جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "چندهمسری" در نشریات گروه "علوم انسانی"
-
در پژوهش حاضر تجارب زیسته زنان از پدیده چندهمسری در استان سیستان و بلوچستان به شیوه کیفی و از نوع پدیدارشناسی بررسی شد. با توجه به ماهیت پژوهش از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد که با مصاحبه عمیق 10 زن، داده های به اشباع رسید. داده های حاصل از تجارب زیسته زنان به روش کلایزی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند و از نرم افزار مکس کیودا 11 به عنوان ابزار تحلیل داده ها استفاده شد. یافته های حاصل از تجارب زیسته زنان در 5 تم "تغییر دیدگاه و باورها"، "تبدیل تهدید به فرصت توسط زنان"، "مشکلات زنان در چندهمسری"، "اثرات چندهمسری بر فرزندان"، "علل چندهمسری" دسته بندی شد. از یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که چندهسمری از نگاه زنان مشکلاتی را برای آن ها داشته است و این مسئله بر رشد و تربیت فرزندانشان تاثیرگذار بوده است لذا بطورکلی پدیده چندهمسری وضعیت و شرایط خوبی را برای زنان ایجاد نکرده است.کلید واژگان: ازدواج, چندهمسری, زنانIn the present study, the lived experiences of women from the phenomenon of polygamy in Sistan and Baluchistan province were investigated in a qualitative and phenomenological way. According to the nature of the research, the purposeful sampling method was used, and the data reached saturation with an in-depth interview of 10 women. The data obtained from women's lived experiences were analyzed using the Claysey method, and MAXQDA 11 software was used as a data analysis tool. The findings from women's lived experiences were categorized into 5 themes: "Change of viewpoints and beliefs", "Finding opportunities for women", "Problems of women in polygamy", "Effects of polygamy on children", "Causes of polygamy". From the findings of the research, it can be concluded that polygamy has caused problems for women from the women's point of view, and this issue has affected the growth and upbringing of their children, therefore, in general, the phenomenon of polygamy has not created a good situation and conditions for women.Keywords: marriage, polygamy, women
-
فصلنامه مطالعات اجتماعی - روان شناختی زنان، سال بیست و یکم شماره 4 (پیاپی 77، زمستان 1402)، صص 27 -32
این پژوهش در پی مطالعه ی پدیدارشناختی تجربه ی زیسته زنان خانواده های چندهمسر و توصیف تجارب زیسته آن ها است. از آنجا که کمتر به روایت ها و تجارب این زنان و چالش های مواجه با آن، پرداخته شده ، مطالعه در این خصوص می تواند صدای این گروه در حاشیه باشد. روش پژوهش، پدیدارشناسی از نوع توصیفی و میدان مطالعه، خانواده های چند همسر شهرستان میناب در استان هرمزگان است. روش نمونه گیری، هدفمند و شیوه ی دسترسی به صورت گلوله برفی بوده و با 33 نفر از زنانی که در چنین خانواده هایی سالها زندگی کرده اند، مصاحبه ی نیمه ساختمند انجام گرفته و در نهایت روایت های ایشان با استفاده از تکنیک کدگذاری کلایزی تحلیل شده است. تحلیل داده ها منجر به کشف 5 مفهوم کلیدی زندگی تباه شده، واکنش های عاطفی ناسازگارانه، آشفتگی های روحی و روانی، زن دوم؛ سوگلی، آرامش در زندگی و مواجهه با هوو: از نزاع تا ترحم، همچنین 17 مفهوم ثانویه و 105 مفهوم اولیه شد. نتایج نشان داد که امروزه دیگر پدیده چندزنی برخلاف تصور که به عنوان امری فرهنگی و نسبی گرایانه نگریسته می شد، هنجاری قابل قبول برای زنان میدان مطالعه نیست. این پدیده برای زنان با شرایط، مذهب و فرهنگ یکسان همانقدر دردناک و رنج آور تلقی شده است که برای زنان دیگر با مذهب و شرایط متفاوت نیز دردناک و رنج آور درک شده است و این کاملا یک امر درونی در همه زنان می باشد.
کلید واژگان: چندهمسری, چندزنی, پدیدارشناسی, تجربه زیسته, شهرستان مینابThe present study sought to phenomenologically review the life experience of women in polygamous families and describe their lived experiences. A descriptive phenomenology study was conducted, and the field of study consisted of polygamous families of Minab in Hormozgan Province, Iran. Purposeful sampling method and snowball method were used. Semi-structured interviews were performed with 33 women who had lived in such families for many years, and their narratives were analyzed using the Colaizzi analysis technique.Data analysis revealed five key concepts of ruined life, maladaptive emotional reactions, spiritual and mental disorders, second wife, the favorite, tranquility in life, and encounter with co-wife from strife to pity; there were also 17 secondary concepts and 105 primary concepts. The results manifested that today the phenomenon of polygamy is no longer an acceptable norm for women in the study field, in contrary to the perception that it was considered as a cultural and relativistic matter. today the phenomenon of polygamy is no longer an acceptable norm for women in the study field, in contrary to the perception that it was considered as a cultural and relativistic matter. This phenomenon is considered as painful for women with identical conditions, religion, and culture as it is perceived as painful for other women with different religions and conditions; this is a completely internal matter for all women.
Keywords: Polygamy, polygyny, Phenomenology, Lived Experience, Minab city -
مشروعیت تعدد زوجات یا چندهمسری در مذاهب خمسه به استناد دلایل اجتهادی-آیات، احادیث و سیره ی قطعی متشرعه- مورد اجماع و اتفاق فقیهان است، اما به مثابه یک پدیده ی اجتماعی نمی توان از آسیب شناسی آن غافل ماند. در فقه اسلامی "لاضرر و لاضرار" به عنوان قاعده ای فراگیر در تمام ابواب فقهی پذیرفته شده است. قاعده ای که بر مبنای آن هر گونه ضرر در تشریع قوانین و اجرای آن ها منتفی می باشد. از این منظر آیا می توان از ظرفیت قاعده ی لاضرر در مواجهه با آسیب های ناشی از ازدواج مجدد مردان که متوجه زنان یک جامعه می شود بهره برد؟ به نظر می رسد این آسیب ها ناشی از خلا قوانینی است که باب ضرر را در سوء استفاده از جواز تعدد زوجات مسدود کند. بنابراین پاسخ به این سوال مبتنی بر پذیرش یا عدم پذیرش شان اثباتی برای قاعده ی لاضرر می باشد. بدین منظور در این اثر پرسش اصلی آن است تا از رهگذر بررسی تفاسیر و موارد استعمال این قاعده توسط فقیهان مذاهب خمسه، استناد به قاعده ی لاضرر را در مساله ی تعدد زوجات امکان سنجی کنیم. نتیاج این پژوهش نشان می دهد با توجه به پذیرش شان اثباتی برای قاعده ی لاضرر می توان آسیب ها و خسارت های ناشی از خلا و سکوت قانون در مساله ی تعدد زوجات را با وضع مقررات و قوانین مقتضی چاره جویی کرد. روش تحقیق در این پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی است و در گردآوری منابع از روش کتابخانه ای استفاده شده است.کلید واژگان: تعدد زوجات, چندهمسری, قاعده ی لاضرر, مذاهب خمسهThe legitimacy of polygamy or polygamy in Khamsa religions based on ijtihadi reasons - verses, hadiths, and the definitive tradition of the jurists - is a matter of consensus and agreement among jurists, but as a social phenomenon, one cannot ignore its pathology. In Islamic jurisprudence, "harmless and harmless" is accepted as a universal rule in all jurisprudence chapters. A rule based on which any harm in the enactment of laws and their implementation is ruled out. From this point of view, is it possible to use the capacity of the harmless rule in facing the harm caused by the remarriage of men that affects the women of a society? It seems that these damages are caused by the loophole in the laws that block the harm in the abuse of polygamy. Therefore, the answer to this question is based on accepting or not accepting the dignity of proof for the rule of harmlessness. For this purpose, we have tried to evaluate the feasibility of citing the Harmful Rule in the issue of polygamy by examining the interpretations and cases of use of this rule by the jurists of Khamsa schools. Finally, we have come to the conclusion that according to the acceptance of the evidential value of the harmless rule, it is possible to remedy the damages and losses caused by the void and silence of the law on the issue of polygamy by establishing appropriate regulations and laws.Keywords: polygamy, Harmless rule, Khamsa religions
-
امروزه با توجه به توالی فاسد دیدگاه های تبعیض آمیز جنسیتی، نقد و بررسی آنها از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است. مدعا و فرضیه ما در نوشتار حاضر، اثبات عمومیت و شیوع این نگاه جنسیتی در ادله تعدد زوجات است. به نظر می رسد نقد و تبیین این ادله به استناد مصالح نوعیه و اجتماعی بشری، با عدالت جنسیتی از سازگاری و انطباق بیشتری برخوردار باشد. تمسک به آیات مربوط به اهداف ازدواج به عنوان مویدی بر دیدگاه نگارندگان در تفسیر قرآن به قرآن آیه سوم سوره نساء، برای نخستین بار در این مختصر عنوان شده است. این نوشتار که به روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای و اینترنتی انجام یافته، نشان می دهد که محدودترین و در عین حال، جنسیتی ترین دیدگاه ها در حوزه ادله تعدد زوجات، رویکردهای تجربی، بالاخص پزشکی و روان شناختی، بوده اند.
کلید واژگان: نگاه جنسیتی, چندهمسری, مصالح نوعیه, اهداف نکاحToday, due to the corrupt sequence of gender discriminatory views, their criticism has a special importance. Our hypothesis in this article is to prove the generality and prevalence of this gender view in the reasons of polygamy. It seems that the criticism and explanation of these reasons based on human nature and social interests with gender justice is more compatible. In this research, adherence to the verses related to the goals of marriage as a confirmation of the writers' point of view in the interpretation of the Qur'an, the third verse of Surah Al-Nisa is referred, for the first time. This article, which has been done in a descriptive-analytical method and by using library and internet resources, shows that the most limited and at the same time the most gendered views in the reasons of polygamy are experimental approaches, especially medical and psychological approaches.
Keywords: gender view, polygamy, gender interests, marriage goals -
چندهمسری یا تعدد زوجات به عنوان مقوله ای فرهنگی، از مسایل مهم در حوزه مطالعات زنان به شمار می رود. این مسیله امری نسبتا رایج در جوامع پیشین بوده است. منابع مختلف تاریخی، فقهی و ادبی در جامعه دوره قاجار با رویکردهای مختلف به این موضوع پرداخته اند. آنچه مسلم است اینکه تعدد زوجات در بین طبقات و اقشار مختلف جامعه ایران عصر قاجار کمابیش وجود داشته است. در متون ادبی و سیاسی اواخر دوره ناصرالدین شاه و به ویژه پس از مشروطه، به دلیل آشنایی نویسندگان و شاعران با غرب و گسترش ارتباطات، توجه به مسایل زنان بیشتر دیده می شود. این پژوهش با اتکا به متون و منابع ادبی و سیاسی عصر قاجار و مشروطه و تحقیقات جدید، رویکرد متون سیاسی، اجتماعی و ادبی به مسیله چندهمسری را به روش توصیفی-تبیینی و تحلیل محتوا به تحقیق و بررسی گذاشته است. مطالعات نشان میدهد توجه به این مسیله و علل و پیامدهای آن در نگاه منتقدانه متفکران ادبی و سیاسی از اواسط دوره قاجار و به ویژه دوره مشروطه اهمیت بسزایی یافته و به یکی از مسایل مهم در آثار آنان تبدیل شده است. نکته قابل تامل این که آگاهی دادن به زنان نسبت به جایگاهشان و طبیعی نپنداشتن این امر یکی از مسایل مورد توجه روشنفکران و متفکران بوده است.کلید واژگان: ایران, قاجار, چندهمسری, زنان, متون ادبی- سیاسی, روشنفکرانPolygamy as a cultural category is one of the important issues in the field of women's studies. This issue has been relatively common in previous societies. What is certain that polygamy existed more or less among different classes and strata of Iranian society during the Qajar era. In the literary and political texts of the late period of Naseral-Din Shah and especially after the constitution, due to the familiarity of writers and poets with the West and theexpansion of communication, more attention is paid to women's issues. This research, relying on the literary and political texts and sourcesof the Qajar and constitutional eras and new researches, has researched and investigated the approachof political, social and literary texts to the issue of polygamy by descriptive-explanatory method and content analysis. Studies show that paying attention to this issue and its causes and consequences in the critical view of literary and political thinkers from middle of the Qajar period and especially theconstitutional period became very important and became one of the important issues in their studies. It is worth pondering that informing women about their position and not considering it normal has been one of the issues of concern to intellectuals and thinkersKeywords: Iran, Qajar, Polygamy, women, literary-political texts, Intellectuals
-
ازدواج دایم با بیش از یک زن (تا حداکثر چهار زن) در اسلام منعی ندارد و از طرفی واجب نیز نمی باشد؛ اما در این که حکم اولی و تکلیفی آن فارغ از شرایط خاص، استحباب، اباحه و یا کراهت باشد، بین فقها اختلاف است. گرچه در مورد تعدد زوجات بحث ها و تحقیقات زیادی صورت گرفته، اما کمتر به حکم تکلیفی آن پرداخته شده و بحث هایی چون فلسفه تعدد زوجات، شرط عدالت و... بیشتر مورد بررسی قرار گرفته است. در نتیجه ضروری است تا حکم تعدد زوجات که اختلاف زیادی بین فقها در مورد آن وجود دارد، به طور مفصل مورد بررسی قرار گیرد و در نهایت این پرسش مهم که «حکم اولی و تکلیفی تعدد زوجات چیست»، پاسخ داده شود. این نوشتار با استفاده از منابع کتابخانه ای و به روش توصیفی تحلیلی در صدد پاسخ به این سوال بر آمده است و نتیجه ای که حاصل شد، استحباب تعدد زوجات به عنوان حکم اولی می باشد.کلید واژگان: تعدد زوجات, چندهمسری, طروقه, ازدواجIn Islam, permanent marriage with more than one woman (up to four women) is not prohibited and on the other hand, it is not obligatory. However, there are different opinions among the jurists regarding the fact that the first and commandment ruling (Ḥokme Awwali wa Taklifi), regardless of special conditions, is whether recommendation (Istiḥbāb), abominable (Makruh), or permissible (Mobāḥ). Although there have been many discussions and researches about polygamy; less attention has been paid to its commandment ruling (Ḥokme Taklifi) and discussions such as the philosophy of polygamy, the condition of justice, etc. have been examined more. Therefore, it is necessary to examine in detail the ruling on polygamy, which there is a great difference among jurists, and finally to answer the important question of what is the first and commandment ruling on polygamy. This article tries to answer this question by using library sources and descriptive-analytical method, and the result obtained is the recommendation of polygamy as the first ruling.Keywords: polygamy, Intercourse, Marriage
-
یکی از آیاتی که از سوی مفسران و به دنبال آنها، مترجمان فارسی معاصر، معرکه آراء مختلف و بعضا متعارضی واقع شده، آیه سوم سوره نساء است که در زمینه «چگونگی ارتباط دهی بین جمله و جزای شرط، معادل «ما طاب» و معنای «مثنی و ثلاث و رباع» قابل مشاهده است. مقاله حاضر، با هدف ارایه تفسیر صحیح از این موارد و دست یابی به ترجمه ای صحیح از آنها و استمداد از روش کتابخانه ای در گردآوری مطالب و شیوه اسنادی در نقل دیدگاه ها و روش تحلیلی - توصیفی در ارزیابی داده ها، درصدد برآمده است تا ابتدا این عبارات چالش برانگیز را با استفاده از مصادر لغوی و تفسیری مشهور، بررسی و تحلیل نموده و سپس با ابتناء بر دستاورد موجود، برخی ترجمه های فارسی معاصر قرآن (خرمشاهی، صفارزاده، صفوی، حداد عادل، فولادوند، مشکینی، مکارم شیرازی و یزدی) را نیز ارزیابی کند. برآیند پژوهش حاضر در بررسی بخشی از آیه، این شد که هفت نظر مطرح شده درباره ارتباط بین جمله و جواب شرط، به ویژه تقدیر «سرپرستی» و تفسیر «من النساء» به بیوه زنان، نادرست هستند و تنها تقدیر «نکاح»، مناسب ترین نظر محسوب می شود. افزون بر اینکه، یزدی در معنایابی موارد فوق، نسبت به دیگر مترجمان، مناسب تر عمل کرده است.کلید واژگان: مفسران, آیه سوم سوره نساء, خانواده, زنان, چندهمسری, ترجمه های فارسی معاصر
-
فصلنامه فقه، پیاپی 107 (پاییز 1400)، صص 150 -177فقیهان امامیه در خصوص حکم چندهمسری، یا به تعبیر دیگر، تعدد زوجات، بر یک نظریه نیستند و دیدگاه های مختلفی ارایه داده اند؛ برخی معتقد به استحباب چندهمسری شده و عده ای قایل به اباحه مطلق آن شده اند، گروهی نیز حکم اباحه را از ناحیه موضوع تقیید کرده، یا به شروطی منوط ساخته اند. در عین حال، عده ای بر کراهت تعدد زوجات پای فشرده و برخی نیز حرمت آن را با مراجعه به نصوص شرعی نتیجه گرفته اند. شگفتا که این وضعیت موجب نشده پژوهش گران و اندیشمندان عرصه فقه و حقوق، موضوع فوق را به طور مبسوط و مستتقل واکاوند، بلکه ادبیات پژوهشی حول این مسئله عمدتا ناظر بر مسایلی غیر از حکم شرعی آن است. این در حالی است که اختلاف شگرف موجود در ناحیه حکم مسئله از یک سو، و آثار علمی و اجتماعی مهمی که بر آن مترتب است از سوی دیگر، بررسی دقیق حکم آن را ضرورت می بخشد. از همین رو، این نوشتار ضمن بهره گیری از تلاش های گذشتگان با استفاده از منابع کتابخانه ای و با رویکردی توصیفی-تحلیلی، درصدد ترمیم این خلا اساسی برآمده که حاصل آن اثبات اباحه مطلق تعدد زوجات است. با این وجود، نگارندگان معتقدند می توان اصل تک همسری را به عنوان اصلی اساسی در نظام فقهی اسلام تلقی نمود.کلید واژگان: تک همسری, تعدد زوجات, ازدواج مجدد, چندهمسریJournal of fiqh, Volume:28 Issue: 107, 2021, PP 150 -177Imamiyah jurists do not agree on one theory for the ruling of marrying multiple wives, or in other words, polygamy, and have different views. Some have believed in polygamy as a recommended action and some have believed in its absolute permissibility, while others have restricted the ruling of permissibility from the subject matter, or made it conditional. At the same time, some have insisted on considering polygamy as Makruh and some have concluded and considered it Haram by referring to religious texts. Surprisingly, this situation has not caused researchers and thinkers in the field of jurisprudence and law to study the above issue in a comprehensive and independent manner, but the research literature on this issue mainly deals with issues other than its Shari'a ruling. However, the dramatic differences in the area of the ruling, on the one hand, and the important scientific and social implications that arise on the other, necessitate a careful examination of the ruling. Therefore, this paper, while taking advantage of the efforts of the past using library resources and with a descriptive-analytical approach, tries to fill this fundamental gap, which results in proving the absolute permissibility of polygamy. However, the authors believe that the principle of monogamy can be considered as a basic principle in the Islamic jurisprudential system.Keywords: monogamy, marrying multiple wives, remarriage, polygamy
-
هدف
هدف پژوهش بررسی پدیدارشناسی کیفیت زندگی زنان همسر اول در خانواده های چندهمسری بود.
روشروش پژوهش پدیدارشناسی و جامعه آماری همسران اولی شهر شیراز که شوهرانشان تعدد زوج داشتند بود که 10 زن همسر اول با شوهر دو همسری با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند در سال 99 انتخاب شدند. نمونه گیری تا حد اشباع، یعنی زمانی که در خلال مصاحبه هیچ اطلاعات جدیدی کسب نگردید، پایان یافت. در این پژوهش از مصاحبه ی نیمه ساخت یافته از نوع بنا به فرصت پیش آمده استفاده گردید. سوالات مصاحبه به صورت باز پاسخ و بر اساس اهداف و پیشینه ی نظری پژوهش توسط محقق طراحی شد. داده های بر اساس تحلیل مضمون کینگ و هاروکس (2010) تحلیل شد.
یافته ها:
نتایج نشان داد که در این خانواده ها، به علت اختیار کردن همسر دوم، زنان در معرض آسیب پذیری شدید فردی و اجتماعی نظیر احساس تنهایی، طلاق عاطفی، عدم حمایت خانواده، کاهش رفاه مادی، مشکلات جسمانی، حس حقارت و عدم تعلق عاطفی قرار می گیرند.
نتیجه گیری:
تعدد زوجات موجب ایجاد فضای روانی منفی و تنش در همسر اول می شود که موجب تنش ها و تعارضات زناشویی و در نهایت ناسالم شدن فضای زندگی و بر هم خوردن نظم خانواده خواهد شد؛ بنابراین باید فرآیند کل جامعه را به سمت خانواده سالم و تک همسری هدایت کرد.
کلید واژگان: کیفیت زندگی, ازدواج مجدد, چندهمسریAimThis study was conducted to investigate the phenomenology of the quality of life of first married women in polygamous families.
MethodThe study was performed by phenomenological method. The statistical population included first married women with polygamous husbands in Shiraz. Ten first married women with bigamous husbands were selected using purposive sampling in 2020. Sampling continued until saturation, i.e. when no new data were obtained during the interview. Data were collected using a semi-structured interview. The interview questions were designed by the researcher in the form of open-ended based on the objectives and theoretical foundations. Data were analyzed based on King & Horrocks (2010) thematic analysis.
ResultsThe results indicated that women in these families were exposed to severe personal and social vulnerabilities such as loneliness, emotional divorce, lack of family support, reduced material well-being, physical problems, feelings of inferiority, and lack of a sense of belonging due to the husband's polygamy.
ConclusionPolygamy causes a negative psychological atmosphere and tension in the first spouse, which will lead to marital tensions and conflicts, and ultimately unhealthy living space and disruption of family order. Therefore, the process of the whole society should be directed towards a healthy and monogamous family.
Keywords: phenomenology, Quality of life, remarriage of spouse -
در قرآن کریم حکم تعدد زوجات در آیه 3 سوره نساء بیان شده است. برخی با استناد به این آیه تک همسری را اصل دانسته و چند همسری را مربوط به ضرورت های فردی و اجتماعی می دانند. در مقابل گروهی معتقد به رجحان تعدد زوجات بر تک همسری هستند. این مقاله با روش توصیفی تحلیلی پس از بیان رابطه شرط و جواب شرط در صدر آیه، به بررسی دلالت این آیه بر اصل تک همسری یا چند همسری پرداخته است و به این نتیجه رسیده است که تعبیر «ذلک ادنی الا تعولوا» به خاطر وجود دو احتمال در مشار الیه (ذلک) دلالتی بر رجحان تک همسری ندارد. همچنین فعل امر«فانکحوا» در مقام توهم حظر است و بر رجحان تعدد زوجات دلالت نمی کند چنان که تقدیم تعبیر«فانکحوا ما طاب لکم من النساء مثنی و...» بر تعبیر «فإن خفتم الا تعدلوا فواحده» نیز دلالتی بر رجحان تعدد زوجات ندارد. از این رو آیه شریفه بیانگر اصل تک همسری یا اصل چند همسری نیست بلکه تنها بر جواز و اباحه تعددزوجات دلالت دارد.
کلید واژگان: تعدد زوجات, چندهمسری, تک همسری, ازدواجThe ruling for polygamy has been mentioned in verse 3, Sūrat al Nisā of the Holy Qur’an. According to this verse some have regarded monogamy as the principle and considered polygamy as related to the social and individual requisitions. In contrast, some others maintain the preference of polygamy over monogamy. Using the descriptive-analytical method and after stating the relation between condition and result in the beginning of the verse, this article has examined the denotation of this verse to monogamy and polygamy and has concluded that the phrase “That makes it likelier that you will not be unfair”, due to holding two possibilities in the indicated (dhālik), does not denote monogamy. Similarly the command “then marry” implies prohibition and does not denote polygamy just as the priority of the phrase “then marry [other] women that you like, two, ...” over the phrase “But if you fear that you may not treat them fairly, then [marry only] one” does not denote preference of polygamy either. Thus, the noble verse does not represent the monogamy or polygamy principle; rather, it only denotes the permissibility of polygamy.
Keywords: multiplicity of wives, polygamy, monogamy, marriage -
خانواده یکی از نهادهای مهم اجتماعی است که کانون ایجاد رابطه ای متداوم و توام با انس و الفت برای زوجین و محل تشکیل شخصیت فردی و اجتماعی کودکان است. پدیده چندهمسری یا تعدد زوجات یکی از معضلات گریبانگیر خانواده است که در طول تاریخ به نسبت فرهنگ های مختلف، ظهور و بروز متفاوتی داشته است. اسلام از همان ابتدا کوشید تا مبتنی بر دستور قرآنکریم، ضمن تحدید روند افسار گسیخته چندهمسری و حفظ کرامت زن، ترجمان درستی از شرایط تعدد زوجات و کیفیت خانواده ارایه دهد.در حمایت از چندهمسری، از رعایت عدالت سخن بسیار گفته اند. مقاله حاضر درصدد معیارسنجی این موضوع در چارچوب سایر قواعد و ضوابط فقهی به ویژه تعلیق آن با مسئله حمایت از دختران و زنان بیسرپرست و حاکمیت قاعده لاضرر است. تبیین جایگاه این نهاد فقهی - حقوقی میتواند راهکار مناسبی برای رفع بسیاری از معضلات اجتماعی و پارهای از بنبستهای خانوادگی باشد.
کلید واژگان: خانواده, حمایت از ایتام, عدالت, چندهمسری, قاعده لاضررThe family is one of the most important social institutions, which is the center of continuous intimate relationships for couples; it provides a setting in which children's individual and social personality is formed. The phenomenon of polygamy is one of the challenges facing the family, which has appeared and dealt with differently throughout history depending on different cultures. From the very beginning, Islam has tried to provide a correct translation of the requirements of polygamy and the quality of the family, based on the order of the Holy Quran, while limiting the unbridled process of polygamy and preserving women's dignity.
In support of polygamy, much has been said about maintaining justice when a man is a polygamous relationship. The present article seeks to measure this issue within the framework of other rules and regulations of jurisprudence, especially its suspension to protect homeless girls and women in light of the rule of 'no harm'. Explaining the status of this jurisprudential-legal institution can be a good solution to solve many social problems and some family deadlocks.Keywords: family, orphan support, justice, polygamy, no harm -
پر بحث و نقاش ترین شرط و جزا در قرآن کریم و واقع در آیه سوم سوره نساء است. "و إن خفتم الا تقسطوا فی الیتامی فانکحوا ما طاب لکم من النساء مثنی و ثلاث و رباع فإن خفتم الا تعدلوا فواحده او ما ملکت ایمانکم ذلک ادنی الا تعولوا". و اگر بیم دارید که درباره یتیمان دادگری نکنید، هر چه از زنان که پسندید، دودو، سه سه، چهارچهار، به همسری گیرید. پس اگر بیم دارید که دادگری نکنید، پس یک [زن گیرید] یا به آنچه [از کنیزان] مالک شدهاید. این [روش] نزدیک تر است بدان که ستم نکنید. مفسران در بیان وجه ارتباط جمله "و إن خفتم الا تقسطوا فی الیتامی" و جمله "فانکحوا ما طاب لکم من النساء" شش وجه بیان کرده اند. این وجوه به اختصار از این قرارند: 1. ازدواج با دیگر زنان موجب دادگری با دختران یتیم است. 2. ازدواج با دختران یتیم موجب دادگری با آنان است. 3. دادگری میان یتیمان در گرو محدودیت ازدواج است. 4. دادگری میان زنان همچون دادگری میان یتیمان لازم است. 5. پاکدامنی همانند دادگری در یتیمان لازم است. 6. دادگری میان یتیمان در گروی ازدواج با مادر آنان است. برخی از مفسران نیز هر چند لزوم ارتباط بین شرط و جزا را پذیرفته اند، لیکن میانه دو جمله فوق در این آیه ملازمه و پیوستگی نمی دانند. این مفسران چهار گونه سخن گفته اند. این چهار سخن و آن شش وجه مورد بررسی و نقد قرار گرفته اند و به نظر می رسد وجه ششم برترین و بهترین وجه در بیان ارتباط شرط و جزا باشد.کلید واژگان: تفسیر تطبیقی, آیه سوم نساء, شرط و جزا, دادگری با یتیمان, چندهمسریCondition and clause in The third verse of Sura Nesa Many discussions are taking place about condition and clause Which is available in the third verse of Sura Nesa. Sentence: "if you fear that orphans do not justice" and sentence: "the women who like marry", What communication with each other? There are six theories about it. These theories are as follows: 1.Marry other women in justice with orphan girl. 2.Marrying orphan girls cause justice to them. 3.Marriage is limited to justice orphans. 4.Do justice among women as orphans. 5.Virtue like justice orphans in necessary. 6.For justice orphans, marry their mother. And some commentators have also believes that if communication between the two is not. After investigation, it is obvious the sixth theory is better and superior. And the relationship between the two sentences in the third verse of Sura Nesa: "If you fear that orphans do not justice" and "So marry women who liked it" is that for justice orphans, marry their mother.Keywords: Comparative interpretation, Third verse of Sura Nesa, condition, clause, Justice with orphans, Polygamy
-
مقدمه
یک مسئله اجتماعی در زمان واحد در جوامع مختلف، صورت های مختلف پیدا می کند، در جامعه و سرزمینی پذیرفته و پسندیده است و در جامعه ای دیگر رد و ناپسند می گردد. مسئله چندهمسری یا تعدد زوجات از مسائل اجتماعی و فرهنگی است که علل و زمینه های شکل گیری آن در جوامع مختلف، متفاوت خواهد بود. هدف مقاله حاضر، شناخت علل و زمینه های شکل گیری چندهمسری مردان در شهرستان سراوان بوده است.
روشتحقیق از نظر روش، کیفی از نوع نظریه زمینه ای بوده و مشارکت کنندگان با توجه به هدف مطالعه از میان جامعه در دسترس یعنی مردان دارای بیش از یک همسر در شهرستان سراوان به طور هدفمند انتخاب شدند و اطلاعات به وسیله مصاحبه نیمه ساختار یافته جمع آوری گردید. مصاحبه ها تا زمان رسیدن به اشباع نظری ادامه یافته که پس از مصاحبه با چهارده نفر به اشباع نظری رسیده و جهت اطمینان بیشتر، مصاحبه ها را تا 17 نفر ادامه داده و متن مصاحبه ها روی کاغذ پیاده و کدگذاری انجام و اطلاعات تحلیل شد.
یافته هانتایج تحقیق نشان داد که عوامل تشکیل دهنده چندهمسری شامل 10 مقوله اصلی و یک مقوله هسته با عنوان «برانگیختگی روانی اجتماعی» است که در قالب مدل پارادایمی و خط داستان ارائه شدند. نتایج تحقیق نشان داد که ازدواج سنتی و غرایز جنسی به عنوان شرایط علی، مقصرانگاری همسر اول، نمای مذهبی، دو اقامت گاهی و تسهیل گری خانوادگی به عنوان شرایط مداخله گر، نمایش اقتدار، بسترهای آزادتعاملی، دلبستگی و توانایی مالی به عنوان شرایط زمینه ای باعث بروز پدیده برانگیختگی روانی اجتماعی خواهد شد که در نهایت، استراتژی «گذار پر گداز عینی و ذهنی از همسر اول» را بوجود می آورد.
نتیجه گیرینتایج نشان داد نگرش های مذهبی در کنار مسایل مالی و بسترهای اجتماعی مطلوب، مهم ترین علل شکل گیری چندهمسری در بین مردان مورد مطالعه است.
کلید واژگان: چندهمسری, برانگیختگی روانی اجتماعی, ازدواج مجدد, مردانIntroductionIn different societies, an issue forms to different ways at the same time, which is accepted or rejected. Polygamy is a social and cultural issue that is different in its causes and formations. The purpose of this study is to identify reasons and how polygamy forms in Saravan city.
MethodsThe method of this research was a qualitative type of ground theory. Participants were selected according to the aim of this study that they are Polygamy. Men’s who had man marriage with several woman in Saravan city. The text Date were collected through semi structured interviews. The interviews continued with theoretical saturation, after interviewing with 14 people, that theoretical saturation was achieved and interviews were continued for more than 17 people and then the text of interviews are coded on papers and their dates are analysed.
FindingFindings included through to main categories and one category that is called core category which is presented as psycho-social arousal that is firmed in paradigm model and story line. Overall, the results of the research showed the reasons of Polygamy that included; traditional marriage and sexual needs as terms of causes, the blame of first wife and religious factors, family facilitation and having two residences as interfere conditions, authority representation and free living lifestyle and financial ability as grounded conditions. This condition finally caused that psych- social arousal creats the strategy of the "subjective and difficult transition from first wife".
Keywords: : Polygamy, Psycho-social Arousal, remarriage, Men -
بنابر گزارش های تاریخی، چندهمسری در فرهنگ ها و سرزمین های گوناگون، پیش و پس از اسلام رواج داشته است. قرآن کریم نخستین خانواده را حاصل ازدواج یک مرد با یک زن می شمرد. آیه سوم سوره نساء، در آن صورت که بیم رود دادگری میان یتیمان رعایت نشود، ازدواج یک مرد با حداکثر چهار زن را روا می شمرد. مفسران در بیان ارتباط این شرط (بیم از بیداد بر یتیمان) و جزا (جواز چندهمسری) سخنان گوناگون گفته اند. به هر روی، وجود خانواده های بی سرپرست، دختران یتیم و زنان بیوه، زمینه و حکمت چندهمسری است و رعایت عدالت میان همسران شرط این حکم است. آمار مرگ ومیر ناشی از جنگ، قتل عمد، تلفات جاده ای، و بیماری های سخت در سطح ملی و جهانی همه نشان گر آن است که مرگ در مردان، به ویژه در سنین جوانی و میان سالی بیشتر از زنان روی می دهد. این مساله، موجب بر هم خوردن تناسب جنسیتی در جوامع بشری می شود، به گونه ای که در برابر هر مرد در سن ازداوج بیش از یک زن قرار می گیرد. ارتباط میان شرط و جزای موجود در آیه سوم سوره نساء و آمارهای موجود نشان دهنده این واقعیت است که چندهمسری نه از سر هوس رانی یا تعددطلبی، بلکه به مثابه یک ضرورت اجتماعی و برای تامین نیازهای زنان بیوه و دختران یتیم در جوامع بشری شکل گرفته و در شریعت اسلامی روا دانسته شده است. از این رو، چندهمسری در این چارچوب و با رعایت شروط عدالت، معاشرت متعارف، تامین هزینه های زندگی همسران و نامشروع بودن روابط تعلیقی، حکمی موجه و قابل دفاع است.
کلید واژگان: چندهمسری, تناسب جنسیتی جمعیت, آیه سوم سوره نساء, احکام خانوادهAccording to historical reports, polygamy was prevalent in different cultures and lands before and after Islam. The Holy Qur'an describes the first family as the result of a man's marriage to a woman. The third verse of chapter Nisa, if there is fear about lack of justice among the orphans, permits the marriage of a man with a maximum of four women. Interpreters have made various statements regarding the relationship between this condition (fear about lack of justice for orphans) and (permission of polygamy). However, the existence of headless families; orphan girls and widows is the field and wisdom of polygamy, and justice for spouses is a condition of this verdict. The statistics of death emergent from war, deliberate homicide, road fatalities, and serious illnesses at national and global levels all indicate that deaths occur more frequently in men, especially in young and middle-aged women. This issue disrupts gender
-
این مطالعه پدیدارشناختی در پی آن است تا با بررسی علت های گسترش چندهمسری در میان بلوچ های ساکن چابهار، به طرح این پرسش بپردازد که علی رغم تحولات توسعه ای اخیر در این شهرستان، پدیده چندهمسری چگونه توانسته همچنان خود را بازتولید کند. از سویی دیگر، آیا اساسا زنان بلوچ تمایل و نیز امکان مقاومت در برابر ساختار چندهمسری را دارند یا صرفا این شرایط را پذیرفته اند؟ بر اساس نتایج این پژوهش، چندهمسری یا به عبارتی چندزنی در بلوچستان امری کاملا پذیرفته شده و جاافتاده است، چراکه در بسیاری موارد تعداد فرزندان و در نتیجه قدرت اجتماعی و اقتصادی خانواده، تیره و نهایتا طایفه را افزایش می دهد. این امر را باید در برابر موقعیت زنان بلوچ در سلسله مراتب اجتماعی و اقتصادی، وابستگی مالی آن ها، عدم حمایت حقوقی از طلاق و جدایی زن و فقدان پشتیبانی های اجتماعی قرار داد. به علاوه گستردگی این الگوی خانوادگی بیشتر از آنکه ناشی از سن و سال و یا میزان ثروتمندی مردان باشد، زمینه و ریشه های فرهنگی دارد و آن را نمی توان به یک تیره یا طایفه یا طبقه اجتماعی خاص محدود دانست. در مورد پرسش دوم نیز یافته های تحقیق نشان داد که با وجود آنکه تصمیم به چندهمسری، معمولا تصمیمی یک طرفه و از طرف مردان است، اما زنان نیز در این میدان عاملانی صرفا منفعل و پذیرا نیستند، چراکه استراتژی های مبتنی بر جبران و انتقام مراتبی از کنش ورزی را به آن ها عطا کرده تا در برابر این ساختار خانوادگی به مقاومت خاموش و غیررسمی دست زنند.کلید واژگان: استراتژی های مقاومت, اهل سنت, چابهار, چندهمسری, کنش ورزی, قوم بلوچThe phenomenon of polygamy although is not the dominant structure of family life in Iran, but among the Sunni people, particularly the Baloch, is a common phenomenon such that the highest observed proportion of polygamy is in Sistan and Balochistan province. The tribal structure of the Baloch people and their adherence to their ethnic and religious tradition have paved the way for this phenomenon. This phenomenological study, by investigating the causes of polygamy spread among the Baloch living in Chabahar, seeks to answer the question “How polygamous culture has been able to reproduce itself?”. On the other hand, “Are Baloch women willing and able to resist against polygamous family structure or simply have accepted these conditions?”. It was found out that Polygamy in Sistan and Balochistan is an accepted culture because in many cases, it increases the number of children and, as a result, the social and economic power of the family and tribe. This is against the situation of Baloch women in the social and economic hierarchy, their financial dependence, lack of legal support for divorce, and lack of social support. In addition, the breadth of this phenomenon has a cultural background, rather than age or wealth of men, and it cannot be limited to a particular tribe or social class. Regarding second question, findings of the current study showed that, although the decision to live in polygamy is usually a one-sided decision made by men, women are not only passive and receptive because compensation or revenge-based strategies have given them a degree of subjectivity to react against this family structure in an informal and silent way.Keywords: Polygamy, Baloch, Balochistan, subjectivity, Resistance Strategies, Sunni
-
درباره چندهمسری یا تعدد زوجات در قرآن کریم مباحث فراوانی میان اندیشمندان مسلمان درگرفته، دیدگاههای گوناگونی درباره آن مطرح شده است. گروهی از آن دفاع کردهاند و آن را بهدلایلی ضروری شمرده، معتقدند: گاهی مرد برای حفظ تقوا و دورنگهداشتن دامن از آلودگی، ناگزیر به اختیار همسر دیگر است. ازسویدیگر چندهمسری فرصتی برای آندسته از زنانی است که بهدلایلی همچون فوت شوهر یا طلاق، فرصت ازدواج نمییابند. درمقابل، گروهی از چندهمسری انتقاد کردهاند. بهعقیده آنان چندهمسری خطر تضییع حقوق همسر نخست را بهدنبال دارد. همچنین چندهمسری ممکن است همسران را در برابر یکدیگر قرار دهد و برای آنان مشکلاتی ایجاد کند. افزونبراین چندهمسری بقای خانواده را در معرض خطر قرار میدهد؛ زیرا معمولا ورود زن دوم به زندگی مرد، تنشهای فراوانی در روابط خانوادگی وی بهدنبال دارد که فرزندان نیز از آسیبهای آن مصون نیستند. گروه دیگری باتوجهبه مزایا و معایب چندهمسری، کوشیدهاند معایب آن را مدیریت کرده، برای آن راه حل ارایه کنند؛ بدینترتیب شاهد شکلگیری سه رویکرد متفاوت در مسیلهایم. نگارش حاضر، رویکردهای گوناگون به چندهمسری را در سه بخش «تجویز»، «تحریم» و «تحدید» بررسی و ارزیابی کرده است
کلید واژگان: چندهمسری, تعدد زوجات, فقه خانواده, حقوق خانوادهThere has been a wide discussion among Muslim scholars on the subject of polygamy or the multiplicity of wives in the Quran and different views have been proposed in this regard. A group of scholars has supported polygamy and considered it necessary for some reasons. They believe that sometimes a man is urged to marry another woman in order to keep away from sin and corruption. On the other side, polygamy provides the opportunity for those women who have not married yet because of the death of their husband or divorce. In contrast, another group has criticized it. Polygamy, in their belief, may threaten the rights of the first wife. There is also the possibility that the wives oppose each other that makes some problems and challenges for them. In addition, polygamy may threaten the family preservation; since, generally, the entrance of the second wife into the life of the man brings about many tensions in the family relationship that disadvantages of which may also affect the children. Another group, taking into consideration the advantages and disadvantages of polygamy, has attempted to manage their disadvantages and to propose solution for that. Therefore, we see the formation of three different approaches to this problem. The present article reviews and evaluates the different approaches to polygamy in the form of three parts of “prescription”, “prohibition,” and “limitation”.
Keywords: Polygamy, Multiplicity of Wives, Family Jurisprudence, Family Law -
سلامت تابعی از عوامل مختلف اجتماعی و فرهنگی است. یکی از مهم ترین عوامل تامین کننده سلامت اجتماعی افراد جامعه، ساختار و روابط خانوادگی است. با توجه به تغییرات کارکردی پدیده چندهمسری طی سال های اخیر، این ساختار خانوادگی به عامل تهدیدکننده سلامت اجتماعی مردان چندهمسر حتی در استان سیستان و بلوچستان مبدل شده است. در این تحقیق به منظور مقایسه میزان سلامت اجتماعی مردان در خانواده های چندهمسر و تک همسر شهرستان سرباز در سال 1395 از روش پیمایش و ابزار پرسش نامه استاندارد شاپیرو و کییز (2007) استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل 300 مرد متاهل ساکن این شهرستان است که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ایانتخاب شدند. داده های گرد آوری شده با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس ورژن 22 تجزیه و تحلیل شدند و یافته های حاصل از آزمون تی مستقل نشان دادند که میانگین میزان انطباق، انسجام، مشارکت و خودشکوفایی مردان در ساختار چندهمسر به شکل معناداری کمتر از خانواده های تک همسر است. با توجه به این یافته ها می توان نتیجه گرفت اگرچه بسیاری از رسوم و سنن اجتماعی در گذشته به واسطه کارکرد مثبت و سازگاری آنها با شرایط اجتماعی، تامین کننده پذیرش اجتماعی مردان خانواده است، اما امروزه با کژکارکردهایی همراه است که اکثر مولفه های سلامت اجتماعی را در نظام خانوادگی و جامعه با بحران مواجه می سازد.کلید واژگان: سلامت اجتماعی, ساختار خانواده, چندهمسری, مردانSocial health depends on different social and cultural factors. One of the most important suppliers of individuals health is family structures and relations. In recent years due to functional changes in polygamous structure, there are threats against social health of men in Sarbaz city. In this research, to compare the rate of social health of men in polygamous and monogamous families in Sarbaz city we use a standard questionnaire of Shapiro & Keyes (2007). The population of this study consisted of 300 males who are residents of this city. They selected by using cluster sampling method. Gathered data were analyzed using SPSS software version 22. Findings from independent T-Test revealed that the average of social Coherence, Integration, Contribution and Actualization between men in polygamous families were significantly lower than monogamous. Based on these findings, we can conclude however a lot of traditional social customs were useful, functional and compatible and provide social acceptance, but today have become dysfunctional and threated social health of family members and community system face with crisis.Keywords: Social Health, Family Structure, Polygamy, Male
-
این نوشتار با بیان فلسفه حکم تعدد زوجات در اسلام، دفاعی عقلانی از این حکم در برابر پرسشها و اعتراض های موجود در عصر حاضر خواهد کرد. پس از تبیین روش درست دفاع از قوانین و مقررات حقوقی و فقهی، سه دیدگاه در فلسفه این حکم بیان میشود. مهمترین عامل تشریع این حکم، تفاوت غریزه جنسی میان زن و مرد و تحریکپذیری و قدرت بیشتر آن در مردان میباشد که موجب شده نظام حقوقی مبتنی بر تک همسری که در بیشتر جوامع امروز رایج است، نتواند روابط جنسی میان زنان و مردان را در دایره انضباط قانونی بگنجاند و مانع رواج روابط جنسی خارج از چارچوب ازدواج گردد. با این وجود، میتوان گفت زندگی تک همسری از نظر اخلاقی و در شرایط عادی مطلوبتر است و حکم مشروعیت تعدد زوجات، بر اساس ضرورتهای اجتنابناپذیر برخاسته از غریزه جنسی مردان شکل گرفته است و فقط باید در محدوده وجود ضرورت و شرایط مناسب به آن اقدام شود.
کلید واژگان: ازدواج, تعدد زوجات, چندهمسری, غریزه جنسی, فلسفه احکامThis study seeks to furnish the rationale and philosophy for the permissibility of polygamy in Islam. It endeavors to present a coherent explanation in order to defend this rule against the existing questions and objections in the contemporary era. Elaborating on the correct method of defending the juridical and legal rules and regulations, the author presents three major views as the rationales. The most important factor for permissibility of polygamy in Islam is the dissimilarity of sexual instincts between man and woman and greater excitability and vigorousness of that instinct in men which has led to legalization of polygamy in Islam. That is because the current legal system in many countries which is based on monogamy has failed to regulate the sexual relations between men or to prevent extra-marital relationships. Conclusively, it can be said that monogamy in ordinary situations is morally more desirable and permissibility of polygamy is based on certain inevitable exigencies which have something to do with men's powerful sexual drive. Thus, only in case of need and in urgent cases, action may be taken for remarriage.Keywords: polygamy, remarriage, family, sexual instinct, rationales of legal rules -
تعدد همسران رسول خدا(ص) از دیرباز دستاویز خاورشناسان برای خدشه دار کردن سیمای رسالت بوده و قلم فرسایی های بدگویان اسلام در این زمینه، به قضاوت های غیرمنصفانه انجامیده است. البته اندیشمندانی برای دفاع از ساحت حضرت ختمی مرتبت کوشیده اند تا از زوایای پنهان این امر سخن بگویند، اما بسیاری از سویه های جامعه شناختی و روان شناختی در این امر مورد مداقه قرار نگرفته است. تحلیل درست و واقع بینانه این حوادث در حیات رسول خدا(ص)، بیانگر ابعاد مهمی از شخصیت ایشان درجریان یک دعوت بزرگ الهی و روشنگر وجوه مختلف یک نظام اصیل تربیتی و اسوه مدار است. در نوشتار پیش رو می کوشیم تا با واکاوی سویه های جامعه شناختی و روان شناختی در منحنی شخصیت پیامبر، درکنار فرهنگ ازدواج در اسلام و سنن مالوف در آن عصر، این مسئله را بررسی کنیم.
کلید واژگان: رسول خدا(ص), تعدد زوجات, زنان پیامبر, فرهنگ ازدواج, چندهمسریHoly prophets polygamy has since long been used as a pretext by the orientalists in order to twist the real face of Islamic mission. This issue gave rise to the anti-Islam writers to unfairly misjudge the facts of Islam. Different scholars have dealt with the issue from different latentangles in order to defend the presence of holy Prophet; however, the psychological and sociological angles of the issue have not been scrutinized yet. Some realistic and sound approach to the incidents of the life of holy Prophet shows significant dimensions of his holy character in the course of one great divine call revealing various dimensions of an original exemplary system ofeducation in a real example. In what follows, the author has tried to analyze the psychological and sociological facets holy Prophets curve of character along with the Islamic culture of marriage and the known practice of the time.Keywords: Holy Prophet of Islam, polygamy, the wives of holy Prophet, the culture of marriage -
امروزه مساله ی عدم سازگاری چندهمسری با حقوق بشر به قدری طبیعی فرض شده که شاید اندک تصوری در بازخوانی مبانی این تعارض هم غیرمنطقی جلوه کند. از منظر بسیاری از اندیشمندان این حوزه، تامل در این خصوص دیگر فرضیه نیست تا محتاج اثبات باشد. لذا آن چه از نظر قوانین حقوق بشری و اسناد بین المللی به عنوان اصلی تماما قابل احترام مدام مورد استناد قرار می گیرد در بخش عمده ای ناظر به برابری حقوق زن و مرد است. در نوشتار حاضر از منظر جمعیت شناسی ضمن مفروض قلمداد کردن اصل فوق الذکر، میزان انطباق آن با فرضیه ی عدم سازگاری تعدد زوجات با حقوق بشر مورد بررسی قرار گرفته شده استکلید واژگان: اسلام, خانواده, حقوق بشر, جمعیت شناسی, عدالت, تعدد زوجات, چندهمسریNow days it is assumed that polygamy is inconsistent with human rights and it seems irrelevant to discuss and redefine this case. Some scholars believe this is not even a hypothesis that needs justification or confirmation. According to human rights and international laws this is accepted as a fundamental right and assumes the equality of man and women. With this presupposition in mind this paper will discuss the measure of conformity of polygamy with human rights.
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.