جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "ید بیضا" در نشریات گروه "علوم انسانی"
-
معارف قرآن، درجات و مراتب متفاوت در ظهور و بطون دارد، به تبع مفسران نیز با لایه های متعددی از فهم قرآن روبرو هستند. به همین سبب باگذشت بیش از 14 قرن از نزول قرآن کریم هنوز این کتاب آسمانی تازه و مشتمل بر مضامین عالیه و جدید است و چنانکه در روایات آمده همواره تازه خواهد ماند. تفسیر قید «من غیر سوء» که برای معجزه ید بیضاء حضرت موسی در برخی آیات قرآن کریم ذکر شده، از مصادیق همین تنوع فهم است. عمده مفسران قید سوء را به نحو درونی و ناظر به بیماری برص و پیسی یا ضرر در دست حضرت موسی قلمداد کرده اند، برخی نیز این قید را به نحو بیرونی و مربوط به نفی سوء نسبت به دیگران تفسیر نموده اند، مساله تحقیق این است که آیا می توان ضمن تبیین و تحلیل مهمترین دیدگاه ها، وجه جمعی مقبول، برای دیدگاه های مطرح در این مساله ارایه کرد. در این مقاله به شیوه تحلیلی، ضمن بررسی دیدگاه ها به نگرشی جامع میان آنها حکم کرده و با اقامه قراین و شواهد نشان داده ایم که این وجه جمع می تواند غالب دیدگاه ها را در خاستگاه خود پذیرا باشد. پس فرضیه تحقیق با تمسک به اطلاق سوء این است که «سوء» شامل همه ضررها وآسیب ها به اعضاء و جوارح آورنده، اعضاء و جوارح بیننده و حتی خلل در نفوس و اوهام مشاهده کننده می شود و میان نگرش های درونی و برونی در این مساله تعارضی نیست.
کلید واژگان: ید بیضا, معجزات پیامبران, آیه 22 سوره طه, آیه 12 سوره نملSeraje Monir, Volume:13 Issue: 45, 2024, PP 109 -131Quranic teachings have different degrees and levels in appearance and depth, and according to the commentators, they are also faced with multiple layers of understanding the Quran. For this reason, after more than 14 centuries have passed since the revelation of the Holy Quran, this divine book is still fresh and contains great and new themes, and as stated in the traditions, it will always remain fresh. For this reason, after more than 14 centuries have passed since the revelation of the Holy Quran, this divine book is still fresh and contains great and new themes, and as stated in the traditions, it will always remain fresh. The interpretation of the part of “without Fault” that is mentioned for the miracle of Yad-e Bayza (Shining Hand) of Prophet Moses (pbuh) in some verses of the Holy Quran is one of the examples of this variety of understanding. Majority of the commentators have considered the curse of “Fault” to be internal and related to Leprosy and Pisi or harm in the hands of Prophet Moses. Some have also interpreted this part in an external way and related to negative negation towards others. The question of the research is whether it is possible to provide an acceptable collective face for the views raised in this issue while explaining and analyzing the most important views. In this article, in an analytical manner, while examining the viewpoints, we have determined a comprehensive attitude among them and by providing proofs, we have shown that this collective aspect can accept the majority of viewpoints in its origin. So the hypothesis of the research by insisting on the term “Fault” is that “harm” includes all damages and injuries to the organs and limbs of the bearer, the organs or body parts of the viewer, and even disturbances in the soul and illusions of the observer, And there is no conflict between internal and external attitudes in this matter.
Keywords: Yad-e Bayza (Shining Hand), Miracles of Prophets, Verse 22 of Surah Taha, Verse 12 of Surah Namal -
نشریه علامه، پیاپی 27 (پاییز و زمستان 1389)، صص 123 -146حضرت موسی (ع) به عنوان شخصیتی زنده و پویا که هیچ گاه زمین از وجودش خالی نمی شود، در مثنوی نمادی از اولیا، عقل کلی، انبیاء، عامل قهر الهی، هادی مشفق، صوفی حقیقی و راستین، روح و مظهر رحمت است. در مقابل، فرعون نماد نفس اماره، صفات نفسانی، عقل جزئی، تن، مکر و حیله، تکبر، عناد، قدرت ظاهری و استغراق در عالم حس است.
مولوی این دو نیروی خیر و شر را در جای جای مثنوی در مقابل یکدیگر قرار می دهد تا از آن ها، مایه های اخلاقی و عرفانی بگیرد. این مقاله سعی در نمایاندن ابعادعرفانی چالش و تضاد این دو شخصیت در مثنوی مولوی را دارد.
کلید واژگان: موسی (ع), فرعون, نیل, هامان, عصا, ید بیضاContradiction of Mousa and Feroon in Mathnavi / Mohammad Fazeli Mariam Kianipoorنشریه علامه, Volume:10 Issue: 27, 2011, PP 123 -146The mousa (Peaee be upon him) is a live personality that the earth will forever be a place for him. In mathnavi, mousa is a symbol of prophecy, universal reason, the real soal and the representation of Gods omnipotency and love. In contrast, feroon is the symbol of selfness, particular reason, nessecities of natural body, disobidience and a kind of shalow power and immercing in the material world.Mowlavi in his mathnavi compares this two good and evil forces for the sake of giving ethical education. This article tries to represent the different aspects of this two personalities and their contradictory adjectivities in mowlanas mathnavi.
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.