به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « generality » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • سید رضا شیرازی*، محمدتقی کریمی

    هر پدیده جدیدی احکام فقهی ویژه خود را می طلبد. با کامل شدن دین قضایای نقلی جدیدی در شریعت صادر نمی شود، در این حال پژوهشگران دینی برای تعیین حکم فقهی پدیده جدید، بایستی آن را در موضوع یکی از قضایای شرعی جای دهند و در پی آن با سوالی روبه رو می شوند که آیا برای پی بردن به حکم آن پدیده می توان به اطلاق یا عموم موضوع یا حکم آن قضیه شرعی تمسک کرد؟ نیز پرسشی که قبل از آن باید پاسخ دهند این است که ملاک جدیدبودن پدیده و معیار مستحدث بودن مسئله چیست؟در این مقاله که از لحاظ  شیوه گردآوری اطلاعات، کتابخانه ای و از لحاظ روش، توصیفی تحلیلی و از لحاظ هدف توسعه ای است، دو گونه مسئله مستحدث معرفی می شود. در گونه اول پدیده نو به صورتی است که اجرای حداقل یکی از قضایای شرعی را با مشکل روبه رو می کند. در گونه دوم، هنگام صدق عنوان موضوع قضیه شرعی بر پدیده جدید با این معضل روبه رو می شویم که گاه صدق موضوع مسئله شرعی بر پدیده جدید مشکوک است و گاه باوجود احراز صدق آن بر پدیده جدید، ماهیت یا کارکرد پدیده ، جدید است و گاه پدیده جدید، عرضی است که بر موضوع شرعی عارض شده است. تمسک به اطلاق در این گونه ها با اشکال نظری خاصی روبه رو است و حکم خاصی را در پی دارد که در این مقاله بیان شده است.

    کلید واژگان: مسئله فقهی نوپیدا, مصداق نوظهور, عموم و اطلاق در مسائل مستحدثه, موضوع نوپدید}
    Seyed Reza Shirazi *, Mohammad Taghi Karimi

    Each special phenomenon requires its own jurisprudential rules. With the completion of religion, new narrative premises are not issued in Shari'a, however, in order to determine the jurisprudential ruling of new phenomena, religious scholars must place it in the subject of one of the Shari'a cases and then face the question of whether they can relay on the application or generality of the subject of ruling of that jurisprudential premise. Also, the question that must be answered before is what is the criterion of the novelty of the phenomenon and the emergence of the feature?In this article, which is a library in terms of data collection and a descriptive analytic in terms of method and developing in terms of purpose, two types of emerging issues are introduced. In the first place, the new phenomenon is such that it makes the implementation of at least one of the religious cases difficult. Secondly, when corresponding the tittle of the subject of the Shari'a case on a new phenomenon, we encounter the problem that the correspondence of the Shari'a issue on the new phenomenon is doubtful and sometimes the character or activity of the phenomenon is new despite its correspondence on the new phenomenon and sometimes new phenomenon appears in the religious subject. Reliance on these species is definitely faced with theoretical forms of the feature and follows the ruling expressed in this article.

    Keywords: Emerging jurisprudential issue, emerging case, generality, application in emerging issues, Emerging topic}
  • کرامت ورزدار*، احد فرامرز قراملکی، عبدالرسول کشفی
    در فلسفه ارسطو معرفت از حواس آغاز می شود و ادراکات حسی از طریق فعالیت قوه «نوس»، معرفت را برای آدمی به ارمغان می آورند. ارسطو برخلاف افلاطون منکر هرگونه معرفت فطری است؛ اما از طرفی آشکارا بیان می کند که ادراکات حسی متعلق معرفت قرار نمی گیرند و نمی توان به محسوسات معرفت داشت. این امر باعث ایجاد یک تناقض نما در فلسفه ارسطو می گردد. اگر ادراکات حسی متعلق معرفت نیستند چگونه از «آنچه متعلق معرفت نیست»، معرفت پدید می آید و این ادراکات به دلیل فقدان کدام جزء از اجزای «معرفت»، متعلق «معرفت» به حساب نمی آیند؟ از نظر نگارندگان راه حل این پارادوکس به تعریف «معرفت» و نقش قابلی ادراکات حسی در پیدایش معرفت در نظر ارسطو بازمیگردد. ارسطو معرفت را صرفا «باور صادق موجه» نمی داند بلکه با شروط دیگری همچون ضرورت و علیت دایره «معرفت» را محدودتر می کند. بنابراین هرچند باور به محسوسات باوری صادق است ، اما این ادراکات به خاطر عدم وجود شرط کلیت و علیت، متعلق «معرفت» واقع نمی شوند.
    کلید واژگان: معرفت, ادراکات حسی, کلیت, ضرورت, علیت}
    Ahad Faramarz Gharamaleki, Abd Alrasool Kashfi
    In Aristotle's philosophy, knowledge begins with the senses, and sensory perceptions bring knowledge to man through the activity of the "nous" faculty. Unlike Plato, Aristotle denies any innate knowledge; but on the other hand, he clearly states that sensory perceptions do not belong to knowledge and one cannot acquire knowledge to the senses. This creates a paradox in Aristotle's philosophy. If sensory perceptions do not belong to knowledge, how does knowledge arise from "what does not belong to knowledge" and because of the lack of which component of "knowledge", these perceptions do not belong to "knowledge"? According to the authors, the solution to this paradox goes back to the definition of "knowledge" and the possible role of sensory perceptions in the emergence of knowledge in Aristotle. Aristotle does not consider knowledge to be merely "justified true belief" but narrows the scope of "knowledge" to other conditions such as necessity and causality. Therefore, although belief in sensations is a true belief, but these perceptions do not belong to "knowledge" due to the lack of the condition of generality and causality.
    Keywords: knowledge, Sensory perceptions, generality, Necessity, causality}
  • Hassan Jalali *, Momeneh Ghadiri, Mina Zehtab
    This comparative corpus-based study was launched to analyze the use of intensifiers and indefinite pronouns indicating generality in two disciplines of applied linguistics (AL) and power system engineering (PSE). Accordingly, four corpora were considered in this study: two corpora representing English articles written by L1-English writers in applied linguistics (L1-English AL corpus) and power system engineering (L1-English PSE corpus), and two other corpora (L1-Persian AL corpus and L1-Persian PSE corpus) belonging to English articles written by L1-Persian writers in the same two disciplines. The findings revealed that the indefinite pronouns were used more frequently than intensifiers in all corpora; on the other hand, the use of qualified-generalization markers in the two L1-Persian corpora exceeded that in the L1-English corpora. As for disciplinary differences, the AL conclusions contained more generalization and qualified-generalization stance markers, as compared to their PSE counterparts. The study concludes with some implications regarding the representation of authorial voice.
    Keywords: Epistemic stance, Generality, Stance markers, Qualified-generalization markers}
  • محمد علی خادمی کوشا*

    حجیت عمومات و مطلقات کتاب و سنت در استنباط مسایل فقهی ازجمله اصول مفروض در بین دانشوران فقه و اصول است. اما چنان که شاهدیم، استفاده از عمومات و مطلقات در مسایل مستحدثه دچار برخی چالش ها شده است؛ زیرا این الفاظ در صدر اسلام به کار رفته و امروزه موضوعاتی پدیدار شده اند که اساسا در آن روزگار وجود نداشته یا بسیار متفاوت اند. درنتیجه شمول آن الفاظ که در عرف آن روزگار صادر شده اند نسبت به مصادیق جدید امروزی که راویان و شنوندگان از وجود آن ها بی خبرند، مشکل و حتی گاهی انکار شده است، از این رو این مسیله، نیاز به بررسی روشمند براساس فقه و اصول است. مقاله پیش رو به بررسی چالش ها و موانع بهره گیری از عمومات و مطلقات برای حل مسایل مستحدثه می پردازد. دستاورد این مقاله، ارایه و نقد چهارده نمونه از موانع موجود یا قابل طرح در استفاده از عمومات و مطلقات شرعی است.

    کلید واژگان: عمومات, مطلقات, مسائل مستحدثه, اطلاق, عموم, موانع شمول}
    Mohammad Ali Khademi Kosha *

    The fact that the generalities and absolutes of the Quran and Sunnah are the primary sources in inferencing jurisprudential matters is a unanimously agreed-upon principle among jurists. However, resorting to generalities and absolutes in addressing the newly emerged issues faces some challenges, as they have been used in the early days of Islam when today’s topics were either very different or never existed at all. Therefore, as there is no agreement on whether those words that have been articulated in proportionate to the conventions of that time are inclusive of today’s problems or not, and taking into account the fact that their inclusiveness concerning contemporary examples has, in some cases, even been denied, the issue needs to be studied methodicallyaccording to Fiqh and Usul. This article, thus, set out to examine the challenges and obstacles of using generalities and absolutes for resolving new issues. Providing and analyzing fourteen examples of the existing or discussible obstacles in making use of legal generalities and absolutes is the achievement of this study. Keywords: Generalities, Absolutes, New Issues, Absoluteness, Generality, Obstacles of inclusiveness.

    Keywords: generalities, Absolutes, New Issues, Absoluteness, Generality, Obstacles of inclusiveness}
  • احمد باقری، حسین داورزنی، سید محمود هل اتایی*

    مشهور فقیهان امامیه با استناد به اطلاق یا عموم ادله ای که نظر به استحباب ازدواج دارند، گستره مخاطبین را آحاد مسلمانان می دانند. در مقابل، گروهی از بزرگان فقه جعفری (ع) همچون شیخ طوسی، ابن حمزه، راوندی و حلی با استناد به ادله ای نظیر ستایش حضرت یحیی (ع) در قرآن کریم با عنوان «حصور»، مذمت محبت به فرزندان و زنان، در پی داشتن فتنه، حزن و اندوه و ایجاد انحراف از آرمان اصلی خلقت که ازدواج عامل ایجاد آن است، بر این باورند که استحباب ازدواج اختصاص به دو گروه دارد؛ اول: کسانی که تمکن مالی برای فراهم نمودن مقدمات ازدواج را دارا می باشند و گروه دوم: کسانی هستند که شوق جنسی به روابط زناشویی دارند و در غیر این دو مورد، ازدواج نه تنها مطلوبیتی ندارد بلکه مکروه نیز می باشد و باید خویشتن داری نمود. در این پژوهش ضمن نقد ادله ی مخالفان، با استناد به عموم ادله نقلی مشروعیت نکاح و ادله عقلی نظیر وجوب مقدمه واجب و ملازمه میان حکم عقل و شرع، مطلوبیت استحبابی نکاح اثبات شده است.

    کلید واژگان: ازدواج, استحباب, کراهت, عدم مطلوبیت, عمومیت}
    Ahmad Bagheri, Hosein Davarzani, Mahmood Haletai *

    Well-known Imami jurists, citing the absolute or general arguments that are in favor of marriage, consider the audience to be Muslims. On the other hand, a group of great jurists of Jafari (AS) such as Sheikh Tusi, Ibn Hamza, Ravandi and Hali, citing arguments such as praising Hazrat Yahya (AS) in the Holy Quran as "Hasour", condemning the love of children and women, in Following sedition, sorrow and grief and deviating from the main ideal of creation, which is caused by marriage believed that the acceptance of marriage belongs to two groups; First: those who have the financial means to prepare for marriage and the second group, those who have sexual desire for marital relations, and otherwise, marriage is not only undesirable but also disgusting and should be restrained.  In this study, while criticizing the arguments of the opponents, citing the general narrated arguments of the legitimacy of marriage and rational arguments such as the necessity of the obligatory introduction and the connection between the rule of reason and sharia, the desirability of marriage has been proved.

    Keywords: marriage, favoritism, hatred, undesirability, generality}
  • محمدعلی خادمی کوشا*

    کاربرد عمومات و مطلقات کتاب و سنت در حل مسایل فقهی اجمالا از اصول مفروض نزد دانشیان فقه و اصول است، اما شیوه مواجهه با مسایل مستحدثه در استفاده از عمومات و مطلقات و ضوابط به کارگیری آن ها از مباحث مورد نیاز در فقه مسایل جدید و مورد مطالبه پژوهشگران فقهی در این زمینه است. این مقاله عهده دار تبیین یک مرحله اساسی در بهره گیری از عمومات و مطلقات برای حل مسایل مستحدثه است؛ یعنی شناخت کامل گونه های عمومات و مطلقات در مواجهه با مسایل مستحدثه و روش استفاده از آن ها در حالت های مختلف. نوآوری این مقاله ضمن ارایه و تبیین دو روش عرفی و عقلی، ارایه همه صورت های مختلف عمومات و مطلقات در مواجهه با مسایل مستحدثه در یک ساختار منطقی و بیان روش مناسب در هر کدام از آن صورت هاست.

    کلید واژگان: عمومات و مطلقات, مسائل مستحدثه, اطلاق, عموم}
    Mohammad Ali Khademi Kosha *

    The function of Generalities and Absolutes of the Qur’an and the Sunna in resolving jurisprudential matters is among the common principles used by the jurists. However, the method of applying them with the new issues and conditions of their usage is among the high demand topics within the modern jurisprudence matters. This article is responsible to elucidate a primary step in using the Generalities and the Absolutes in resolving new issues; meaning learning various types of the Generalities and the Absolutes completely when faced with new issues and the method of using them in various situations. The innovation of this article, aside from using two methods of rational and common knowledge, is providing all of the various forms of the Generalities and the Absolutes in regards to the new issues within a logical structure along with proper method to apply in every case.

    Keywords: generalities, Absolutes, New Issues, Absoluteness, Generality}
  • منصور غریب پور*

    یکی از مسایل مورد ابتلا و مطرح در میان حقوق دانان حقوق اساسی و نیز محافل علمی، بحث اطلاق و اختیارت حکومتی ولایت فقیه در قانون اساسی است؛ به نحوی که عده ای با تمسک به برخی اصول، قایل به محدویت و انحصار وظایف و اختیارت در موارد مصرح در قانون شده اند واز این رو به نفی اطلاق ولایت معتقدند؛ واز سویی، عده ای دیگر با تمسک به سابقه فقهی، فضای گفتمانی حاکم بر جلسات تنظیم قانون اساسی، آرا و دیدگاه های موثر امام خمینی، استدلال های حقوقی و اقتضایات و لوازم حکومت داری، معتقد به اطلاق ولایت و انعطاف نهاد رهبری برای حل مشکلات و معضلات و تامین مصالح جامعه اند. ما در این مقاله با بررسی فقهی حقوقی مسیله، ادله طرفین را ارزیابی کرده، دیدگاه مختار را ارایه می نماییم. فرضیه این است که مطمح نظر قانون گذار اساسی، طرح و تصویب اطلاق ولایت بر اساس ریشه دیرینه فقهی آن بوده و در این زمینه با احتیاط و هوشمندی و نیز اهتمام به حاکمیت ملی اقدام کرده است.

    کلید واژگان: ولایت, اطلاق, قانون اساسی, فقیه}
    Mansour Gharibpour *

    One of the issues raised by constitutional jurists, and scientific circles is the question of the generality and jurisdiction? of the constitutional legislator, so that some people, relying on certain principles, believe in the limitation of the functions duties and jurisdiction of the cases considered by law; therefore, they reject the idea of generality of guardianship, where as some others believe in the generality of guardianship and inclination of the institution of the supreme leader to solve the problems and further the interests of society. This study evaluates the arguments of both parties by checking the fiqh-legal issue and expounds the held view. The hypothesis is that the constitution legislator holds that the plan and approval of the generality of guardianship are based on its ancient fiqh origin and, has acted with caution and intelligence and given special attention to national sovereignty in this respect.

    Keywords: guardianship, generality, Constitution, fiqh}
  • محمدکاظم علمی سولا*، علی بیک محمدلو

    این پژوهش درصدد است با اشاره به جایگاه بنیادین «تعریف» در اندیشه سقراط و ارسطو، به این پرسش پاسخ دهد که: ویژگی و مولفه های تعریف از نظر این دو فیلسوف چیست؟ ازآنجاکه این تحقیق، پژوهشی بنیادی است، این مقاله با روش استناد به منابع اصلی دو فیلسوف در راستای پاسخ بدین پرسش اساسی، ویژگی و مولفه های آن را بررسی می‏ کند. بدین منظور، ابتدا بارزترین ویژگی تعریف را که همان «کلیت» آن است، مورد بحث قرار داده، سپس مولفه های تعریف را از دیدگاه این دو اندیشمند تحقیق و بررسی می کند. نهایتا نظر آن دو متفکر درباره اینکه کدام یک از علل چهارگانه باید بنیاد تعریف قرار گیرد، مورد ارزیابی قرار گرفته، ضمن تحقیق در مغایرت دیدگاه های سقراط در رساله های گوناگون افلاطون، اختلاف نظر او با ارسطو مورد پژوهش و نقادی قرار گرفته است

    کلید واژگان: تعریف, کلیت, علل اربعه, سقراط, ارسطو}
    Mohammadkazem Elmi Soola*, Ali Beik Mohammadloo

    This research seeks to answer the question with reference to the fundamental position of definition in Socrates and Aristotle's thought: what are the characteristics and components of the definition for these two philosophers? As the research is a fundamental one, this paper examines the features and components of this essay by referring to the main sources of the two philosophers in response to this fundamental question. Therefore, at first, the authors bring into consideration the most prominent feature of a logical definition, that is "generality", and, then, examines the components of the definition as viewed by the two thinkers. Ultimately, the two thinkers` views on the fundamental component of definition among the four causes have been studied. And finally, with regard to the Socrates` differences of words in Plato`s various dialogues, his disagreement with Aristotle has been surveyed and criticized.

    Keywords: Definition, Generality, Four Causes, Socrates, Aristotle}
  • امین سلیمان کلوانق، سیدمحمدجواد وزیری فرد، سیدهادی هاشمی مجد، احمد مرتاضی

    قرآن کریم و روایات وارده از معصومان‰ مشحون از تاکید و تحضیض بر فریضه امر به معروف و نهی از منکر است. در کلام فقیهان شرایطی برای وجوب این فریضه تعیین شده است؛ یکی از این شرایط که محل اختلاف آراست، شرطیت یا عدم شرطیت احتمال تاثیر می‌باشد؛ برخی آن را به‌طور مطلق شر می‌دانند، برخی به شرطیت آن در مرحله زبانی و عملی قایل‌اند، گروهی نیز نظر به عدم شرطیت آن دارند. در پژوهش حاضر با بررسی آیات کریمه و درنظرگرفتن اطلاق آیات از سویی و ملاحظه ضعف سندی و قصور دلالی ادله روایی اعتبار شرط مذکور ازسوی‌دیگر و پس از ارزیابی سایر ادله، نتیجه گرفته می‌شود که این فریضه حتی اگر تاثیری نداشته باشد، باید بجا آورده شود؛ بدین‌ترتیب دیدگاه سوم تایید می‌شود و حتی باتوجه به وسعت دایره تاثیر که اعم از تاثیر کلی یا جزیی است، روشن می‌شود که حکم به اشتراط امکان تاثیر، حکمی بدون موضوع و امری نامعقول است و نزاع دراین‌مورد ثمره عملی ندارد.

    کلید واژگان: امر به معروف, نهی از منکر, شرط احتمال تاثیر, اطلاق}
    Amin Soleiman Colvanaq*, Seyyed Mohammad Javad Vaziri Fard, Seyyed Javad Hashemi Majd, Ahmad Mortazi

    The Holy Qur'an and the reported religious traditions from Infallible Imams is full of words that emphasize and encourage the people to observe the religious obligation of the Calling the people to the goods and preventing the people from evils. Some conditions have been stipulated for the necessity of this ruling in the words of the jurisprudents. One of them which is a matter of controversy is that whether the possibility of effect is a conditional or unconditional clause. Some of the jurisprudents believe that it is absolutely evil, some others believe that it is conditional at the verbal and practical stage. A group of them holds that it is unconditional. The present research, analyzing the Holy verses of the Qur'an and considering the generalities of the verses on the one hand and the weakness of the isnad and inadequate evidences for the validity of the above-mentioned condition on the other hand and after evaluating other evidences concludes that it must be fulfilled even if it doesn’t effect. Therefore, the third view is approved and even considering the extent of the impact, whether overall or partial, it becomes obvious that the ruling of the conditionality of the possibility of effect is a baseless and unreasonable verdict and the dispute over this matter will be fruitless and impractical.

    Keywords: Calling the People to the goods, Preventing Them fromEvils, Condition of the Possibility of Effect, Generality}
  • علی فتح طاهری*
    فلسفه کانت بر تمایز میان دو قوه شناخت، یعنی شهود و تفکر یا حس و فهم استوار است. این دو قوه برای معرفت ضروری اند و هیچ یک را نمی توان به دیگری تحویل کرد. از این دو قوه، شهود اهمیت بسزایی دارد؛ زیرا محتوای معرفت درنهایت از طریق آن حاصل می شود و عینیت معرفت از رهگذر آن ممکن می گردد. کانت برای شهود به دو ویژگی تفرد و بی واسطگی اشاره می کند و آنها را در مقابل دو ویژگی کلیت و با واسطگی مفاهیم قرار می دهد. کانت‏پژوهان در خصوص معنا و اهمیت این ویژگی ها و نسبت آنها با یکدیگر قرائت های متفاوتی دارند. در این مقاله پس از بیان معنای شهود و ویژگی های آن بر اساس نظریه معرفت کانت، قرائت های متفاوت در خصوص نسبت این ویژگی ها مورد بررسی و نقد قرار می گیرد و در پایان به نظر مختار نویسنده اشاره می شود.
    * این مقاله با حمایت دانشگاه بین المللی امام خمینی€ و از طرح تحقیقاتی دوره فرصت مطالعاتی در دانشگاه تگزاس در آستین امریکا استخراج شده است. نویسنده بر خود لازم می داند از مسئولان هر دو دانشگاه، به ویژه پرفسور ایان پروپس و پرفسور دیوید سوسا، استادان محترم گروه فلسفه دانشگاه تگزاس تشکر نماید.
    کلید واژگان: کانت, شهود, حس, تفرد, بی واسطگی}
    Ali Fath Taheri *
    Kant's philosophy is based on the distinction between two faculties of knowledge, namely intuition and thinking or sense and understanding. These two faculties are necessary for knowledge and neither of them could be reduced into the other. Out of these two faculties the former is more important, for the content and objectivity of knowledge are attained through it. In Kant's view intuition possesses two characteristics of singularity and immediacy which are juxtaposed with universality and mediacy of the concepts. Concerning the meaning and importance of these characteristics Kant's commentators have different views. In this article after referring to the meaning of intuition and its characteristics based on Kant's epistemology, its different readings will be assessed critically and at the end of the article the author's view will be presented.
    Keywords: Kant, Intuition, Sense, Singularity, Immediacy, Mediacy, Generality}
  • مجید مرادی، سید حمید طالب زاده
    در این نوشتار خواهم کوشید تا کلیت یک دیدگاه درباره "مفهوم نوعی مطلق برابرایستا" در نقد عقل محض را پیش گذارم. در این راستا، به مفصل بندی مقاله ای با عنوان علی الاطلاقیت منطق استعلایی به نزد کانت مشخصا از این جهت خواهم پرداخت که مقاله پیش گفته این دیدگاه را به نحوی متکافو و پی گیرانه طرح کرده است؛ در ضمن این مفصل بندی، ملاحظه ای را نیز درباره این کلیت به میان خواهم آورد. تعین اصلی کلیت این دیدگاه عبارت است از تمرکز بر تعیین جایگاه «منطق استعلایی» به عنوان (1) نوعی منطق ضرورتا «غیرصوری» که بااین همه، (2) هم چنان «کلی» یا هم چنان علی الاطلاق است. این گونه، «منطق استعلایی» می تواند به مثابه نوعی «هستی شناسی کلی» استعلایی به میان بیاید که موضوع اش عبارت است از «"مفهوم مطلق برابرایستا"». مهم این که بر اساس این دیدگاه «منطق استعلایی» برای احراز این دو شرط باید از هرگونه نسبت ذاتی با مرتبه "حسیات استعلایی" و "مطلق شهود" تجرید شود. راهنمای این تجرید این قاعده است که «منطق استعلایی در معنای دقیق کلمه» فقط می تواند در مرتبه "مطلق عقل" احراز شود و هرگونه رجوع به مرتبه نقد "مطلق عقل" پیشاپیش «منطق استعلایی» را از کار می اندازد. خواهم کوشید تا ذیل یک ملاحظه از این بحث کنم که این دیدگاه، با حذف مرتبه "نقد عقل محض" از «منطق استعلایی» ، تاچه اندازه به "ایده نوعی منطق استعلایی" پای بند می ماند.
    کلید واژگان: منطق استعلایی, علی الاطلاقیت, هستی شناسی, نقد عقل محض}
    majid moradi, Seyyed Hamid Talebzadeh
    Abstract: Here, I will introduce a totality of a view about “the concept of an object in general” in the Critique of Pure Reason. In order to do so, I will articulate an article under the title of Generality of Kant’s transcendental logic since the article has presented the view adequately and in an uninterrupted way. Alongside with this articulation, I will purpose a consideration about this totality: As we will see, the fundamental characteristic of the totality of this view is to concentrate on determining the status of “transcendental logic sensu stricto” as (1) a necessarily “non-formal logic” that (2) still stays “universal”. Thus, transcendental logic can be proposed as a transcendental “universal ontology” which its subject matter is “the concept of an object in general”. based on this view, in order to set these two conditions, we must abstract transcendental logic from any relation to any level of “transcendental aesthetics in general” and “intuition in general”. The hint to this abstraction is the principle that “transcendental logic sensu stricto” can only be achieved at the level of “reason in general” and any reference to the level of “critique” of “reason in general” would already dysfunction the transcendental logic itself. Through a consideration, I will attempt to discuss this subject that to what extent the abovementioned view, with its omitting of the level of “critique of pure reason” from transcendental logic, stays loyal to “the idea of a transcendental logic” in Critique of Pure Reason.
    Keywords: transcendental logic, generality, ontology, critique of pure reason}
  • خیرالله پروین*
    عرف حقوق اساسی از مهم ترین زمینه های تکمیل و رفع خلاهای موجود در قانون های اساسی مدون است و با وجود برخی مخالفت های اولیه، امروزه در زمینه جایگاه و نقش شاخص و موثر آن تردیدی وجود ندارد. ابعاد مهمی از عرف حقوق اساسی تابع نظریه عمومی حاکم بر کارکرد عرف حقوقی است و از جمله قراین تایید کننده این امر، می توان به ایفای نقش توامان دو عنصر مادی و معنوی در تکوین و اثرگذاری آن اشاره کرد. درجه اثرگذاری عرف حقوق اساسی و حدود تاثیر آن بر نصوص قانونی موجود، زمینه ساز ارائه تقسیم بندی مشهوری از این مفهوم شده است که بر اساس آن سه کارکرد تفسیری، تکمیلی و تعدیلی عرف از یکدیگر متمایز شده اند. در این میان، با توجه به برخی مشابهت های موجود میان فرایند تکوین و تاثیرگذاری رویه قضایی و عرف حقوق اساسی؛ این مشابهت ها را می توان به مثابه مبانی نظری توسعه صلاحیت دادگاه های قانون اساسی و عامل مهمی برای فراهم کردن زمینه ایفای نقش موثرتر این دادگاه ها قلمداد کرد.
    کلید واژگان: تفسیر, حقوق اساسی, عرف, عمومیت, عنصر معنوی}
    Khirollah Parvin*
    Practice of constitutional law considered one of the most important fields for completion and removal of extant gaps in written constitutions, and despite some initial oppositions, today, there’s no doubt regarding the role and position of its effective index. Important dimensions of practices of constitutional law subordinate to the general theory of the governor on the function of the legal norm, and among evidences supporting this, we can refer to the jointly played role of material and spiritual elements in itsdevelopment and effectiveness. The degree of effectiveness of constitutional law and its approximate effect on the available legal texts, has laid the ground for the presentation of a well-known division of this concept by which the three functions of practice, namely interpretive, complementary, and modulatory practice have become distinct from each other. In the meantime, according to some similarities among development process and effectiveness of judicial procedures and practice of constitutional law, these similarities can be considered as the theoretical bases of the jurisdiction development of constitution courts and a key factor for paving the way for the more effective fulfilment of the role of these courts.
    Keywords: constitutional Law, Practice, Spiritual Element, Interpretation, Generality}
  • عبدالله حمایت طلب، حسن محمدزاده
    در این تحقیق به بررسی اثر تمرین عمومی و اختصاصی در ایجاد مهارت ویژه پرداخته شده است. بدین منظور 24 نفر از دانشجویان دانشگاه که از سلامتی کامل برخوردار بوده و هیچگونه سابقه ای در رشته ورزشی بسکتبال نداشتند انتخاب شدند و پس از پیش آزمون در قالب دو گروه تمرین ثابت و متغیر به مدت 5 هفته و هر هفته 3 جلسه به تمرین ثابت و متغیر پرداختند. در آخر هر هفته آزمون عملکرد به عمل آمد و پس از دو روز بی تمرینی آزمون های یادداری و انتقال انجام شد. به منظور تحلیل اطلاعات جمع آوری شده از آزمون آماری تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر استفاده شد.نتایج تحقیق حاضر نشان داد که تمرین ثابت برای عملکرد در جلسات تمرین و تمرین متغیر برای انتقال مهارت مورد نظر مناسب می باشد. علاوه بر این، تفاوتی در اجرای شوت بسکتبال افراد گروه تمرین متغیر و تمرین ثابت از نقطه پنالتی در آزمون یادداری مشاده نشد که این یافته فرضیه وجود مهارت ویژه در مهارت شوت بسکتبال صحیح نمی باشد. از این رو به مربیان و ورزشکاران توصیه می شود در تمرین مهارت شوت بسکتبال برای یادگیری هرچه بیشتر از تمرین متغیر استفاده کنند.
    کلید واژگان: اصل اختصاصی, اصل عمومیت, تمرین ثابت, تمرین متغیر, شوت بسکتبال, مهارت ویژه}
    Abdollah Hemayattalab, Hasan Mohammadzadeh
    This study examined the effect of general and specific practice on the presence of a special skill. 24 healthy university students with no history of basketball were selected. After a pretest, they performed constant and variable practice (in constant and variable groups) for 5 weeks and 3 sessions per week. A performance test was conducted at the end of every week and retention and transfer tests were conducted after 2 days of detraining. The ANOVA test with repeated measures was used to analyze data. The results showed that the constant practice was better during performance in practice sessions and the variable practice was better in transfer of the mentioned skill. Also, no differences were observed in basketball throw from the penalty location between constant and variable practice groups in retention test. This finding did not support the hypothesis of special skill in basketball throw skill. Therefore, the coaches and players are recommended to use variable practice for more learning of basketball throw skill.
    Keywords: basketball throw, constant practice, Generality, special skill, specificity, variable practice}
  • محمد سربخشی*
    فلسفه به معنای خاص آن، دانشی است عقلی که با هدف کشف حقیقت درباره موجود بما هو موجود و احکام آن بحث می کند. در این بحث ها، بررسی چیستی و حقیقت اشیا و موجودیت یا عدم موجودیت آنها، موضوع گفت وگوست و یقینی، برهانی، انتزاعی، کلی و ضروری بودن احکام از ویژگی های بحث های فلسفی است. اثبات موضوعات سایر علوم و تبیین مبادی تصوری و اثبات مبادی تصدیقی آنها، از وظایف مهم فلسفه است. به همین دلیل، هریک از فلسفه های مضاف را می توان شعبه فلسفه در علمی دانست که مضاف الیه فلسفه مضاف است. در این مقاله به شیوه عقلی و تحلیلی به بررسی فلسفه و چیستی آن خواهیم پرداخت.
    کلید واژگان: فلسفه, عقلانی, برهان, یقین, انتزاعی بودن, کلیت}
    Mohammad Sarbakhshi*
    Philosophy in its strict sense is an intellectual discipline concerned with discovering the reality about existent qua existent and its rules. In these discussions the nature and reality of things and the idea of their existence and non-existence are discussed and the certain, discursive, abstractive, general and necessary property of the rule is among the characteristics of philosophical discussions. Proving the subject matter of every discipline, explaining the conceptional principles and proving their judgmental principles are among the main functions of philosophy. For this reason, each one of the added philosophies can constitute a branch of the philosophy in the science which is adjacent to added philosophy.
    Keywords: philosophy, intellectual, demonstration, certainty, abstractive nature, generality}
  • علیرضا جعفری *، حسین یعقوب زاده مشهدی
    در مقاله حاضر، کوشش گردیده دیدگاه های زبانی دو اندیشمند مشهور یعنی شیخ محمود شبستری و ژاک دریدا به خوانندگان معرفی شود. روش و رویکرد این مقاله، بر اساس دیدگاه دریدا درباره ساختار زدایی است. گرچه در نخستین نگاه ممکن است تطبیق این دو اندیشمند، که در زمان، مکان، و فرهنگ کاملا متفاوت زیسته اند، کاری غیرقابل تصور به نظر برسد، اما با اشاراتی به اندیشه های زبانی آن ها، این حقیقت آشکار می شود که ای دو متفکر آن قدر که تصور می شد از هم دور نیستند، بلکه در بعضی از موارد دارای دیدگاه های مشترک و شبیه به هم هستند. در آغاز، برخی از مهمترین اندیشه ها و گفته های شبستری در گلشن راز در رابطه با موضوع زبان تبیین می گردد. سپس با تشریح مفهوم ساختارزدائی دریدا و نقش آن در ایجاد نگرش جدید در مفهوم زبان ، زمینه برای پیوند اندیشه های زبانی وی با شبستری محیا می شود. در طول خوانش مقاله، خواهید دید که چگونه دریدا و شبستری به بعضی از پرسش های زبانی پاسخ داده، و با نقد دیدگاه های زبانی رایج زمان خود، روشی نو ایجاد می کنند. یکی از مهمترین پرسش ها، اصل بودن گفتار و فرع شدن نوشتار، به عبارت دیگر، شفافیت گفتار و عدم شفافیت نوشتار برای انتقال معنا می باشد. شبستری و دریدا معتقدند گفتار، همچون نوشتار، از کارایی کافی برای انتقال معانی و حقایق برخوردار نیست. پرسشی دیگری که مطرح می شود، درباره چگونه به تعویق افتادن معنا در نوشتار است. از نظر دریدا و شبستری، شرایطی در متن در حال رخ دادن است که به موجب آن معنا از یک دال به دال دیگر هدایت شده و در رسیدن به مدلول قطعی در تکاپو باقی می ماند. پرسش آخر، درباره خصوصیت دو پهلو زبان است که به سبب آن، دو رویکرد عام یا خاص موجود در متن، با توجه به تفاوت در مرتبه فکری نویسنده و خواننده، زمینه ساز تولید بی حد و نصاب معانی می شوند.
    کلید واژگان: ساختار زدائی, شعر, گفتار, نوشتار, معنا}
    The present article is an attempt to introduce the reader to two great and prominent thinkers, Jacques Derrida (1930-2004) and Mahmud Shabestari (687-720 A. H); and to discuss their viewpoints on the problems concerned with language. What makes the two thinkers closely related is not the age or the place they lived in. It is rather their linguistic thoughts that dissolve all spatial and temporal boundaries in itself and keep these two thinkers, who lived in different ages and countries, closely related. On the one hand, utilizing the neologism “differance”, Derrida criticizes the logic of logocentrism and the process of signification existing in Western philosophy. On the other hand, emphasizing on the epistemology originated from Sufi practices and mysticism; and utilizing mysterious allegorical language, Shabestari abandons the Peripatetic philosophy of univocal language and the worldly rules of the logic dominating his age. The opacity and inadequacy of speech and writing, the means of presenting meaning; and the never-ending suspension and postponement of meaning all provide the junction for these two thinkers’ linguistic thoughts.
    Keywords: Writing, Deferring meaning, Generality, Singularity of the Text}
  • رضا باذلی، حسن عبدی
    معیار بداهت تصوری یکی از مباحث جدیدی است که امروزه در معرفت شناسی مطرح شده است. در این بحث، با این مسئله روبه رو هستیم که چرا برخی مفاهیم و تصورات، بدیهی و شمار دیگری غیربدیهی اند. به عبارت دیگر، سر بداهت تصورات بدیهی چیست؟ هریک از اندیشمندان و حکمای مسلمان در این باره دیدگاه خاصی برگزیده اند که در مجموع می توان آنها را در چهار دیدگاه طبقه بندی کرد و عبارت اند از: عمومیت، بساطت، تحویل به علم حضوری و تفصیل. در نوشتار حاضر، هر چهار دیدگاه مطرح شده، مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. روش تحقیق، توصیفی و تحلیلی است. در پایان، دیدگاه تفصیل به رغم برخی اشکال ها، نظریه صحیح دانسته شده است. این نظریه مدعی است به دلیل تعدد مفاهیم بدیهی، ملاک بداهت آنها امر واحدی نیست، بلکه هر دسته معیاری ویژه دارد.
    کلید واژگان: تصور, بدیهی, معیار بداهت تصوری, بساطت, عمومیت, علم حضوری}
    Reza Bazeli, Hasan Abdi
    The criterion of how some concepts can be self-evident is one of the latest issues introduced in Epistomology. There is the question of why and how some concepts are self-evident, but others are not. As it were, what is the secret how some concepts are self-evident? As to this issue, Muslim thinkers have suggested their own views categorized into four theories: generality, simplicity, reduction to intuitive knowledge and differentiation. In what follows, the author has proposed the four above theories for his examination using the analytic-descriptive method. In the end and despite some objections, the differentiation theory is assumed as the sound theory. This theory suggests that because there are many different categories of self-evident concepts, each category has its own criterion different from that of other categories. Thus, there cannot be one single criterion.
    Keywords: concept, self, evident, the criterion for self, evident concepts, simplicity, generality, intuitive knowledge}
  • محسن اسماعیلی*، رضا رشیدی
    اصل چهارم قانون اساسی،یکی از اصول فرادستوری است که بر همه قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی ایران حاکم است. با توجه به رویکردهای غال ب در تفس یر اصول قانون اساسی و کلمات و عبارات اصل چهارم، میتوان به این نتیجه مهم دست یافت که مصطلح در اصول فقه باز میگردد؛ به ای ن «حکومت» در این اصل، به معنای «حاکم» واژه معنا که یکی از دو دلیل در موضوع دلیل دیگر یا در محمول آن به نحو توسعه یا تض ییق، تصرف کند. با درنظرگرفتن این معنا، همه اصول قانون اساسی و همچنین سا یر قوا نین و مقررات، با توجه به این اصل تفسیر و معنا میشوند. به عبارت دیگر، این اصل، ناظر بر سایر اصول قانون اساسی و قوانین و مقررات دیگر است و لذا هر جا در دای ره شمول اص ل ی از اصول قانون اساسی یا قانون و مقررهای ابهام یا تردیدی وجود داشت، لازم نیست به دنبال مخصص یا قیدی برای آن بود، بلکه میتوان با مراجعه به اصل چهارم، دای ره شمول آن را توسعه یا تضییق داد.
    کلید واژگان: حکومت, اصل چهارم, موازین اسلامی, اصول قانون اساسی, اطلاق, عموم}
    Muhsen Ismaili *, Riza Rashidi
    The Article 4 of the constitution of the Islamic Republic of Iran is an overriding article of utmost importance which governs all laws and regulations in the Islamic Republic of Iran. Considering the governing approaches to the interpretation of the articles of the constitution and the wording of the article 4, one can arrive at this important conclusion that the term ‘ruler’ (hÁkim) used in this article signifies ‘rule’ (or hukÙmah) as it is commonly used in the principles of jurisprudence, meaning that either of the two arguments can manipulate, whether by way of extension or intension, in the subject of the other argument or in its predicate. Taking this sense into account, all the articles of the constitution and other laws and regulation can be interpreted via this article. In other words, the article in question serves as a control over the other articles of the constitution as well as the laws and regulations. Hence, wherever there is an ambiguity as to the extension of one article among the other articles or of one law or regulation there is no need to look for a condition or qualification for it. Rather. One can extend its scope or narrow it down by having recourse to the article 4 of the constitution.
    Keywords: government, the article 4, Islamic principles (rules), the articles of the constitution, application, generality}
  • جلال دهقان *، محمود جمال الدین زنجانی
    مقاله حاضر در پی اثبات این است که نظریه مشهور فقهای شیعه مبنی بر مشروعیت عبادات کودکان و ثبوت استحباب شرعی برای این عبادات قابل قبول است، چرا که؛ 1) عمومات و اطلاقات تکالیف، شامل غیر بالغین نیز می باشد. 2) عمومات و اطلاقات غیر تکلیفی و سایر ادله دلالت بر این دارند که عبادات کودکان دارای امر شرعی بوده و مشروعیت و استحباب برای آن مترتب است. 3) برخی روایات مستقیما به مشروعیت و استحباب عبادات کودک اشاره دارند و دقیقا در خصوص کودک پرداخته است. 4) پذیرفتن عبادات کودکان و مشروعیت آن ها مطابق با قاعده لطف و مورد پذیرش عقل است. 5) برخی امور حقوقی کودک مانند صدقه، هبه، وقف و... در مورد کودکان صحیح دانسته شده است و با توجه به دلالت ادله عبادات کودکان نیز مورد قبول واقع شده و مشروعیت دارد.
    در این مقاله تلاش شده است تا به تفصیل تمامی این ادله مورد نقد و بررسی قرار گرفته و در نهایت نظریه مختار تبیین شود.
    کلید واژگان: عبادت, صبی, حکم تکلیفی, عمومات, اطلاقات}
    Jalal Dehghan *, Mahmood Jamaleddin Zanjani
    This article tries to prove that dominant decision in Imamia jury''s consults is based on ýthe Legitimation of Infant Worship. The fixation with the juridical recommendation ýfor these ownerships is acceptable; because:1- Generality and absolution of ýobligations consists adults.
    2- Generality and absolution of non-obligations and other ýevidences imply that Infant Worship is a juridical subject and has its Legitimation ýand recommendation.
    3- Some narrations imply to the Legitimation and ýrecommendation of Infant Worship and special discuss about the infant.
    4- Accepting ýinfant worship and its legitimation is according to rule of Loft and accepted by ýcommon sense.
    5- Some Legal Affairs of infant such as charitable gift, ýdonation, endowment and … is correct and according to the evidences infant worship ýis accepted and has legitimationý.
    Keywords: worship, infant, religious obligation, generality, absolution}
  • علی منصوری، فریده عصاره
    هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر و اهمیت پروانه های ثبت اختراع حوزه موضوعی برق و الکترونیک در توسعه فناوری است. جامعه پژوهش حاضر کلیه پروانه های ثبت اختراعی است که در بازه زمانی 1987-2006 در حوزه موضوعی برق و الکترونیک در پایگاه اداره ثبت اختراع آمریکا دخیره شده اند. این داده ها بر اساس تحلیل استنادی و با استفاده از فرمول های خاص سنجه های «نگاه به آینده» و “نگاه به گذشته» مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بررسی «اهمیت» پروانه های ثبت اختراع در «جریان دانش» و تاثیر گذشته و آینده پروانه های ثبت اختراع در توسعه فناوری نشان داد که باید حداقل 10 سال از زمان انتشار این منابع سپری گردد تا تاثیر واقعی آنها در فناوری مشخص شود. میانگین نمره «کلیت» برای تعیین میزان تاثیر و کاربرد پروانه های ثبت اختراع در حوزه های موضوعی نشان داد که علاوه بر تاثیر پروانه های ثبت اختراع در حوزه خود، گرایش زیادی به برقراری ارتباط با حوزه های موضوعی دیگر وجود دارد. نتایج پژوهش نشان داد که بین سنجه های «نگاه به آینده» و «نگاه به گذشته» رابطه معنادار وجود دارد و این نشان از وابستگی تاثیر آینده یک پروانه ثبت اختراع به گذشته استنادی آن دارد.
    کلید واژگان: اهمیت نگاه به گذشته, اهمیت نگاه به آینده, کلیت, اصالت, جریان دانش, تحلیل استنادی, پروانه ثبت اختراع}
    Ali Mansouri, Farideh Osareh
    This study aimed at analyzing the impact and importance of power and electronics patents in technology development. Citation analysis was used as the research method, using the especial formulas of the forward-looking and backwardlooking measures. The research population includes all patents in the field of power and electronics recorded from 1987 to 2006 in the USPTO. Analyzing the importance of patents in knowledge flow and their past and future effect on technology development indicated that at least 10 years should be passed from their release in order to their real effect on technology be seen. The mean of generality grade to determine the effect and application of patents in different subject areas showed that in addition to patents’ effect in electronics field, they have a high tendency to have relations with other subject areas. It was also found that there existed a significant relation between forward and backward looking measures, showing the dependence of future effect of a patent to its backward citations.
    Keywords: Patent, Backward Looking Importance, Forward Looking Importance, Generality, Originality, Knowledge Flow, Citation Analysis}
  • مجید غمامی، حسن محسنی
    اصول آیین دادرسی مدنی فراملی که دو موسسه حقوقی بین المللی آن را تهیه و پیشنهاد کرده اند یکی از اسناد ارشادی بین المللی در سلسله مراتب منابع آیین دادرسی مدنی است. هدف از نوشتن این اصول یکنواخت سازی مقررات حقوق دادرسی با استفاده از ابزارهای هماهنگ سازی و نزدیک سازی است. این که اصول که به زبان فارسی نیز ترجمه و منتشر شده اند از چه نوآوری هایی برخوردارند و چه نقاط ضعفی در آن ها دیده می شود، موضوع این مقاله می باشند.
    کلید واژگان: اصول دادرسی, اصول کلی حقوقی, اصول آیین دادرسی مدنی فراملی, قواعد آیین دادرسی مدنی فراملی, موسسه حقوق آمریکا, موسسه یکنواخت سازی حقوق خصوصی, نظریه همکاری}
    Majid Ghamami, Hassan Mohseni
    Evaluation of the advantages and weaknesses of Principles of Transnational Civil Procedure, the joint work of the Institute of American Law and the Institute of Unification of Private Law is the main subject of this article. The innovations of these Principles such as the cooperation theory, the distinction between the “Principles” and the “Rules”, the reasonable speed in addressing the case, providing some reliable sanctions for the behavior of the parties, providing an obligation for the court to encourage the parties towards settlement and compromise, a fluent text regarding the Principles in English and French, and some other linguistic achievement are very significant in authors point of view. In the other side, for introducing their probable weakness, the authors have emphasized to some monopolization in scope of study, the repetition of concepts and regulations, excessive insist to evidences, lack of generality in some Principles, using almost vague terminology in some Principles and lack of harmony between the English and French in versions of the Principles.
    Keywords: Transnational Cases, Reasonable Time, Sanction, Settlement, Generality, Monopoly, Lack of Harmony}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال