جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "گفتمان تربیتی" در نشریات گروه "علوم انسانی"
جستجوی گفتمان تربیتی در مقالات مجلات علمی
-
این مقاله با هدف تبیین نوع نگاه فوکو به سیر تاریخی تحول در نظام های تربیتی به بررسی این مهم در سیر تاریخ آموزش و پرورش می پردازد که چگونه مناسبات قدرت - دانش منجر به تحول و ایجاد نقاط گسست در سیر تاریخ تعلیم و تربیت شده است. از این رو پس از رد یابی گزاره های شکل دهنده به صورت بندی های گوناگون در رژیم های حقیقت انضباطی در پنج دوره تحول تاریخی از سال های 1500 تا 2010 به بررسی عوامل اثر گذار اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بر این دگردیسی ها می پردازد. در مرحله بعد جهت بررسی تبار تعذیبی انضباط مدرن به تحلیل این گسست ها از طریق تحلیل روابط قدرت، تصادف و تبار نظام های آموزشی پرداخته و نقش لیبرالیسم و اشکال مختلف آن در تحول نظام های تربیتی را مورد بررسی قرار می دهد. حاصل پژوهش تاکید بر این نکته است که مبتنی بر نوع نگاه تبارشناسانه فوکو در طول زمان در نظام های تربیتی نیز همچون سایر بخش های جامعه سبک های خشن مجازات و تنبیه به مرور زمان جای خود را به اشکال بسیار نرم سازمان یافته نظارت و کنترل داده اند که نه به عنوان ظهور مجدد انسانیت و آزادی بلکه به عنوان تکامل شیوه های تربیت انضباطی در اشکال جدید، موثر و فراگیرترنمایان شده اند، که همچنان دارای تبار تعذیبی هستند وآنچه تا کنون مانع از شناخت این تبار شده است ریشه در ورود لیبرالیسم به عنوان عقلانیت سیاسی حاکم بر علوم انسانی به شیوه های انضباطی دارد که در نهایت منجر به آن شده است که کودکان به انسان هایی منقاد و مطیع تبدیل شوند و آموزش به صورت یک کالای تجاری شونده در بازار، عرضه شود و این گونه کودکان در سیر تاریخ تحول نظام های آموزشی به انقیاد در آیند.کلید واژگان: تبارشناسی, گفتمان تربیتی, قدرت, لیبرالیسم, شهروند, خود مختاریThis paper focusing on Michel Foucault's view about historical evolution on educational systems, aims to explain history of education, in which the relationship of power-knowledge leads to the transformation and creation of break-up points in the history of education. Hence, after examining the formulation of propositions in various formations in disciplinary truth regimes in the five historical periods from 1500 to 2010, surveys the economic, social and political factors affecting these discontinuities. Then, analyzing these discontinuities through analysis of power relations, coincidence and descent of educational systems, the author shows the role of liberalism and its various forms in evolution of educational systems. The result shows that, based on the type of Foucault's genealogy over time in educational systems, as in other parts of the community, the rough punishment and punishment style over time has been changed to some soft and organized forms that not as a rebirth of humanity and freedom, but as an evolution to new forms of educational methods have become more effective and more inclusive, which still have an alienation of affection. What has hitherto prevented the recognition of this history is rooted in liberalism as the political rationality governing that ultimately leads to a process which made children as cohesive and obedient people, and also made education as a commercially viable commodity in the market.Keywords: (history), Educational discourse, Power, Liberalism, Citizen, Autonomy
-
هدف از انجام این پژوهش بررسی جایگاه و نقش تزکیه در سه گفتمان تربیتی سعادت، ریاضت و سلامت و مقایسه آن با گفتمان تربیتی قرآنی است. روش پژوهش کیفی از نوع تحلیلی- استنباطی و تحلیل تطبیقی است. جامعه تحلیلی کلیه کتاب ها، اسناد و پایگاه های تربیتی مرتبط با موضوع تزکیه و گفتمان سازی بوده که به طور هدفمند از این جامعه بخش هایی که مولفه های پژوهشی را پوشش می داده است فیش برداری و به طور عمیق مورد مطالعه قرار گرفته است. همزمان با جمع آوری داده ها، اطلاعات جمع آوری شده به طور مستمر و پیوسته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های حاصل حاکی از این است که در هر سه گفتمان، تزکیه از جایگاهی رفیع برخوردار است. در گفتمان سعادت فرایند تربیت دو بخشی است: بخشی از آن تزکیه و بخش دیگر آن تعلیم است. جایگاه و نقش تزکیه در فرایند تربیت هم ارز تعلیم است. در گفتمان سلامت، تزکیه همه فرایند تربیت است و نقش و جایگاه آن بی بدیل و بی نظیر است. در گفتمان ریاضت، تعلیم در فرایند تربیت جایگاهی ندارد. زیرا این دیدگاه معتقد است تزکیه معرفت آفرین است و نیازی به تعلیم نیست. در این گفتمان (ریاضت) فرایند تربیت دو بخشی است: بخشی از آن تزکیه و بخش دیگر تحلیه است. تزکیه هم شرط لازم برای تحقق تحلیه است و هم شرط لازم برای تحقق هدف تربیت. در گفتمان تربیتی قرآن، فرایند تربیت دو بخش دارد: تعلیم و تزکیه. گفتمان تربیتی قرآن با گفتمان ریاضت و گفتمان سلامت مخالف و به گفتمان سعادت بسیار نزدیک است. و نهایتا این که در آموزش و پرورش رسمی تزکیه باید جایگاهی هم ارز آموزش داشته باشد و متناسب با آن برنامه های لازم تدارک دیده شود.کلید واژگان: تزکیه, گفتمان تربیتی, گفتمان ریاضت, گفتمان سعادت, گفتمان سلامت, گفتمان تربیتی قرآن, آموزش و پرورش رسمیThe present research sought to investigate the role and position of purification in educational discourses, namely, happiness, health and austerity discourse in comparison to Quranic discourse. The research method is qualitative focusing on inferential-analytic and comparative-analytic methodology. The population of the study consisted of the books, documents, and educational databases related to purification and discourse making. The sources which covered research parameters were purposefully selected and deeply studied. The findings revealed that in all three discourses, purification enjoys the highest position. In the happiness discourse the education process is twofold: a section on purification and a section on instruction. The position and role of purification equals that of instruction. In health discourse, purification is the whole process of education and enjoys an irreplaceable and invaluable position. In austerity discourse, instruction does not enjoy any position in the process of education since this perspective believes that purification is knowledge-inducer and does not need instruction. In this view the process of education is twofold: a section on purification and a section on tahlieh (decorate oneself with moral virtues); purification is both a precondition for actualization of tahlieh and aim of education. In Quranic discourse, the process of education is twofold: instruction and purification. Such discourse disagrees with discourse of austerity and that of health while close to that of happiness. Ultimately, in formal education, purification should equal instruction in terms of position and the necessary compatible plans should be provided.Keywords: purification, educational discourse, austerity discourse, happiness discourse, health discourse, Quranic discourse, formal education
-
این مقاله با ارائه تصویری از افکار بلند امام خمینی(ره) و فلسفه حرکت بزرگ تربیتی او درصدد پی بردن به راز نفوذ عمیق کلامش در جان و روح مخاطبان اوست، تا دریچه ای نو به حوزه گفتمان های تربیتی گشوده و بدین وسیله مواریث تربیتی امام (ره) را بیش از پیش به خدمت اهداف خطیر مسئولان امر تعلیم و تربیت درآورد. در این پژوهش که به روش تحلیل محتوای کیفی انجام شده است، به بررسی مختصات و ویژگی های پیام های مکتوب به جامانده از امام خمینی (ره) که مخاطبان آنها ملت ایران بوده، پرداخته شده است. بررسی های انجام شده در این پژوهش حاکی از آن است که در کنار ویژگی های منحصربه فردی چون تواضع در برابر مخاطبان، عشق به مخاطبان، اعتماد به مخاطبان، احترام به مخاطبان، استفاده از مفاهیم مورد پذیرش همه، مستند بودن پیام، سادگی و صراحت پیام، درون مایه همه پیام های امام(ره) نشان از سیلانی آگاهانه و عرفانی بین دو مفهوم «همه» و «هیچ» بوده است. او در عین حال که خود را در برابر «همه» خدا و مردم در شمار نمی آورد، در سطحی دیگر «همه» جهان و هرچه در او هست را در برابر خدا «هیچ» می داند. حرکت از «هیچ» به سوی «همه چیز» حرکتی است که او به سوی خدا آغاز می کند و دیگران را هم بدان فرامی خواند.
کلید واژگان: امام خمینی(ره), تعلیم و تربیت, گفتمان تربیتی, تحلیل محتوای کیفیIllustrating a portrayal of Imam Khomeini's great thoughts and explaining the philosophy of his glorified educational movement, this study was to find out the secrets of his word's deep influences on people's soul and spirit and also, opened a new way to educational discourses. Herby, Imam Khomeini's educational heritage should help authorities in administering their main educational goals. Through content analysis method, the study begins with analysis of unique features of his remained messages. Besides humility toward people, adoring, trusting and respecting them, using the "accepted by all" concepts, real, plain and precise messages, there was a conscious and gnostic movement between concepts of "all" and "nothing" at the heart of all the messages. In one hand, he underestimated himself in the presence of "All" including Allah and people and in the other hand, underestimated "all"-the world and all things. Moving from "Nothing" to "All" is a movement that he started from Allah and invited others to that, too.
نکته
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.