به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "abraham" در نشریات گروه "علوم انسانی"

  • MohamadHosein MohamadAli Khalaj *

    Contemporary philosophers of religion have predominantly focused on understanding the nature of faith, yet there has been a lack of attention towards a particular type of faith that we can call inquiry-based faith. This paper aims to address this gap by exploring some challenges associated with inquiry-based faith. I argue, in particular, that while this is a widespread kind of faith, we face a dilemma in showing how it is possible and plausible. On the one hand, faith that P requires acceptance of P, and on the other, if someone is inquiring into whether P is the case, she must not already accept that P is the case. Borrowing a conceptual framework from recent literature on inquiry, I propose a solution to this dilemma by appealing to parts of the story of Abraham in the Quran. I suggest, specifically, that one can have faith that a partial answer to a question is the case, and at the same time, seek further inquiry into the question for a more complete answer. As such, I support the idea that inquiry-based faith is a possible and plausible option for both faithful people and inquirers.

    Keywords: Faith, Inquiry, acceptance, Friedman, Abraham
  • شهلا نجفی*، مهدی زیبائی
    هدف

    در سال 2020، ایالات متحده در واکنش به افزایش کنش گری ایران در خاورمیانه پساناآرامی های عربی، با میانجی گری بین امارات و اسراییل و عادی سازی روابط دو هم پیمان منطقه ای خود در چهارچوب انعقاد پیمان ابراهیم، نقش برجسته ای ایفا نمود. پرسش این است که جایگاه ایران در نزد ایالات متحده به عنوان میانجی در انعقاد توافق ابراهیم کجاست؟

    روش شناسی:

     در نوشتار حاضر سعی خواهد شد، نقش امریکا در پیمان ابراهیم، با توجه به مهار منطقه ای ایران در چهارچوب نظریه موازنه سازی، مورد بررسی قرار گیرد. بر این اساس ترکیب روش توصیفی، تحلیلی و تاریخی استفاده شده اند.

    یافته ها

    این توافق، با میانجی گری ترامپ، برای واداشتن هر4 کشور مسلمان به پیمان نامبرده، را ه حل هایی داشت. اماراتی ها، به دنبال سلاح های پیشرفته ایالات متحده، بطور خاص هواپیماهای F35 بودند، بحرین در پی جلب حمایت ایالات متحده علیه ایران، با تایید ضمنی عربستان بود. سودان، حذف نام خود از لیست تروریسم تحت حمایت دولت آمریکا، پس از 27 سال (بعد از حملات نایروبی و دارالاسلام) با کمک بسته کمکی بانک جهانی را دریافت کرد و شناسایی رسمی حاکمیت سودان در صحرای غربی مورد مناقشه، نصیب سودان شد.

    نتیجه گیری

    واشنگتن، سال ها پیش از این توافق، به واسطه روابط نزدیک سیاسی - اقتصادی و با مشوق های مالی که با طرفین این پیمان داشته است؛ درنهایت توانست در سال 2020 به عنوان بازیگر عمده در آشکار کردن روابط پنهان امارات و اسراییل گام بردارد و با واگذاری مسیولیتش به شرکای منطقه ای خود، آن ها را در جهت نیرویی توازن بخشی در برابر ایران تقویت کند و بار دیگر به بازطراحی رویکرد موازنه سازی خود بپردازد.

    کلید واژگان: خاورمیانه, پساناآرامی عربی, بازیگر فرامنطقه ای, ایران, پیمان ابراهیم
    Shahla Najafi *, Mehdi Zibaei
    Objective

    In 2020 The United States played an outstanding role in reaction to Iran's increasing activity in the post-Arab uprising 2011 in the Middle East by an intermediary between the United Arab Emirates and Israel and normalizing the relations of these two regional allies within the Abraham Accords. What is Iran’s regional role in the attitude of United States as a mediator in signing the Abraham Accords now is the fundamental question.

    Method

    This study use the theoretical framework of balancing power theory, and attempt to mixed method of descriptive, analytical and historic looking for analysis role and relation between the US and members of the accord, especially Israel and the UAE.

    Results

    In order to get the countries into this accord, the US made suggestions for each of them. The UAE was looking for commercial benefits, especially buying F-35. Bahrain wants to have US support against Iran. Sudan, which has been on the US and EU sanction list since 1998, could satisfy the US for additional foreign aid and paying its debt in the World Bank. To get morocco, Donald Trump recognition of Morocco’s sovereignty over the Western Sahara.

    Conclusion

    The US able to take a step in 2020 as a key actor in revealing the hidden relations between the UAE and Israel due to the close political-economic relations, years before this accord. In other words, the US strengthens its allies in the direction of a balancing force against Iran and once again redesigns its balancing approach by assigning its responsibility to its regional partners.

    Keywords: the Middle East, post- Arab uprising, External actor, Iran, Abraham
  • مهرنوش کی فرخی

    در این مقاله می کوشیم تا از الگویی سخن بگوییم که از آزمون پیامبر خدا سخن می گوید و از نوعی داستان‌سرایی بهره می برد که نوعی آگاهی ایجاد کرده و منجر به آفرینش روایتی تازه می گردد؛ همچون هامون و ترس و لرز و هزاران حکایت متاثر از ابراهیم. در آثار بسیاری از فرهیختگان دنیا همچون مولانا و حافظ این روایت دیده می شود و همواره نوعی مدیحه سرایی برای این پیامبر اولوالعزم دیده می شود که در برگیرنده آزمون الهی است و با آگاهی به انسان بودن و شک کردن ایجاد شده است. هنگامه آزمون برای انسان عادی به شکل تصمیمات روزمره در زندگی خود را نشان می‌دهد و از نزاعی همیشگی میان انسان و تصمیمات وی خبر می‌دهد. حقیقت امر این است که نزاع درونی انسان، نیاز او به یک عزم محکم را نشان می‌دهد. با مطالعه میزانسن‌های فیلم هامون، اثر مهرجویی و تغزل دیالکتیکی سورن کی‌یرکگارد در ترس و لرز سعی کردیم این چرخه بی‌پایان و پیام داستان را تحلیل کنیم و همواره اشاره داریم که این داستان حرف هزاران تصمیم ناگرفته بوده و هر که به میزان درک و هنرش از آن بهره برده و تاثیرش را بر دیگران متجلی ساخته است و در پایان به انسان نوعی این حقیقت را بشارت می‌دهد که باید برای هر آنچه ایده‌آل اوست، دیگر چیزها را فدا کند و هر آنچه فدای ارزشی والا می‌گردد خود والا می‌گردد و زمان باارزش‌ترین چیزهاست که قربانی تصمیمات انسان در هر لحظه می‌گردد.

    کلید واژگان: ابراهیم, کی یرکگارد, هامون, قربانی, انتخاب, مهرجویی, شکیبایی
    Mehrnoosh KEYFAROKHI*

    Dans cet article, on étudiera le modèle du récit de l'épreuve d’Abraham. Ce modèle bénéficie d'un genre de récit qui crée une sorte de conscience et cette dernière va créer à son tour une autre narration. On aperçoit cette continuité de création dans La Crainte et tremblement et dans Hamoun. Le premier est un essai du philosophe danois Søren Kierkegaard, écrit 1843, qui met en scène l’opposition entre l’éthique et la foi. L’éthique se rapportant au général, la foi joue par contre au niveau personnel. Ainsi Kierkegaard raconte les hésitations d’Abraham qui, accompagné de son fils, avançait vers Morija où il devait tuer Isaac selon l’ordre divin. Les parties suivantes s’occupent de ce même thème mais abordent une aventure différente qui est plus personnelle. En ce qui concerne Hamoun, il s’agit d’une œuvre cinématographique projetée 1989 dans lequel le personnage principal, Hamid Hamoun, s’occupe de la rédaction d’une thèse intitulé « L’Amour et la foi dans les religions abrahamiques ». En fait, son but consiste à connaître l’essence de la foi et de l’amour à travers le récit d’Abraham mais n’ayant pas abouti à une conclusion précise, sa vie personnelle avec sa femme qu’il aime follement confronte avec des problèmes sérieux. Aussi peut-on observer la trace du contenu de ce récit chez les poètes iraniens comme Mowlana, Hafez, Khayyâm etc. En fait, les œuvres de ces derniers contiennent une sorte d'éloge pour ce grand prophète. Cette dernière résulte de la conscience humaine qui est entremêlée du doute. En fait, pour l’homme ordinaire, l’épreuve prophétique se transforme en décisions pour les coïncidences quotidiennes qui nous informent du conflit entre l’homme et ses choix. Il s’agit d’une vérité qui met en relief le besoin de l’homme d’une certitude profonde. En étudiant les mises en scène de Hamoun et la dialectique lyrique de Søren Kierkegaard, on essaiera d’étudier le cycle infini de l’existence des personnages confrontés aux circonstances de la vie et le message des récits basés sur l’histoire de Morija, la montagne désignée par Dieu où Abraham devait sacrifier Isaac. Celle-ci constitue la base des autres récits puisque là, il s’agit de la conscience humaine. Et, chacun en profite selon sa compréhension et puis il essaie d’influencer les autres. A la fin, ce cycle répétitif informe l’homme de cette vérité qu’il lui faut sacrifier ce qu’il possède pour atteindre un Idéal précieux et tout ce qui est sacrifié atteindra une transcendance plus élevée ; qu’il s’agisse de son enfant, de son amour ou de sa vie.

    Keywords: Abraham, Kierkegaard, Hamoun, Victime, Choix, Mehrjouï, Shakibaï
  • عباس الهی*، مهدی سازندگی
    شناخت دقیق آراء خاورشناسان درباره معارف اسلامی و نقد علمی دیدگاه های آنان، ضرورتی انکارناپذیر است؛ ازاین رو، در پژوهش حاضر تلاش شده است تا مقاله فایرستون درباره حضرت ابراهیمj به شیوه تحلیلی توصیفی با رویکرد انتقادی معرفی و واکاوی شود. فایرستون گرچه تسلط نسبتا خوبی به منابع معتبر اسلامی مربوط به حضرت ابراهیمj دارد؛ اما به دلیل عدم دسترسی و یا اشراف نداشتن به منابع شیعی و مراجعه یک سویه به منابع اهل سنت، اشتباهات غیرقابل اغماضی دارد. وی در این رابطه شبهاتی را مطرح کرده است؛ ازجمله آنها، نسبت دادن شرک و بت پرستی به پدر ابراهیم j و نیاکان محمدk است. درحالی که عصمت ابراهیمj را روایات فراوان و شواهد تاریخی زیادی اثبات می کند. شبهه دیگر آن است که در قرآن، ابراهیمj و موسیj، تنها پیامبرانی هستند که به صراحت، صاحب کتاب ذکر شده اند، درصورتی که در برخی از آیات و روایات، علاوه بر حضرت ابراهیم و حضرت موسیj، پیامبران دیگری هم به صراحت، صاحب کتاب معرفی شده اند ؛ ازجمله آنان، حضرت داوود، حضرت عیسی و پیامبر خاتم و...؛ و همچنین شبهات دیگری وجود دارد که نوشتار پیش رو پاسخ های درخوری به آنها داده است.
    کلید واژگان: ریووین فایرستون, ابراهیم, ذبیح, انبیای صاحب کتاب, اقتباس قرآن از عهدین
    Abbas Elahi *, Mahdi Sazandegi
    Accurate knowledge of Orientalists' views on Islamic teachings and scientific critique of their views is an undeniable necessity; Therefore, in the present research, an attempt has been accomplished to introduce and analyze Firestone's article about Prophet Ibrahim (A.S.) in an analytical-descriptive manner with a critical approach. Firestone, although has relatively acceptable potencies in the authoritative Islamic sources related to Abraham (A.S.); But due to lack of access to or comprehensive studies of Shiite sources and one-sided reference to Sunni sources, he makes unforgivable mistakes. He has put forward doubts in this regard; Among them is attributing polytheism and idolatry to the father of Ibrahim (A.S.) and the ancestors of Mohammad (A.S.), while the infallibility of Ibrahim (A.S.) had been proved by many narrations and many historical evidences. Another doubt is that in the Qur'an, Abraham (A.S.) and Moses (A.S.) are the only prophets who are explicitly mentioned as the holders of the book, while in some verses and hadiths, in addition to Abraham (A.S.) and Moses (A.S.), the other prophets are introduced explicitly as the holders of the book; Among them, Prophet David (A.S.), Jesus (A.S.) and the Last Prophet (P), etc. .; There are also other doubts to which this article has mentioned appropriate answers.
    Keywords: Reuven Firestone, Abraham, Sacrificed, Book Holders Prophets, Adaptation of the Qur'an from the Testaments
  • مژده علیزاده*
    هدف از پژوهش حاضر بررسی اصول و روش های تربیتی حضرت ابراهیم(ع) در مواجهه با منکران توحید بود؛ چرا که از جمله اهداف بعثت انبیاء الهی هدایت و تربیت انسانها بوده است که برای آن برنامه و روش داشتند. به همین دلیل برگرفتن این برنامه از سیره آنها از اهمیت بسزایی برخوردار است. این پژوهش از نوع کیفی بوده و به منظور وصول به هدف فوق از روش توصیفی-تحلیلی با بهره گیری از اسناد و منابع کتابخانه ای استفاده شده است. روش تجزیه و تحلیل داده ها نیز با استفاده از استدلال یا استنتاج و با روش استقرایی انجام گرفته است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که اصول تربیتی از منظر گفتگوهای حضرت ابراهیم در مواجهه با منکران توحید شامل اصل هدف گذاری، داشتن برنامه ریزی دقیق و سنجیده، اتخاذ موضوعات مناسب، موقعیت سنجی، انسجام بخشی معقول و منطقی میان مطالب و عملکرد و فعال سازی مخاطب در حیطه عقلی و عملی بوده است. همچنین یافته های پژوهش نشان داد که حضرت ابراهیم روش های تربیتی روش پرسش و پاسخ، روش های مبتنی بر استدلال مانند روش نفی استدلال خطا از راه فرضیه سازی و استدلال سلبی را به کار گرفته است.
    کلید واژگان: حضرت ابراهیم, اصول, روشهای تربیتی, منکران توحید
    Mozhdeh Alizadeh *
    The purpose of the present study was to study the principles and methods of education of Prophet Ibrahim in the face of the deniers of monotheism, Because one of the goals of the resurrection of the divine prophets has been to guide and train human beings who had a plan and method for it.That's why it's so important to get this program out of their way. This research is of qualitative type and in order to achieve the above goal,a descriptive-analytical method has been used using library documents and resources Data analysis was also performed using reasoning or inference and inductive method. Findings suggest that educational principles from the perspective of the conversations of Abraham in the face of the deniers of monotheism It includes the principle of targeting, having accurate and measured planning, adopting appropriate topics, positioning, reasonable and logical coherence between the content and performance and activating the audience in the intellectual and practical field. The research findings also showed that Ibrahim used educational methods of questioning and answering methods, methods based on reasoning, such as the method of negating erroneous reasoning through hypothesizing and negative reasoning.
    Keywords: Abraham, Principles, Educational Methods, Denials of Monotheism
  • فرزانه معینی*
    در میان شاعران معاصر، مهدی حمیدی شیرازی نامی آشنا و آثاری ماندگار به ویژه در عاشقانه سرایی دارد. دو مثنوی «موسی» و «بت شکن بابل» دو سروده ی معروف او هستند که توانایی او را در سرودن اشعار غیرعاشقانه نیز بازمی نمایند. هر دو اثر بر پایه ی سرگذشت دو پیامبر (موسی و ابراهیم) شکل گرفته اند و رویدادهایی از زندگی آنها را بازمی گویند. در این مقاله، دو مثنوی یادشده بازخوانی و با یک دیگر مقایسه می شوند تا ضمن بررسی شیوه ی حمیدی، میزان توفیق او در سرودن این دو اثر ارزیابی شود. یافته های این بررسی نشان می دهد که شیوه ی حمیدی را در آفرینش این دو منظومه می توان بازنویسی خلاق دانست. او سرگذشت موسی و ابراهیم را در جایگاه اثری کهن در نظر گرفته و روایتی خلاقانه با محوریت یک رویداد برجسته در زندگی آنها بازنوشته است. با مقایسه ی این دو مثنوی، «بت شکن بابل» اثری خلاق تر و منسجم تر شناخته می شود که رویدادهای زندگی ابراهیم به گونه ای هنری برای پیش برد پیرنگ و تقویت شخصیت پردازی در آن به کارگرفته شده است. واژه های کلیدی: بازنویسی خلاق، بت شکن بابل، موسی، مهدی حمیدی شیرازی
    کلید واژگان: بازنویسی خلاق, بت شکن بابل, موسی, مهدی حمیدی شیرازی
    Farzane Moeini *
    Amongst modern Iranian poets, Mehdi Hamidi Shirazi is renowned and has created considerable works, particularly in romantic. “Moses” and “The Iconoclast of Babel” are two well-known poems by Hamidi which mirror his skills in composing non-romantic poetry as well. Both poems have as their axes the biographies of two prophets (Moses and Abraham), and recount episodes of their lives. In this article, these two works will be re-read and compared to one-another for examining the degree of his success in creating these two works and also besides a survey of his style. Re-reading and examining these two oeuvres shows that in either, an outstanding event in the lives of Moses and Abraham has been picked so that, relying upon it, a new portrait and character can be provided of either of the two prophets. In comparison, “The Iconoclast of Babel” is known as a more creative and consistent oeuvre in which the salient episodes of Abraham’s life have been utilized for advancing the theme and enforcing the characterization. Keywords: Creative Rewriting, Abraham, The Iconoclast of Babel, Moses, Mehdi Hamidi Shirazi
    Keywords: Creative Rewriting, Abraham, The Iconoclast of Babel, Moses, Mehdi Hamidi Shirazi
  • بهروز محمودی بختیاری، ساغر منشی
    بخش عمده ای از آیات قرآن کریم در قالب تعامل گفتاری بیان شده اند و از منظر گفتمان دراماتیک قابل بررسی هستند. در این پژوهش نخست انواع مختلف دیالوگ و همینطور تعاریف و مفاهیم اصلی آن ها مرور می شوند و ثانیا گفتمان و دیالوگ به مثابه گفتمان مورد توجه قرار می گیرند. سپس در چهارچوب مذکور، از دایره گسترده دیالوگ های قرآنی بر رخداد گفتاری حضور فرشتگان در منزل حضرت ابراهیم (ع) تمرکز می شود که در آیاتی از سوره های هود، حجر، عنکبوت و ذاریات مطرح شده است. همچنین ضمن مرور دنباله ها و نوبت های گفتاری در آیات پیش گفته، تحقق یا عدم تحقق شاخص های هر یک از اقسام دیالوگ در این رخداد نیز بررسی می شود. بر این اساس می توان گفت که تعاملات موجود در رخداد گفتاری حضور فرشتگان در منزل حضرت ابراهیم (ع) کم وبیش هم سو و منطبق با چهارچوب گفتمان دراماتیک و واجد ویژگی های ساختاری و کارکردی تبیین شده هستند؛ در نتیجه می توان آن ها را بدون تغییر یا با اعمال کمترین تغییرات در اقتباس های قرآنی مورد استفاده قرار داد.
    کلید واژگان: قرآن, تحلیل گفتمان, دیالوگ دراماتیک, ادبیات نمایشی, ابراهیم (ع)
    Saghar Maneshi
    A great amount of the verses in the Holy Qoran deal with communicative correspondences, and are therefore good cases to be analyzed in terms of dramatic discourse. This article aims to study the different types of dialogue in general, and then studies dialogue as an important mode of discourse. Then, on the basis of the current theories in discourse analysis, it studies the story of the presence of the angles in Abraham's house, which takes place according to the verses 69-73 in Hud chapter, 51-58 in Hijr chapter, 31-32 in Ankabut chapter, and 24-34 in Zariyat chapter. The present article studies the turns of the dialogues, and their dramatic potentials to proceed the story. The article concludes that the interactions available in this story and its likes may be set well in the framework of dialogue analysis, and this approach can pave the way for better dramatic adaptations of the Holy Qoran.
    Keywords: Qoran, Discourse Analysis, Dramatic Dialogue, Dramatic Literature, Abraham
  • صدیقه ملک لو*، نصرت نیل ساز، مهرداد عباسی، خلیل پروینی
    با توجه به اهمیت حضرت ابراهیم ع به عنوان بنیان گذار سه دین توحیدی، خاورشناسان در آثار مختلف به جنبه های گوناگون زندگی این پیامبر پرداخته اند. نخستین بار اشپرنگر به تفاوت چهره ابراهیم در سور مکی و مدنی اشاره و رابطه ابراهیم با مکه را اسطوره خواند. هرخرونیه با الهام از وی این ایده را بسط داد و با بازسازی داستان ابراهیم در قرآن براساس توالی تاریخی، تحول تصویر ابراهیم در این سوره ها، به ویژه تاکید بر «مله ابراهیم»، «رابطه ابراهیم با بنای کعبه و مناسک حج»، «پیوند ابراهیم با اسماعیل و ماجرای قربانی» در سوره های مدنی را ترفندی سیاسی برای جلب نظر اهل مکه و معلول ناامیدی پیامبر از حمایت یهودیان مدینه دانست. در مناقشات جدی ودیرینه تعیین ذبیح با وجود شواهد قرآنی و عهدینی مبنی بر ذبیح بودن اسماعیل، دو نکته مهم برخاسته از تعالیم انبیاء در این داستان مورد توجه است: هدف اصلی در ماجرای قربانی، آزمایش نهایت فرمان برداری ابراهیم و فرزندش در امتثال اوامر الهی است و دیگری تاثیر این واقعه در ترمیم فرهنگ ناپسند قربانی انسان در ادوار کهن است. در این مقاله ضمن تبیین این نظریه ها و اشاره به تاثیرات آن در پژوهش های بعدی، به نقد آن خواهیم پرداخت
    کلید واژگان: خاورشناسان, مکی, مدنی, ابراهیم, اسماعیل, ذبیح
    sedigheh maleklou *, nosrat nilsaz, mehrdad abbasi, khalil parvini
    Considering the importance of Prophet Ibrahim as the founder of three monotheistic religions, orientalists in various works have addressed various aspects of the life of this prophet. Sprenger pointed out for the first time to the difference between the figure of Abraham in the Meccan and Medinan chapters, and the relation between Abraham and Mecca is myth. Hurgronje inspired by him, expanded this idea and by reconstructing Abraham's story in the Qur'an based on the historical sequence, the transformation of Abraham's figure into these surahs, In particular, the emphasis on the "mila’t Ibrahim", "Abraham's relationship with the construction of the Ka'bah and the ritual of Hajj," "the connection of Abraham with Ishmael and the victim's story" in medinan chapters, is a political trick to attract the opinion of the Mecca from the disappointment of the Prophet with the support of the Medinan Jews. In serious and ancient controversy over the sacrifice, despite the Qur'anic and biblical evidence that Ishmael was cursed, two important points raised from the teachings of the prophets are noteworthy in this story: The main purpose of the victim's trial is to test the ultimate command of Abraham and his son in the context of the divine command and the other is the effect of this incident in restoring the evil culture of human sacrifice in ancient times. In this paper, we will criticize this theory by explaining these theories and referring to its effects in later studies.
    Keywords: orientalists, meccan, medinan, Abraham, Ishmael, sacrifice
  • مرتضی سمنون مهدوی *، سمیه امینی کاظمی
    بنا بر گزارش ادیان ابراهیمی، خداوند با پیامبران خود سخن گفته است و نیز پیامبران با او سخن گفته اند. در برخی کتب مقدس این ادیان، گفتگوهای خداوند و انبیا آمده است. از جمله این کتب، قرآن و عهد عتیق می باشند. سخنان و گفتگوهایی که بین خداوند و پیامبران در دو کتاب قرآن کریم و عهد عتیق نقل شده است، چه شباهت ها وتفاوت هایی دارد؟ بررسی وجوه اشتراک و اختلاف آن ها حاصل تلاشی است که در این مقاله بدان پرداخته ایم. پرداختن به مباحث مقایسه ای بین دو متن مقدس می تواند به شناخت بهتر دو دین و ایجاد راه برای گفتگوی ادیان و تقریب بین آن ها منجر گردد. مکالماتی از خداوند و انبیا (آدم، نوح، ابراهیم ، لوط و موسی(ع)) در این کتب آمده است که در برخی وجوه مشابه و در برخی وجوه غیرمشابه می باشند. مکالمات خداوند و این پیامبران در قرآن و عهد عتیق بسیار متفاوت است؛ زیرا هر یک از مکالمات که بررسی می گردد، در سیاق آیات همان کتاب بررسی خواهد شد. حتی اگر آیه ای در قرآن و یا عهد عتیق وجود داشته باشد که محتوای آن شبیه یکدیگر باشند، با توجه به سیاق آیاتی که در آن واقع شده است، معنای متفاوتی پیدا خواهد کرد. در بسیاری از آیات قرآن و عهد عتیق که مکالمات خداوند و پیامبران در آن ها وجود دارد، اهداف قرآن و کتاب مقدس در آن ها دیده می شود. قرآن کتابی است که ادعا دارد برای هدایت تمام بشر نازل شده است، در مکالمات پیامبران نیز چنین چیزی دیده می شود. عهد عتیق نیز تاریخ قوم بنی اسرائیل را بیان می دارد و کتابی است مخصوص قوم بنی اسرائیل و مکالمات بیشتر پیامبران نیز در این زمینه دیده می شود.از این رو، اسلام دینی است که ادعای جهانی شدن دارد و یهودیت، دینی قومی محور می باشد.
    کلید واژگان: قرآن, عهد عتیق, کلام, وحی, آدم, نوح, ابراهیم, لوط, موسی
    Morteza Semnoon (Mahdavi), Somaye Amini Kazemi
    According to the Abrahamic religions, God has spoken to his prophets, and the prophets have spoken to him. In some sacred books of these religions, the talks of God and prophets have been mentioned. Some of these books are the Quran and the Old Testament. What are the similarities and differences between the words and conversations between God and the prophets in these two books of the Holy Quran and the Old Testament? Exploring the issues of similarities and the differences between them is the result of the effort that we are discussing in this article. Studying the comparative issues between the two holy texts can lead to a better understanding of the two religions and pave the way for dialogue between the religions and the approximation between them. Conversations between God and the prophets (Adam, Noah, Abraham, Lot, and Moses) in these books, in some aspects are similar and in some aspects are different. The conversations between God and these prophets are very different in the Quran and the Old Testament. Each of the conversation will be explored according to the verses of that same book. Even if there is a verse in the Quran or the Old Testament with similar content, it will have a different meaning according to the position of verses in each book. In many verses of the Quran and the Old Testament, where the conversations of God and prophets included, the goals of the Quran and the Old Testament are seen in them. The Quran is a book that claims to be sent to guide all human beings, and this claim can be seen in the conversations of the prophets as well. The Old Testament also describes the history of the sons of Israel and is a book which is dedicated to the sons of Israel and the conversations of the prophets are also about sons of Israel. Therefore, Islam is a religion that claims to be globalized and Judaism is a tribal religion.
    Keywords: Quran, Old Testament, Discourse, Revelation, Adam, Noah, Abraham, Lot, Moses
  • سید علی محمد سجادی، مجتبی دماوندی، معصومه جمعه
    حضرت ابراهیم در قرآن مجید به عنوان مسلمانی موحد و یکتاپرست معرفی شده است. او پیامبری است که چندین بار مورد ابتلاء قرار گرفت و هربار سربلند از آزمایش الهی به خداوند تقرب جست تا جایی که به مقام خلیل اللهی نائل آمد. داستان زندگی او در چندین سوره قرآن، به طور پراکنده اما مفصل ذکر شده است. داستان پیامبران در قرآن، این امکان را برای عرفا فراهم می کند تا به شرح احوال و مقامات طریق عرفان بپردازند. از این منظر، عرفا در تفاسیر و کتب عرفانی خود، حضرت ابراهیم را نه در مقام یک پیامبر بلکه به منزله ی الگویی کلی از سالکی روحانی مورد توجه قرار می دهند و با تامل در حوادث زندگانی وی از قبیل «مناظره ابراهیم با بت پرستان و هذا ربی گفتن، درخواست دیدن زنده شدن مردگان، رد کردن مدد جبرئیل و سرد شدن آتش بر وی» مقاماتی چون طلب، جمع و تفرقه، انس، تفرید و تجرید، یقین، توکل، تسلیم و خلت را برای او در نظر می گیرند. از آن جا که میبدی در تفسیر کشف الاسرار بیشترین توجه را به مقامات انبیا داشته است در این مقاله با تکیه بر این تفسیر با بررسی جایگاه حضرت ابراهیم(ع) در متون عرفانی منثور فارسی تا قرن ششم، به جمع بندی نظر عرفا درباره پنج مقام طلب، جمع و تفرقه، توکل، تسلیم و خلت می پردازیم.
    کلید واژگان: حضرت ابراهیم(ع), مقام, تسلیم, ابتلاء, خلت
    Seyyed Ali Mohammad Sajjadi Mojtaba Damavandi, Masoumeh Jomeh
    Abraham is introduced as a Muslim monotheist in the Quran. He was a prophet that was tested by God several times and each time aftre each proud of God test getting closer to God until he was achieved Khalilullah attitude. His detail story is mentioned in several suras of the Quran sporadically.The stories of the Prophets in the Quran provide the possibility of paying attention to moods and attitudes for Mystics. In this view. Mystics by thinking about Abraham life events such as "Abraham and idolators debate and saying Haza Rabbi, asking God to watch reviving dead creatures and cold fire", consider some attitudes such as "to seek God, SnugglewithGod and Separation from God, Fondness, oneness and philosophy, belief, trust, surrender and haunt" for him. Since Meybodi in the interpretation of Kashf al-Asrar the most attention have been prophets Attitudes This paper presents the proof of five attitides of Abraham contains "to seek God, SnugglewithGod and Separation from God, trust, surrender and haunt" according to study of Abraham position in the Persian prose mystical texts until sixth century with emphasis onKashf al-Asrar commentary.
    Keywords: Abraham, Attitude, Surrender, A test, Haunt
  • محمد صافحیان، زکیه رشیدآبادی
    آتش از دیرباز به سبب نقشی که در زندگی انسان داشته است، مورد توجه بوده است. یکی از خویشکاری های نمادین آتش، تطهیر است. آتش با وجود این که سوزاننده است، پاکی و طهارت را نیز به ارمغان می آورد. بنا به باور اساطیری، آتش آوردگاه پاکی و پلیدی است. در این جستار ابتدا به بررسی مفهوم نمادین آتش در اساطیر مختلف پرداخته ایم که گذر از آن (آزمون آتش) عروج به مرحله ای بالاتر را در خود نمادینه کرده است. پس از آن با خوانش اسطوره «گذشتن سیاوش از آتش» در شاهنامه، و ناظر به داستان حضرت ابراهیم (ع) در فرهنگ سامی، با رویکردی تطبیقی آن را با داستان «در آتش افکندن کودک» در مثنوی و نیز حکایت «جواب دهری که عالم را قدیم گوید» مقایسه کرده ایم و رویکرد مولانا را به خوانش آثار پیشین خود بررسی کرده ایم. این نوشتار در پی آن است که نشان دهد، مولانا از مفاهیم اسطوره ای و نمادین قبل از خود آگاهی داشته و با تخیل شاعرانه خود به بازآفرینی این مضامین در زمان خود پرداخته است.
    کلید واژگان: آتش, آزمون آتش, سیاوش, ابراهیم, داستان های مثنوی
    Mohammad Safehiyan, Zakiye Rashid Abadi
    From way back, man has paid attention to fire and its place in the man’s life. One of the functions of fire is purification. In spite of burning, fire brings purity and cleanliness. According to mythological beliefs, the flaming fire is a battlefield between cleanliness and wickedness. In the present article, at first, we consider the symbolic concept of fire in various myths that indicates to passing from fire (the exam of fire) and ascend to a higher stage. Then, after considering the myth of ‘passing of Siyāvash through the fire’ and the story of ‘Abraham in fire’, we compare them with another two stories of Masnavi Manavi of Jalāl al-Din Rūmi. They are the story of ‘casting the child into the fire’ and the fable of ‘reply to the materialist who says that the world is eternal’. We try to show that Jalāl al-Din Rūmi has been aware of the ancient symbolic and mythical concepts and has recreated them.
    Keywords: Fire, the Exam of Fire, Siyāvash, Abraham, Masnavi Manavi
  • کلثوم غضنفری*
    در منابع دورهٔ اسلامی، بارها داستان های اساطیری متعلق به ایران باستان با داستان های سامی و یهودی آمیخته شده است. در این فرآیند، بسیاری از شخصیت های اساطیری و ملی ایران با شخصیت های مذکور در قرآن کریم و تورات پیوند یافته یا تطبیق داده شده است. از جمله اشخاصی که در این منابع با برخی انبیای بنی اسرائیل پیوند داده شده، زردشت، پیامبر باستانی ایران، است که بارها او را با ابراهیم، ارمیا و عزیز مرتبط دانسته اند یا با آنها تطبیق داده اند. هدف این مقاله بررسی این روایت ها، چگونگی و چرایی تطبیق های انجام یافته و دلایل به وجود آمدن آنها است. افزون بر آن، می کوشیم با بررسی منابع به این نکته پی ببریم که چه کسانی مسبب پدیدآمدن چنین روایاتی بوده اند
    کلید واژگان: اساطیر ایرانی, منابع اسلامی, زردشت, ابراهیم, آتش, بت شکن
    Kolsoum Ghazanfari*
    In several occasions in the sources of Islamic period, the mythological stories of ancient Iran have been combined and merged with Jewish and Sami stories. For this matter, many mythological and national characters of ancient Iran have been connected to or identified with their corresponding ones in the Torah and Koran. Zoroaster is the ancient Iranian prophet who has been associated or occasionally identified with some Jewish and Semitic prophets such as Ebrāhīm/Abraham, ʾArmiyāh/ Jeremiah and ʿOzayz/Ezra. The present study is thus aimed at investigating these narratives and the reasons behind their identification. Moreover, it has attempted to find those responsible for creation of such narratives
    Keywords: Iranian Mythology, Islamic Sources, Zoroaster, Abraham, Fire, Iconoclast
  • سید عنایت الله کاظمی
    با تتبع در منابع اهل سنت هویدا می گردد که وقوع و جواز توسل در سیره انبیای الهی به صورت یک سنت رواج داشته است. وقوع موارد متعدد توسل به ساحت انبیا و اولیای الهی، نشانه قدمت توسل و مستحکم ترین دلیل بر صحت و مشروعیت آن است. این نوشته به روش توصیفی تحلیلی عهده دار بیان مواردی از توسل در سیره انبیا با تاکید بر منابع اهل سنت است که هم شامل توسلات انبیای الهی و هم شامل توسلات سایرین به انبیاست. بخش بزرگی از این توسلات در توسل به پیامبر اعظم(صل الله علیه و آله و سلم) متجلی می گردد. برخلاف متون روایی امامیه، موارد توسل در سیره انبیا در متون اهل سنت کمتر ذکر شده است. با این حال موارد متعددی از توسل به پیامبر(صل الله علیه و آله و سلم) را نقل کرده اند و در پاسخ به شبهات مطرح شده در ابعاد مختلف توسل، تلاش ها و تحقیقات علمی درخوری داشته اند.
    کلید واژگان: توسل, استغاثه, سیره انبیا, آدم, ابراهیم, موسی, اهل بیت(علیهم السلام)
    Seyyed Enayat Allah Kazemi
    Occurrence and license of invocation were found out through studying Sunnite sources and documents as apparent tradition in messengers’ life. The occurrence of multiple cases of invocation to messengers and God Almighty’s friends is the sign if invocation history and is the strongest evidence for its legitimacy. This study tries to express some invocation cases which consist of both messengers’ invocation to God Almighty and the people invocation to the messengers in their life through descriptive analysis method according to Sunnite documents. The great part of these cases belongs to invocation to the holy Prophet (p.b.a.h.). Unlike Shia tradition, Sunnite tradition narrates few invocation cases in messengers’ life. However, several cases of invocation to the holy Prophet (p.b.a.h.) have been narrated and also some valuable studies and efforts to answer to the raised questions on various aspects of invocation have been conducted.
    Keywords: invocation, supplication, messenger's manner, Adam, Abraham, moss, the Prophets Family
  • محمدرضا وصفی، سید روح الله شفیعی
    ابراهیم (ع) پدر ادیان سه گانه سامی (یهودیت، مسیحیت و اسلام) است. دستور خدا به او برای قربانی کردن یکی از پسرانش، از داستا نهای مهم و مشترک متون مقدس ادیان ابراهیمی است. بااین همه، چالشی چشمگیر نیز در این میان وجود دارد، که به کیستی این قربانی باز می گردد. درحالی که یهودیان و مسیحیان، او را اسحاق (ع) می دانند، مسلمانان بدین سو گرایش دارند که او را اسماعیل (ع) بدانند. اما ب هراستی کیستی این قربانی، چه اهمیتی دارد؟ مگر هدف متون مقدس از بازگویی این داستان، توجه پیروان ادیان ابراهیمی به ایمان ابراهیم (ع) و تلاش برای دنباله روی از او نیست؟ پس چرا چنین چالشی سر برآورده است؟ این مقاله به دنبال یافتن پاسخی برای این پرسش، نخست گزارشی تطبیقی از داستان زندگی پسران ابراهیم (ع) در کتاب مقدس و قرآن به دست می دهد، در پدیدآمدن این چالش می پردازد. به باور نویسندگان «وراثت» و سپس به بازگویی جایگاه عنصر بررسی تاریخی برداشت های پیروان ادیان ابراهیمی از این داستان، نشان می دهد که آنان پسر آماده شده برای قربانی شدن را، وارث اصلی ابراهیم (ع) می دانسته اند.
    کلید واژگان: ابراهیم (ع), اسماعیل (ع), اسحاق (ع), قربانی, وراثت
    Abraham is the father of the Semitic religions, i.e. Judaism, Christianity and Islam. According to the sacred books of these religions God commands Abraham to offer his son as a sacrifice. However, the true identity of this son is a matter of debate, Jews and Christians refer to Isaac while Muslims mention Ishmael. But the question is what is really important in this story? The true identity of the son or the faith of Abraham and his loyalty to God’s decree? If the story is told for drawing people’s attention to Abraham’s faith and persuading them to fallow his way, why such an argument has emerged? In an attempt to answer this question present article firstly presents a comparative account of the story according to the Bible and Qur’an. Then, it explains the role of “Inheritance” as the key feature of this disputation. Finally by a historical survey of various interpretations we come to the conclusion that these traditions think of the son offered as a sacrifice as the true heir to Abraham.
    Keywords: Abraham, Ishmael, Isaac, sacrifice, Inheritance
  • فتح الله نجارزادگان
    قرآن پژوهان درباره معناشناسی امامت حضرت ابراهیم در آیه 124 سوره بقره اختلاف نظر دارند. در این میان علامه طباطبائی نظریه بدیعی را ارایه کرده، امامت را به «هدایت به امر» معنا می کند چون در برخی از آیات (مانند السجده، 24؛ الانبیا، 72) هدایت به امر وصف امام قرار گرفته چنان که گویی در صدد بیان معنای آن است. هدایت به امر از نظر علامه همان هدایت باطنی تکوینی است که در آیات دیگر قرآن از آن یاد شده است (مانند آیه 81 سوره یس). اساس این نظریه بر ادعای اشتراک معنایی در کلمه «امر» در دو دسته از آیات قرآن است. لیکن دلیلی این اشتراک را تایید نمی کند بلکه می توان بر نفی آن ادله ای را اقامه کرد.
    کلید واژگان: امامت, حضرت ابراهیم, هدایت به امر, عهد, تصرف تکوینی
    Fathollah Najjarzadegan
    There is a disagreement among scholars over the meaning of Abraham’s leadership mentioned in the Quran, 2, 124. In this connection, AllamaTabatabaee presents an innovative opinion and interprets leadership as guidance by the command (al-Hidaya bi’l Amr) since Imam is qualified by guidance by the command as if the qualification is to describe the meaning of leadership (imamat). In Allama’s opinion, guidance by the command is the very inner, existential guidance mentioned in some other verses. That theory is based on the commonness of meaning of the word “command (amr)” in those two groups of Quranic verses. However, no proof can confirm that commonness. On the contrary, there are some proofs which negate that.
    Keywords: leadership (imamat), Abraham, guidance by the command, existential changing
  • Abdolmajid Talebtash

    Abraham is on of the great prophets, selected to convey message of monotheism to others. According to Old Testament, Abram, then named as Abraham, is the descendent of Noah, whom God commended to leave his hometown and travel to Egypt. According to his divine testament, God blessed him and his family and willed his descendant to spread all over the world. On the route, he was tested and trialed in different ways, in which he was completely elate. However, there are some quotes in Old Testament which are not compatible with Abraham's characteristics. The image of Abraham in Quran is the one of a perfect man, who achieved the highest divine degree. Abraham is an innocent prophet, a distinguished Imam who revolted against cruelty and reconstructed Ka'ba as a safe site for monotheists. On the way, Abraham was elated in many different trials as son-sacrifice, and burning in fire. These made him an ideal sample of knowledge, monotheism, and submission for all monotheists. Hanif, Khalil, Muslim, Avvah, Abd, Halim, and distinguished are Abraham's adjectives cited in Holy Quran.

    Keywords: Abraham, Old Testament, Quran, Prophet, Innocence
  • بررسی دیدگاه کرکگور در مسئله قتل نفس زکیه
    اکبر قربانی
    در بررسی علت خوب یا بد شدن کارهای «ارادی اختیاری» انسان، دو نظریه معروف «حسن و قبح الاهی» و «حسن و قبح ذاتی» مطرح شده است که هر کدام در فرهنگ اسلامی مسیحیت طرفدارانی دارد.
    یکی از اشکالات مهم «حسن و قبح ذاتی» این است که اگر کارها ذاتا خوب یا بد هستند و امر و نهی الاهی تاثیری در خوبی یا بدی کارها ندارد، چگونه می توان امر خدا به ابراهیم برای ذبح فرزندش و نیز پذیرش این امر را توجیه کرد؟
    کرکگور در کتاب ترس و لرز به این مساله پرداخته و کوشیده است تا با تحلیل روان شناختی شخصیت ابراهیم و اسحاق، پذیرش بی چون و چرای آنان نسبت به امر الاهی را تبیین نماید. او با تفکیک سه مرحله «استحسانی، اخلاقی و دینی» در زندگی انسان ها و با قرار دادن ابراهیم و اسحاق در مرحله دینی، تسلیم و پذیرش محض ایشان را تحلیل کند.
    کلید واژگان: دین, اخلاق, حسن و قبح, ابراهیم, کرکگور
    Studying Kierkegaard's view on killing a pure man
    Akbar Qorbani
    When finding the origin for decency and indecency of man’s optional actions, there can be seen two well-known theories called revealed decency and indecency of action (R.D.I.A) and essential decency and indecency of action (E.D.I.A), each having its own partials in Christian and Islamic world. One strong objection against the latter appear as: how can the action of Abraham toward his son be ethically justified? This question can never be answered according to E.D.I.A. Soren Kierkegaard in his Fear and Trembling has proposed the problem and psychologically analyzing the character of Abraham and his son, tried to justify their pure commitment before God. Speaking of different levels on which people live out their lives: the aesthetic, the ethical, and the religious and putting them in the third, Kierkegaard has justified their pure commitment before God.
    Keywords: religion, ethics, decency, indecency, Abraham, Divine order, Kierkegaard
  • امتیاز یوسف
    مقاله ی «امام» (Imam) نگارش «امتیاز یوسف» (Imtiyaz yusuf) از مجموعه ی مقالات دائره المعارف قرآن لایدن، گزارشی است اجمالی از معانی مختلف واژه ی «امام» و میزان کاربرد آن در قرآن. همچنین ارائه نظرات برخی فرقه های اسلامی در باب امام و امامت.
    نویسنده با اشاره به نمادین بودن انتصاب ابراهیم به امامت، دیدگاه های خوارج، اسماعیلیه، نزاریه، مستعلویه و شیعه اثنی عشریه را درباره ی امام و امامت طرح و به مواردی از اختلاف این فرقه ها اشاره می نماید. و در پایان یادآور می شود که اهل سنت به مقام و شان قدسی امام اعتقادی ندارند و این واژه را تنها درباره ی امام جماعت یا رجال علمی به کار می برند.
    ناقد مقاله با مراجعه به منابع گوناگون به تکمیل و توضیح مباحث و ارائه کامل تر دیدگاه ها و اختلاف نظرها می پردازد و بر این باور است که نویسنده در ارائه گزارش و آرای فرقه ها نقایص زیادی دارد و اصل امانت داری و بی طرفی در ارائه گزارش را نیز رعایت نکرده است، ضمن آنکه به ریشه ی اصلی اختلاف شیعه و سنی در باب امام و امامت نپرداخته است. از این رو ناقد با معرفی منابع شیعه در باب امام و امامت، غفلتها و لغزشهای علمی نویسنده را یاد آور شده و توضیحاتی پیرامون هر یک ارائه داده است.
    کلید واژگان: امام, امامت, ابراهیم, فرق و مذاهب, شیعه اثنی عشری, اهل سنت, مستشرقان
    “Imam” is one of the articles of Encyclopedia of Quran. It is a short report of the different meanings of the word Imam, the number of its usage in Quran and some of different Islamic sects’ viewpoints regarding Imam and Imamat. The writer while pointing out to the symbolic appointment of Abraham as Imam, discusses the perspectives of Khawarej, Ismailias, Nazaria, Mustalavia and Shiia (Twelve Imami) in regard to Imam and Imamat and points out some of their differences of opinion in this respect. Later he mentions that the Sunnis do not believe in the divine position of Imam and only use this word for the leader of congregation and scholarly figures. The critic of this article who has offered to different sources while completing and explaining the topics by offering a better report of perspectives and difference of opinions, believes that this article contains not only a great number of shortcomings, but also lacks impartiality and principles of trusteeship. The author of the article has also failed to pay attention to the main root of the Shiia-Sunni difference in regard to Imam and Imamat. The critic, while defending the Shiia perspective in relation to Imam and introducing some sources, mentions negligence and mistakes of the writer and explains each one of them.
    Keywords: Imam, Imamat, Abraham, sects, school of thoughts, Shiia Athna Ashari, Ahle Sunnat, orientalists
  • سید مهدی موسوی
    نویسنده در این مقاله معتقد است انقلاب اسلامی ایران، نتیجه تاسی و الگوپذیری از انبیای الهی به ویژه ابراهیم خلیل الله است که ابتدا در وجود امام خمینی (ره) تجلی کامل یافت و سپس روح افراد جامعه را تحت تاثیرقرار داد. بر این اساس، با بررسی رفتار سیاسی امام خمینی (ره) الگوپذیری ایشان از حضرت ابراهیم خلیل (ع) را در قالب هدف ها، اصول و استراتژی ها نشان داده است. نویسنده معتقد است امام خمینی(ره) براساس این الگو وارد عرصه قیام و انقلاب بر ضد شرک و طاغوت شد و با ایستادگی در برابر ستم و ستمگر، زمینه را برای ظهور معارف دینی و ارزش های الهی در سطح جامعه فراهم آورد.
    کلید واژگان: رفتار سیاسی, قیام, هدایت, توسعه فرهنگی, حضرت ابراهیم (ع), امام خمینی(ره)
    Sayyed Mahdi Musawi
    The Islamic revolution in Iran is the result of imitating the prophets, especially Abraham, and taking them as role models. This was first reflected perfectly in Imam Khomeini (r) and then the souls of the people in the society were affected. Therefore, Imam Khomeini (r) specified his political goals, principles, and strategies by taking Prophet Abraham (a) as a role model. Afterwards, he entered the arena of uprising and revolting against polytheism and rebels. By standing up to oppression, he created the foundations for the advent of religious understandings and divine values to come into the society.
    Keywords: political behaviour, uprising, guidance, cultural development, Abraham, Imam Khomeini
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال