به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « arab world » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • آموزش زبان ارتباطی (CLT) برای بیش از چهار دهه روش غالب برای آموزش زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی در کشورهای عرب زبان بوده است. با این حال، در سال های اخیر انتقادات و بحث هایی در رابطه با اثربخشی این رویکرد و تاثیر آن بر نتایج یادگیری مطرح شده است. مطالعه اکتشافی حاضر این موضوع را بیشتر مورد بررسی قرار داد که شامل 206 دانشجوی دانشگاه از لبنان و اردن بود. یک پرسشنامه آنلاین شامل چهار بخش از طریق Google Forms در بهار 2023 برای جمع آوری پاسخ های دانش آموزان اجرا شد. برای اطمینان از پایایی پرسشنامه، پایایی همسانی درونی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. سپس از آمار توصیفی و استنباطی برای پاسخگویی به سوالات تحقیق از جمله آزمون t نمونه های مستقل و آزمون U Mann-Whitney استفاده شد. یافته های این مطالعه نشان داد که CLT همچنان به ایجاد تنش در بین مربیان و دانشجویان عرب ادامه می دهد. در نتیجه، این مطالعه راه حل هایی را برای سازگاری CLT با نیازهای زبان آموزان غیربومی در این عصر چندزبانه و در هم آمیخته جهانی پیشنهاد می کند.

    کلید واژگان: جهان عرب, رویکرد ارتباطی, انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی, آموزش, صلاحیت دستوری}
    Maha Sourani *, Faisal Abdulfattah, Inaad Sayer

    The Communicative Approach to Language Teaching (CLT) has been the dominant method for teaching English as a Foreign Language (EFL) in Arabic-speaking countries for over four decades. However, in recent years, there have been criticisms and debates regarding the effectiveness of this approach and its impact on learning outcomes. An exploratory study investigated this further, involving 206 university students from Lebanon and Jordan. An online questionnaire consisting of four sections was administered via Google Forms in the spring of 2023 to gather the students' responses. To ensure the reliability of the questionnaire, the internal consistency reliability was calculated using Cronbach's Alpha coefficient. Descriptive and inferential statistics were then employed to address the research questions, including independent samples t-test and the Mann-Whitney U test. The study's findings revealed that CLT continues to cause tautness amongst instructors and Arab students alike. In conclusion, this study suggests ways in which CLT can be acclimatized to the needs of non-native learners in this poly-lingual and universally interlaced era.

    Keywords: Arab World, communicative approach, EFL, Education, grammatical competence}
  • حمیدرضا اکبری
    هدف
    بررسی دورنمای حکمرانی اسلام گرایان اهل سنت در آینده جهان عرب در افق یک دهه ای برای کمک به اتخاذ سیاست مناسب از سوی جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با آنان هدف اصلی این مقاله می باشد.
    روش
    آینده پژوهی تحلیل لایه ای علت ها (CLA) با استخراج پیشران ها، عدم قطعیت ها، محرک ها و شناخت فضای گفتمانی اسلام گرایی اهل سنت و واکاوی آن در چهار سطح لیتانی، اجتماعی و گفتمانی و اسطوره ای روش به کار گرفته شده در این مقاله می باشد.
    یافته ها
    دریک قرن اخیر به دنبال فروپاشی عثمانی و ایجاد تحولات نظری و عملی (مفهومی و میدانی) گسترده در جهان اسلام، فرصت مناسبی برای نقش آفرینی خوانش های مختلف جنبش های اسلامی اهل سنت؛ اعم از اخوان المسلمین، حماس، جهاد اسلامی وحتی القاعده، طالبان، بوکوحرام و داعش و غیره در سطوح ملی و فراملی ایجاد شد. البته اکثر این جنبش ها در تحقق هدف اصلی خود یعنی برپایی دولت اسلامی ناکام بودند. اما این امر موجب حذف آنان از صحنه کنش گری منطقه ای و بین المللی نگردید. بلکه در مواردی مانند طالبان شاهد بازگشت آنان به قدرت بوده ایم. یا اخوان المسلمین همواره در پویایی بین کنش اجتماعی و کنش سیاسی در نوسان است و جنبش های ضد اشغال گری نیز جبهه مقاومت اسلامی را تحکیم کرده اند. رسیدن به چهار سناریو (تقابل، تعامل، تنازل و تکامل) و بررسی اصلی ترین یافته این پژوهش می باشد.
    نتیجه
    طی یک دهه پیش رو، تداوم تقابل با افراط گرایانی مانند داعش و بوکوحرام در سطح جهانی و همچنین افزایش تقابل حاکمیت های فعلی جهان عرب با جریان های اصلی و تاثیرگذار اخوان المسلمین در جامعه عربی امکان بروز و ظهور بیشتری دارد.
    کلید واژگان: اسلامگرایی, جهان عرب, اهل سنت, آینده پژوهی, غرب آسیا}
    Hamidreza Akbari
    In the last century, following the collapse of the Ottoman Empire and the theoretical, conceptual and field developments in the Islamic world, a suitable opportunity was created to play the role of various types of Sunni Islamism, including the Ikhwan al muslimeen, Hamas, Islamic Jihad, Salafism, Wahhabi and Salafism Jihadi (such as Al-Qaeda and ISIS) etc. at national and international levels.Of course, most of these movements failed to achieve their goals, but this did not remove them from the scene of regional and international activism. Rather, in cases like the Taliban, we have witnessed their return to power. Or the Ikhwan al muslimeen is always fluctuating in the dynamic between social action and political action and the anti-occupation movements have also strengthened the resistance front. The main question of this article is what is the current situation of the Sunni Islamists and where is their position in the Arab world. Which was examined through future study and extracting the drivers, uncertainties, drivers and understanding the side and direction and discursive space of Sunni Islamism, and based on this, the upcoming scenarios have been drawn.
    Keywords: Islamism, Arab World, Sunnis, future study, Middle East}
  • محسن باقری*، محمدعلی بصیری، عنایت الله یزدانی

    جنگ عراق علیه ایران بر سطح و ماهیت روابط ایران و سوریه و نیز در سطحی کلان تر نظم و معادلات سیاسی- امنیتی در منطقه غرب آسیا تاثیر بسزا و منحصر به فردی گذاشت و منجر به شکل گیری عینی اتحاد بین دو دولت گردید. بر این مبنا سوال اصلی این مقاله عبارت است از اینکه: رویکرد سوریه در دوره جنگ عراق علیه ایران در قبال ایران چه تاثیری بر شکل گیری اتحاد ایران و سوریه گذاشته است؟ بررسی مساله با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی نشان دهنده آن است رویکرد سوریه در دوره جنگ بر پایه اتحاد با ایران و ایجاد موزانه قدرت منطقه ای به نفع این اتحاد در مقابل عراق، آمریکا و متحدان عرب آن و رژیم صهیونیستی استوار بوده است. سوریه با اقداماتی از قبیل جلوگیری از ایجاد جبهه ی متحد عربی علیه ایران، حمایت سیاسی- نظامی از ایران، مشارکت در جنگ اقتصادی علیه عراق و افزایش قدرت مانور ایران در سطح منطقه با ایجاد امکان حضور ایران در لبنان، نقش بسزایی در حمایت از ایران و ایجاد موازنه قدرت به نفع این کشور و جلوگیری از برتری نظامی و هژمونی منطقه ای رژیم بعث ایفا نمود و از این طریق بر شکل گیری و استحکام اتحاد ایران و سوریه تاثیر گذاشت.

    کلید واژگان: جنگ عراق علیه ایران, جهان عرب, اتحاد ایران و سوریه, موازنه قدرت منطقه ای, موازنه تهدید}
    Mohsen Bagheri *, MohammadAli Basiri, Enayatollah Yazdani

    The Iran and Iraq war had a significant impact on the level and nature of relationships between Iran and Syria, as well as on a larger level of political and security order equations in the Middle East, and led to the form of an alliance between the two governments. Based on this, the main question of this article is what was Syria's approach towards Iran during the Iran-Iraq war? Examining the problem using the analytical-descriptive method shows that during the war, Syria's approach was based on the alliance with Iran and creating a balanced regional power against Iraq, the United States and its Arab allies and Israel. Syria has taken several proceedings such as preventing the alignments of the Arab countries against Iran, providing military-political support to Iran, increasing Iran's maneuvering power at the regional level, specifically creating the possibility of Iran's presence and influence in Lebanon, participating in the economic war against Iraq, played a great role in supporting Iran and creating a balance of power in favor of this country and preventing Iraq's military superiority and regional hegemony, and in this way, it affected the formation and strengthening of the alliance between Iran and Syria.

    Keywords: Iran-Iraq War, Iran-Syria Alliance, Regional Power Balance, Arab World, Threat balance}
  • افشین آزادی، مهرداد متانی*، علی فلاح، یوسف قلی پور کنعانی
    هدف از پژوهش حاضر مدل سازی ساختاری زنجیره ارزش تولیدات رسانه ای در دیپلماسی رسانه ای ایران در قبال دنیای عرب می باشد. پژوهش حاضر بر اساس هدف از نوع کاربردی است و از لحاظ طرح تحقیق به صورت پژوهش کمی و از نظر جمع آوری اطلاعات به ویژه توصیف ویژگی های جامعه مورد مطالعه از نوع توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری مشتمل بر تمام کارشناسان حوزه رسانه در تهران و نیز شامل نخبگان، اساتید دانشگاه در رشته های ارتباطات و رسانه، مسیولین سیاست خارجی کشور، مسیولین سازمان های رسانه ای کشور و در صورت امکان دانشجویان عرب اهل رسانه دانشگاه بغداد و بیروت بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران به تعداد 385 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش مشتمل بر پرسشنامه 41 سوالی می باشد. روایی آن به شیوه صوری و محتوایی تایید شده و پایایی آن نیز بر اساس آلفای کرونباخ به میزان 84/0 اثبات شده است. داده های گردآوری شده بر اساس تحلیل معادلات ساختاری در نرم افزار LISREL انجام شد. نتایج بیانگر آن بود که شاخص های (نوآوری، مشتری مداری، اعتبار برند، زیرساخت های فناوری، مدیریت، محتوا، پشتیبانی، مزیت رقابتی ، کیفیت خدمات، ارزش آفرینی ، بازاریابی، منابع انسانی و ارتباطات سازمانی) بر دیپلماسی رسانه ای با ضریب تاثیر متناسب، اثرگذار بوده اند.
    کلید واژگان: زنجیره ارزش, تولیدات رسانه ای, دیپلماسی رسانه ای, ایران, عراق, دنیای عرب}
    Afshin Azadi, Mehrdad Matani *, Ali Falah, Yousef Gholipourkanani
    The purpose of this study is structural modeling of the value chain of media productions in Iranian media diplomacy towards the Arab world. The present research is applied in terms of purpose and is quantitative in terms of research design and descriptive-survey in terms of data collection. The statistical population included all media experts in Tehran, including elites, university professors in the fields of communications and media, foreign policy officials, officials of the country's media organizations, and, if possible, Arab media students from the universities of Baghdad and Beirut. The sample size was selected based on Cochran's formula to 385 people. The research tool consists of a questionnaire of 41 questions. Its validity has been confirmed in a formal and content manner and its reliability has been proved based on Cronbach's alpha at the rate of 0.84. The collected data were based on the analysis of structural equations in LISREL software. The results showed that indicators (innovation, customer orientation, brand credibility, technology infrastructure, management, content, support, competitive advantage, service quality, value creation, marketing, human resources and organizational communication) on media diplomacy with an impact factor They have been proportionate, effective.
    Keywords: value chain, media productions, Media diplomacy, Iran, Iraq, Arab world}
  • سید عبدالامیر نبوی*
    با وقوع بهار عربی در سال 2011، امید زیادی در خاورمیانه و شمال آفریقا برای بهبود وضعیت سیاسی و اقتصادی پدید آمد، اما آنچه امروز مشاهده می شود نگرانی و هراس فزاینده از بدترشدن شرایط است. مصر ازجمله کشورهایی است که با سقوط حسنی مبارک انتظار می رفت تغییرات سیاسی عمیقی را تجربه کند و به ویژه نقطه پایانی بر دهه ها اقتدارگرایی و ناکارآمدی گذاشته شود. با این حال، سیر حوادث به گونه ای پیش رفت که بحران ها و مشکلات پیشین تداوم یافت و امروزه با این پرسش روبرو است که چالش های داخلی و خارجی این کشور چگونه مدیریت شود؟ به نظر می آید مدیران و کارگزاران مصری تلاش دارند مشکلات داخلی و خارجی را از مسیر یک دیپلماسی فعال پوشش دهند و با اجرای طرح های بلندپروازانه در داخل غرور و هویت ملی را تقویت نمایند. مقاله حاضر می کوشد با گردآوری داده ها و شواهد لازم از طریق کتابخانه ای و اینترنتی و با رویکرد توصیفی - تحلیلی به بررسی، تجزیه و تحلیل موضوع بپردازد. براین اساس، ابتدا مروری بر مشکلات داخلی (اقتصادی و سیاسی) مصر انجام می شود و سپس درباره مسایل و رویدادهای مرزهای جنوبی و غربی آن کشور توضیحاتی می آید. مجموع این مباحث نشان خواهد داد چرا از منگنه بحران ها درباره وضعیت امروزین مصر سخن گفته شده است.
    کلید واژگان: مصر, خاورمیانه عربی, اقتدارگرایی, بحران, امنیت ملی, سد النهضه}
    Nabavi Seyed Abdolamir *
    After the Arab Spring in 2011, there was a lot of hope in the Middle East and North Africa to improve the political and economic situation; But what can be seen today is the growing concern and fear of worsening conditions. Egypt is one of the countries that were expected to experience profound political changes after the fall of Hosni Mubarak, and especially to put an end to decades of authoritarianism and inefficiency. However, the course of events progressed in such a way that the previous crises and problems continued, and today we are faced with the question of how to manage the internal and external challenges of this country. It seems that Egyptian managers and policymakers are trying to cover internal and external problems through an active diplomacy and strengthen national pride and identity by implementing ambitious plans. This paper tries to investigate and analyze the subject by collecting the necessary data and evidence through the library and the Internet and with a descriptive-analytical approach. Based on this, first, a review of the internal (economic and political) problems of Egypt is done, and then there are explanations about the issues and events of the southern and western borders of that country. The sum of these discussions will show why the staple of crises has been talked about today's situation in Egypt.
    Keywords: Egypt, Arab World, Authoritarianism}
  • سید مرتضی عریضی میبدی*، سید حمزه صفوی
    روابط عربستان سعودی و سوریه از زمان ورود دو کشور به عرصه دولت های ملی فراز و نشیب های متعددی را تجربه کرده است. حضور ریاض و دمشق در اردوگاه های رقیب در دوران جنگ سرد زمینه ساز واگرایی در مناسبات دوجانبه بود. با روی کارآمدن حزب بعث در سوریه، روابط دو طرف متشنج شد. پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و گذار مناسبات تهران و دمشق به مرحله اتحاد راهبردی نیز از سوی رهبران سعودی بر مبنای نشانه های تهدیدآمیز ادراک گردید. از این رو، با آغاز بحران سوریه، ریاض به یکی از حامیان اصلی جنگ نیابتی و سیاست تغییر رژیم تبدیل شد. با این حال، با تسریع روند حل وفصل سیاسی بحران و شروع دوره بازسازی اقتصادی، سعودی ها نیز به مانند سایر کشورهای حوزه غرب آسیا و شمال آفریقا مسیر عادی-سازی روابط با دمشق را در پیش گرفته اند. پرسش اصلی مقاله حاضر این است که چرا وضعیت واگرایی، سویه غالب در روابط بین عربستان سعودی و سوریه بوده است؟ در این ارتباط با بهره گیری از گزاره های نظریه مجموعه امنیتی منطقه ای این فرضیه به آزمون گذاشته می شود که نقش های متفاوت ریاض و دمشق در مجموعه امنیتی غرب آسیا از جمله موضع متمایز آنها در قبال مسیله رژیم صهیونیستی- فلسطین، دگرسازی ریاض در برابر محور مقاومت و ژیوپلیتیک شیعه و فقدان همسبتگی فرهنگی، مذهبی، نژادی، واگرایی را به سویه غالب در روابط دو طرف تبدیل کرده است. مقاله حاضر توصیفی و تحلیلی بوده و اطلاعات موردنیاز به روش کتابخانه ای و مراجعه به منابع اینترنتی معتبر گردآوری می شود.
    کلید واژگان: عربستان سعودی, سوریه, مجموعه امنیتی منطقه ای, ایران, محور مقاومت, جهان عرب}
    Seyed Morteza Oreizi Maybodi *, Seyed Hamzeh Safavi
    Relations between Saudi Arabia and Syria have experienced many ups and downs since the two countries entered the realm of national governments. The presence of Riyadh and Damascus in rival camps during the Cold War paved the way for divergence in bilateral relations. With the rise of the Ba'ath party in Syria in 1963, relations between the two sides became strained. with the beginning of the Syrian crisis, Riyadh became one of the main supporters of proxy war and the policy of regime change. However, with the acceleration of the political settlement of the crisis and the beginning of the period of economic reconstruction, the Saudis, like other countries in West Asia and North Africa, have taken the path of normalizing relations with Damascus. The main question of the present article is Why has the situation of divergence been the dominant strain in the relations between Saudi Arabia and Syria ? In this regard, using the propositions of the regional security complex theory, the hypothesis is tested that the different roles of Riyadh and Damascus in the West Asian security complex, including their distinct position on the issue of the israel-Palestinian conflict, the transformation of Riyadh against The axis of resistance and Shiite geopolitic and the lack of cultural, religious, racial, divergence have become the dominant aspects of bilateral relations. The present article is descriptive and analytical and the required information is collected by library method and referring to valid internet sources.
    Keywords: Saudi Arabia, Syria, Regional Security Complex, Iran, Axis of Resistance, Arab World}
  • مهدی زیبائی*
    پس از خودسوزی محمد بوعزیزی در تونس در سال 2010 ، موجی از ناآرامی ها جهان عرب را فرا گرفت که در نهایت منجر به بروز انقلاب در تونس و مصر، سرنگونی حکومت در یمن و لیبی و جنگ داخلی در سوریه شد. اگرچه برای ناآرامی های مذکور دلایل عدیده ای چون وابستگی دولت ها به قدرت های خارجی، ددولت های استبدادی، سرکوب مخالفین به طور عام و جریان های اسلام گرا به طور خاص، قدرت فرد-محور و... را ذکر کرده اند اما فرسایش قرارداد اجتماعی عمده ترین دلیل بروز این اعتراضات بود. علیرغم گذشت بیش از یک دهه از این ناآرامی ها، جهان عرب هنوز نتوانسته به یک سازکار مناسب برای تعریف الگوی جدیدی از قرارداد اجتماعی برسد؛ به طوری که این ناتوانی، امنیت وجودی دولت های عرب را در خاورمیانه به طور جدی تحت-الشعاع قرار داده است. حال سوال اصلی این است که چرا دولت های عرب قادر به دستیابی به یک راه حل نهایی در تعیین الگوی بهینه ارتباط بین دولت و جامعه به عنوان قرارداد اجتماعی جدید نیستند؟ در این ارتباط، به نظر می رسد فقدان کانال های گفتگو بین دولت و جامعه، عدم امکان تغییر جایگاه اجتماعی شهروندان، اعمال سیاست های محرویت زا، وجود نهادهای دموکراتیک فاقد مشروعیت، جایگاه اجتماعی زنان و... از موانع اصلی ظهور یک قرارداد اجتماعی جدید هستند. با توجه به وضعیت بحرانی این دولت ها، از این نظر که مولفه های عادی حوزه سیاست به واسطه ناکارآمدی دولت ها به دغدغه های امنیت اجتماعی-اقتصادی بدل شده اند، در این مقاله قصد بر آن است در چارچوب مکتب کپنهاگ به بررسی مولفه هایی بپردازیم که زمینه امنیتی شدن جوامع در جهان عرب را رقم زده اند.
    کلید واژگان: ناآرامی های عربی, قرارداد اجتماعی, جهان عرب, حکمرانی, امنیت}
    Mehdi Zibaei *
    After the self-immolation of Mohamed Bouazizi in Tunisia in 2010, a wave of unrest swept the Arab world, which eventually led to revolutions in Tunisia and Egypt, the overthrow of the government in Yemen and Libya, and the outbreak of the civil war in Syria. While many reasons were offered for these unrests, such as the dependence of governments on foreign powers, the existence of authoritarian governments, suppression of opponents in general and Islamist movements in particular, individual-centered power, etc., the main reason shall be considered the erosion of the social contract. However, after more than a decade, the Arab world has not yet been able to find a suitable mechanism to define a new model of social contract. Now the main question is why Arab governments are not able to reach a final solution in determining the optimal pattern of communication between the government and the society as a new social contract. It seems that lack of dialogue channels between the government and the society, the impossibility of changing the social status of citizens, the implementation of poverty-generating policies, the existence of illegitimate democratic institutions, the social status of women, etc. are among the main obstacle in this regard. Considering the critical situation of these governments, in that normal political factors have turned into socio-economic security concerns due to the inefficiency of the governments, this study intended to investigate factors that have led the Arab world into a security crisis in the framework of the Copenhagen School of Security.
    Keywords: Arab Uprisings, social contract, Arab World, Governance, Security}
  • مجید منهاجی*، سید مهدی ساداتی نژاد

    مسئله سنت و مدرنیته یکی از مهمترین مباحث اندیشه ای در دوران معاصر است، که از اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20م. اندیشمندان و اصلاح گرایان بسیاری را از گرایش های مختلف در جهان اسلام-عرب به خود مشغول کرده است و در قالب نگرش، موضوع و روش، تا به امروز ادامه دارد. از میان این متفکران می توان به عبدالله العروی و محمد عابد الجابری به عنوان دو متفکر حوزه غرب جهان اسلام اشاره کرد. آثار آنها در زمینه تجزیه، تحلیل و تبیین مسایل و رخدادهای جهان عرب به ویژه پس از شکست 1967م. جایگاه بسیار بالایی دارد؛ آنها توانستند طرح واره های مهمی را از واقعیت تاریخی، دلایل عقب ماندگی ها، موانع مدرنیزاسیون و چشم انداز آینده جهان عرب ارایه دهند. عبدالله العروی و محمد عابد الجابری با تکیه بر رویکردها و مفاهیم مختلف، درصدد بنیان یک فرهنگ مدرن همراه با شناخت و درک عقلانی در جهان عرب، چارچوب بندی و تعیین نقطه شروع و صحیح برای دستیابی به مدرنیته با توجه به مقتضیات زمان بودند. طرح های عبدالله العروی و محمد عابد الجابری در امتداد یکدیگر است؛ العروی معتقد به گسست پذیری از سنت و استراتژی نوگرایی از بیرون و عابد الجابری، گسست ناپذیری از سنت و استراتژی نوسازی از درون را مطرح می کند. همچنین العروی در سه گام سنت و مدرنیته را بررسی کرده است: نقد ایدیولوژی های معاصر عرب، تاریخ گرایی بمثابه راه حل و تلفیق رویکرد عینی گرایی مارکسیستی و رویکرد لیبرالستی به منزله راه حل بحران. محمد عابد الجابری نیز در خوانش سنت، یک روش سه بعدی مبتنی بر سه مرحله را طرح کرده است: روش ساختارگرایی، تحلیل تاریخی و ساخت گشایی گزاره های ایدیولوژیکی از عناصر معرفتی. این مقاله با رویکردی تطبیقی-تحلیلی به بررسی مسئله سنت و مدرنیته در اندیشه عبدالله العروی و محمد عابد الجابری می پردازد و به پرسش های مختلفی پاسخ می دهد؛ تعریف سنت و مدرنیته در منظومه فکری العروی و الجابری چیست؟ طرح های فکری العروی و الجابری در تجزیه و تحلیل سنت و مدرنیته چیست؟

    کلید واژگان: جهان عرب, عبدالله العروی, محمد عابد الجابری, سنت, مدرنیته}
    Majid Manhaji *, Seyed Mehdi Sadati Nejad

    The issue of tradition and modernity is one of the most important topics of thought in the contemporary era, which dates back to the late 19th century and early 20th century. It has preoccupied many thinkers and reformers from different trends in the Islamic-Arab world and continues to this day in terms of attitudes, themes and methods. Among these thinkers, we can mention Abdallah Laroui and Mohammed Abed al-Jabri as two thinkers in the western part of the Islamic world. Their works in the field of analysis, analysis and explanation of issues and events in the Arab world, especially after the defeat of 1967. It has a very high position; They were able to present important schemas of historical reality, the reasons for the backwardness, the obstacles to modernization, and the future of the Arab world. Relying on different approaches and concepts, Laroui and Jabri sought to establish a modern culture and rational understanding in the Arab world, framing and determining the correct starting point for achieving modernity according to the requirements of the time. And their projects are in line with each other; Laroui argues for the inseparability of tradition and al-Jabri argues for the inseparability of tradition. Laroui introduced the strategy of modernization from the outside and Jaberi the strategy of modernization from the inside. Laroui also examines tradition and modernity in three steps: a critique of contemporary Arab ideologies, historicism as a solution, and Laroui attention to the Marxist objectivist approach and the liberal approach. In his reading of tradition, al-Jabri has proposed a three-dimensional method based on three basic stages: the method of structuralism, historical analysis, and the deconstruction of ideological propositions of epistemological elements. This article examines the issue of tradition and modernity in the thought of Abdallah Laroui and Mohammed Abed al-Jabri with a comparative-analytical approach and answers various questions; What is the definition of tradition and modernity in the intellectual system of Abdullah Laroui and Mohammad Abed Al-Jaberi? What are the intellectual plans of Mohammed Abed al-Jabri and Mohammad Abdallah Laroui in the analysis of tradition and modernity?

    Keywords: Arab World, Abdallah Laroui, Mohammed Abed al-Jabri, Tradition, Modernity}
  • مجید منهاجی، محمدحسین مختاری*، غلامرضا ظریفیان

    میراث و تجدد، چالش انگیزترین و شاید حساس ترین مسئله دویست سال گذشته جهان اسلام است. درباره این مسیله، خوانش ها و رویکردهای متفاوت و گاه متناقض و افراطی و تفریطی شکل گرفته است. بی تردید این مسئله ازجمله موضوع های متداول و مکرر در گفتمان فکری جهان عرب است و ذهن بسیاری از اندیشمندان را به خود جلب کرده است. در تاریخ ملت ها و روند توسعه آنها، موضوع میراث نقطه کانونی است؛ اما میان کسانی که میراث را رد می کنند یا تایید می کنند و بر آن تاکید، اختلاف نظر جدی وجود دارد. آنچه آنها را به این مسئله واداشت، همان وضعیت اسفناک و واقعیت تلخ جهان اسلام عرب بود. به علت شکست های پی درپی و فاجعه بار در جهان عرب، پروژه های نوسازی و نوزایش نیازمند به بازاندیشی، در مفهوم متن شکل گرفت و حتی تشدید شد. حسن حنفی (1935م/1353ق) اندیشمند و نظریه پرداز و از نواندیشان دینی معاصر و نظریه پرداز جریان چپ اسلامی است. پروژه او در زمینه بازسازی میراث، از طرح های سترگ در جهان اسلام عرب به شمار می رود. حنفی پروژه بازاندیشی و بازسازی میراث گذشته را برای حل بحران ها و مسایل چالشی جهان اسلام عرب مطرح کرد. روش های حنفی در زمینه خودآگاهی سیاسی، در حکم راهکار اساسی برای برون رفت از بحران، تنها از نظریه پردازی های متفکران غرب در ابتدای قرن بیستم نشیت گرفته است. این مقاله این پرسش ها را بررسی می کند: از دیدگاه حنفی تعریف میراث چیست؟ مولفه ها و مبانی فکری و رهیافت های پروژه بازسازی میراث چیست؟

    کلید واژگان: حسن حنفی, جهان عرب, بازسازی میراث, پدیدارشناسی هوسرل}
    Majid Menhaji, Mohammad Hossein Mokhtari *, Gholamreza Zarifiyan

    Heritage and modernity are among the most challenging and perhaps the most sensitive issues of the last two hundred years of the Islamic world, around which different and sometimes contradictory, extremist, and deviant readings and approaches have been formed. Undoubtedly, this issue is one of the common and frequent topics in the intellectual discourse of the Arab world and has attracted the attention of many thinkers. Hassan Hanafi (1935) is a thinker, theorist, and one of the most prominent contemporary religious modernists. His project of heritage reconstruction is one of the great projects in the Arab Islamic world. Hanafi launched a project to rethink and rebuild the legacy of the past to resolve the crises and challenges of the Islamic-Arab world. This present descriptive-analytical study aims to review and critique Hassan Hanafi’s heritage reconstruction project. The study addresses the following questions: What is the definition of heritage from Hanafi’s point of view? What are the components of the Hanafi’s heritage reconstruction project? What are Hanafi’s intellectual foundations in this project? What is the Hanafi approach to this project? What are heritage readings? This study uses two articles of Nasrullah Aghajani as benchmarks. The results show that according to Hanafi, heritage reconstruction is made in special ways, some of which involve language and words, some refer to meanings and concepts, and some to the very nature of objects and subjects.

     Introduction

    Modernity in the Arab world began from the moment the Arab thinker realized that the Westerners were ahead of him and that he was still lagging behind. The beginning of this moment is mentioned in the attack of Napoleon Bonaparte in the late 18th century. That is, modernity did not originate from the context of an internal cultural revolution. Some see it as a moment of cultural invasion and the spread of Western colonialism in the Arab world. Modernity allowed the Arab intellect to discover itself, its shortcomings, and its space. The clash between the Islamic and Western systems took place during Napoleon’s invasion of Egypt in 1798, which led to their confrontation and affected the people. The issue of heritage and modernity is one of the most important challenging issues in contemporary Arab thought in the 1970s, especially if we look at the vast amount of writings, researches, and seminars that have dealt with this subject. Hassan Hanafi (born 1935, Cairo) was a thinker, theorist, and one of the most prominent contemporary Egyptian religious modernists. He was an Islamic theorist, a graduate of the French Sorbonne University, and taught and researched in many universities in Arab countries. He had the middle ground between fundamentalism and secular currents. Hanafi became famous for his Islamic leftist views and the intellectual project called ‘heritage reconstruction’. Hanafi works in the three areas of reconstruction of Islamic heritage, western studies, and the recognition of issues related to the contemporary reality of Muslims.

    Materials and Methods

    The present study critiques Hanafi’s heritage reconstruction project using a descriptive-analytical approach. Articles have already been written on Hanafi’s intellectual foundations, methodology, and Western studies project. We can even refer to numerous and noteworthy articles (e.g. Nasrullah Aghajani and his book entitled Islam and Modernity in Egypt).  The two studies of Aghajani have been considered in this study as benchmarks of criticizing Hanafi’s heritage reconstruction: ‘Islamic heritage in the grip of modernity: a critique of Hassan Hanafi's approach in the reconstruction of Islamic heritage’ and ‘the methodology of Hassan Hanafi's intellectual system’.

    Discussion of Results and Conclusions

    In Aghajani’s first study, the issue of modernization and ways of modernizing heritage, which is considered in the present study, is mentioned. But the project of heritage reconstruction and its components and readings, the difference between modernity and innovation, and other issues raised in the present, have not been considered by Aghajani. In the second study, Hanafi’s methodology including the epistemological and non-epistemological fields affecting his intellectual system is stated and only influential people and schools are mentioned and Hanafi’s reconstruction project is not discussed.
    Hanafi presented a project called ‘heritage reconstruction’ to solve the contemporary crises of the Islamic-Arab world, which is one of his most important intellectual projects based on conceptualization. He refers to the legacy of spiritual data left over from the history of Islam in the fields of traditional epistemology. He believes the tradition itself must be achieved by suspending existing interpretations. Hanafi has a utilitarian view of the Islamic tradition that should be reconstructed in that part of the Islamic tradition. This view is in line with the conditions of the Islamic world. Hanafi describes the Islamic heritage phenomenologically according to Husserl's phenomenology.

    Keywords: Hassan Hanafi, Arab world, heritage reconstruction, Husserl's phenomenology}
  • مختار شیخ حسینی*

    در این پژوهش به بررسی زمینه ی فکری افراط گرایی معاصر در جهان عرب پرداخته ایم که در قالب جریان سلفیه ی جهادی ظهور یافته و مبنای اعمال خشونت آمیز سازمان هایی مانند داعش و القاعده شده است. روش این پژوهش، توصیفی-تحلیلی است. یافته ها نشان می دهند الغای خلافت عثمانی در 1924میلادی به مثابه مهم ترین زمینه ی گسست هویتی در بین اسلام گرایان معاصر عرب عمل کرده است؛ در این میان، پروژه های احیای خلافت نیز علی رغم جذابیت شان، در هویت بخشی موفق نبوده اند. در چنین بستری، جریان سلفیه ی جهادی با ترسیم وضع موجود براساس مفاهیم «جاهلیت و حاکمیت بغیرماانزل الله»، تصویرسازی از وضع مطلوب برمبنای مفهوم «احیای خلافت» و ابزار رسیدن به وضع مطلوب با تکیه بر مفهوم «جهاد»، سعی دارد یک نظام فکری گره گشا را برای پرکردن خلاء هویتی پساخلافت ارایه کند. این تلاش ها منجر به تولید اندیشه ی افراط و اعمال خشونت آمیز شده است.

    کلید واژگان: سلفیه ی جهادی, خلافت, جاهلیت, بحران هویت, جهان عرب}
    Mokhtar Sheikh Husseini *

    In this study, we have examined the intellectual background of contemporary extremism in the Arab world, which has emerged in the form of the jihadist Salafist movement and has become the basis for the violent actions of organizations such as ISIS and al-Qaeda. The method of this research is descriptive-analytical. The findings show that the abolition of the Ottoman Caliphate in 1924 served as the most important ground for identity disintegration among contemporary Arab Islamists; in the meantime, projects to revive the caliphate, despite its attractiveness, have not been successful in identifying. In such a context, the Salafi jihadist movement tries to create an intellectual system by depicting the current situation based on the concepts of "ignorance and sovereignty without God", depicting the desired situation based on the concept of "reviving the caliphate" and the means to achieve the desired situation based on the concept of "jihad", attempt to provide an untangling intellectual system to fill the post-conflict identity gap. These efforts have led to the production of extremist ideas and acts of violence

    Keywords: Jihadi Salafism, caliphate, ignorance, identity crisis, Arab world}
  • محمد ملک زاده*

    روابط ایران و کشورهای عربی با پیشینه تاریخی مشترک از دوران باستان تحت تاثیر برخی عوامل واگرا و همگرا، در یک فرایند زمانی دستخوش تغییر و تحولاتی بوده است. این روابط به رغم اشتراکات فرهنگی-تاریخی متعدد، تحت تاثیر متغیرهای عدیده ای همچون تفاوت نژادی، زبانی و یا مذهبی آنها در طول تاریخ به ویژه دوره معاصر، هیچ گاه در حد مطلوبی ارزیابی نشده است. این در حالی است که به دلیل اشتراکات مهم دینی، تاریخی و فرهنگی؛ دشمنان واحد؛ گستردگی مرزهای مشترک و تداخلات قومی و مردمی، امروزه اقتضا دارد به منظور افزایش کاربری های لازم در سطوح منطقه ای و جهانی رابطه ایران و کشورهای عربی به سمت تنش زایی و همگرایی بیشتر سوق داده شود. در این پژوهش، نگارنده با هدف پاسخ به چگونگی شکل گیری تمدن نوین اسلامی تحت تاثیر متغیر رابطه ایران با جهان عرب، با استفاده از روش تحلیل محتوای داده ها، تلاش نموده است تا پس از بررسی متغیرهای واگرا در روابط ایران با کشورهای عربی، به ارزیابی راهکارها و عوامل بهبودی این روابط و تعامل و همبستگی ایران با جهان عرب در پرتو پیوستگی های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و تاریخی بپردازد. بر اساس یافته های این نوشتار، از یکسو با تقویت عوامل همگرا و تکیه بر اصول مشترک؛ و از سوی دیگر تضعیف عوامل واگرا می توان ضمن بهبود روابط دوجانبه، بستر تحقق تمدن نوین اسلامی را در گستره جهانی فراهم نمود.

    کلید واژگان: ایران, تمدن نوین اسلامی, جهان عرب, واگرایی, همگرایی}
    Mohammad Malekzadeh *

    Relations between Iran and the Arab countries with a common historical background from antiquity under the influence of some divergent and converging factors have undergone changes over a period of time. These relationships, despite numerous cultural and historical commonalities, have never been favorably evaluated by a number of variables such as race, language, or religion throughout history, especially in the contemporary era. However, due to important religious, historical and cultural commonalities, single enemies, the expansion of common borders, and ethnic and popular interactions, it is nowadays required to increase tensions and convergence between Iran and the Arab world in order to increase the necessary uses at regional and global levels. More push. In this research, the author aims to evaluate the strategies and factors for improving these relations and interaction after examining the diverging variables in Iran's relations with the Arab world, in response to how the formation of modern Islamic civilization is influenced by Iran's relationship with the Arab world. Iran's solidarity with the Arab world in the light of cultural, political, economic, and historical ties. According to the hypothesis of this paper, this can provide the basis for the realization of modern Islamic civilization on a global scale.

    Keywords: Iran, Modern Islamic Civilization, Arab World, Divergence, Convergence}
  • مختار شیخ حسینی*
    پژوهش حاضر به تحلیل محرومیت های سیاسی و اجتماعی کلانی می پردازد که به لحاظ عینی، بستر رشد اندیشه ی خشونت گرا در جهان عرب معاصر را فراهم آورده و موجب جذب بخشی از جامعه به سمت افراط گرایی شده است. بدین منظور برمبنای ظرفیت نظریه های محرومیت نسبی، بدین نتیجه دست یافته ایم که محرومیت از ارزش های معطوف به قدرت (وضعیت مشارکت سیاسی)، ارزش های بین الاشخاصی (وضعیت جامعه ی مدنی) و ارزش های مادی (وضعیت فقر، آموزش و حاشیه نشینی) منجر به ایجاد شکاف بین انتظارات ارزشی و توانایی های ارزشی بخشی از جامعه می شود و محیط مناسبی را برای جریان های افراط گرا می آفریند. وضعیت اجتماعی جهان عرب به لحاظ ارزش های مادی نشان گر فاصله ی معنادار میان وضع موجود و انتظارات ارزشی شهروندان است. تحلیل جریان های خشونت گرای معاصر در جهان عرب - مانند داعش و القاعده - صرفا زمانی صائب است که علاوه بر تحلیل مولفه های فکری، به بسترهای اجتماعی-سیاسی این جریان-ها نیز توجه شود.
    کلید واژگان: افراط گرایی, محرومیت, خشونت گرایی, سلفیه ی جهادی, جهان عرب, فقر}
    Mokhtar Sheikhhosseini *
    The purpose of the present research is to investigate large-scale political and social deprivation that objectively provides a context for promoting radical ideas in the contemporary Arab world, leading the groundwork for attracting part of society to extremist idea. This research was conducted in a descriptive-analytical manner, and the findings of the capacities of relative deprivation theories indicated that deprivation of power-oriented values (the status of political participation), interpersonal values (the status of poverty, education, and suburbanization) has escalated into a gap between value expectations and value capabilities of part of society, helping extremists to benefit more greatly from the accessible and despicable social context. The social situation of the Arab world with respect to material values is an indication of a significant distance between the status que and value expectations of citizens. The analyses of current violent movements in the Arab world such as ISIS and al-Qaeda are of significance when the social-political context of these movements is taken into consideration apart from the analyses of intellectual components.
    Keywords: extremism, deprivation, radicalism, jihadist Salafi, Arab world, poverty}
  • بهنام رشیدی زاده*، علی محمدی ضیاء
    بی تردید فرهنگ هر جامعه ای، نقشی تعیین کننده در عرصه کنش های اجتماعی داشته، دراین میان، فرهنگ سیاسی به جهت آنکه با کنش های سیاسی، پیوند برقرارمی کند، در عرصه سیاسی جامعه، دارای اهمیتی دوچندان است؛ این در شرایطی است که بررسی الگوهای رفتاری جوامع عربی و تاثیر آن بر ساختارهای کلان سیاسی، از مباحث جدید در حوزه مطالعات سیاسی جوامع عربی بوده، ارتباط میان این دو مقوله به فهم مناسب موضوع به طورشایانی کمک می کند؛ بنابراین، هدف از طرح این موضوع، نگاه ویژه به آن دسته از رفتارهای اجتماعی است که در روند تاریخی به صورت سنت عمومی به نسبت پایدار، ساختارهای بالا را سامان می دهند؛ براساس این، پژوهش حاضر در چارچوب نظری رفتارگرایی و با روش توصیفی- تحلیلی به دنبال بررسی تاثیر الگوهای رفتاری- فرهنگی جهان عرب در فرایند تحقق دموکراسی در خاورمیانه است. یافته های تحقیق از آن، حاکی است که تنوع الگوهای رفتاری و فرهنگ سیاسی جهان عرب ازقبیل اقتدارگرایی، حضور بی ضابطه گروه های غیررسمی، ملی گرایی و پان عربیسم به مثابه ساختار فرهنگی، از فرایندی کلیت بخش درراستای نیل به آگاهی معین و مستقر در تحقق دموکراسی جلوگیری می کنند؛ این در حالی است که دخالت خارجی و استعمار نیز، مانع مهم دیگری بر سر راه تحقق دموکراسی در جهان عرب است.
    کلید واژگان: دموکراسی, فرهنگ سیاسی, الگوهای رفتاری, جهان عرب, خاورمیانه}
    Behnam Rashidizade *, Ali Amohamadi
    Survey behavioral patterns of Arab world and its impacts on the political grand structures is of new discuses in the field of political studies of Arab world. Purpose of introduction of this subject is in order to consider the special view to some kind of social behaviors that in historical trend in form of a relatively stability general tradition organize the above structures.Accordingly, this article is based on theoretical framework of behaviorism and descriptive-analytic method investigates the Impact of behavioral patterns and Arab-Cultural on the process of democracy in the Middle East.Research findings suggest that the diversity of behavioral patterns and political culture in the Arab world, such as authoritarianism, the inappropriate presence of informal groups, nationalism and pan-Arabism prevent from process of democracy.Research findings suggest that the diversity of behavioral patterns and political culture in the Arab world, such as authoritarianism, the inappropriate presence of informal groups, nationalism and pan-Arabism prevent from process of democracy.
    Keywords: Democracy, Political Culture, Behavioral Patterns, Arab World, Middle East}
  • محمدمهدی فرقانی*

    ارتباط بین انسان ها در عمل به ارتباط بین فرهنگ ها نیز منجر می شود. ارتباطی که امروزه بخش مهمی از آن بر دوش رسانه هاست. ارتباط «جهان ایرانی» و «جهان عربی» نیز از این قاعده مستثنی نیست. جوهر این ارتباطات و عنصر اصلی آن فرهنگ و تمدن است که از حیات مشترک یا تعامل اقوام و ملل و انتقال مولفه های فرهنگی آن نشیت می گیرد. جهان ایرانی و عربی در طول تاریخ، به اختیار و به اجبار چنان با هم زیسته اند که در خلق تمدن مشترک سهمی عمده دارند. برجسته ترین مواجهه ارتباط میان فرهنگی ایرانیان و اعراب به آفرینش تمدن درخشان اسلامی برمی گردد که به رنسانس اسلامی معروف است. «اسلام» موجد و تقویت کننده ارتباطات و مناسبات بین جهان ایرانی و جهان عربی بود، اما همین تعامل با چالش هایی مواجه است. این چالش ها یک شبه پدید نیامده اند و بررسی ریشه های تاریخی اختلاف ها در حل آن بسیار موثر است. از این نظر، در این مقاله ضمن مرور تاریخی برخی اشتراکات فرهنگی بین جهان ایرانی و جهان عربی، تمرکز اصلی بر ظرفیت های رسانه ها در به حداقل رساندن تنش های میان فرهنگی ناشی از بازنمایی های دیگرسازانه خواهد بود. مدل روزنامه نگاری صلح که زمینه ای برای تقویت تفاهم، هم دلی، و درک متقابل بین فرهنگ ها به وجود می آورد، ابزار اصلی برای پرداختن به این مولفه هاست. اما پیش از آن نشان داده می شود که پیش زمینه های توجه به صلح تحلیل ساختارهای تعارض و خشونت است و در کنار رسانه ها چه طور روابط میان فرهنگی و علمی و دانشگاهی می تواند به شکلی مستقیم و غیرمستقیم زمینه ارتباطات میان فرهنگی هم دلانه را فراهم کند. هم کاری بین دانشگاهیان رشته های ارتباطات و مطالعات فرهنگی در گستره فرهنگی جهان ایرانی و جهان عربی می تواند زمینه برگزاری دوره های آموزشی و نشست های تخصصی برای روزنامه نگاری صلح باشد.

    کلید واژگان: کلیدواژه ها: ارتباط میان فرهنگی, جهان ایرانی, جهان عربی, روزنامه نگاری صلح, خشونت}
    Mohammad Mahdi Forghani *

    Any relations among humans will lead to intercultural relations in practice. Today, the media is burdened with an important portion of such relations. The relationship between “Iranian world” and “Arab world” is no exception to this. The essence of this relationship and its chief elements are culture and civilization coming from shared life or interaction among various tribes and nations and from the transference of its cultural components. In the course of history, the Iranian and Arab worlds have maintained coexistence either by choice or by force so that they have a major share in laying the foundation of a joint civilization. The most outstanding example of intercultural confrontation between the Iranians and Arabs dates back to the building of a bright Islamic civilization known as the Islamic Renaissance. “Islam” was the architecture and promoter of relations and communications between the Iranian and Arab worlds. This interaction, however, is facing some challenges today. These challenges have not been created overnight. To overcome these challenges, one must review and analyze their root causes. This paper has focused on media capacities and roles in minimizing the intercultural tensions coming from deconstructive representations while reviewing the historical cultural commonalities between the Iranian and Arab worlds. The main instrument for studying these variables is the so-called peace journalism that is a media for boosting mutual agreement, concord, and mutual understanding between the two cultures. However, we will first show that analyzing the structures of conflict and violence is the prerequisite for paying attention to peace.
    We will also show in this paper that how intercultural, scientific and academic relations can directly and indirectly work along with the media to pave the ground for concordant intercultural relations. Cooperation among the university students majoring in cultural relations and studies in the cultural arena of the Iranian and Arab worlds can pave the ground for holding training courses and specialized workshops on peace journalism.

    Keywords: Intercultural relations, Iranian world, Arab world, peace journalism, Violence}
  • مهدی زاده علی، فرشته میرحسینی
    ایران هراسی پدیده ای چند بعدی است که در پیوندی عمیق با موضوعات سیاسی و امنیتی قرار گرفته است. با این وجود نمی توان با تقلیل آن به این ابعاد از ریشه های تاریخی، فرهنگی و حتی سیاسی و بین المللی آن غافل شد. این امر بیش از هر جای دیگر، در مورد جریان ایران هراسانه ای که در جهان عرب در حال وقوع است، صادق است. از این جهت پژوهش حاضر با تکیه بر این پرسش که ریشه های ایران هراسی در افکار عمومی جهان عرب چیست، به ارائه مجموعه ای از راهکارها برای برون رفت از این شرایط می پردازد. این فرضیه در پژوهش حاضر به آزمون گذارده شده که ایران هراسی در جهان عرب نه تنها ریشه تاریخی و فرهنگی دارد، بلکه تحولات سیاسی اخیر در منطقه در تشدید آن موثر است و برای عبور از شرایط جاری نیاز به ارائه یک استراتژی منسجم برای بازیابی تصویر ایران در جهان عرب وجود دارد
    کلید واژگان: ایران هراسی, اسلام, جهان عرب, انقلاب اسلامی, رژیم صهیونیستی}
    Mehdi Zadehali, Fereshteh Mirhosseini
    Iranophobia is a multidimensional phenomenon that has been deeply linked to political and security issues. But, its historical, cultural, and even political and international roots cannot be ignored by considering such those issues. These conditions are adapted to current Iranophobia trend in Arab world more than anywhere else. As a result, the present research tries to provide a set of solutions for cantering the current problem in Arabs public opinion by focusing on the answer of this important question that "what are the roots of Iranophobia in Arab world?" The hypothesis has been examine in this study is "Iranophobia in the Arab world not only have a historical and cultural root, but also the recent political developments in the region exacerbate it and for overcoming the current situation, it is necessary to present a coherent strategy for restoring Iran's image in the Arab world.
    Keywords: Iranophobia, Islam, Arab World, Islamic Revolution, Zionist Regime}
  • سید محمد علی نوری *
    محمد ارکون، یکی از اندیشمندان معاصر عرب است که سهمی ویژه در تحول فهم و برداشت از تاریخ در مطالعات معاصر دارد. در این نوشتار که ویژه بازخوانی روش او برای فهم تاریخ اسلام است، ابتدا مفهوم روش شناسی تاریخی بیان شده و پس از مرور روش های پژوهشی عام ارکون، روش نقد تاریخی او مورد بررسی و واکاوی قرار گرفته است. وی که این روش را برای بررسی یکی از مهم ترین ادوار تاریخ اسلام، یعنی عصر امویان و عباسیان به کار بسته است، با هجرت از فقه اللغه و نقد شیوه های مطالعاتی مستشرقان و اندیشمندان مسلمان، روشی نو را در مطالعه تاریخ اسلام به کار برده که تحلیل های عقلی و نقد منابع تاریخی، از جمله مهم ترین مولفه های آن به شمار می رود.
    کلید واژگان: محمد ارکون, روش شناسی تاریخی, روش نقد تاریخی, تاریخ نگاری اسلامی, جهان عرب}
    Seyed Mohammad Ali Noori *
    Mohammad Arkoun is considered as one of the contemporary Arab thinkers being of significant part related to the development of conception and interpretation from history in the present studies. In this writing which is concerned with reviewing his method intended for the comprehension of history of Islam, it has been mentioned the concept of historical methodology and following the review of his general research methods, the way of his historical criticism has been studied.
    Arkoun has developed this method for the purpose of investigating one of the most important era of history of Islam, Umayyad and Abbasid era, and the most important elements of this new method is the intellectual analysis and criticism of historical sources.
    Keywords: Mohammad Arkoun, historical methodology, method of historical criticism, Islamic historiography, Arab world}
  • حسن شمسینی غیاثوند، خورشید نجفی جویباری*
    این پژوهش به بررسی نقش زنان در تحولات نوین جهان عرب با تاکید بر مصر می پردازد. البته این نقش با توجه به جایگاه زنان در اسلام و ارا متفکران جهان عرب همچون علامه فضل الله و قرضاویف همچنین ساختار فرهنگی و اجتماعی جهان عرب و تاثیرات جهانی شدن بر زنان مورد بررسی قرار گرفته است. با توجه به اعتراضات گسترده در کشور های عربی همچون مصر و تونس و لیبی که منجر به پیروزی انقلاب گردید. زنان در فرهنگ و عقل عربی از ویژگی های خاص اجتماعی برخوردار هستند، به همین دلیل حضور زنان در عرصه سیاسی اعم از انتخابات، مشارکت سیاسی و حضور در اعتراضات با دیدگاه های خاصی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. گرچه جهان عرب از جمله شمال افریقا با نوسازی اقتصادی و آموزشی دچار دگردیسی شده است و زنان وارد مسایل اجتماعی شده اند، ولی دگر دیسی در نگرش مردان و حکومت نسبت به زنان به صورت نگرفته است. به عبارت دیگر همان گفتمان گذشته در دنیای جدید و عصر جهانی شدن بازتولید شده است. حال سوال این است که زنان چه نقشی در وقوع تحولات نوین جهان عرب داشته اند. و تحولات نوین چه تاثیری بر آینده زنان در جهان عرب خواهد داشت. گرچه به نظر می رسد که یکی از دلایل ناکامی تحولات نوین جهان عرب عدم تحول گفتمانی فرهنگ عربی نسبت به زنان بوده باشد.
    کلید واژگان: بیداری اسلامی, شریعت, مصر, زنان, بهار عربی}
    Hasan Shamsini Gheyasvand, Khorshid Najafi Jouybari *
    on new developments in Egypt. Due to widespread protests in Arab countries such as Egypt, Tunisia and Libya that led to the victory of the revolution. So many stions about the role of women in the political developments of the country. One of these is the question of what approach to new developments taking place in the Arab world due to the presence there of women . What factors make women's participation in the revolution. Impact of globalization on the role of Arab women. Finally, new developments will affect the future of women in the Arab world.
    Keywords: Arab World, Islamic Awakening, Spring Arabic}
  • مسعود فکری*
    روابط انسانی از ضروری ترین مفاهیم پذیرفته شده میان افراد و جوامع بشری است. از میان این پیوند ها روابط فرهنگی، که در دامنه فرهنگ نقش آفرینی می کند، اهمیت بیش تری دارد. فرهنگ فارسی را باید اصطلاحی فراگیرتر از فرهنگ ایرانی بنامیم، زیرا براساس اوضاع تاریخی و دوره های زمانی ای که ایران پشت سر گذاشته و مرزهایی گسترده را در برگرفته و ساختارهای حکم رانی گوناگون و رخ دادهای چشم گیری را شاهد بوده است آثار همه این ها در فرهنگ فارسی هویدا شده است؛ این فرهنگ از جمله فرهنگ هایی است که دربردارنده عنصر نزدیکی به دیگر فرهنگ ها و پذیرش آن ها براساس مشترکات و تفاوت های خود است. روشن است که فرهنگ ها، به ویژه فرهنگ های هم جوار، تاثیرگذاری و تاثیرپذیری دوسویه ای دارند و هیچ فرهنگی از این قاعده مستثنا نیست، خواه فرهنگ عربی و خواه فرهنگ فارسی. بر همین اساس، در نوشتار حاضر درصددیم برخی عرصه های مشترک این دو فرهنگ برای ساختن زمینه تعامل با تکیه بر زیرساخت های پیشینی به دست آمده طی قرن ها را تبیین کنیم تا آن را زمینه مناسبی برای گام های آینده قرار دهیم. مسیله اصلی این پژوهش تبیین بایستگی و امکان پذیری روابط فرهنگی ایران و عرب براساس نقاط مشترک و ظرفیت های بالفعل یا بالقوه است. به منظور دست یابی به چنین هدفی باید پیشینه های تاریخی و اوضاع اکنون و کرانه های پیش رو را از جهت روابط فرهنگی میان دو جامعه عربی و ایرانی بررسی کنیم؛ هرچند طبقه بندی این پژوهش صرفا پرداختن به دوره های زمانی این روابط نیست؛ اگرچه طبقه بندی زمانی آن از جهت تاثیر آن در شفاف سازی موضوع بحث و پرده برداشتن از زوایای پنهان آن اهمیت دارد.
    کلید واژگان: روابط فرهنگی, ایران, جهان عرب, ظرفیت ها}
    Human relations are among the most vital concepts widely accepted by all walks of life in human societies. From among various such relations, cultural relations practiced in cultural fields, are very important. The Persian culture, that must be considered as a broader concept than the Iranian culture, encompasses historical conditions and epochs of time that Iran has put behind, covering vast borders and experiencing various government structures as well as eye-catching events. Signs of all these developments have been manifested in Persian culture. It is among the cultures that possesses elements for proximity to other cultures and admitting those cultures with all commonalities and differences. It is clear that cultures, particularly neighboring and closer cultures, have mutual influence on one another. There is no exception to this rule, be it a Western culture or a Persian one. On this basis, this paper intends to clarify some common points with these cultures to pave the ground for an interaction based on past infrastructures in the course of centuries in order to use it as an appropriate ground for future steps. The principal issue of this research paper is to clarify the need and possibility of cultural relations between Iran and the Arab world based on commonalities and practical or potential capacities. To realize such an objective, the historical background, current conditions, and the prospects shall be studied in view of cultural relations between Iranian and Arab communities. Although the categorization of this research paper is not merely based on studying the historical periods of these relations, it is however important in helping elucidation of the subject matter and in uncovering its hidden aspects.
    Keywords: Cultural Relations, Iran, Arab world, capacities}
  • محسن الویری*

    واقعیت تلخ رویاروییهایی درونی که امروزه جهان اسلام بدان دچار است، بسیاری از اندیشمندان را به چاره اندیشی واداشته است. گره گشایی از وضعیت موجود هیچ راهی جز گفتگو ندارد. این نوشتار پس از مروری بر مفهوم گفتگو و برخی ویژگیهای آن، با تکیه بر تجربه زیسته (Lived Experience) به اهمیت گفتگوی ایرانی عربی و زمینه های آماده برای موفقیت آن و قابلیت تعمیم الگوی این گفتگو برای همه دیگر انواع گفتگوها در امت اسلامی پرداخته است و سپس ضمن اشاره به برخی بایستگی های گفتگو، شناخت طرفین از یکدیگر را به صورت ویژه و به عنوان گام نخست برای گفتگو مورد بررسی قرار داده و پیشنهاد کرده است جریانهای فکری جهان عرب و ایران با تکیه بر پنج مولفه تبارشناسی، موقعیت، مبانی فکری و دینی، پایگاه اجتماعی و موضع گیری نسبت به مسایل اصلی امت اسلامی و از دو منظر خود و دیگری مورد شناسایی قرار گیرند. لازمه این کار تاسیس یک دبیرخانه در یکی از نهادهای مورد اعتماد اندیشمندان جهان اسلام است.

    کلید واژگان: گفتگو, ایران, جهان عرب, امت اسلامی, روشنفکران, علمای اسلام}
    Ali Adami*, Abdullah Moradi

    The bitter fact of internal conflicts that the world of Islam is suffering from today has made the majority of thinkers to look for solutions. There is no way but dialogue to solve this complicated status quo. Following a review of the concept of dialogue and some of its specifications, this paper has employed “lived experience” to highlight the importance of Iranian-Arab dialogue and pave the way for its success in generalization of this pattern of dialogue into all other forms of dialogue in Islamic community. Then, pointing to some requirements and prerequisites of such a dialogue, in the first step, the paper has focused on mutual recognition of the two sides and proposed that the intellectual currents in Iran and the Arab world must be analyzed in view of the self and other through five factors of genealogy, situation, intellectual and religious fundamentals, social status and stance vis-à-vis major issues of the Islamic ummah. This needs establishment of a permanent secretariat at one of the institutes trustable to the Muslim thinkers in both Iran and the Arab world.

    Keywords: Dialogue, Iran, Arab world, Islamic umma, thinkers, Islamic scholars}
  • قاسم ابراهیمی پور *

    فهم دقیق اندیشه ها هنگامی میسر است که در قالب جریان شناسی مورد توجه قرار گیرند. مسئله این پژوهش، تیپ بندی اندیشه معاصر مسلمین است که از طریق ترکیب گونه شناسی های موجود و با روش تحلیلی- انتقادی صورت گرفته است. طبقه بندی اندیشه معاصر در چهار دسته: سنتی، ایزوله، فعال و مدرن آشکار و پنهان از ظرفیت های قابل توجهی برخوردار است. جریان های سنتی فقه شیعه، حکمت و عرفان مکتب تهران و سلفی گری، در دسته سنتی ایزوله؛ جریان های اسلامی سازی معرفت، اصلاح فرهنگی، عقل گرایی انتقادی و سنت گرایی در دسته سنتی فعال؛ جریان های روشنفکری، عرفی گرایی تاریخی و عرفی گرایی معرفتی در دسته مدرن آشکار و رویکردهای مدرن یا پست مدرن با پسوند اسلامی مثل لیبرالیسم اسلامی، ناسیونالیسم اسلامی، مارکسیسم اسلامی، فمنیسم اسلامی و همچنین جریان اعتزال نو و تفسیر بیانی، در دسته مدرن پنهان جای می گیرند. در این میان، سیطره با جریان های مدرن است که با دو رویکرد همدلانه و ستیز، جریان های سنتی را ابژه خود ساخته اند. ادامه حیات جریان مدرن پنهان و برخی رویکردهای سنتی ایزوله مثل سلفی گری منوط به حمایت های سیاسی غرب است و راه رهایی، تنها در جریان سنتی فعال قابل جست و جوست.

    کلید واژگان: جهان عرب, جریان شناسی, اندیشه معاصر, سنتی فعال, مدرن پنهان}
    Qassim Ebrahimi Pour *

    An accurate understanding of thoughts would be possible when it is studied in the form of studying the currents. The issue of this research is the typology of contemporary Muslim thought that has been made by combining existing typologies with an analytical-critical method. The classification of contemporary thought in four categories: isolated traditional, active traditional, evident modern and hidden modern has considerable capacities. The isolated traditional currents include traditional Shiite jurisprudence currents, Tehran school of wisdom and mysticism, and Salafism. The active traditional currents include Islamization of knowledge, cultural reform, critical rationalism, and traditionalism. The evident modern currents include historical secularism, and epistemic secularism. The hidden modern currents include modern and postmodern currents with Islamic suffixes such as Islamic liberalism, Islamic nationalism, Islamic Marxism, Islamic feminism, as well as neo- Mu'tazilites current and rhetorical interpretation. Meanwhile, the modern currents enjoy predominance in studying the traditional ones as an object either in a sympathetic way or contentious way. The life's continuation of hidden modern currents and some isolated traditional ones, such as Salafism depends on Western political support, and the safe path can only be sought in the active traditional current.

    Keywords: Arab World, Studying the Currents, Contemporary Thought, Active Traditional, Hidden Modern}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال