به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "power" در نشریات گروه "علوم انسانی"

  • سامان خلیلیان، عطاالله عبدی*، اردشیر صالح پور، گلبرگ ابوترابیان

    قد تتعامل الجیوبولیتیک بطبیعتها المتعدده التخصصات والمتعدده النطاق مع مجالات مختلفه من الظواهر السیاسیه والمکانیه؛ وإن لهذه الظواهر واقعا خارجیا وموضوعیا وایضا واقع مجرد وذهنی. مع زیاده الدراسات المتعلقه بالجیوبولیتیک النقدیه، توسع نطاق الدراسات الجیوبولیتیکیه وامتد نطاق دراسه هذا المجال إلی مجالات مثل البیئه والثقافه والفن. فی غضون ذلک، فإن الفن کعلم وظاهره شعبیه وعالمیه، له تاثیرات سیاسیه ومکانیه معینه. وبالنظر إلی وجود مواضیع مشترکه فی مجالی الجیوبولیتیک والفنون، فقد اجاب البحث الحالی علی السوال التالی: ما هی الامثله والعلاقات الموجوده بین الجیوبولیتیک والفن وما إذا کان من الممکن الحدیث عن مصطلح یسمی الجیوبولیتیک للفن. وللإجابه علی هذا السوال، قامت هذه الدراسه بتحلیل المفاهیم والامثله المشترکه بین الجیوبولیتیک والفن باسلوب وصفی تحلیلی. فتظهر النتائج ان المفاهیم الجیوبولیتیکیه مثل المنافسه، والتعاون، والسلطه، والسیاسه والفضاء تنعکس وتمثل فی الفن علی مستویات مختلفه. ولذلک فإن الفن بمعناه العام والواسع تحت عنوان الفنون الجمیله وایضا الفن کمساحه لنقل المعنی (العنصر الایقونی)، هو نوع من الفضاء الموضوعی والتجریدی الذی یتم فیه تمثیل المفاهیم والاسس الجیوبولیتیکیه.

    کلید واژگان: الجیوبولیتیک, الفن, المنافسه, السلطه, السلام
    Saman Khalilian, Ataollah Abdi*, Ardeshir Salehpor, Golbarg Abutorabian

    By its multidisciplinary nature, geopolitics deals with various areas of political and spatial phenomena; these phenomena have both external and objective reality as well as abstract and subjective reality. With the increase of literature related to critical geopolitics, the fields of geopolitical studies expanded its range of studies in new fields and environments such as environment, culture and art. Meanwhile, art as a popular science and category has special political and spatial effects. Given the common themes in the two fields of geopolitics and art, the present study aimed to investigate the examples and relations between geopolitics and art, and the geopolitics of art. To answer this question with a descriptive-analytical method, the geopolitical concepts and examples of art were studied. Findings showed that geopolitical concepts such as competition, cooperation, power, politics and space reflected and represented in art on different scales. Thus, art in its general and broad sense under the title of fine arts, and art as a space for the transmission of meaning (iconographic element) is a kind of objective and abstract space in which geopolitical concepts and foundations were represented.

    Keywords: Geopolitics, Art, Competition, Power, Peace
  • حامد سجادی گوگدره*، محمدعلی وطن دوست

    مسئله نسبت دین و قدرت از جمله مسائلی است که از دیرباز مورد سوالات و ابهامات بسیاری از نواندیشان معاصر قرارگرفته است که در این میان عبدالکریم سروش از مشهورترین این افراد است؛ وی زبان اسلام را زبان قدرت و خشونت و پیامبر را عارفی مسلح و قدرت طلب معرفی می کند. سروش در اثبات دیدگاه خود، با استناد به آیات قرآن، به تفسیر و تحلیل آیات جهاد، آیات عذاب مجرمین در جهنم، آیات ابتدایی سوره توبه و آیه 29 سوره توبه و اخذ جزیه از اهل ذمه می پردازد و آن را منطبق با نظریه اقتدارگرایی و خشونت طلبی پیامبر اسلام و قرآن برمی شمرد. تبیین و بازخوانی ادله نقلی دیدگاه سروش، با روش تحلیلی انتقادی انجام شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد ادله نقلی دیدگاه سروش، از اتقان لازم برخوردار نبوده و تفسیر وی از آیات، مخالف با سایر آیات قرآن، سیره مسلمین و نظرات فقهاء امامیه است.

    کلید واژگان: عبدالکریم سروش, اقتدارگرایی, آیات جهاد, دین و قدرت, آیات سوره توبه
    Hamed Sajjadi Gugdare*, Mohammadali Vatandust

    The issue of the relationship between religion and power is one of the issues that have long been the subject of many contemporary thinkers' questions and ambiguities, among which Abdul Karim Soroush is one of the most famous people. He introduces the language of Islam as the language of power and violence and the prophet as an armed and power-seeking mystic. In order to prove his point of view, Soroush interprets and analyzes the verses of Jihad, the verses of the punishment of criminals in hell, the opening verses and the verse 29 of Tawbah and taking Jizya from the people of dhimma, citing the verses of the Qur'an, and views it as being consistent with the theory of authoritarianism and violence.  The explanation and re-reading of the narrative evidence of Soroush's point of view has been done with analytical-critical method. The findings of the research show that the narrative evidence of Soroush's point of view does not have the necessary proficiency and his interpretation of the verses is contrary to other verses of the Qur'an, the Muslim way of life, and the opinions of Imamiyyah jurists.

    Keywords: Abd Al-Karim Soroush, Authoritarianism, Verses Of Jihad, Religion, Power, Verses Of Surah Tawbah
  • محمدرضا قرایی آشتیانی قرایی آشتیانی، محسن ادبی فیروزجائی*

    تحقیقات نشان می دهد بیش از 80 درصد استراتژی های تدوین شده، در اجرا با شکست مواجه می شوند. دلایل مختلفی برای این شکست ها وجود دارد که یکی از مهمترین دلایل این ناکامی ها، عدم هماهنگی استراتژی های تدوین شده با موضوعات رفتاری (از جمله فرهنگ سازمانی، تعارض، انگیزش، قدرت و سیاست سازمانی و غیره) به عنوان عوامل بسترساز اجرای استراتژی می باشد. بر همین اساس، هدف از این مقاله، بررسی هماهنگی استراتژی کسب و کار با گونه های قدرت سازمانی و تاثیر آن بر عملکرد در 18 مورد از شرکت های بازرگانی وزارت دفاع (غیرنظامی) می باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف، توصیفی، از نظر نتیجه، کاربردی- توسعه ای و از نظر نوع داده، ترکیبی می باشد. در تحقیق کمی، 105 پرسشنامه از استراتژیست های شاغل در شرکت ها جمع آوری شد. در این تحقیق برای بررسی روابط بین متغیر های تحقیق از "مدل معادلات ساختاری" و بطور اخص تکنیک تحلیل مسیر با بهره گیری از نرم افزار اسمارت پی ال اس نسخه 3 و برای "تحلیل خوشه ای" و "تحلیل واریانس" از نرم افزار اس پی اس اس استفاده شد. همچنین برای تحلیل داده های کیفی حاصل از مصاحبه های ساختار یافته با 36 نفر از مدیران ارشد، از تحلیل محتوا و برای تایید روایی مدل ارائه شده قدرت سازمانی و نیز تعیین معیار مقایسه عملکرد شرکت ها، از تکنیک دلفی استفاده شد.نتایج آزمون تحلیل واریانس نشان داد شرکت های با هماهنگی بالاتر در استراتژی کسب و کار و گونه های قدرت، دارای عملکرد بهتری هستند.

    کلید واژگان: استراتژی, قدرت, عملکرد, دلفی, تحلیل محتوا
    Mohammadreza Gharaee Ashtiani, Mohsen Adabi Firozjayi *

    Researches show that much than 80% of formulated strategies have been failed in execution stage. There are many reasons for these failures. One of the main reasons for these failures, is the non-alignment between business strategy and organizational behavior affairs (such as organizational cultures, conflict, motivation, power and politics and etc) as an infrastructure of strategy execution. In this paper, the alignment between business strategy and power types and its effect on the performance improvement were investigated in 18 commercial companies of Defense Ministry, being active in trading (non-military) market. The present research is descriptive-expressive in terms of goal, applied-developmental in terms of consequence and mixed (qualitative-quantitative) in terms of data type. In quantitative research, 105 questionnaires were collected from the strategists of companies. In this research, "the model of structural equations" and especially the technique of path analysis were applied to study the relationships between the research variables, employing the Software smart PLS, v. 3.0; "cluster analysis" and "variance analysis" were performed by the Software SPSS, v. 19. Also, the qualitative data from the structured interviews made with 36 senior managers was analyzed by content analysis, and for verifying the validity of power model (developed by researches of this project) and the criterion for comparing the performance of the companies was determined by Delphi technique. The results of variance analysis test indicated that the companies, where business strategy and power types are more aligned, have a higher performance

    Keywords: Strategy, Power, Performance, Delphi, Content Analysis
  • محمد بیدگلی*، اصغر رجبی ده برزوئی، عبدالله عراقی
    انقلاب اسلامی حادثه بزرگ قرن بیستم بود که علاوه بر تحول بنیادین و فراگیر در ایران، دستاوردهای جهانی فراوانی داشت. انقلاب اسلامی ایران توانست دست قدرت های امپریالیستی جهانی و فرا منطقه ای همچون ایالات متحده آمریکا در خاورمیانه را کوتاه کند. این رویداد نه تنها در جمهوری اسلامی ایران دگرگونی اساسی به وجود آورد، بلکه دارای پیامدهای متعدد در جهان اسلام و بازتاب های متنوع در سراسر جهان بود. هدف پژوهش حاضرپاسخ به این سئوال اساسی است که روابط سیاسی جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا در چارچوب نظریه استفان والت چیست ؟ این پژوهش با روش اسنادی و با الهام گرفتن از نظریه موازنه تهدید استفان والت در تحلیل روابط سیاسی جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا استفاده شده است. نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا هر چهار درجه تهدید معرفی شده توسط استفان والت که شامل قدرت کل، مجاورت جغرافیایی، توانایی های نظامی و نیات تهاجمی را علیه یکدیگر احساس می کنند و طبیعی است که می خواهند علیه آن دست به اقدام بزنند تا بتوانند قدرت دیگری را کاهش داده و مانع از عملی شدن تهدید شوند و در همین مرحله است که دست به موازنه می زنند.
    کلید واژگان: آمریکا, استفان والت, جمهوری اسلامی ایران, قدرت, نیات تهاجمی
    Mohammad Bidgoli *, Asghar Rajabi Dehborzoei, Abdullah Iraqi
    The Islamic revolution was a great event of the 20th century, which, in addition to the fundamental and comprehensive transformation in Iran, had many global achievements. The Islamic Revolution was able to cut short the hands of trans-regional imperialist powers such as the United States of America in the Middle East. This event not only caused a fundamental transformation in Iran, but also had many consequences in the Islamic world and various reflections around the world. The purpose of the current research is to answer the basic question, what are the political relations between the Islamic Republic of Iran and the United States in the framework of Stephen Walt's theory? This research has been used in the analysis of the political relations between the Islamic Republic of Iran and the United States with the documentary method and inspired by Stephen Walt's balance of threat theory. The results of this research show that the Islamic Republic of Iran and the United States of America feel all four levels of threats introduced by Stephen Walt, which include total power, geographical proximity, military capabilities, and aggressive intentions, against each other, and it is natural that they want to oppose it. take action so that they can reduce the other's power and prevent the implementation of the threat, and it is at this stage that they start balancing.
    Keywords: America, Stephen Walt, Islamic Republic Of Iran, Power, Aggressive Intentions
  • Golbarg Darvishian, Javad Yaghoobi Derabi*, Hassan Shahabi

    This research intends to read David Foster Wallace’s Girl with Curious Hair from a Jamesonian perspective. In this research, it is argued that the American people’s ideology has been shaped by liberalism and neoliberalism which are the main products of modernity and postmodernity and it is discussed that Wallace, as a critique of neoliberal society rejects the capitalist values that are influencing people’s lives. This research proves that liberalism and neoliberalism are imposing false identities on people to preserve their power. According to Fredric Jameson, historicizing literary texts helps the readers comprehend all layers of meanings in a text. He talks about the alienation and reification of postmodern man caused by the authorities’ use of ideology to preserve power. With ideology, the citizens are turned into consumers who have lost their identity and the postmodern man loses his true identity and faces his death. Wallace’s Girl with Curious Hair can be studied to see how Wallace shows the importance of ideology in the American neoliberal system which can help them preserve power, give people false identities, and turn them into alienated, reified people who only follow the values of a neoliberal society and forget about all the other values.

    Keywords: Alienation, History, Identity, Ideology, Power, Reification
  • Mohammadali Samavati Sharif, Massoud Ramezani, Hojjatollah Siavoshy
    Objective

     The purpose of this study was to investigate the effect of continuous aerobic and high-intensity interval training on some physical fitness factors in young football players.

    Methods and Materials:

     For this purpose, 45 young football players from Hamadan were randomly selected and divided into three groups of 15: the continuous high-intensity aerobic training group (three sessions per week, at 90-95% of maximum heart rate), the high-intensity interval training group (three days per week, 30 minutes of high-intensity training, 30 minutes of rest), and the control group. At the beginning and after the completion of the 6-week training protocol, factors such as sprint speed test, 4x9 shuttle run agility test, and explosive leg power test were measured. The collected data were then analyzed using covariance analysis (ANCOVA) with pre-test values as the covariate and pairwise comparisons using Bonferroni post hoc test in SPSS version 26, with a significance level of less than 0.05.

    Findings

    The results showed significant differences in all physical fitness factors among all groups compared to the control group and among the groups themselves.

    Conclusion

    The results of this study suggest that both continuous high-intensity aerobic training and high-intensity interval training likely lead to significant improvements in physical fitness factors, with continuous aerobic training potentially resulting in greater improvements. However, further research is needed for more precise examination.

    Keywords: Speed, Agility, Power, Long Jump, Shuttle Run, Football
  • آزاده صادقی*

    مسئله «مواد مخدر و روان گردان در زندان ها» یکی از مشکلات بسیار پیچیده ای است که همواره سیاست های کنترل مواد مخدر در زندان را با بحران عدم اثربخشی روبه رو می سازند. در این مقاله می خواهیم به مسئله اصلی برگردیم و بپرسیم که به راستی تاریکخانه زندان با مواد مخدر چگونه سر می کند؟ چرا همه جای سیاست های زندان، سخن از مواد است، درحالی که بیشترین هزینه ها برای حذف آن شده، هنوز در بیان موفقیت های به دست آمده تردید داریم؟ ضرورت این بحث تا اندازه ای است که می دانیم در اکثر نظام های عدالت کیفری، بیشتر زندانیان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به خاطر جرایم مرتبط با مواد مخدر در زندان به سر می برند و بنابراین مسئله مدیریت و کنترل توزیع مواد مخدر در زندان اهمیت اساسی دارد. مقاله با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی پاسخ می دهد که فراروایت اقتصاد مواد مخدر در زندان به صورتی تقلیل گرایانه، علت تمامی ناکامی سیاست ها را به اقتصاد بازاربنیاد ربط می دهد. حال آنکه نظریه های انتقادی، با تکیه بر مفهوم قدرت و مقاومت، ناشناخته مواد در زندان ها را به مرحله شناخت نزدیک می کند. دیالکتیک قدرت و مقاومت، این سیاست های غیراثربخش را هرگز پیروز نشان نمی دهد و به همین دلیل، برنامه های خارج از زندان بیش ازاندازه مهم اند؛ زندان زدایی در مورد مصرف کنندگان و خرده پاها و سارقان اموال کم ارزش، و تلاش برای تغییر میل جامعه به سمت مواد مخدر کم خطر، از مهم ترین سرمایه ها هستند.

    کلید واژگان: مواد مخدر و روان گردان, قدرت و مقاومت, اقتصاد مواد مخدر, زندان
    Azadeh Sadeghi*

    The issue of “narcotics and psychoactive substances in prisons” is one of the most complex problems that highlights the failures of policymakers, who have consistently tried to manage the illicit use and distribution of drugs in prisons through strict control plans and treatment programs. This article aims to return to the main issue and ask: How does the dark underbelly of the prison cope with drugs? Why is the issue of drugs constantly discussed in prison policies? And despite the significant resources invested in their elimination, we are still hesitant to say that some successes have been achieved. The necessity of the discussion is to the extent that we know that in most criminal justice systems, most prisoners are directly or indirectly imprisoned for drug-related crimes, and therefore the issue of managing and controlling the distribution of drugs in prisons is of fundamental importance. The article responds using a descriptive-analytical method, asserting that the issue surrounding the economy of drugs in prisons reductively attributes all policy failures to market-based economics. In contrast, critical theories, drawing on the concepts of power and resistance, bring the unknown aspects of drugs in prisons closer to understanding. The dialectic of power and resistance never portrays these ineffective policies as victorious, and for this reason, programs outside of prison are exceedingly important. Decriminalization for users, petty offenders, and those who steal low-value property, along with efforts to shift societal preferences towards lower-risk drugs, are among the most significant assets

    Keywords: Narcotics, Psychotropic Substances, Power, Resistance, Drug Economy, Prison
  • ابوالفضل محبی، الهام حدادی*

    نقد تاریخ گرایی نو در تقابل با تاریخ گرایی سنتی شکل گرفته است. وارونه تاریخ گرایی سنتی که از تاثیر یک سویه تاریخ بر ادبیات سخن می گوید، تاریخ گرایی نو به تاثیر متقابل ادبیات و تاریخ بر یکدیگر باور دارد. داستان بهرام و گل اندام از منظومه های قابل توجه در ادبیات کردی است که از آن ها با عنوان «بیت» نام برده می شود. بیت ها داستان هایی عامیانه با وزن هجایی هستند که به وسیله بیت خوان ها خوانده می شوند. می توان گفت میان داستان بهرام و گل اندام و زال و رودابه از برخی جهات شباهت هایی وجود دارد. از همین رو قابلیت سنجش این دو داستان با یکدیگر هست. در این پژوهش با تکیه بر مطالعات کتابخانه ای و اسنادی و با رویکردی تحلیلی تطبیقی کوشیده ایم خوانشی از دو داستان مورد نظر برپایه انگاره های تاریخ گرایی نو به دست بدهیم. یافته ها نشان می دهد که هر دو داستان اگرچه ظاهرا عاشقانه هستند وکشمکش ها بر سر عشق و ازدواج است؛ اما در باطن داستان، قدرت و منافع گفتمانی مساله بنیادین است. هرگفتمانی می کوشد تا منافع سیاسی و اجتماعی خود را حفظ کند.

    کلید واژگان: تاریخ گرایی نو, گفتمان, قدرت, زال و رودابه, بهرام و گل اندام
    Abolfazl Mohebbi, Elham Haddadi*

    Criticism of new historicism has been formed in opposition to traditional historicism. Contrary to traditional historicism, which speaks of the one-sided influence of history on literature, new historicism believes in the mutual influence of literature and history on each other. The story of Bahram and Golandam is one of the remarkable poems in Kurdish literature, which are called "Beit". Beits are syllable-weighted folktales recited by beit readers. It can be said that there are some similarities between the stories of Bahram and Golandam and Zal and Rudabeh. Therefore, it is possible to measure these two stories with each other. In this research, relying on library and documentary studies and with an analytical-comparative approach, we have tried to give a reading of the two stories in question based on the concepts of new historicism. The findings show that although both stories are apparently romantic and the conflicts are about love and marriage; But inside the story, power and discourse interests are fundamental issues. Every discourse tries to maintain its political and social interests.

    Keywords: New Historicism, Discourse, Power, Zal, Rudabehsto, Bahram, Golandam
  • مجتبی عطارزاده*
    این پژوهش در تلاش جهت پاسخگوئی به سوال " رویکرد اسلام در خصوص عدالت اجتماعی در مقایسه با قرارداد اجتماعی معطوف به اجماع همگانی بر اجرای عدالت در اندیشه سیاسی غرب، چه تفاوتی دارد؟"بر آن است تا با مرور آرای راولز و مقام معظم رهبری در بنای تمدن بشری، صحت فرضیه" منشا الهی عدالت در اسلام ، ضمن موظف داشتن مسئولان حکومتی به برقراری عدالت در جامعه با مسئول شناختن مردم به نظارت بر حسن عملکرد متولیان ، قابلیت بیشتری از قرارداد اجتماعی غرب در استقرار عدالت و پایداری آن در پی ریزی تمدن بشری دارد " را به شیوه اسنادی و از طریق مطالعه کتابخانه ای با کاربست روش توصیفی-تحلیلی مورد آزمون قرار دهد.یافته های پژوهش نشان می دهد بر خلاف اندیشه سیاسی غرب که از حاکمیت و صاحبان قدرت برگزیده شده بر اساس توافق جمعی و قرارداد اجتماعی،برقراری و اجرای عدالت در جامعه انتظار می رود، در نظام امامت عدل اسلام،تحقق این مهم به انجام وظائف هر یک از حاکمیت و مردم بر اساس رابطه ای دیالکتیک گونه،مشروط می باشد.
    کلید واژگان: فلسفه سیاسی, قدرت, عدالت, قرار داد اجتماعی, نظام امامت عدل
    Mojtaba Attarzadeh *
    This research tries to answer the question "What is the difference between Islam's approach to social justice compared to the social contract aimed at universal consensus on the implementation of justice in the political thought of the West?" Human civilization, the correctness of the hypothesis "The divine origin of justice in Islam, while requiring government officials to establish justice in society by recognizing the people in charge of monitoring the good performance of the trustees, has a greater capability than the social contract of the West in establishing justice and its stability in the foundation of human civilization" to examine in a documentary way and through a library study using the descriptive-analytical method.The findings of the research show that contrary to the political thought of the West, which is expected from the government and those in power chosen based on the collective agreement and social contract, the establishment and implementation of justice in the society, in the Imamate system of Islamic justice, the realization of this is important to fulfill the duties of each of the government and People are conditioned based on a dialectical relationship.
    Keywords: Political Philosophy, Power, Justice, Social Contract, Imamate System Of Justice
  • Houriyeh Kianpisheh, Ahmad Kamranifar*, Feizollah Boushasb Gousheh
    Introduction

    After the overthrow of the Achaemenid government by Alexander and the short-term rule of him and his successors, the Arsacid dynasty rose from the east of Iran. The Arsacid created a just and powerful government, but with all these powers, the Arsacid government, like others, suffered from political immorality, which gradually infiltrated its body and caused its overthrow. Over time, the internal conflicts over the power and the position of the king emptied this strong dynasty from the inside. The present study was formed with the aim of investigating the role of political immorality and power struggle in the decline of the Ashkan people.

    Material and Methods

    This review article was done with a descriptive analytical method and investigated the mentioned topic using the library method.

    Conclusion

    If political ethics is considered in the dimension of public policy, it can be said that according to the belief of many researchers, the Arsacid kings were the most just kings and they were less interested in building palaces and luxurious buildings and more focused on strengthening the economic body and distributing wealth in the society. But if political ethics is considered in the dimension of procedural ethics (or administrative ethics), it can be seen that as a result of trying to gain power under the influence of individual and group resources, a kind of quarrel and conflict was formed in the Arsacid dynasty which was effective in weakening the power of the Arsacid kings.

    Keywords: Political Ethics, Arsacid, Power
  • محمودرضا مرادیان، نوذر نیازی، پریسا نجفی *

    نظام قضایی موجود در هر کشور از مهم ترین نهادهای اعمال قدرت محسوب می شود. در این نظام مهم ترین ابزارکنش اجتماعی، زبان است تا جایی که می توان اذعان کرد که در هیچ بافتی به اندازه بافت حقوقی و قضایی چگونگی کاربرد زبان محسوس و تاثیرگذار نیست. زبان در بافت های مذکور ابزاری در جهت اعمال قدرت، سلطه و کنترل است. پژوهش حاضر با هدف واکاوی ابعاد مختلف گفتمان محاکمه به بررسی انواع بازنمایی های قدرت در تعامل مشارکان در جلسات مختلف دادگاه می پردازد. بدین منظور جلسات متعدد دادگاه حقوقی، کیفری و خانواده مربوط به دادگاه و دادسرای شهرستان دورود مورد بحث و بررسی قرار می گیرند. تحلیل داده ها در مطالعه حاضر بر مبنای تلفیقی از رویکردهای کمی و کیفی است. در بعد کمی از محاسبات آماری، و در بعد کیفی با اتکاء بر چارچوب قوم نگاری (هایمز، 1974) به تحلیل داده ها پرداختیم. یافته ها موید آن هستند که در گفتمان محاکمه، مشارکان حقوقی (قاضی، بازپرس، دادیار و غیره) جهت تثبیت قدرت و سلطه خود از راهبردهای مختلف کلامی و غیرکلامی بهره می جویند که از میان آن ها می توان به «پرسش» و «قطع کلام» اشاره کرد. در مقابل، مشارکان عادی (اعم از متهم، شاکی، متشکی و غیره) با به کارگیری شگردهایی چون مداخله، قطع کلام، پرسش متقابل و سکوت مقاومت خود را در برابر اعمال سلطه و قدرت نشان می دهند. نتایج پژوهش حاضر می تواند گامی در جهت بهبود تعامل مشارکان در گفتمان محاکمه تلقی شود که بر مبنای آن افراد با آگاهی بیش تری در پیشبرد اهداف خود در بافت های قضایی اقدام کنند.

    کلید واژگان: پرسش, زبان شناسی قضایی, قدرت, قطع کلام, قوم نگاری, مقاومت, مداخله
    Mahmoudreza Moradian, Nozar Niazi, Parisa Najafi *

    The judicial system is universally recognized as a paramount institution for the exercise of power. Within this system, language assumes a paramount role as nowhere is its use more pronounced and impactful than in the legal and judicial context. In these contexts, language serves as a tool for wielding power, establishing dominance, and exerting control. The objective of this research was to comprehensively analyze the various dimensions of trial discourse with a particular focus on the representations of power exhibited in the interactions among participants in diverse court sessions. To accomplish this, we examined a multitude of civil, criminal, and family court sessions associated with the court and prosecutor's office of Dorud City. The present study employed a combination of quantitative and qualitative approaches for data analysis. Our analysis drew upon the ethnographic framework proposed by Hymes (1974) supplemented by statistical calculations.The data analysis results demonstrated that professional participants, including judges, investigators, and prosecutors, employed various verbal and non-verbal strategies to establish their power and dominance during trial discourse. Notably, the strategies of "questioning" and "interruption" played a prominent role in this regard. In contrast, lay participants, such as the accused, complainants, and suspects, demonstrated resistance to the exercise of dominance and power by utilizing tactics, such as "intervention", "interruption", "counter-questioning", and "silence."

    Keywords: Ethnography, Forensic Linguistics, Power, Question, Resistance
  • نادر آبیار، موسی غنچه پور*، زهرا ایرانمنش

    تحلیل گفتمان انتقادی با آشکارسازی لایه های زیرین پیام، بر درک افراد از مسائل فرهنگی-اجتماعی و سیاسی تاثیر می گذارد. پژوهش توصیفی-تحلیلی حاضر با واکاوی داستان بردارکردن حسنک وزیر ازمنظر رویکرد شناختی-اجتماعی ون دایک (2007)، ارتباط کارکردی زبان، ایدئولوژی و روابط قدرت و سلطه در بافت سیاسی و اجتماعی زمان بیهقی را روشن می کند. نمونه گیری در این پژوهش، هدفمند و نمونه ها برگرفته از داستان حسنک وزیر برمبنای نمون برگ محقق ساخته است. تحلیل داده ها نشان داد که در این روایت، از راهبردهای سطوح معنایی مقوله بندی، قطبی سازی، مبالغه، تکذیب، ابهام، همدلی، فاصله و حسن تعبیر استفاده شده است. در سطح استدلال نیز مولفه های استناد، ارجاع، مقایسه و صراحت به کار برده شده اند. یافته ها موید آن است که بیهقی در این گفتمان که براساس تقابل گروه های قدرت شکل گرفته است به جامعه دوقطبی ما-آن ها اشاره دارد. همچنین مولفه های مقوله بندی، تکذیب و مبالغه بر مشخصه های خوب درون گروه (خودنمودی مثبت) و کنش های ناپسند اجتماعی برون گروه (دیگرنمودی منفی) تاکید دارند. سورهای مبهم، فضای تاریک جامعه زمان بیهقی (روابط درون گروه و برون گروه) را نشان می دهد. راهبرد حسن تعبیر نیز برای تلطیف کردن اوضاع نابسامان است و موید واقعیت جامعه خشن و شرایط بد زمان بیهقی است. در سطح سبکی، استعاره، مجاز و تقابل و در سطح نحوی جابه جایی ارکان جمله و وجهیت برای نشان دادن قطب بندی ما-آن ها به کار می روند.

    کلید واژگان: تحلیل گفتمان انتقادی, ون دایک قدرت, ایدئولوژی, مبتدا سازی, شناختی-اجتماعی
    Nader Abyar, Mousa Ghonchepour *, Zahra Iranmanesh

    Critical discourse analysis affects the speakers' comprehension of social, cultural and political issues by uncovering the underlying structures of messages. This descriptive-analytical study investigates the hanging tale of Hasanak-e-Vazir based on Van Dijk’s (2007) socio-cognitive approach to clarify the functional relation between language, ideology, power and dominance in social and political context of Bayhaqi's period. The study’s sampling is purposeful and samples are taken from Hasanak’s tale based on the research-made worksheet. Data analysis showed that the semantic level elements of categorization, polarization, hyperbole, disclaimer, vagueness, empathy, distance, euphemism and rhetoric were used. In argumentative level, the categories of evidence, reference, comparison, and explicitness were used. The findings indicate that Bayhaqi refers to the society with us-them polarization performed based on the power groups. Moreover, categorization, disclaimer and hyperbole were used to express the good characteristics of in-group (positive self-representation) and bad social actions of out-group (negative-other representation). Ambiguity quantifiers show the opacity in interpersonal relations and dark situation of Bayhaqi's period. The euphemism softens the disorder situation and indicates the violent situation of those days. In stylistic level, metaphor, metonymy and contrast and in syntactic level, word order movement and modality categories were used to show us-them polarization.

    Keywords: Critical Discourse Analysis, Van Dijk, Power, Ideology, Topicalization, Sociocognitive
  • مرجان بدیعی ازنداهی*، کیومرث یزدان پناه درو، محمود واثق، عباس احمدی، مریم سلمانیان

    در دهه پایانی قرن بیستم و با پایان دوره جنگ سرد، جهان شاهد تغییرات شگرفی در نقشه جغرافیای سیاسی خود بوده است؛ که زمینه ساز رقابت های ژئواستراتژیکی نوینی شد. تغییر اول، نگرانی های سیاسی ناشی از پویایی های نظامی بود؛ بطوری که حرکت جهان به سوی یک نظام بی قاعده، چندقطبی با شکل گیری موازنه قدرت و امکان تسلط نظامی ابرقدرت های بزرگ در مناطق کلیدی فر ارسید. تغییر دوم، عمدتا اقتصادی بود؛ یعنی رشد عظیم سیستم های بازار آزاد در تجارت جهانی و شبکه های درهم پیچیده سرمایه گذاری. در این راستا، سومین تغییر در حال ظهور عبارتست از گسترش انقلاب اطلاعاتی با پیامدهایی از نوع قدرت دانش، که در بازیگران غیردولتی نفوذ کرده و منجر به همبستگی جهانی و ایجاد محصول جدیدی برای نظم جهانی شده است. به همین دلیل، گروهی از نظریه پردازان و استراتژیست ها آن را به عنوان مروری بر تغییر پارادایم می پندارند، اما اکثریت آن را با هریک از پارادایم های مهم رئال پلیتیک و ناسیونالیسم مرتبط می سازند. در این راستا، تعامل میان دانش و قدرت، اصول بسیار ساده ژئوپلیتیک را که اغلب توسط رئال پالیتیک یا سیاست واقع گرایانه فراموش شده است، اصلاح می کند. ژئوپلیتیک نوعی چشم انداز پانوپتیک از قدرت/دانش است که بدنبال ارزیابی موقعیت قطب های قدرت جهان برای کمک به تمرین کشورداری توسط قدرت های بزرگ تعریف می شود. گاه نیز آن را گفتگو درباره سیاست جهانی با تاکید خاص بر رقابت دولتی و ابعاد جغرافیایی قدرت می دانند. از این رو، تعریف و چیستی قدرت و دانش و اعمال آن در ژئوپلیتیک اهمیت به سزایی می یابد. بنابراین، در حالی که ساختارها و حتی پویایی نظم جهانی بشدت در حال تغییر هستند، در مباحث ژئوپلیتیکی پارادایم های جدیدی به ویژه در حوزه غیردولتی مشتمل بر بازیگران جامعه مدنی درحال ظهور می باشند که اصطلاحا به آن «نووپلیتیک» می گویند. «نووپلیتیک» رویکردی نسبت به حکومت داری است که بوسیله سازمان های غیردولتی به عنوان بازیگران دولتی انجام می شود، و بر نقش قدرت نرم در ابراز ایده ها، ارزش ها، هنجارها و اخلاق از طریق تمام رسانه ها تاکید می کند. این باعث متمایز شدن آن از سیاست واقع گرایانه، که بر ابعاد سخت و مادی قدرت و بر دولت ها به عنوان تعیین کننده های نظم جهانی تاکید دارد، می شود. نوشتار حاضر با روش توصیفی تحلیلی درصدد پاسخ به این پرسش اصلی است: ماهیت استراتژی دانش چگونه به شکل دهی پارادایم نوینی به نام نووپلیتیک با بازیگران جامعه مدنی منجر شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد، درهم تنیدگی سه مفهوم کلیدی نووسفر، قدرت نرم و قدرت هوشمند در عصر اطلاعات و تکنولوژی های نوین منجر به شکل گیری پارادایم جدیدی به نام نووپلیتیک شده است. ساخت این نووپلیتیک ها، منطبق با شرایط قرن 21 و وابسته به ماهیت استراتژی دانش/قدرت خواهد بود. زیرا در جهان کنونی، دانش به سرعت در حال تبدیل به منبع قوی تری از قدرت و استراتژی ها می شود، تا آنجا که سیاست واقع گرایانه و فضای بین المللی نمی تواند آن را جذب کند.

    کلید واژگان: دانش, قدرت, Noopolitics, ژئوپلیتیک, قرن بیست و یک
    Marjan Badiee Azandahie *, Qiuomars Yazdanpanah Dero, Mahmood Vasegh, Abbas Ahmadi, Maryam Salmanian
    Introduction

    In geopolitics, every decision is consciously taken and the effect of various structures of organizations, ideological institutions, etc. on performance methods and even our way of thinking is carefully noticed. Fundamental bases of geopolitical studies as well as politics are geosphere and biosphere. In this regard, Arquilla & Ronfeldt (1999) offered the idea of “noopolitics” as a new strategic approach in noospheric setting. This setting refers to the development of earth and human knowledge, science as well as mental communicative network to regenerate phenomena. Noopolitics makes a deep change in geopolitics and art of governing because it can turn knowledge into power. Above all, the aim is to prevent the dominance of power over knowledge with the result of our developed mind transferring the sciences at the service of humanity and peace into an extended area. While classical geopolitics claims that some countries overtake others with the intention of overruling, noopolitics rejects it and considers the unique source of power, “the power over self”. Finally, according to noopolitics, another war cannot exist in facing absolute knowledge.

    Methodology

    This study enjoys fundamental method of research and involves a new discussion over power and knowledge in relation to classical geopolitics. It dominates change in patterns and the current procedure on international system based on evolved principles of geopolitics during which the subject of power and informational strength turns into knowledge and wisdom. Its verification is the main focus of this research. With regard to the theoretical nature of the subject, the research method is descriptive-analytic and data collection tool is based on library findings.

    Results and Discussion

    Noopolitics is the interaction between power and knowledge and between power and wisdom. In fact, it is the “policy of knowledge geopolitics” in a way that it explains behaviors, errors, and reasons and enables the tomorrow’s leaders to overcome the errors. Noopolitics claims that sovereignty at any level of human organization is the source of blessing and every power. If noopolitics is considered as the interaction between power and knowledge, the art of knowledge is the ability to rule and control over power.
    In essence, noopolitics is a political-informative function which can be updated with the entrance of new players. Arquilla & Ronfeldt (1999) consider five trends to develop noopolitics. Integrated growth at international level, continuation of unity of the world civil society, added soft power, and updated importance of cooperation merits and shaping international noosphere. This inclination, of course, does not outdate old paradigm of terms related to political realism. However, power decreases “states role as determining factor of world discipline” and the political and realistic states. This trend, in more complex relations of the nations, considers noopolitics as states’ approaches that can be used by non-government institutions as state influencers, and emphasizes on the role of soft power to express thoughts, values, norms and ethics via all media. Noopolitics is the political behavior and foreign political strategy for the information age which emphasizes on shaping and sharing the ideas, norms, regulations, and ethics through soft power. In this regard, the information era witnesses the movement from realpolitics to noopolitics. While realpolitics with its realistic policy intends to transfer power to the states, noopolitics enjoys the power of government and non-government players system in its performance. Therefore, we encounter certain new notions in noopolitical paradigm which are based on sciences and information era such as noosphere, soft and intelligent power.It can be noted that a meaningful relationship exists between soft power and noopolitics. Arquilla & Ronfeldt (1999) take states the main players of international system but still notice the relation balance between states, market, and civil society. This change is to the advantage of realistic policy. Noopolitic thoughts are a platform via which international activities develop with knowledge playing a vital role. They believe knowledge is resulted from multiple processes and through steps which briefly include information, comprehension, analysis, and dissemination of updated communicative technologies in the light of information. Noopolitics is not only the access to the data, but it also is the possession of strategic potential by means of application of information channels. It sometimes performs as a complement for reality and sometimes as a competitive paradigm for policy and strategy. As, international noosphere expands, noopolitics offers a new paradigm at a broader level. The interaction between knowledge and power has amended very simple principles of noopolitics. It has been recognized as an outstanding performance in a way that the states should not attempt to impose power on others. Still, they can be the final shape of power with noopolitical strategy. Therefore, power would be the final goal of international relations. Knowledge within power along with noopolitical principles would result in ideas which benefit more in peace rather than war. Military technology as well as talent should always be permitted or be turned into non-military programs because power of weapons of mass murder is more due to mass destruction. Information revolution empowers nations’ potentials to face others; however, it is also the most vulnerable at international atmosphere. Therefore, noopolitics hegemony would belong to those with information imperialism. At the time of battle, countries that possess thecapability of sharing hot information for public security are able to organize and manage more security organizations. But this issue increases the risk of exploitation and misbehavior with semi-trusted friends and allies. All in all, policies, resolutions, as well as especial mechanisms would be worked out which meaningfully keep noopolitics apart from realistic policy to deal with a vast domain of situations including “democratic development”, leverage on ruling regimes, and making agreement on environmental problems and human rights across the world.

    Conclusions

    The present research has posed a fresh discussion on power and knowledge in relation with classical noopolitics. The study domain includes changes in patterns and ruling trends in international system based on innovated principles of geopolitics with the subject of power and information capabilities turning into knowledge and wisdom that is taken as one of the updated ideas. The interaction between knowledge and power would correct quite simple principles of geopolitics and introduces noopolitics as an outstanding performance. Therefore, states with noopolitical strategies could absorb the ultimate product of power to their benefits. Based on noopolitics, wars would happen only as a result of coexistence of knowledge and ignorance, to hurt the enemy and prevent clashes. There is a need to knowledge because in encountering absolute knowledge, there would be no other war.

    Keywords: Knowledge, Power, Noopolitics, Geopolitics, 21 Century
  • هادی راه چمندی، محسن نوغانی دخت بهمنی*، علی یوسفی، قاسم زائری
    مقدمه و اهداف

    «توسعه» و عبارات ارزش گذارانه آن از قبیل توسعه ناپایدار، توسعه نامتوازن، توسعه نیافته، در حال توسعه و... مفاهیمی پرکاربرد در تحلیل شرایط جوامع غیرغربی همچون ایران و مقایسه آن ها با جوامع توسعه یافته است. آنچه که در این تحلیل ها به عنوان امری مسلم و طبیعی در نظر گرفته می شود، ضرورت تحقق «توسعه» است، به گونه ای که تصور شکل دیگری از واقعیت غیرممکن به نظر می رسد. توسعه و شاخص های آن، نه تنها نقطه اتکای بسیاری از ارزیابی ها درباره سیاست ها و دولت ها، بلکه معیاری مسلط برای داوری درباره انسان و جامعه غیرغربی شده است. با این وجود، «توسعه» همچون هر پدیده اجتماعی دیگر تاریخمند است و فهم صحیح آن مستلزم اتخاذ رویکردی است که به این وجه توجه نماید. «تبارشناسی» به مثابه رویکردی نظری روشی، پدیده های اجتماعی از جمله توسعه را در روند تاریخی شان مطالعه می کند. این مقاله، تامل پیرامون ظرفیت هایی است که این رویکرد برای «مطالعات توسعه» فراهم می کند.

    روش

    جهت تحقق این هدف، از مشارکت تبارشناسی فوکویی، مطالعات پساتوسعه و پسااستعماری توسعه (که متاثر از فوکو هستند)، تحلیل فوکو از انقلاب اسلامی ایران و برخی ملاحظات استفاده شده است تا نسخه بهینه شده ای از تبارشناسی جهت کاربرد در «مطالعات توسعه» ارائه شود.  

    نتایج

    وفق این رویکرد، روش صحیح در «علوم اجتماعی» تاریخ پژوهی تبارشناسانه است، زیرا وجود هر پدیده اجتماعی برساخت تاریخی است. رد فرض پیوستگی به معنای انکار وجود هر نوع پیوستگی در تاریخ نیست، بلکه تدبیری روش شناسانه است. تبارشناسی متضمن نقد بنیادی مدرنیته است، زیرا آن را رهایی بخش نمی داند. این رویکرد تحلیلی به پژوهشگر امکان نقد روایت های مشهور و مسلط درباره پدیده اجتماعی توسعه را می دهد. نحوه صورت بندی مسئله، از مهم ترین امکان های تبارشناسی برای مطالعات توسعه است. تبارشناسی تحلیل خود را از پرسشی در زمان حال آغاز می کند. بنابراین، مسئله تبارشناسی توسعه، مسئله «اکنون» است. تحلیل تبار اندیشه و عمل توسعه، در جستجوی خاستگاه واحد نیست. موفقیت در این جستجو ضمن توجه به تاریخ خاص هر سرزمین، نیازمند رصد بازتاب تبار گفتمان جهانی توسعه، عناصر و نیروهای اجتماعی آن در جامعه مورد بررسی است. مطالعات تبارشناسانه توسعه، ضمن کاربرد مفهوم گفتمان، بین شیوه های بازنمایی (کردارهای گفتمانی) و رویه های مادی (کردارهای غیرگفتمانی) توسعه ارتباط می‎ بیند، به عاملیت فردی و جمعی توجه دارد، همچنین به دنبال همگن سازی، نظریه سازی و تعمیم افراطی نیست.تبارشناسی مناسبات قدرت دخیل در برساخت معانی را ردیابی می کند، زیرا قدرت از عوامل برساخت تاریخی هویت ها است. فوکو ضمن نقد الگوی «حقوقی گفتمانی» قدرت، با طرح مفهوم «حکومت مندی» شبکه ای برای تحلیل روابط قدرت شکل می دهد که در آن دولت امکان بررسی دارد. در این چارچوب تحلیلی، به فاعلیت و آزادی فردی نیز توجه می شود. ظهور این فاعلیت در تحلیل فوکو از انقلاب اسلامی ایران پرطنین است. تبارشناسی امکان فهم چگونگی شکل گیری اندیشه و عمل توسعه را با تحلیل روابط قدرت در اشکال و سطوح مختلف فراهم می سازد؛ از بررسی طرح های توسعه به عنوان ابزار اعمال قدرت تا روابط قدرت میان جوامع توسعه یافته و جوامع غیرغربی. در تحلیل قدرت، هم زمان وجه مقاومت نیز تحلیل می شود. در نسخه تبارشناسی ارائه شده در مقاله حاضر، به تاثیر رویدادهای تصادفی بر کردارهای گفتمانی و غیرگفتمانی توجه می شود؛ با این توضیح که در هر زمان تاریخی ممکن است رویداد خاصی که بر اساس نظم گفتمانی موجود قابل پیش بینی نیست، شرایط تاریخی متفاوتی را پدید آورد.رابطه بین قدرت، دانش و گفتمان، قلمرو تبارشناسی فوکو است. به دلیل پیوند قدرت و دانش، تحلیل علاوه بر متون، باید «نهادها، تصمیمات تسنظیمی، قوانین، اقدامات اداری» را نیز دربربگیرد. این رویکرد امکان تحلیل سازوکارهای عملی گفتمان توسعه مانند تخصصی سازی و نهادی سازی را فراهم می کند. تبارشناسی با واسازی برنامه ریزی، اثرات قدرت و دانش را در گسترش توسعه آشکار می سازد. تحلیل تبارشناسانه برحسب رابطه دانش، قدرت و گفتمان، نشان می دهد که گفتمان توسعه چگونه جهان غیرغربی را به عنوان نوع خاصی از موضوع دانش می سازد و بر این اساس چه نوع مداخلاتی سازمان دهی می شود. تبارشناسی به گفتمان های مقاومت و یا حاشیه ای نیز توجه می کند. از حیث روش شناسی، «تحلیل مقاومت» برای «تحلیل قدرت» یک ضرورت است. وفق تحلیل فوکو از انقلاب اسلامی، تبارشناسی توسعه در ایران معاصر، رویکرد نظری ویژه ای پیرامون نسبت این انقلاب با توسعه غربی اتخاذ می کند. در نهایت، امکان طرح و تامل درباره جایگزین ها نیز وجود دارد.

    بحث و نتیجه گیری

    رویکرد تبارشناسی با جعبه ابزار مفهومی خود می تواند با برجسته نمودن جنبه هایی از اندیشه و عمل توسعه که تاکنون به آن توجه نشده است، به دانش ما درباره این موضوع کمک کند. پژوهش تبارشناسانه می تواند نشان دهد که اگر اندیشه و عمل توسعه، شکل های دیگری داشته است، چه کردارهای گفتمانی و غیرگفتمانی، در این تغییرات دخیل بوده اند. تبارشناس با نقد اکنون، صورت «طبیعی» و «قطعی» پدیده موجود را زیر سوال می برد و تصویری نو از آن ارائه می دهد. تبارشناسی می تواند از «گفتمان توسعه» در جهان غیرغربی آشنایی زدایی کند. مطالعات تبارشناسانه توسعه امکان تحقق مجموعه ای از اهداف اکتشافی، توصیفی، تفهمی و ارزیابی را دارد. امکان اتخاذ رویکرد پسااستعماری، از ظرفیت های انتقادی این نوع مطالعات است. کاربرد تبارشناسی در مطالعات توسعه، گاه می تواند با تمام اجزای آن اجرا شود، گاه می توان بخش هایی از آن را به صورت مطالعه ای مستقل در نظر گرفت. تبارشناسی، ظرفیت های قابل توجهی برای «مطالعات توسعه» دارد؛ اما بسندگی به رویکرد نظری واحد به عنوان توضیح دهنده باکفایتی از پیچیدگی موضوع مورد مطالعه، تقلیل گرایانه است.قدردانی: از داوران محترم برای نظرات سازنده و مفیدشان سپاسگزاریم. همچنین، از کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برای فراهم نمودن فضای مناسب پژوهش تشکر می کنیم.تضاد منافع: هیچ تضاد منافع احتمالی توسط نویسنده مسوول گزارش نشده است.

    کلید واژگان: تبارشناسی, توسعه, گفتمان, قدرت, دانش, مقاومت, فوکو
    Hadi Rahchamandi, Mohsen Noghani Dokht Bahmani *, Ali Yousofi, Qasem Zaeri
    Introduction and Objectives

    "Development" and terms such as unstable development, unbalanced development, underdeveloped, under development, etc. are widely used concepts in analyzing the conditions of non-western societies such as Iran and comparing them with developed societies. What is considered as certain and natural in these analyses is the necessity of the realization of "development", in such a way that it seems impossible to imagine another form of reality. The development and its indicators have become not only the point of support for many evaluations about policies and states but also a dominant criterion for judgment about non-Western people and society. Nevertheless, "development" is historical like any other social phenomenon, and its correct understanding requires adopting an approach that pays attention to this aspect. "Genealogy" as a theoretical-methodological approach studies social phenomena such as development in their historical process. This article is contemplation about the capabilities that this approach provides for "development studies".

    Method

    To achieve this purpose, the participation of Foucaultian genealogy, post-development and post-colonial studies of development (which are influenced by Foucault), Foucault's analysis of the Iranian Islamic Revolution, and some considerations have been used to provide an optimized version of genealogy for use in "development studies".

    Results

    According to this approach, the correct method in “social science” is genealogical historiography, because the existence of every social phenomenon is a historical construction. Rejecting the assumption of continuity does not mean denying the existence of any type of continuity in history, but rather it is a methodological tact. Genealogy implies a fundamental critique of modernity, because it does not consider it emancipatory. This analytical approach allows the researcher to criticize dominant narratives about “Development”. The formulation of the problem is one of the most important possibilities of genealogy for development studies. Genealogy begins its analysis with a question in the present. Therefore, the genealogical problem of development is a question of the “present”. Analyzing the descent of the idea and practice of development is not in search of a single origin. Success in this search, while paying attention to the special history of each land, requires tracing the reflection of the descent of the global development discourse, its elements, and social forces in the society that is being studied. Genealogical studies of development, while applying the concept of “Discourse”, sees a connection between representation procedures (discursive practices) and material procedures (non-discursive practices) of development, pay attention to individual and collective agency, and do not seek homogenization, theorizing and extreme generalization.Genealogy traces power relations involved in the construction of meanings, because power is one of the factors in the historical construction of identities. While criticizing the “juridico-discursive” model of power, Foucault forms a network for the analysis of power relations by proposing the concept of “governmentality” in which the state can be examined. In this analytical framework, attention is also paid to subjectivity and individual freedom. The emergence of this subjectivity in Foucault's analysis of the Iranian Islamic Revolution is resounding. Genealogy provides the possibility of understanding how the idea and practice of development are formed by analyzing power relations in different forms and levels; from examining development projects as a means of exercising power to power relations between developed societies and non-western societies. In the analytics of power, the resistance is also analyzed at the same time. In the version of genealogy presented in this article, attention is paid to the impact of contingency events on discursive and non-discursive practices; with the explanation that at any historical period, a specific event that cannot be predicted based on the existing discourse order may create different historical conditions.The relationship between power, knowledge, and discourse is the domain of Foucault's genealogy. Because of the relationship between power and knowledge, the analysis should include “institutions, regulatory decisions, laws, administrative measures” in addition to texts. This approach provides the possibility of analyzing the practical mechanisms of development discourse such as professionalization and institutionalization. By deconstructing planning, genealogy reveals the effects of power and knowledge in the spread of development. The genealogical analysis in terms of the relationship between knowledge, power, and discourse shows how the development discourse constructs the non-Western world as a subject of knowledge and what kind of interventions are organized based on this. Genealogy also pays attention to resistance or marginal discourses. In terms of methodology, “resistance analysis” is a necessity for “power analysis”. According to Foucault's analysis of the Islamic Revolution, the genealogy of development in contemporary Iran adopts a special theoretical approach regarding the relationship between this revolution and Western development. Finally, it is possible to present and think of alternatives.

    Discussion and Conclusions

    The genealogical approach with its conceptual toolbox, can contribute to our knowledge of the topic by highlighting aspects of the idea and practice of development so far unnoticed. Genealogical research can show that if the idea and practice of development had other forms, what discursive and non-discursive practices were involved in these changes? The genealogist, by criticizing of present, questions the “natural” and “definite” form of the existing phenomenon and presents a new picture of it. Genealogy can defamiliarize the “development discourse” in the non-western world. Genealogical studies of development have the possibility of realizing a set of exploratory, descriptive, understanding, and evaluation objectives. The possibility of adopting a post-colonial approach is one of the critical capacities of this type of study. The application of genealogy in development studies can sometimes be implemented with all its components, sometimes parts of it can be considered as an independent study. Genealogy has significant capacities for “development studies”; but being satisfied with a single theoretical approach as a sufficient explanation of the complexity of the subject under study is reductionistic.

    Keywords: Genealogy, Development, Discourse, Power, Knowledge. Resistance, Foucault
  • سید عبدالحسین تدین، حسین سلیمانی املی*، عبدالله رجایی لیتکوهی، اسماعیل واعظ جوادی آملی

    مفهوم فضا و زمان به عنوان ابعاد عالم طبیعت درهمتنیده هستند بررسی هر یک وابسته به بررسی دیگری است تا فهم و درک بهتر و بیشتری از هر دو حاصل شود. برای تبیین بهتر و کاملتر بحث فضا و زمان، به نوعی به بحث حرکت نیازمندیم و البته این ارتباط دوسویه است و صحبت از حرکت بدون بیان بحث فضا و زمان امکانپذیر نیست. وجوه منشور فضا، زمان و حرکت، بدون تبیین دو شق دیگر فاقد اعتبار است هدف از تحقیق حاضر، مقایسه دیدگاه های حرکت جوهری ملاصدرا و نظریه نسبیت انیشتین از نظر قوه و فعل و رویداد(زمان - مکان) بوده و پژوهش به صورت توصیفی تحلیلی میباشد. روش گردآوری اطلاعات، کتابخانه ای بوده که با مراجعه به کتابخانه های مربوط، فیش برداری از آثار ملاصدرا، مقالات و دیگر آثار مکتوب با موضوع تحقیق، صورت گرفته است. یافته ها حاکی از آن بوده که صدرالمتالهین معتقد شد که جوهر اشیاء در حرکت است و اگر جوهر اشیاء در حرکت نمی بود، در اعراض آنها حرکت واقع نمی شد. زیرا وجود جوهر و عرض در خارج از تصور ما، یکی است و حرکت تجدد وجود است. وجود بر دو نوع است: وجود ثابت و وجود سیال، وجود عالم طبیعت، سیال و متجدد است که تدریجا موجود می شود و معدوم می گردد و در عین حال، وحدت و شخصیتیش محفوظ است. «اینشتین» نیز زمان را مقدار حرکت دانسته و حرکت را در همه عالم، عمومیت می دهد. و لهذا زمان و مکان را توام می داند و برای سنجیدن هر چیزی، زمان را مانند بعد چهارمی بحساب می آورد.

    کلید واژگان: حرکت جوهری, نسبیت, قوه, فعل, زمان, مکان, رویداد
    Seyed Abdulhossein Tadain, Hossein Soleimani Amoli *, Abdullah Rajaei Litkohi, Ismail Vaez Javadi Amoli

    The concept of space and time are intertwined as dimensions of the natural world, the study of each is dependent on the study of the other in order to obtain a better and greater understanding of both. For a better and more complete explanation of the discussion of space and time, we need a discussion of movement, and of course this relationship is two-way, and it is not possible to talk about movement without discussing the discussion of space and time. The aspects of the prism of space, time and motion are invalid without explaining the other two clauses. The purpose of this research is to compare the views of Mulla Sadra essential movement and Einstein's theory of relativity in terms of force, action and event (time-space) and the research is descriptive. It is analytical. The method of collecting information is a library, which has been done by referring to the relevant libraries, extracting files from Mulla Sadra works, articles and other written works on the topic of research. The findings indicated that Sadr al-Mutalahin believed that the essence of things is in motion, and if the essence of things was not in motion, there would be no movement in their symptoms. Because the existence of substance and width outside of our imagination is one and the movement of modernity is existence. There are two types of existence: fixed existence and fluid existence, the existence of the natural world is fluid and modern, which gradually comes into existence and disappears, and at the same time, its unity and personality are preserved. "Einstein" also considers time as the amount of movement and generalizes movement in all universes. And that's why he considers time and space together and to measure anything, he considers time as a fourth dimension.

    Keywords: Material Movement, Relativity, Power, Verb, Time, Place, Event
  • مرتضی جوانمردی*، بیژن میرزائی

    قدرت بین الملل یکی از مولفه های اساسی و بنیادین در سیاست بین الملل محسوب می شود. در نگاه کلاسیک از قدرت جنبه سخت مورد تجزیه وتحلیل قرارگرفته است. لذا حکومت ها، سیاست مداران و سیاست ورزان را در جهت تلاش برای شناخت قدرت سخت و به کارگیری آن نیز ترغیب می نمودند. اما امروزه به جهت پیشرفت فناوری و فناوری مدرن و پسا مدرن جنبه نرم قدرت بیشتر موردتوجه قرارگرفته است. در قدرت نرم مخاطب با رضایت مندی به قدرت جدید تن داده و خواسته های قدرتمند را نیز اجابت و اجرا می نماید. قدرت نرم مبتنی بر جذابیت و اقناع است. همچنین قدرت نرم به شکل دادن بر ترجیحات دیگران استوار است و توان شکل دهی به ترجیحات و اولویت ها با عناصر و مقوله های نامحسوس و ناملموس مانند جاذبه های شخصیتی، فرهنگی، ارزش ها و نهادهای سیاسی و سیاست های جذابی مرتبط است که مشروع و اخلاقی تلقی می شوند. با بررسی قدرت نرم و مقوله های مرتبط با آن ازجمله براندازی نرم، جنگ نرم و امنیت نرم در ادبیات سیاسی به سرعت در گفتمان های سیاسی کشورها ازجمله جمهوری اسلامی ایران نیز جایگاه قابل توجهی یافت. در این پژوهش با رویکرد توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای و اینترنتی در پی پاسخ به این سوال هستیم که قدرت نرم چیست؟ چه مولفه ها و ویژگی هایی دارد و تاثیر آن بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به چه شکل است.

    کلید واژگان: قدرت, قدرت نرم, امنیت, امنیت ملی, امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران
    Morteza Jawanmardi*, Bijan Mirzai

    International power is considered one of the essential and fundamental components in international politics. In the classical view, power has been analyzed primarily from a hard power perspective. Consequently, governments, politicians, and policymakers have been encouraged to understand and utilize hard power. However, with the examination of soft power and related concepts such as soft overthrow, soft warfare, and soft security, these ideas quickly gained significant attention in the political discourse of various countries, including the Islamic Republic of Iran. This study, employing a descriptive-analytical approach and using library and online resources, seeks to answer the question: What is the analysis of the Islamic Republic of Iran's soft power and its impact on national security? The findings indicate that the most important components of Iran's security in the realm of soft power stem from the dominant values of society, the values of the Islamic Revolution, and soft power in higher-level documents, all of which have a direct relationship with ensuring national security.

    Keywords: Power, Soft Power, Security, National Security, National Security Of The Islamic Republic Of Iran
  • زهرا درویشعلی زاده، علیرضا صالحی*، علی عین علیلو

    پادشاهی کیخسرو یکی از روایات مبتنی بر قدرت است که توانمندی او را برای رسیدن به جامعه آرمانی نشان می دهد. هدف این جستار، عرضه عملکرد کیخسرو در میدان قدرت و تبیین عاملیت انواع سرمایه و عادت واره یا منش، از دیدگاه پی یر بوردیو و تشکیل جامعه به واپایش قدرت و پرهیز از ظلم ستیزی است. نوشتار حاضر به صورت توصیفی- تحلیلی و رویکرد تطبیقی سعی دارد، با ارایه قدرت کیخسرو و تلفیق آن در روابط کنشگران، نشان دهد که او چگونه می تواند فرهنگ استطاعت را در اجتماع افزایش داده و به جامعه آرمانی دست یابد؟ از آنجا که همگونی خرد در اندیشه فردوسی و بوردیو برجسته است، مقابله خردمندانه با رویدادهای اجتماعی درکامیابی کیخسرو موثر است. قدرت تاثیرگذار منوط به فضایلی است که سبب می شود کنشگر از محور اخلاقی عدول نکند و با در دست داشتن سرمایه ها، به ویژه سرمایه اقتصادی، آن را جهت رفاه افراد جامعه استفاده نماید و کیخسرو با رهیافت اولویت بندی و بهره وری انواع سرمایه و درک درست عادت واره ها موقعیت خود را در جامعه تثبیت می کند.

    کلید واژگان: کیخسرو, بوردیو, قدرت, سرمایه, عادت واره.
    Zahra Darvishalizadeh, Alireza Salehi*, Alieyn Alilou

    KeyKhosro's kingdom is one of the narratives about power that shows his ability to reach an ideal society. The purpose of this essay is the performance of KeyKhosro in the field of power and the explanation of the agency of various types of capital and habits or character, from Bourdieu's point of view, and the formation of society to control power and avoid tyranny. The present article, in a descriptive-analytical and comparative approach, tries to show, by presenting the power of KeyKhosrow and integrating it in the relations of activists, how he can increase the culture of affordability in the society and achieve an ideal society? Since the homogeneity of wisdom is prominent in the thought of Ferdowsi and Bourdieu, wise confrontation with social events is effective in the success of KeyKhosrow. Effective power depends on the virtues that cause the actor not to deviate from the moral axis and by having capital, especially economic capital, to use it for the well-being of the people of the society, and KeyKhosrow with the approach of prioritization and productivity. Types of capital and correct understanding of habits stabilizes its position in society.

    Keywords: Keykhosrow, Bourdieu, Power, Capital, Habit
  • بهادر شهریاری، آرمان فروهی*
    تمرکز این مقاله بر ارزیابی وجهی از رابطه قدرت و اخلاق است که جنبه هایی از آن در سیره رسول الله (ص) متجلی شده است. در تمامی تعاریفی که از قدرت، مبانی و اجزای آن، صورت گرفته «توان انجام تغییر و ایجاد تاثیر»، گزاره مشترکی به حساب می آید. فضایل اخلاقی نیز عنصر نیرومندی در «اثربخشی و اثرگذاری در روابط فردی و حیات اجتماعی» است که در پیوند با قدرت قرار گرفته و فصل مشترک آن دو محسوب می گردد. در مقاله پیش  رو با رویکرد توصیف و تحلیل تاریخی، این سوال که فضایل اخلاقی پیامبر (ص) در امر رسالت چگونه قدرت آفرین واقع شد، بررسی شده است. یافته های پژوهش حکایت از آن دارد که «خلق عظیم» رسول  الله (ص)، «تولید قدرت» نمود و در قالب «نیرویی اثربخش» در گرایش به اسلام، تحمل دشواری های پذیرش اسلام و همراهی با رسول  الله (ص) و همچنین در ایجاد تغییرات گسترده در جامعه جاهلی، متجلی شد. در نتیجه، موفقیت حضرت محمد (ص) در به دست گرفتن ابتکارعمل و مهار نیرو و توان رزمی و اقتصادی مخالفان و در نهایت شکل گیری جامعه جدید، مبتنی بر هنجارها و ارزش های نوین دینی خود را نمایان ساخت.
    کلید واژگان: رابطه اخلاق و قدرت, سیره رسول الله (ص), قدرت نرم, سیره اجتماعی
    Bahador Shahriary, Arman Forouhi *
    The focus of this article is on evaluating an aspect of the relationship between power and ethics that has been manifested in the life (Seerah) of the Prophet of Islam (pbuh). "The ability to enact change and create impact" is a common proposition in all the definitions provided for power, its foundations, and its components. Moral virtues are also a powerful element in "effectiveness and influence in individual relationships and social life", which are intertwined with power and constitute their common ground. In this research, with a historical description and analysis approach, the question of how the moral virtues of the Prophet of Islam (pbuh) became power-generating in the mission of prophethood has been examined. The research findings indicate that the "great character" (Khalq e Azim) Morality of Prophet ... of the Prophet (pbuh) resulted in the "production of power", which manifested as an "effective force" in the inclination of the Arabs towards Islam and their endurance of difficulties, as well as in bringing about widespread changes in society, leading to the success of Prophet Muhammad (pbuh) and ultimately the formation of a new society based on new religious norms and values.
    Keywords: Relationship Between Ethics, Power, Seerah Of The Prophet Of Islam (Pbuh), Soft Power, Social Life
  • سیده مطهره حسینی*
    کتاب «قدرت و سیاست فرهنگی در روابط بین الملل» با تدوین گری «جی. پی. سینگ» در سال 1396 توسط انتشارات «علمی و فرهنگی» در 1000 نسخه و 352 صفحه به چاپ رسیده است. بخش نخست این مقاله با عنوان «معرفی و توصیف اثر و ارزیابی شکلی کتاب قدرت و سیاست فرهنگی در روابط بین الملل»، به بیان ویژگی های فنی کتاب پرداخته، ویرایش ادبی کتاب را بررسی کرده و سپس نکاتی درباره رعایت اصول علمی ارجاع دهی درون متن و کتابنامه آن گفته است. بخش دوم با عنوان «تحلیل و ارزیابی محتوایی کتاب» موارد زیر را بررسی کرده است: ابعاد آموزشی، مسئله مندی و پاسخگویی به نیازهای علمی و کاربردی کشور، ارزیابی نظم منطقی و انسجام درونی بخش های مختلف، میزان استحکام تحلیل ها و تبیین های ارائه شده، دقت در کاربرد اصطلاحات تخصصی و معادل سازی برای واژه ها و اصطلاحات تخصصی و خارجی، میزان رعایت اصول و اخلاق علمی (استفاده از زبان علمی، ذکر منابع مورد استفاده، سوگیری غیرعلمی، هماهنگی / سازواری اثر با ارزش های اسلامی و ایرانی. در پایان، نتیجه ای با عنوان «ارزیابی نهایی اثر» نوشته شده و جمع بندی نهایی از کتاب را ارائه کرده است. روش مطالعه مقاله، اسنادی با بهره گیری از منابع کتابخانه ای، اعم از فیزیکی و الکترونیک بوده است.
    کلید واژگان: قدرت, سیاست فرهنگی, روابط بین الملل, دیپلماسی فرهنگی, اقتصاد سیاسی
    Seyede Motahare Hosseyni *
    The book "Power and Political Culture in International Relations" edited by "J. P. Singh" was published in 1396 by "Elami and Farhangi" publications in 1000 copies and 352 pages. The first part of this article with the title "Introduction and description of the work and formal evaluation of the book "Power and Political Culture in International Relations" describes the technical features of the book, examines the literary editing of the book, and then points about observing the scientific principles of referencing within the text and its bibliography. The second part titled "Analysis and evaluation of the content of the book" has examined the following: educational dimensions, problem-solving and responsiveness to the scientific and practical needs of the country, evaluation of the logical order and internal coherence of different sections, the degree of strength of the analyzes and explanations provided. Accuracy in the use of specialized terms and equivalence for specialized and foreign words and terms, the degree of observance of scientific principles and ethics (use of scientific language, mention of the utilized sources, non-scientific bias, harmony of the work with Islamic and Iranian values. At the end, a conclusion titled "Final evaluation of the work" is written and the final summary of the book is presented. The method of studying the article was documents using library resources, both physical and electronic.
    Keywords: Power, Cultural Politics, International Relations, Cultural Diplomacy, Political Economy
  • حسن بختیاری*، مبینا جدیدی حصارقاضی، سید عرفان میری
    کتاب های درسی مهم ترین منابع فرایند یاددهی- یادگیری هستند و میبایست محتوای کتب برای هر گروه سنی و مقطع تحصیلی به طور مناسب طراحی و تدوین شوند تا اثر بخشی کافی را به دنبال داشته باشند. یکی از مواردی که باید در تدوین کتب درسی به آن توجه لازم را داشته باشیم، سطح خوانایی کتب است. اهداف این پژوهش بدین قرار است: 1- خوانایی سنجی کتاب علوم و فنون ادبی پایه دهم رشته انسانی بر اساس روش های گانینگ فوگ، فلش و پاور 2- آیا مطالب و محتوای کتاب مورد نظر میتواند بدون نیاز به معلم و به صورت مستقل آموزش داده شوند؟ جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه جملات و کلمات موجود در متن کتاب است و همچنین نمونه آماری پژوهش نیز شامل 3 متن یکصد کلمه ای است که به صورت تصادفی انتخاب شده اند. روش تحلیل متون هم بر اساس روش های گانینگ فوگ، فلش و پاور انجام شده است. نتایج حاصل از داده های بدست آمده نشان میدهند که محتوای کتاب علوم و فنون ادبی پایه دهم رشته انسانی طبق روش های فوگ، فلش و پاور از نظر سنی مناسب پایه دهم نیست. همچنین محتوای کتاب را نمیتوان به طور مستقل و بدون معلم فرا گرفت. لذا میبایست برنامه ریزان مجددا نسبت به بازبینی و تغییر محتوای کتاب اقدام فرمایند.
    کلید واژگان: خوانایی, تحلیل, محتوا, کتاب, گانیگ فوگ, فلش, پاور
    HASAN BAKHTIARI *, Mobina Jadidi Hesarghazi, Seyed Erfan Miri
    Textbooks are the most important resources of the teaching-learning process, and the content of the books should be designed and edited appropriately for each age group and educational level in order to achieve sufficient effectiveness. One of the things that we should pay attention to in the compilation of textbooks is the level of readability of the books. The goals of this research are as follows: 1- Readability of the tenth grade literary science and techniques book based on Gunning Fog, Flash and Power methods. 2- Can the contents of the book be taught independently without the need of a teacher? The statistical population of the current research is all the sentences and words in the text of the book, and the statistical sample of the research also includes 3 texts of one hundred words that were randomly selected. The text analysis method is based on Gunning Fog, Flash and Power methods. The results of the obtained data show that the content of the science and literary techniques book is not age appropriate for the tenth grade. Also, the content of the book cannot be learned independently without a teacher. Therefore, planners should review the book again.
    Keywords: Readability, Analysis, Content, Book, Gunnig Fog, Flesh, Power
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال