسی زیربناهای فکری و فلسفی در دوران مدرنیته و پست مدرنیته پرداخته شده و مبانی اصلی حاکم بر هر یک از این دوره ها بررسی گردیده است. در ادامه نیز به بیان تبلور این زیربناها در نظریه های اساسی مشاوره و رواندرمانی پرداخته شده و در نهایت تعارض اساسی آنها با مبانی دینی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و ضرورت نقد اساسی این مبانی و ارائه نظریات جدید و طراحی الگوهای بومی مبتنی بر آموزه های دینی بیان گردیده و در نهایت پیشنهادی برای انجام این کار در چند مرحله ارائه شده است.
    کلید واژگان: اصول گرایی معرفت شناسی, مدرنیته, پست مدرنیته, نظریه های مشاوره و رواندرمانی
    Davoud Nodei
    In this article, we want to assess the necessity of noticing to religion basics in the critic of theories of counseling and psychotherapy and according to it, designing native patterns. To describe this necessity, at first being discussed the necessity of considering to core basics of these theories according to fundamentalism of epistemology, then reviewing Philosophical and thinking origins in modernism and postmodernism, and investigate their core basics. At the end, we notice to the effect of these origins on counseling and psychotherapy theories and analyzing their conflicts with religion basics. Also we consider to "necessity" of critic of these basics and introducing new theories and designing native theories based on religious teaching.
    Keywords: fundamentalism of epistemology, modernism, postmodernism, theories of counseling, psychotherapy
  • محمدتقی قزلسفلی
    در نوشته ی حاضر، این فرض مورد سنجش قرار می گیرد که اصولا بروز و ظهور اولین اشکال رسانه ها (کتاب و مطبوعات ادواری و یومیه) از جمله مهم ترین عوامل بسط و نهادینه سازی هویت مدرن بوده است. با توجه به اشکال گوناگون رسانه ها، نگارنده موضوع مورد بررسی را به نقش و اهمیت تنها یکی از این رسانه ها یعنی مطبوعات محدود خواهد کرد.اما در این ارتباط بررسی چند مساله اجتناب ناپذیر است: این که تشکیل اجتماعات ملی و احساس مشخصا مدرن در چارچوب تعلق به یک ملت، رابطه ی مستقیمی با توسعه ی کلی آنها داشته است. بررسی مختصر شکل گیری مطبوعات و انواع آن، تعریف مفهوم هویت ملی و عناصر آن و تمهید استدلال هایی چند در برابر این فرض که چگونه گسترش مطبوعات به ایجاد جامعه ی مدرن مدد رسانده است، از جمله ی این مسایل است.
    کلید واژگان: هویت, جامعه مدرن, مطبوعات, مدرنیته, پست مدرنیته
    Mohammad Taghi Ghezelsofla
    Media (including books, newspapers & Journals/Magazines) is one of the most important elements in construction & institutionalization of modern identity. This paper will survey the role and importance of newspapers/journals in the national identity construct. For explaining the relations between these two variables, the following issues will be considered: •The construction of modern national communities & sympathy in the framework of loyalty to a “Nation” has a direct relation with their general development (which will be explained in the paper).• A general review/history of newspapers/journals and their different categorizations • Definition of national identity and its elements•How the development & expansion of newspapers/journals have positively affected on the modern society construct?To provide a theoretical framework for this survey, the paper has benefited from the ideas & theories of John Thompson, Jorgen Hubermas, Benedict Anderson, Harold Lasswel and Paul Lazarsfeld.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال