به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « identity » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • Roghayeh Mnotazeri *
    Adolescence is one of the most sensitive stages of every person's life, and significant physical and psychological attention occurs in a person. While all teenagers should try to cope with this change to gain an identity for themselves. The purpose of this study was to investigate the role of family cohesion and flexibility, emotional self-regulatory and the strategies to coping stress with identity styles in teenagers. This is descriptive research about correlation. The statistical society of our study is the girl students in second year of high school of Siyahkal in academic year of 2022-2023. According to Morgan chart, 234 persons were selected in multistage clustered method. They were selected to reply the Berzonsky’s identity styles questionnaires in teenagers (1992), the Olson’s family cohesion and flexibility questionnaire (1985), Haffman and Kashdan’s emotional styles questionnaire (2010) and Lazarus and Folkman’s strategies to coping stress (1984). The Pearson’s correlation coefficient and statistical methods and the step-to-step regression method were used to analyze the data. The results showed that the family cohesion and flexibility (and its components), emotional self-regulatory (and its components), and the strategies to confront stress (and its components) are the predictors of identity styles in teenagers, and there is a meaningful and positive cohesion at level 0/01 between them. The results of this study highlight the role of family cohesion and flexibility, emotional self-regulatory and the strategies to coping stress in student’s identity styles.
    Keywords: Identity, Family Cohesion, Flexibility, Emotional Self- Regulatory, Coping Stress, Teenager}
  • طاهره شریف، ابراهیم برزگر*، محمدباقر خرمشاد، نفیسه السادات قادری

    سیاست دوستی مستقیما از بحث درباره شرایط زیست انسان ها با یکدیگر سرچشمه می گیرد.زندگی و ارتباط با دیگران بر اساس سرشت اجتماعی انسان امری مهم و غیر قابل انکار است.امروزه با گسترش فضای خصوصی ،در مقابل تنگ شدن دایره فضای مشترک انسان ها ،دوستی ها رفته رفته کمرنگ شده اند. مسئله وارگی خشونت و دشمنی در جهان اسلام  با سربرآوردن گروه های تکفیری جهادی وجه خاصی پیدا کرده است ،به طوریکه اغلب پژوهش های علمی و دانشگاهی آن را تئوریزه کرده و بسط داده اند.امابه  مسئله دوستی که وجه دیگر امر سیاسی از نظر اشمیت است،کمتر پرداخته شده است.بویژه این مقوله در پژوهش های داخلی و به طور خاص تردر فلسفه سیاسی متفکران مسلمان معاصر پیگیری نشده است.لذا پژوهش حاضر در صدد کشف شاخص های دوستی دراندیشه سیاسی امام خمینی به عنوان متفکر مسلمان معاصر و رهبر انقلاب اسلامی بر اساس نظریات هانا آرنت و ژاک دریدا (با جرح و تعدیل) است.این نوشتار از رویکرد هرمنوتیکی شلایرماخر ،روش تحلیل محتوای کیفی، تحلیل محتوای رندانه و روش استنطاق بهره برده است.بر این مبنا سوال اصلی پژوهش این است که « مفهوم دوستی در  اندیشه امام خمینی در سیاست داخلی و سیاست جهان اسلام چگونه سیاست سازی و سیاست فهمی می کند؟» وفرضیه آن است که شاخصه هایی مانند عهد و پیمان،قدرت،پذیرش تفاوت ها،پذیرش دیگری ،بخشش ، دوستی مسئولانه و نفی خود منفی درصورتنبدی سیاست دوستی درمنظومه فکری ایشان تعیین کننده است.

    کلید واژگان: دوستی, دریدا, آرنت, امام خمینی, سیاست فهمی, سیاست سازی, هویت, مدارا}
    Tahereh Sharif, Ebrahim Barzegar*, Mohamadbagher Khoramshad, Nafiseh Sadat Ghaderi

    The politics of friendship comes directly from discussing the conditions of human beings with one another.Living and communicating with others is important and undeniable based on human social nature.Now a day,with the expansion of private space, as opposed to the narrowing of the circle of human common space, friendships have faded. The issue of violence and enmity in the Islamic world has gained particular prominence with the rise of jihadi takfiri groups, as often theorized and elaborated by scientific and academic research.However, the issue of friendship, which is otherwise a political issue from Schmidt's point of view, has been less addressed, especially in domestic research and especially in political philosophy. Contemporary Muslims have not been followed.Therefore, the present study seeks to discover indicators of friendship in the political thought of Imam Khomeini as a contemporary Muslim thinker and leader of the Islamic Revolution based on the theories of Hanna Arendt and Jacques Derrida (with emphasis and adjustment). To accomplish this, it is important to use the approach Schleiermacher's hermeneutics used qualitative content analysis, indentation and inference method. On this basis, the main question of the research is “How does the concept of friendship in Imam Khomeini's thought make sense of politics and politics in the Islamic world?” and its hypothesis is that categories such as vows and covenants, power, acceptance of differences, acceptance of differences, acceptance The other is that forgiveness, responsible friendship, and negative self-negation are decisive in the form of friendship politics in their thinking system.

    Keywords: Friendship Politics, Derrida, Arendt, Imam Khomeini, Policy Making, Identity, Tolerance}
  • سیما حاتمی، فتح الله رحیمی*، احسان آقامحمدآقایی
    هوش مصنوعی بدون هرگونه پیش بینی در توسعه و وسعت فناورانه به پیش می تازد. در این میان، برخی از مسائل حقوقی مربوط به آواتار متعلق به افراد حقیقی در متاورس بررسی می شود. با توجه به این که ظهور متاورس درحال توسعه است و همه ابنا بشر در عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات، در شبکه جهانی به نام گراواتار عضو می شوند؛ بنابراین شمولیت حقوق و تکالیف در رابطه فی مابین آن ها امری انکارناپذیر است و حقوق مربوط به گراواتار را در تنظیم روابط فی مابین می طلبد. بخش اول مقاله به این موضوع می پردازد که متاورس و آواتارها در هوش مصنوعی با چه حقوق و تکالیفی مواجه است و اساسا چرا باید هنجار حقوقی از بایدها و نبایدها در این بستر، متصور و تدوین یابد و حتی از حقوق آواتارها محافظت شود. همچنین روش های ادغام را برای اعطای شخصیت حقوقی به آواتارها در متاورس و برخی آسیب های واردشده نظیر ارتکاب جرایم سرقت، جعل و سوءاستفاده از حق در این میان به بوته نقد گذاشته می شود. همچنین با رویکرد تحلیلی و توصیفی تحمیل مسئولیت بر یک فرد واقعی با اعمال قاعده خرق حجاب در قالب حقوق شرکتی درخصوص آواتار از حیث شناسایی شخص واقعی پشت آواتار و ازطریق جرم انگاری اقدامات و فعالیت های قابل پیش بینی به منزله نتیجه نهایی در تطبیق حقوق شرکت و مجازات اعمال شدنی برای شخص حقوقی، به بحث و بررسی گذارده شده است.
    کلید واژگان: هنجارسازی, آواتار, واقعیت مجازی, هویت, گراواتار}
    Sima Hatami, Fathollah Rahimi *, Ehsan Aghamohammad Aghaee
    Artificial intelligence (AL) is advancing without any predictions in technological development and scope. Meanwhile, some legal issues related to the avatar of a real person in Metaverse are discussed here. Considering, the emergence of the metaverse is developing, and all are members Gravatar, therefore, the inclusion of rights and duties in the relationship between them is undeniable, which includes the rights related to Gravatar in the regulation of relationships between them. The first part of the article deals with what rights and duties the metaverse and avatars face in artificial intelligence and basically why the rights of such avatars should be protected. In addition, the integration techniques for giving legal personality to avatars in the metaverse and some damages Such as committing crimes of theft, forgery and abuse of rights in the meantime are criticized. In addition, with an analytical and descriptive approach, imposing responsibility and liabilities on a real person by applying the rule of piercing veil" in the form of corporate law regarding avatars in terms of identifying the real natural person behind the avatar and through the criminalization of predictable actions and activities as the final result in applying the company's rights and the punishment applicable to the legal personality has been reviewed.
    Keywords: Normativity, Avatar, Virtual Reality, Identity, Gravatar}
  • امیرحسین نعمتی*، حسین مهدیان

    این مطالعه به بررسی کمی و کیفی سیاست امنیت ملی ایران در برنامه هسته ای در چارچوب نظریه سازه گرایی و مقوله های اصلی آن یعنی هویت، شناسایی و ساختار - کارگزار پرداخته است. «هویت» نقشی اساسی (نه تنها) در سیاست امنیت ملی دولت های مختلف ایران در رابطه با برنامه هسته ای داشته است، بلکه همچنین مشخص شده است که مقوله «هویت» تاثیر بیشتری نسبت به دو عامل دیگر قدرت و امنیت در رئالیسم کلاسیک و ثروت جویی در مکتب فکری لیبرالیسم دارد. با توجه به تاثیر و تثبیت ویژگی های فرهنگی-هویتی ایران و فضای هنجاری- نهادهای بین المللی در شکل گیری سیاست امنیت ملی ایران، آینده برنامه هسته ای ایران به «نگاه» و «وسعت تعامل»، ساختار (نظام بین المللی) و کارگزار (دولت های ایران) بستگی دارد. بنابراین، سیاست امنیت ملی ایران در برنامه هسته ای خود، (پس از خروج یک طرفه آمریکا از برجام) در چارچوب ارائه شده در این تحلیل قابل ارزیابی است.

    کلید واژگان: سیاست امنیتی ایران, برنامه هسته ای, هویت, شناسایی, ساختار- کارگزار}
    Amirhossein Nematy *, Hossein Mahdian

    AbstractThis study provides a qualitative and quantitative investigation on Iran’s national security policy in the nuclear program within the constructivist theory framework and its central categories of 'identity', ‘identification’, and ‘broker-structure’. “Identity” has been a fundamental (not the only) role player in Iran's different governments' national security policy regarding the nuclear program. It was also revealed that the ‘identification’ category had a greater impact than the other two systemic classic power and security seeking (Realism) and wealth seeking (Liberalism) factors. Given the effect and consolidation of Iran’s cultural-identity characteristics and the international normative-institutional environment on formation of its national security policy, Iran's nuclear program future will depend on the ‘look’ and ‘extent of interaction’, the structure (international system) and the broker (the governments of Iran). Therefore, Iran’s national security policy in its nuclear program (after the one-sided withdrawal of the USA from JCPOA) can be analized within the given framework of this study.

    Keywords: Iran's Security Policy, The Nuclear Program, Identity, Identification, Agent-Structure}
  • محمدحسن الهی منش*، محمدعلی رشادی

    دین مبین اسلام با دعوت جهانی خود، مدعی گسترش این آیین حیات بخش به سراسر جهان است و در این راستا نیازمند ابزار و امکاناتی است. خانه خدا در قرآن کریم، خانه ای برای تمام انسان ها معرفی شده است که در آن امنیت، هدایت و قوام دین و دنیای انسان ها وجود دارد. به نظر می رسد حج با توجه به ظرفیت هایش می تواند در هویت بخشی مذاهب اسلامی تاثیر بسزایی داشته باشد. در این نوشتار با تعریفی از «هویت»، شمول مفهوم هویت در چهار بعد «اعتقادی»، «مناسکی»، «تعهدی» و «تعلقی» بررسی می شود و به پیشینه تقریب از قرن دوم و سوم به بعد و سیره عالمان سلف اشاره شده است. سپس به موضوع مناسک حج بین مذاهب اسلامی پرداخته شده است و از اصول مشترکی یاد می شود که منجر به تعمیق و تقویت مبانی و انگیزه های هویت دینی، تقویت سرمایه اجتماعی، رفتارها و کنش های جمعی، ساختارشکن بودن مناسک، تلاش برای تقویت باورها و ارزش های مشترک و افزایش همدلی و شکوفایی اخلاقی بین مسلمانان شده اند. در مقدمه کوشیده شده است برخی از ابعاد جهانی حج که می تواند در بهره برداری از ظرفیت های این فریضه بی بدیل برای همگرایی ارتباطی، فقهی و اخلاقی وحدت بخش مناسک حج موثر باشد، بررسی گردد.

    کلید واژگان: حج, منشور, هویت, مذاهب اسلامی, مسلمانان}
    Mohammadhassan Elahimanesh *, Mohammadali Rashadi

    Islam, with its global reach, aims to spread its revitalizing teachings worldwide, and for this purpose, it requires various instruments and resources. The Quran describes the Kaaba as the House of God, a place offering safety, guidance, and a constitution for humanity's spiritual and worldly affairs. Given its significance, Hajj can play a crucial role in shaping the identity of Islamic denominations. In this article, we define identity and explore its dimensions—doctrinal, ritual, commitment, and attachment—highlighting the historical context from the second and third centuries AH and the practices of early scholars. We examine Hajj rituals across different Islamic denominations, focusing on shared principles that strengthen religious identity, enhance social capital, foster collective actions, and reinforce beliefs and values. Additionally, we explore the global dimensions of Hajj and how this unique practice can foster communicative, jurisprudential, and moral unity among Muslims.

    Keywords: Hajj, Charter, Identity, Islamic Denominations, Muslims}
  • حسن جباری نصیر*
    با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در دهه 1990، فهم از قدرت نیز به تدریج تغییر کرد. قدرت نرم با تعدیل تمرکز محدود تحلیل قدرت واقع گرایانه یعنی در اختیار داشتن منابع ملموس خاص برای حفظ و افزایش قدرت ملی با توانایی تغییر رفتار کنشگران، با وارد کردن عنصر متقاعدکنندگی و قدرت جذب یعنی توانایی شکل دادن به خواسته های دیگران بدون کاربرد عنصر زور و اجبار، توسط جوزف نای مطرح شد و از نظر اثربخشی، ماهیت رفتار و مشخص بودن منابع را به وضوح نشان داد. در توضیح نای، قدرت نرم با اینکه در قالب و ترمیم نظریه رئالیستی به عنوان یک مفهوم تحلیلی طرح بندی شده، اما با دیدگاه و نظریه های لیبرالیستی و سازه انگاری توانایی انطباق و همپوشانی دارد. تلقی آموزش عالی به عنوان تابعی از قدرت نرم مستلزم بررسی نظری رابطه آن با سایر نظریه های روابط بین الملل است. سوال اساسی این است که جایگاه قدرت نرم آموزش عالی در نظریه های اصلی روابط بین الملل چیست و چگونه می توان آن را در قالب نظریه های ناظر به رفتارهای عملگرایانه تبیین کرد. در این مقاله، با تبیین آموزش عالی به عنوان یک امر فرهنگی و تابعی از قدرت نرم، نسبت آن با نظریه های رئالیسم، لیبرالیسم و سازه انگاری، به صورت میان رشته ای، با استناد به مطالعات کتابخانه ای با رویکردی توصیفی تحلیلی بررسی می شود. در بررسی هر یک از این نظریه ها، روایت ها، چارچوب های مفهومی و نظری در رابطه با نقش قدرت نرم آموزش عالی ارائه می شود تا پتانسیل و کارکرد آن در دستیابی به موضوعاتی همچون توسعه همه جانبه ملی، در زمینه های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، فناوری و اقتصادی، حفظ صلح و پیشگیری از درگیری های احتمالی تبیین شود. این مقاله با ارائه مبانی نظری و ظرفیت فکری لازم می تواند مقدمات ارائه رویکردهای عملی در موضوع مورد پژوهش را در پژوهش های آتی فراهم آورد.
    کلید واژگان: قدرت نرم, آموزش عالی, لیبرالیسم, واقع گرایی, سازه انگاری, هویت, جنگ و صلح}
    H. Jabbarinasir *
    With the disintegration of the Soviet Union in the 1990s, the understanding of power also gradually changed. Soft power by modifying the limited focus of realist power analysis i.e. possessing specific tangible resources to maintain and increase national power, introduces persuasive power; the ability to shape the desires of others not by force but through persuasion distinguishes between hard and soft power. In terms of effectiveness, it clearly showed the nature of the behavior and the concreteness of the resources. In Joseph Nye's explanation, soft power is an analytical concept that matches and overlaps with realist, liberal, and constructivist views and theories. Higher education can be regarded as an apparatus of soft power, thereby entailing examination of its relationship with other international theories.  The basic question is the position of the soft power of higher education in international theories and how it can be theoretically explained in the theories that have also observed pragmatic behaviors. Here, by explaining higher education as a cultural matter and an apparatus of soft power, we demonstrate its relationship with the theories of realism, liberalism and constructivism. Methodologically, we are conducting an interdisciplinary study, citing library studies and explaining descriptive review. In examining each of these theories, we present narratives, conceptual and theoretical frameworks regarding the role of the soft power of higher education to explain its role in domestic development and national interests in various political, social, cultural, technological and economic fields, maintaining peace and preventing conflict as well as its role in expanding public diplomacy and soft power of higher education.
    Keywords: Soft Power, Higher Education, Liberalism, Realism, Constructivism, Identity, War, Peace}
  • خاطره ولی خانی، اکبر صالحی*، سید مهدی سجادی

    هدف پژوهش حاضر، تحلیل انتقادی گفتمان صلح جهانی در کتب درسی نظام آموزشی ایران با تکیه بر نظریه ی هویت یابی لاکلا و موف است. به همین منظور، کتب درسی میان سال های 1357-1392 (دوره ی ابتدایی و دبیرستان دوره ی اول) مورد تحلیل قرار گرفته است. این مقاله، با روش ترکیبی تحلیل گفتمان فرکلاف، لاکلا و موف و با محوریت سوال های ذیل، انجام شده است: جایگاه گفتمان صلح جهانی در اسناد آموزشی این دوران، چه وضعیتی داشته است؟ مواد آموزشی مذبور، درصدد خلق چه سوژه هایی هستند؟ گفتمان های سیاسی غالب در این دوران، چه نقشی در شکل دهی هویت در این سوژه ها داشته اند؟ یافته ها، نشان می دهد که گفتمان صلح جهانی در کتب و اسناد آموزشی، به دلیل مرزبندی میان اسلامی و غیر اسلامی، داخلی و خارجی، طرد شده است. فرایندهای قدرت، درصدد خلق سوژه هایی مبارز و منتقم با هویت نظامی مآب بوده اند. عامل اقناع سوژه ها، بدیهی سازی ایدئولوژی های انقلاب با ماهیت اسلامی است. همچنین محتوای آموزشی با القای ایدئولوژی های خاص دفاعی، هویت هایی صلح گریز در تمام ابعاد فردی، میان فردی، اجتماعی و بین المللی را شکل داده است.

    کلید واژگان: گفتمان صلح جهانی, تحلیل گفتمان, هویت, کتب درسی, گفتمان های سیاسی}
    Khatere Valikhani, Akbar Salehi*, Seyed Mahdi Sajadi

    current research is to critically analyze the discourse of world peace in the textbooks of the Iranian educational system based on the theory of identification by L& M. For this purpose, the textbooks between the years 1357-1392 (primary period and first period high school) have been analyzed. This article has been done with the combined method of analyzing the discourse of Fairclough, L &M and focusing on the following questions: What was the status of the world peace discourse in the educational documents of this era? What subjects are these educational materials trying to create? What role have the dominant political discourses in this era played in shaping the identity of these subjects? The findings show that the discourse of world peace in educational books and documents has been rejected due to the demarcation between Islamic and non-Islamic, internal and external. Power processes have tried to create militant and vengeful subjects with a military identity. The factor of persuasion of the subjects is the axiomatization of the ideologies of the revolution with an Islamic nature. Also, the educational content by inducing specific defense ideologies has formed pacifist identities in all individual, interpersonal, social and international dimensions.

    Keywords: World Peace Discourse, Discourse Analysis, Identity, Textbooks, Political Discourses}
  • زهرا اسمعیل یان آذری، نرگس اسکویی *، حسین داداشی

    هویت جنسیتی، نشانگر تصویر ذهنی راوی از «من» اوست که متضمن اوصاف زنانگی یا مردانگی است. مساله اصلی این تحقیق، مقایسه هویت جنسیتی، در حسب حال های منظوم شاعران زن و مرد پارسی گو بوده است، تا موضع گیری هویتی- جنسیتی راوی را استخراج کند. برای انجام این پژوهش بینارشته ای و مولف محور، از روش تحقیق ترکیبی (توصیفی-تحلیل قیاسی-آماری) براساس آرای ساندرا بم استفاده شد. جامعه آماری تحقیق، حسب حال چهار شاعر مرد (سهراب، اخوان، شهریار، عماد خراسانی) و چهار شاعر زن (سیمین بهبهانی، فروغ فرخزاد، طاهره صفارزاده و سپیده کاشانی) است. از انجام این تحقیق، نتایج زیر حاصل شد: در حوزه واژگان، صفت هایی؛ مانند: دفاع از باورهای خود و پرخاشگری به عنوان ویژگی های مردانه و صفاتی همچون: خون گرمی و حساسیت در برابر نیازهای دیگران، اعتقاد به باورهای خرافی، تعهد در انجام رسومات فرهنگی و مطیع بودن به عنوان ویژگی های قوی زنانه نمود دارد. در حوزه ساخت دستوری صفاتی؛ مانند: قاطعیت در کلام، خوداتکایی، قدرت تحلیل گری و عقل گرایی به عنوان ویژگی های غالب مردانه و در حسب حال زنان، خصوصیاتی؛ هم چون: عدم صراحت، مودب بودن، ساده گویی و علاقه به مشارکت انعکاس بیشتری دارد. در انواع کنش های گفتاری، ویژگی هایی؛ همچون: ثبات فکری، قدرت بیان و تقید در دفاع از باورها برای مردان و صفاتی مانند: پوشیده سخن گفتن و لحن صمیمانه و عاطفی برای زنان غلبه دارد.

    کلید واژگان: هویت, جنسیت, نقش های جنسیتی, ساندرا بم, حسب حال.}
    Zahra Esmailyan Azari, Narges Oskouie*, Hoseyn Dadashi

    Gender identity indicates the narrator's mental image of his "self", which includes femininity or masculinity. The main issue of this research has been the comparison of gender identity, in terms of poetic moods of Persian-speaking male and female poets, in order to extract the identity-gender stance of the narrator. To conduct this interdisciplinary and author-oriented research, a combined research method (descriptive-comparative-analytical-statistical) was used based on Sandra Bam's opinions. The statistical population of the research is authobiographies of 4 male poets (Sohrab, Akhwan, Shahryar, Emad Khorasani) and 4 female poets (Simin, Forough, Tahereh Safarzadeh and Sepideh Kashani). Conducting this research, the following results were obtained: in the field of vocabulary, adjectives such as: defending one's beliefs and aggressiveness as male characteristics and attributes such as: warmth and sensitivity to the needs of others, belief in superstitions, commitment to performing cultural rituals And being submissive appears as a strong female trait. Regarding grammatical construction, traits such as decisiveness in words, self-reliance, analytical power, and rationalism are the dominant characteristics of men, and in the case of women, characteristics such as lack of openness, politeness, simplicity, and interest in participation are reflected more. In all kinds of speech acts, characteristics such as: mental stability, power of expression and strictness in defending beliefs prevail for men, and features such as: hidden speech and sincere and emotional tone prevail for women.

    Keywords: Identity, Gender, Gender Roles, Sandra Bam, Authobiography}
  • سارا عبدلی، عالیه یوسف فام *، شروین خمسه

    نقد پسااستعمارگرایی، گفتمانی است متشکل از نظریات افرادی چون فانون، ادوارد سعید و... که می توان آنهارا در زیر متنیت رشته هایی مانند: هنر، ادبیات و علوم سیاسی قرار داد. در حوزه ادبیات رویکرد پسااستعماری به واکاوی ادبیات کشور مستعمره و بررسی آثار نویسندگان مهاجر آن می پردازد. این مقاله با روش تحقیق توصیفی _ تحلیلی به بررسی آثار داستانی محمدحسین محمدی نویسنده افغانی پرداخته که در آثارش، نحوه تسلط استعمار بر فرهنگ و میزان مقاومت این فرهنگ در برابر سلطه را به تصویر می کشد؛ مقاومتی که نوع کنش گری آن میان جنسیت زن و مرد متفاوت است. زنان اگر چه در جایگاه فرودست جنسی قرار گرفته اند اما ساختار های جدید هویتی بر اساس دیالکتیک حاکم بر جامعه سبب می شود تا خوانشی متفاوت از آن چه آنان را در قالب شی شدگی در جهان مردسالارانه می داند را به عرصه حضور برسانند. بررسی ادبیات از نگاه پسا استعماری گوش فرا دادن به صدای فراموش شده مردمانی است که سال ها تحت استعمار بوده اند. این ادبیات فرایندی را به تصویر می کشد که مردمان مستعمره، از طریق آن یا خود را با شرایط موجود همراه دانسته اند و به نوعی دچار پدیده ذوب شدگی گردیده اند و یا به تقابل با این هجمه پرداخته اند.

    کلید واژگان: هویت, استعمار, زنان افغان, مهاجرت, محمدی}
    Sara Abdoli, Aliyeh Youseffam*, Shervin Khamse

    Criticism of post-colonialism is a discourse consisting of ideas of people such as Fanon, Edward Said, etc., which can be placed under the context of fields such as art, literature and political science .In the field of literature, the post-colonial approach studies the literature of the colonial country and the works of immigrant writers of that country. This article examines the fictional works of "Mohammed Hossein Mohammadi", an Afghan writer, using a descriptive-analytical research method. In his works, he depicts the way and dominance of colonialism over culture and the extent of resistance of this culture against domination. The type of activism of this resistance is different between male and female gender. Although women are placed in a sexually inferior position, new identity structures based on the dialectic ruling the society cause them to be read differently than what considers them as objects in the patriarchal world. Studying literature with a post-colonial perspective is listening to the forgotten voices of people who have been under colonialism for years. This literature portrays the process through which the people of the colony have either associated themselves with the existing conditions and somehow experienced a melting phenomenon or have faced this attack.

    Keywords: Identity, Colonialism, Migration, Afghan Women, Mohammadi}
  • عسگر صفری آقبلاغی*

    در عرصه  بین المللی مانند زندگی فردی و اجتماعی دولت‎ ها تلاش دارند، از راه دیگری‎سازی، (مانند نظریه صلح دموکراتیک یا مفهوم قدرت هنجارمند اروپا) خود را از دیگران جدا سازند. این دیگری سازی، بخشی از فرایند هویت ‎یابی است و بیشتر پایه نظری دارد. این پژوهش استدلال می کند چنین دیگری سازی در راهبرد نگاه به شرق جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه نیز وجود دارد. پرسش اصلی این پژوهش این است که: جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه چگونه با راهبرد نگاه به شرق تلاش دارند، خود را از دیگران جدا سازند؟ و نقطه مشترک یا تلاقی راهبرد نگاه به شرق آن ها چیست؟ در پاسخ به این دو پرسش این پژوهش استدلال می کند ایران و روسیه در چارچوب راهبرد نگاه به شرق با تاکید بر عناصری مانند: جغرافیا، فرهنگ، تمدن، ایدئولوژی و مانند آن تلاش دارند، خود را از دیگران (غرب) جدا سازند و نقطه مشترک این جداسازی، دشمنی با غرب (به ویژه ایالات متحد) است. ویژگی های مشترک در راهبرد نگاه به شرق دو کشور مانند: هم پوشانی جغرافیایی، تاکید بر سنت‏گرایی و ارزش های سنتی (ضدجدید) و نظم چندقطبی پادهژمون این موضع مشترک را تقویت می کند. سرشت این پژوهش، کیفی بوده و نگارنده با رویکرد توصیفی- تحلیلی، فرضیه پژوهش را مورد آزمون قرار می دهد. داده‎های مورد نیاز برای تبیین مسئله نیز از راه مطالعات کتابخانه ای (مقاله ها، کتاب ها و منابع معتبر اینترنتی) گردآوری شده است.

    کلید واژگان: نظم چندقطبی, دیگری سازی, هویت, نگاه به شرق, ایران, روسیه}
    Asgar Safari *
    Introduction

    At least in the last three decades, the concept of identity and its consequences on the behavior of governments at the regional and international levels have been the focus of attention for researchers and more broadly, critics of traditional theories of international relations. In other words, it is argued that, unlike traditionalists who focus on certain principles in the behavior of actors, to explain the actions of states, one must take seriously the power, preferences, interests and normative structures, that are inextricably linked to the identity of the actors. For example, post-Structuralists argue that the identity of the state is achieved through the inscription of boundaries that mark the 'inside' from the 'outside', the 'self' from the 'other', and “domestic” from “foreign”. Against this background, this research tries to evaluate the process of othering by actors in international arena and answer the basic questions of what othering is. What role does othering play in the identity of actors? In addition to answering the above questions, this study also attempts to evaluate othering in the eastern policies of the Islamic Republic of Iran and the Russian Federation.

    research question: 

    How do the Islamic Republic of Iran and the Russian Federation try to distinguish themselves from others with the "looking to the east" strategy and what is the common point or intersection of their strategies?Research hypothesis: The research has arguments, the Islamic Republic of Iran and the Russian Federation are trying to distinguish themselves from others (the West) by emphasizing elements such as geography, culture, civilization, ideology, etc. The common point of this distinction is the rejection of the West (especially the United States). Similarities in the Eastern strategy of the two countries, such as the geographical overlap, the emphasis on traditionalism and traditional values (anti-modern) and anti-hegemonic multipolar order also strengthens this common position.

    Methodology

    This research is qualitative, and the author has tried to test the research hypothesis using a descriptive-analytical approach. The data needed to explain the problem is also collected through library studies (authorized articles, books and internet sources). Since the purpose of the research paper is to provide evidence of othering in the search strategy of Iran and Russia, the conceptual framework of othering was used to test the hypothesis

    Results and discussion

    The results of this research show that countries define their identity in the regional and international arena and differentiate themselves from others through the process of othering. This distinction is based on the specific characteristics of each country, which can be cultural, historical, geographical, etc. This othering is an inevitable part of identification. The results of this research also show that identification and foreign determination can be seen largely in the looking east strategy of the Russian Federation and the Islamic Republic of Iran.

    Conclusion

    Iran and Russia are trying to distinguish themselves from others (especially the West) by referring to their unique geographical, cultural and civilizational features in the form of a look-to-the-east strategy and at the same time they try to attract others (especially Eastern countries) to their side. In the meantime, there are some commonalities between the Russian Federation's and the Islamic Republic of Iran's strategy of looking East, which increase the areas of convergence towards identification and cooperation with each other. The first of these similarities is the geographical overlap. In this context, both countries emphasize regions such as Central Asia and the Caucasus as a region of the East. Regardless of the physical geographical dimension, both countries consider regions such as Latin America in their geopolitical imagination as part of the Looking to the East strategy. The most important point in this context is the non-contradiction of the geographical borders of these two countries.The second similarity between the eastern strategy of the Islamic Republic of Iran and the Russian Federation is that both countries emphasize traditional values. Values such as justice, equality, freedom and similar values that are usually in conflict with modern values (especially the interpretation represented by the United States and European countries in the form of liberalism). Finally, the third feature of the Eastern strategy of these two countries is their emphasis on the anti-hegemonic multipolar order. Based on the interpretation of these countries, there are different countries and civilizations in the international system, each of which has its own characteristics and coordinates, so we cannot have one.

    Keywords: Multipolar Order, Othering, Identity, Looking To The East, Iran, Russia}
  • میثم فرخی*، فاطمه زهرا قلندری
    مقاله حاضر با هدف سیاست گذاری مولفه های هویت ملی جوانان در اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران نگاشته شده است. جهت گیری پژوهش کاربردی و با هدف اکتشافی بوده که با استفاده از روش اسنادی، اطلاعات موردنیاز تحقیق جمع آوری شده و به روش تحلیل تماتیک (مضمون) مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته است. نتایج نشان می دهد که پنج محور «تاریخ و هویت ایرانی اسلامی»، «عشق به جغرافیای ایران و لزوم دفاع از آن در برابر بیگانگان»، «حس تعلق به نظام سیاسی و ارزش های مشروع جمهوری اسلامی ایران»، «فرهنگ و میراث فرهنگی»، «پاسداشت زبان و ادبیات فارسی» عناصر اصلی هویت ملی را در اسناد بالادستی شکل می دهند. در محور اول، آشنایی جوانان با حکومت های ایرانی، مفاخر ادبی، مناسبت های سال شمسی و تقویت هویت اسلامی ایرانی، روح معنویت، تعبد و توحید، رشد فضایل اخلاقی، افتخار به ایرانی بودن، توجه به دیانت در اسناد بالادستی مورد تاکید است. در محور دوم، حضور فعال جوانان در دفاع از سرزمین، ایجاد انگیزه و علاقه وطن دوستی در جهت حفظ استقلال وطن و مرزهای سیاسی، عشق به سرزمین و حفظ و تعالی محیط زیست، میراث فرهنگی و سرمایه های طبیعی ایران حائز اهمیت بوده است. در محور سوم، سیاست هایی به منظور تامین و حفظ منافع ملی کشور مدنظر قرار گرفته است. محور چهارم شامل سیاست هایی می شود که بر شناخت آیین ها و سنت های عام، جشن ها و اعیاد، ارزش های سنتی، لباس و طرز پوشش، معماری بناها و مکان ها، رسوم، عرف و هنرهای ملی و بومی اشاره دارد. محور آخر نیز مشتمل بر سیاست هایی است که بر مراقبت از «زبان به عنوان مسیری استراتژیک در نفوذ فرهنگی»، حفظ و حراست از آن ضمن ایجاد وحدت، همبستگی اجتماعی و فرهنگی تاکید دارند. درمجموع، می توان اشاره نمود وجود سه عبارت جوان مومن، جوان ایرانی و جوان انقلابی، تعابیر مهم اسناد بالادستی بودند. در هیچ یک از اسناد، مولفه های هویت ملی نسبت به یکدیگر برتری و فزونی نداشته اند. توجه توامان و تقریبا یکسان به ابعاد و مولفه های هویت ملی در اسناد بالادستی از اهمیت بسزایی برخوردار است.
    کلید واژگان: سیاست گذاری فرهنگی, هویت, هویت ملی, اسناد بالادستی, جوانان}
    Meysam Farokhi *, Fatemeh Zahra Ghalandari
    The present article is written with the aim of policy making for the components of national identity of the youth in the upstream documents of the Islamic Republic of Iran. The research is applied in orientation and exploratory in purpose, with the necessary information gathered through the documentary method and analyzed using thematic analysis. The results show that five main axes - "Iranian-Islamic history and identity," "love for Iran's geography and the need to defend it against foreigners," "sense of belonging to the political system and the legitimate values of the Islamic Republic of Iran," "culture and cultural heritage," and "preserving the Persian language and literature" - shape the main elements of national identity in these upstream documents. In the first axis, emphasis is placed on the youth's familiarity with Iranian governments, literary figures, the solar calendar events, strengthening the Islamic-Iranian identity, the spirit of spirituality, devotion and monotheism, the development of moral virtues, pride in being Iranian, and attention to religion in these documents. On the second axis, the active participation of the youth in defending the land, creating motivation and a love for patriotism to preserve the country's independence and political borders, love for the homeland, and protecting and promoting the environment, cultural heritage, and natural resources of Iran is of great importance. On the third axis, policies aimed at ensuring and safeguarding the national interests of the country are considered. The fourth axis includes policies referring to the recognition of common rituals and traditions, festivals and celebrations, traditional values, clothing and dress styles, architecture of buildings and places, customs, norms, and national and local arts. The last axis encompasses policies that focus on the care for "language as a strategic path for cultural influence" and emphasize its preservation and protection, while fostering unity, social and cultural solidarity. In summary, it can be noted that the terms "faithful youth," "Iranian youth," and "revolutionary youth" are important concepts in the upstream documents. None of the national identity components are superior to or dominant over the others in these documents. Equal and simultaneous attention to the dimensions and components of national identity in the upstream documents is of great significance.
    Keywords: Cultural Policy, Identity, National Identity, Upstream Documents, Youth}
  • رضا نصیری حامد*
    اهداف
    هدف پژوهش حاضر، بررسی رهیافت پسااستعماری و ظرفیت سنجی امکانات نظری آن برای بازاندیشی و تامل در هویت ایرانی در دوران معاصر است.
    روش مطالعه
    مطالعه حاضر از نوع کیفی و بر اساس تحلیل انتقادی و مقایسه ای نظریه پسااستعماری با تاکید بر هویت و در خصوص مسائلی که در دوران متاخر هویت ایرانی را همپای دیگر جوامع به موضوعی مساله ساز تبدیل کرده، است. گستره مطالعه نیز با نگاهی به مهم ترین ابعاد نظریه پسااستعماری، بخشی از آرا و نظریات مهم در حوزه هویت معاصر در ایران را که از حیث دغدغه های مشترک قابل تطبیق و مقایسه هستند، دربرمی گیرد.
    یافته ها
    با آنکه ایران جزو معدود کشورهایی است که به طور مستقیم مستعمره نشده، فارغ از معضلات دوران استعمار نبوده و در هویت یابی دوران اخیر کمابیش با همان معضلاتی مواجه بوده که در رهیافت پسااستعماری مطرح شده اند. نظر به هویت چندلایه و نسبت همواره بغرنج ارتباط آن ها، موضوع مهم در این مطالعه، کیفیت برقراری نسبتی بین اجزای هویت ایرانی با یکدیگر از یک سو و در عین حال، مواجهه با دیگری در وضعیت جدید است.
    نتیجه گیری
    بر اساس رویکرد پسااستعماری، بازتعریف هویت ایرانی مستلزم بازاندیشی نوینی در اقتضائات هویتی نوظهوری است که از سویی نیازمند اتخاذ موضعی نقادانه در قبال سیطره مفروضات گفتمان شرق شناسی و تمایل منفعلانه نسبت بدان بوده و در عین حال، باید تلاش نماید از گرایش به قطب سلبی محتمل در این خصوص یعنی بومی گرایی واکنشی و منفعلانه نیز اجتناب ورزد. بدین ترتیب در متن زمانه و زمینه پسااستعماری به دور از دوگانه سازی های ذاتی معرفتی، امکان طرح تاسیس نظام دانایی جدیدی بر اساس باور به برساخته بودن و نیز ترکیبی و به اصطلاح هیبریدی بودن هویت مساله مهم بازتعریف هویت ایرانیان در دوران جدید است به ویژه اینکه چنین بازاندیشی جدیدی برای تعامل فعالانه در جهان کنونی و اتخاذ موضعی فراتر از حب و بغض های تاریخی ضرورت دارد.
    کلید واژگان: استعمار, شالوده شکنی, دیگری, هویت, شرق شناسی}
    Reza Nasiri Hamed *
    Objectives
    The current research aims to investigate the post-colonial approach and assess its theoretical possibilities for rethinking and reflecting on Iranian identity in the contemporary era.
    Methods
    The present study is qualitative and based on a critical and comparative analysis of the post-colonial theory with an emphasis on identity and the issues that have made Iranian identity problematic. This investigation, which looks at the most important aspects of post-colonial theory, includes some of the important opinions and ideas in the field of contemporary identity in Iran, which can be compared in terms of common concerns.
    Results
    Although Iran is one of the few countries that has not been directly colonized, it is not free from the problems of the colonial era, and in the identification of the recent era, it has faced the same problems that were raised in the post-colonial approach. Considering the multi-layered identity and their always complicated relationship, the important issue in this study is the quality of establishing a relationship between the components of the Iranian identity with each other on the one hand, and at the same time, facing the other in a new situation.
    Conclusion
    Based on the post-colonial approach, redefining the Iranian identity requires a new rethinking of emerging identity requirements, which, on the one hand, requires taking a critical stance towards the dominance of the assumptions of the orientalist discourse and a passive tendency towards it, and on the other hand, must try to avoid the negative pole. In this regard, it is possible to avoid reactive and passive localism. Thus, in the context of the post-colonial era and context, away from the inherent epistemological dualisms, the possibility of establishing a new knowledge system based on the belief that identity is constructed, as well as the so-called hybrid nature of identity, is an important issue of redefining the identity of Iranians in the new era. Such a new rethinking is necessary for active interaction in the current world and for adopting a position beyond historical love and hatred.
    Keywords: Colonialism, Deconstruction, Other, Identity, Orientalism}
  • سارا عبدلی، عالیه یوسف فام*، شروین خمسه
    چگونگی شکل گیری هویت کودک و نوجوان در داستان های کودکانه «محمدحسین محمدی» براساس دیدگاه «اریکسون» و «گیدنز» چکیدهموضوع این مقاله بررسی چگونگی شکل گیری هویت کودک و نوجوان در داستان های کودکانه «محمد حسین محمدی» براساس دیدگاه «اریک اریکسون» و «آنتونی گیدنز» است که با روش تحقیق توصیفی تحلیلی، به بررسی عوامل هویت ساز پرداخته است. کودکان، با تجربه ی فقر، بعد شرم نهادینه شده و همچنین پنهان کردن احساسات خود، هرگز به مجموعه ای سازمان یافته ای که بتواند یک واحد متشکل از شخصیت و هویت آنان را بسازد، دست نخواهند یافت که می تواند سرمنشا بحران های آتی آنان باشد. در این پژوهش مراحل رشد به صورت پیرنگ وار در سه داستان بررسی شد و نتایج ذیل به دست آمد: مرحله ی اول  شکل نگرفتن اعتماد بنیادین در کودک که نتیجه ی زندگی در جوامعی با زیرساخت های معیوب، چالش رفتاری و بحران هویتی است؛ مرحله ی دوم بیگانگی کودک با خویشتن در قالب انعکاس خود در بازی به علت فقدان پدر و اشتغال مادر و مشکلات اقتصادی و مرحله ی سوم، الگویابی و تلاش لیبیدویی و درنهایت ناتوانی برای یافتن هویت شغلی و جنسی نوجوان در جوامع سنتی با وجود محدودیت ها از بروز «خود های متعدد».
    کلید واژگان: اریکسون, کودک, گیدنز, محمدحسین محمدی, هویت}
    Sara Abdoli, Alieh Youseffam *, Shervin Khamseh
    The topic of this article is to investigate how the identity of children and adolescents is formed in the children's stories of "Mohammed Hossein Mohammadi" based on the views of "Eric Erickson" and "Anthony Giddens", which was investigated with the descriptive-analytical research method. Children, with the experience of poverty, institutionalized shame and hiding their feelings, will never achieve an organized set that can make a unit consisting of their personality and identity, which can be the origin of their crisis in the future.In this research,the stages of growth were studied in three stories and the following results were obtained: The first stage is the lack of basic trust in the child, the result of living in societies with defective infrastructures, behavioral challenges and identity crisis. The second stage is the child's lack of familiarity with himself in the form of his reflection in the game due to the absence of his father and mother's employment and economic problems. The third stage, modeling and striving towards libido to find the professional and sexual identity of teenagers in traditional societies, despite the limitations of the emergence of "multiple selves", is unable.
    Keywords: Identity, Children, Erikson, Giddens, Mohamma Hosein Mohammadi}
  • شهرام پناهی خیاوی*

    آذربایجان در دو سده اخیر، عرصه ای برای تحولات اجتماعی و فرهنگی عمیق بوده است که نه تنها بر هویت تاریخی این منطقه تاثیر گذاشته، بلکه سوالات بنیادینی را درباره جامعه و فرهنگ آن مطرح کرده است. در این راستا، تلاش های نظام های مرکزی برای تجزیه جغرافیایی و تضعیف هویت اجتماعی، به ویژه از طریق نادیده گرفتن زبان ترکی، به عنوان یکی از ارکان هویت آذربایجانی، به چالش های جدی در این زمینه دامن زده است.این سیاست ها، که به وضوح بر ماهیت اجتماعی و فرهنگی منطقه تاثیرگذار بوده، موجب آسیمیلاسیون و جدایی گروه هایی از مردم آذربایجان شده است. از منظر فلسفی و جامعه شناسی تاریخی، این تحولات ما را به تامل در مفهوم هویت و جامعه وادار می کند. آیا هویت به چیزی ثابت و غیرقابل تغییر است یا اینکه در پیوند با تحولات اجتماعی، دستخوش تغییر می شود؟ این سوالات، ضرورت پژوهش های عمیق تر را در زمینه هویت آذربایجانی و بررسی عوامل موثر بر آن ایجاب می کند. هدف این مقاله، بررسی پاره ای از دلایل و عوامل موثر بر فرایند آسیمیلاسیون در جامعه آذربایجان است. از این رو، با تکیه بر تجربیات شخصی و داده های موجود، تلاش می شود تا زنگ خطری برای جامعه به صدا درآید و توجه ها را به چالش های جدی ای جلب کند که آذربایجان امروزی بیش از حد با آنن آشناست .بدیهی است که برای عبور از این بحران، نیاز به رویکردی جامع و عمل گرا از سوی تمامی اقشار جامعه وجود دارد. این رویکرد می تواند به حفظ و تقویت هویت فرهنگی و اجتماعی آذربایجان کمک کند و فضایی برای گفت وگوی سازنده و بازسازی پیوندهای اجتماعی فراهم آورد.

    کلید واژگان: آذربایجان, هویت, آسیمیلاسیون, زبان ترکی, سیاست های مرکزی}
    Shahram Panahi Kheiavi *

    Azerbaijan has been a stage for profound social and cultural transformations over the past two centuries. These changes have not only impacted the region's historical identity but have also raised fundamental questions about its society and culture. Central authorities' efforts to divide the region geographically and undermine social identity, particularly by disregarding the Turkic language—a cornerstone of Azerbaijani identity—have exacerbated existing challenges. These policies, which have significantly influenced the region's social and cultural fabric, have led to the assimilation and isolation of segments of the Azerbaijani population. From philosophical and historical sociological perspectives, these developments compel us to reflect on the concepts of identity and society. Is identity a fixed and unchanging entity, or does it evolve in tandem with social changes? These questions necessitate in-depth research into Azerbaijani identity and the factors influencing it. This article aims to examine some of the reasons and factors contributing to the assimilation process in Azerbaijani society. Drawing on personal experiences and available data, it seeks to sound an alarm for the society and draw attention to the serious challenges that contemporary Azerbaijan faces. Evidently, overcoming this crisis requires a comprehensive and pragmatic approach from all segments of society. Such an approach can help preserve and strengthen Azerbaijan's cultural and social identity, fostering a space for constructive dialogue and rebuilding social bonds. Son iki əsrdə Azərbaycan dərin sosial və mədəni dəyişikliklərə məruz qalıb. Bu dəyişikliklər təkcə bölgənin tarixi kimliyinə təsir etməyib, həm də cəmiyyət və mədəniyyət haqqında fundamental suallar ortaya qoyub. Mərkəzi hakimiyyətlərin coğrafi bölgülərə ayırma və xüsusilə Azərbaycan kimliyinin əsas sütunlarından biri olan türk dilini inkar etmə siyasəti bu sahədə ciddi problemlərə səbəb olub. Bu siyasətlər açıq-aşkar olaraq regionun sosial və mədəni strukturuna təsir edərək, Azərbaycan xalqının bir hissəsinin assimilyasiyası və sosial ayrılığına gətirib çıxarıb. Fəlsəfi və tarixi sosiologiya baxımından bu dəyişikliklər bizi kimlik və cəmiyyət anlayışları üzərində düşünməyə məcbur edir. Kimlik sabit və dəyişməz bir şeydirmi, yoxsa sosial dəyişikliklərlə birlikdə dəyişirmi? Bu suallar Azərbaycan kimliyi və ona təsir edən amillər barədə daha dərin tədqiqatların zəruriliyini göstərir. Bu məqalənin məqsədi Azərbaycan cəmiyyətində assimilyasiya prosesinə təsir edən bəzi səbəb və amilləri araşdırmaqdır. Bu məqsədlə şəxsi təcrübələrə və mövcud məlumatlara əsaslanaraq, cəmiyyəti xəbərdar etmək və müasir Azərbaycanın həddən artıq tanış olduğu ciddi problemlərə diqqəti cəlb etmək istəyirik. Şübhəsiz ki, bu böhrandan çıxmaq üçün bütün sosial təbəqələrin iştirakı ilə hərtərəfli və praktik bir yanaşma lazımdır. Bu yanaşma Azərbaycanın mədəni və sosial kimliyinin qorunmasına və inkişafına kömək edə bilər və konstruktiv dialoq və sosial əlaqələrin bərpası üçün şərait yarada bilər.////// Son iki yüzyılda Azerbaycan, derin sosyal ve kültürel dönüşümlerin yaşandığı bir coğrafya olmuştur. Bu dönüşümler sadece bölgenin tarihsel kimliğini etkilemekle kalmamış, aynı zamanda toplum ve kültür hakkında temel soruları da gündeme getirmiştir. Bu bağlamda, merkezi yönetimlerin coğrafi bölünme ve özellikle Azerbaycan kimliğinin temel taşlarından biri olan Türkçe dilini görmezden gelme politikaları, bu alanda ciddi sorunlara yol açmıştır. Bu politikalar, bölgenin sosyal ve kültürel yapısını açıkça etkileyerek, Azerbaycan halkının bir kısmının asimilasyonuna ve toplumsal olarak yalıtılmasına neden olmuştur. Felsefi ve tarihsel sosyoloji perspektifinden bakıldığında, bu dönüşümler bizi kimlik ve toplum kavramları üzerinde düşünmeye zorlamaktadır. Kimlik sabit ve değişmez bir şey midir, yoksa sosyal dönüşümlerle birlikte değişir mi? Bu sorular, Azerbaycan kimliği ve onu etkileyen faktörler hakkında daha derin araştırmaların gerekliliğini ortaya koymaktadır. Bu makalenin amacı, Azerbaycan toplumunda asimilasyon sürecindeki bazı neden ve faktörleri incelemektir. Bu amaçla, kişisel deneyimlere ve mevcut verilere dayanarak, topluma bir uyarı çanını çalmak ve günümüz Azerbaycanının aşina olduğu ciddi sorunlara dikkat çekmek amaçlanmıştır. Şüphesiz ki, bu krizden çıkmak için tüm sosyal kesimlerin katılımıyla kapsamlı ve pratik bir yaklaşım gereklidir. Bu yaklaşım, Azerbaycan’ın kültürel ve sosyal kimliğinin korunmasına ve geliştirilmesine katkıda bulunabilir ve yapıcı diyalog ve sosyal bağların yeniden kurulması için bir ortam sağlayabilir.

    Keywords: Azerbaijan, Identity, Assimilation, Turkic Language, Central Policies}
  • مرجان دانشور*
    هدف این پژوهش، بررسی جنسیت و برساخت هویت زنانه در ترانه های عاشقانه امروز بود. از آنجا که ترانه یکی از قالب های رسانه با بیان مضامین فرهنگی است و نسل نوجوان و جوان مصرف کننده اصلی موسیقی روز و ترانه های عاشقانه هستند، این تحقیق به مطالعه جنسیت و چارچوب نقشی زن در متن ترانه پرداخت. روش پژوهش کیفی و از دسته مطالعات تحلیل محتوا بود تا مولفه هایی که هویت و نقش جنسیتی زنانه را می سازند شناسایی شوند. جامعه آماری پژوهش، متن گزیده ای از ترانه های عاشقانه ایران بود و از میان آثار پرشمار خوانندگان مرد انتخاب شد. به عنوان جامعه آماری، بر آثار پرمخاطب تر در بازه سال های 1395 تا 1400 تمرکز شد و درنهایت پنجاه ترانه نمونه آماری این تحقیق را تشکیل دادند. در روند تحلیل محتوای مضمونی، کدگذاری حول مضامینی که جنسیت زنانه را بازنمایی می کند انجام گرفت و به جز نگارنده، دو کدگذار دیگر مشارکت کردند. برای بررسی پایایی بین کدگذاران از ضریب آلفای کریپندورف استفاده شد و این پایایی تصدیق شد. تحلیل محتوا از منظر برساخت جنسیت زنانه نشان داد موضوعیت زن در این ترانه ها که حاکی از عشق و دلبستگی مرد به زن است، با سه نقش جنسیتی برای زن برساخت می شود: 1. زن منفعل و گاه تحت سلطه، 2. ابژه جنسی و عشوه گر، 3. بی تعهد و اتکاناپذیر. نتایج گویای آن بود که در روایت جنسیت زنانه، کنش آگاهانه، قدرت و آزادی انتخاب برای زن متصور نیست و بازنمایی هویت زنانه، مصداق برساختی است که با گفتمانی هژمونیک و مردسالار همسویی دارد.
    کلید واژگان: جنسیت, روان شناسی رسانه, زن, موسیقی, هویت}
    Marjan Daneshvar Kashkooli *
    The objective of this study was toexamine gender and the construction of feminine identity in contemporary love songs of Iran. The overall objective of this study was to examine the representation of femininity in Iranian songs, as songs are regarded as a significant artifact of media that has a significant cultural impact by attracting a large audience. In order to examine the paradigm of male-female roles that is embedded in the lyrics of the tracks, a qualitative approach was implemented, and the study is classified as a thematic analysis.A statistical society was established by selecting 50 songs from the tracks of more renowned singers as the statistical sample, from a vast array of tracks in the market that are all sung by male singers in accordance with governmental regulations within the five-year period of 2017 to 2022. Coding was employed to conduct thematic content analysis, which concentrated on the themes of linguistic descriptions of feminine roles. The coding processwas conducted by three programmers. The Krippendorff’s alpha coefficient was utilized to evaluate the reliability of coders, and the coding demonstrated sufficient reliability. The analysis of the sample of love songs in terms of feminine identity revealed that gender is constructed with three primary roles: 1. Passive and under control, 2. Sexual object and seductive, and 3. Unfaithful and negligent. The findings suggested that the feminine gender construction was devoid of any indication of conscious action, power, or autonomous choice on the part of the female gender. This suggests that femininity is depicted in accordance with the hegemony of a patriotic discourse.
    Keywords: Gender, Identity, Media Psychology, Women, Music}
  • محمد امینی*، سمیرا دادخواه تهرانی
    با توجه به نقش و جایگاه هویت دینی در رشد متوازن شخصیت دانش آموزان و لزوم شناسایی مشکلات و ناکارآمدی های موجود در این زمینه، این پژوهش کیفی کوشیده است تا برمبنای تجارب زیسته و اندیشیده دبیران (دوره متوسطه دوم) میزان تقید دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم به هویت دینی و مشکلات و چالش های اصلی این حوزه را وارسی و شناسایی کند. جامعه آماری پژوهش شامل دبیران متوسطه دوره دوم شهر اصفهان در سال تحصیلی 1403-1402 بودند که از میان آن ها، 24 نفر از دبیرانی که حداقل دارای پانزده سال سابقه تدریس بوده و اطلاعات و تجارب کافی در زمینه موضوع موردبررسی را داشتند به عنوان منابع اطلاع رسان تحقیق شناسایی شدند و با توجه به اصل اشباع نظری، مورد مصاحبه قرار گرفتند. ابزار جمع آوری اطلاعات، مصاحبه عمیق نیمه ساختارمند بود. برای تجزیه وتحلیل اطلاعات نیز از روش هفت مرحله ای کلایزی استفاده شد. درمجموع، یافته ها نشان داد که از دیدگاه دبیران شرکت کننده، میزان پایبندی فراگیران دوره متوسطه دوم به هویت دینی در حدی نازل بوده و رشد و شکل گیری آن نیز با پنج چالش جدی یعنی درگیری افراطی و بیش از اندازه با فضای مجازی و رسانه های اجتماعی، قصور و کم توجهی خانواده های دانش آموزان، تنگناها و مشکلات نظام آموزشی، اثرپذیری از برخی عوامل و واقعیت های اجتماعی و تاثیر منفی دوستان و همسالان مواجه است. بدیهی است سیاست گذاری و برنامه ریزی سنجیده و اقدام دقیق در زمینه رفع یا کاهش چالش های مذکور می تواند نقش بسیار موثری در رشد و شکوفایی هویت دینی نسل جوان داشته باشد.
    کلید واژگان: هویت, هویت دینی, دوره متوسطه دوم, تجارب زیسته, دبیران متوسطه}
    Mohammad Amini *, Samira Dadkhah Tehrani
    Considering the role and place of religious identity in the harmonious and balanced development of the personality of the citizens, especially the young generation of the country, and the need to identify the problems and inefficiencies in this field, this qualitative research has tried to based on the lived experiences of the teachers (second secondary period) to identify the level of commitment of the students to religious identity as well as its main problems and challenges. The statistical population of the research was secondary school teachers in the city of Isfahan in the academic year 2023-2024, among them the experiences of 24 teachers who had at least 15 years of teaching experience in secondary schools and had sufficient knowledge and experience in the subject under investigation, were identified as sources of information for the research and were interviewed according to the principle of theoretical saturation. The data collection tool was a semi-structured in-depth interview. The seven-step method of Collaizi was also used to analyze the obtained data. Overall, the findings showed that from the point of view of the participating teachers, the level of adherence of secondary school students to religious identity is very low and at the same time, the growth and formation of this type of identity has 5 serious challenges, i.e. extreme conflict with virtual space and social media, negligence and inattention of students' families, problems of the educational system, influence of some social realities and the negative influence of friends and peer groups. It is obvious that thoughtful policy making and planning and careful action in the solving or reducing the mentioned challenges can play a very effective role in the growth and prosperity of the religious identity of the young generation.
    Keywords: Identity, Religious Identity, Secondary School Course, Lived Experiences, Secondary School Teachers}
  • Sanaz Farnia, Neda Fatehi Rad, Hassan Shahabi

    Selves-theory has some implications for EFL learning. Among different English skills, writing is more tied to selves-theory since it requires ideology transfer as a main element of selves-theory. However, writing academically in a foreign language is a complex struggle for many undergraduate and graduate students and it has attracted much attention in the field of applied linguistics since the last decades of the twentieth century. The present study aimed to explore Iranian EFL learners’ possible selves construction as influenced by teaching IELTS writing skills. To this end,a quasi-experimental design was used. From among IELTS candidates taking part in five IELTS preparation centers in Kerman,90 (45 males and 45 females) candidates were selected as the participants of the present study through cluster sampling. The Possible Selves in Students Questionnaire developed and validated by Zadshir et al. (2020) was used to identify the expected possible selves of the participants. To analyze the data,descriptive statistics and Multi-Variate Analysis of Variance (MANOVA) were run. According to the results, feared selves were stronger than expected and responsible selves among the participants before training on IELTS writing skills. Further,it was revealed that expected and responsible selves were stronger than feared selves among the participants after training on IELTS writing skills. Finally,it was proved that training on IELTS writing skills had a significant effect on EFL learners& construction of the possible selves as well as the dimensions of the possible selves in the future. Implications of the results for EFL curriculum planners,teachers and learners have been discussed.

    Keywords: Expected Possible Selves, Feared Possible Selves, Identity, IELTS Writing Skills, Possible Selves, Responsible Possible Selves}
  • تجربه زیسته هویت شغلی مغشوش دانش آموزان دختر پایه نهم تحصیلی
    خرامان بابایی*، عبدالرحیم کسایی اصفهانی، کیانوش زهراکار

    هویت شغلی مغشوش از مهم ترین بحران های دوره نوجوانی بوده که مسیر انتخاب شغل را با اختلال مواجه می نماید، لزوم شناخت نشانه های آن با توجه به تغییرات اجتماعی گسترده در دختران از اهمیت ویژه ای برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تجربه زیسته هویت شغلی مغشوش دانش آموزان دختر پایه نهم تحصیلی انجام گرفت. پژوهش حاضر، کیفی از نوع پدیدارشناسی بود. جامعه هدف شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه نهم تحصیلی مدرسه عرفان قرچک ورامین بود. جهت نمونه گیری به روش هدفمند 40 نفر از دانش آموزان انتخاب و براساس نقطه برش مقیاس پرسش نامه هویت شغلی (دیلاس و جرنیگان ،1981) 27 نفر، ملاک تشخیص هویت مغشوش داشتند که در نهایت 23 نفر براساس اشباع نظری انتخاب گردید. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه هویت شغلی (دیلاس و جرنیگان ،1981) و مصاحبه نیمه ساختاریافته با تفسیر اطلاعات بود. تحلیل اطلاعات با روش فراست (2011) در چهار گام (بازخوانی متن، بازگشت به متن، بررسی کد های و طبقه بندی) انجام گرفت. در مصاحبه های نیمه ساختار یافته 60 کد یا مفهوم به دست آمد که با حذف موارد تکراری و ترکیب موارد مشابه 18 کد به دست آمد، این کدها در 6 مضمون فرعی طبقه بندی گردید سپس این 6 مضمون فرعی در سه مضمون اصلی قرار گرفت، بنابراین تجارب دانش آموزان با هویت شغلی مغشوش در سه مضمون اصلی تجارب فردی (فقدان جهت گیری و فقدان خودکارآمدی)، تجارب خانوادگی (احساس درماندگی و غفلت والدین) و تجارب اجتماعی (محدود بودن منابع و نگرش منفی به آینده شغل) طبقه بندی گردید. با توجه با ماهیت چندبعدی و پیچیده هویت شغلی مغشوش در بافت جامعه ایران لزوم برنامه ریزی در جهت رفع آسیب های روانی- رفتاری و تحصیلی - شغلی ضرورت جود دارد.

    کلید واژگان: تجربه زیسته, دانش آموزان, هویت, هویت شغلی مغشوش}
    The lived experience of Occupational Identity Diffusion of ninth grade female students
    Kharaman Babayy, Kianoush Zahrakar

    Occupational identity Diffusion is one of the most important crises of the adolescent period, that disrupts the path of choosing a job, the need to recognize its signs is of particular importance due to extensive social changes in girls. The present study was conducted with the aim of investigating the lived experience of Occupational Identity Diffusion of ninth grade female students. The current research was a qualitative phenomenological type. The target population included all ninth grade female students of Erfan Qarchak Varamin School. For purposeful sampling, 40 students were selected and based on the cut-off point of the Identity Status Inventory- Occupation (Dellas & Jernigan, 1981), 27 had the criterion of confused identity, and finally 23 were selected based on opinion saturation. The expression of data collection was Identity Status Inventory- Occupation (Dellas & Jernigan, 1981) and unstructured interview with information interpretation. Data analysis was done with the method of Frost (2011) in four steps(Reading the text, returning to the text, checking the codes and classification). In the results of the semi-structured interviews, 60 codes or concepts were obtained, and 18 codes were obtained by removing duplicate items and combining similar items. These codes were classified into 6 sub-themes, then these 6 sub-themes were placed into three main themes. took, therefore experiences of students with occupational identity diffusion are classified into three main themes: individual experiences (lack of direction and lack of self-efficacy), family experiences (feeling of helplessness and parental neglect) and social experiences (limited resources and negative attitude towards the future of the job). Considering the multi-dimensional and complex nature of the occupational identity diffusion in the context of Iranian society, there is a need to plan to eliminate psychological-behavioral and educational-occupational injuries.

    Keywords: Lived Experience, Identity, Occupational Identity Diffusion, Students}
  • Abdolhamid Mohammadi, Ayatollajh Razmjoo*, Shahram Afraz, Fazlolah Samimi
    Objective

    The main objective of this study is to explore the relationship between different aspects of identity, awareness of brain-friendly instruction (BFI), and language skills (Reading and Speaking) among Iranian psychology students.

    Methods

    The study included 100 male and female students aged 18 to 30, who were attending English classes. To assess the various aspects of identity in psychology students, the researchers utilized the fourth version of Aspects of Identity Questionnaire (AIQ-IV) (Cheek, Smith, and Tropp, 2002). This questionnaire consists of 45 items, measuring five aspects of identity: Personal (10 items), relational identity (10 items), social identity (7 items), collective (8 items), and special items (10 items). Additionally, the researchers assessed the awareness of brain-friendly instruction using Brain-Friendly Teaching Inventory developed by Sattari Gavareshk & Tabatabaee-Yazdi (2021). After completing the questionnaires, the participants were scheduled for reading and speaking tests.

    Results

    2021). After completing the questionnaires, the participants were scheduled for reading and speaking tests. The study's findings revealed that social identity and motivation (a component of awareness of brain-friendly instructions) were the most significant predictors of psychology students' speaking performance. Furthermore, motivation and personal identity were identified as the strongest predictors of reading performance among psychology students.

    Conclusions

    These findings hold significant implications for language teachers and individuals planning to take preparation courses for the IELTS examination.

    Keywords: Brain-Friendly Teaching, Identity, Language Skills, Students}
  • محمدفاضل مبهوتی، سید علی محمد رضوی*، کمال اکبری
    هدف

    هدف از پژوهش حاضر تحلیل آینده حضور انسان متدین در متاورس است. با توجه به نظریات و دیدگاه های صاحب نظران درصدد است تا به تحلیل نظام باورها و کنش انسان متدین در متاورس بپردازد. تصویری روشن بر اساس سه دسته آینده ممکن، باورپذیر و محتمل با رویکرد اکتشافی ارائه دهد و در گام آخر آینده هنجاری بر اساس معیارهای دینی ارائه دهد.

    روش شناسی پژوهش:

     این تحقیق با رویکرد کیفی انجام شده و برای تحلیل آینده از روش آینده پژوهشی و تکنیک دلفی بهره گرفته شده است. در این پژوهش تکنیک دلفی در دو مرحله به اجماع منتهی شده است.

    یافته ها

    دیدگاه صاحب نظران نشان می دهد که انسان متدین در متاورس دچار اختلاط ارزشی می شود و ارزش های او آمیخته از ارزش های دینی و غیردینی خواهد بود، از سویی برخی از این ارزش ها بی ثبات بوده و بر اساس اهداف فرد در نظام ارزشی وی قرار می گیرد. بنابراین بی ثباتی ارزش ها سبب هویت سیال در افراد خواهد شد. به جهت فقدان مرجع شناختی کافی و اقتضاء ساختار، گرایش به سلبریتی ها به عنوان مرجع شناختی افزایش پیدا خواهد کرد.

    بحث و نتیجه گیری

    بر اساس دیدگاه خبرگان آینده اکتشافی نشان از بی ثباتی ارزش های کاربران و هویت سیال آنان می دهد بر این اساس برای بهبود فضای دینداری برای کاربران متدین نیاز است تا سه اقدام اساسی صورت گیرد؛ نخست آموزش سواد رسانه ای متناسب با متاورس به کاربران ارائه شود، درکنار آن مدیریت و الگوریتم های متاورس در پلتفرم های بومی بر اساس معیارهای دینی تنظیم شود.

    کلید واژگان: متاورس, آینده پژوهشی, انسان متدین, هویت, کنش, ساخت یابی}
    Mohammadfazel Mabhouti, Ali Mohammad Razavi *, Kamal Akbari
    Research Objective

    The aim of this research is to analyze the future presence of religious humans in the metaverse. Based on various perspectives and opinions, we delve into the belief systems and actions of religious individuals within the metaverse. We present a clear picture using an exploratory approach, categorizing potential, plausible, and probable futures. Finally, we propose a normative future based on religious criteria.

    Research Methodology

    This qualitative study employs the futures research approach and Delphi technique for analyzing the future. The Delphi technique is used in two stages to reach consensus.

    Findings

    According to experts' viewpoints, religious individuals in the metaverse experience a blending of values. Their values are a mixture of religious and non-religious elements. Some of these values are unstable and depend on individual goals within their value system, leading to fluid identity. Due to insufficient cognitive reference points and structural requirements, there is a growing tendency to rely on celebrities as cognitive references.

    Discussion and Conclusion

    Exploratory futures suggest instability in users' values and fluid identity. To enhance the religious environment for devout users, three fundamental steps are necessary: first, providing media literacy tailored to the metaverse; second, managing metaverse algorithms based on religious criteria in native platforms.

    Keywords: Metaverse, Future Studies, Religious Humans, Identity, Action, Construction}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال