فهرست مطالب

پژوهش نامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی - پیاپی 116 (تابستان 1403)

پژوهش نامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی
پیاپی 116 (تابستان 1403)

  • تاریخ انتشار: 1403/06/01
  • تعداد عناوین: 10
|
  • فاطمه آقاعابدی خوابجانی*، سعید طاوسی مسرور صفحات 1-29

    فهم حاصل از آگاهی و عمل می باشد، و فهم اجتماعی نگاهی جامعه شناسانه به موضوع مورد مشاهده است که در جهت دریافت استنباط اجتماعی رخ می دهد؛ چنانچه این فهم در طول تاریخ، عرف را به دلیل هم سویی با هنجارهای اجتماعی شکل می دهد. عرف دینی نشات گرفته از هنجارهای دینی و متون دینی است، و سبب ایجاد روش متفاوت زندگی می گردد. در این راستا کتاب هایی در زمان های مختلف به نگارش درآمده است که هدف آنان پاسخ به نیازهای اجتماعی در راستای حفظ و گسترش هنجارهای اجتماعی می باشد. هدف از بررسی دو کتاب (حلیه المتقین و مفاتیح الحیاه)، تاثیر نقش های محیطی بر نگارندگان و مداقه در فهم اجتماعی از عرف دینی شیعه است. گرایش عرف دینی شیعه را به طور کلی می توان به دو بخش اصلی اجتماعی (تمدن اسلامی) و فردی (انسان توحیدی) تقسیم نمود. روش تحقیق، روش مقایسه ای (تطبیقی) است که باعث افزایش آگاهی، جلوگیری از تعمیمات بی جا و عبرت آموزی می گردد.

    کلیدواژگان: تمدن، فهم اجتماعی، عرف دینی شیعه، حلیه المتقین، مفاتیح الحیاه
  • منصور طبیعی*، علی مظفری صفحات 31-50
    بحث از هویت ملی ایرانی ها، ترسیم سیمای آن و نقد مبانی اش، ازجمله مباحث مناقشه انگیز دانشگاهی در دهه های اخیر بوده است. این گفت وگوی مناقشه آمیز، به ویژه در سایه برآمدن نظریه هایی که پست مدرن خوانده می شوند، پای خویش را به تاریخ نویسی باز کرده است و عده ای را بر آن داشته تا روایت های مرسوم از تاریخ ایران را از دریچه چشم اندازهای تازه، منتقدانه بنگرند و ضعف های آن ها را هویدا کنند. در این مقاله، یکی از آثار پر ارجاع از این دست تحقیقات را برگزیده ایم؛ یعنی تجدد بومی و بازاندیشی تاریخی نوشته محمد توکلی طرقی. نشان داده ایم که این تالیف، علی رغم تکیه بر منابع دست اول و بازخوانی مبتکرانه آنها، نقص هایی تئوریک و روش شناسانه، در خود نهان دارد. برای توصیف نقصان ها در فصل هایی مستقل به نقد فرم، مبانی نظری و روش شناسی اثر پرداخته ایم و کوشیده ایم نشان دهیم که این ضعف ها تا چه اندازه، بر پذیرش نتایج تحقیق اثر می گذارند. بر اساس این  مطالعه به نظر می رسد کاستی اصلی در طرح نظری کتاب، آن است که تعریف روشنی از سنت به دست نداده است. چنین ابهامی در تعریف سنت، نیز به جوانب مختلف اثر رسوخ کرده و پذیرش استدلال های آن را سخت دشوار کرده است.
    کلیدواژگان: هویت ملی، بازاندیشی تاریخی، تجدد، تاریخ ایران، تجدد بومی
  • علیرضا کچویی*، یاسر قزوینی حائری صفحات 51-82

    کتاب جغرافیای تاریخی خلیج فارس نوشته پیروز مجتهدزاده برای نخستین بار در سال 1354 خورشیدی در انتشارات دانشگاه تهران به طبع رسید. نویسنده در سال 1392 خورشیدی ویراست جدیدی از کتاب «با دگرگونی و افزودن های گسترده» در همان انتشارات به چاپ رساند. مجتهدزاده در ویراست جدید کتاب ضمن بررسی جغرافیای تاریخی خلیج فارس از عصر باستان تا دوره معاصر، به بررسی تاریخ و جغرافیای تاریخی سرزمین های پیرامون این دریا نیز پرداخته است. مراد از نگارش پژوهش حاضر بررسی و نقد ساختاری، محتوایی و ادبی ویراست جدید کتاب جغرافیای تاریخی خلیج فارس است. بررسی انتقادی این کتاب نشان می دهد با توجه به عدم استفاده مناسب از تحقیقات پیشین، عدم تناسب میان عنوان کتاب با محتوای آن، مبهم بودن مسئله پژوهش، ارائه مطالب ضد و نقیض، نادرست و گاه جعلی، عدم اتخاذ روشی واحد برای ارجاع دهی، اشتباهات نگارشی و چاپی بیش از حد اغماض، عدم انسجام و پراکندگی مطالب، داشتن تئوری توطئه، زمان پریشی مفاهیم و در نهایت فقدان پیشینه پژوهش، فهرست منابع، فهرست اعلام و نتیجه شایستگی لازم برای انتشار به ویژه در انتشارات دانشگاه تهران را نداشته است.

    کلیدواژگان: خلیج فارس، جغرافیای تاریخی، تئوری توطئه، زمان پریشی، انتشارات دانشگاه تهران
  • رضا ماحوزی*، علی اصغر مروت صفحات 83-108
    «دانشگاه بوم شناختی؛ آرمانشهری دست یافتنی» ترجمه کتابی است از رونالد بارنت فیلسوف دانشگاه مشهور انگلیسی که در سال 2018 منتشر شده است. این کتاب بر اساس روش واقع گرایی انتقادی روی باسکار و کنش ارتباطی هابرماس، ایده جدیدی را برای دانشگاه های آینده پیشنهاد کرده است. وی بر اساس واقع گرایی انتقادی، لایه های هستی شناسانه متعددی را برای هفت بوم نظامی که ما انسان ها و جوامع درون آن ها زندگی می کنیم و حضورشان را در زندگی مان احساس می کنیم درنظر گرفته است. به عقیده وی، دانشگاه می تواند حسب تنوع معرفتی درون خود و بر اساس اصول آکادمیکی که آن را برتر از این هفت بوم نظام قرار می دهد، با لایه های وجودی هر هفت بوم نظام ارتباط برقرار کرده و در رفت و برگشت های مستمر، رابطه ای همگون بین آن ها برقرار سازد. این نوشتار تلاش می کند ترجمه فارسی این کتاب را از جهات محتوایی، روشی، ظاهری و منابع مورد استفاده مورد نقد و بررسی قرار دهد.
    کلیدواژگان: دانشگاه بوم شناختی، بوم نظام، روی باسکار، بارنت، هابرماس
  • مهدی شقاقی* صفحات 109-131

    در مقاله حاضر قصد بر آن است که کتاب آمار در علم‎سنجی و علم اطلاعات و دانش‎ شناسی تالیف پرویز نصیری و امیرحاج‎سلمانی که در سال 1396 توسط انتشارات سمت به جامعه علمی عرضه شده است با استفاده از روش نقد سنتی یا جدلی، به بحث و نقد گذاشته شود. نتایج بررسی کتاب حاکی از آن است که کتاب در برخی موارد شامل «بیان ساده مفاهیم آماری و کاربرد عملی آنها» نیست و خواننده مستقل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا قادر به درک برخی مفاهیم، به ‎خصوص در بخش توزیع‎ های آماری، برآوردها و الگوی عاملی نیست و تنها مدرسان این درس می‎توانند آن را برای دانشجویان قابل فهم سازند. به‎ علاوه فاقد جامعیت است و برای نمونه جای آزمون‎ های ناپارامتریک، و برخی تحلیل‎های پیشرفته آماری مثل آنکووا، مانکووا، تحلیل مسیر و غیره خالی است و در عین حال آموزش نرم‎افزاری تحلیل‎های آماری، آن طور که بایسته است آموزانده نشده است. با توجه به سایر ایرادها و توصیه‎ های جزئی که در متن مقاله آمده است، می‎توان کتاب حاضر را کتابی با طرح مقدماتی خوب برای توسعه و بهبود در آینده در نظر گرفت و آن را به یک کتاب پایه و همه‎ پذیر ارتقاء داد.

    کلیدواژگان: نقد سنتی، نقد جدلی، آمار در علم‎سنجی، آمار در علم اطلاعات، آزمون‎های آماری، تحلیل‎ آماری
  • اصغر ایزدی جیران* صفحات 133-156
    کتاب مردم شناسی فرهنگی در دنیای در حال جهانی شدن (ویرایش چهارم، 2017) اثر باربارا میلر یک کتاب آموزشی است که با هدف معرفی رشته مهم مردم شناسی فرهنگی به دانشجویان نوشته شده است. فصل آغازین کتاب به تاریخ و نظریه های مردم شناسی فرهنگی و مفهوم کلیدی فرهنگ و فصل دوم به روش پژوهش در مردم شناسی فرهنگی اختصاص دارند. نه فصل بعدی ذیل سه محور شالوده های فرهنگ، سازمان اجتماعی، و نظام های نمادین قرار گرفته اند. دو فصل آخر هم به دو موضوع مهم معاصر می پردازد: حرکت و توسعه. میلر تلاش وافری کرده تا با نوآوری هایی، هم فرم کتاب را برای خوانندگان دلپذیر کند و هم آن ها را به طور عمیق تری با مطالب هر فصل درگیر سازد. در این راستا، نویسنده نه تکنیک به کار برده و همین فنون اند که کتاب مردم شناسی فرهنگی در دنیای در حال جهانی شدن را از یک اثر معمول در کتب درسی فراتر می برند. نقاط قوت اثر عبارتند از: درگیری ملموس خواننده، یادگیری تفکر مردم شناختی، کاربردی دیدن مردم شناسی فرهنگی، معرفی رویکردهای انتقادی، و ارایه تغییرات معاصر در موضوعات. نقاط ضعف اثر را می توان در غفلت از برخی جریان های نظری معاصر، خام دستی مهم در روش پژوهش مردم شناسی به طور خاص شیوه های بازنمایی و فنون تحلیل داده های میدانی، و دسترسی نابرابر به بسته های تکمیلی کتاب یافت.
    کلیدواژگان: مردم شناسی فرهنگی، کار میدانی، فرهنگ، جهانی شدن، مردم شناسی
  • فاطمه سادات حسینی*، حفیظ الله فولادی، حسن روشن صفحات 157-185

    هدف عمده مقاله حاضر تحلیل انتقادی کتاب «جهل مقدس: زمان دین بدون فرهنگ» نوشته الیویه روی است. به طور خاص این پژوهش کوشید تقابل یا هم زیستی دین و فرهنگ را از خلال تحلیل های نویسنده کتاب استخراج کند، و به بررسی تاثیر مواضع ایدئولوژیک نویسنده بر متن بپردازد. از این رو، با استفاده از روش تحلیل گفتمان انتقادی بر مبنای آراء فرکلاف، محتوای این اثر طی سه مرحله توصیف تبیین و تفسیر، مورد واکاوی و نقد قرار گرفت. یافته ها نشان داد گفتمان کانونی و مسلط این اثر، ظهور بنیادگرایی دینی در جهان به عنوان خروجی گسسته شدن پیوندها میان نشانه های فرهنگی و نشانه های دینی است. این اثر در تشخیص و تبیین رابطه دین و فرهنگ و مصادیق آن، به خطا رفته و پیشنهاد همگرایی دین و فرهنگ را مطرح نموده که با شواهد و مستندات تاریخی از گذشته تا کنون، حداقل در مورد دین اسلام، در تناقض است. همچنین تفسیر نویسنده از بنیادگرایی اسلامی، تصویری مبهم و نارسا و متضمن توجیهی نادرست از هویت سیاسی اسلام در دوران معاصر است.

    کلیدواژگان: اسلام گرایی، بنیادگرایی، سکولاریزاسیون، فرهنگ، دین، تحلیل گفتمان انتقادی
  • جواد مویزچی، سید خدایار مرتضوی اصل*، سید مصطفی تقوی مقدم صفحات 187-215

    پرداختن انتقادی به موضوع «خلقیات ایرانیان» درقالب داستان، سفرنامه و... همواره از جمله موضوعات پرمخاطب و پرمناقشه بوده است. در این میان، کتاب «سازگاری ایرانی» نوشته مهدی بازرگان به جهت قرارگرفتن در حد واسطی از آثار دوره قاجار (نوعا سفرنامه)، با شمار قابل توجهی از متون عموما جامعه شناسانه ی سال های اخیر، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. رویکرد نوآورانه ی کتاب و تاثیر آن بر خوانش انتقادی و خویش کاوی ایرانیان، از نکات برجسته و پرسش برانگیز کتاب بوده، که در نسبت با متون مشابه در قبل و بعد آن و در سنجش با دوره های مختلف اندیشه ورزی خود بازرگان، حایز اهمیت است. سوال محوری مقاله، این است که آیا کتاب «سازگاری ایرانی» (که به دشوارگی و بحث برانگیز بودن خلقیات ایرانیان می پردازد)؛ قابلیت طرح بعنوان نظریه ای نوآورانه و در پاسخ به یک بحران واقعی-اجتماعی را دارد؟ برای یافتن پاسخ این سوال، از روش تفسیر مولف محور (قصدگرا) ی «کوئنتین اسکینر» و چارچوب نظری «توماس اسپریگنز» کمک گرفته خواهد شد. تا هدف محوری تحقیق (یعنی فهم میزان آغازگری و جایگاه اندیشه ورزی بازرگان، در نسبت با سبک خلقیات شناسی ایرانیان) هرچه بهتر آشکار شود. یافته ها و نتایج این تحقیق نشان می دهد که ایده ی بازرگان در خرده گیری از روحیه و خلقیات ایرانی با وجود تمام نقدهای وارد بر آن، همچنان منشاء الهام یا در راستای کنش علمی دیگر نظریه پردازان بوده است.

    کلیدواژگان: خلقیات ایرانی، اسپریگنز، اسکینر، تفسیر، خلق نظریه
  • میثم غلام پور*، نسرین اوضاعی، رضا مرادی، احمدرضا اکبری صفحات 217-247
    پژوهش حاضر با هدف تحلیل و مقایسه انتقادی دیدگاه‏ های پاینار و آیزنر در حوزه برنامه‏ درسی انجام گرفت. برای تحقق این هدف از روش پژوهش مقایسه‏ ای - تطبیقی استفاده شده است. حوزه پژوهش شامل کلیه منابع اعم از کتاب‏ های این دانشمندان، مقالات، مطالعات و پژوهش ‏های مرتبط با موضوع بوده است. نمونه پژوهش به صورت هدفمند انتخاب شده تا منابع دارای مطالب مرتبط و دست اول انتخاب شوند. داده ‏های مورد نظر از طریق سیاهه یادداشت برداری گردآوری و اطلاعات به روش کلامی، تصویری و استنتاج منطقی تحلیل شد. براساس یافته‏ های پژوهش، پاینار برنامه‏ درسی را ساختار فرهنگی سیاسی می‏داند و مفاهیمی چون پدیدارشناسی، نومفهوم‏ گرایی و بین المللی کردن برنامه‏ های درسی را مورد توجه قرار داده است و آیزنر توجه به زیباشناسی، تربیت هنری و نگاه کثرت‏گرا در تدوین برنامه‏ های درسی را مورد توجه داشته است با نگاه مقایسه ‏ای در دیدگاه‏ های کلان این دو دانشمند در حوزه برنامه ‏درسی می‏ توان این گونه استنباط کرد که دیدگاه مشترک این دو دانشمند توجه به دنیای واقعی در طراحی برنامه ‏های درسی است اما وجه تمایز آن‏ها توجه پاینار به نظریه ‏پردازی در زمینه برنامه ‏درسی با توجه به دنیای واقعی می ‏باشد ولی آیزنر توجه به دیدگاه هنری و زیباشناسی را در طراحی برنامه ‏های درسی مورد توجه قرار می ‏دهد.
    کلیدواژگان: برنامه درسی، نظریه، آیزنر، پاینار، بررسی انتقادی
  • سیده مطهره حسینی* صفحات 249-277
    کتاب «قدرت و سیاست فرهنگی در روابط بین الملل» با تدوین گری «جی. پی. سینگ» در سال 1396 توسط انتشارات «علمی و فرهنگی» در 1000 نسخه و 352 صفحه به چاپ رسیده است. بخش نخست این مقاله با عنوان «معرفی و توصیف اثر و ارزیابی شکلی کتاب قدرت و سیاست فرهنگی در روابط بین الملل»، به بیان ویژگی های فنی کتاب پرداخته، ویرایش ادبی کتاب را بررسی کرده و سپس نکاتی درباره رعایت اصول علمی ارجاع دهی درون متن و کتابنامه آن گفته است. بخش دوم با عنوان «تحلیل و ارزیابی محتوایی کتاب» موارد زیر را بررسی کرده است: ابعاد آموزشی، مسئله مندی و پاسخگویی به نیازهای علمی و کاربردی کشور، ارزیابی نظم منطقی و انسجام درونی بخش های مختلف، میزان استحکام تحلیل ها و تبیین های ارائه شده، دقت در کاربرد اصطلاحات تخصصی و معادل سازی برای واژه ها و اصطلاحات تخصصی و خارجی، میزان رعایت اصول و اخلاق علمی (استفاده از زبان علمی، ذکر منابع مورد استفاده، سوگیری غیرعلمی، هماهنگی / سازواری اثر با ارزش های اسلامی و ایرانی. در پایان، نتیجه ای با عنوان «ارزیابی نهایی اثر» نوشته شده و جمع بندی نهایی از کتاب را ارائه کرده است. روش مطالعه مقاله، اسنادی با بهره گیری از منابع کتابخانه ای، اعم از فیزیکی و الکترونیک بوده است.
    کلیدواژگان: قدرت، سیاست فرهنگی، روابط بین الملل، دیپلماسی فرهنگی، اقتصاد سیاسی
|
  • Fatemeh Aghaabedi Khabjani *, Saeed Tavoosi Masrour Pages 1-29

    Understanding is about the subject and action, and social understanding is a sociological look at the object of observation that occurs in order to receive social inference. Throughout history, this understanding has shaped custom due to its alignment with social norms. Religious custom originates from religious norms and religious texts and creates a different way of life. In this regard, books have been written at different times, whose purpose is to respond to social needs in maintaining and expanding social norms. The purpose of examining two books (Heliyat al-Mutaqeen and Mafatih al-Hayaht) is the impact of environmental roles on the authors and the study of the social understanding of the Shiite religious custom. The trend of Shia religious customs can generally be divided into two main parts: social (Islamic civilization) and individual (monotheistic man). The research method is a comparative method that increases awareness, avoids misinformation, and teaches lessons.

    Keywords: CIVILIZATION, Social Understanding, Shia Religious Custom, Heliyat Al-Mutaqeen, Mafatih Al-Hayat
  • Mansour Tabiee *, Ali Mozafari Pages 31-50
    Discussing the national identity of Iranians, drawing its image, and criticizing its foundations have been among the controversial academic topics in recent decades. This controversial dialogue, especially in the shadow of the emergence of the theories called postmodernism, has opened new points of view in historiography and has prompted some people to critically look at the conventional narratives of Iranian history through the lens of these new perspectives and reveal their weaknesses. In this article, we have chosen one of the most referenced works of this kind of research; That is, “Vernacular Modernity and the Rethinking of History” written by Mohammad Tavakoli Targhi. We have shown that this compilation, despite relying on first-hand sources and their innovative reading, has theoretical and methodological flaws. To describe the shortcomings in independent chapters, we have criticized the form, theoretical foundations, and methodology of the work and tried to show to what extent these weaknesses affect the acceptance of the research results. Based on this study, it seems that the main shortcoming in the theoretical plan of the book is that it has not given a clear definition of tradition. Such ambiguity in the definition of tradition has influenced various aspects and has made it difficult to accept its arguments.
    Keywords: National Identity, Historical Rethinking, Modernity, Iranian History, Vernacular Modernity
  • Alireza Kachuei *, Yaser Qazvini Haeri Pages 51-82

    The book Historical Geography of the Persian Gulf by Pirooz Mojtahedzade was first published by University of Tehran Press in 1975. In 2013, the author made a new edition with “broad changes and additions” in the same publishing house. In this new edition, while surveying the historical geography of the Persian Gulf from ancient times until the contemporary period, the author has discussed about history and historical geography of the offshore territories of this sea. The current paper aims to have a critical review of the content and the form of this new edition. The outcome of this critical review shows that due to many problems such as the absence of a unique referring method, presenting false، sometimes fake and paradoxical contents, the ambiguity of the main subject, lack of proper sources, vast grammatical and typographic mistakes, incoherence and entanglement of contents, the disproportion of the main title with contents, conspiracy theory, anachronism and finally the lack of bibliography, index, and conclusion, this book is disqualified to be published by such a respected publisher.

    Keywords: Persian Gulf, Historical Geography, Anachronism, Conspiracy Theory, Tehran University Press
  • Reza Mahoozi *, Ali Asghar Morovat Pages 83-108
    “Ecological University: A Feasible Utopia” is a translation of a book by Ronald Barnett, a famous English university philosopher, published in 2018. This book proposes a new idea for future universities based on the method of critical realism on Bhaskar and Habermas's communicative action. Based on critical realism, he has considered several ontological layers for the seven ecosystems in which we humans and societies live and feel their presence in our lives. In his opinion, the university can communicate with the existential layers of all seven ecosystems based on the epistemological diversity within itself and based on the academic principles that make it superior to these seven ecosystems, and establish a homogeneous relationship between them in continuous back-and-forth between them, a relationship that is heterogeneous in the current situation, and this heterogeneity endangers the life of the planet and our ecosystem he has thrown it away. This paper tries to critique and examine the Persian translation of this book in terms of content, methodology, appearance, and the sources used.
    Keywords: Ecological University, Ecosystem, Roy Bhaskar, Barnett, Habermas
  • Mahdi Shaghaghi * Pages 109-131

    In this article, I aimed to give a critical position about a book, namely "Statistics in Scientometrics and Knowledge and Information Science" that was published by SAMT Organization using the polemical criticism method. A critical study of the book showed that it has been unsuccessful in achieving its beginning claims about uncomplicated explanation and practical utilization and a typical reader of the book in humanities and behavioral science can't understand some of its basic statistical discussions and it is usable only for statistical instructors and they may able to re-explain its proofs about distributions, propositions, estimations and so on. It should be said that it is not a comprehensive book in statistics because non-parametric tests and some advanced tests such as ANCOVA, MANCOVA, and path analysis have been neglected. Its software instruction section is either a flawed section because of its excessive brief. However, the book’s basic plan is defensible and its authors can develop it by increasing the statistical tests and decreasing peripheral argumentation.

    Keywords: Polemical Method, Statistics In Scientometrics, Statistics In Information Science, SPSS, Statistical Tests, Statistical Analysis
  • Asghar Izadi-Jeiran * Pages 133-156
    “Cultural Anthropology in a Globalizing World” (forth edition, 2017) by Barbara Miller is a text book with aim to introduce cultural anthropology for students. The first chapter is about history and theory in cultural anthropology and the second chapter about research method in this discipline. The next nine chapters written in order to three axes including culture grounds, social organization, and symbolic systems. The last two chapters consider two contemporary issues: movement and development. Miller has made a good effort and innovations to appear a book which form tasteful and contents engaging. In doing so, she uses of nine techniques that make book unique among other textbooks in cultural anthropology. The strengths of book include: concrete engagement of redear, learning anthropological thinking, seeing applied dimension of cultural anthropology, introducing critical approaches, and providing contemporary changes in the subjects of chapters. Some weak points of the book include: ignorance of some contemporary theoretical currents, absence of a good discussion about the representation and analysis of ethnographic date, and unequal accesses of readers to additional packages of the book.
    Keywords: Cultural Anthropology, Fieldwork, Culture, Globalization, Anthropolog
  • Fatemeh Sadat Hosseini *, Hafizullah Fooladi, Hasan Roshan Pages 157-185

    The main purpose of this article was to critically investigate the book "Holy Ignorance: When Religion and Culture Part Ways” written by Olivier Roy. Specifically, this research tried to examine the conflict or coexistence of religion and culture through the analyses of the author of the book, and discover the impact of ideological positions on the text. To this end, using the critical discourse analysis method by Fairclough (1989), this research analyzed and criticized the content of this book within three stages of description, interpretation and explanation. The findings showed that the key idea of ​​this work is to introduce religious fundamentalism in the world as a result of the disconnection of the links between cultural and religious signs. However, the book goes wrong in identifying and explaining the relationship between religion and culture and has proposed the convergence of these two based on evidences which are on the contrary, at least in the case of Islam. Moreover, the author's interpretation of Islamic fundamentalism is vague and insufficient and implies a false justification of the political identity of Islam in the contemporary era.

    Keywords: Islamism, Fundamentalism, Secularization, Culture, Religion, Critical Discourse Analysis
  • Javad Mavizchi, Seyed Khodayar Mortazavi *, Seyed Mostafa Taqavi Moqadam Pages 187-215

    Critically dealing with the topic of "Iranian Ethos", in the form of stories, travelogues, etc. has always been one of the most popular and controversial topics. In the meantime, the book "Iranian Compatibility" written by Mehdi Bazargan is of particular importance for being in the middle of the works of the Qajar period (typically a travel book), with a significant number of generally sociological texts of recent years. He has The innovative approach of the book and its impact on the critical reading and self-examination of Iranians is one of the prominent and questionable points of the book, which is important in comparison with similar texts before and after it and in comparison with different periods of thought of the merchant himself. The central question of the article is whether the book "Iranian Compatibility" (which deals with the difficulty and controversial nature of Iranians) is capable of being proposed as an innovative theory in response to a real social crisis. In order to find the answer to this question, the author-centered (intentionalist) interpretation method of "Quentin Skinner" and the theoretical framework of "Thomas Spriggans" will be used so that the central goal of the research (that is, to understand the level of initiation and the place of thinking of the merchants, in relation to the anthropological style of Iranians) can be revealed as well as possible. The findings and results of this research show that Bazargan's idea in summarizing the Iranian spirit and temperament, despite all the criticisms on it, was still the source of inspiration or in line with the scientific action of other theoreticians.

    Keywords: Iranian Ethos, Spragens, Skinner, Hermeneutics, Creating The Theory
  • Meysam Gholampour *, Nasrin Ozayi, Reza Moradi, Ahmadreza Akbari Pages 217-247
    The present study was conducted with the aim of critically analyzing and comparing the views of Paynar and Eisner in the field of curriculum. To achieve this goal, comparative research method has been used. The field of research included all the sources, including the books of these scientists, articles, studies and research related to the subject. The research sample was selected purposefully so that sources with relevant and first-hand materials are selected. The desired data was collected through a note-taking list and the information was analyzed verbally, graphically and logically. Based on the findings of the research, Paynar considers the curriculum as a cultural and political structure and has paid attention to concepts such as phenomenology, neo-conceptualism and internationalization of curricula, and Eisner has paid attention to aesthetics, artistic education and the view of plurality and to the orientation in the development of curricula, with a critical and comparative look at the macro views of these two scientists in the field of curriculum. It can be concluded that the common point of view of these two scientists is to pay attention to the real world in designing curricula, but their distinction is Paynar's attention to theorizing in the field of curriculum with respect to the real world, and Eisner pays attention to the artistic and aesthetic point of view in curriculum design.
    Keywords: Curriculum, Theory, Eisner, Paynar, Critical Review
  • Seyede Motahare Hosseyni * Pages 249-277
    The book "Power and Political Culture in International Relations" edited by "J. P. Singh" was published in 1396 by "Elami and Farhangi" publications in 1000 copies and 352 pages. The first part of this article with the title "Introduction and description of the work and formal evaluation of the book "Power and Political Culture in International Relations" describes the technical features of the book, examines the literary editing of the book, and then points about observing the scientific principles of referencing within the text and its bibliography. The second part titled "Analysis and evaluation of the content of the book" has examined the following: educational dimensions, problem-solving and responsiveness to the scientific and practical needs of the country, evaluation of the logical order and internal coherence of different sections, the degree of strength of the analyzes and explanations provided. Accuracy in the use of specialized terms and equivalence for specialized and foreign words and terms, the degree of observance of scientific principles and ethics (use of scientific language, mention of the utilized sources, non-scientific bias, harmony of the work with Islamic and Iranian values. At the end, a conclusion titled "Final evaluation of the work" is written and the final summary of the book is presented. The method of studying the article was documents using library resources, both physical and electronic.
    Keywords: Power, Cultural Politics, International Relations, Cultural Diplomacy, Political Economy