جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « اصلاح دینی » در نشریات گروه « تاریخ »
تکرار جستجوی کلیدواژه «اصلاح دینی» در نشریات گروه «علوم انسانی»-
شیخ عثمان دان فودیو (د. 1233ه/1817م) را می توان مهم ترین رهبر اصلاح طلب غرب آفریقا دانست. قیام وی در سال 1218ه/ 1804م نقطه عطفی در احیای اسلام در منطقه غرب آفریقا محسوب می شود. این مقاله، با روش توصیفی تحلیلی، در پی پاسخ گویی به این پرسش است که قیام عثمان دان فودیو و حکومت وی مبتنی بر چه اندیشه های سیاسی و مذهبی بوده است؟ براساس یافته های پژوهش از دیدگاه عثمان بین دین و سیاست جدایی وجود ندارد. در اندیشه دینی و سیاسی او، پذیرش ولایت کفار و هرگونه همراهی با آنان حرام و تشکیل حکومت اسلامی واجب است. شیخ برای حکومت اسلامی الگوی جامعی طرح، و نهادهای اجرایی و شیوه اداره آنها را مشخص کرده که عمدتا بر مبنای بازگشت به ارزش های صدر اسلام است.کلید واژگان: اصلاح دینی, خلافت سوکوتو, عثمان دان فودیو, هاوساOsman-Dan Fodio (1717-1745) can be considered as the most important reformist leader in West Africa. His uprising in 1804 is a turning point in the revival of Islam in the West African region. This paper, by descriptive-analytic method, seeks to answer the question of what Uthman Dad Fodio's uprising and rule were based on what kinds of religious political thought? According to the findings of this study, there is no separation between religion and politics in Sheikh Uthman point of view. In his religious and political thought, accepting the infidels and accompanying them is forbidden and trying to form an Islamic government is an obligation. The Sheikh has designed a comprehensive model for the Islamic government and has defined the executive agencies and their management practices, mainly based on the return to the early values of Islam.Keywords: Osman dan Fodio, Hausa, Sucut caliphate, religious reform
-
نشریه تاریخ، پیاپی 48 (بهار 1397)، صص 30 -45وقوع رویدادهای ویژه ای در فاصله بین قرن 7تا 9هجری توسط برخی علما، گواه تکوین نوعی تفکر دگراندیشانه و دگرخواهانه است که در مواردی قابل انطباق با حوادث تاریخ اروپا در دوره نهضت اصلاح دینی می باشد. تحقیق پیشرو به این پرسش می پردازد که وجوه تمایز و تشابه این پدیده فرهنگی-اجتماعی (خاصه در دوره ایلخانی و تیموری)با نمونه غربی آن چیست و علل ناکامی کدام است؟ یافته های تحقیق حاکی از آن است که تعصب، بی قانونی، استیلای تفکر نقلی و کوتاه مدت بودن جامعه در ایران، ارتباط معنایی با عقیم ماندن اصلاح دینی در آن سرزمین داشته است وبا وجود تلاش های برخی از علمای تاثیرگذار نظیر ابن تیمیه و فضل الله نعیمی به سرانجامی نرسیده است. روش تحقیقدر این پژوهش بر مبنای تحلیل قیاسی و انطباقی با نگاه کل نگر خواهد بود.کلید واژگان: علما, اصلاح دینی, ابن تیمیه, فضل الله استرآبادی, جامعهThe occurrence of special events between the 7th and the 9th century AH, by somescholars, is evidence of the development of a dissident and arrogant thinking, which insome cases can be adapted to the events of European history during the period ofreligious reformation. The research goes on to ask: "What are the features of thedistinction and similarity of this socio-cultural phenomenon (especially during theIlkhani and Timurid periods) with its western model, and which causes of failure?"Research findings suggest that prejudice, lawlessness, sedition, and short-term thinkingin Iran have had a meaningful relationship with the inferiority of religious reform in thatland, and despite the efforts of some influential scholars such as Ibn Taymiyyah and FazlAllah Naimi has not come to an end. The research method in this study will be based ona deductive and adaptive analysis with a holistic view.Keywords: Ulema_Religious Reform_Ibn Taymiyyah_Fazlollah Astarabadi – Society
-
سخن گفتن درباره ی رویکردهای دینی کسروی به علت نقدهای تندش به ادیان موجود، چندان آسان نیست. او نه یک نواندیش دینی بود، که از اصلاحات دینی دفاع کند و نه یک بنیادگرای دینی بود، که از بازگشت به اصل دین سخن بگوید؛ بلکه او منتقد دین ها بود که سپس ادعای پیامبری کرد. بنابراین، مساله این است که چرا و چگونه کسروی از نقد دین ها به داعیه داری یک دین جدید پرداخت؟ این مقاله، با سیری در گفتمان دینی کسروی، به این نتیجه می رسد که وی دین را به مثابه ی چراغ هدایت آدمی برای همه ی جوامع در همه ی دوران ها ضروری می شمرد؛ اما دین مورد نظر او به سلاح منطق، خرد و علم عصر نیاز داشت تا توانائی تفهیم و تبیین آموزه هایش را داشته باشد و همگام با دگرگونی های تاریخی متحول گردد. او ادعا می کرد ادیان موجود فاقد چنین خصیصه ای هستند؛ لذا کوشید تا دینی جدید منطبق با نیازهای عصر پدید آورد و آن را جانشین دین های موجود نماید. «پاکدینی» همان دین ساختگی کسروی است که او را در قامت یک پیامبر خودساخته آشکار نمود.
کلید واژگان: اصلاح دینی, خردگرائی, اصلاحات رضاشاه, دین, پیامبریTo talk about Kasravi’s religious approach is not easy, because of his diatribes against existing religions. He was neither a religious intellectual who support religious reforms nor a religious fundamentalist who talk about the return to the faith; but he was a critic of religions who claimed prophethood. So the problem is: why and how Kasravi passed the way from criticism of religions to offering a new religion? This paper by surveying in the religious discourse of Kasravi, concludes that he has considered religion a necessity as a beacon for people in all societies and all periods. But his desired religious needed the logic, reason and new science to be capable for understanding and explaining its teachings and to change consistent with historical transformations. He was claiming that existing religions have no such qualities; Thus he tried to create a new religion comply with the requirements of the era and replace it with the existing religions. ‘Pakdini’ (Pure Religious) was the name of Kasravi’s fabricated religion which introduces him as a self-appointed prophet.Keywords: Religious Reform, Rationalism, Reza Shah Reforms, Prophethood -
یکی از مشهورترین و ناشناخته ترین اشاعه دهندگان اندیشه اصلاح دینی در ایران دوره پهلوی اول، رضاقلی سنگلجی معروف به «شریعت» بود. اصلاحات دینی رضاشاه که منجر به انزوای بخشی از روحانیت گردید، راه را برای ورود علمایی چون شریعت که تاکیدشان بر عقل و عقل گرایی بود، هموار ساخت. وی از عقل در فهم دین و سنت استفاده نمود. ریشه های فکری وی به عنوان احیاگر دینی منبعث از افکار اصلاح گران دینی پیشین همچون سید جمال الدین اسدآبادی، محمدعبده مصری و نیز معاصرش اسدالله خرقانی بود. مخالفینش وهابیت را هم بدان اضافه می نمایند. برخلاف دیگر نواندیشان دینی، سنگلجی از حوزه اسلام و شیعه ننمود بلکه وی در آثاری که از خود بجا گذاشت، هدفش را مبارزه با خرافات عنوان نمود، اما پاره ای عقاید و اقدامات او در مبارزه با خرافات از سوی برخی مراجع رسمی شیعه با مخالفت مواجه شد. بررسی دیدگاه های شریعت، مولفه های مورد نظر وی در اصلاح دینی و بازتاب برخورد حکومت در برابر فعالیت های وی موضوع مقاله حاضر خواهد بود.
کلید واژگان: اصلاح دینی, شریعت سنگلجی, خرافات, رجعتOne of the most famous and well-known proponents of Thought Religious reformation in the first Pahlavi era in Iran, was Reza Sangelaj called "Shariat". Reza Shah's Religious reformation that was led to the isolation of Part of the Clergy, and paved the way for the entry of ulama like Shariat who emphasized reason and rationalism.He has used the reason to understand the religion and traditions. His Intellectual roots as a religious revivalist were derived the Thoughts of former religious reformers such as Jamal al-Din Asad Abadi, Egyptian Muhammad Abduh as well as his contemporary Asadullah Kharaghani, His opponents has added Wahhabism to them.nlike Kasravi founded "Pakdini" (clean religious), Sangelaj did not violate of Islam and Shiite areas, Even in his works which remained,He Stated his aim to fight against superstition occurred in the Quran. But his actions in the fight against superstition by other religious reformist, Kasravi did not completely accepted.The stuely of shariat point of view, illustrates his intentions in Religious reformation and government reaction against his actions of activities is the manin topic of his paper.Keywords: Religious reformation, Shariat Sangelaji, superstition, return, Kasravi
نکته
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.