به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "sublimity" در نشریات گروه "علوم انسانی"

  • طیبه زارعی *

    هدف پژوهش حاضر بررسی روان شناختی و جامعه شناختی رشد و تعالی فرهنگی زنان در منظومه فضای مجازی بود. جامعه پژوهش تمام متون روان شناختی و جامعه شناختی مرتبط با منظومه فضای مجازی و رشد و تعالی فرهنگی بود. نمونه مورد پژوهش مطالب روان شناختی ، جامعه شناختی، فرهنگی و فضای مجازی در ارتباط با زنان بود. روش پژوهش توصیفی – تحلیلی است. گردآوری اطلاعات از طریق مطالعه اسنادی و کتابخانه ای به صورت فیش برداری از مفاهیم مهم پژوهش بود. داده های به دست آمده با استفاده از تحلیل محتوا بررسی شد. نتایج پژوهش نشان داد که زنان نیازمند برخورداری از سلامت روان شناحتی، مشارکت و بهره مندی از امکانات و فرصت های زندگی اجتماعی هستند و توانمندی آنان از جمله رهیافت های علمی و فرهنگی به زنان کمک می کند تا به استقلال و خودکفایی برسند. ارتقای سلامت روان شناختی و تعالی زنان تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله مهمترین آن ها عوامل قید و بندها، ارتقای فرهنگ عمومی، شبکه ها و سازمان های زنانه ، رسانه ها و فضای مجازی هستند که از آن ها تحت عنوان منظومه فضای مجازی یاد می شود. هم چنین سیاست گذاری صحیح و مبتنی بر فرهنگ اسلامی و ایرانی می تواند زمینه را برای حفظ تعادل و سلامت روان شناختی زنان همراه با رشد و تعالی آنان به همراه داشته باشد. برقراری ارتباط و تعامل زنان با جامعه از طریق فضای مجازی و ایجاد شبکه های عرفی و سازمان های مختص زنان از عوامل اثرگذار در حفظ سلامت روان شناختی و تعالی فرهنگی زنان است که می تواند از حوزه تخصصی و علمی به حوزه عمومی و عامه پسند وارد شود.

    کلید واژگان: روان شناختی, منظومه فضای مجازی, جامعه شناختی, رشد و تعالی فرهنگی زنان
    Tayyebeh Zarei *

    The purpose of the current research was to investigate the cultural growth and sublimity of women in the virtual space set from the psychological and sociological point of views. The research universe included all the psychological and sociological texts related to the virtual space set and cultural growth and sublimity. The sample encased psychological, sociological, cultural and the virtual space subjects concerning women. The method of the research was descriptive-analytical. To collect data documentary and library procedure by note taking on index cards involving the significant concepts was implemented. The data was analyzed via content analysis. The results of the research showed that women needed to have mental health, participate and benefit from the facilities and opportunities of social life and their capabilities, including scientific and cultural approaches, helped women to achieve independence and self-sufficiency. The promotion of psychological health and sublimity of women was influenced by several factors, including the most important of them - the factors of restraints, promotion of public culture, women's networks and organizations, media and virtual space which were referred to as "virtual space set". Also, correct policymaking based on Islamic and Iranian culture could provide the basis for maintaining the balance and psychological health of women along with their growth and sublimity. Establishing communication and interaction of women with the society through virtual space and creating traditional networks and organizations specific to women were effective factors in maintaining the psychological health and cultural sublimity of women, which could be transformed from the specialized and scientific to the public and the popular fields.

    Keywords: Psychological, Sociological, Women cultural growth, sublimity, Virtual space set
  • نجمه دشتکی*، حمید ماجدی، فرح حبیب

    امروزه بحران زیست محیطی شهرها، ناشی از نگرش مادی بشر به نظام محیط زیست و به تبع آن اخلاق نادرست شهروندان در مواجهه با آن است.  این در حالی است که در جهان بینی توحیدی، عالم هستی، یک واحد یکپارچه است که تمامی موجودات آن در مسیر رشد و تعالی، در حال حرکت و هدایت هستند؛ به طوری که نمی توان هدفی جز معاد و بازگشت به سوی خداوند برای آن تصور نمود. در این جهان بینی، شهروندان نه تنها مسئولیت بهره برداری عادلانه و امانتدارانه از عناصر محیط زیست را دارند، بلکه مسئولیت حفظ، ارتقاء و سیر تعالی تمامی عناصر محیط زیست به سوی کمال مخصوص خود و هدف خلقتشان را نیز دارند. هدف این پژوهش تبیین نقش اخلاق زیست محیطی شهروندان در تعالی محیط زیست بر اساس آموزه های قرآنی با بهره گیری از تفسیر المیزان است. در این راستا به منظور تحلیل گزاره های اخلاقی قرآن کریم، از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده گردید. در این پژوهش، کدگذاری، طبقه بندی و مقوله بندی متون انتخابی، توسط نرم افزار ATLAS.ti صورت گرفت. در مجموع از میان گزاره های اخلاقی مرتبط با موضوع پژوهش، 590  کد استخراج گردید که پس از حذف کدهای مشابه به 106 کد تقلیل یافت. کدهای باقی مانده در 23 مولفه و 7 مقوله دسته بندی شدند و در نهایت در سه بعد جهان بینی، گرایش و اعمال و رفتار، مدل نهایی منتج شده از نتایج تحلیل محتوای کیفی ارایه گردید. مدل ارایه شده، تعالی اخلاق زیست محیطی شهروندان بر مبنای تفسیرالمیزان است که در آن سه بعد جهان بینی الهی شهروندان، گرایش به سمت کمال و اعمال و رفتار زیست محیطی شهروندان در چارچوب قوانین الهی مورد تاکید بوده و انتظار می رود که این نگرش منجر به تعالی محیط زیست شود.

    کلید واژگان: اخلاق زیست محیطی شهروندان, تعالی, محیط زیست, مدل مفهومی, ATLAS.ti
    Najme Dashtaki *, Hamid Majedi, Farah Habib

    Today, environmental crisis of cities is caused by material attitude of humans towards environmental system and consequently the wrong ethics of citizens facing it. While in Monotheistic Worldview, universe is a unified entity, with all beings moving and guiding in path of growth and sublimity, so that no purpose other than resurrection and return to God can be imagined for it. In this Worldview, citizens are not only responsible for just and trustworthy exploitation of environmental elements, but is also responsible for preservation, promotion and sublime progress of all the environmental elements to their own perfection and purpose of their creation.The purpose of this study is to explain role of citizens' environmental ethics in sublimity of environment based on Quranic teachings. In regard, qualitative content analysis method is used to analyze ethical statements of Holy Quran. The interpretation used in this study was interpretation of Al-Mizan and coding, classification and categorization of selected texts is done by ATLAS.ti software. In total, 590 codes were extracted from ethical statements related to research subject, which was reduced to 113 after removing similar codes. Remaining codes were categorized into 23 components and 7 categories and finally, in three dimensions final model derived from results of qualitative content analysis was presented. model proposed is excellence of citizens 'environmental ethics based on the interpretation of the paradigm, in which three dimensions of citizens' divine worldview, Orientation towards perfection, and actions of citizens in context of divine laws are emphasized and expected to lead to attitude.

    Keywords: Citizens' environmental ethics, Sublimity, The environment, Conceptual Model, ATLAS.ti
  • حسین رمضانی*

    توسعه و پیشرفت در واقعیت انضمامی اش وابسته به توسعه نظر و عمل انسان است و توسعه نظر و عمل انسان بر بنیاد قوا، ساحات وجودی، حرکت، ادراک و فعل انسان پدید می آید؛ ازاین رو فرایند حرکت وجودی و جوهری انسان در ساحت فردی و اجتماعی، مقوم توسعه و پیشرفت جامعه انسانی است. از منظر رهیافت و مبانی انسان هستی شناختی حکمت متعالیه، انسان دارای مراتب وجودی عقلی، نفسانی و طبیعی است. این مراتب در هر دو بعد حیات فردی و اجتماعی انسان، مقوم توسعه وجودی انسان و جامعه هستند. در این مقاله با توجه به مراتب قوای وجودی انسان و نحوه گسترش آنها در ابعاد فردی و اجتماعی، سه لایه طولی و متوالی توسعه عقلی و نظری، توسعه اخلاقی و عملی و توسعه مدنی و نهادی شناسایی شدند. ویژگی مهم این دیدگاه در مقایسه با رهیافت ها و دیدگاه های مدرن و معاصر در تاریخ فلسفه غرب آن است که می تواند تبیینی یکپارچه، جامع، فرایندی و مترتب از مراتب واقعی، ارزشی، نهادی، فردی و اجتماعی حیات انسان ارائه دهد؛ به گونه ای که دچار چالش در تبیین پیوند میان واقعیت و ارزش و فرد و جامعه نشود.

    کلید واژگان: توسعه, تعالی, نظر, عمل, انسان, فرد, جامعه
    Hossein Ramezani*

    Development and progress in its concrete reality depends on the development of human’s viewpoint and practice. The development of human’s thought and practice arises on the basis of human’s powers, existential areas, movement, understanding and action. Thus, the process of existential and substantial movement in the individual and social domain is the constitutive to the development and progress of human society. From the point of view of the human- ontological foundations and approach of transcendental wisdom, man has existential level of rational, soul, and natural. In both the individual and social dimension of human life, these levels are constitutive to the existential development of human and community. In this paper, considering the levels of the human’s existential powers and how they extend to the individual and social dimensions, three longitudinal and sequential layers of rational and theoretical development, ethical and practical development, and civil and institutional development were identified. An important feature of this view compared to modern and contemporary approaches and views in the history of Western philosophy that can provide an united, comprehensive, process description, resulting from realistic, value, institutional, individual, and social stages of human life, so that do not be challenged in explaining the link between reality and value and the individual and society.

    Keywords: development, Sublimity, Viewpoint, Practice, human, individual, Community
  • فاطمه مهرزاد صدقیانی*، مسعود علیا
    در این مقاله نشان خواهیم داد که نسبت والایی و اخلاق در دوره ی پیشانقدی تفکر کانت شکل فلسفی نظام مندی ندارد و علت آن را می توان در این دو چیز جست: اولا در این دوره احساس زیبایی شناختی و احساس اخلاقی متمایز از یکدیگر نیستند و برحسب یکدیگر تعریف می شوند. ثانیا اخلاق مبتنی بر احساس است، نه عقل عملی محض و اصل پیشین آن. کانت در مشاهداتی در باب احساس امر زیبا و امر والا انسان ها را فرامی خواند تا اصول اخلاقی شان را بر عاطفه ی کلی بنا کنند. این اصول هرچند کلی اند، اما قوعد نظری نیستند و هر فرد باید آن ها را با رجوع به قلبش بیابد. این اصول همان احساس زیبایی و کرامت طبیعت انسان است. در ملاحظاتی بر مشاهداتی در باب احساس امر زیبا و امر والا با آن که در تفکر کانت نسبت به اخلاق دگرگونی هایی صورت می گیرد و عناصری وارد آن می شوند که بعدا در دوره ی نقدی پایه و اساس قرار می گیرند، اما او هم چنان معتقد است که احساس اخلاقی نوعی احساس لذت و درد است که نسبت به آن منفعل نیستیم و می توانیم فعالانه در آن مداخله کنیم. علت آن هم برخوردار بودن از آزادی اخلاقی است.
    کلید واژگان: والایی, عاطفه ی کلی, فضیلت, احساس اخلاقی, آزادی اخلاقی
    Fateme Mehrzad Sadaghiani *, Masoud Olia
    This essay is going to show that the relationship between sublimity and morality in Kant’s precritical thinking doesn’t have a systematic philosophical form. The reason can be sought out in these two things: first, aesthetic feeling and moral feeling haven’t been distinguished clearly and have been defined in terms of each other. Second, morality is grounded in feeling, not pure practical reason and its a priori principle. In Observations on the Feeling of the Beautiful and Sublime, Kant invites human beings to ground moral principles on general affection. Although these principles are universal, they are not speculative rules and every human being should find them in his bosom. These are the feeling of beauty and dignity of human nature. In Remarks in the Observations on the Feeling of the Beautiful and Sublime, Kant’s thinking about morality changes in the way that can be regarded as the basis of his thought in critical period. However, he still believes that moral feeling is a kind of feeling of pleasure and displeasure to which we are not passive, but we are active because of possessing moral freedom.
    Keywords: Sublimity, General affection, virtue, Moral feeling, Moral freedom
  • صدیقه پورمختار *، شمس الملوک مصطفوی، سید محمد مرندی
    یکی از عوامل موفقیت استعمار در سرزمین های مستعمره خود، علاوه بر گزینه نظامی، استفاده هوشمندانه از فنون بلاغت و سخنوری بوده و از این رو ماموریت متمدن سازی اروپایی بر اساس فرهنگ به عنوان سخنوری پایه گذاری و از طریق ادبیات و فلسفه قرن هجدهم و نوزدهم دنبال شده است. «امانوئل کانت» ، فیلسوف بزرگ قرن هجدهم آلمان، در کتاب «نقد قوه حکم» خود که بخش اول آن فلسفه ذوق (مبحث زیبا و والا) و بخش دوم آن به غایت شناسی اختصاص دارد، سوژه ای را معرفی می کند که تحت شرایط خاصی به درک زیبایی، والایی و غایتمندی نائل می شود؛ اما از آنجایی که از نظر کانت چنین درکی متعلق به همگان نیست، این پرسش فراروی منتقدان قرار می گیرد که آیا می توان گفت سوژه کانتی در نقد سوم، نشانی از نژادگرایی و استعمار در خود دارد؟ مقاله حاضر بر اساس آرای «گایاتری چاکراورتی اسپیوک» ، منتقد و اندیشمند مشهور حوزه مطالعات پسااستعماری، به بررسی و پاسخ این پرسش می پردازد. اسپیوک بر این اعتقاد است که نظرهای کانت در دو مورد دارای نژادگرایی و استعمار است؛ یکی در تحلیل والایی که می گوید انسان خام به دلیل آنکه آموزش دیده و بافرهنگ نیست، والایی را تنها به عنوان مفهومی دهشتناک درک می کند و دوم در بحث غایت شناسی که بومیان استرالیایی را فاقد فاعلیت انسانی می داند. بنابراین سوژه شناسای جهان شمول یا انسان کانتی به تمامی بشریت رجوع نمی کند، بلکه تنها به سوژه آموزش دیده بورژوای مرد دوران روشنگری اروپا که بخشی از اصول عقلانی گسترش امپریالیسم را فراهم کرده است، توجه نشان می دهد.
    کلید واژگان: اسپیوک, کانت, استعمار, والایی, غایت شناسی
    sediqe pourmokhtar *, Shamsolmolouk Mostafavi
    The success of British colonial rule during the nineteenth century was not only dependent on the threat of military force, but also on the sophisticated use of rhetoric so the civilizing mission of Europeans established based on culture as rhetoric and followd 18th and 19th century literature and philosophy. This superiority was followed by 18th and 19th century`s philosophy and literature. Emanuel Kant, the great philosopher of 18th century, in his book “Critique of Judgment” that its first part is the Critique of Aesthetic Judgment and its second part deals with the Critique of Teleological Judgment. Kant in this book introduced a subject, that achieves beauty and sublimity and finality under special conditions; however since in Kant’s view, such understanding is not specific to all people, this question arises for critics that whether there is a sign of racism and colonianism in third criticism of Kant Subject. So, the main question of this article is that is there any colonial and racism streaks in third critique of Kant. This article based on the ideas of the post-colonial critic and theorist, Gayatri Chakravorty Spivak, is a well-known scholar in diverse fields of post-colonial research, examines and answers this question. Spivak believes that Kant’s theories in two cases, use racism and colonialism; first in analysis of sublimity he states that raw man can understand sublimity as a terrible conceptions because he is not educated and cultured; secondly, in finality discussion, considers Australian indigenous inhabitants without humane nominality. Therfore, the indicating subject of universality or Kant Human does not refer to all humans, but only pays attention to burgeous educated man subject of European Enlightenment period as providing a part of rational principles of Imperialism development.
    Keywords: Spivak , Kant , Sublimity , Kantian subject , Teleology
  • ماه نظری *

    سهراب با توجه به پیشرفت های تکنولوژی در چند دهه اخیر و از خود بیگانگی انسان،دیدی عمیق نسبت به مسایل جهانی دارد .اشعارش بیانگر معضلات وتناقضات عجیب وغریب در جهان پیشرفته ی معاصر است . با ایجاد تقارن ، زمین و فرازمین،گذشته و حال را چنان به تصویر کشیده است که در ذهن جستجوگر وتعالی طلبش، اهمیت با گذشته است .آن چنان، بیدار و همه‌جانبه، تعالی‌جوست که نیازی به اغراق ندارد زیرا از صافی تعقل جزیی‌نگری می گذرد تا پیام خود را با شگفتی هرچه تمامتر ابراز نماید .درونگرایی و دعوت به آرامش در دامن طبیعت را میتوان مهمترین ویژگی شعر او دانست؛ که ملهم از دو ویژگی عرفان و رمانتیسم اندیشه ی اوست که درنهایت سیر به تعالی را انتظار می کشد. مسئله این است که آیا سهراب در سروده هایش ،بیشتر به مفید بودن اشعارش می اندیشد ،یا شگفتی انگیزی آن؟هدف سهراب (فرضیه)، ازبه کارگیری تصویرهای پیچیده ، برای خلق شگفتی ،تعالی ،القای عاطفی وهیجانات روحی است تا خود وخواننده را به ماورای دیگری سوق دهد . اهمیت موضوعبررسی شباهت تعالی گرایی چند جانبه ی سهراب با نظریه های ،لونگینوس ، بورگ و کانت می باشد .به معنی دقیق تر، سهراب به عشق عرفانی بی حدو مرز ،بدون شکل وقالب با عمقی اعجاب انگیز می اندیشد .

    کلید واژگان: سهراب, تعالی (سوبلایم) عرفانی, لونگینوس, بورک و کانت
    Mah Nazari*

    Concerning about the technological advances in the last decades and human alienation, Sohrab Sepehri has a deep viewpoint to the worldwide affairs. His poems reflect the problems and paradoxes in the modern world. While creating symmetry, he is portraying the Past and Present, Terrestrial and Extraterrestrial, in which the superiority is always given to the Past in his perfectionist mind. Sohrab is so awaken and multidimensional that to pursue sublimity he barely needs exaggeration. He surpasses the analytical reasoning clearance to express his message with supreme astonishment. Introversion and peacefulness in the lap of nature is one of the paramount in his poetry which are inspired by mysticism and romanticism in his thoughts which look up to sublimity. Problem: The question is whether Sohrab is looking for the usefulness in his poetry or astonishment? The hypothesis is that he is trying to use complicated images, to create astonishment, sublimity, mental and emotional induction in order to guide himself and his readers to another world and beyond. Significance of the Study is that the multidimensional sublimity in Sohrab is comparable to the ideas in Longinus, Burke and Kant. In other terms, Sohrab is pursuing an endless and non-conformist mystical love with an astonishing depth.

    Keywords: Sohrab Sepehri, Sublimity, Longinus, Burke, Kant
  • نادیه هناوی سعدون
    یتناول هذا البحث مفهوم التفرد الإبداعی بوصفه هاجسا نفسیا وملمحا ذاتیا یدفع المبدع إلی التمیز عن اقرانه ومجایلیه رویه وتشکیلا لما اکتسبه من ادب وعلم.
    ویتضح هذا المفهوم عند الشریف المرتضی فی کتابه (طیف الخیال) من ناحیتی نظم الشعر ونقده، وهو یرصد المعانی ذات الصله بالطیف والخیال؛ محللا الفاظه وتراکیبه، وموزعا اشکاله فی اربع صور: اولا، التفرد بالمواخذه والرد وثانیا، التفرد بالتمحیص والتاویل وثالثا، التفرد بالانحیاز ورابعا، التفرد بالسبق والصداره.
    کلید واژگان: التفرد, المواخذه, التاویل, الانحیاز, السبق
    Nadia Hannavi Saadoon
    This research deals with the concept of uniqueness in creativity as one of the artist's concerns and her personal features differentiates her from her peers in literary approach and critical view horizon based on her learned knowledge and literature.The reflection of such concept can be found in the book Teyf-e- Al-Khialwritten by Sharif Al-Murtazain both poetry and its criticism. The poet mentions words and expressions related to imagination. Next, shedraws its different types in four forms: first, uniqueness in interpellation and rejection, second, in trial and interpretation, third, in dependency and forth ,in uniqueness in sublimity and presidency.
    Keywords: Uniqueness, interpellation, interpretation, dependency, sublimity
  • بیژن ظهیری ناو*
    جمال شناسی در آغاز، شناختی تجربی یا علمی بود؛ ولی به تدریج به دانشی نظری مبدل گردید و سرانجام در سده ی هجدهم به صورت یکی از مباحث فلسفه درآمد. علوم جمالی، مشتمل بر علم زیبایی شناسی و وابسته-های آن، با تحلیل ارزش های عاطفی جامعه، هنجارهای ذوقی جامعه را ارائه می کنند. در طیف علوم جمالی، زیباشناسی ارزش بارز مجموعه است و قشنگی و لطف و عظمت و والایی و قدس با آن هم خانواده اند. در این مقاله، آثار سعدی را براساس زیبایی شناسی فلسفی بررسی کرده و دریافته ایم او همسو با فلاسفه به تاثیر مادی و معنوی جمال پرداخته است. وی در آثار خویش، همسو با افلاطون به ملازمه ی خیر و زیبایی باور دارد و زیبایی را اسباب اصلاح نفوس آدمیان می داند؛ به همین دلیل به اخلاق و فضایل اخلاقی در آثار خویش عنایت داشته است و دستورالعمل های خردمندانه ای برای سعادت انسان ارائه می دهد. وی «زیبایی» را آیتی از جمال حق می داند و می گوید خدا زیباست و چون عالم بسط کمالات حق و ظهور اسماء و صفات خداست، پس عالم نیز زیباست که این عقیده ناشی از نگاه عارفانه اش به اجزای هستی است. سعدی هم چنین هماهنگ با ارسطو، زیبایی را عبارت از تناسب اجزا می داند. در این دیدگاه، او حسن ترکیب، اعتدال، لطافت، قامت خوش و موزونیت را دلیل زیبایی می داند. او گاه زیبایی را ذهنی، گاه عینی و گاه تلفیقی از این دو می داند. سعدی در آثار خود به زیبایی امر والا نیز توجه دارد. او گاه از اندازه و حجم چیزها متحیر می شود و گاه از سهمگینی و مرموزی آن ها.
    کلید واژگان: بوستان, جمال شناسی, دیدگاه افلاطونی و ارسطویی, سعدی, گلستان
    B. Zahirinav*
    Studying beauty was at first scientific or experimental cognition but it was then changed into a theoretical knowledge; eventually, in the eighteenth century, it became an issue in philosophy. The science of beauty includes the science of aesthetic and its belongings provide norms for the interests in community through analyzing the emotional value of society. In the range of the science of beauty, aesthetics is the outstanding value and concepts such as beauty, grace, majesty, nobility, and holiness are all its synonyms. In this paper, the works of Sa’di have been studied based on the philosophical aesthetics; it has been found that he, in line with other philosophers, has studied the material and spiritual influence of beauty. In his works, Sa’di, in line with Plato and Aristotle, believes in the goodness and beauty and believes beauty to be a tool to modify human; so, in his works, he credits to ethic and moral virtues and offers intellectual guidelines for human happiness. He knows "beauty" to be a sign of the beauty of God and says that God is beautiful and, because the world is beautiful, it is the extension of the right qualities and appearance of names and attributes of God; therefore, the world is beautiful which, this idea, derives from his mystical views to the elements of the universe. In line with Aristotle, Sa’di believes beauty to be the fitness of components. In his view, good composition, moderation, gentleness, good stature, and harmony are the reasons of beauty. He sometimes believes beauty to be subjective, sometimes objective, and sometimes it is a combination of the two. Sa’di, in his work, focuses on the beauty of the sublime too; he is sometimes surprised by the size of things, and sometimes astonished by their being horrible and mysterious.
    Keywords: Boustan, Studying Beauty, Platonic, Aristotelian Views, Sadi, Golestan, Sublimity
  • حسن ذوالفقار*
    جهان بینی نوعی برداشت و نحوه تفکر انسان نسبت به جهان است. نحوه نگرش به جهان به سه نوع دینی، فلسفی و علمی دسته بندی شده است که نسبت به هم ترتب زمانی دارند. در هستی شناسی دینی، نخستین خلقت نور الهی است. دین سرآغاز همه علوم است. با تمسک فلسفه و علم به دین، معرفت و حیات بشری به سمت تکامل و توسعه سیر می کند.
    در جهان بینی دینی، زیبایی از سرچشمه جمال مطلق نشئت می گیرد و ذات حق، جمیل علی الاطلاق است؛ ظل جمیل، جمیل است و محال است که جمیل نباشد. زیبایی در جهان بینی فلسفی، از دیدگاه افلاطون در خط منقسم هستی شناسی نخست در عالم مثل تعین پیدا می کند و در عالم ریاضی کم و کیف به خود می گیرد و در عالم محسوسات به تعین عینی می رسد. در جهان بینی علمی و تجربی، طبیعت و جهان خلقت دارای انتظام فضایی و زیبایی است. جهان هستی کارگاه صنع الهی است و زیباترین مخلوقات بین همه موجودات در خلقت انسان، پدیدار گشته است.
    در تعامل دین و فلسفه، حکما و فلاسفه اسلامی مکتب فلسفی شان را از سرچشمه زلال دین کسب کرده اند. در تعامل دین و علم، زببایی شناسی تجربی تحت شمول احکام الهی قرار می گیرد و در تعامل علم و فلسفه، زیبایی شناسی علمی و تجربی، مصداقی و زیبایی شناسی فلسفی، کلی و دربرگیرنده مصادیق متعدد است.
    زیبایی حقیقی از دین و نظام ارزشی نشئت می گیرد و در فلسفه و علم جریان پیدا می کند و پس از ظهور زیبایی، زیبایی دینی و فلسفی و علمی در تعامل هم قرارمی گیرند و همه زیبایی ها در دین به وحدت می رسند.
    کلید واژگان: زیبایی, دین, فلسفه, علم, تعامل, تعالی
    Hassan Zolfaqarzadeh*
    The overall perspective from which one sees and interprets the world is called the worldview. This perception of the world can be divided into three categories of religion، philosophy، and science that come in the order mentioned. In religious ontology، the first creation is the divine light. Religion is the origin of all sciences. The moment philosophy and science resort to religion، knowledge and human understanding of life move towards evolution and development. In religious worldview، beauty originates from absolute beauty; the nature of the absolute is aesthetic and cannot be any other way. According to Plato، in the line of ontology، aestheticism in philosophical worldview is first formed in the world of ideas، it is then entered in the world of mathematics through its quality and quantity، and it can be seen in the world of senses. In scientific and empirical worldview، nature and the world have a spatial and aesthetic space. The world is God''s workshop of divine creation and the most beautiful among the creatures are human beings. In the interaction of religion with philosophy، Muslim scholars and philosophers have obtained their school of philosophy from religion. In the interaction between religion and science، empirical aestheticism is registered under God''s provisions; and in the interaction between science and philosophy، the scientific and empirical aestheticism is specific while philosophical aestheticism is general and contains various examples. Real beauty originates from religion and value system and continues in philosophy and science; after the appearance of beauty، the beauty of religion، philosophy، and science interact; thus، all beauties become united in religion.
    Keywords: aesthetic, religion, philosophy, science, interaction, sublimity
  • محمود مطهری نیا، مجید مطهری نیا
    رشد و تعالی کشور برای همگان از جایگاه ویژه ای برخوردار است. توجه به دیدگاه های رهبران استراتژیست در هر جامعه ای موجبات هم افزایی و جهت دهی واحد تلاش ها، برای رسیدن به اهداف موردنظر این رهبران استراتژیست و دست یابی به تمدن مطلوب در نظر ایشان را فراهم می آورد.
    به نظر می رسد بررسی تاریخ به عنوان یکی از پرگستره ترین علوم می تواند به رشد و تعالی هر تمدنی از جمله تمدن نوپای برخاسته از انقلاب اسلامی بینجامد. از این رو، ضروری است که به مطالعه دیدگاه ها و کارکردهای آن از منظر امام خمینی به عنوان رهبر و طراح انقلاب اسلامی پرداخته شود. روش استفاده شده در این بررسی، کتابخانه ای و بر اساس مطالعه و تحقیق در صحیفه امام و همچنین کتاب های تالیف ایشان می باشد. این ضرورت ها و کارکردها را از دیدگاه ایشان می توان در دو دسته کلی «اخلاقی و فردی» و «سیاسی و اجتماعی» تنظیم و سامان دهی نمود.
    کلید واژگان: تاریخ, امام خمینی, دیدگاه ها, ضرورت ها, کارکردها, رشد و تعالی
    Mahmud Motahhariniya, Majid Motahhariniya
    A country’s growth and sublimity is of special significance for all. Observing the views of the leaders of society can contribute to the collaboration and alignment of the efforts to achieve the ambitious aims and thus preparing the ground for creating the civilization which the leaders consider ideal.It seems that studying history as the most extensive science has a good effect on the creation and sublimity of civilizations including the new civilization accompanied the Islamic Revolution. Therefore, it is necessary to study the views adopted by Imam Khomeini, the leader and founder of the Islamic Revolution. In this regard, the present research contains a thorough study of Imam Khomeini's testament and his other works, using an analytical- library approach. The aforementioned necessities can, according to Imam, be divided and arranged into two main groups: moral and individual” and “political and social”.
    Keywords: history, Imam Khomeini, viewpoints, necessities, growth, sublimity
نمایش نتایج بیشتر...
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال